Magento webshop: kiezen voor een Magento thema / template of maatwerk?

Het ontwerp van je webshop is een belangrijke eyecatcher. Onderzoek leert dat de eerste indruk die een site opwekt vaak bepalend is voor het verdere surfgedrag van een bezoeker. Een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving is dan ook vaak een trigger om meerdere pagina’s binnen een webshop te bekijken.
Bij het kiezen van een design voor je Magento webshop krijg je onherroepelijk met de volgende vraag te maken: gebruik ik een thema / template of ga ik voor maatwerk? In deze blog laten we je zien wat de belangrijkste voor- en nadelen van deze twee opties zijn.

Thema’s/templates in Magento

Thema’s of ook templates genoemd zijn kant-en-klare ontwerpen voor Magento-webshops. De keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig enorm, zowel voor Magento 1 als het nieuwere Magento 2. Er zijn algemene thema’s / templates (bijvoorbeeld Cocinelle, Orienko en Ninth) die geschikt zijn voor vrijwel elk shoptype, maar ook thema’s / templates die speciaal zijn ontworpen voor een bepaald type webwinkel.

Populaire voorbeelden van op specifieke winkeltypen gerichte thema’s / templates voor Magento zijn Cogito (mode), ClickBuy (supermarkten, megashops), StartElectro (consumentenelektronica), GrandCosmetics (cosmetica), Garrient Organic Food (voedingsmiddelen), RedDragon (martial arts), Delcoman (lingerie en ondergoed), Jewelrus (sieraden), OlympicChamps (sportartikelen en sportkleding) en MagicToy (speelgoed en kindergeschenken).

 

Sneller ontwerpen met thema’s / templates

Het gebruiken van thema’s heeft zeker een aantal voordelen. Het maken van een goed ontwerp voor je webshop kan een behoorlijk tijdrovend proces zijn.

 

Het creëren van een uniform uiterlijk voor de hele site, de overzichtelijkheid bewaren en de juiste triggers inbouwen die klanten bewegen om verder te klikken en een aankoop te doen, het is geen klus die snel even geregeld is.

 

Door te kiezen voor een thema, hoef je naar veel van de bovengenoemde taken amper nog om te kijken. Een ready made thema is vooraf al helemaal omgezet naar de juiste bestanden en dus snel en gemakkelijk te installeren.

 

Dit betekent dus ook dat je geen programmeur nodig hebt en gelijk na het kopen van een thema aan de slag kunt gaan met het ontwerpen en inrichten van je Magento-webshop.

Overige voordelen van thema’s / templates

Behalve gebruiksgemak en snelheidswinst, hebben vooraf ontworpen thema’s voor je Magento-webshop nog een paar voordelen. We zetten ze kort voor je op een rij.

 

  • Lage kosten. Er zijn al Magento thema’s te koop voor een kleine zestig euro. Veel van de professioneel ogende of op een specifiek winkeltype gerichte thema’s zijn wat duurder, maar toch nog altijd een stuk goedkoper dan maatwerk.
  • Kant-en-klare thema’s zijn betrekkelijk gemakkelijk te installeren, waardoor je geen programmeur of professionele webdesigner nodig hebt.
  • Je krijgt al voordat de shop live gaat te zien wat je kunt verwachten. Dit geldt zowel voor de visuele als technische kant van het verhaal.
  • Je kunt sneller online zijn en beginnen met marketing.

Minder uniek

Toch kleven er ook wel wat nadelen aan het gebruiken van kant-en-klare templates voor het vormgeven van je webshop. Een van de duidelijkste is het gebrek aan uniciteit. Aangezien sommige templates al duizenden keren zijn verkocht, en dus ook door een groot aantal webwinkels worden gebruikt, heeft jouw webshop geen uniek uiterlijk.

 

Dit kan een nadeel zijn, zeker in een tijd waarin webshops als paddenstoelen uit de grond schieten en de internetconsument door de verruimde keuzemogelijkheden dus ook steeds kritischer wordt.

 

Nadelen van kant-en-klare thema’s voor Magento

Buiten een gebrek aan uniciteit heeft het gebruiken van standaard-templates voor je Magento-shop nog enkele additionele nadelen.

 

  • De templates zijn meestal niet afgestemd op jouw specifieke wensen en bedrijfsdoelen. Op dit vlak biedt maatwerk een breder spectrum aan mogelijkheden.
  • Je moet goed opletten met de kwaliteit. Er zijn namelijk ook matig geprogrammeerde templates op de markt die geen rekening houden met webstandaarden, SEO of de bijzonderheden van verschillende browsers. Dit laatste kan er bijvoorbeeld toe leiden dat winkelpagina’s niet altijd goed worden weergegeven op bepaalde apparaten. Dit probleem speelt tegenwoordig minder omdat de meeste nieuwe templates responsive zijn.
  • Voor het updaten en upgraden van je Magento-webshop ben je afhankelijk van de themabouwer. Indien er geen geschikte versie beschikbaar is, moet je wachten.
  • Om toegang te krijgen tot de nieuwe versie van een thema, moet je een vast bedrag per jaar betalen.
  • Templates bevatten bijna altijd meer functionaliteiten en codes. Hierdoor wordt je webshop trager en kunnen er problemen ontstaan bij het installeren van nieuwe extensies.

Magento maatwerk: de voordelen

Met maatwerk voor Magento stem je de vormgeving en indeling van een webshop af op jouw specifieke wensen en behoeften. Je kunt bijvoorbeeld kleurenschema’s en lettertypen kiezen die helemaal passen bij jouw smaak en ook aansluiten bij je overige bedrijfscorrespondentie.

 

Dit geeft je de mogelijkheid om een geheel eigen draai aan je thema te geven en een unieke webshop te creëren die zich uiterlijk echt onderscheidt van de massa.

 

  • Meer flexibiliteit. Het kan zijn dat je in de loop der tijd nieuwe ideeën krijgt of dat je wensen en voorkeuren veranderen. Met een vooraf gemaakte thema is de ruimte om veranderingen aan te brengen beperkt, terwijl je met maatwerk alle kanten op kunt.
  • Maatwerk stelt je ook in staat om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie van je site. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van mobile-first-strategie om een betere mobiele webshop te maken.
  • Maatwerk bevat wat precies nodig is, waardoor je niet te maken krijgt met extra functies of codes. Dit zorgt ervoor dat je webshop snel is en eenvoudiger te onderhouden en te updaten wordt.
  • Maatwerk biedt doorgaans ook meer ruimte voor goede beveiligingstoepassingen.

Nadelen van Magento maatwerk

De mogelijkheden zijn dus enorm als je gebruikmaakt van maatwerk voor je Magento-webshop. Maar Magento-maatwerk betekent ook een extra investering. Magento webwinkel ontwikkeling met een op maat gemaakt design is duurder dan de kant-en-klare templates. Bovendien heb je ook te maken met een klus die meer technische kennis en ontwikkelvaardigheden vereist.

 

Tenzij je zelf op het gebied van ontwikkeltechniek heel goed onderlegd bent, heb je dus de hulp van een externe partij nodig bij het ontwikkelen en installeren van maatwerkoplossingen.

 

Conclusie

Of je kiest voor Magento maatwerk of bestaande thema’s / templates heeft grotendeels te maken met je eigen voorkeuren, de producten die je verkoopt en de concurrentie. Maar ook het type webshop dat je beheert speelt een rol.

 

Heb je een standaardproduct of technisch product waarbij branding slechts een bescheiden rol speelt? Dan is het interessant om een template in te zetten. Als branding bij jouw producten of bedrijf een belangrijke rol speelt, is maatwerk altijd de juiste strategie om te hanteren.

 

Maatwerk levert extra flexibiliteit en serieuze voordelen op. De kans dat je veel kunt investeren in de aankleding van je shop is natuurlijk ook groter als je een grote winkel beheert.

Expertise van UX MAZE

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw Magento-webshop vorm te geven? Of ontvang je graag advies over de te maken keuze tussen maatwerk of ready templates?

 

Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Bij UX Maze kennen we alle ins en outs van Magento en kunnen we je prima helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.