Magento, Shopify en Shopware: een uitgebreide vergelijking

Magento, Shopify en Shopware: een uitgebreide vergelijking

Een goed e-commerceplatform is een absolute must als je met jouw webshop wilt groeien. Misschien belemmert je huidige platform de groei en ben je op zoek naar een oplossing met meer mogelijkheden. Of wellicht sta je nog aan het begin van je e-commercereis en de zoektocht naar de juiste software.

Gelukkig zijn de keuzemogelijkheden tegenwoordig groot. Magento, Shopify en Shopware zijn drie populaire platformen die stuk voor stuk een indrukwekkend scala aan features en functionaliteiten bieden. Maar wat hebben ze de gebruiker nou concreet te bieden? En wat zijn de overeenkomsten en grootste verschillen tussen Magento, Shopify en Shopware?  In dit artikel vergelijken we de drie e-commerceplatformen op belangrijke punten als populariteit en marktaandeel, gebruiksgemak, prijs, SEO-functionaliteiten, schaalbaarheid, functies en modules, integraties, schaalbaarheid, prijs en analytics.

Populariteit en marktaandeel

Magento

Magento is een krachtig en veelzijdig (open source) e-commercesysteem dat gebruikers in staat stelt om een professionele webwinkel te (laten) ontwikkelen en onderhouden. De eerste versie van Magento 1 zag in 2008 het levenslicht, in 2015 gevolgd door de eerste versie van Magento 2. Magento 1 wordt inmiddels niet meer ondersteund, wat betekent dat Magento de oude versie niet meer voorziet van updates, verbeteringen en patches. Met meer dan 250.000 beheerde webshops is Magento momenteel een van de populairste e-commerceplatforms ter wereld. In Nederland is het platform marktleider: ongeveer een op de vijf webshops in ons land draait op Magento.

Shopify

Shopify is een Canadees e-commercesysteem dat inmiddels over de hele wereld wordt gebruikt. Wat betreft het aantal gebruikers is Shopify het op een na populairste platform ter wereld. Alleen WooCommerce is bij nog meer gebruikers in trek. Ook in ons land neemt het aantal Shopify-webshops de laatste jaren gestaag toe.

Shopware

Het Duitse platform Shopware zag in 2000 het levenslicht en is de toonaangevende e-commercespeler bij onze oosterburen. Maar Shopware heeft zijn grenzen flink verlegd en timmert inmiddels in steeds meer landen serieus aan de weg. Ook in Nederland is het platform geen onbekende meer.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijke factor bij het kiezen van een platform. Een indrukwekkend arsenaal aan functionaliteiten en technische snufjes is leuk, maar je hebt er weinig aan als een platform onlogisch in elkaar steekt en moeilijk te gebruiken is. Eens kijken hoe de drie platforms zich op dit onderdeel tot elkaar verhouden.

Magento

Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid (UX) heeft Magento met het lanceren van Magento 2 een flinke inhaalslag gemaakt. In vergelijking tot Magento 1 is 2 bijvoorbeeld sneller, gebruiksvriendelijker en veiliger. De interface is overzichtelijker en splitst het menu in aparte secties voor shop- en menubeheer. Hierdoor kun je webshoponderdelen als configuratie, marketing, producten en belastingregels logischer inrichten.

Daarnaast zijn er betere modules beschikbaar, terwijl het responsieve design er tevens voor zorgt dat Magento 2 prima toegankelijk is vanaf mobiele apparaten als smartphones en tablets. Bovendien is het design volledig en geheel naar eigen inzicht aanpasbaar door de beschikbaarheid van een groot aantal professionele templates. De architectuur van Magento 2 is modulair en flexibel. Het grote voordeel hiervan? Het is gemakkelijker om maatwerkimplementaties door te voeren en extensies naadloos te integreren.

Ook voor de klant is gebruiksvriendelijkheid natuurlijk een belangrijk onderdeel van een webshop. Magento herbergt alles wat je nodig hebt om een overzichtelijke webwinkel in elkaar te zetten. Het aankoopproces stroomlijn je met features als een one-page-checkout, SSL-ondersteuning voor orders in zowel de front- als backend, het verzenden naar meerdere adressen in één order, de optie om een account aan te maken en het bewaren van winkelwagentjes voor een vrij in te stellen periode.

Omdat Magento een complex en zwaar platform is, heeft het wel een steilere leercurve dan Shopify en Shopware. Ben je niet heel technisch aangelegd? Dan loont het zich vaak om voor de configuratie en gebruiksvriendelijke inrichting van je webshop de hulp van een erkende Magentospecialist in te roepen.

Shopware

Shopware heeft een overzichtelijke en intuïtieve interface. Je hoeft zeker geen IT-whizzkid te zijn om er snel en goed mee aan de slag te kunnen. Met de gemakkelijk te hanteren en intuïtieve visual designer (drag-and-drop) maak je eenvoudig een prachtig ontwerp voor je webshop.

Met Shopping Experiences creëer en beheer je eenvoudig Experience- en Storytelling-pagina’s. Je maakt hierbij gebruik van voorgedefinieerde blokken. Ook het beheren van tekst en bouwen van categorie-, landings-, en productpagina’s is betrekkelijk eenvoudig.

Shopify

Shopify is een geschikt platform voor mensen met weinig ontwerpervaring en heeft een helder gestructureerde, intuïtieve interface. De leercurve is een stuk minder steil dan die van Magento. Je kunt wat betreft vormgeving kiezen uit ruim zeventig professionele en gratis te gebruiken thema’s. Zo creëer je middels een eenvoudig systeem van slepen en neerzetten snel de ideale lay-out en sfeer voor jouw webshop. Je kunt ook kiezen voor maatwerk. Misschien wel wat duurder en tijdrovender, maar wel ideaal als je jouw webwinkel een unieke look en feel wilt meegeven.

Elke sjabloon heeft bovendien zijn eigen intuïtieve instellingen, zodat je snel en eenvoudig elk aspect van je storefront kunt aanpassen. Shopify voorziet je bovendien van een veelzijdig en volledig functioneel CMS. Shopify-webshops hebben ook een ingebouwde winkelwagen voor m-commerce. Zo kunnen klanten vanaf elk mobiel apparaat door je winkel struinen en hun favoriete producten uitzoeken.

Prijs

Ook de prijs is voor veel webshopeigenaren natuurlijk een belangrijk keuzecriterium. Hoe zit het met de betaalbaarheid en kosten van Magento, Shopware en Shopify?

Magento

Magento heeft twee versies: een gratis open source editie en een betaalde Commerce-versie. De Commerce-versie bevat, bovenop de basisfeatures die ook in de gratis versie zitten, extra functionaliteiten zoals klantsegmentatie, retourmanagement, een loyaliteitsprogramma en een uitgebreide b2b-module. De basislicentie voor Magento Commerce kost circa 15.000 euro per jaar. Naast de basisfee betaal je ook nog een bedrag aan omzetgerelateerde kosten.

Shopware

De community-editie van Shopware is gratis. Voor een uitgebreidere (Shopware Professional) betaal je € 2.495 per jaar, terwijl de prijs van Shopware Enterprise op aanvraag is. Die laatste licentie heb je eigenlijk alleen nodig als je een echt grote webshop beheert. Voor veel mkb’ers zal de gratis versie of het Professional-pakket voldoende zijn.

Shopify

Omdat Shopify niet open source maar een gehost platform is, heb je te maken met een andere kostenstructuur. Bij Shopify tik je sowieso elke maand een vast bedrag aan hosting- en licentiekosten af. Die lopen uiteen van 29 (Basic Shopify) tot 299 euro (Advanced Shopify) dollar per maand. Dit lijkt veel ten opzichte van de gratis versies van Magento en Shopware, maar bij die twee moet je wel zelf nog de hosting regelen.

SEO-functionaliteiten

Je kunt nog zo’n mooie webshop hebben; als jouw winkel niet gevonden wordt in de zoekmachines, heb je niets aan die fraaie vormgeving. Tijd dus om eens te kijken hoe het illustere e-commercedrietal presteert op het gebied van SEO.

Magento

Magento biedt out-of-the-box al gelijk een interessante en bruikbare set een SEO-instellingen. Denk aan metadata voor producten en pagina’s, canonieke tags voor producten en categorieën en de mogelijkheid om robo.txt-bestanden te bewerken. Daarnaast helpen extra modules als Advanced SEO Suite en Sphinx Search Ultimate je om de vindbaarheid van je Magento-shop nog verder te verbeteren.

Shopware

Bij Magento moet je nog wat moeite doen om alle geavanceerde SEO-tools goed te gebruiken. Bij Shopware is het allemaal wat simpeler. De meeste SEO-functionaliteiten worden automatisch geconfigureerd, waardoor de weg naar een goede Google-ranking vrij kort is. Daarnaast heeft Shopware een sterk marketing-georiënteerd karakter.

Shopify

Een recent onderzoek wees Shopify aan als het beste platform op het gebied van SEO. Bij Shopify zijn alle standaardfunctionaliteiten die nodig zijn voor een goede SEO aanwezig. Hierin is bijvoorbeeld gekeken hoe de platformen omgaan met navigatie-links, paginatitels, URL’s, headings, canonical tags, XML-sitemaps, 301-redirects en nog veel meer.

Functies, modules en schaalbaarheid

Als je serieus werk wilt maken van e-commerce en een stevige groei ambieert, zijn de functies, modules en schaalbaarheid van een platform natuurlijk ook belangrijke aandachtspunten. Hoe brengen Magento, Shopware en Shopify het er op dit vlak vanaf?

Magento

Magento 2 is waarschijnlijk het meest complete en schaalbare pakket op de huidige markt. Klein beginnen en snel opschalen is geen enkel probleem. Ook het aanbod aan functies, modules en plug-ins is enorm en uitermate gevarieerd. Meertaligheid, een breed spectrum aan marketing- en promotietools, uitstekende mobiele ondersteuning, ondersteuning voor meerdere munteenheden en uitgebreide opties voor catalogus-, voorraad- en orderbeheer; het zijn basisfunctionaliteiten die gelijk tot je beschikking staan.

Daarnaast kun je het platform uitbreiden met duizenden modules/extensies die je klanten een nog betere en completere winkelervaring aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Improved Layered Navigation voor een nog gebruiksvriendelijkere navigatie, zodat bezoekers makkelijker door je productcatalogus kunnen klikken. Met behulp van meerdere filters vinden je klanten in no-time de producten die ze nodig hebben.
  • De module  Knowledge Base voor antwoorden op veelgestelde vragen. Deze module ontzorgt je klantenservice omdat klanten zichzelf kunnen helpen.
  • Advanced Product Feeds stelt je in staat om producten te verkopen op marktplaatsen en andere affiliate-kanalen.
  • Met de module Help Desk MX creëer je een geweldige klanten- en supportservice door alle informatie uit verzoeken, e-mails en chats op een centrale plek samen te brengen.

Shopware

Het aanbod aan functionaliteiten en modules is in Shopware wat minder rijk dan in Magento, maar desondanks zeker niet karig te noemen. Omdat Shopware zich sterk richt op de emotionele kant van de shopervaring, heeft het platform vooral op het gebied van inspiratie en vormgeving veel te bieden. Met de functionaliteit Shopping Experiences kun je inhoud en commercie prima samensmeden tot één inspirerend geheel, terwijl de Theme Manager van Shopware 6 het mogelijk maakt om snel en eenvoudig de lay-out van je storefront aan te passen.

Daarnaast heeft Shopware een centrale bibliotheek voor het opslaan, organiseren en ophalen van alle typen digitale media. Zo vergemakkelijk je workflows en kun je foto’s, video’s en teksten altijd op de juiste en gewenste plekken inzetten.

Shopify

In de Shopify App Store staan ongeveer 2400 (tegenover ruim 3000 in de Magento Marketplace) gratis en betaalde extensies. Een groot pluspunt is dat je ze met één druk op de knop toevoegt aan je shop. De plug-ins van Shopify zijn wat betreft bereik, veelzijdigheid en functionaliteit vaak wel beperkter dan de Magento-varianten.

Toch is ook de reikwijdte van het Shopify-aanbod behoorlijk breed. Denk bijvoorbeeld aan mooie aanvullingen op de basisfunctionaliteiten voor: 

  • het verbeteren van je voorraadbeheer; 
  • het sneller picken en verzenden van orders (Picqer);
  • het synchroniseren van data (InstaSheets);
  • het verbeteren van je klantenservice door het opzetten van een slim digitaal callcenter (EasyCall); 
  • het maken en bewerken van video’s (Promo Video Maker);
  • het maken van back-ups (Rewind Backups);
  • het verbeteren van funnels (Honeycomb Upsell Funnels); 
  • het aanmaken van kortingen en kortingscodes (Personal Discount).

Integraties

Naast je e-commerceplatform gebruik je natuurlijk nog een divers spectrum aan andere software, systemen en applicaties. Het is wel belangrijk dat het platform van je keuze dan goed te integreren is met al deze oplossingen.

Magento

Met Magento wordt een goede integratie zeker geen hoofdpijndossier. Het platform is prima te combineren met diverse marktplaatsen, financiële software en boekhoudprogramma’s (Exact Online, AFAS), ERP en CRM-systemen, Microsoft Dynamics en Transsmart. Dankzij Magento’s geavanceerde web-API, ‘praat’ jouw e-commerceplatform moeiteloos met de andere applicaties en systemen die je gebruikt om je shop succesvol te runnen.

Shopware

Ook Shopware is prima te koppelen aan software van externe partijen, zoals CRM’s, ERP’s, financiële software of een PIM. Het platform reserveert extra veel aandacht voor het opzetten van nieuwe verkoopkanalen en het verbinden van je webshop met sociale media, Instagram-shops en een keur aan gerenommeerde marktplaatsen.

Shopify

Ook Shopify is goed te gebruiken als veelzijdige spin in je e-commerceweb. Het platform integreren met marktplaatsen zoals Shopify Fulfillment, Amazon, Shipwire en Rakuten Super Logistics? Shopify koppelen aan handige apps als Ordoro, eCommHub of Inventory Source? Het kan allemaal. Met deze apps maak je serieus werk van dropshipping, het online verkopen zonder voorraad. Ook de populaire socialmediakanalen en een maildienst als Mailchimp gaan uitstekend samen met Shopify.

Betalingen

Een goede webshop biedt klanten ook meerdere betaalopties aan. Hoe verhouden Magento, Shopware en Shopify zich op dit serviceonderdeel ten opzichte van elkaar?

Magento

Magento ondersteunt een divers palet aan (inter)nationale betaalmethoden, zeker als je extensies als Buckaroo en ICEPAY toevoegt aan je shop. Natuurlijk ondersteunt het platform bekende en populaire betaalmethoden als iDEAL, PayPal en een brede waaier aan creditcards, maar Magento is ook in staat om een groot aantal minder bekende en landspecifieke opties (in verschillende talen) in je shop te integreren. Ideaal dus voor een webshop die ook aan klanten uit het buitenland verkoopt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je een uitgebreide lijst.

Shopware

Het lijstje met mogelijke betaalmethoden is bij Shopware niet zo lang als bij Magento, maar desondanks verre van summier. Zeker met de plug-in PAY kun je op betalingsgebied heel wat kanten uit. Naast universele betaaloplossingen als creditcards en PayPal of de specifieke betaalopties voor de Duitse markt (denk bijvoorbeeld aan Giropay), kun je ook betaalmogelijkheden als iDEAL, Bancontant/Mister Cash of Afterpay toevoegen.

Shopify

Shopify ondersteunt meer dan 100 verschillende externe betalingsverwerkers, waaronder populaire en alom bekende betaaloplossingen als iDeal, PayPal, Amazon Pay en Apple Pay. Hiervoor gebruik je Shopify Payments, de functionaliteit waarmee je ook probleemloos creditcardbetalingen verwerkt.

Communities

Een community van toegewijde gebruikers is ook een meerwaarde voor een platform. Hoe meer kennis mensen delen, hoe gemakkelijker het werken met een platform wordt. Bovendien zorgt een levendige gemeenschap van gebruikers ervoor dat er continu verbeteringen worden doorgevoerd.

Magento

De Magento-community is heel groot en krachtig. Er zijn maar weinig issues binnen het platform waarmee gebruikers nog niet te maken hebben gehad. Bugs en vragen worden doorgaans razendsnel opgelost, waardoor je zelden tegen vervelende verrassingen aanloopt.

Shopware

De Shopware-community bestaat uit zo’n 40.000 leden en is daarmee een stuk kleiner dan die van Magento. Maar ze groeit snel. Het Shopware-forum en de developer guide bieden je gratis ondersteuning, terwijl het betaalde pakket nog extra supportmogelijkheden herbergt. Houd er wel rekening mee dat de Shopware-community veel Duitstalige leden heeft. Het spreken van een goed woordje Duits komt dus wel van pas. Binnen de Magento-community is Engels de voertaal.

Shopify

Omdat Shopify, in tegenstelling tot Magento en Shopware, geen open source is, heeft het platform een kleinere community dan zijn tegenhangers. Je bent dus veel afhankelijker van de support die Shopify zelf biedt.

Veiligheid

Ook veiligheid is natuurlijk een niet te verwaarlozen aandachtspunt. Voor de reputatie van je shop is het van levensbelang dat je bedrijfskritische data en klantgegevens veilig kunt opslaan en beheren. Hoe scoort ons illustere drietal op het gebied van veiligheid?

Magento

In Magento 2 is op securitygebied een duidelijke inhaalslag gemaakt. Functionaliteiten als tweefactorauthenticatie en een zeer betrouwbaar SSL-certificaat maken inmiddels standaard deel uit van de installatie. Let wel op: het veiligheidsniveau in Magento hangt ook deels af van de hosting die je kiest.

Shopware

Shopware 6 (de nieuwste versie van het platform) levert out-of-the-box grotendeels dezelfde security-functionaliteiten als Magento 2. Omdat ook Shopware open source is, speelt ook de hosting een belangrijke rol bij het garanderen van een hoog veiligheidsniveau.

Shopify

Shopify scoort ook heel behoorlijk op het gebied van veiligheid. Zo is elke Shopify-winkel beveiligd met SSL-encryptie (256-bit) en heeft het platform een back-upsysteem. Dit betekent dat je in geval van nood terug kunt naar een eerdere versie van je webwinkel. Bovendien heb je bij dit platform zelf minder omkijken naar security, aangezien Shopify ook de hosting voor zijn rekening neemt.

Analytics

Harde data vormen de bouwstenen voor een succesvolle webshop. Om klanten op hun wenken te bedienen, moet je immers weten wat ze van jouw webshop vinden en hoe ze zoeken. Als je weet welke producten wel of juist niet goed verkopen, wordt het bovendien gemakkelijker om je assortiment te optimaliseren. Analytics vormen de beste tool om data te interpreteren en te gebruiken als basis voor je marketingstrategie. Hoe scoren de drie onderzochte platforms wat betreft analytics-functionaliteiten?

Magento

Magento levert een uitgebreide set aan tools voor het grondig analyseren van al je relevante data. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een verregaande integratie met Google Analytics;
  • een overzichtelijk admin-dashboard waarmee je rapporten en verslagen kunt bekijken;
  • overzichten van verlaten winkelwagentjes, populaire producten en veelgebruikte zoektermen;
  • een RSS-feed voor nieuwe reviews;
  • een overzicht van het totale aantal geboekte en geretourneerde orders.

Shopware

Met Shopware kun je jouw webwinkel heel gemakkelijk koppelen aan Google Analytics, vermoedelijk de compleetste en populairste analysetool die er is. Daarnaast heeft Shopware een behoorlijk aanbod aan tracking extensions. Hiermee meet je belangrijke statistieken als conversiecijfers, het succes van campagnes, performance en bezoekersstatistieken.

Shopify

Ook Shopify stelt niet teleur op het gebied van analytics. Het aanbod is iets minder uitgebreid dan bij Magento, maar toch behoorlijk uitgebreid.

  • Een handig dashboard levert een overzicht van je verkopen en bestellingen en geeft je inzicht in het verkeer naar de webshop. Dankzij deze informatie wordt het gemakkelijker om de juiste bedrijfsmatige en commerciële keuzes te maken.
  • Productrapporten tonen welke producten wel of juist niet goed verkopen en geven je inzicht in de groei(mogelijkheden) van je webshop.
  • Door Google Analytics aan je shop te koppelen, krijg je nog meer zicht op verkopen, traffic, klantprofielen en klantvoorkeuren.
  • Je kunt rapporten opstellen, exporteren of verzenden naar externe experts zoals je boekhouder of commercieel manager.

Sterke en minder sterke punten

Je hebt nu een goed overzicht van wat Magento 2, Shopware en Shopify op verschillende vlakken te bieden hebben. We sluiten af met een kort overzicht van de plus- en minpunten van elk platform.

Magento

Voordelen

  • Magento biedt het compleetste pakket. Online-betaalkoppelingen, facturatie, meertaligheid, meerdere valuta’s… Al deze functionaliteiten zijn geïntegreerd in Magento.
  • Magento 2 biedt een uitstekende performance en snelle laadtijden.
  • Magento beschikt over een grote, enthousiaste en levendige community. Hierdoor worden problemen en bugs snel gedetecteerd en verholpen.
  • Er zijn enorm veel extensies, modules en plug-ins beschikbaar.
  • Er zijn volop mogelijkheden voor maatwerk.
  • Je kunt gemakkelijk meerdere winkels tegelijk beheren.
  • Je webwinkel is ook gemakkelijk te optimaliseren voor mobiel gebruik.
  • Er is veel mogelijk op het gebied van analytics en het toevoegen van betaalmogelijkheden.

Nadelen

  • De leercurve is vrij steil. Leren werken met het platform vergt wel wat tijd en moeite.
  • Magento is een vrij zwaar platform en stelt dus hoge eisen aan je hosting.
  • De Commerce-editie is vrij prijzig.
  • Magento wordt wereldwijd gebruikt. Je zult jouw eigen Magento-webshop dus moeten instellen op de Nederlandse markt. Dit kost de nodige tijd en is zonder een behoorlijke dosis technische bagage ook niet gemakkelijk!

Shopware

Voordelen

  • Voor beleving en inspiratie ben je bij Shopware aan het beste adres. Het platform biedt ongelooflijk veel flexibiliteit en veelzijdigheid bij het vormgeven van je webshop en plaatsen van content. Je kunt heel makkelijk een eigen stijl, design en virtuele etalage creëren en content aanpassen naar wens. Wat betreft branding is Shopware dus verder dan Magento en Shopify.
  • Je kunt bij Shopware snel en gemakkelijk terecht voor support en vragen.
  • Innovatie zit bij Shopware in het DNA. Het platform staat bekend om de regelmatige en nuttige updates en de soepele migraties naar nieuwe versies. 
  • Shopware is minder complex en technisch lang niet zo uitdagend als Magento. 
  • Shopware groeit snel.
  • De prijs voor je licentie blijft gelijk, ongeacht de omzet van je webshop. Kostentechnisch is Shopware dus een overzichtelijk platform.

Nadelen

  • Wat betreft marketingmogelijkheden en extensies/plug-ins is het totaalpakket van Shopware minder uitgebreid dan dat van Magento.
  • De community is groeiende, maar nog altijd kleiner dan die van Magento en Shopify. Bovendien bestaat de Shopware-community hoofdzakelijk uit Duitstalige gebruikers.

Shopify

Voordelen

  • Shopify heeft een lage instapdrempel en is ook eenvoudig te gebruiken als je niet veel technische kennis en ervaring hebt.
  • Omdat Shopify de hosting volledig voor zijn rekening neemt, hoef je niet op zoek te gaan naar een aparte hostingpartner voor je webwinkel.
  • Je kunt starten met een relatief goedkoop basisabonnement. Bovendien kun je het platform 14 dagen uitproberen met een gratis proefversie.
  • Er zijn veel professionele thema’s beschikbaar die je kunt aanpassen aan de eigen huisstijl van je webshop. 
  • Het aanbod aan beschikbare betaalmogelijkheden is heel uitgebreid.
  • Er zijn veel extra modules en extensies beschikbaar om je shop functioneel uit te breiden.
  • Met Shopify is het heel gemakkelijk om serieus werk te maken van dropshipping.
  • Shopify biedt 24-uursondersteuning.

Nadelen

  • Het basisabonnement mist een aantal belangrijke functionaliteiten en is bijvoorbeeld beperkter dan de gratis versie van Magento 2. Heb je serieuze groeiambities? Dan moet je al gauw extra apps aanschaffen of een van de duurdere Shopify-abonnementen nemen.
  • Het is in Shopify moeilijker om een goede meertalige webwinkel op te zetten dan in Magento.
  • Niet alles is beschikbaar in het Nederlands.
  • Maak je geen gebruik van Shopify Payments of iDEAL? Dan kunnen de transactiekosten flink oplopen.
  • De editor en layouts in de Shopify-blog zijn een beetje gedateerd en niet erg flexibel.

Deskundig advies bij UX Maze

Wil je doorgroeien met jouw webshop? En overweeg je replatforming? Dan helpt UX Maze je graag verder. Al sinds 2012 helpen we bedrijven met het vergroten van hun online-succes en verbeteren van hun webshop. We zijn een erkende Magento-specialist, maar kunnen je ook prima bijstaan met het bouwen en inrichten van een Shopware- of Shopify-webwinkel. Klaar voor online-groei? Laten we dan samen kijken hoe we jouw webshop nog succesvoller kunnen maken.

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, zeker niet van de gemiddelde internetconsument. Snelheid is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor een moderne en succesvolle webshop of -site. De snelheid weerspiegelt vooral hoe snel een website of webshop reageert op webverzoeken.

Het hebben van een snelle webshop is niet alleen handig voor jouw als beheerder en ondernemer, maar voor alle internetgebruikers die er een kijkje komen nemen. Welk effect heeft snelheid uiteindelijk op de conversie van je webshop? En wat zijn de belangrijkste voordelen van een snelle site? In dit artikel leggen we het uit.

Snelle website leidt tot langere bezoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de snelheid van een webshop een directe invloed uitoefent op de bezoekduur. Hoe sneller de website, hoe langer mensen in de regel blijven hangen. Bovendien klikken mensen ook meer pagina’s aan als ze langer op een website of in een webshop blijven rondkijken.
De kans dat mensen die meer pagina’s bekijken ook daadwerkelijk overgaan tot conversie is bovendien ook beduidend groter dan in het geval van de incidentele, eenmalige bezoeker die slechts een of twee pagina’s aanklikt.

Wat verwachten bezoekers

De online-aandachtsspanne van de moderne mens gaat steeds verder achteruit. Dat komt omdat we aan de ene kant steeds meer informatie consumeren, maar gemiddeld gezien minder tijd hebben om die informatie ook echt in ons op te nemen. Het gevolg is dat we ook een stuk kritischer zijn geworden op webshops en hun performance.
Enkele conclusies die naar voren kwamen uit een onderzoek van KISSmetrics tonen dit haarfijn aan:
• 47 procent van de bezoekers verwacht dat een website of webshop binnen 2 seconden laadt.
• 79 procent van de online-shoppers geeft aan niet gauw meer terug te gaan naar een trage webshop.
• 52 procent van de ondervraagde personen laat weten dat snelheid een essentieel criterium is om vaker terug te komen bij een webshop.
• 73 procent van de mobiele gebruikers treft regelmatig een webshop aan die te traag functioneert.

Traagheid kost geld

Een trage website ondergraaft niet alleen het gebruiksgemak van je webshop, maar kost ook daadwerkelijk geld in de vorm van misgelopen conversie. Een onderzoek van de Aberdeen Group wijst bijvoorbeeld uit dat een vertraging van een seconde al leidt tot een conversiedaling van 7%. Om dit concreet te maken: als je een webshop hebt die 20.000 euro per maand genereert, kun je dankzij die ene seconde extra laadtijd op jaarbasis 16.800 euro (7% is 1400 euro en dat keer 12 is 16.800) mislopen.
Een extra nadeel is dat het in de online-wereld een stuk gemakkelijker is dan in de fysieke wereld om naar een concurrent te stappen. Bevalt een bepaalde webshop niet? Binnen een paar muisklikken zit je op een andere webwinkel die dezelfde producten, maar een betere bezoekerservaring aanbiedt. De cijfers tonen aan dat de tevredenheid over een webshop vaak met 16% per extra wachtseconde afneemt.

Google beloont snelheid

Het ligt op het eerste gezicht wellicht wat minder voor de hand, maar snelheid heeft ook effect op de Google-rankings van je webshop. 7 jaar geleden kondigde de internetgigant voor het eerst officieel aan dat de snelheid van een website als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor.
Niet alleen de bezoeker, maar ook Google zelf kan een snelle website gemakkelijker analyseren met behulp van een webcrawler. Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor de organische rankings. Het is een factor die ook invloed heeft op het betaalde zoekverkeer. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie onder meer bepaald door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle webshops ten opzichte van langzamere online-winkels in de zoekresultaten, probeert Google een belangrijke overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker over de getoonde zoekresultaten. Hoe sneller een website werkt, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Tevreden bezoekers leveren je uiteindelijk dus een hogere positie in de zoekresultaten op.

Snelheid meten

Het is in de praktijk niet altijd gemakkelijk om goed zicht te krijgen op de snelheid van je webshop. Een tool als Google Analytics geeft wel informatie over de laadtijd van de site, maar doet dit niet in realtime. Een stukje digitaal gereedschap als CoScale beschikt wel over dit vermogen en meet voortdurend en in realtime de performance van jouw webshop.
Bovendien geeft het programma alerts af als er onregelmatigheden optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overbelasting door te veel bezoekers, foutmeldingen en dergelijke. Zo kun je direct ingrijpen en voorkomen dat je kostbare inkomsten misloopt.

Conclusie

Een snelle webshop is in het huidige tijdsgewricht een absolute vereiste. Lange en trage laadtijden zorgen er immers voor dat conversiepercentages dalen en je positie in de zoekmachines daalt. Bovendien is inkomstenderving een reëel gevaar. Het loont zich dan ook zeker om snelheid tot een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te maken.

[simple-author-box]

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema/template of maatwerk?

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema / template of maatwerk?

Het ontwerp van je webshop is een belangrijke eyecatcher. Onderzoek leert dat de eerste indruk die een site opwekt vaak bepalend is voor het verdere surfgedrag van een bezoeker. Een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving is dan ook vaak een trigger om meerdere pagina’s binnen een webshop te bekijken.
Bij het kiezen van een design voor je Magento webshop krijg je onherroepelijk met de volgende vraag te maken: gebruik ik een thema / template of ga ik voor maatwerk? In deze blog laten we je zien wat de belangrijkste voor- en nadelen van deze twee opties zijn.

Thema’s/templates in Magento

Thema’s of ook templates genoemd zijn kant-en-klare ontwerpen voor Magento-webshops. De keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig enorm, zowel voor Magento 1 als het nieuwere Magento 2. Er zijn algemene thema’s / templates (bijvoorbeeld Cocinelle, Orienko en Ninth) die geschikt zijn voor vrijwel elk shoptype, maar ook thema’s / templates die speciaal zijn ontworpen voor een bepaald type webwinkel.

Populaire voorbeelden van op specifieke winkeltypen gerichte thema’s / templates voor Magento zijn Cogito (mode), ClickBuy (supermarkten, megashops), StartElectro (consumentenelektronica), GrandCosmetics (cosmetica), Garrient Organic Food (voedingsmiddelen), RedDragon (martial arts), Delcoman (lingerie en ondergoed), Jewelrus (sieraden), OlympicChamps (sportartikelen en sportkleding) en MagicToy (speelgoed en kindergeschenken).

 

Sneller ontwerpen met thema’s / templates

Het gebruiken van thema’s heeft zeker een aantal voordelen. Het maken van een goed ontwerp voor je webshop kan een behoorlijk tijdrovend proces zijn.

 

Het creëren van een uniform uiterlijk voor de hele site, de overzichtelijkheid bewaren en de juiste triggers inbouwen die klanten bewegen om verder te klikken en een aankoop te doen, het is geen klus die snel even geregeld is.

 

Door te kiezen voor een thema, hoef je naar veel van de bovengenoemde taken amper nog om te kijken. Een ready made thema is vooraf al helemaal omgezet naar de juiste bestanden en dus snel en gemakkelijk te installeren.

 

Dit betekent dus ook dat je geen programmeur nodig hebt en gelijk na het kopen van een thema aan de slag kunt gaan met het ontwerpen en inrichten van je Magento-webshop.

Overige voordelen van thema’s / templates

Behalve gebruiksgemak en snelheidswinst, hebben vooraf ontworpen thema’s voor je Magento-webshop nog een paar voordelen. We zetten ze kort voor je op een rij.

 

  • Lage kosten. Er zijn al Magento thema’s te koop voor een kleine zestig euro. Veel van de professioneel ogende of op een specifiek winkeltype gerichte thema’s zijn wat duurder, maar toch nog altijd een stuk goedkoper dan maatwerk.
  • Kant-en-klare thema’s zijn betrekkelijk gemakkelijk te installeren, waardoor je geen programmeur of professionele webdesigner nodig hebt.
  • Je krijgt al voordat de shop live gaat te zien wat je kunt verwachten. Dit geldt zowel voor de visuele als technische kant van het verhaal.
  • Je kunt sneller online zijn en beginnen met marketing.

Minder uniek

Toch kleven er ook wel wat nadelen aan het gebruiken van kant-en-klare templates voor het vormgeven van je webshop. Een van de duidelijkste is het gebrek aan uniciteit. Aangezien sommige templates al duizenden keren zijn verkocht, en dus ook door een groot aantal webwinkels worden gebruikt, heeft jouw webshop geen uniek uiterlijk.

 

Dit kan een nadeel zijn, zeker in een tijd waarin webshops als paddenstoelen uit de grond schieten en de internetconsument door de verruimde keuzemogelijkheden dus ook steeds kritischer wordt.

 

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

Nadelen van kant-en-klare thema’s voor Magento

Buiten een gebrek aan uniciteit heeft het gebruiken van standaard-templates voor je Magento-shop nog enkele additionele nadelen.

 

  • De templates zijn meestal niet afgestemd op jouw specifieke wensen en bedrijfsdoelen. Op dit vlak biedt maatwerk een breder spectrum aan mogelijkheden.
  • Je moet goed opletten met de kwaliteit. Er zijn namelijk ook matig geprogrammeerde templates op de markt die geen rekening houden met webstandaarden, SEO of de bijzonderheden van verschillende browsers. Dit laatste kan er bijvoorbeeld toe leiden dat winkelpagina’s niet altijd goed worden weergegeven op bepaalde apparaten. Dit probleem speelt tegenwoordig minder omdat de meeste nieuwe templates responsive zijn.
  • Voor het updaten en upgraden van je Magento-webshop ben je afhankelijk van de themabouwer. Indien er geen geschikte versie beschikbaar is, moet je wachten.
  • Om toegang te krijgen tot de nieuwe versie van een thema, moet je een vast bedrag per jaar betalen.
  • Templates bevatten bijna altijd meer functionaliteiten en codes. Hierdoor wordt je webshop trager en kunnen er problemen ontstaan bij het installeren van nieuwe extensies.

Magento maatwerk: de voordelen

Met maatwerk voor Magento stem je de vormgeving en indeling van een webshop af op jouw specifieke wensen en behoeften. Je kunt bijvoorbeeld kleurenschema’s en lettertypen kiezen die helemaal passen bij jouw smaak en ook aansluiten bij je overige bedrijfscorrespondentie.

 

Dit geeft je de mogelijkheid om een geheel eigen draai aan je thema te geven en een unieke webshop te creëren die zich uiterlijk echt onderscheidt van de massa.

 

  • Meer flexibiliteit. Het kan zijn dat je in de loop der tijd nieuwe ideeën krijgt of dat je wensen en voorkeuren veranderen. Met een vooraf gemaakte thema is de ruimte om veranderingen aan te brengen beperkt, terwijl je met maatwerk alle kanten op kunt.
  • Maatwerk stelt je ook in staat om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie van je site. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van mobile-first-strategie om een betere mobiele webshop te maken.
  • Maatwerk bevat wat precies nodig is, waardoor je niet te maken krijgt met extra functies of codes. Dit zorgt ervoor dat je webshop snel is en eenvoudiger te onderhouden en te updaten wordt.
  • Maatwerk biedt doorgaans ook meer ruimte voor goede beveiligingstoepassingen.

Nadelen van Magento maatwerk

De mogelijkheden zijn dus enorm als je gebruikmaakt van maatwerk voor je Magento-webshop. Maar Magento-maatwerk betekent ook een extra investering. Magento webwinkel ontwikkeling met een op maat gemaakt design is duurder dan de kant-en-klare templates. Bovendien heb je ook te maken met een klus die meer technische kennis en ontwikkelvaardigheden vereist.

 

Tenzij je zelf op het gebied van ontwikkeltechniek heel goed onderlegd bent, heb je dus de hulp van een externe partij nodig bij het ontwikkelen en installeren van maatwerkoplossingen.

 

Conclusie

Of je kiest voor Magento maatwerk of bestaande thema’s / templates heeft grotendeels te maken met je eigen voorkeuren, de producten die je verkoopt en de concurrentie. Maar ook het type webshop dat je beheert speelt een rol.

 

Heb je een standaardproduct of technisch product waarbij branding slechts een bescheiden rol speelt? Dan is het interessant om een template in te zetten. Als branding bij jouw producten of bedrijf een belangrijke rol speelt, is maatwerk altijd de juiste strategie om te hanteren.

 

Maatwerk levert extra flexibiliteit en serieuze voordelen op. De kans dat je veel kunt investeren in de aankleding van je shop is natuurlijk ook groter als je een grote winkel beheert.

Expertise van UX MAZE

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw Magento-webshop vorm te geven? Of ontvang je graag advies over de te maken keuze tussen maatwerk of ready templates?

 

Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Bij UX Maze kennen we alle ins en outs van Magento en kunnen we je prima helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.

[simple-author-box]

Magento 2 hosting vereisten

Magento 2 hosting vereisten

Inmiddels is wel duidelijk dat Magento 2 op verschillende punten een verbetering is ten opzichte van zijn ietwat verouderde voorgangers. Magento 2.0 heeft een gebruiksvriendelijkere interface, is beduidend sneller en veiliger en heeft betere modules dan 1.9. Bovendien is het systeem toekomstbestendig, terwijl de ondersteuning voor Magento 1.9 in de nabije toekomst zal stoppen.

Alleen maar gunstig zou je zo op het eerste gezicht zeggen. Maar de verbeterde performance en functionaliteiten hebben ook een prijs. Juist omdat Magento 2 meer te bieden heeft en daarom behoorlijk zwaar is, stelt het platform ook andere, veelal hogere eisen aan je hosting. Het is natuurlijk zaak om hier tijdig op in te spelen en een hosting te kiezen die compatibel is met alle bijzonderheden en systeemeisen van Magento 2.0.

 

In dit artikel nemen we de opties met je door. We laten zien waar je rekening mee moet houden bij het kiezen van een hostingpakket en -provider voor Magento 2.

Is je hostingpakket voor Magento 1.9 ook geschikt voor 2.0?

Het eerste aandachtspunt bij het kiezen van je Magento 2-hosting is het checken van je huidige pakket. Het is namelijk niet zo dat elk hostingtype dat Magento 1.9 ondersteunt ook automatisch geschikt is voor 2.0.

 

Om goed en duidelijk in beeld te brengen wat Magento 2 precies van een hostingpakket verwacht, is het handig om eerst een nadere blik te werpen op de belangrijkste systeemeisen die het platform aan je digitale infrastructuur stelt.

 

  • Het draaien van Magento 2 kan alleen op bepaalde webservers. Apache 2.2 of 2.4 met mod_rewrite en Nginx 1.8 of nieuwer voldoen.
  • Database: Magento 2.0 ondersteunt Mysql 5.6. Vanaf de versie 2.1.2 wordt ook Mysql 5.7 ondersteund.
  • Magento 2 vereist een van de volgende php-versies: 5.6.5 of later of 7.0.2, 7.0.4 en 7.06 en later. Php 7.1 is momenteel nog niet compatibel met het e-commerceplatform.
  • Magento 2 is te gebruiken met een groot aantal php-modules. Denk aan bc-math, curl, ImageMagick 6.3.7, mbstring, mcrypt, mhash, openssl, PDO/MySQL, SimpleXML, soap, xml, sml en zip.

Minimale eisen voor Magento 2

De bovenstaande systeemvereisten geven een goed beeld van wat er nodig is om Magento 2 op jouw systeem te kunnen draaien. Hoewel veel goedkopere pakketten (waaronder bepaalde aanbieders van shared hosting) wel voldoen aan de minimumvereisten, zijn er meer factoren die de performance van Magento 2 beïnvloeden. De snelheid en capaciteit van de gebruikte servers zijn namelijk ook van cruciaal belang voor een optimale gebruikservaring.

Opties vergelijken

In de praktijk heb je de keuze uit diverse hostingopties voor het onderbrengen van je Magento 2-webshop(s). Die vallen grofweg uiteen in drie categorieën: shared hosting, VPS-hosting en zogenoemde dedicated servers. In de volgende paragrafen nemen we de diverse hostingvormen nader onder de loep en bespreken we de belangrijkste eigenschappen, voordelen en nadelen van elk type hosting.

Shared hosting

De naam zegt het al. In het geval van shared hosting deel je een server met andere gebruikers. Je Magento-webshop staat in dit geval dus op een server waarop ook andere websites draaien. De volledige servercapaciteit wordt in het geval van shared hosting netjes verdeeld over meerdere accounts.

 

Bij shared hosting maken de sites allemaal gebruik van dezelfde servercapaciteit, hetzelfde operating system (bijvoorbeeld Linux), dezelfde webserver (denk bijvoorbeeld aan Apache of Nginx), dezelfde databaseserver (in veel gevallen MySQL) en gelijkaardige scriptingtalen. Het gekozen hostingpakket bepaalt hoeveel ruimte je als klant op een server huurt.

Voor- en nadelen van shared hosting

Shared hosting heeft zowel voor- als nadelen. Aan shared hosting hangt bijvoorbeeld een relatief bescheiden prijskaartje. Daarnaast is bij deze optie al het onderhoud voor de hostingprovider. Je kunt er bovendien snel mee aan de slag.

 

Daar staat tegenover dat shared hosting op het gebied van dataverkeer, schijfruimte en performance de nodige beperkingen heeft. Daarnaast is een shared hostingpakket ook minder complex dan een VPS of dedicated server. Handig als je niet echt een techneut bent en weinig verstand hebt van serverbeheer. Zeker voor kleinere webshops of klanten die voor het eerst kennismaken met Magento is shared hosting vaak een goede optie.

 

Er zijn ook vormen van shared hosting die net iets verder gaan, zoals de 5-op-een-variant van webhoster Byte. Bij dit hostingtype wordt een server gedeeld door vijf partijen, maar ligt de snelheid een stukje hoger dan bij andere vormen van shared hosting. Ideaal als je webshop behoorlijke technische eisen stelt, maar een dedicated server nog net een brug te ver is.

VPS-hosting

De afkorting VPS staat voor het begrip virtual private server. Zoals die naam al doet vermoeden, is er een verschil tussen VPS-hosting en shared hosting. Het systeem kan op een fysieke server meerdere virtuele machines laten draaien. Je kan dus beschikken over alle voordelen en eigenschappen van een private server, maar dan in een virtuele vorm.

 

Het belangrijkste verschil tussen shared hosting en VPS-hosting zit hem in de manier waarop beide systemen de beschikbare hardwareresources benutten.

 

In het geval van shared hosting gebruiken websites en applicaties die op de server staan gelijktijdig de resources en beschikbare servercapaciteit. Hierdoor kunnen andere gebruikers op de server hinder ondervinden van een website of applicatie die heel veel requests genereert. Je website kan dan erg traag worden of er zelfs tijdelijk uit komen te liggen.

 

Hiermee komt ook gelijk het grootste voordeel van VPS-hosting in beeld. Omdat je bij dit systeem beschikt over een eigen stuk servercapaciteit waartoe andere gebruikers geen toegang hebben, heb je ook geen last van andere websites of applicaties.

 

De performance van jouw website wordt op die manier beter en betrouwbaarder. Omdat een VPS volledig onafhankelijk functioneert, biedt hij ook op het vlak van veiligheid significante voordelen. Hackers komen er minder gemakkelijk in.

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

Dedicated server

Schieten je bezoekersaantallen ineens door het dak omdat je shop landelijke bekendheid heeft vergaard? Dan moet je systeem natuurlijk ook in staat zijn om die duizenden extra klanten snel en goed te bedienen. In zo’n geval kun je het beste kiezen voor een dedicated server om je shop in Magento 2 te hosten. Een dedicated server geeft je de beschikking over de volledige datacapaciteit van een complete server.

 

Dedicated servers komen vooral van pas in specifieke gevallen die erg veel van je systeem eisen. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande situaties.

 

  • Je hebt een back-upserver nodig voor het opslaan van je data.
  • Je wilt specifieke en complexe applicaties hosten.
  • De dagelijkse overdracht van data wordt erg groot en vereist een zeer grote opslagcapaciteit.
  • Je werkt met meerdere IP-adressen of Magento-webshops.

Heb je echt grootse plannen met Magento 2? Dan zijn er ook nog de Dedicated Magento Clusters. Bij dit hostingtype heb je de beschikking over meerdere, aan elkaar geschakelde dedicated servers die optimaal zijn toegesneden op de eisen en bijzonderheden van Magento 2.

 

Deze unieke clusterhostingtechnologie is ongekend snel, stabiel en schaalbaar. De schaalbaarheid stelt je in staat om snel in te spelen op een veranderde realiteit. Overstijgt je klandizie de mogelijkheden die je hebt? Door gebruik te maken van een cluster krijg je er snel een extra server bij. De techniek achter clusterhosting is vooral erg geschikt om een site snel en gebruiksvriendelijk te houden in zeer drukke piekperioden.

Hosting en snelheid

De manier waarop een site wordt gehost, heeft ook veel invloed op de snelheid. De meeste dedicated servers en VPS-servers maken gebruik van een cachingmethode die bekendstaat als Varnish.

 

Varnish heeft een geheugen dat elke opgevraagde pagina onthoudt. Als een bezoeker de betreffende pagina opvraagt, serveert Varnish die direct uit. Hiermee voorkom je nodeloos lange requests en ontlast je de server. Varnish beschikt over het vermogen om een in Magento 2 gebouwde webshop wel 200 tot 250 keer sneller te maken!

Aandachtspunten bij het kiezen van een hostingpartij

Naast de puur technische kant, zijn er nog andere aandachtspunten waar je op moet letten bij het kiezen van een hostingprovider voor Magento 2. Service en bereikbaarheid spelen bijvoorbeeld ook een rol. Het is daarom verstandig om jezelf bij het kiezen van een hostingpartij altijd de volgende vragen te stellen.

 

  • Welke support wordt er geboden? Het is als webshopeigenaar natuurlijk wel belangrijk dat je de hostingprovider ook bij storingen of problemen met Magento 2 op elk gewenst moment (dus ook in het weekend) kunt benaderen. Anders loop je immers kostbare omzet mis!
  • Zorgt de hostingprovider voor het dichten van veiligheidslekken?
  • Garandeert de provider een hoge serverfunctionaliteit? De praktijk wijst uit dat een site in het huidige, zeer competitieve internettijdperk eigenlijk meer dan 99 procent van de tijd in de lucht moet zijn om echt mee te tellen.

Conclusie

Welke vorm van hosting ideaal is voor jou hangt sterk af van persoonlijke voorkeuren en de opbouw en complexiteit van je Magento-webshop. Shared hosting is vaak voldoende voor kleine webshops met weinig extensies en een gering aantal unieke applicaties.

 

Wordt e-commerce een sleutelactiviteit die essentieel is voor het succes van je business? Dan is het raadzaam om gebruik te maken van de extra mogelijkheden en capaciteit die VPS-hosting biedt. Voor de meest complexe en uitgebreide Magento-webshops is dedicated hosting de beste keuze. Zo blijft je shop ook snel en gemakkelijk bereikbaar als je een klantenbestand van duizenden mensen per dag of week hebt.

UX MAZE & Hosting

Hoewel UX Maze geen eigen hostingpaketten voor Magento 2 aanbiedt, kun je bij ons wel terecht voor vakkundig maatadvies. Daarnaast werken we samen met een erkende hostingpartij als Hipex en Byte bij het leveren van zowel VPS- als dedicated-oplossingen.

Neem dus gerust vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen je graag met het zoeken naar de ideale hostingoplossing voor jouw Magento-webshop.

[simple-author-box]

13 tips voor een succesvolle Magento 2 migratie

13 tips voor een succesvolle Magento 2 migratie

Sinds de intrede van de versie 2.0 is het Magento-landschap flink veranderd. Het systeem is namelijk niet slechts een update van oudere versies, maar een complete noviteit die op geheel nieuwe manier van de grond af is opgebouwd. Hoewel Magento 2.0 talloze voordelen heeft vergeleken met 1.9, komt bij een migratie natuurlijk wel het een en ander kijken.

 

Dat geldt uiteraard ook voor essentiële onderdelen van jouw Magento webshop zoals de extensies die je gebruikt. In dit artikel nemen we die onderdelen nader onder de loep en laten we zien wat de belangrijkste verschillen tussen Magento 1.9 en 2.0 zijn als het aankomt op de hosting en extensies. Bovendien geven we antwoord op de essentiële vraag die opduikt als je een migratie overweegt: wat moet je regelen om het migratieproces soepel te laten verlopen?

Nieuw bouwproces

Migreren naar Magento 2.0 betekent meer dan alleen het updaten van de oude webshopomgeving. Het gebruiken van Magento 2 betekent dat je jouw shop weer helemaal opnieuw moet opbouwen.

 

Het liefst wil je natuurlijk zo veel mogelijk informatie meenemen naar je webshop nieuwe stijl. Denk bijvoorbeeld aan de data van klanten of de belangrijkste informatie over de producten die je aanbiedt.

Maak een goed migratieplan

Een migratie naar Magento 2 is op den duur onvermijdelijk als je op e-commercegebied wilt blijven innoveren met je webshop. Bovendien zal Magento 1.9 op enig moment in de toekomst ook geen (veiligheids)updates meer ontvangen.

 

Omdat de overgang naar Magento 2 wel wat voeten in aarde heeft, is het belangrijk om tijdig een stapsgewijs en goed doortimmerd migratieplan te maken. In de onderstaande alinea’s laten we zien wat de belangrijkste aandachtspunten en stappen zijn waar je rekening mee moet houden.

De eerste versie van Magento 1 kwam op de markt in 2007. Het platform groeide al snel uit tot een begrip binnen de e-commerce. Het systeem kreeg in de loop der jaren diverse updates. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de creatie van Magento 1.9, een systeem dat inmiddels door tal van vooraanstaande webshops is geadopteerd.

 

Het voordeel van die gevestigde positie is dat het systeem bekend is bij een groot aantal webdevelopers. Ze kunnen er dus gemakkelijk, snel en efficiënt in bouwen en werken. Magento webwinkel ontwikkeling in Magento 1.9 is dan ook een koud kunstje voor de meeste webdevelopers.

 

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren dermate veel extensies gebouwd dat zelfs de lastigste en meest excentrieke klantvragen doorgaans gemakkelijk getackeld kunnen worden in Magento 1.9.

Huidige webshop analyseren

Voordat je begint met overstappen naar Magento 2, is het belangrijk om de huidige situatie in kaart te brengen. Hierbij kijkend naar de huidige Magento 1 webshop en te focussen op de volgende onderdelen:

 

  • Is mijn webshop thema op maat gebouwd of op van basis van een bestaand template?
  • Zijn er op maat ontwikkelde functies?
  • Welke extensies zijn geïnstalleerd?

Thema’s en design

Overstappen naar Magento 2 betekent dus dat je op zoek moet naar een nieuw design of het oude opnieuw van de grond af opbouwt.

Wat betreft het thema en design heb je grofweg drie opties:

 

  • Een reeds gebruiksklaar (ready-to-apply-theme) design zoeken, installeren en in je webshop verwerken. Dit is de minst tijdrovende optie.
  • Het design en thema van je huidige webshop opnieuw creëren. Zo zien bezoekers van je nieuwe webshop in 2.0 geen verschil met hun vertrouwde winkelomgeving.
  • Een geheel nieuw en trendy ontwerp voor je webshop in Magento 2.0 (laten) maken.

Op maat ontwikkelde functionaliteiten migreren

De volgende aandachtspunten zijn de speciale extensies en zogenaamde code custimizations. Zoals je waarschijnlijk weet zijn die niet verplaatsbaar van Magento 1.9 naar 2.0.

 

Het gros van deze functionaliteiten zul je dus opnieuw moeten bouwen in het nieuwe systeem. Dit kan een behoorlijke klus zijn waar wel wat technische expertise bij komt kijken. UX Maze helpt je hier graag bij!

Welke extensies heb ik echt nodig?

Voordat je aan het migratieproces begint, is het dan ook belangrijk om goed in kaart te brengen welke modules, features en functionaliteiten je extra belangrijk vindt en per se mee wilt nemen naar je Magento 2.0-webshop. Kijk dus goed en kritisch naar de extensies die beschikbaar zijn voor 1.9. Stel je vervolgens de vraag of je ze echt nodig hebt en in de praktijk daadwerkelijk gebruikt.

 

Het revisieproces is ook een goed moment om afscheid te nemen van grotendeels overbodige extensies. Grote kans dat jouw shop in Magento 1.9 een paar extensies heeft die je zelden of nooit gebruikt of waar je het doel niet van kent.

 

Dergelijke extra functionaliteiten vergen onnodig veel bestandsruimte. Door er afscheid van te nemen, verbeter je ook de snelheid en performance van je webshop. Wat betreft de extensies die wel cruciaal zijn voor jouw webshop: kijk of Magento 2 vergelijkbare opties aanbiedt.

Hosting kiezen

Als je overstapt van Magento 1.9 naar 2.0 is het ook verstandig om het hostingpakket dat je gebruikt onder de loep te nemen. Aan de hosting van Magento 2 worden hogere eisen gesteld dan bij de voorganger. Het is daarom goed om voor de migratie te kijken naar de mogelijkheden die je hostingpakket biedt. Zit ik goed? Moet ik mijn hostingpakket uitbreiden? Of heb ik een nieuwe Magento 2 hosting provider nodig om het beste uit mijn webshop in Magento 2 te halen?

 

Zeker als je wilt uitbreiden of een grote webshop, met veel traffic en een groot productassortiment, nastreeft, heb je wellicht geoptimaliseerde, dedicated servers nodig om het beste uit Magento 2 te halen. Een uitgebreid en professioneel VPS-pakket is in zo’n geval een goede keus.

Migratietools

Gelukkig zijn er een paar handige tools voorhanden die je helpen bij het realiseren van een soepele migratie van Magento 1.9 naar 2.0. Je kunt kiezen voor de Magento 2 Data Migration Tool die wordt aangeboden door de Magento community, maar eventueel ook opteren voor een aangepaste versie van de UberTheme Data Migration Pro.

 

Welke tool de beste keus is, hangt heel erg af van het type migratie en webshop. Niet elke webshop of overgang is namelijk even geavanceerd. Heb je veel specialistische data die niet standaard is? Dan is de Magento 2 Data Migration Tool jouw beste vriend. Dit stukje gereedschap is namelijk zo ontworpen dat je in staat bent om zelf je migratie te configureren. Bovendien kun je de te nemen migratiestappen bepalen. Heb je een wat minder complexe webshop met vooral gestandaardiseerde data? Dan volstaat de UberTheme Data Migration Pro ook prima.

Configuratiebestanden bepalen

Om optimaal resultaat uit je overstap te halen, is het belangrijk om de migratie nauwkeurig te configureren. De Magento 2 Data Migration Tool is namelijk nog niet direct klaar om gebruikt te worden.

 

Afhankelijk van de bron- en doelversie zijn er diverse configuratiebestanden beschikbaar. Voorbeelden zijn Magento 1 Community naar Magento 2 Enterprise en Magento 1 Enterprise naar Magento 2 Enterprise. Elke versie vereist weer een andere configuratie.

[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

Databasemigratie

De eerste stap in het migratieproces behelst het overzetten van je database naar de Magento 2-omgeving. Hieronder vallen voorname webshoponderdelen als:

 

  • Klantgegevens;
  • de configuraties van je webshop;
  • product- en klantenlijsten;
  • verkoopgegevens;
  • sitecontent;
  • standaardinstellingen op het gebied van SEO.

De bovengenoemde elementen vormen de zogenaamde basisconfiguratie. Dit stappenplan is een belangrijke sleutel tot een succesvolle en soepele migratie. Het is mogelijk om gedurende het proces een stap over te slaan of nieuwe stappen toe te voegen.

Configuratiemap en SEO-instellingen

Naast de basisconfiguratie is ook de configuratiemap belangrijk bij de migratie naar Magento 2. In deze map geef je aan welke tabellen gemigreerd moeten worden en welke juist genegeerd dienen te worden. Dat laatste aspect is vooral belangrijk voor tabellen die niet bestaan in de nieuwe Magento-installatie. Heb je tabellen met data die wel een plekje in in Magento 2 kunnen krijgen? Dan geef je dit aan met de move-node. Attributen met custom-, source-, backend- of frontend-modellen kunnen in de classmap worden geplaatst. Die map zorgt er namelijk voor dat de juiste verwijzing naar de Magento 2-equivalent in de database wordt weggeschreven.

 

Natuurlijk wil je in de nieuwe webshop ook gebruikmaken van belangrijke SEO-tools. De nieuwe webshop moet immers wel vindbaar zijn in de zoekmachines! Belangrijke SEO-gegevens zijn onder meer op maat gemaakte URL’s, templates voor metadata, crosslinks en markup tags.

 

Er is wel een belangrijk aandachtspunt waar je op SEO-vlak goed op moet letten. De standaard Data Migration Tool van Magento hevelt SEO-extensies en -oplossingen van externe partijen namelijk niet rechtstreeks over van Magento 1.9 naar 2.0. Bij Ux Maze geven we je graag advies over de beste manieren om alle SEO-tools ook in Magento 2 te incorporeren.

Op tijd beginnen en data controleren

Het is verstandig om al in een vroeg stadium te beginnen met je migratie. Dat geldt ook voor webshopeigenaren die nog een goed functionerende webshop 1.9 hebben en niet op heel korte termijn de overstap willen wagen. Door vroeg te beginnen, heb je al wat producten om mee te testen. Bovendien geef je jezelf zo genoeg tijd om je data te controleren.

 

De migratietools ondersteunen ook deltamigraties. Handig, want op die manier kun je de laatst gewijzigde data bijwerken. Dit heeft als voordeel dat je bij de daadwerkelijke livegang van je gloednieuwe webshop minder tijd kwijt bent aan het opnieuw migreren van alle gegevens. Alleen de laatst gewijzigde data hoeven bijgewerkt te worden.

Test de resultaten

Is de migratie een feit? Voer dan eerst de nodige tests uit voordat je daadwerkelijk live gaat. Zo weet je dat alles optimaal werkt. Let daarbij vooral op de volgende zaken:

 

  • Sla categorieën en producten op. Controleer vervolgens of de herschreven URL’s kloppen.
  • Log bij wijze van proef op dezelfde wijze in als klanten dat doen. Kloppen de versleutelde wachtwoorden en belangrijke gegevens van klanten?
  • Experimenteer met het plaatsen van bestellingen en het maken van facturen, verzendingen, creditmemo’s en RMA’s. Zo kun je controleren of de nummers juist oplopen. Hou in het achterhoofd dat Magento 2 gebruik maakt van zogenoemde sequentietabellen. Die houden bij wat het laatste identificatienummer van een order, factuur of andersoortig document is.

Werk stap voor stap

Het is belangrijk om de migratie echt stap voor stap en in een rustig tempo uit te voeren. Een overstap naar Magento 2.0 kost namelijk veel tijd als je grote hoeveelheden data hebt.

 

Stapsgewijs werken maakt het ook gemakkelijker om tussendoor data te controleren. Zo kom je eventuele fouten in een vroeg stadium op het spoor. Het is zonde van de tijd wanneer je erachter komt dat gegevens bij een eerdere stap verkeerd geïmporteerd zijn, waardoor je weer een paar stappen terug moet zetten. Verdeel de overstap in de volgende fases:

 

  1. Fase 1 ( Magento 2 installatie en toevoegen van “must have” functies)
  2. Fase 2 ( Alle date overzetten en ervoor zorgen dat webshop gekopelt is met betalingsystemen en andere partijen. Klanten kunnen het gebruiken)
  3. Fase 3 ( “Nice to have” functies toeveogen)

Conclusie

Zoals je ziet is de overstap van Magento 1.9 naar 2.0 best een complexe klus. Door echter voorbereid aan de migratie te beginnen en een goed stappenplan te hanteren, wordt de overgang al een stuk gemakkelijker. Breng vooral goed en tijdig in kaart welke extensies en functionaliteiten voor jouw webshop het belangrijkst zijn. Zo weet je wat je nodig hebt en hoe speciale wensen ook in Magento 2 realiseerbaar worden.

 

Behoefte aan advies of begeleiding bij de transitie naar Magento 2? Bij UX Maze staan we je graag met raad en daad bij. Als gecertificeerde Magento-specialisten kennen we alle ins en outs van zowel Magento 1.9 als 2.0!

[simple-author-box]

De belangrijkste verschillen tussen Magento 1.9 en 2 en de voordelen van een overstap

De belangrijkste verschillen tussen Magento 1.9 en 2 en de voordelen van een overstap

Magento is, en blijft voorlopig ook nog wel, het populairste e-commercesysteem ter wereld. Maar sinds 2015 valt er binnen Magento ook wat te kiezen. Toen werd namelijk Magento 2.0 gelanceerd, de opvolger van het wat verouderde en soms als traag ervaren Magento 1.

 

Maar wat zijn nu de belangrijkste verschillen tussen Magento 2 en de laatste versie van Magento 1, te weten 1.9? En biedt Magento 2 genoeg extra voordelen om een (snelle) overstap naar dit platform terechtvaardigen? In dit artikel leggen we het uit en werpen we een nadere blik op de belangrijkste verschillen tussen Magento 1.9 en 2.0. Daarnaast tonen we je de voordelen die verbonden zijn aan het gebruiken van Magento 2.0.

Magento 1.9: een vertrouwde partner

Magento 1.9 vormt al jaren het platform van voorkeur voor een keur aan webshops. Sterker, Magento is inmiddels uitgegroeid tot het meest gebruikte open source e-commercepakket ter wereld. Het heeft een marktaandeel van bijna twintig procent.

 

Dit betekent dat veel ontwikkelaars bekend zijn met het systeem en dat ze er snel en efficiënt in kunnen bouwen. De grote vertrouwdheid met het platform zorgt er ook voor dat voor de meeste problemen in 1.9 in een handomdraai goede oplossingen gevonden kan worden.

 

Dankzij het grote aantal beschikbare plug-ins en modules biedt Magento 1.9 tevens ruimte aan een grote variëteit aan interessante en nuttige functionaliteiten. Ideaal natuurlijk voor een dynamische internetomgeving als een webshop.

Magento 1.9 is verouderd

Het nadeel van de lange levensduur van Magento 1.9 is dat de basis van het platform wordt gevormd door een inmiddels toch wel wat verouderd systeem. De technieken zijn niet altijd even efficiënt meer, terwijl ook de basiscode die Magento 1 gebruikt tamelijk zwaar is.
De eerste versie van Magento 1 kwam op de markt in 2007. Het platform groeide al snel uit tot een begrip binnen de e-commerce. Het systeem kreeg in de loop der jaren diverse updates. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de creatie van Magento 1.9, een systeem dat inmiddels door tal van vooraanstaande webshops is geadopteerd.

 

Het voordeel van die gevestigde positie is dat het systeem bekend is bij een groot aantal webdevelopers. Ze kunnen er dus gemakkelijk, snel en efficiënt in bouwen en werken. Het opbouwen van een shop in Magento 1.9 is dan ook een koud kunstje voor de meeste webdevelopers.

 

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren dermate veel extensies gebouwd dat zelfs de lastigste en meest excentrieke klantvragen doorgaans gemakkelijk getackeld kunnen worden in Magento 1.9.

Wel vertrouwd, maar ook oud

De vertrouwdheid van Magento 1.9 heeft echter ook een keerzijde. Juist omdat het origineel al ruim een decennium op de markt is, heeft het verouderingsproces op sommige punten toegeslagen. Een veelgenoemd nadeel van Magento 1.9 is bijvoorbeeld de relatieve traagheid die het platform soms tentoonspreidt.
Dat gebrek aan snelheid is mede het gevolg van de zware broncode die Magento 1.9 gebruikt. Maar ook de basis van het systeem is inmiddels vrij oud. Extensies als Varnish en Nexcess Turpentine zijn vaak noodzakelijk om de laadsnelheid op te schroeven. Het gebrek aan snelheid dat veel Magento 1.9-webshops aan de dag leggen, was ook een van de hoofdredenen voor Magento om 2.0 uit te brengen.

Volledig nieuw systeem

Magento 2 is geen update of verbeterde versie van Magento 1.9, maar een volledig nieuw platform dat helemaal vanaf de grond is opgebouwd.

 

Hierdoor heeft het ook een andere interne architectuur en meer systeemeisen dan zijn illustere voorganger.

 

Daarnaast is een volledig schone installatie onontkoombaar als je wilt overstappen op Magento 2.0. Bij een gloednieuw systeem als Magento 2.0 horen natuurlijk ook een aantal nieuwe features. We bespreken de belangrijkste nieuwigheden en voordelen in de volgende alinea’s.

Nieuwe kern

Bij het creëren van Magento 2.0 is flink geschrapt in de kern van het oudere 1.9. Dat zorgt ervoor dat het werken met Magento 2 gemakkelijker en gestroomlijnder verloopt, vooral omdat het aanpassen en aanmaken van producten of thema’s een stuk gemakkelijker wordt voor de webshopeigenaar.

 

Gelukkig vertoont de database van Magento 2.0 veel overeenkomsten met die van zijn voorganger. Zo is het wel relatief gemakkelijk om data over te zetten van 1.9 naar 2.0.

Snellere laadtijden met Magento 2.0

Met Magento 2.0 is een trage workflow verleden tijd, mede dankzij de aanwezigheid van Varnish Cache. Deze techniek zorgt voor verbluffend snelle laadtijden die 1.9 doen verbleken. Door de extra snelheid is Magento 2.0 een stuk gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger. Je kunt sneller wijzigingen doorvoeren, terwijl de bezoeker van uw webshop een sneller en soepeler functionerende site voorgeschoteld krijgt. Zorg wel voor een geschikte Magento 2 hosting voor je nieuwe webshop.

Toegankelijke interface

De toegankelijkere interface is gemakkelijker te hanteren, waardoor het aanmaken en aanpassen van producten eenvoudiger wordt. Webshopeigenaren kunnen op die manier ook zelf probleemloos veranderingen doorvoeren op hun website.

De interface van Magento 2 is ook responsief en touch friendly, waardoor de techniek dus ook prima toegesneden is op tablets en smartphones. Webbouwers kunnen dankzij Magento 2 bovendien efficiënter en met een betere broncode werken.

Testen en ontwikkelen

Magento 2.0 bevat tevens een nieuw testframework dat ontwikkelaars de mogelijkheid geeft om de performance van de webshop te optimaliseren. Fouten kunnen dus eerder gevonden en uit het systeem worden gehaald. Daarnaast wint je code aan kwaliteit en wordt het mogelijk om snellere releases te doen.

 

Andere nieuwe technieken, zoals PHP 7, jQuery en een standaard less CSS-preprocessor, geven de ontwikkelaar ook handvatten om efficiënter in Magento 2.0 te werken. Een ontwikkeling die ook goed is voor de portemonnee, vooral omdat de maandelijkse developmentkosten zullen dalen.

Meer betaalmogelijkheden incorporeren

Wat zeker ook niet onbelangrijk is voor webshopeigenaren: Magento 2.0 biedt de mogelijkheid om je webwinkel te koppelen aan meer internationale betaalkanalen dan zijn voorganger. Het nieuwe platform ondersteunt naast iDeal en creditcards bijvoorbeeld ook de volgende universele betaalopties:

 

  • PayPal
  • Authorize.Net
  • Briantree
  • Cybersource (Enterprise Edition)
  • World Pay (Enterprise Edition)

Meerdere databases

Een nadeel van Magento 1.9 is dat klanten bij het surfen en bekijken van producten vaak gebruikmaken van dezelfde databases als je administrators. Het gevolg laat zich raden: als een deel van de site overbelast raakt, heeft dat niet zelden een negatieve invloed op de algehele performance en snelheid van je webshop.

 

Enter Magento 2.0. Dit systeem geeft je namelijk de mogelijkheid om aparte databases te creëren. Hierdoor kunnen belangrijke en afzonderlijke shoponderdelen als producten, de uitlogpagina en bestellingen allemaal in een aparte omgeving worden ondergebracht.

Magento 2.0 is veiliger

Magento 2.0 biedt ook een verbeterde protectie tegen veiligheidslekken. Het systeem wordt continu verzien van veiligheidspatches en gescand op verdachte zaken. In de nabije toekomst zal dit aandachtspunt nog belangrijker worden, vooral omdat de ondersteuning voor 1.9 zijn langste tijd lijkt te hebben gehad.
[et_bloom_inline optin_id="optin_3"]

Aanpasbaar productoverzicht

Magento 2.0 heeft ook een duidelijkere, meer overzichtelijke bestandsstructuur en geeft je de mogelijkheid om het productoverzicht naar eigen inzicht aan te passen.

 

In tegenstelling tot in Magento 1.9, kun je in Magento 2.0 vanuit de backend zelf bepalen welke kolommen zichtbaar worden in het productoverzicht. Zo wordt het kinderlijk eenvoudig om producten te selecteren of juist uit te schakelen. Ultieme flexibiliteit dus!

Wel of niet overstappen?

Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke interface, extra functionaliteiten en meer snelheid; het zijn serieuze voordelen die je in huis haalt met Magento 2.0. Bovendien zal het platform de komende jaren uitgebreid worden met nieuwe extensies en updates. Zo investeer je dus ook gelijk in een webshop die geheid toekomstproof is en nog vele jaren meekan.

 

Zeker webshopeigenaren die een nieuwe of extra webwinkel willen openen, hoeven niet te twijfelen: kiezen voor Magento 2.0 is de beste en gemakkelijkste optie.

Bestaande webshops in Magento 1.9

Heb je al een goed werkende webshop die naar tevredenheid draait op Magento 1.9? Dan kan je alvast beginnen met de overstap naar Magento 2.

 

Dat kan bijvoorbeeld door in een testomgeving alvast wat te experimenteren met Magento 2.0 en heel nauwkeurig de belangrijkste functionaliteiten van je webshop in kaart te brengen. Haastwerk is zelden een goede zaak. Die wijsheid gaat zeker ook op voor een tranistie van Magento 1.9 naar 2.0.

Advies bij UX MAZE

Bent u benieuwd naar de voordelen en features van Magento 2.0? Of wil je meer informatie over een mogelijke overgang van 1.9 naar 2.0?

 

Neem dan gerust vrijblijvend contact op met UX Maze. Als erkend Magentospecialist helpen wij je graag verder en beantwoorden we al jouw vragen.

[simple-author-box]

Pin It on Pinterest