Extensies en thema’s voor Magento 2: wat is belangrijk?

Extensies en thema’s zijn natuurlijk vitale onderdelen van je Magento-infrastructuur. Omdat Magento 2 een volledig nieuw platform is, behelst een migratie vanuit 1.9 meer dan alleen het overzetten van extensies en thema’s die je in de oude versie gebruikte. Thema’s en extensies moeten namelijk compleet herschreven of vernieuwd worden. Dat komt omdat Magento 2 met een andere code werkt dan 1.9.

 

Het is daarom ook verstandig om je tijdig te verdiepen in de materie, zeker omdat de ondersteuning voor Magento 1.9 en oudere versies in de nabije toekomst gaat stoppen. In dit artikel laten we zien wat er op het gebied van thema’s en extensies komt kijken bij een overstap naar Magento 2. Daarnaast tonen we wat er aan extensies en thema’s al voor Magento 2 beschikbaar is en welke extensies essentieel zijn voor een goed functionerende webshop in Magento 2.

Te weinig extensies voor Magento 2?

Een veelgehoorde klacht is dat er (nog) te weinig extensies beschikbaar zijn voor Magento 2. Maar die bewering is inmiddels tamelijk achterhaald. Het aantal beschikbare extensies voor Magento 2 ligt weliswaar lager dan het aanbod voor 1.9, maar is de laatste tijd wel gestaag gegroeid.

 

Steeds meer aanbieders (waaronder bekende en gereputeerde partijen als Amasty, Mageworx en Aheadworks) omarmen het nieuwe platform, waardoor de marketplace voor Magento 2 inmiddels toch al heel aardig is gevuld.

 

Een extra feature van Magento 2 is een speciale laag in het systeem die ervoor zorgt dat slechte extensies worden geweerd. Het platform accepteert dus alleen goedwerkende extensies. Die kwaliteitsrichtlijn komt zowel het gebruiksgemak als de veiligheid van het systeem enorm te goede.

Kies je extensies selectief

Het staat buiten kijf dat bepaalde extensies je webshop verrijken en nodig zijn om het beste uit de mogelijkheden van Magento 2 te halen. Goede extensies verbeteren de workflow, optimaliseren de front- en backend van je site en zorgen voor de automatisering van veel belangrijke acties en processen.

 

Toch kan het geen kwaad om selectief te zijn met het installeren en gebruiken van extensies. Het aanzetten van een extensie voor vrijwel elke shopfunctie maakt een site namelijk ook trager. Veel extensies betekent ook veel updates. Met name tijdens piekperioden (denk bijvoorbeeld aan de feestdagen) kan dat al snel voor problemen zorgen aan de achterkant van je webshop.

 

Kijk dus eerst naar de noodzaak van een bepaalde extensie. Biedt ze een functionaliteit die absoluut onmisbaar is voor jouw webshop? Of is het eerder een leuk extraatje dat in de toekomst misschien nog eens van pas komt, maar waar je in de huidige praktijk niet of nauwelijks gebruik van maakt? In het laatste geval doe je er verstandig aan om de extensie uit te zetten of (nog) niet te installeren. Kies je extensies dus met zorg!

Belangrijke extensies voor Magento 2

Maar welke extensies zijn dan wel essentieel voor een gebruiksvriendelijke en optimaal functionerende webshop? En welke concrete mogelijkheden bieden deze programma’s? Wij zetten de belangrijkste extensies die beschikbaar zijn in Magento 2 voor je op een rijtje.

Amasty Improved Layered Navigation

Goede filteropties zijn een must in een moderne en klantvriendelijke webshop. Deze extensie stelt je in staat om de hoeveelheid filteropties in jouw webshop flink uit te breiden. Filteren op productkenmerken, prijs, formaat of merk, met de Amasty Improved Layer Navigation is het allemaal mogelijk. Daarnaast kun je zowel horizontale als verticale navigatieblokken weergeven en geavanceerde categorieën met meerdere subcategorieën aanmaken (zoals ‘nieuw’ of ‘sale’). En last but not least: de extensie is ook zoekmachinevriendelijk en gemakkelijk te gebruiken.

Mageworkx SEO Suite

Mageworkx SEO Suite is in veel opzichten een alles-in-een-oplossing voor Magento-webshops. Dankzij de elf beschikbare SEO-templates kun je alle belangrijke metagegevens in een keer overzichtelijk invullen. Een speciale tag draagt er zorg voor dat zoekmachines de juiste zoekpagina’s tonen aan de hand van de ingevoerde taalinstellingen, terwijl zogenaamde canonicals een stokje steken voor het verschijnen van dubbele (duplicate) content.

Magestore One Step Checkout

Met deze extensie kun je alle bestelstappen weergeven op één pagina. De Magestore One Step Checkout geeft je de mogelijkheid om een bestelpagina geheel naar wens in te richten door bepaalde blokken wel of juist niet weer te geven. Erg handig en overzichtelijk dus. En goed voor de conversie, want onderzoek heeft al meermaals uitgewezen dat een soepel uitlogproces een belangrijke pijler onder de klanttevredenheid is.

Amasty Special Promotions

Pak je geregeld uit met aanbiedingen of speciale promoties? Dan is Amasty Special Promotions een zeer waardevolle extensie. Het op maat aanbieden van producten en promoties op basis van de ordergeschiedenis van een klant of het gratis weggeven van producten bij speciale acties wordt met deze tool een fluitje van een cent.

 

Voor het weggeven van gratis producten kun je ook de extensie Free Gift gebruiken. Speciale promoties zijn goed voor de klantloyaliteit en leveren op de lange termijn vaak een stevige bijdrage aan de verhoging van jouw omzet.

Aheadworks Automatic Related Products

Zeker voor grote webshops is het vaak een hele klus om gerelateerde en aanverwante artikelen op productpagina’s te tonen. Het assortiment bestaat namelijk vaak uit duizenden producten.

 

De extensie AheadWorks Automatic Related Products biedt in zo’n geval uitkomst. Deze tool automatiseert het proces namelijk en maakt het mogelijk om algemene regels aan te maken.

 

Bovendien heb je zelf de mogelijkheid om te bepalen bij welke producten deze regels moeten worden toegepast. Zo kun je op productpagina’s kopjes als ‘andere klanten kochten ook’, of ‘gerelateerd aan dit product’ toevoegen om de up- en crosssell te verhogen.

Mageplaza Magento Blog Extension

Kun je redelijk schrijven en wil je jouw Magento-shop verrijken met een blog? Met de Magento Blog Extension kan dat vrij eenvoudig zonder een derde partij als WordPress in te hoeven schakelen. Met deze extensie beheer je categorieën, berichten en reacties gemakkelijk vanuit je backend. Ook aan SEO-optimalisatie is gedacht, waardoor de extensie helpt bij het trekken van meer organische bezoekers.

Mirasvit Sphinx Search Ultimate

Dit handige stukje gereedschap verbetert de zoekfunctie in je webshop. De extensie herkent zoekopdrachten en maakt ze ook automatisch af, zelfs als de gebruiker een tikfoutje maakt. De Sphinx laat middels een overzichtelijke dropdown ook gelijk de resultaten van een zoekopdracht zien.

Fooman PDF Customiser

Pdf-documenten vormen een belangrijk onderdeel van de dagelijkse webshoppraktijk. Goede standaardtools om pdf’s te bewerken zijn zeldzaam. De Fooman PDF Customiser is een uitzondering op die regel en maakt het mogelijk om pdf’s heel precies af te stemmen op jouw e-commercebehoeften.

Thema’s en templates voor Magento 2

Ook de thema’s vormen natuurlijk een belangrijk onderdeel van jouw Magento-webshop. Het gekozen thema of de template die je gebruikt, bepaalt uiteindelijk het uiterlijk van jouw online winkel. Thema’s en templates hebben ook invloed op de gebruikservaring door de aanwezige indeling en lay-out.

 

Verder is een thema of template bepalend voor het publiek die het aantrekt en de professionaliteit die jouw online winkel uitdraagt. De keuze voor het juiste uiterlijk is dan ook dé sleutel voor een succesvolle webshop. Het ontwerp van jouw webshop moet namelijk aansluiten bij de identiteit en het aanbod van jouw bedrijf.

 

Een belangrijk voordeel van Magento 2 is dat het een volledig responsive basistemplate heeft. Het template kan dus eenvoudig als basis gebruikt worden voor het opzetten van een eigen thema.

 

Magento 1 had nog geen responsive basistemplate. Ontwikkelaars waren daarom veel tijd kwijt met het omzetten van het basistemplate naar een responsive template.

Kant- en-klare templates

Wat betreft de vormgeving voor je Magento 2-webshop heb je de keuze uit ruwweg twee opties: gebruikmaken van een kant-en-klaar template of kiezen voor een uniek thema (custom theme design).

 

Het voordeel van vastomlijnde templates is dat ze niet zo duur en gemakkelijk te gebruiken zijn. Een betaalbare manier dus om een webshop op te zetten. Bovendien is het aanbod aan templates voor Magento 2 ook al behoorlijk groot. De meeste Magento-templates zijn responsief en kunnen dus op meerdere apparaten worden gebruikt. Ze zijn professioneel ontworpen en vaak ook zeer aanpasbaar met het gebruik van een logo, bijpassende kleuren en het wijzigen van de lay-out.

 

Voorbeelden van goede en populaire templates zijn Porto (gemakkelijk en flexibel aanpasbaar, compatibel met veel Magento plug-ins), Martique (gebruiksvriendelijk, mooie visuals), Ultimo (zeer responsief, SEO-geoptimaliseerd en veel mogelijkheden om subthema’s te ontwerpen), Handmade, SM Viste en UB Bookshop (speciaal voor boekwinkels).

Custom theme design

Wil je absolute uniciteit uitstralen? Dan is een custom theme design de beste optie. Het belangrijkste voordeel van zo’n uniek thema is natuurlijk dat developers de webshop helemaal in lijn met jouw smaak en persoonlijke wensen kunnen inrichten. Lay-out, vormgeving, kleur, je hebt het allemaal zelf in de hand. De mogelijkheden om je van de concurrentie te onderscheiden nemen met een uniek ontwerp dus toe.

 

Een bijkomend voordeel van unieke designs is dat ze vaak SEO-vriendelijker zijn dan standaard templates. Templates scoren vaak lager in Google Matrix, het algoritme dat wordt gebruikt voor PageRank. Gelukkig is hier wel wat aan te doen door het gebruiken van goede alt- en metatags en voorkomen van dubbele content.

Conclusie

Het kiezen van de juiste extensies en thema’s is een belangrijk aandachtspunt bij het optimaliseren van een webshop in Magento 2. Stel je daarbij vooral altijd de vraag wat je echt nodig hebt om jouw belangrijkste e-commerce doelen te verwezenlijken.

 

Is een bepaalde extensie echt essentieel voor het functioneren van jouw webshop of gewoon leuk om erbij te hebben? Wegen de extra kosten en technische eisen van een uniek design voor jouw winkel op tegen de voordelen? Dit soort vragen zouden de leidraad moeten vormen bij het kiezen van extensies en thema’s.

Advies bij UX Maze

Wil je graag weten welke extensies en thema’s momenteel beschikbaar zijn voor Magento 2? En twijfel je nog over welke opties het beste passen bij jouw webshop? Schroom dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met UX Maze. Als erkend Magento-specialist maken wij je graag wegwijs in de nieuwe en boeiende wereld van Magento 2.