google-analytics-magento

Google Analytics tips voor jouw Magento webshop

Een handig hulpmiddel voor het analyseren en beter begrijpen van de prestaties van je website/webshop is Google Analytics. Je kunt er met een paar klikken alle statistieken bekijken die belangrijk zijn voor het presteren van een webshop.

Maar hoe moet je die gegevens precies interpreteren? Hier volgen een aantal tips om Google Analytics beter te begrijpen en aan de hand van dit hulpmiddel jouw webshop te optimaliseren.

Analyseer bezoekersaantallen

google-analytics-magento-1

Een van de dingen die Google Analytics doet, is het meten van de bezoekersaantallen. Door het aantal unieke bezoekers tegen het licht te houden, kom je erachter of je webshop het goed doet in de zoekmachines.

Bovendien is het ook mogelijk om aan de hand van het aantal nieuwe bezoekers binnen een bepaalde tijdsspanne na te gaan of een speciale actie of externe link veel extra mensen naar de site heeft gebracht.

Let ook op terugkerende bezoekers

Google Analytics meet ook het aantal terugkerende bezoekers. Ook die statistiek is belangrijk. Ligt het aantal terugkerende bezoekers aan de lage kant, probeer dan vaker nieuwe content toe te voegen of in te spelen op de actualiteit.

Ook het plaatsen van acties, aanbiedingen en promoties op de website is een optie. Dat maakt mensen vaak nieuwsgierig en spoort ze aan om vaker terug te komen.

Pagina’s per bezoek

Aan het aantal pagina’s per bezoek valt af te lezen welke en hoeveel webpagina’s een bezoeker gemiddeld bekijkt als hij terechtkomt op jouw webshop. Ligt dat gemiddelde (te) laag, dan is het een goed idee om meer gemakkelijk vindbare content toe te voegen.

Manieren om dat te doen zijn het toevoegen van meer interne links en het toepassen van een gebruiksvriendelijke navigatiestructuur. Verder kun je bepaalde pagina’s ook bijspijkeren als blijkt dat die matig worden bezocht.

Meet de gemiddelde duur van een bezoek

Het is ook van belang om te letten op de hoeveelheid tijd die een bezoeker gemiddeld doorbrengt op je webshop. Als een bezoeker maar heel kort blijft, dan kan dat een teken zijn dat er niet voldoende interessante informatie wordt geboden of dat de gewenste informatie lastig te vinden is.

Aan de hand van deze statistiek kun je dus nagaan of de content die je aanbiedt interessant, uniek genoeg en goed traceerbaar is. Video’s (bijvoorbeeld over de werking/eigenschappen van een bepaald product) toevoegen is vaak ook een goede manier om de aandacht van een bezoeker langer vast te houden.

Check het bouncepercentage

bouncerate-analytics

Aan het bouncepercentage (bouncerrate in Analytics) kun je de gebruikservaring van je website aflezen. Dit cijfer geeft aan hoeveel bezoekers direct na het bekijken van je beginpagina weer afhaken.

Als het weigeringspercentage hoog is, betekent dit vaak dat de binnenkomstpagina voor veel bezoekers oninteressant is of niet voldoet aan de behoefte. Door bestemmingspagina’s voor zoekwoorden te maken, kun je het bouncepercentage verlagen.

Duidelijke doelen instellen

doelen-instellen

Wil je exact nagaan hoeveel je gedurende een bepaalde periode heb verkocht via jouw website? Of ben je juist nieuwsgierig naar het aantal bezoekers dat het contactformulier heeft ingevuld of zich heeft ingeschreven voor de nieuwsbrief?

Google Analytics maakt het mogelijk om doelen in te stellen die een duidelijk antwoord geven op dergelijke vragen. Een doel wordt gemeten op het moment dat de bezoeker op een bedankpagina komt.

De uiteindelijke actie (conversie) wordt gemeten door Analytics. Het kiezen van doelen in Google Analytics is een van de belangrijkste functies om het werkelijke succes van je webshop te meten.

magento-doelen-analytics

Voordat je Google Analytics volledig gaat inrichten, is het belangrijk om helder vast te stellen welke doelen voor jou belangrijk genoeg zijn om te meten. Doe dit bij voorkeur voordat de nieuwe webshop online wordt gezet, want anders mis je waardevolle data.

Op basis van het aantal behaalde doelen kan de conversie van een webshop worden gecheckt. De conversie van het aantal verkopen bedraagt bijvoorbeeld het aantal verkopen/aantal bezoekers x 100%. Op basis van het aantal behaalde doelen en de conversie kun je de webshop zowel qua vorm als verkoopsucces optimaliseren.

Welke doelen kun je instellen?

Er zijn legio doelen die je kunt instellen in Google Analytics. De keuze wordt grotendeels ingegeven door de onderdelen van de webshop die voor jou het belangrijkst zijn. Er zijn wel een aantal voorbeelden te geven die vooral voor webshops veel worden gebruikt:

  • het kopen van een product
  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • registeren van een account
  • aanvragen van een offerte
  • bezoeken van meerdere pagina’s
  • minimaal aantal bezochte pagina’s

E-commerce tracking instellen

ecommerce-analytics-magento

Voor webshopeigenaren is het vaak nuttig om naast doelen ook e-commerce tracking in te stellen.

Naast het aantal verkopen zie je in Google Analytics dan ook de opbrengsten en de gemiddelde waarde per bezoeker. Zo wordt snel duidelijk welke succesratio de verschillende gebruikte zoektermen hebben.

Filters instellen

Door bezoekers te segmenteren (nieuw of terugkerend, bezoekers van organische of betalende zoekresultaten, geografische locatie, gebruikt browsertype etc.) krijg je veel specifieke informatie over surfgedrag.

Daarom is het verstandig om filters te gebruiken. Hoe gaat dat? Je maakt nieuwe websiteprofielen aan en stelt per profiel een bepaald filter in. Wanneer je dan de rapporten van een profiel gaat bekijken, verschijnen alleen de data van dat segment.

Nu kun je dus per segment zien hoe lang bezoekers op de website zijn gebleven, welke pagina’s ze hebben bezocht etc.

Sociale media in Google Analytics

Google Analytics biedt ook de mogelijkheid om het effect van sociale media op het succes van je website te kwantificeren. Je kunt bijvoorbeeld het conversiepercentage en de geldwaarde van conversies via social media meten, maar ook nagaan via welke sociale bronnen en netwerken bezoekers op jouw site zijn beland.

Social media in Google Analytics biedt via verschillende rapporten inzicht in het effect van het gebruik van verschillende sociale netwerken. Een handig middel dus om de prestaties van de website op sociale kanalen te vergroten.

Google Analytics als leider voor beslissingen

Google Analytics biedt veel kansen voor het verzamelen van data. Echter de juiste rapportage en de juiste vragen maken het verschil. Wil je ook bewuster keuzes maken bij het verbeteren van jouw webshop? Laten we een kijkje nemen in jouw data.

Heb je een frisse blik nodig?

Wil je meer inzicht krijgen hoe jouw webshop het doet? Laten we samen verbeteringen invoeren op basis van Analytics data. Bel ons via 0318 24 00 49 of neem contact