Groei sneller met een goede e-commercestrategie 

E-commerce is een dynamisch vakgebied. Door innovatie, nieuwe technologie en veranderende businessmodellen transformeren markten en klantbehoeften regelmatig, waardoor je jezelf voortdurend moet blijven uitvinden. Dat kan alleen met een goede e-commercestrategie. Ook al heb je een prima functionerende webshop, dat wil nog lang niet zeggen dat de mensen automatisch voor jou kiezen. De keuze aan online-winkels is tegenwoordig namelijk reuze.

Waarom zouden potentiële klanten dus hun oog op jou laten vallen in plaats van op de concurrentie? Met een goede e-commercestrategie vind je het antwoord op die vraag. Een e-commercestrategie is zowel de kapstok waar je beleid aan vasthangt als de motor die commerciële groei aandrijft. Maar hoe stel je een goede e-commercestrategie op? Wat zijn de aandachtspunten en onderdelen die terug moeten komen in zo’n plan? In dit artikel tonen we je het belang van een goede e-commercestrategie en laten we zien welke onderdelen er absoluut in terug moeten komen.

Goed voorbereid op reis met een e-commercestrategie

Als je van plan bent om een lange reis langs de vele cultuurschatten en natuurwonderen van het Europese continent te maken, ga je waarschijnlijk niet onvoorbereid op pad. Je wilt vast weten wat de beste en mooiste routes zijn, hoe lang de reis ongeveer duurt en welke reisdocumenten en spullen je onderweg nodig hebt.

Voor het realiseren van groei met je webshop heb je ook zo’n routekaart nodig. Streef je bijvoorbeeld naar een omzetgroei van dertig procent? Dan is het wel belangrijk om jezelf af te vragen hoe je dit wil bereiken. Omzetgroei kun je namelijk realiseren door:

  • meer omzet te halen uit bestaande klanten;
  • de gemiddelde orderwaarde te verhogen;
  • verkopen via nieuwe kanalen;
  • nieuwe klanten te werven via outbound-marketingcampagnes;
  • prijzen te verlagen om nieuwe klanten te lokken.

Met een goede e-commercestrategie ontdek je wat voor jou de beste en kortste weg naar omzetgroei. Kijk daarbij naar de diverse facetten van jouw e-commercekanalen.

De onderdelen van een goede e-commercestrategie

Om het belang van een goede e-commercestrategie te illustreren, is het handig om een blik te werpen op de onderdelen van zo’n plan. Een goede e-commercestrategie kun je onderverdelen in een business-, people- en technologiegedeelte. Tijd om die componenten van het strategisch plan nader onder de loep te nemen.

Business

De business gaat over het bedrijf zelf. Wat zijn je commerciële doelstellingen? Welke merkidentiteit wil je uitstralen en koesteren? En welke marketingkanalen zijn bijzonder waardevol voor jou? Het businessgedeelte kun je onderverdelen in een viertal onderdelen:

  1. Doelgroep en marktpositie
  2. Data
  3. Concurrentieanalyse
  4. Kanaalkeuze- en strategie

Doelgroep en marktpositie

Kennis van je bedrijf en doelgroep is het fundament van elke goede e-commercestrategie en de basis voor structurele groei. Met hagel schieten heeft met het oog op de stevige concurrentie op het web weinig zin.

Goed nadenken over je business en doelgroep betekent dat je de onderstaande punten aansnijdt:

  • Met een SWOT-analyse krijg je een goed en realistisch beeld van de sterktes en zwaktes van je webshop. Zo herken je tevens sneller kansen en uitdagingen.
  • Stel een toekomstvisie vast. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan en hoe kom ik daar?
  • Maak een overzicht van je bedrijfsdoelstellingen voor het aankomende jaar? Hoeveel nieuwe klanten wil ik binnenhalen? Welke omzetstijging wil ik reageren? Wat zijn de stappen die ik wil maken om meer naamsbekendheid te genereren? Van welke nieuwe systemen en werkwijzen wil ik gebruik gaan maken?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken? Hoe baken ik die af? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kernassortiment optimaal aansluit op de beoogde doelgroep?
Merkwaarde en productiecyclus

Andere belangrijke aandachtspunten aan de businesskant zijn de merkwaarde en de productlevenscyclus. De merkwaarde is een belangrijk instrument voor het bepalen van de bekendheid en herkenbaarheid van je webshop. Merkwaarde wil zeggen dat je een duidelijke identiteit creëert waar je jouw boodschap en resources op afstemt.

Een sterke merkidentiteit creëer je door in al je marktuitingen te kiezen voor een uniforme look en feel. Sterke merken zijn duidelijk gepositioneerd (wat ben je en waarom ben je anders dan anderen), prikkelen en motiveren, hebben een duidelijk karakter (Apple heeft een andere uitstraling en feel dan Microsoft) en staan vandaag de dag voor een positieve impact (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op de samenleving.

Rekening houden met de productlevenscyclus betekent dat je jouw communicatie en marketing afstemt op de vier fases die een product gedurende zijn levensfase doorloopt. 

  • Introductie: in deze fase moet je investeren om het artikel onder de aandacht te brengen. 
  • Groei: in deze fase kun/moet je de meeste winst boeken.
  • Verzadiging: de meeste mensen hebben het product al, waardoor je extra moet investeren in marketing of met prijskortingen werkt.
  • Terugval: de laatste levensfase van een product. Na een gefaseerde uitloop wordt het product meestal van de markt gehaald en vervangen door een verbeterde versie of nieuw model.

Data

Het tweede onderdeel richt zich op data, het nieuwe goud en de smeerolie waar e-commerce op draait. E-commerce 2.0 is dan ook sterk data-driven. Dit betekent dat je zoveel mogelijk over de klant te weten komt door de data te gebruiken die hij achterlaat tijdens zijn customer journey. De optelsom van aankoopgeschiedenissen, breadcrumbs, klikgedrag, verlaten winkelwagentjes, websitebezoek en activiteiten op sociale media vormt een bijna onuitputtelijk datareservoir. In het tijdperk van big data zijn de mogelijkheden om klanten en hun gewoontes in kaart te brengen groter dan ooit!

Data-analyse begint betrekkelijk simpel door eerst te kijken naar categorieën als locatie, klantsegment en demografisch profiel. De vervolgstap? Met geavanceerdere tools als analytics en AI dieper graven. Zo kun je gaan personaliseren en voorspellende analyses (vooruitzien wat en hoe de klant gaat kopen) maken.

Concurrenten analyseren

Om groei te realiseren is het ook belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen. Een goede concurrentieanalyse is daarom ook een belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. Inzicht in de werkwijze van je concurrenten maakt het gemakkelijker om jezelf te positioneren en je belangrijkste unique selling points helder voor het voetlicht te brengen. Richt je daarbij vooral op onderdelen als content, leadgeneratie, autoriteit binnen je vakgebied, SEO en sociale media.

Kanaalkeuze en -strategie

Het laatste onderdeel van je business-segment wordt gevormd door de kanalen die je gebruikt. Weet je dat veel potentiële klanten veel tijd op Facebook en Instagram doorbrengen? Of lezen ze veel kranten en besteden ze veel aandacht aan hun LinkedIn-profiel? En klikken ze vaak op online-advertenties? De juiste kanaalkeuze en -strategie is een onmisbaar commercieel groeimiddel. Als je weet wat mensen lezen en welke online-spaces ze bezoeken, bereik je ze ook gemakkelijker.

People

We vergeten het soms door het digitale karakter van het medium, maar e-commerce draait altijd nog om mensen. Het people-aspect is daarom ook een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

User en buyer persona

Begin met het creëren van een buyer persona (de ideale klant) of user persona (de gebruiker van een product of dienst). Dit is niets meer of minder dan een grondige karakterisering van je klant(en). Een persona belichaamt een bepaalde groep kopers of gebruikers.

Er zijn verschillende zaken die je kunt meenemen bij het creëren van persona’s. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen als:

  • De persoonlijke en professionele achtergrond van de persona. In welke branche werkt hij of zij? In welke loopbaanfase bevindt de persona zich? En welke interesses en hobby’s heeft hij of zij?
  • Demografische gegevens. Waar wonen je persona’s? En tot welke leeftijds- en subgroepen behoren ze?
  • Doelen en zorgen. Wat willen persona’s bereiken met een product of dienst? Welke problemen en wensen hebben ze?
  • Hoe oriënteren ze zich op het internet? Welke zoektermen en -machines gebruiken ze? En op welke socialmediakanalen zijn ze te vinden?

Customer journey en contentstrategie

Een goede customer journey (klantreis) is het pad dat de bezoeker aflegt richting het kopen van een product of afnemen van een dienst. Customer journeys leggen elke stap van het aankoopproces vast en brengen in kaart hoe potentiële klanten navigeren op de digitale snelweg.

Door prospects in elke fase de ervaringen en content aan te bieden waar ze naar op zoek zijn, creëer je een krachtig fundament voor omzetgroei. Zit een klant nog in de oriëntatiefase (awareness)? Zet dan vooral in op emotie, vermaak en beleving (mooie video’s, ervaringen van gebruikers). In de afwegingsfase help je potentiële klanten meer met informele en seriële content (vaste rubrieken, whitepapers, instructievideo’s), terwijl content in de conversiefase vooral actiegericht (promotionele e-mails, online advertenties) moet zijn.

Technologie

De technologie is het laatste puzzelstuk bij het leggen van een werkzame e-commercestrategie. De snelheid en het gebruiksgemak waar de moderne online-klant naar smacht, kun je alleen bieden als je op technisch vlak alles op orde hebt.

Applicaties

Het technische verhaal begint met het inspecteren van je applicatielandschap. Heb je de applicaties en systemen in huis die nodig zijn om de klant een overtuigende en vlekkeloze gebruikservaring te bieden via al je digitale kanalen? En zijn je applicaties en systemen toekomstbestendig? Dat laatste is binnen een snel evoluerende bedrijfstak als de e-commerce natuurlijk van bijzonder groot belang. Kijk ook goed naar de externe systemen (PIM, ERP) die je gebruikt. Werken ze goed samen met je interne applicaties?

Software en platform

E-commercesoftware vormt het hart van je commerciële ecosysteem. Kijk dus altijd goed of je huidige platform en software past bij je actuele en toekomstige doelstellingen. Kan de huidige software een snelle groei van mijn webshop bijbenen, zowel op functioneel als technisch gebied? Of loont het zich om verder te kijken naar en te investeren in een alternatief? Voortdurende aandacht voor de kracht en beperkingen van je software en platform is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle, op groei gerichte e-commercestrategie. Gelukkig heb je tegenwoordig de keus uit verschillende topplatformen. Magento 2, Shopware en Shopify zijn een paar prominente voorbeelden.  

Een e-commercestrategie bepalen? Wij helpen je verder

Het bovenstaande model is een goede blauwdruk voor het uittekenen van een vruchtbare e-commercestrategie. Er komt echter wel het nodige kijken bij het ontwikkelen van zo’n strategie, zeker als je nog in de vroege fasen van je e-commercereis zit. Bij eSavvy helpen we je graag met het uitstippelen van de beste route naar groei en succes. We hebben al veel webshops geholpen met het verbeteren van hun strategie en het verhogen van de omzet.

Benieuwd naar wat wij voor jou e-commercebusiness kunnen betekenen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Je kunt ons bellen op +31(0) 318 24 00 49, maar ook gewoon een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl. Wij leren je graag kennen!