magento-2-b2b-1

Magento 2 en b2b: een goede match?

De b2b-markt stelt andere en vaak hogere eisen aan een e-commerceplatform dan het reguliere klantencontact. Denk bijvoorbeeld aan extra functionaliteiten en verschillende autorisatieniveaus voor de mensen die met het systeem werken.

Magento is zich hier terdege van bewust en heeft met het ontwerpen van Magento 2 ook rekening gehouden met de b2b-markt. In dit artikel laten we zien waarom Magento 2 ook uitstekend bruikbaar is voor b2b-doeleinden en op dat vlak een streepje voor heeft op zijn voorlopers.

Het groeiende belang van b2b

Dat e-commerce een belangrijk hulpmiddel is voor het verhogen van conversie en vergroten van je omzet is in de wereld van business-to-customer inmiddels een wijdverbreid inzicht. Maar dit besef begint ook langzaam door te dringen op het business-to-businessvlak. Uit onderzoek van researchbureau Forrester blijkt dat in de Verenigde Staten de omzet uit b2b de inkomsten uit b2c inmiddels ruimschoots heeft overschreden. Bovendien geeft ruim 90 procent van de Amerikaanse b2b-klanten aan graag online herhalingsaankopen te doen.

Hoewel de b2b-markt ook in Nederland groeiende is, valt er nog wel wat te winnen op het vlak van e-commerce. Volgens onderzoek van Jelba heeft bijna de helft van de technische groothandels in Nederland nog geen productcatalogus online staan. In 55 procent van de gevallen staan er wel producten online, maar moet je een account aanmaken en inloggen om ze in een b2b-omgeving te kunnen bekijken.

Weinig affiniteit met e-commerce en onwillige ERP-systemen worden vaak genoemd als redenen voor het achterblijven van groothandels op het gebied van online b2bmarketing. Daarnaast zijn veel bedrijven een beetje sceptisch over de licentiekosten die komen kijken bij het aanschaffen van een gesofisticeerd b2b-systeem.

Klantbeleving en b2b

De opkomst en groeiende populariteit van webshops hebben ook hun weerslag op het b2b-landschap. Inkopers zijn net mensen en bestellen in hun vrije tijd ook steeds vaker producten online. Hierdoor maken ze kennis met de voordelen die gepaard gaan met het kopen bij goede webshops: snelheid, gebruiksgemak, zoekmachinevriendelijkheid, service en een stukje markt- en productbeleving.

Ook bij het doen van zakelijke inkopen zal die persoon zich steeds meer online oriënteren. Dit scheelt namelijk tijd en een hoop kosten in de vorm van besparingen op telefoontjes en papier. Bij het online inkopen wordt de b2b-inkoper helaas maar al te vaak met een andere realiteit geconfronteerd dan de gewone internetconsument. De vindbaarheid van de producten is vaak slecht, terwijl de informatievoorziening lang niet altijd actueel of afdoende is. De opmars van Alibaba en andere onlinespelers bewijst dat de wens en noodzaak tot verandering ook in de b2b-wereld inmiddels aanwezig is.

Voordelen van een e-commerce-platform voor business-to-business

Het uitrollen van een goed e-commerceplatform voor b2b-doeleinden brengt natuurlijk een aantal belangrijke voordelen met zich mee. We zetten ze hieronder even voor je op een rijtje.

  • Het automatiseren van processen wordt gemakkelijker. Dat is goed voor de workflow en scheelt tijd.
  • Je maakt het bestelproces voor b2b- en eindklanten sneller en minder omslachtig.
  • De informatie rondom je productassortiment wordt beheersbaarder en makkelijker deelbaar. Je hoeft niet op verschillende plekken van alles aan te passen of elke kleine wijziging meer door te geven aan externe partijen. In plaats daarvan kun je informatie relatief eenvoudig distribueren vanuit een centraal systeem.

Soepele overgang

Om de overstap naar e-commerce zo soepel mogelijk te laten verlopen, is Magento ingesprongen op de groeiende vraag naar b2b-functionaliteiten. Een goed voorbeeld daarvan is de speciale b2b-module voor Magento  Enterprise. Die module vervangt de software op maat die voorheen nodig was om b2b-functionaliteiten in te bouwen in Magento. Zo’n gestandaardiseerde, ingebakken module maakt het hele b2b-proces een stuk gemakkelijker en overzichtelijker. De stap van Magento is een succes gebleken, want Internet Retailer riep Magento in 2017 uit tot het grootste e-commerceplatform voor business-to-business.

Zeker als het gaat over b2b is het wel verstandig om onderscheid te maken tussen het Magento Open Source Platform en Magento Enterprise. De eerste versie is gratis en bevat de belangrijkste basisfunctionaliteiten om te starten met e-commerce.

Als je maandelijks vele duizenden bezoekers en orders verwerkt, een heel groot productassortiment (denk aan 50.000 of meer) hebt dat online moet en een jaarlijkse omzet van een half miljoen euro of meer draait, is het een goed idee om te kiezen voor Magento Enterprise.

De belangrijkste b2b-functionaliteiten in Magento 2

Accountbeheer

Een kenmerk van b2b-klanten is dat ze vaak meerdere inkopers met verschillende rollen hebben. Dit leidt ertoe dat het beheren van accounts vaak een complexe aangelegenheid is. In Magento 2 valt dat reuze mee omdat je in het hoofdaccount verschillende rollen en accounts kunt aanmaken. Je kunt juniorinkopers bijvoorbeeld toestaan om producten op de bestellijst te plaatsen, maar het daadwerkelijk afrekenen alleen reserveren voor ervaren en met meer bevoegdheden uitgeruste seniormedewerkers. Daarnaast kun je bepaalde accounts bedrijfskrediet geven. Zo wordt bestellen gemakkelijker en houd je de volledige controle over achteraf te betalen facturen.

Offerte-aanvragen afhandelen

Offertes zijn meestal de eerste stap in het verkoopproces. Met Magento Enterprise kun je offerte-aanvragen gemakkelijk afhandelen. Klanten kunnen producten in de winkelmand plaatsen en vervolgens een offerte aanvragen. De klant kan hierbij ook persoonlijke opmerkingen plaatsen.

Als verkoper krijg je de offerte binnen en kun je deze op diverse manieren aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan de aantallen of de verzendkosten. Daarnaast is het ook mogelijk om een vast bedrag te hanteren of procentuele korting te geven. Nadat de offerte klaar is, kun je deze weer terug sturen naar de klant. De klant kan de producten direct in de winkelmand leggen en bestellen.

Snel bestellen

Bij het telefonisch doorgeven van b2b-bestellingen wordt vaak gebruikgemaakt van SKU-nummers. Magento 2 biedt die mogelijkheid ook aan voor onlinebestellingen. Stuur het SKU-nummer en de gewenste productaantallen in of upload een CSV-bestand met de gewenste producten en bijbehorende aantallen. Daarnaast kun je via Magento Enterprise gemakkelijk opnieuw bestellen vanuit eerder geplaatste orders.

Speciale assortimenten

Wil je speciale producten, die bijvoorbeeld worden uitgebracht in een gelimiteerde uitgave of custom made zijn, alleen voor bepaalde klanten toegankelijk maken? Dat kan door in Magento Enterprise per klant of klantgroep een speciaal assortiment te creëren.

Die collectie kun je tevens voorzien van speciale prijzen of productkortingen. De assortimenten worden zichtbaar nadat de klant heeft ingelogd. Je kunt ook prijzen afschermen voor niet-ingelogde klanten.

Mobielvriendelijk

Een b2b-webshop in Magento 2 is responsive en dus ook prima te raadplegen op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Jouw klanten kunnen dus ook vanaf elk apparaat producten bekijken en bestellingen plaatsen.

Speciale bestellijst maken en kredietlimiet instellen

Je kunt in Magento 2 ook speciale b2b-bestellijsten maken. Omdat de functionaliteit het mogelijk maakt om meerdere lijsten te maken, kan elke afdeling of elk apart filiaal in principe een eigen inkooplijst bijhouden.

Het is ook mogelijk om in Magento 2 een kredietlimiet in te stellen. Klanten kunnen hier gebruik van maken om het aantal bestellingen te verhogen. Heeft de klant zijn limiet bereikt? Dan wordt deze betaalmethode automatisch verborgen en moet de koper een andere betaalmethode kiezen.

Koppelingen onderbrengen

Een laatste aandachtspunt bij het gebruiken van Magento 2 voor b2b-doeleinden betreft de koppelingen. Je kunt die natuurlijk in de backend van Magento zelf onderbrengen. Het voordeel hiervan is dat de Magento-backend heel gemakkelijk te gebruiken is en veel mogelijkheden biedt om je webshop helemaal zelf te beheren.

Maar je hebt ook de optie om Magento te koppelen met een keur aan andere backofficesystemen zoals bijvoorbeeld Exact, Snelstart, King en Microsoft Dynamics. De uiteindelijke keuze beïnvloedt de performance van je webshop niet en is vooral afhankelijk van wat het beste bij jouw webshop past en wat jij het gemakkelijkst vindt.

Conclusie

Wie op zoek is naar een goede b2b-webshop is bij Magento 2 Enterprise in goede handen. Het platform biedt uitgebreide b2b functionaliteiten zoals het gemakkelijk aanmaken van accounts, plaatsen van bestellingen en het bijhouden van orderstatussen. Het goede nieuws is dat Magento 2 Community ook nog legio extra b2b mogelijkheden biedt. Denk aan het verbergen van prijzen voor niet-ingelogde klanten, het creëren van klantspecifieke assortimenten en prijzen of het maken van speciale bestellijsten.

Expertise van UX MAZE

Ben je ook nieuwsgierig naar wat Magento 2 op het gebied van business-to-business voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij voorzien je graag van deskundig advies. UX Maze heeft een creatief en gedreven team dat zijn sporen heeft verdiend in de wereld van b2b. Bovendien zijn we prima op de hoogte van alle functionaliteiten en bijzonderheden die Magento 2 te bieden heeft.