Shopware: alles wat je moet weten

Shopware: alles wat je moet weten

Het bouwen van een goede en aantrekkelijke webshop valt of staat met een goed e-commerceplatform. Gelukkig is de keuze tegenwoordig behoorlijk ruim. Magento, Shopify en WooCommerce zijn bijvoorbeeld opties die in het Nederlandse webshoplandschap al jaren zijn ingeburgerd.

De groeiende populariteit van Shopware zorgt ervoor dat webshopeigenaren er tegenwoordig nog een sterk alternatief bij hebben. Zeker met de komst van Shopware 6 heeft het Duitse bedrijf een flinke stap voorwaarts gezet. Wat kun je allemaal met Shopware? Wat zijn de sterke punten van het platform? En hoe verhoudt Shopware zich tegenover de concurrentie? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over Shopware.

Gebruiksvriendelijk

Shopware is een Duits bedrijf en momenteel de grootste e-commercespeler bij onze oosterburen. Circa driekwart van de Shopware-webwinkels is afkomstig uit Duitsland. Maar ook in andere landen wordt het platform langzaamaan populairder. Gerenommeerde bedrijven en merken als Discovery Channel, L’Oreal, Aston Martin, Jägermeister en Borussia Dortmund werken bijvoorbeeld al met Shopware.

Die groeiende populariteit is voor een groot deel toe te schrijven aan de gebruiksvriendelijkheid van Shopware. De interface van het platform is overzichtelijk en werkt intuïtief. Kies je bijvoorbeeld voor een van de gecertificeerde hostingpartners van Shopware? Dan ontzorgt Shopware je volledig en kosteloos bij het installeren van je webshop. Het platform heeft een relatief lage instapdrempel en is dus ook toegankelijk voor verkopers die technisch wat minder goed onderlegd zijn.

Design

Het ontwerp is een van de belangrijkste aandachtspunten bij het bouwen en inrichten van een webwinkel. Een succesvolle shop ziet er niet alleen gelikt uit, maar voldoet ook aan de wensen en verwachtingen van je doelgroep (user experience).

Het goede nieuws is dat Shopware op dit onderdeel een dikke voldoende scoort en volop mogelijkheden herbergt voor een prima UX- en UI-design. Een ontwerp voor je webshop maken? Niet zo moeilijk met de eenvoudig hanteerbare en intuïtieve visual designer. De admin van Shopware biedt een duidelijke interface en intuïtieve navigatie dankzij uniforme pictogrammen en een kleurcoderingssysteem. Daarnaast koppelt Shopware een goede gebruikservaring aan een consistent ontwerp.

Shopping Experiences maakt het mogelijk om content eenvoudig te beheren middels speciale blokken voor Experience- en Storytelling-pagina’s. Het in elkaar zetten van inhoudelijke pagina’s zoals landingspagina’s, categoriepagina’s of productpagina’s vereist in Shopware ook geen diepgaande, specialistische IT- en ontwikkelkennis.

Content

Een goede webshop kan in de eenentwintigste eeuw niet meer zonder sterke content. Goede content vormt de ruggengraat van je webwinkel en zorgt ervoor dat mensen je vinden op Google en in de sociale media.

De zogenoemde Shopping Experiences vormen de hoeksteen van je Shopwarecontent. Ze stellen je in staat om fraaie online-etalages te ontwikkelen die digitale winkelervaringen naar een hoger niveau tillen. Verras klanten met uitnodigende productfoto’s en inspirerende, levendige en informatieve productbeschrijvingen. De functionaliteit geeft je ook veel vrijheid bij het inrichten van je virtuele etalages. Je kunt namelijk helemaal zelf bepalen welke producten je op enig moment in de etalage zet.

Met een blogsysteem verrijk je jouw webwinkel en virtuele etalages bovendien met sfeerverhogende of verdiepende teksten, terwijl je met de functie ‘Digital Publishing’ ook nog eens responsive SEO-banners aan je online-arsenaal kunt toevoegen. Bovendien ben je in Shopware geen uren kwijt aan het uploaden, bewerken en plaatsen van foto’s; je hoeft afbeeldingen maar een keer in te laden, waarna het systeem ze automatisch vertaalt naar de juiste resolutie voor een desktop, laptop of mobiel apparaat. Erg handig, zeker in een tijd waarin steeds meer mensen winkelen op hun smartphone of tablet.

SEO

Het maakt niet uit hoe fraai een webshop eruitziet of hoe goed je producten zijn: als de winkel niet wordt gevonden op het internet, zullen je bezoekers- en conversiecijfers ongetwijfeld achterblijven bij de verwachtingen. SEO is dus ook zeker een puntje.

Waar het bij Magento vaak best nog een klus is om alle geavanceerde SEO-tools optimaal te gebruiken, levert Shopware automatische configuraties op het vlak van SEO-optimalisatie. Je kunt dus gelijk aan de slag met het verbeteren van je Google-ranking. Hoewel de SEO-toolkit wat minder uitgebreid is dan bij een zwaarder platform als Magento, heeft Shopware voldoende features om serieus werk te maken van van zoekmachineoptimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan de winkelfunctionaliteit Sales Channels en de promotietool Advanced Promotion Suite.

Daarnaast biedt Shopware de mogelijkheid om SEO-vriendelijke URL’s aan te maken en metatitels en -beschrijvingen aan te passen. Daarnaast heeft het platform een ingebouwde sitemap en werk je eenvoudig met redirects en canonicals.

Support

De mate van support is ook geen onbelangrijk onderdeel van een e-commerceplatform, zeker tijdens de eerste maanden dat je met een nieuw systeem werkt. Met Shopware krijg je out of the box een behoorlijk hoog supportniveau. Hoe hoog dat precies is, hangt deels af van je abonnement. Met het zilveren abonnement ben je bijvoorbeeld verzekerd van twaalf maanden gratis support en worden je vragen binnen een maximale tijdspanne van drie dagen afgehandeld via de mail.

Kies je voor het (duurdere) gouden abonnement? Dan krijg je binnen een dag persoonlijk antwoord, vaak zelfs via de telefoon. Je kunt ook terugvallen op de kennis die aanwezig is binnen de Shopware-community. Die groeit namelijk gestaag. Omdat de meeste Shopware-gebruikers nog wel Duitsers zijn, helpt het als je een aardig woordje Duits spreekt en schrijft.

De kosten

Het kostenaspect is ook een belangrijk aandachtspunt, zeker als je pas een shop begint of je bestaande webwinkel snel groeit. Shopware heeft een gratis open-sourceplatform en drie licentieversies. De Community Edition (open source) en Starter Edition zijn gratis, terwijl de Professional Edition je 99,50 euro per maand kost. De prijs voor de Enterprise Edition is op aanvraag en hangt grotendeels af van de grootte van je shop en het aantal transacties.

Voor kleinere webshops voldoen de gratis versies meestal al, maar als je serieuze groeiambities hebt is het zeker verstandig om de uitgebreide mogelijkheden van de betaalde versies eens grondig te onderzoeken. Je kunt je shop dan bovendien ook nog uitbreiden met handige extensies en plug-ins.

Functies en modules

Ook het aanbod aan functies en modules is natuurlijk belangrijk. Op dat vlak is Shopware iets minder rijk bedeeld dan Magento of Shopify, maar heeft het platform toch behoorlijk wat te bieden.

Tijd dus voor een beknopt overzicht van de belangrijkste functionaliteiten en modules.

  • Het platform heeft een ruime keuze aan responsieve templates die stuk voor stuk aanpasbaar zijn. Hierdoor zijn de creatieve mogelijkheden bijna eindeloos.
  • Shopware staat voor ‘emotional shopping’ en richt zich op de inspirerende en emotionele kant van e-commerce. Met de functionaliteit Shopping Experiences kun je inhoud en commercie samensmeden tot één inspirerend geheel. 
  • Met de Theme Manager van Shopware 6 pas je snel en eenvoudig de lay-out van je storefront aan.
  • Net als bijvoorbeeld Magento is Shopware multi-store. Dit betekent dat je meerdere webshops onder één dak kunt beheren.
  • Shopware heeft een centrale bibliotheek voor het opslaan, organiseren en ophalen van alle typen digitale media. Zo vergemakkelijk je workflows en gebruik je foto’s, video’s en teksten altijd op de juiste en gewenste plekken.
  • In de Shopware Community Store en Shopware Documentation vind je een groeiend aantal extensies, plug-ins, thema’s en modules.
  • Met de Shopware Product Streams kun je productgroepen aanbevelen op basis van filters zoals merk, prijs, fabrikant en beoordelingen. Een prima manier om customer journeys en klantervaringen te personaliseren.

Integraties

Je e-commerceplatform staat natuurlijk niet op zichzelf: het moet ook goed kunnen samenwerken met een keur aan andere applicaties en systemen. Integratie is dus wel een belangrijk aandachtspunt. Dankzij de winkelfunctionaliteit Sales Channels zet je probleemloos nieuwe verkoopkanalen op en verbind je jouw webshop met Facebook, Instagram-shops en diverse marktplaatsen (bol.com, Amazon, Alibaba en nog vele anderen). Shopware is ook prima te koppelen aan software van externe partijen. Denk bijvoorbeeld aan diverse CRM’s, ERP’s, financiële software of een PIM.

Headless

Headless-oplossingen winnen terrein binnen de werelden van e-commerce en CMS. Binnen zo’n headless-systeem zijn de front- en backend van een systeem van elkaar gescheiden en communiceren deze onderdelen via een API. Het voordeel van die structuur? Je hebt meer flexibiliteit en kunt sneller technische veranderingen doorvoeren zonder dat dit een nadelige invloed heeft op andere systeemonderdelen.

Shopware heeft zo’n headless-structuur, wat betekent dat je snel kunt inspelen op nieuwe innovaties en veranderende markt- en klantbehoeften. De standaard frontend van Shopware 6 is gebaseerd op Bootstrap en TWIG. Dankzij deze standaarden is een Shopware-frontend gemiddeld genomen twintig tot veertig procent sneller te bouwen dan een frontend in Magento 2.

Snel bouwen

Een webshop in Shopware is betrekkelijk snel te bouwen. Een goede php-ontwikkelaar met kennis van e-commerce zet binnen een maand of drie een werkende Shopware-winkel met alle toeters en bellen op. Bij Magento duurt dit al gauw drie tot vier keer zo lang. De reden: Shopware is niet zo complex.

Betalingen

Met de plug-in PAY voorzie je jouw Shopware-winkel van een een breed spectrum aan populaire en minder bekende betaalopties. Naast universele betaaloplossingen als creditcards en PayPal of de specifieke betaalopties voor de Duitse markt (denk bijvoorbeeld aan Giropay), kun je ook betaalmogelijkheden als iDeal, Bancontant of Afterpay toevoegen.

Logistiek

Een webshop succesvol beheren gaat verder dan alleen je winkel vullen en bestellingen opnemen. Orders moeten ook snel en in een goede staat bij de klant aankomen. Met de populaire plug-in Logxstar is dit geen enkel probleem. Je kunt vanuit één verzendsysteem werken en hebt de keuze uit meerdere erkende vervoerders (PostNL, DPD, UPS, DHL, Fietskoeriers.nl, Sandd en Sandd2me). Bovendien zijn er in totaal 180 verschillende verzendopties beschikbaar. Verzendlabels maak je met Logxstar automatisch aan.

Analytics

Een moderne webshop run je niet op intuïtie en onderbuikgevoelens. Om te zien wat klanten beweegt en hoe je winkel presteert, heb je harde data nodig. Die informatie toont niet alleen welke mensen je webshop bezoeken en hoe ze je winkel vinden, maar ook hoe vaak ze overgaan tot conversie en waar ze blijven hangen of juist afhaken.

Een goed e-commerceplatform herbergt dus ook uitgebreide mogelijkheden op het gebied van data-analyse. Shopware is gemakkelijk te koppelen aan Google Analytics, waardoor je meer inzicht krijgt in je verkopen, de traffic naar je shop, klantprofielen, klantvoorkeuren, laadtijden en de effectiviteit van je landingspagina’s. Daarnaast vind je in de Shopware Store een behoorlijk aanbod aan tracking extensions waarmee je belangrijke statistieken als conversiecijfers, het succes van campagnes, performance en bezoekersstatistieken nauwgezet volgt.

Extensies en templates kiezen

Shopware beschikt over een breed spectrum aan thema’s en extensies. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van een thema of extensie. Bij een thema is het vooral belangrijk om te kijken naar de look en feel van je webshop. Wat wil je uitstralen? En wil je maatwerk of een algemener thema?

Kijk bij extensies vooral naar de functionaliteit en populariteit. Is een extensie echt een aanwinst die jouw shop beter maakt en de kans op extra conversie vergroot? Of is het vooral een leuk extraatje? Voor de antwoorden op deze vragen kun je te rade gaan bij de community. Een extensie die erg vaak wordt gedownload en veel positieve reviews ontvangt, is hoogstwaarschijnlijk een aanwinst voor je Shopware-winkel.

Voorbeelden van populaire en waardevermeerderende extensies zijn bijvoorbeeld Themeware Modern en SEO Redirects. Met de eerste kies je snel en eenvoudig aanpasbare en verkoopbevorderende responsieve thema’s met een groot scala aan diverse functionaliteiten. Deze Shopware-plugin zorgt voor een stijging in conversie, is honderd procent responsief, onbeperkt aanpasbaar en verrijkt met videotutorials en uitgebreide support. Met SEO Redirects kun je gemakkelijk oude URL’s omleiden naar nieuwe. Zo behouden je pagina’s hun waarde en SEO-functionaliteit.

De voor- en nadelen van Shopware

We weten nu wat Shopware kan en wat je van dit e-commercesysteem kunt verwachten. Voor een totaaloverzicht is het raadzaam om ook de belangrijkste voor- en nadelen van het systeem nog eens tegenover elkaar te zetten.

Voordelen

  • Shopware is een erg toegankelijk e-commerceplatform. De leercurve is niet erg steil, waardoor het platform ook voor mensen met beperkte ontwikkelkennis goed te begrijpen en gebruiken is.
  • Het Shopware-pakket herbergt krachtige marketingfeatures zoals Storytelling en Shopping Experiences. Met die functionaliteiten kun je customer journeys personaliseren en je webshop op visueel gebied extra aantrekkelijk maken. 
  • De headless-structuur van Shopware zorgt voor extra flexibiliteit en maakt het platform toekomstbestendig.
  • Met de support die Shopware aanbiedt is weinig mis, zeker als je voor de Professional- of Enterprise-versie kiest.
  • Shopware heeft tooling waarmee ontwikkelaars gemakkelijk de prestaties en schaalbaarheid van je shop vergroten. 
  • De installatie is zonder codering uit te voeren.
  • Shopware is een tamelijk licht platform, zeker als je het vergelijkt met Magento of WooCommerce.

Nadelen

  • De mate van support die bij de Community Edition is inbegrepen, is redelijk beperkt. Je bent dan vaak afhankelijk van de beschikbare documentatie en de hulp van de Shopware-community. De betaalde abonnementen (Professional en Enterprise) bieden een beduidend hoger supportniveau.
  • Het vinden van de juiste hosting kan in Nederland een uitdaging zijn omdat Shopware hier nog niet zo ingeburgerd is als Magento, Shopify en WooCommerce. Het aantal Shopware-hostingspecialisten is in ons land beperkt en kleiner dan de pool aan Magento-, WooCommerce- of Shopify-experts. De verwachting is wel dat Shopware de komende tijd een groot deel van deze achterstand goed gaat maken.  
  • Streef je echt naar een webshop van enterprise-niveau? Dan biedt Magento net iets meer functionaliteiten en mogelijkheden. Zeker wat betreft het aantal extensies, thema’s en plug-ins kan Shopware (nog) niet opboksen tegen Magento.

Tips bij het kiezen van de beste Shopware-partij

 

Bij het kiezen van een Shopware-partij is het vooral belangrijk om te kijken naar de expertise en ervaring van je partner. Let vooral op de volgende aandachtspunten.

  • Heb ik te maken met een gecertificeerde specialist die het platform door en door kent?
  • Hoe zit het met de aangeboden hosting? Shopware vereist namelijk specifieke hostingkennis die niet elke partij zomaar out of the box in huis heeft.
  • Hoe snel en betrouwbaar is een partij? Krijg ik snel antwoorden op vragen en verzoeken?

 

Meer weten? UX Maze helpt je verder

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die Shopware biedt? En lijkt het je een geschikt platform voor het bouwen en managen van jouw webshop?

Bij UX Maze helpen we je graag met het opzetten of optimaliseren van jouw Shopware-webshop. Ons team van gedegen e-commercespecialisten helpt je bij zowel de technische als strategische uitdagingen die gepaard gaan met het creëren van een succesvolle webshop. Nieuwsgierig? Laten we dan kennismaken.

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Het ontwerp van jouw webshop is een belangrijke eyecatcher. Sterker, het design is grotendeels bepalend voor het succes van een webwinkel. Bezoekers bepalen vaak intuïtief en binnen enkele seconden of jouw webshop een betrouwbare en professionele indruk maakt. Zijn ze onder de indruk van wat ze zien? Dan klikken ze meestal graag verder en neemt de kans op conversie zienderogen toe.
Hoewel design natuurlijk ook deels een kwestie van persoonlijke smaak is, hebben veel succesvolle webwinkels wel één ding gemeen: het ontwerp heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend en koppelt functionaliteit aan gemak. In dit blogartikel tonen we je welke designelementen in een succesvolle webshop absoluut niet mogen ontbreken. Daarnaast laten we je zien hoe mensen bepalen of een webshop betrouwbaar is of niet.

Het heuristische framework

Veel webshopeigenaren meten het succes van hun webwinkel puur af aan het aantal bezoekers, clicks of conversies. Maar wat als het conversiepercentage bijvoorbeeld achterblijft bij het aantal bezoekers? De realiteit is dat e-commerce ook voor een groot deel psychologie is. Het succes van een webshop wordt niet altijd exclusief bepaald door de kwaliteit van je producten of dienstverlening, maar ook door het gevoel dat jouw winkel oproept bij een potentiële klant.

Een kenmerk van de moderne wereld is dat ons brein en onze zintuigen voortdurend worden geprikkeld. Onze hersen kunnen echter maar een beperkt deel van als die stimuli goed verwerken. Zouden we elk aspect van elke situatie of beslissing proberen te analyseren? Dan zouden we amper iets gedaan krijgen, ons continu overweldigd voelen en voortdurend last hebben van keuzestress. Om de enorme hoeveelheid informatie die we tegenkomen aan te kunnen en beslissingsprocessen te versnellen, vertrouwen de hersenen op deze mentale strategieën om de zaken te vereenvoudigen.

Het gebruiken van een zogenoemd heuristisch framework is een goede manier om het design van je webshop af te stemmen op het denkproces en de belevingswereld van de bezoeker. Tijd om eens te kijken hoe zo’n framework er in de praktijk uitziet.

1. Trust

Een webshop moet allereerst vertrouwen (trust) opwekken in de vorm van een duidelijke waardepropositie. Je digitale winkelomgeving moet de klant duidelijk maken waarom hij of zij in jouw webshop beter af is dan bij de concurrentie. Wat is de meerwaarde waarmee je jezelf onderscheidt van de rest? Dit betekent dus dat je jouw sterke punten, usp’s en productaanbod koppelt aan de waarden, behoeften en ‘problemen’ van de klant.

2. Clarity

Het tweede aandachtspunt is clarity (duidelijkheid). Een heldere en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk begrijpt hoe je shop is opgebouwd, hoe hij tussen de verschillende onderdelen navigeert en welke informatie bij elkaar hoort en belangrijk is. De informatiehiërarchie (hoe is de inhoud georganiseerd?) speelt een cruciale rol bij het overzichtelijk houden van pagina’s en je shop als geheel.

Clarity speelt ook een belangrijke rol bij de visuele aankleding van je webshop. Versterken de afbeeldingen de waardepropositie? Passen de visuals die je gebruikt bij de doelgroep? Gaan afbeeldingen en visuals niet ten koste van de leesbaarheid van een pagina?

3. Relevance

Weet je eenmaal welke mensen je webwinkel bezoeken en wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn? Dan is het zaak om hier gericht op in te spelen middels het aanbieden van goede en gepersonaliseerde content. Sluiten pagina’s aan op de intenties en verwachtingen van de klant? Komen bezoekers binnen op de relevantste landingspagina’s? Sluiten de gebruikte toonzetting en afbeeldingen aan op de demografische kenmerken van je doelgroep? En bevatten de conversiepagina’s een goede CTA?

4. Usability

Een succesvolle webshop staat ook garant voor een soepele gebruikservaring. Usability is daarom ook een belangrijk aandachtspunt. Tonen de productpagina’s en -omschrijvingen de belangrijkste productinformatie? Zijn er goede filters, bijvoorbeeld voor het zoeken op prijs, model of kleur? Worden zoekwoorden en -termen begrepen? Worden de resultaten van een zoekopdracht overzichtelijk en logisch gepresenteerd? En is het design minimalistisch genoeg om te voorkomen dat klanten afgeleid worden tijdens het zoek- en bestelproces? Het is belangrijk om deze usability-issues en designelementen op orde te hebben als je met jouw webshop commercieel succes wilt boeken.

5. Activators

Een goed webshopdesign spoort bezoekers ook aan tot actie. Je wilt immers dat hij of zij pagina’s en producten bekijkt en uiteindelijk overgaat tot conversie. Zogenoemde ‘activators’ (elementen die de bezoeker aanzetten tot actie) mogen daarom zeker niet ontbreken in je webshop. Voorbeelden van goede activators zijn duidelijke CTA’s of productaanbevelingen op basis van zoekgedrag en eerdere aankopen. Ook video’s doen het op dit vlak vaak goed, zeker als ze beleving aanwakkeren of de praktische meerwaarde van een product illustreren.

De belangrijkste pagina’s van jouw webshop

Het heuristisch framework gaat uit van één gouden regel: alle onderdelen van een webshop moeten werken en mogen geen vraagtekens oproepen bij de bezoeker. Tijd om het theoretische model te vertalen naar de praktische inrichting van een aantal essentiële webshoppagina’s.

Home

De homepagina is de toegangspoort naar je webshop, het portaal dat de bezoeker idealiter verder leidt naar een onvergetelijke online-winkelervaring. Een goede en overzichtelijke homepage heeft dan ook een logische opbouw die bestaat uit de onderstaande onderdelen.

Header

Voorzie je homepage van een duidelijke header. Die toont niet alleen je bedrijfsnaam, maar beschrijft ook in enkele zinnen wat je doet en wat je te bieden hebt. Een mooie afbeelding maakt de header helemaal af. Een goede header springt in het oog, maar is niet te schreeuwerig (uitroeptekens, te grote letters, extreem felle kleuren).

Slider

Veel homepages hebben ook een slider, een roterende banner met afbeeldingen. Over de wenselijkheid van sliders lopen de meningen uiteen. Sommige webshopeigenaren werken er graag mee, terwijl anderen sliders verfoeien. Gebruik je er toch een? Zorg dan voor een hoge rotatiesnelheid. Let er ook op dat de slider je webshop niet vertraagt, een gevaar dat op de loer ligt als je bijvoorbeeld te zware afbeeldingen gebruikt.

Body

De body vormt de hoofdmoot van je homepage. Een goede body is uitnodigend, compact en duidelijk. Doe je voordeel met de onderstaande designtips.

  • Maak de hoofdtekst niet te kort of te lang. Hij moet lang genoeg zijn om duidelijkheid te scheppen en de lezer te inspireren, maar het hoeft geen lang epistel te worden. Denk aan een minimum van 150 en een maximum van 500 woorden.
  • Verspreid de kernwoorden over de tekst. Overdrijf ook niet met de frequentie. Kernwoorden moeten wel een aantal keren terugkomen, maar hoeven niet in elke zin te staan.
  • Gebruik headings (h1, h2, etc.) om structuur aan te brengen. Voorzie afbeeldingen van alt tags.

Footer

Je sluit de homepage van je webshop af met een footer. Een goede footer herbergt een of enkele van de de onderstaande onderdelen.

  • Onderwerpen waar klanten vaak naar zoeken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersfeedback in de vorm van een quote en onderwerpen die hoog scoren in je zoekfunctionaliteit.
  • Doelen/webshoponderdelen waar je bezoekers graag naartoe leidt. Denk aan de nieuwsbrief, een aanmeld-, contact- of downloadformulier of je socialmediakanalen. 
  • Praktische informatie, zoals je disclaimer, privacyverklaring, openingstijden, algemene voorwaarden of routebeschrijving.

Categoriepagina’s

Categoriepagina’s zijn wegwijzers die je bezoekers de weg wijzen naar de specifieke producten waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers lang in je shop blijven hangen. Maar hoe ziet een goed ontworpen categoriepagina er in de praktijk uit?

 

Zorg er allereerst voor dat categoriepagina’s betrouwbaar en herkenbaar ogen. Natuurlijk zijn ze inhoudelijk wel toegespitst op de categorie waarnaar ze verwijzen, maar een duidelijke huisstijl hanteren voor alle categoriepagina’s vergroot de betrouw- en herkenbaarheid. 

 

Zorg er daarnaast voor dat je categoriepagina’s bezoekers triggeren om verder te klikken. Gebruik product- en sfeerfoto’s en stem de unieke categorieteksten af op de interesses en belevingswereld van de doelgroep.

Productpagina’s

Categoriepagina’s zijn vooral gericht op bezoekers die zich nog aan het oriënteren zijn. Het doel van een productpagina gaat nog een stapje verder: de bezoeker ervan overtuigen dat hij een product moet kopen. Het is daarom verstandig om het design van je productpagina’s af te stemmen op twee kernonderdelen: de productpresentatie en de productbeschrijving.

Productpresentatie

Een bezoeker van je webshop kan de producten die je aanbiedt niet fysiek bekijken of in zijn handen pakken. Het is dus belangrijk dat je productpresentatie ‘the next best thing’ is. zorg voor haarscherpe en sfeervolle productfoto’s (bij voorkeur gemaakt tegen een witte achtergrond) en pakkende sfeerimpressies. Voorzie je productafbeelding ook van een titel die de productnaam en belangrijkste keywords bevat.

Productinformatie

De productteksten vormen een belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van de productpagina. Veel webwinkels nemen de teksten van de leverancier een op een over. Niet de juiste aanpak. Met het schrijven van eigen content val je veel meer op en scoor je ook beter in Google. 

 

Probeer in elk geval de volgende informatie te verwerken in je productteksten.

  • Noem niet alleen de productspecificaties, maar maak ook duidelijk wat het product doet voor de koper. Welke voordelen heeft het? Welke problemen lost het op? Wat kun en bereik je ermee?
  • Som de belangrijkste specificaties (model, kleur, afmeting, gewicht, materiaal, prestaties) zo volledig mogelijk op.
  • Link naar een pagina met artikelen van hetzelfde merk.
  • Voeg informatie toe over de voorraadstatus, verzendkosten en leveringstermijn.

Winkelwagen

Een bezoeker van je webwinkel heeft een keuze gemaakt en een of meerdere producten in zijn winkelmand gestopt. Mooi, want nu ligt de conversie binnen handbereik. Toch gaat het in deze fase nog vaak mis als je jouw winkelwagen niet op orde hebt.

De winkelwagen moet vooral goed vindbaar, duidelijk, eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn.

  • Zet de winkelwagen op een duidelijk herkenbare plek neer, bij voorkeur in de rechterbovenhoek van het scherm.
  • Herinner klanten eraan als ze iets in hun winkelwagen hebben klaarstaan, bijvoorbeeld via een drop-downmelding of een icoontje dat het aantal producten in de winkelwagen weergeeft.
  • Zorg dat je winkelwagen snel laadt, vooral als bezoekers een product willen toevoegen of verwijderen.
  • Kom niet met verrassende bijkomende kosten en wees duidelijk over kortingen en verzendkosten.
  • Verhoog het vertrouwen door alle betaalmogelijkheden en keurmerken te tonen.
  • Voeg een functionaliteit toe waarmee klanten de inhoud van hun winkelwagen kunnen bewaren, ook als ze op het laatste moment besluiten om af te zien van een aankoop.

Checkout

De checkout is de laatste halte op het conversietraject. Opmerkelijk genoeg verlaat zo’n 70 procent van de bezoekers deze pagina zonder een aankoop af te ronden. Een goed ontworpen checkoutpagina is dus onmisbaar als je jouw webshopomzet wilt verhogen.

Het geheim van een goede checkoutpagina? Voldoen aan de onderstaande voorwaarden!

  • Stel inloggen en het aanmaken van een account niet verplicht. Veel mensen hebben hier geen tijd voor en geen zin in. Je bezoekers de keuze geven tussen inloggen als bestaande klant, een account aanmaken of gelijk afrekenen werkt veel beter.
  • Zorg voor logisch opgebouwde invulformulieren die alleen vragen om essentiële klantinformatie zoals naam, adres en postcode.
  • Zorg voor een goed winkelwagenoverzicht. Dit bestaat uit een productafbeelding, duidelijke productomschrijving en het complete bestelbedrag (inclusief verzend- en verpakkingskosten).
  • Creëer een duidelijke, betrouwbare en veilige betaalpagina.
  • Sluit af met een duidelijke afrondingspagina, inclusief de bevestiging dat er een bevestiging met hetzelfde overzicht onderweg is naar de mailbox van de klant. Zo schep je extra vertrouwen.

Op weg naar het perfecte design met UX MAZE

Er zijn dus nogal wat designelementen die je op orde moet hebben als je van jouw webshop een omzetmachine wilt maken. Wil je het uiterlijk van jouw webwinkel een serieuze make-over geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In dat geval helpt UX MAZE je graag verder. We beschikken over de ervaring en expertise die nodig is om webshops in alle soorten en maten te optimaliseren, iets dat we in de loop der jaren veelvuldig hebben bewezen.

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

De waarde van Akeneo PIM voor jouw webshop

De waarde van Akeneo PIM voor jouw Magento 2 webshop

Het verrijken en bijwerken van de productinformatie in de verschillende systemen van je Magento-webshop kan een complexe en tijdrovende taak zijn.

 

Zonde, want de uren die je in deze bezigheden steekt, zou je ook kunnen besteden aan verkopen of het actief promoten van je webwinkel.

Gelukkig kan het allemaal een stuk sneller als je alle productgegevens bijhoudt vanuit een centraal punt. Hier komt Akeneo PIM om de hoek kijken. Dit stukje techniek maakt het gemakkelijker om productinformatie bij te houden en bij te werken.

 

Wat is Akeneo PIM precies? Welke functionaliteiten en voordelen biedt deze tool? En hoe koppel je hem aan magento 2?In dit blogartikel geven we je de antwoorden op deze vragen.

Wat is Akeneo PIM?

PIM is de afkorting voor de term product information management. Die verwijst naar systemen die het verkoopproces ondersteunen door het geven van productinformatie. Die informatie volgt de levenscyclus van het product en kan op diverse manieren en via verschillende kanalen (website, online-overzicht, ERP-systeem, gedrukte catalogus) worden aangeboden.

 

Zeker voor klanten die veel via het internet kopen, zijn goede productbeschrijvingen onmisbaar. Je kunt het artikel immers niet zelf aanraken of testen voordat je het product online koopt. Wel zo handig als je dan als klant een goed en eerlijk beeld krijgt voorgeschoteld van wat je kunt verwachten.

Akeneo PIM is een veelgebruikte PIM-tool die is ontwikkeld door het Franse Akeneo. Het bedrijf is opgericht in Nantes en heeft ook kantoren in het Amerikaanse Boston en de Duitse stad Düsseldorf. Akeneo PIM is open source, wat betekent dat het platform bij de ontwikkeling en productie vrije toegang geeft tot de bronmaterialen van het eindproduct. Akeneo PIM maakt gebruik van een OSL 3.0-licentie, terwijl de code beschikbaar is via de gitHub-repository, de populaire marktplaats voor open-sourceprojecten.

Akeneo PIM biedt één centrale plek van waaruit je jouw productinformatie kunt verzamelen, beheren en verrijken. Deze productinformatie kun je vervolgens eenvoudig en snel richting al jouw verkoop- en e-commercekanalen versturen. Een PIM-systeem lijkt qua functionaliteit wel wat op een ETL-oplossing. Ook ETL streeft ernaar om gegevens te extraheren en transformeren met zo weinig mogelijk menselijke ingrepen.

 

Een PIM doet hetzelfde, maar faciliteert ook de menselijke inbreng en verrijking van de data. Daarom maakt een PIM-systeem zoals dat van Akeneo gebruik van een intuïtieve interface. Die maakt de tool ook begrijpelijk en gebruiksvriendelijk voor mensen die technisch wat minder goed onderlegd zijn.

In tegenstelling tot een ERP-systeem, dat zich vooral focust op transactionele data (denk aan prijzen, productspecificaties en voorraden), is een PIM toegespitst op productdata. Dit maakt het tot een ideale partner voor het marketen van een product. Aanvullende informatie, zoals productvideo’s en uitgebreide omschrijvingen, worden opgeslagen in een PIM, waarna de info gedistribueerd kan worden naar verschillende kanalen. Het grote voordeel is dat de data door alle kanalen op een uniforme manier worden weergegeven. Niet onbelangrijk, aangezien de moderne consument via elk kanaal dezelfde beleving verwacht. 

Akeneo implementeren & koppelen met Magento 2?

Wil je de kracht van Akeneo mee maken en deze PIM koppelen met Magento 2? Lees meer over onze Akeneo diensen. 

Wat kun je met Akeneo PIM?

Om in kaart te brengen waarom Akeneo PIM van waarde kan zijn voor jouw Magento-webshop, is het zaak om allereerst de belangrijkste functionaliteiten van het systeem eens goed onder de loep te nemen.

Data uit verschillende systemen bundelen

Zeker als je een grote, complexe webshop beheert, is de kans groot dat je behoorlijk wat informatie verspreid over verschillende systemen hebt opgeslagen. Niet altijd even overzichtelijk, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer lijkt te zien. Akeneo PIM stelt je in staat om informatie uit bestaande bronnen, bijvoorbeeld je ERP-systeem of database van leveranciers, samen te brengen op een centraal punt. Daarnaast kun je de gegevens die je wilt integreren in je datacatalogus met Akeneo PIM ook definiëren en opschonen.

Productbeschrijvingen verrijken

Wellicht kom je na het doorspitten van je webshop tot de conclusie dat bepaalde productbeschrijvingen op de site een stuk beter kunnen. Misschien zijn ze lichtelijk verouderd of niet boeiend en uitnodigend genoeg om potentiële klanten te verleiden tot een aankoop.

Maar het per artikel, een voor een bijwerken van de productinformatie- en beschrijvingen is door het extra zoekwerk misschien een taak waar je niet genoeg tijd voor hebt. Met Akeneo PIM kun je productbeschrijvingen vanaf een centrale plek verrijken. Voeg bijvoorbeeld de  technische specificaties van of extra gebruiksinformatie over een product toe. Daarnaast kun je ook extra CTA’s invoegen of de teksten een uitnodigender karakter meegeven.

Classificeren en catalogiseren

Akeneo PIM geeft je ook de optie om producten en de bijbehorende beschrijvingen te classificeren, bijvoorbeeld op functie, merk of kleur. Op die manier kun je artikelen koppelen aan een of meerdere catalogussen of databases. Een goede manier om meer overzicht binnen je productbestand te creëren.

Het indelen van producten doe je door attributen aan een item toe te kennen en artikelen binnen een productgroep te plaatsen. Vervolgens kun je ze gemakkelijk en centraal beheren. Het overzicht wordt behouden door de verschillende duidelijke tabs, waardoor alle informatie over een product zowel eenvoudig te vinden als aan te passen is.

Importeren en exporteren van data

Het importeren van data zoals Excel- en GSV-bestanden wordt met Akeneo PIM een koud kunstje. Ook het exporteren van data is geen probleem. Sterker, dankzij de geavanceerde filteropties is het zelfs mogelijk om alleen informatie te exporteren waar je op een gegeven moment specifiek naar op zoek bent. 

Productinformatie vertalen

Het internet heeft geen grenzen. Een webshop is daarom een prima platform voor het bedienen van een internationaal klantenbestand. Heb je een meertalige webwinkel? Akeneo PM biedt in dat geval uitkomst met een vertaalfunctionaliteit die het vertalen een stuk gemakkelijker maakt.

Serenity Mode in de cloud

Hosten en werken in de cloud wordt steeds populairder. Het geeft je meer flexibiliteit omdat je niet aan een vaste werkplek of bepaald apparaat gebonden bent. Tegelijkertijd neemt de kans op het kwijtraken van data af. Ook Akeneo PIM is prima te gebruiken in de cloud.

 

Als je de enterprise-editie in de cloud laat draaien, wordt ook de SaaS-functionaliteit ‘Serenity Mode’ beschikbaar voor jouw webshop. Serenity Mode voorziet in een plug-and-playoplossing die automatisch upgrades uitvoert. Zo beschikt de gebruiker altijd over de laatste, volledig bijgewerkte versie van Akeneo PIM.

Verschillende kanalen beheren

Een goede marketingstrategie wendt uiteenlopende verkoop- en promotiekanalen aan om een webwinkel en de bijbehorende producten onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Akeneo PIM is een prima stukje gereedschap voor het managen van een multimediale marketingcampagne. Printmedia, mobiele applicaties, sociale media en marktplaatsen; met Akeneo PIM kun je al die kanalen prima op elkaar afstemmen vanuit één centraal punt.

 

Zo ontstaat uniformiteit binnen de diverse marketinguitingen en krijgt jouw webshop sneller een duidelijk herkenbaar profiel. Met behulp van speciale web to print software kun je productteksten en foto’s ook gemakkelijk exporteren en gebruiken voor een gedrukte catalogus.

Koppelen aan Magento 2

Een belangrijk kenmerk van Akeneo PIM is dat de tool gemakkelijk te koppelen is aan diverse e-commerceplatformen. Zeker omdat Akeneo gebruikmaakt van open source, is het PIM ook uitstekend te gebruiken in combinatie met Magento 2, een van de populairste en veelzijdigste platforms op de huidige e-commercemarkt.

 

Een extra voordeel, dat zeker een positieve uitwerking heeft op de comptabiliteit van Akeneo PIM met Magento, is dat sommige Akeneo-sofwareontwikkelaars vroeger voor Magento hebben gewerkt. Zij weten dus precies welke mogelijkheden er zijn om Magento aan andere softwarepakketten te koppelen.

Er zijn verschillende manieren om Akeneo PIM te koppelen aan een webshop in Magento 2. Een populaire en betrekkelijk eenvoudige optie is het gebruiken van PIMGento. Deze extensie maakt het mogelijk om je Akeneo-catalogus rechtstreeks over te zetten naar de Magento-database.

 

PIMGento geeft je ook de keuze: handmatig importeren of gebruikmaken van een geautomatiseerde import. Je kunt ook kiezen voor het native in- en uitvoersysteem van Magento. Het nadeel is dat dit een stuk trager is dan PIMGento. Akeneo PIM maakt ook automatisch rewrites aan als product- of categorietitels veranderen. Handig vanuit SEO-oogpunt omdat oude URL’s automatisch gelinkt worden naar de nieuwe.   

Omdat een PIM-systeem met al je softwarepakketten moet kunnen samenwerken, is iedere PIM-implementatie eigenlijk een maatwerkproject. Hoeveel werk en tijd het installeren van een PIM uiteindelijk kost, hangt af van je specifieke behoeften en wensen.

 

Het grote voordeel van een maatwerkproject is dat het resultaat perfect aansluit op alle benodigde systemen die je gebruikt voor het ondersteunen en verrijken van je Magento-webshop. Akeneo PIM is een functionele aanvulling op Magento 2. De tool levert bijna alles wat nog iets beter kan in of niet helemaal wordt gedekt door Magento 2.

De belangrijkste voordelen van Akeneo PIM

Nu we weten wat Akeneo PIM is en doet, is het tijd om een blik te werpen op de belangrijkste voordelen van de tool. Wat schiet je er in de dagelijkse praktijk nu echt mee op als je hem koppelt aan je Magento-shop?

Tijdswinst

Akeneo PIM geeft je één plek om jouw productinformatie te verzamelen, te beheren en te verrijken. De productinformatie kan van daaruit eenvoudig richting alle door jouw gebruikte verkoop- en e-commercekanalen worden gestuurd.

 

Het inzetten van een PIM-systeem levert vaak enorme tijdwinsten op, aangezien productinformatie veel sneller toegevoegd, aangevuld of verrijkt kan worden. Met de datapublisher van Akeneo PIM kun je bovendien volledige datasets ontsluiten en publiceren, onder meer in printuitgaven.

Meer gebruiksgemak

Het beheren, aanvullen en wijzigen van productinformatie wordt dankzij Akeneo PIM een beduidend prettigere bezigheid. Het systeem is flexibel, terwijl de interface gebruiksvriendelijk is, ook als je geen door de wol geverfde wizzkid bent. Het beheren van productinformatie wordt dus een stuk eenvoudiger voor elke webshopbeheerder

Kwaliteitswaarborg

Akeneo PIM reikt de gebruiker diverse handvatten aan voor het waarborgen van de kwaliteit van de aangeboden productinformatie. Zo kun je onder meer terugvallen op volledigheidsscores (bevat de beschrijving alle essentiële informatie over het product?), statussen en verschillende gebruikersrollen.

Gratis versie en enterprise-editie

Afhankelijk van het karakter van jouw webshop en het beschikbare budget, kun je kiezen voor een gratis community-versie of een betaalde enterprise-editie. De community-editie is vrij van maandelijkse kosten of licenties. De enterprise-editie vergt wel een financiële investering, maar biedt ook meer mogelijkheden en functionaliteiten. Maar zeker kleine en middelgrote webshops komen met de gratis versie al een heel eind.

Koppelbaar met talloze systemen

Akeneo PIM is niet alleen goed aan Magento, maar ook aan een divers spectrum aan andere systemen te koppelen. Denk aan een breed scala aan ERP-systemen, boekhoudsystemen (bijvoorbeeld Exact en Twinfield), mobiele apps en voorraadsoftware. Voorbeelden van het laatste softwaretype zijn point of sale systems (POS).

Betere performance door het offloaden van functies

Om te kunnen beschikken over extra functionaliteiten die niet standaard in Magento zitten, gebruiken veel webshops plug-ins. Een (te) groot aantal plug-ins kan echter een nadelige invloed hebben op de laadsnelheid en performance van je shop. Akeneo PIM stelt je in de gelegenheid om functies over te hevelen naar de PIM-tool. Hierdoor kun je profiteren van extra functionaliteiten, terwijl je Magento-webwinkel gewoon soepel blijft draaien. De PIM-tool biedt ook synchronisatiemogelijkheden in realtime. 

Beter voorraadbeheer

Voorraadbeheer kan een uitdagende en ingewikkelde taak zijn, zeker als je een uitgebreid assortiment aan producten hebt. Als je zowel on- als offline verkoopt, is het nog lastiger om het overzicht te behouden. Je hebt dan immers niet alleen te maken met webshopvoorraden en bulkvoorraden, maar ook met goederen die in je winkelpand of op display staan.

Met Akeneo PIM wordt het een stuk eenvoudiger om je voorraad op orde te krijgen. De tool maakt het mogelijk om meerdere voorraadposities aan te houden en deze, bijvoorbeeld per evenement of context, correct bij te werken. Door de product- en voorraadinformatie los van Magento te beheren, kun je alle voorraadbewegingen over de verschillende locaties onder controle houden en ze inzichtelijk in één interface weergeven.

Bewerken en vertalen

Met Akeneo PIM kun je productbeschrijvingen en andere info gemakkelijk en snel bewerken. Definieer de kenmerken die je nodig hebt, vertaal je informatie in een handomdraai in zoveel talen als je wilt, voeg mediabestanden toe en hou de wijzigingen in de productgeschiedenis nauwgezet bij.

Conclusie: PIM heeft meerwaarde

Het is duidelijk dat het koppelen van je Magento-webshop aan Akeneo PIM de nodige voordelen heeft. Het bijwerken of verbeteren van productinformatie wordt eenvoudiger en minder omslachtig. Tegelijkertijd stelt een PIM-tool je in staat om die info te verspreiden over een veelvoud aan marketingkanalen. Omdat Magento 2 en Akeneo PIM elkaar prima aanvullen en beide open source zijn, is het koppelen van de twee ook geen al te lastige klus. Bekijk onze Akeneo diensten.

Wil je nog meer weten over de mogelijkheden die Akeneo PIM biedt? Of wil je weten hoe je de tool koppelt aan jouw Magento-webshop? Dan ben je bij UX Maze aan het goede adres. Wij kennen alle ins en outs van Magento. De experts van UX Maze houden zich bovendien al jarenlang bezig met het verbeteren van webshops. Wij beantwoorden dan ook graag al je vragen over Magento en Akeneo PIM! Neem contact voor de mogelijkheden.

De voor- en nadelen van AMP voor Magento-webshops

De voor- en nadelen van AMP voor Magento-webshops

Het is al lang niet meer zo dat webshops uitsluitend doorzocht worden door desktopgebruikers. Smartphones zijn tegenwoordig verantwoordelijk voor minimaal 60 procent van de bezoekers én online aankopen. Onderzoek wijst uit dat een korte laadtijd essentieel is voor de mobiele gebruikerservaring. Ruim de helft van de bezoekers haakt af als een pagina meer dan drie seconden nodig heeft om te laden.
Het is dus belangrijk dat jouw Magento-webshop snel en responsive is op mobiele apparaten, zeker omdat elke milliseconde van belang is als de moderne klant wilt aanspreken. Gelukkig zijn er verschillende manieren om je Magento-shop snel en responsive te houden. De Accelerated Mobile Pages (AMP) behoren tot de meest veelbelovende technieken op het gebied van mobiele snelheidswinst. Maar wat houdt deze techniek precies in? En wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van AMP? Wij leggen het uit.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Accelerated Mobile Pages vormen een protocol dat de laadsnelheid van internetpagina’s op mobiele apparaten een flinke snelheidsboost geeft. AMP zorgt ervoor dat pagina’s tot wel 85 procent sneller worden geladen dan pagina’s die geen gebruikmaken van de technologie. En nog indrukwekkender: de consumptie van online informatie gaat dankzij AMP wel acht keer sneller dan op een webpagina zonder AMP het geval is.
De AMP-techniek lijkt op het eerste gezicht wel wat op responsive webdesign, zeker omdat beide oplossingen gebruikmaken van dezelfde programmeertalen (CSS, JavaScript en HTML). Toch zijn er verschillen. Responsive is een methode van webdesign die pagina’s zo inricht dat ze goed bekeken kunnen worden op mobiele apparaten. Bij AMP gaat het echter om een compleet framework dat ingericht is met één hoofdgedachte: zo snel mogelijk kwaliteitscontent tonen op mobiele apparaten. AMP’s laden sneller dan responsive pagina’s en slokken ook nog eens minder resources en ruimte op.
De AMP-versie van een pagina is dan ook echt iets anders dan de normale responsive-versie. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de site van de Britse krant The Guardian voor het verschil tussen de twee.

Hoe werkt de techniek?

AMP’s worden gebouwd met drie hoofdelementen, namelijk AMP-HTML, AMP-JavaScript en Google AMP-cache. We zullen ze hieronder even nader onder de loep nemen.

AMP-HTML

Dit element is een begrensde versie van HTML. Bepaalde tags, attributen en stijlen worden beperkt in hun gebruik of vervangen door tags uit de AMP HTML library. Het resultaat: laadtijden van minder dan een seconde.

AMP JavaScript libraries

Het tweede element van een AMP wordt gevormd door de JavaScript libraries. Die werken asynchroon en staan garant voor snelle laadtijden.

AMP Google cache

Dit is het derde element van een Accelerated Mobile Page. Als jouw pagina voldoet aan alle vereisten en slaagt voor de AMP-validatietest, indexeert Google de pagina. Vervolgens wordt de pagina toegevoegd aan het CDN van Google. Het resultaat? Als je een pagina zoekt in Google, wordt die direct vanuit de cache ingeladen, zelfs als je internetverbinding aan de trage kant is.
Gevalideerde AMP’s zijn in Google te herkennen aan een icoontje in de vorm van een bliksemschicht. Een AMP-versie draait altijd naast de gewone versie van de pagina. Beide pagina’s hebben een eigen URL, maar verwijzen in de broncode naar elkaar. Zo kunnen zoekmachines de AMP-versie makkelijk vinden.

Hier kun je lezen welke technische stappen je precies moet doorlopen om Accelerated Mobile Pages in Magento 2 aan te maken en te valideren.

AMP-componenten

Accelerated Mobile Pages werken met zogenoemde componenten. Die zorgen ervoor dat zoveel mogelijk functionaliteiten worden gedekt. Er zijn momenteel al meer dan 100 componenten beschikbaar, terwijl er ook continu nieuwe aan het bestaande aanbod worden toegevoegd. Als je ze goed inzet, dekken de componenten ruim 90 procent van de AMP-functionaliteiten.
Er zijn drie soorten AMP-componenten. We zetten ze kort voor je op een rij.

  • De eerste groep is built-in en vereist geen verdere bewerking vanuit de Javascript library. Voorbeelden zijn amp-img of amp-pixel.
  • Om extended components te laten werken, moet je speciale JavaScript libraries gebruiken die vernoemd zijn naar de component-tag. Voorbeelden hiervan zijn amp-audio and amp-form.
  • De experimentele componenten zijn wel al uitgebracht, maar nog niet geschikt voor wijdverspreid gebruik. Ze zijn nog niet uitgebreid getest en kunnen veel kinderfouten bevatten. Het kan dus dat deze componenten nog niet zo functioneren als de bedoeling is.

De voordelen van AMP

Het gebruiken van Accelerated Mobile Pages heeft veel voordelen. Tijd om te kijken naar de manieren waarop de techniek de mobiele winkelervaring op jouw Magento-webshop kan verbeteren.

Lagere bounceratio’s

AMP’s leveren een belangrijke bijdrage aan een verbeterde winkelervaring door de laadtijd van pagina’s te reduceren. Dit leidt tot lagere bounceratio’s en bezoekers die langer op je webwinkel blijven. Zo wordt de kans ook groter dat klanten meerdere pagina’s bezoeken en uiteindelijk een aankoop doen.

Advertentiecampagnes optimaliseren

Tests en onderzoeken tonen aan dat Accelerated Mobile Pages bijdragen aan hogere doorklikcijfers. Advertenties worden vaker aangeklikt, waardoor het potentieel van onlinemarketing sterk groeit. Bovendien biedt AMP veel extra marketingmogelijkheden zoals snel laadbare advertentiebanners en extra advertentienetwerken.

Betere vindbaarheid

Laadsnelheid is een van de factoren die Google meeweegt in de algoritmes die de rankings van websites en webpagina’s bepalen. AMP’s dragen dus bij aan je vindbaarheid, vooral omdat je door de toegenomen laadsnelheid hoger komt te staan in de organische zoekresultaten van Google. Accelerated Mobile Pages zijn ook prima compatibel met andere SEO-tools van Google zoals AdWords Conversion Tracking en Google Tag Manager.

Meer zicht op je klanten

AMP’s geven je de mogelijkheid om een keur aan klanteninfo te ontsluiten. Het aantal clicks en conversies of de hoeveelheid nieuwe en terugkerende klanten; met AMP kun je het allemaal probleemloos meten. Daarnaast bieden AMP’s ingebouwde ondersteuning voor Google Analytics. Dit helpt je om nog meer klantgegevens te verzamelen en jouw dienstverlening perfect af te stemmen op de wensen van je mobiele bezoekers.

Te gebruiken op diverse platforms

AMP’s zijn gemakkelijk te activeren in Magento. Dat geldt ook voor een breed spectrum aan andere platforms en contentmanagementsystemen zoals Drupal, WordPress, WooCommerce, ProcessWire of Joomla.

De nadelen van AMP

Ondanks het imposante lijstje met voordelen, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De AMP-techniek heeft vanuit het oogpunt van Magento webwinkel ontwikkeling, en e-commerce in het algemeen, ook wel wat nadelen. Die pijnpunten willen we je natuurlijk niet onthouden.

Functionele beperkingen

Veel van de functionaliteiten waar zowel klanten als webshop-eigenaren dol op zijn, worden niet ondersteund door de AMP-technologie. Denk bijvoorbeeld aan betaalopties, aanbevelingen, afreken-pagina’s of A/B-tests. Dit komt omdat een pagina alleen als AMP wordt geaccepteerd als je gebruikmaakt van JavaScript-, HTML- en CSS-elementen uit de Google library.

Weinig support voor dynamische pagina’s

AMP werkt niet of nauwelijks met dynamische e-commercepagina’s of -functionaliteiten zoals winkelwagentjes, zoekresultaten en faceted search. Als je AMP volledig omarmt, moet je de hulp van PWA-technologie inroepen of je bezoekers doorverwijzen naar je reguliere, niet-AMP-site voor mobiel gebruik.

Je moet extra investeren in ontwikkeling

AMP toepassen betekent dat je weer een nieuw codeframework voor je Magento-webshop moet installeren, gebruiken en ondersteunen. Hoe steil de leercurve is, hangt natuurlijk grotendeels af van de aanwezige technische kennis. Maar er zal zeker wat leerwerk komen kijken bij het overschakelen op AMP.

Afhankelijk van de Google-infrastructuur

Veel technologie-experts betichten Google van monopolievorming. Het omarmen van AMP betekent investeren in Google-infrastructuur, want Google host AMP’s op zijn domein en brengt content vanuit Google cache. AMP is dus wellicht niet jouw ding als je zelf de touwtjes strak in handen wil houden en het niet ziet zitten om sterk afhankelijk te worden van Google.

AMP of niet?

Het is zeker niet nodig om de AMP-technologie toe te passen op alle pagina’s. Verstandiger is om alleen van statische pagina’s een AMP-versie te maken. Dit zijn dus pagina’s met niet-veranderlijke content, waarvan de inhoud niet afhangt van het klik- of surfgedrag van bezoekers. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om van het winkelwagentje of de checkout een Accelerated Mobile Page te maken. Dergelijke pagina’s zijn namelijk niet zo belangrijk voor SEO-doeleinden. Bovendien gebruiken ze veel maatwerk-JavaScript, wat vloekt met de AMP-beginselen.

Statische pagina’s kun je meestal wel goed in de vorm van AMP’s gieten. Denk bijvoorbeeld aan de volgende paginatypes:

  • Product- en categoriepagina’s
  • Pagina’s die zoekresultaten weergeven
  • CMS-pagina’s

Hoewel Accelerated Mobile Pages zeker vanuit snelheids– en SEO-oogpunt een interessante ontwikkeling vormen, zitten er nog wat haken en ogen aan de praktische toepasbaarheid van de techniek. Het selectief toepassen van AMP binnen je Magento-shop biedt zeker kansen. Tegelijkertijd moet je je realiseren dat AMP (nog) niet geschikt is voor alle winkelpagina’s en je webshop (deels) afhankelijk maakt van de Google-infrastructuur.

Advies bij UX MAZE

Wil je meer weten over AMP en wat deze nieuwe ontwikkeling in internetland voor jouw Magento-webshop kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Bij UX Maze hebben we veel kennis van en ervaring met Magento. Bovendien zijn we goed op de hoogte van de allerlaatste trends binnen de e-commercebranche.

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, zeker niet van de gemiddelde internetconsument. Snelheid is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor een moderne en succesvolle webshop of -site. De snelheid weerspiegelt vooral hoe snel een website of webshop reageert op webverzoeken.

Het hebben van een snelle webshop is niet alleen handig voor jouw als beheerder en ondernemer, maar voor alle internetgebruikers die er een kijkje komen nemen. Welk effect heeft snelheid uiteindelijk op de conversie van je webshop? En wat zijn de belangrijkste voordelen van een snelle site? In dit artikel leggen we het uit.

Snelle website leidt tot langere bezoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de snelheid van een webshop een directe invloed uitoefent op de bezoekduur. Hoe sneller de website, hoe langer mensen in de regel blijven hangen. Bovendien klikken mensen ook meer pagina’s aan als ze langer op een website of in een webshop blijven rondkijken.
De kans dat mensen die meer pagina’s bekijken ook daadwerkelijk overgaan tot conversie is bovendien ook beduidend groter dan in het geval van de incidentele, eenmalige bezoeker die slechts een of twee pagina’s aanklikt.

Wat verwachten bezoekers

De online-aandachtsspanne van de moderne mens gaat steeds verder achteruit. Dat komt omdat we aan de ene kant steeds meer informatie consumeren, maar gemiddeld gezien minder tijd hebben om die informatie ook echt in ons op te nemen. Het gevolg is dat we ook een stuk kritischer zijn geworden op webshops en hun performance.
Enkele conclusies die naar voren kwamen uit een onderzoek van KISSmetrics tonen dit haarfijn aan:
• 47 procent van de bezoekers verwacht dat een website of webshop binnen 2 seconden laadt.
• 79 procent van de online-shoppers geeft aan niet gauw meer terug te gaan naar een trage webshop.
• 52 procent van de ondervraagde personen laat weten dat snelheid een essentieel criterium is om vaker terug te komen bij een webshop.
• 73 procent van de mobiele gebruikers treft regelmatig een webshop aan die te traag functioneert.

Traagheid kost geld

Een trage website ondergraaft niet alleen het gebruiksgemak van je webshop, maar kost ook daadwerkelijk geld in de vorm van misgelopen conversie. Een onderzoek van de Aberdeen Group wijst bijvoorbeeld uit dat een vertraging van een seconde al leidt tot een conversiedaling van 7%. Om dit concreet te maken: als je een webshop hebt die 20.000 euro per maand genereert, kun je dankzij die ene seconde extra laadtijd op jaarbasis 16.800 euro (7% is 1400 euro en dat keer 12 is 16.800) mislopen.
Een extra nadeel is dat het in de online-wereld een stuk gemakkelijker is dan in de fysieke wereld om naar een concurrent te stappen. Bevalt een bepaalde webshop niet? Binnen een paar muisklikken zit je op een andere webwinkel die dezelfde producten, maar een betere bezoekerservaring aanbiedt. De cijfers tonen aan dat de tevredenheid over een webshop vaak met 16% per extra wachtseconde afneemt.

Google beloont snelheid

Het ligt op het eerste gezicht wellicht wat minder voor de hand, maar snelheid heeft ook effect op de Google-rankings van je webshop. 7 jaar geleden kondigde de internetgigant voor het eerst officieel aan dat de snelheid van een website als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor.
Niet alleen de bezoeker, maar ook Google zelf kan een snelle website gemakkelijker analyseren met behulp van een webcrawler. Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor de organische rankings. Het is een factor die ook invloed heeft op het betaalde zoekverkeer. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie onder meer bepaald door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle webshops ten opzichte van langzamere online-winkels in de zoekresultaten, probeert Google een belangrijke overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker over de getoonde zoekresultaten. Hoe sneller een website werkt, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Tevreden bezoekers leveren je uiteindelijk dus een hogere positie in de zoekresultaten op.

Snelheid meten

Het is in de praktijk niet altijd gemakkelijk om goed zicht te krijgen op de snelheid van je webshop. Een tool als Google Analytics geeft wel informatie over de laadtijd van de site, maar doet dit niet in realtime. Een stukje digitaal gereedschap als CoScale beschikt wel over dit vermogen en meet voortdurend en in realtime de performance van jouw webshop.
Bovendien geeft het programma alerts af als er onregelmatigheden optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overbelasting door te veel bezoekers, foutmeldingen en dergelijke. Zo kun je direct ingrijpen en voorkomen dat je kostbare inkomsten misloopt.

Conclusie

Een snelle webshop is in het huidige tijdsgewricht een absolute vereiste. Lange en trage laadtijden zorgen er immers voor dat conversiepercentages dalen en je positie in de zoekmachines daalt. Bovendien is inkomstenderving een reëel gevaar. Het loont zich dan ook zeker om snelheid tot een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te maken.

Magento en de AVG: waar moet ik op letten?

Magento en de AVG: waar moet ik op letten?

Sinds 25 mei 2018 moeten alle Europese webshops voldoen aan de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in het Engels bekend als de GDPR. Omdat er flinke boetes staan op het niet of slecht naleven van deze nieuwe Europese privacywetgeving, is het belangrijk dat eigenaren van Magento-webshops zich goed verdiepen in de nieuwe regels en richtlijnen.
Wat houdt de AVG precies in? Wat zijn de belangrijkste verschillen met de oude Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)? In hoeverre voldoet Magento momenteel aan de AVG-richtlijnen? En wat zijn de belangrijkste zaken waar je als webshopeigenaar op moet letten in het kader van de nieuwe privacywetgeving? We leggen het allemaal uit in dit blogartikel.

Wat is de AVG?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of GDPR is de vervanger van de EU-privacyrichtlijn, die in Nederland was uitgewerkt in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Per 25 mei 2018 is de Wbp, net als de privacywetten van de andere EU-lidstaten, komen te vervallen. Dankzij de komst van de AVG is het niveau van gegevensbescherming nu door de hele EU van hetzelfde niveau. De wetgeving is van toepassing op alle bedrijven en domeinnamen die binnen de Europese Unie zijn gevestigd.

Belangrijkste doelstellingen van de AVG

Inhoudelijk heeft de AVG een aantal belangrijke doelstellingen. De AVG voorziet vooral in:
● de versterking en uitbreiding van de privacyrechten van klanten en burgers;
● meer en extra verantwoordelijkheden voor bedrijven en andersoortige organisaties die persoonsgegevens verwerken;
● het gelijktrekken van bevoegdheden voor Europese privacytoezichthouders.
Om de bovenstaande doelstellingen te kunnen realiseren, hanteren de wetgevers in de AVG een aantal basisprincipes. We zullen die hieronder even kort bespreken.

Transparantie

De AVG-wetgeving moet garanderen dat de persoon van wie de gegevens worden verwerkt op de hoogte is van zijn rechten en weet voor welk doel zijn of haar persoonsgegevens worden verzameld en verwerkt. Daarnaast moet je klanten informeren over hun rechten en ze duidelijk maken hoe die rechten uitgeoefend kunnen worden. De aard en het doel van de verwerking moet dus helder zijn voor alle betrokkenen.

Doelbeperking

Doelbeperking houdt in dat persoonsgegevens uitsluitend worden verzameld voor een duidelijk bepaald en rechtmatig doel. De gegevens mogen dus niet zomaar voor andere doeleinden worden gebruikt. Artikel 6 van de AVG bevat een duidelijk overzicht van de grondslagen voor de rechtmatigheid van verwerking.

Gegevensbeperking

Je mag als bedrijf niet zomaar onbeperkt gegevens gaan verzamelen. De AVG schrijft voor dat het alleen is toegestaan om persoonsgegevens te verzamelen die voor het beoogde doel noodzakelijk zijn. Elk nieuw doel moet weer worden getoetst aan de oorspronkelijke doelstelling. Verschilt het nieuwe doel van de oorspronkelijke doelstelling? Dan moet er opnieuw toestemming worden gevraagd.

Juistheid en bewaring

De persoonsgegevens die een organisatie bewaart, moeten correct zijn en dat ook blijven. Kloppen gegevens niet (meer)? Dan moet je ze verwijderen of aanpassen. Bovendien mogen persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan nodig is voor het beoogde verwerkingsdoel. De administratieplicht schrijft soms voor dat gegevens wel langer bewaard moeten worden.

Integriteit en beveiliging

De AVG heeft ook veel oog voor veiligheid. De gegevensverwerker is namelijk verplicht om de data goed te beschermen tegen toegang door onbevoegden (zowel digitaal als fysiek), verlies of vernietiging (denk bijvoorbeeld aan een brand in het bedrijfsgebouw). De partij die je gegevens verwerkt moet bovendien kunnen aantonen (bijvoorbeeld door middel van audits) dat ze voldoet aan de regels van de AVG.
Dit houdt in dat je er als webshop een helder beschreven privacybeleid op na dient te houden, maar ook dat eventueel personeel getraind is in het omgaan met AVG-kwesties. Leg ook altijd goed vast waarom, hoe en hoe lang je persoonsgegevens bewaart.

Rollen binnen de AVG

Om de AVG-praktijk voor webshops te doorgronden, is het allereerst van belang om goed te kijken naar de rollen waarmee je als eigenaar van een webwinkel in de dagelijkse AVG-praktijk te maken krijgt.
  • De klant/consument. Dit is voor de AVG elke burger of inwoner van een EU-lidstaat. De klant of consument is en blijft de rechtmatige eigenaar van de persoonlijke gegevens die door de webshop worden verwerkt.
  • De data controller of verwerkingsverantwoordelijke is de organisatie die de persoonsgegevens van de klant/consument verwerkt. Hij of zij bepaalt ook het doel waarvoor en de middelen waarmee gegevens worden verwerkt.
  • De data processor of verwerker is de partij die de gegevens daadwerkelijk verwerkt. Onder de nieuwe wetgeving is de eigenaar van een webwinkel meestal verwerkingsverantwoordelijke en verwerker tegelijk. Er zijn echter ook scenario’s denkbaar waarin de verantwoordelijke de gegevensverwerking uitbesteedt aan een derde partij. In dat geval ben je verplicht om een verwerkersovereenkomst op te stellen.
  • De Functionaris voor Gegevensbescherming (FvG) ziet toe op de naleving van de AVG-richtlijnen. Het is niet altijd verplicht om een FvG aan te stellen. Dit laatste geldt wel voor organisaties met meer dan 250 werknemers, veel overheidsinstellingen en instanties die vanuit hun kernactiviteiten op grote schaal mensen volgen.

Schendingen van de AVG

Het niet of slecht naleven van de GDPR (AVG) kan je als webshop opzadelen met een flinke kostenpost. De boetes en sancties bij overtreding zijn namelijk niet mals. De maximumboete bedraagt 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet van een (internationaal opererend) bedrijf. Daarnaast zijn er ook kleinere boetes tot 10 miljoen euro of 2 procent van de bruto internationale omzet mogelijk. In het geval van een eerste overtreding of het onopzettelijk niet naleven van de AVG krijg je eerst een waarschuwing.
Je bent als eigenaar van een webshop ook verplicht om bij gegevenslekken bepaalde informatie te verstrekken aan de toezichthoudende autoriteiten. Het gaat dan om de onderstaande gegevens.
  • De categorieën waar de gelekte gegevens onder vallen. Denk bijvoorbeeld aan naam- en adresgegevens of accountinformatie
  • Een schatting van het aantal personen dat bij het incident is betrokken.
  • De gevolgen die de inbreuk kan hebben voor de privacy van klanten.
  • De mogelijke maatregelen die je neemt om de gevolgen te verzachten. Denk bijvoorbeeld aan financiële compensatie of extra technische maatregelen binnen je Magento-omgeving.
De AVG stelt strenge eisen aan de registratie van datalekken die zich binnen jouw organisatie voordoen. Alle datalekken moeten gedocumenteerd worden en door de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen worden gecontroleerd. Die maatregel gaat nog een stukje verder dan de protocolplicht uit de Wbp.

De AVG in de Magento-praktijk

Maar hoe verhoudt de AVG zich nu tot de directe Magento-praktijk? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij het volledig AVG-proof maken van jouw Magento-webshop? En welke waarborgen biedt het platform op het vlak van de nieuwe privacywetgeving? We tonen het je aan de hand van een helder overzicht dat de vorm heeft van een aantal belangrijke actiepunten.

Vraag gebruikers actief om toestemming

We hebben al gezien dat gegevensverwerking in het kader van de AVG gepaard gaat met een informatie- en toestemmingsplicht. Gelukkig stelt de aanpasbare cookiemelding van Magento je prima in staat om toestemming te vragen aan de klant. Doe dit zo uitgebreid mogelijk om onduidelijkheden te voorkomen en het vertrouwen van de klant veilig te stellen.
Het vragen van toestemming heeft vooral betrekking op niet-functionele cookies. Dit zijn cookies die niet direct essentieel zijn voor een optimale werking van je website. Voorbeelden zijn analytische cookies (die informatie over de klant zoals locatie, productvoorkeuren en websitebezoek registreren) en marketingcookies (deze worden vooral gebruikt voor remarketing).
Gebruikt jouw webshop niet-functionele cookies? Dan heb je altijd toestemming nodig van de consument. De bezoeker van je webwinkel moet dus op de hoogte worden gesteld van het bestaan van de cookies en zijn goedkeuring voor het gebruik van deze tools uitspreken. Magento biedt hier gelukkig een standaard ingebouwde functionaliteit voor, zodat het een koud kunstje is om klanten goed te informeren over je cookiebeleid. Houd trouwens wel in het achterhoofd dat Google Analytics-cookies óók functionele cookies kunnen zijn als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Geef klanten inzage en toegang

Het valt ook aan te bevelen om klanten inzage in en toegang tot hun gegevens te verlenen. Magento 2 geeft je die mogelijkheid. Je kunt handmatig namelijk alle informatie uit het systeem exporteren. De klant toegang geven tot zijn of haar gegevens heeft een heilzame werking op het klantvertrouwen omdat de bezoeker van jouw webshop zo altijd in control kan blijven.

Inzage is ook belangrijk vanuit het oogpunt van de in de AVG genoemde dataportabiliteit. Dit houdt in dat iedereen het recht heeft om (bijvoorbeeld bij het overstappen naar een nieuwe provider) gegevens ‘mee te nemen’ naar een andere partij.

Documenteer dataverkeer met derde partijen

Als webshopeigenaar deel je bepaalde informatie ook met derde partijen. Denk bijvoorbeeld aan de leveranciers van producten en betaalsystemen. Het is belangrijk om die gegevens in te bedden in een goed overzicht en deugdelijk bewaarsysteem.
Magento levert hier de handvatten voor in de vorm van het order comments-systeem (waarmee je informatie over transacties bij kunt houden) en een uitgebreid en beveiligd login-systeem bij data-uitwisseling via de API. Daarnaast heeft Magento alle aanbieders van extensies verplicht om hun privacybeleid te vermelden. Je kunt zo zelf bepalen of de verwerking voldoet aan de richtlijnen van de AVG.
Wissel je ook regelmatig persoonsgegevens uit met bedrijven buiten Europa? Ga dan goed na of de door die partners gebruikte richtlijnen en beveiligingsmaatregelen voldoen aan standaarden die vergelijkbaar zijn met de richtlijnen van de AVG.

Beperk de risico’s bij gegevensdiefstal

Oog voor veiligheid is natuurlijk een tweede natuur als je een webshop beheert. Toch kan zelfs de best beveiligde website ten prooi vallen aan slimme cybercriminelen. Het is daarom van belang om de effecten van gegevensdiefstal zoveel mogelijk te minimaliseren.
Dat kan gelukkig goed in Magento, bijvoorbeeld door het nemen van de onderstaande maatregelen.

  • Je kunt binnen Magento databases scheiden. Zo wordt het voor cybercriminelen lastiger om verbanden te leggen en losse persoonsgegevens aan elkaar te koppelen.
  • De standaard hash van Magento stelt hoge encryptie-eisen. Hierdoor zijn wachtwoorden goed versleuteld.

Communiceer goed met je klanten en bezoekers

Klantvertrouwen is een factor die ontegenzeggelijk veel invloed heeft op de omzet en het succes van je webwinkel. Communiceer daarom goed met de bezoekers van je shop. Een hoge mate van personalisatie helpt, maar transparantie over het door jouw gevoerde AVG-beleid is minstens zo belangrijk.

Laat je klanten bijvoorbeeld weten welke externe dienstverleners je gebruikt voor taken zoals  je magento 2 hosting of het afhandelen van het betaalverkeer binnen je shop. Dit kan heel goed in een duidelijke privacyverklaring. Stel die op in heldere en begrijpelijke taal. Zo weet iedereen direct wat je bedoelt en ontstaat er geen ruimte voor dubbelzinnigheid.

Zorg er in elk geval voor dat je AVG-bestendige privacyverklaring op zijn minst je bedrijfsgegevens, de doeleinden van verwerking, het recht van toestemming, het recht op inzage, aanpassing en verwijdering, de getroffen beveiligingsmaatregelen en informatie over cookies bevat.
Door bezoekers van je Magento-shop goed te informeren, kweek je vertrouwen en kan een attente klant ook voor zichzelf nagaan of jouw werkwijze voldoet aan de stringente richtlijnen van de AVG.

Magento-backend en de AVG

Je kunt in de backend van je Magento-webshop verschillende maatregelen nemen om te voldoen aan de eisen van de AVG. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.
  • Sla persoonsgegevens en andere data op in een formaat dat gemakkelijk te beheren en exporteren is. Zo kunnen data gemakkelijk hergebruikt en naar klanten gestuurd worden en voldoe je aan het recht op dataportabiliteit.
  • Het wijzigen van het gebruik van persoonsgegevens voor specifieke doeleinden vereist meestal maatwerk. Voor het wijzigen van toestemming in een nieuwsbrief biedt Magento daarentegen wel een instelling die dit proces automatiseert.
  • Gegevens kunnen handmatig of met een speciale AVG-extensie worden verwijderd om het recht op vergetelheid te waarborgen.
  • Het scheiden van databases binnen Magento verkleint de risico’s als je het slachtoffer wordt van een inbreuk waarbij persoonsgegevens worden gestolen. Door gegevens te spreiden, ligt na een hack niet gelijk alle persoonsinformatie op straat.
  • Beveilig je webshop optimaal met een SSL-certificaat en de beste, actueel bijgewerkte virusscanners.

Conclusie

De AVG is zeker een uitdaging voor webshops. Gelukkig is de basis van Magento degelijk en capabel genoeg om te voldoen aan die Europese privacyrichtlijn. Bovendien is voor zowel de oude Magento 1 als de nieuwe Magento 2 middels zogenaamde architecture guides goed in kaart gebracht waar je data van klanten terugvindt en hoe je die informatie kunt wijzigen of verwijderen.

Zeker weten dat jouw webshop AVG-proof is? Leg goed vast welke persoonsgegevens je verwerkt en op welke manier. Benut daarnaast de hulpmiddelen die Magento aanreikt op de juiste manier. Zorg er wel voor dat je continu de vinger aan de pols houdt en je werkwijze tijdig bijstelt als dat nodig blijkt te zijn.

Wil je meer weten over het AVG-bestendig maken en houden van jouw Magento-webshop? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Bij UX Maze hebben we veel ervaring met en kennis over Magento en weten we precies hoe je jouw webwinkel afstemt op de richtlijnen en vereisten van de nieuwe privacywetgeving.