Content marketing kan jouw webshop een boost geven

Ontdek de  hidden treasures of contentmarketing

E-commerce is veel meer dan online producten verkopen en diensten aanprijzen. Content creëren hoort er ook bij. Je moet potentiële klanten namelijk ook prikkelen en voorzien van waardevolle informatie in elke fase van de customer journey. De manier om dat te doen? Gebruikmaken van de hidden treasures (verborgen schatten) of contentmarketing. Het vertellen van jouw bedrijfsverhaal staat hierbij voorop. En juist de manier waarop dat verhaal wordt verteld maakt tegenwoordig het verschil.

Veel bedrijven onderkennen inmiddels de waarde van contentmarketing en schatten het concept op de juiste waarde. De implementatie laat alleen soms nog te wensen over. Een van de problemen is dat contentmarketing te generiek wordt aangepakt: veel bedrijven doen grotendeels hetzelfde. Duik je wat dieper in de materie? Dan ontdek je op een gegeven moment ook de hidden treasures van contentmarketing.

Maar wat zijn deze hidden treasures of contentmarketing? En hoe gebruik je ze optimaal om meer rendement uit je e-commerce en marketingactiviteiten te halen? Wij vertellen het je in dit blogartikel.

Content checken: regelmatig contentaudits uitvoeren

Zeker als je al een poos bezig bent met contentmarketing zul je al het een en ander aan artikelen of videomateriaal hebben gepubliceerd. Maar hoe zit het eigenlijk met het effect van die content? Welke content levert kliks, leads en conversies op en welke bijdragen worden amper bekeken?

Veel webshopeigenaren en andere e-commerceprofessionals stellen die vragen niet of nauwelijks. Ze produceren en plaatsen een stuk content, maar kijken er na publicatie nauwelijks nog naar om. Zonde! De contentaudit is daarom een waardevolle verborgen schat die het mogelijk maakt om het wapen van contentmarketing veel effectiever in te zetten.

Op basis van de performance en populariteit van content, kun je gaan bepalen wat je ermee doet: verwijderen (content die amper traffic genereert), updaten (content die waardevolle zoekwoorden of inhoud bevat, maar inmiddels verouderd is), laten staan (topcontent die populair of trending is) of verplaatsen (content met potentie die lastig vindbaar is omdat hij op de verkeerde plek staat).

Veel evergreencontent gebruiken

Veel bedrijven hebben de neiging om content te produceren die brandactueel is. Hoeveel artikelen en blogposts focussen zich tijdens de pandemie bijvoorbeeld niet op COVID-19 en de invloed die deze roerige tijd heeft op hun branche en business? Op zich niets mis mee, maar vergeet ook zeker content met een langere levensduur (evergreen) niet.

Deze bijdragen hebben in principe geen verloopdatum en blijven dus altijd interessant en relevant voor je doelgroep. Een hidden treasure of contentmarketing dus. Richt je evergreencontent vooral op onderwerpen die betrekking hebben op en bijzonder interessant zijn voor jouw specifieke marktniche. Probeer ook af te wisselen met de formats die je gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebalanceerde mix van blogposts, infographics, tutorials, casestudies, tips en trucs, whitepapers en gidsen.

Populaire content hergebruiken

Het is geen sinecure om op te vallen in de stortvloed aan content die tegenwoordig het internet overspoelt. Ook het op gang houden van de stroom aan nieuwe ideeën kan een flinke uitdaging zijn. Het goede nieuws: de content die je in het verleden al produceerde is vaak een verborgen schat voor contentmarketing die het pad naar een gouden commerciële toekomst effent.

Heb je een blog, video, whitepaper of lijst met best practices die enorm vaak bekeken of gedownload wordt en waar je veel positieve reacties op krijgt. Denk dan eens na over ‘repurposing’. Dit betekent dat je content hergebruikt in een andere vorm of een ander medium. Denk bijvoorbeeld aan voorbeelden als: 

  • een SlideShare-presentatie of infographic op basis van de inhoud van een blogpost;
  • een compilatie van populaire artikelen in de vorm van een e-book;
  • een serie casestudies op basis van interne data;
  • tekstuele content vertalen naar een video of vlog;
  • Een serie korte ’teasers’ op sociale media;
  • een whitepaper opdelen en hergebruiken in de vorm van een serie e-mails.

De kracht van visualisatie gebruiken voor contentmarketing

De mens is een visueel wezen. Van al de zintuigen die we bezitten, vertrouwen we meestal het sterkst op onze ogen. Toch is het visualiseren van informatie nog vaak een onderschat aspect van contentmarketing. Je ziet nog steeds veel websites en -shops die bepaald geen lust voor het oog zijn en niet de juiste balans hebben tussen tekst en visuele bravoure.

Stockfoto’s zijn leuk als illustratief element bij een blogpost, maar als je een blijvende visuele herinnering wilt achterlaten op de klant heb je toch iets meer nodig. Creatieve (info)graphics, diagrammen of hoogwaardige en originele foto’s helpen om teksten op te delen in makkelijker te behappen brokken. Het resultaat? Je houdt de aandachtspanne van de lezer langer vast. Door ook merkelementen zoals bedrijfslogo’s en herkenbare kleuren en fonts toe te voegen, creëer je bovendien een duidelijke merkidentiteit.

Je kunt voor het visuele deel van je contentmarketing natuurlijk een grafische designer inschakelen. Of er zelf eentje aannemen. Maar wat als je hier het budget niet voor hebt? Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende tools op de markt waarmee je ook als niet-designer aantrekkelijke en opvallende graphics fabriceert. Canva, Snappa, Venngage, Bannersnack, Infogram en Visme zijn prominente voorbeelden van zulke gebruiksvriendelijke grafische software.

Inspelen op emoties

We zien mensen vaak als door en door rationele wezens. Dat beeld klopt echter maar ten dele. Zeker als het aankomt op het kopen van producten of beleven van bijzondere gebeurtenissen speelt de emotie een niet te onderschatten rol. Veel marketingcontent maakt niet goed genoeg gebruik van de hidden treasure die emotie heet.

Emotiewoorden

Echt goede contentmarketing onderkent dat consumenten hun aankoopbeslissingen vaak grotendeels nemen op basis van emoties en speelt hier actief op in. Hoe? Door bijvoorbeeld in de titel en tussenkoppen (meestal de eerste onderdelen van een tekst die mensen scannen) van een blogpost woorden te gebruiken die menselijke emoties triggeren. Copywriter Karl Stepp heeft een handig lijstje samengesteld met woorden die in het mensenbrein vaak een sterke emotionele respons opwekken. En misschien ook wel leuk om te weten: plaatjes van baby’s en knuffelbare dieren doen het ook altijd goed op emotioneel vlak. Bovendien verhogen ze de respons op een artikel of advertentie, zelfs als het product niet direct iets met baby’s of dieren te maken heeft…

Denk ook altijd vooraf na over het gevoel dat bepaalde content opwekt bij de lezer of kijker. Voelt hij of zij zich goed na het bekijken van de content? Is het waarschijnlijk dat de tekst, video of infographic een emotionele band tussen de potentiële klant en jouw merk of webshop tot stand brengt? Dit kun je testen door zelf tijdelijk in de huid van je doelpubliek te kruipen.

Content en de kracht van storytelling

Verhalen hebben al sinds mensenheugenis een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons. Ze vormen in veel opzichten de smeerolie van onze beschaving en prikkelen de fantasie en het intellect op een manier die ons in staat stelt om continu te innoveren en nieuwe uitvindingen te doen. Het is dus logisch om de kracht van verhalen ook te gebruiken bij contentmarketing voor e-commerce.

Toch schort het daar nogal eens aan. Veel e-commercecontent op het internet is niet veel meer dan een opsomming van feiten en productspecificaties zonder een duidelijke en intrigerende narratieve structuur. Lang niet elk bedrijf heeft de verborgen schat van het verhalen vertellen al ontdekt.

Zo vertel je een goed verhaal

Maar hoe vertel je een goed verhaal? Volgens veel psychologen en marketingexperts geven filmproducenten en schrijvers het goede voorbeeld en herbergt een goed marketingverhaal de drie elementen die ook in de meeste films en series terugkomen. Tijd om die eens kort te bekijken.

  1. De protagonist is het centrale personage waar de kijker of lezer zich mee identificeert. In een goed marketingverhaal is dit jouw merk of een persoon die symbool staat voor je merk.
  2. De antagonist is iemand die probeert te verhinderen dat de protagonist zijn doel bereikt. In de marketing zijn dit vaak reactionaire elementen die de komst van betere technologieën en/of producten proberen te blokkeren. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Korte Termijntonijn’ uit de reclame van ASN Bank. Dit is een fictieve fabelfiguur die symbool staat voor het kortetermijndenken en de bijdrage die veel traditionele banken nog leveren aan niet-duurzame activiteiten die roofbouw plegen op de natuur en het milieu.
  3. De strijd, waarbij de protagonist na een spannende climax de protagonist overwint.

Een overkoepelende morele boodschap legt meestal de verbinding tussen de drie bovengenoemde verhaalelementen. Denk bijvoorbeeld aan de in veel verhalen terugkerende boodschap dat we mensen niet alleen op hun uiterlijk moeten beoordelen. Of aan het element van David tegen Goliath dat een maatschappij als Virgin Airways heel duidelijk uitdraagt om zich te onderscheiden van de nationale Britse luchtvaartreus British Airways.

Ook de commercial ‘Standing on the Shoulders of Giants’ van Nissan maakt handig gebruik van deze hidden treasure of contentmarketing. Hij zoomt heel erg in op het belang van rolmodellen (een oudere broer, vader en moeder, een brandweerman, een coach en een astronaut) en laat zien hoe deze mensen de levens van verschillende kinderen positief beïnvloeden.

De kracht van storytelling

Hulp van experts en influencers

Een ander ingrediënt dat deel uitmaakt van een succesvol contentmarketingrecept is autoriteit. Die credibiliteit krijg je door je te beroepen op experts binnen jouw vakgebied. Gebruik quotes van bekende en betrouwbare mensen van je branche en hun expertise zal ook op jouw merk afstralen.

Je kunt er ook voor kiezen om deze personen incidenteel of op regelmatig terugkerende basis een gastblog te laten schrijven. Veel commerciële magazines gebruiken die tactiek ook door in hun katernen een blog op te nemen die geschreven is door een bekend iemand die populair is bij de beoogde doelgroep.

Kijk ook eens naar de mogelijkheden om samen te werken met grotere websites die in dezelfde marktniche actief zijn als jij en hetzelfde publiek aanspreken. Dit is vaak een snelle en relatief eenvoudige manier om een publiek op te bouwen dat jouw content graag tot zich neemt. Heb je eenmaal een vaste schare volgers? Dan is er op het vlak van contentmarketing echt heel veel mogelijk!

Lijsten zijn nog belangrijker dan directe sales

Veel webshopeigenaren zijn heel sterk gefocust op directe conversie. Je bent immers met e-commerce begonnen om geld te verdienen. Maar realiseer je dat zelfs in een succesvolle webshop ruim 90 procent van de bezoekers je webshop verlaat zonder te converteren.

Het geheim is dus om mensen vaker terug te laten keren zodat ze uiteindelijk toch gaan converteren. Hoe je dat doet? Door een lijst van interessante prospects te maken. Vervolgens kun je ze via e-mailmarketing en sociale media (e-mail en sociale media zijn de kanalen die de meeste mensen dagelijks checken) mooie content voorschotelen en laten zien wat je allemaal in huis hebt.

Contentmarketing outsourcen

Veel e-commerce-ondernemers doen het liefste alles zelf of met een vast in-house team. Ze hebben vaak een of twee specialisten die alle marketingtaken  – van het schrijven van content tot het analyseren van data en marketingcampagnes – op zich nemen.

Heel efficiënt is dat meestal niet. Marketing is namelijk een breed en veelzijdig vakgebied met diverse deeldisciplines. De kans is klein dat een persoon al die disciplines even goed beheerst. Zeker het schrijven van inspirerende en sterke commerciële en informatieve content is een vak apart.

De grote pool aan kundige en beschikbare freelancers is een verborgen schat in de zee van de contentmarketing. Een professionele freelancer kan je organisatie bijvoorbeeld ontlasten in piekperioden en heel bedreven zijn in net dat specialisme dat niemand binnen je huidige organisatie beheerst. Bovendien heeft hij als outsider vaak een frisse blik op je bedrijf en marketingstrategie. Hij of zij lijdt niet aan de bedrijfsblindheid die er soms voor zorgt dat je bepaalde knel- of verbeterpunten binnen je organisatie niet herkent.

Bovendien kun je diensten van een freelancer flexibel afnemen. Heb je heel veel behoefte aan nieuwe content binnen een kort tijdsbestek, bijvoorbeeld op het moment dat de feestdagen voor de deur staan? Dan kun jij je concentreren op verkopen, terwijl de freelancers de contentmarketing verzorgen. In rustigere tijden zit je bovendien niet met het probleem dat je geen werk voor een contentmarketeer hebt die in vaste dienst is.

Doe iets ongewoons met je content

Lichtelijk uit de band springen is vaak ook een vorm van effectieve contentmarketing. We kennen allemaal wel de aparte foto’s en filmpjes die een brede lach op ieders gezicht toveren en binnen de kortste keren trending zijn op social media. Het kan dus geen kwaad om af en toe zo’n plaatje of video op te nemen in een van je posts of artikelen.

Kijk maar eens hoe Buzzfeed dat heel effectief doet in dit artikel. Het zijn allemaal foto’s die een opmerkelijk, surrealistisch beeld creëren door het unieke camerastandpunt van waaruit ze zijn genomen. Het resultaat: een opmerkelijk artikel dat mensen doorsturen naar hun vrienden of kennissen en delen op sociale media. Een betere vorm van gratis publiciteit voor jouw merk of e-commercekanaal is amper denkbaar.

De hidden treasures of contentmarketing ontdekken en benutten? UX Maze helpt je verder

Contentmarketing is in het digitale tijdperk dé manier om jouw e-commerce te professionaliseren en je kanalen onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dat is zeker het geval als je de tips en trucs kent die niet iedereen gebruikt.

Wil je ook de hidden treasures van contentmarketing ontdekken en optimaal benutten? Dan helpt UX Maze je hier graag bij. We hebben al honderden klanten geholpen met het op de kaart zetten en laten groeien van hun webshop(s). Benieuwd naar de mogelijkheden. Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op +31 (0) 318 24 00 49 of een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl.