E-commerce en social media

E-commerce en social media: zo versterk je jouw e-commercekanaal met sociale media!

Sociale media op een smartphone

Sociale media als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest zijn amper nog weg te denken uit onze moderne belevingswereld. Het zijn vaste onderdelen van het online-bestaan van de gemiddelde Nederlander. De meeste mensen zijn namelijk wel actief op een of meerdere van deze kanalen.

De populariteit van de socials heeft natuurlijk ook haar weerslag op e-commerce. Moderne e-commerce evolueert steeds meer in de richting van social commerce. Het Klant van de Toekomst-rapport van 2019 wees bijvoorbeeld al uit dat een kleine veertig procent van de consumenten zich via social media laten inspireren om een product te kopen. Vooral de nog jonge generatie Z ziet de sociale media als belangrijke inspiratiebronnen.

Anno 2021 vormen de sociale media dus belangrijke hoekstenen van een succesvolle en toekomstbestendige e-commercestrategie. Maar hoe gebruik je de kracht van social media optimaal om jouw e-commercekanaal te versterken? En wat is er allemaal mogelijk met de verschillende platforms? In dit artikel lees je het allemaal!

Inspireren via sociale media

Sociale media zijn ideale tools om mensen te inspireren. Ze zijn laagdrempelig en bieden veel mogelijkheden om gevarieerde content met je volgers en potentiële klanten te delen. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande mogelijkheden.

Visuele content

Visuele content is bij uitstek geschikt om mensen te inspireren. Denk bijvoorbeeld aan scherpe en uitnodigende productfoto’s die een artikel tot in de kleinste details tonen. Ideaal voor het aan de man brengen van kleding, waardevolle collectibles, meubels, auto’s of fietsen. Zeker een kanaal als Pinterest is uitermate geschikt voor het delen van mooie en inspirerende foto’s. Een bijkomend voordeel: lang nog niet alle bedrijven hebben dit medium al ontdekt als waardevolle marketingtool!

Bewegend beeld is en blijft populair als inspiratiebron. Bovendien is het maken en delen van video’s steeds eenvoudiger. De meeste moderne camera’s en de duurdere smartphones leveren tegenwoordig al een behoorlijke videokwaliteit, waardoor je niet hoeft te investeren in professionele camera-apparatuur om de vruchten van video te plukken. Korte video’s van je producten of een virtuele rondleiding door je winkel vergroten je bekendheid, zorgen voor extra interactie en versterken de band met je doelgroep.

AR en VR

Moderne technologieën als AR en VR geven je de mogelijkheid om visuele ervaringen naar een nog hoger niveau te tillen. Je kunt klanten via je sociale media onderdompelen in alternatieve visuele universums of bijvoorbeeld al in de winkel of op internet tonen hoe een product eruitziet in iemands virtuele woonkamer.

Social influencers

Ook het inzetten van social influencers is een goede manier om inspiratie te kweken via sociale media. Social influencers zijn mensen met heel veel volgers op sociale media die in staat zijn om specifieke doelgroepen te bereiken, overtuigen en activeren. Ze zijn vooral vaak actief op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok of Snapchat. Een social influencer post een video, foto, blog of tweet waarin een bepaald product of een dienst naar voren komt. Meestal niet op een opvallende manier, maar op zo’n wijze dat je écht denkt dat hij/zij zelf onder de indruk is van dit product. De uiting moet wel vermelden dat de foto of video gesponsord is, maar dit kan heel onopvallend met de aanduiding #spon onderaan de post.

Maar welke influencer is nu de juiste match voor jouw e-commercekanaal? Dat hangt onder meer af van de onderstaande factoren.

 

  • Op welk bereik mik je? Wil je vooral regionaal meer bekendheid verwerven of mik je op een nationaal of internationaal publiek? In het eerste geval kies je voor iemand die in jouw regio bekend is, terwijl je in het tweede geval meer hebt aan een influencer die landelijke of mondiale bekendheid geniet.
  • Wat is je budget? Zeker zogenoemde mega-influencers zijn niet goedkoop en vragen een behoorlijke duit voor het promoten van jouw diensten of producten.
  • Past een influencer bij je bedrijfsprofiel? Als je modieuze producten voor een jonger publiek verkoopt, past een influencer met een vlotte en hippe uitstraling het beste bij jouw uitstraling. Wil je vooral vertrouwen en degelijkheid uitstralen? Dan heb je meer aan een influencer die serieus, bedachtzaam en betrouwbaar overkomt.

 

Persoonlijke content

Het tonen van de gezichten achter je bedrijf of merk is een andere manier om mensen te inspireren via social media. Denk bijvoorbeeld aan een digitaal smoelenboek op Instagram of Pinterest en video’s of artikelen op Facebook die de bezoeker een kijkje in jouw bedrijf gunnen.

Informeren via sociale media

Heb je de gevoelige snaar geraakt en een potentiële klant weten te inspireren? Dan is de kans groot dat hij of zij zich gaat oriënteren op een product of dienst door meer informatie in te winnen. Ook in deze fase van de customer journey kunnen sociale media waardevolle bondgenoten zijn.

In dit stadium verschuift het accent van prikkelen naar informeren. De interesse is gewekt, maar de klant wil graag nog een gedegen overzicht van de specificaties, voordelen en nadelen van een product of dienst zien voordat hij overgaat tot een definitieve aankoop.

In deze fase van de klantreis scoor je dus vooral goed met informatieve content die je in verschillende vormen kunt gieten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een blog of reeks achtergrondartikelen waarin je producten of diensten toelicht. Presenteer je als een autoriteit binnen je vakgebied en richt je vooral op de praktische waarde en op het probleem dat het product of de dienst oplost. Verkoop je bijvoorbeeld boekhoudsoftware? Maak dan duidelijk welk gebruiksgemak en welke besparingen in tijd en kosten zo’n oplossing oplevert.
  • Informatieve video’s. Ben je bijvoorbeeld een cameraverkoper? Laat dan aan de hand van beelden uit het veld zien hoe een camera precies werkt en hoe je de belangrijkste functionaliteiten effectief inzet voor het schieten van de beste plaatjes.

Adverteren op social media

Sociale media zijn ook geschikte advertentieplatforms. Sterker nog, adverteren via social media heeft zelfs een aantal voordelen ten opzichte van adverteren via kanalen zoals printmedia of Google Ads. De belangrijkste?

  • Gebruikers van sociale media laten een berg data achter. Informatie die jij prima kunt gebruiken om advertenties heel doelgericht, relevant of persoonlijk te maken voor een of meerdere doelgroepen.
  • Je kunt eenvoudig zelf een budget opstellen, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan. Bovendien is er weinig waste omdat je advertenties heel gericht zijn afgestemd op een gespecificeerde doelgroep. De attentiewaarde is in de regel dus hoog. Bovendien kun je advertentiecampagnes op sociale media snel en eenvoudig bijsturen.
De verschillende sociale media

Typen advertenties op sociale media

Je kunt op sociale media diverse typen advertenties uitrollen. Elk van die advertentievormen is gericht op een specifiek onderdeel van de e-commercefunnel.

Linkadvertenties

Linkadvertenties zijn vooral gericht op het genereren van clicks. Ze zijn vaak de poort naar meer informatie. Denk bijvoorbeeld aan een linkadvertentie op een reissite. Klikt de bezoeker hier op? Dan krijgt hij de voordelen en unieke hoogtepunten te zien die verbonden zijn aan het boeken van de reis via die specifieke aanbieder. Linkadvertenties zijn vooral gericht op mensen die zich nog boven in de salesfunnel bevinden. Bezoekers dus die zich nog aan het oriënteren zijn op een aankoop.

Carrousel- en canvasadvertenties

Een carrouseladvertentie stelt je in staat om in één advertentie meerdere afbeeldingen laten zien. De gebruiker kan door deze afbeeldingen heen scrollen en zo meerdere producten bekijken. Een canvasadvertentie is een uitklapbare advertentie. Open je hem? Dan rolt er een aparte webpagina uit die meerdere producten presenteert of middels een combinatie van beeld, tekst en links een verhaal vertelt.

Canvasadvertenties zie je geregeld langskomen op Facebook, terwijl carrouseladvertenties het prima doen in Instagram. Deze twee advertentietypen zijn vooral gericht op het middendeel van de funnel. Het gaat dan om mensen die al bekend zijn met je merk, maar nog een laatste zetje nodig hebben om over te gaan tot bestelling.

Actie-advertenties

De naam zegt het al: actie-advertenties zijn ontworpen om conversies te realiseren. Door potentiële kopers met een advertentie door te verwijzen naar acties (tijdelijke kortingen, gratis verzending, pakketdeals), creëer je het gevoel van urgentie dat nodig is om de stap van interesse naar conversie te maken. Actie-advertenties zijn gericht op het onderste deel van de salesfunnel, wat dus neerkomt op de laatste fase van de klantreis.

Leadadvertenties

Leadadvertenties zijn bedoeld voor het verzamelen van informatie over je klanten. Je plaatst ze op Facebook en zorgt ervoor dat ze linken naar een formulier. Een voorbeeld is een advertentie die je nieuwsbrief onder de aandacht brengt en geïnteresseerden de mogelijkheid geeft om zich hiervoor aan te melden. De Facebook-Collectionadvertenties hebben ongeveer hetzelfde doel, maar stellen je zelfs in staat om advertenties, video’s en foto’s te combineren.

Tips voor social advertising

Adverteren op sociale media vereist wel een goede strategie en valt of staat met een aantal best practices. Doe je voordeel met de onderstaande tips en trucs.

Houd je advertentiedoelen goed voor ogen

Er is niets mis met een beetje experimenteren als je werk wilt maken van social advertising. Maar experimenteer niet zomaar in het wilde weg. Het is wel belangrijk dat je een goede focus behoudt en goed nadenkt over het doel van je advertenties op sociale media. Wat wil ik bereiken met een campagne? Wil ik meer naamsbekendheid genereren of vooral mijn conversiecijfers naar een hoger niveau tillen?

Kies je kanalen zorgvuldig

Het is verleidelijk om op alle socialmediakanalen zichtbaar te zijn. Maar onderzoek eerst of dat wel nodig is. Het heeft weinig zin om veel tijd, energie en geld te steken in een ambitieuze advertentiecampagne op Snapchat of Instagram als onderzoek uitwijst dat jouw doelgroep deze kanalen nauwelijks gebruikt.

Bewaak je budget

Stel een duidelijk afgebakend budget op dat je wilt gebruiken voor social advertising en probeer  hier niet te veel van af te wijken. Het voordeel van sociale media is dat het vrij goedkope advertentieplatforms zijn. Maar die lage prijs is tegelijkertijd ook een valkuil omdat het lastig kan zijn om de exacte totaalkosten goed in het oog te houden.

Target duidelijke doelgroepen

Met hagel schieten heeft in het sociale advertentie-universum weinig zin. Het is veel verstandiger om je advertenties toe te spitsen op duidelijk afgebakende doelgroepen. Denk hierbij aan kenmerken als interesses, leeftijd, geslacht, merkvoorkeuren, opleiding, relatiestatus of woonplaats. Het resultaat van zo’n gerichte focus op duidelijk afgebakende doelgroepen? Je maakt advertenties een stuk effectiever. 

 

Het voordeel van adverteren op sociale media is dat je terug kunt vallen op slimme analysetools die alle relevante informatie over je doelgroep(en) inzichtelijk maken. Zo kun je jouw advertenties inrichten op basis van harde data in plaats van spontane ingevingen.

Wij verbinden e-commerce en social media

Wil je ook zichtbaarder en succesvoller worden op sociale media? Maar vind je het lastig om een strategie te ontwikkelen die e-commerce en social media samensmeedt tot een winnend geheel? Dan helpt UX Maze je graag verder. Wij zijn uitstekend thuis in de dynamische wereld van e-commercemarketing en helpen je graag om het beste te halen uit jouw aanwezigheid op de socials.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bel ons dan op +31(0) 85 130 34 76, stuur een mail naar info@uxmaze.nl of vul het contactformulier op onze website in. We leren je graag kennen!

Zoekmachineoptimalisatie: de complete gids

Zoekmachineoptimalisatie: de complete gids

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van elke e-commercestrategie. Natuurlijk is een mooie, functionele en gebruiksvriendelijke webshop het kloppende hart van je e-commerce. Maar alleen een goede webshop en veelzijdig platform is niet genoeg. Om klanten naar je shop te trekken en een goede omzet te kunnen draaien, moeten bezoekers je natuurlijk ook weten te vinden. 

Niet altijd een eenvoudige klus op het overbevolkte web. Het aantal webshops groeit dagelijks, zeker nu de coronacrisis ervoor gezorgd heeft dat veel verkopers die voorheen vooral vertrouwden op hun fysieke winkels ook online een stuk actiever zijn geworden.

Omdat de meeste consumenten tegenwoordig op het internet speuren naar informatie over producten en verkopers, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in de belangrijkste zoekmachines. Idealiter prijkt jouw naam prominent op een van de eerste pagina’s met Google-zoekresultaten als potentiële klanten op zoek zijn naar het object van hun begeerte. Maar hoe zorg je ervoor dat kopers de weg naar jouw webshop vinden? En wat moet je allemaal doen om serieus werk te maken van zoekmachineoptimalisatie? We vertellen het je in deze complete gids.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Voordat we dieper in de materie en tips duiken, is het allereerst belangrijk om helder op het netvlies te krijgen wat zoekmachineoptimalisatie (ook vaak aangeduid met de afkorting SEO) nu precies is. In feite is het de benaming voor het hele proces dat ervoor zorgt dat jouw webshop en/of website(s) getoond worden in de (gratis) organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Google is daarbij wel de belangrijkste, omdat het nu eenmaal met afstand de populairste en meest gebruikte zoekmachine is.

SEO is dus heel wat anders dan SEA (search engine advertising). In het laatste geval heb je namelijk te maken met advertenties waarbij je voor iedere klik een klein bedrag betaalt. Je biedt dus geld om op een bepaalde zoekterm getoond te worden. Op basis van het bedrag dat je bereid bent te betalen en de relevantie van jouw pagina, krijg je van Google een bepaalde positie toegewezen tussen de betaalde zoekresultaten. Let maar eens op de bovenste resultaten na het intikken van een zoekopdracht. Die worden aangemerkt als advertentie en zijn dus gekocht.

Maar direct daaronder komen de eerste organische zoekresultaten. Die zijn het resultaat van een gerichte SEO-strategie. Zo’n hoge notering in de organische resultaten zorgt doorgaans voor een constante stroom van bezoekers richting je website of webwinkel. Een hoge positie in de organische zoekresultaten kan dus goud waard zijn voor jouw e-commerce.

Tegelijkertijd is de concurrentie om die topnoteringen de laatste jaren alleen maar heftiger geworden. Je moet tegenwoordig heel wat moeite doen om hoog in de Google-zoekresultaten te komen. Zoekmachineoptimalisatie is inmiddels uitgegroeid tot een dynamisch vak. In de volgende paragrafen tonen we hoe je met gericht onderzoek en een goede strategie toch veel concurrenten de loef afsteekt en goed vindbaar wordt in de zoekmachines.

Zoekmachineoptimalisatie en de moderne zoekmachine

Zoekmachines hebben in de loop der jaren een spectaculaire evolutie doorgemaakt. Ze zijn tegenwoordig dan ook een stuk slimmer dan in hun begindagen. Vroeger kon je zoekmachines foppen en de gunst van Google bijvoorbeeld winnen door je teksten vol te proppen met links en de zoekwoorden waarop je gevonden wilde worden. Dit is een techniek die ook wel te boek staat als ‘black hat SEO’.

Maar zo gemakkelijk gaat zoekmachineoptimalisatie vandaag de dag niet meer. Zoekmachines kijken steeds meer naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Sterker, Google heeft zelfs de neiging om nietszeggende en onnatuurlijk geschreven teksten met overdreven hoge dichtheden van een of enkele zoekwoorden af te straffen. De zoekmachine beloont daarentegen teksten die informatieve meerwaarde bieden over onderwerpen, producten of diensten.

Typen SEO

Je moet tegenwoordig dus wel wat moeite doen als je serieus werk wilt maken van zoekmachineoptimalisatie. De eerste stap is het krijgen van inzicht in de verschillende SEO-typen die er zijn. We zetten ze voor je op een rij.

On-page SEO

Dit zijn de individuele pagina’s van je website of -shop die de zoekmachine indexeert en vervolgens op een bepaalde positie in de zoekresultaten toont. Er zijn hier een aantal factoren die een grote invloed uitoefenen op je ranking.

  • De content die je publiceert. Langere, goed geschreven en informatief waardevolle teksten scoren meestal hoger dan kortere teksten met weinig informatieve meerwaarde. Bij afbeeldingen speelt de kwaliteit ook een rol, maar zijn ook de alt-tags en bijgevoegde meta-informatie belangrijk.
  • Zoekwoorden spelen uiteraard ook een rol. De keywords waar je op gevonden wilt worden moeten uiteraard terugkomen in de content, met name in de titel en headers. Maar niet in elke zin!
  • Vergeet ook de structuur van je pagina’s niet. Zijn ze logisch opgebouwd? Als het antwoord ja is, scoor je beter in de zoekmachines.

On-site SEO

Deze SEO-pijler draait vooral om de techniek achter je webshop of -site. Laden de pagina’s snel? Heeft je webshop een veilige verbinding (SSL-certificaat)? Is het gemakkelijk om door de shop te navigeren? Hoe is het gesteld met de algehele gebruikerservaring die je de bezoeker voorschotelt? En heb je veel of weinig last van downtime? Hoe beter die technische zaken op orde zijn, hoe groter de kans is dat je hoog in de zoekresultaten komt.

Off-page SEO

Je hebt goede, kloppende content en een webshop die technisch prima in elkaar steekt. Dan ben je wat brtreft zoekmachineoptimalisatie al een heel eind op weg. Er is echter nog een derde SEO-dimensie, namelijk de off-page SEO. Die heeft vooral betrekking op je autoriteit. Zien de zoekmachines jouw als een autoriteit binnen je vakgebied of marktsegment?

Natuurlijk geeft goede content je al behoorlijk wat krediet. Maar het is ook belangrijk om een goed backlinkprofiel op te bouwen. Als veel hooggewaardeerde websites naar jouw webshop linken en vice versa zien zoekmachines dat als een bewijs voor jouw autoriteit binnen een bepaald vakgebied of een specifieke marktniche.

Zoekmachineoptimalisatie en e-commerce: de weg naar succes

Het is dus duidelijk dat zoekmachineoptimalisatie een belangrijk aandachtspunt is als je e-commercesucces wilt boeken. Maar hoe pak je die onderneming nu het beste aan? Doe je voordeel met de onderstaande tips en best practices.

Vermijd dubbele content

Gemak dient de mens. Daarom gebruiken veel webshops nagenoeg dezelfde teksten bij het beschrijven van op elkaar lijkende producten of in artikelen met een thematische overlap. Foute boel! Google straft dit namelijk af, waardoor je nooit zult stijgen in de zoekresultaten. Probeer de teksten en productbeschrijvingen op je webshop dus zo uniek mogelijk te maken.

Een andere vorm van duplicate content is inhoud die via meer dan één URL bereikbaar is. Dit type dubbeling ontstaat doordat een product vaak in meerdere categorieën is opgenomen en de URL op basis daarvan verandert. Het probleem: de zoekmachine weet niet meer welke van de pagina’s de originele is, waardoor de originele pagina minder goed vindbaar wordt. Dit probleem los je grotendeels op door zogenoemde canonieke URL’s te gebruiken. Je wijst dan een bepaalde pagina aan als drager van de ‘hoofd-URL’.

Probeer ook om relevante zoekwoorden die een product nauwkeurig omschrijven in je URL’s op te nemen. Schoenenwinkel Omoda doet dat bijvoorbeeld heel goed. Een URL als  https://www.omoda.nl/heren/sneakers/zwart/https://www.omoda.nl/heren/sneakers/adidas/ sluit heel goed aan op een concrete zoekopdracht van iemand die precies op zoek is naar dit paar schoenen.

Verschaf unieke productinformatie

Veel webshops nemen productteksten letterlijk over van de fabrikant of leverancier en zetten die productinformatie vervolgens ongewijzigd op hun webshop. Misschien wel een praktische zet als je redeneert vanuit het oogpunt van tijd, maar een slechte beslissing op SEO-technisch vlak. Je biedt dan namelijk dezelfde teksten aan als tachtig procent van de concurrentie.

En daarmee scoor je geen punten bij Google, aangezien de grootste zoekmachine ter wereld een sterke voorkeur heeft voor unieke, originele en zelfgeschreven content. Het ontbreekt veel webshopeigenaren echter aan de tijd en creativiteit om zelf serieus werk te maken van contentcreatie. Bovendien is het schrijven van unieke en inspirerende productteksten en verdiepende artikelen ook een hele klus als je honderden of duizenden verschillende items verkoopt.

Er zijn gelukkig wel een aantal oplossingen die je uit de brand kunnen helpen.

  • Focus je vanuit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie op de populairste en best verkopende producten. Of op de producten die je de meeste marge opleveren. Niet elk product – en dus ook niet elke productpagina – is even belangrijk.
  • Goed schrijven is een vak apart. Overweeg daarom om een tekstbureau of professionele copywriter in te schakelen voor het maken van je productteksten.

 

Schep een hiërarchische structuur

Ook de structuur van je webshop en website is belangrijk. Idealiter zijn die opgebouwd als een virtuele piramide. De hoofdcategorieën (de basis) zijn onderwerptechnisch breed opgezet. Duik je als bezoeker dieper de webshop in? Dan krijg je een stapsgewijze verfijning per productcategorie en subcategorie.

Het voordeel van deze opbouw? Het is gebruiksvriendelijk voor de bezoeker en je wordt beter gevonden door internetshoppers die op zoek zijn naar specifieke (niche)producten.

Doe aan interne linkbuilding

Linkbuilding is vaak gericht op het verzamelen van zoveel mogelijk externe links. Niet onbelangrijk (want links met de juiste websites scheppen autoriteit), maar vergeet ook je interne linkstructuur niet.

Een goede interne linkstructuur is namelijk om verschillende redenen goed voor de SEO-waarde van je website of -shop.

  • Een goede interne linkstructuur maakt het makkelijk voor zoekmachines om de pagina’s van je website te bereiken en indexeren. Dit geldt zeker voor pagina’s die dieper in je structuur liggen. Denk bijvoorbeeld aan specialistische productpagina’s.
  • Pagina’s van een website of -shop hebben linkwaarde. Die waarde wordt grotendeels bepaald door het aantal interne en externe links naar een bepaalde pagina. Een goed uitgedokterde linkstructuur verhoogt de linkwaarde van een pagina en maakt die dus eenvoudiger vindbaar in de zoekmachines.
  • Google gebruikt de linktekst (anchor text) om na te gaan waar een pagina over gaat. Door relevante zoekwoorden op te nemen in je linktest, vergroot je de vindbaarheid van een pagina.

Schrijf een goede metatitel en metabeschrijving

Ook een goede metatitel en metabeschrijving mogen niet ontbreken. Dit is het stukje tekst dat Google toont in de zoekresultaten. Probeer metatitels en -beschrijvingen zelf te schrijven in plaats van ze te laten genereren door het CMS. Zorg er ook voor dat het belangrijkste zoekwoord (focus keyword) voorkomt in het eerste stukje van de metatitel en ook minstens een keer opduikt in de metabeschrijving. Idealiter prikkelt de metabeschrijving de lezer ook om actie te ondernemen.

Optimaliseer pagina’s voor de juiste zoektermen

Een potentiële koper gebruikt niet in elke fase van zijn customer journey dezelfde zoekwoorden. Probeer hier slim op in te spelen door pagina’s te optimaliseren voor de juiste zoektermen. Landingspagina’s, waar een bezoeker meestal op uitkomt als hij nog in de oriëntatiefase zit, kun je het beste vindbaar maken op brede zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan het merk of de (sub)categorie waar een product onder valt.

Zit de klant al in de aanschaf-fase? Dan weet hij precies of in elk geval in grote lijnen waar hij naar op zoek is en zal hij dus vooral op de detailpagina’s van je webshop belanden. Kies voor deze pagina’s dus specifieke zoektermen zoals de precieze productnaam of het exacte model. Of bijvoorbeeld de naam van de artiest als je theater- of concertkaartjes verkoopt.

Zoekmachineoptimalisatie perfectioneren: blijf analyseren en testen

Zoekmachineoptimalisering is ook een kwestie van doorlopend onderzoeken en verbeteren. Het is geen eenmalig klusje waar je je een middagje voor gaat zitten en verder geen omkijken meer naar hebt. Blijf dus analyseren, testen en kijken wat goed gaat en waar nog ruimte voor verbetering zit. Dit kan prima met tools als Google Analytics, A/B-testen en de diverse SEO-tools die e-commerceplatforms als Magento, WooCommerce, Shopify of Shopware leveren.

SEO-optimalisatie: UX Maze helpt je graag verder!

Is zoekmachineoptimalisatie een terrein waarin je nog niet zo goed in thuis bent? Of ontbreekt het je aan de tijd om er echt serieus werk van te maken? Dan helpt UX Maze je graag uit de brand. Wij beschikken over de expertise en ervaring die nodig is om een succesvolle e-commercestrategie te ontwerpen en in de praktijk te brengen.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op voor een deskundig advies of vrijblijvende kennismaking.

Zoekmachine-advertenties voor e-commerce: een totaalbeeld

Zoekmachine-advertenties voor e-commerce: een totaalbeeld

Zoekmachine-advertenties spelen een vergelijkbare rol als traditionele advertenties in gedrukte media. Zowel fysiek als digitaal begint het pad richting succes met het vinden en bereiken van de juiste doelgroep(en) voor je producten en/of diensten. Dit pad effen effen je in de e-commerce met goede zoekmachine-advertenties.

Adverteren is het devies als je de aandacht van potentiële klanten wilt trekken en vasthouden. Waar advertenties vroeger vooral verschenen in geprinte media zoals tijdschriften, kranten, huis-aan-huisbladen en reclamefolders, gebeurt adverteren tegenwoordig veelal online. Zoekmachine-advertenties zijn een krachtig en waardevol medium waarmee e-commercebedrijven zich in de spotlights kunnen zetten.

Maar hoe trek je de aandacht met jouw zoekmachine-advertenties? Wat zijn de mogelijkheden? En wat is het geheim achter een goede zoekmachine-advertentie? Wij vertellen het je en schetsen een totaalbeeld voor iedereen die serieus aan de slag wil met het maken en promoten van zoekmachine-advertenties!

Wat is zoekmachinemarketing?

Je herkent het vast wel: je bent op zoek naar een product, maar hebt nog geen helder en compleet overzicht van de varianten en precieze uitvoeringen of modellen die online beschikbaar zijn. Het startpunt van de zoektocht naar het perfecte product begint vaak bij een zoekmachine, tegenwoordig meestal Google. Gewapend met een set trefwoorden en zoektermen begin je jouw online-speurtocht naar de beste koop en leg je de prijzen en het aanbod van diverse webshops naast elkaar.

Als webshopeigenaar weet je maar al te goed dat zichtbaarheid in de belangrijkste zoekmachines een voorwaarde is voor het generen van traffic naar je website en het realiseren van conversie. Zoekmachinemarketing is dus niets meer en meer minder dan het vergroten van je online-zichtbaarheid. De eerste en wellicht belangrijkste stap in dit proces? Ervoor zorgen dat jouw webshop een solide basis heeft binnen de belangrijkste en populairste zoekmachines (Google, Bing en in mindere mate Yahoo).

Betaalde zoekmachine-advertenties in AdWords

Er zijn meerdere manieren om zoekmachines te gebruiken voor advertentiedoeleinden. Betaalde zoekmachine-advertenties (search engine advertising) zijn bijvoorbeeld een bekende en beproefde manier om je webshop onder de aandacht van duizenden tot miljoenen internetshoppers te brengen. Search engine advertising houdt in dat je posities inkoopt binnen zoekmachines als Google en Bing.

De belangrijkste en bekendste tool voor het inzetten en tonen van zoekmachine-advertenties is natuurlijk Google Ads. Via dit platform koop je advertentieruimte in binnen het uitgebreide en wereldwijd vertakte advertentienetwerk van internetgigant en zoekmachinekoning Google. Je kunt via Google Ads zowel individuele, op zichzelf staande advertenties als complete advertentiecampagnes aanbieden.

Omdat advertentieruimte in Google niet heel goedkoop is, zijn er wel een paar aandachtspunten waar je op moet letten als je jouw investering wilt vertalen naar commercieel succes

De juiste naam voor een zoekmachine-advertentie

Kies de juiste naam en kernwoorden voor je advertentie of campagne. Komen de namen van de producten en diensten overeen met de termen die je gebruikt op de categorie- en productpagina’s van je webshop?

Lokaliseer je doelgroep

Weet waar je doelgroep zich bevindt. Ligt je focus op een bepaalde regio of op heel Nederland? Of wil je ook klanten uit de buurlanden of de rest van Europa bereiken? Als je dit weet stel je eenvoudig de geografische range in waarbinnen Google je advertenties toont.

Nederlands en Engels

Toon je zoekmachine-advertenties en campagnes in minstens twee talen. Ook als jij je vooral richt op het Nederlandse taalgebied is het zonde om de (vele) internetshoppers uit te sluiten die Engelse zoektermen gebruiken.

Bepaal je advertentiebudget en bied op de juiste zoekwoorden

Loop zeker in het begin niet te hard van stapel en kies een maximaal advertentiebudget waar je je consequent aan houdt. Het systeem van bieden binnen de Google-advertentieruimte heeft wel wat weg van een veiling en bepaalt welke zoekopdrachten binnen Google ervoor zorgen dat jouw advertentie zichtbaar wordt. Wees verstandig in je zoekwoordkeuze en zorg dat je enkel adverteert op het zoekwoordtype dat past bij jouw webshop en assortiment.

Google Shopping

Vergeet ook Google Shopping zeker niet. Dit platform belicht en verkoopt producten vanuit de zoekresultaten van Google. Zoek je op Google? Dan verschijnen de resultaten uit Google Shopping meestal aan de rechterkant van je scherm als je op zoek bent naar een specifiek item.

Advertenties in Google Shopping hebben een belangrijk voordeel ten opzichte van de ‘normale’ tekstadvertenties in Google Ads: je kunt er meer en gedetailleerdere productinformatie in kwijt. Een zoekmachine-advertentie in Google Shopping bestaat doorgaans namelijk uit een producttitel, productafbeelding, uitgebreide beschrijving, prijsinformatie, summiere informatie over de aanbieder (jouw webshop) en extra extensies, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje met USP’s of een review.

Zoekmachine-advertenties en sociale media

Ook de sociale media zijn in de 21ste eeuw waardevolle advertentiekanalen. Facebook biedt bijvoorbeeld volop advertentieruimte waarmee je jouw webshop uitgebreid in de spotlights zet. Waar de mogelijkheden in de begindagen van de sociale media grotendeels beperkt bleven tot tekstadvertenties, is er vandaag de dag een stuk meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan multi-productadvertenties, carrousel ads, dynamische productadvertenties en shopping ads op Facebook en/of Instagram. De meeste kopers zitten wel op minimaal een of twee socials. Ze gebruiken die kanalen ook om zich te oriënteren op diensten en producten. Een potentiële goudmijn dus.

Wat de sociale media extra waardevol maakt is dat je advertenties heel gericht kunt toespitsen op de profielkenmerken, activiteiten en interesses van de gebruikers. Gebruikers van sociale media laten bij elk bezoek namelijk een berg aan data achter. Ook zoekmachines scannen de sociale media voortdurend om zoektrends binnen deze platforms te achterhalen.

Met de juiste analytics haal je hier een schat aan informatie uit die je kunt gebruiken om je doelgroep heel gericht te benaderen. Zo weet je zeker dat jouw advertenties bekeken worden door mensen die ook echt deel uitmaken van je primaire doelgroep. Advertenties op sociale media zijn dus heel gericht, persoonlijk en relevant.

Een ander voordeel van adverteren op sociale media is dat je heel eenvoudig de ‘waste’ beperkt. Je stelt moeiteloos per periode een bepaald advertentiebudget op. Zo betaal je niet meer dan de vooraf door jouw ingestelde limiet. Omdat zoekmachine-advertenties op sociale media een hoge attentiewaarde hebben (gemiddeld hoger dan een Google Ad), is er weinig verspilling van budget. Je schiet namelijk niet met hagel maar benadert mensen heel gericht met een gepersonaliseerde boodschap. Door je statistieken goed bij te houden, stuur je bovendien gemakkelijk tussentijds bij.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een ander advertentiemedium dat populair en nuttig is binnen de e-commerce en een goede aanvulling vormt op je zoekmachine-advertenties. Het is een vorm van internetmarketing waarbij je als adverteerder partners of wederverkopers beloont voor het verkopen van jouw producten of diensten. Dit kan per lead, maar bijvoorbeeld ook per transactie.

Ziet iemand een van jouw advertenties op de website of sociale media van een van je partners? Dan wordt die persoon doorgestuurd naar jouw webshop als hij op de advertentie klikt. Leidt het bezoek tot conversie? Dan betaal jij jouw partner een vergoeding in ruil voor de succesvolle doorverwijzing

Adverteren middels affiliate marketing heeft een aantal voordelen:

  • Je profiteert mee van de marketinginspanningen van je partners. Door de krachten te bundelen, sta je samen sterk.
  • Je loopt weinig risico. Affiliate marketing werkt namelijk volgens het principe van ‘no cure no pay’. Geen conversie? Dan maak je ook geen kosten. Je betaalt dus alleen voor marketing die ook tastbaar resultaat oplevert.
  • Het is een prima manier om nieuwe klanten te bereiken, aangezien je mikt op bezoekers van andere websites en -shops. Grote kans dat veel van die bezoekers jouw shop nog niet kennen, maar als volger van je partners wel geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
  • Er zijn al veel bestaande affiliate-netwerken. Instappen is dus eenvoudig en betrekkelijk snel geregeld.

Effectiviteit

Hoe effectief affiliate marketing is, hangt wel een beetje af van je webshop en je productassortiment. Verkoop je vooral goedkope items met een bescheiden winstmarge? Dan is het vaak lastig om veel extra omzet te generen via affiliate marketing. Je partners moeten in zo’n geval namelijk veel van je producten verkopen om een fatsoenlijke commissie op te bouwen. Bovendien blijft er ook voor jezelf amper nog een significante marge over. Maar zeker voor de verkopers van duurdere producten (denk bijvoorbeeld aan elektronica, meubilair of collector’s items), kan affiliate marketing een waardevolle extra inkomstenbron zijn.

Adverteren via e-mail

Ook een behoorlijk traditioneel digitaal kanaal als de e-mail kan best nog waarde hebben vanuit advertentie-oogpunt. Dat is zeker het geval als je e-mailmarketing combineert met marketing automation.

De meerwaarde van adverteren via e-mail zit hem vooral in het vergroten van de klantloyaliteit en lifetime customer value. E-mail is niet zozeer het geijkte middel voor het spectaculair uitbreiden van je klantenbase, maar wel een prima medium voor het verhogen van de omzet uit bestaande en terugkerende klanten. Belangrijk, want juist herhaalaankopen zijn een belangrijke bron van omzet binnen de e-commerce.

Het mooie van e-mails is dat je ze prima kunt gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties die een follow-up vormen van je zoekmachine-advertenties. Een klant vindt je via een zoekmachine-advertentie, bezoekt je shop en laat na een goede ervaring zijn e-mailadres achter. Vervolgens benader je de klant gericht met mails waarin je hem of haar bij de naam noemt. De inhoud en getoonde producten stem je nauwkeurig af op specifieke interesses van de ontvanger. Hoe? Door je data te analyseren en goed te kijken naar zaken als zoekgedrag en historische aankopen.

Adverteren via e-mail hoeft ook niet duur te zijn. Er zijn voldoende betaalbare tools waarmee je het verzendproces grotendeels automatiseert. Bovendien vallen de kosten voor marketingcampagnes richting bestaande klanten in de regel lager uit dan marketingactiviteiten die tot doel hebben om nieuwe mensen attent te maken op je webshop. Bestaande klanten kennen je webwinkel immers al en hoef je dus minder te triggeren.

E-mailmarketing biedt nog meer mogelijkheden dan alleen de klassieke nieuwsbrief of productmail. Denk bijvoorbeeld aan mails die klanten herinneren aan verlaten winkelmandjes, mails waarin je een speciaal evenement of een gebeurtenis uitlicht (event-driven) of persoonlijke verjaardagsmails. Al deze mails helpen je om klanten te binden aan jouw shop en merk.

Het beste uit je zoekmachine-advertenties halen met UX Maze

Wil je ook serieus aan de slag gaan met zoekmachine-advertenties? Of doe je dit al, maar wil je meer rendement uit je inspanningen halen? Dan helpt UX Maze je graag verder. Onze specialisten kunnen je helpen met het ontwerpen en toepassen van de juiste advertentiestrategie om jouw e-commerce naar een hoger niveau te tillen. Meer weten en kennismaken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Webanalytics en e-commerce: wat je moet weten voor een beter overzicht

E-commerce en webanalytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

Het aloude adagium ‘meten is weten’ is ook van toepassing op de wereld van de e-commerce. De manier om het succes van je e-commercekanalen te meten? Data en webanalytics. Data vormen in het digitale tijdperk de brandstof waar de commerciële motor op loopt. Met de juiste data speel je namelijk veel beter en sneller in op nieuwe marktontwikkelingen en de wensen en behoeften van je klanten. Het resultaat: meer maatwerk en uiteindelijk ook betere conversiecijfers.

Het inzetten van webanalytics is de beste manier om relevante informatie over je markt en doelgroep te verzamelen, die data gericht in te zetten en de gegevens te vertalen naar een gerichte e-commercestrategie. Zeker platformen als Magento 2, Shopware en Shopify beschikken over de tools die je nodig hebt om uitgebreid gebruik te maken van de kracht van webanalytics. Maar hoe zet je analytics praktisch in? En wat moet je precies weten om een beter overzicht te hebben dat je helpt bij het realiseren van meer exposure en conversie? In dit artikel vertellen we het je.

Wat vertellen analytics je?

Webanalytics gebruik je om meer zicht te krijgen op de performance van je webshop en het resultaat van je marketinginspanningen. Met die informatie kun je jouw strategie en promotie-inspanningen nauwgezet sturen, waardoor je sneller de weg vindt naar hogere conversiepercentages en de ideale inrichting van je webshop. Tijd om eens nader in te zoomen op de onderdelen van je e-commerce die je moet meten om een goed overzicht van je business te krijgen.

Webanalytics geven je allereerst inzicht in de traffic richting je webshop, website en andere digitale kanalen. Hoeveel mensen weten je shop en andere digitale communicatiekanalen te vinden? En nog belangrijker: hoeveel bezoekers komen er binnen per kanaal. Vindt het gros van je bezoekers de webshop via kanalen als Google of Beslist.nl? Of is een groot deel van het bezoekersverkeer ‘direct traffic’? In het tweede geval is je shop meer waard en ben je minder afhankelijk van andere partijen.

Traffic en het succes van kanalen

Webanalytics geven je ook inzicht in de waarde van de kanalen die je gebruikt. Gaan klanten die via betaalde zoekkanalen of Facebook binnenkomen bijvoorbeeld bovengemiddeld vaak over tot een aankoop in je webshop? En levert de AdWords-campagne die je hebt lopen weinig conversie op? Op basis van deze data zie je in welke kanalen je de meeste tijd, geld en energie moet steken. Je leert dus waar de grootste kansen liggen.

Conversies

E-commerce draait uiteindelijk om conversie. Conversies laten namelijk zien wat al je inspanningen op e-commercegebied concreet opleveren. Met webanalytics meet je een breed spectrum aan conversies. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, de verkoopcijfers per product; het wordt allemaal inzichtelijk.

Blijven je conversies achter bij de bezoekersaantallen? Dan vertellen de analytics dit ook en kun je op zoek naar een remedie voor dit euvel. Wellicht vallen je CTA-buttons niet genoeg op. Of misschien is je checkout niet snel en gebruiksvriendelijk genoeg. Webanalytics leveren het kader waarbinnen je op zoek kunt gaan naar concrete oplossingen.

Opbrengsten per klant

Een ander belangrijk cijfer is het bestedingsgedrag per klant. Wat is het gemiddelde bedrag dat bezoekers spenderen als ze een aankoop doen op je website? En slijt je jouw producten vooral aan eenmalige kopers of keren (bepaalde) bezoekers ook geregeld terug voor herhaalaankopen?

Met webanalytics breng je het koopgedrag van je klanten nauwkeurig in beeld. Je ziet wat en hoeveel iemand koopt. Aan de hand van het aankoopgedrag en een goede klikanalyse zie je in welke producten een specifieke klant geïnteresseerd is. Dit heeft veel voordelen. Je kunt je marketing en webshop afstemmen op het zoek- en koopgedrag van je bezoekers, terwijl webanalytics ook laten zien waar per klant de beste mogelijkheden voor cross- en upselling liggen.

Unieke en terugkerende bezoekers

Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur

Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je aflezen hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag? Dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor je doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen die klanten aansporen om verder te lezen en meer informatie tot zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve, enthousiasmerende en instructieve content.

Unieke en terugkerende bezoekers

Ook het aantal unieke en terugkerende bezoekers ontleed je met webanalytics nauwkeurig. Natuurlijk zijn unieke bezoekers leuk, maar op de lange termijn zijn het vooral de terugkerende bezoekers die structureel waarde genereren. Een hoog aantal terugkerende bezoekers toont aan dat jouw shop in de smaak valt bij de doelgroep.

Richt je dus niet alleen op het verhogen van je bezoekersaantallen, maar let ook goed op het aantal terugkerende bezoekers. Is dit nog aan de lage kant? Investeer dan in het continu toevoegen van nieuwe, goed geoptimaliseerde content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.

Bouncepercentages

Met webanalytics kun je ook prima meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop en waar ze eventueel afhaken. Zijn er bepaalde pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben? Of vullen veel bezoekers wel hun winkelmand, maar ronden ze de aankoop uiteindelijk niet af?

De bovenstaande scenario’s geven je veel nuttige informatie en laten je weten dat er werk aan de winkel is. Je weet bijvoorbeeld dat je die landingspagina die veel bounces veroorzaakt moet optimaliseren of je checkout moet stroomlijnen om het afrekenproces aantrekkelijker en makkelijker te maken. Webanalytics laten ook zien of je pagina’s snel genoeg laden om bezoekers aan boord te houden. Je ziet dus waar eventuele knelpunten zitten en kunt hier adequaat op anticiperen.

Webanalytics leveren antwoorden op organisatievraagstukken

Webanalytics geven je ook informatie over belangrijke organisatievraagstukken. Je zou misschien verwachten dat iedereen die zich bezighoudt met e-commerce dezelfde vragen en vraagstukken heeft. Toch zijn er echt wel verschillen. Een distributiekanaal dat voor de ene ondernemer goud waard is, speelt bij een concullega misschien slechts een marginale rol. En waar de ene webshop vooral is afgestemd op maximale conversie, legt een ander bedrijf een sterkere nadruk op klanttevredenheid.

 

Goede webanalytics leveren waardevolle antwoorden op cruciale organisatievraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Wat zijn mijn productiefste verkeersbronnen en verkoopkanalen? En welke mis ik nog?
  • Hoe zet ik de sociale media in om meer ambassadeurs voor mijn webshop, producten en merken te krijgen?
  • Welke webcontent is bijzonder populair en invloedrijk?
  • Tegen welke problemen/moeilijkheden lopen klanten aan in mijn webshop?
  • Hoe wegen de kosten voor het produceren van bepaalde marketinguitingen op tegen de opbrengst ervan?

De voordelen van webanalytics

Met webanalytics meet je dus effectief wat wel goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Het analyseren van alle data vergt weliswaar wat tijd en inspanning, maar brengt wel duidelijke voordelen met zich mee.

  • Je baseert strategische beslissingen op harde, duidelijk meetbare gegevens in plaats van op intuïtie .
  • Een moderne e-commerce-omgeving is meer dan alleen een webshop en website: het is een ecosysteem met diverse kanalen die allemaal met elkaar in verbinding staan (multichannel of omnichannel). Met webanalytics vergaar je de data die nodig zijn om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen.
  • Je speelt gemakkelijker in op gesegmenteerde bezoekerstrends.
  • Met webanalytics kom je sneller en eenvoudiger tot een complete strategische benadering van e-commerce. Zo’n benadering omvat een gedragsanalyse (het klik- en koopgedrag van bezoekers), resultaatanalyse (het halen van doelstellingen) en ervaringsanalyse (hoe ervaart de klant mijn webshop en dienstverlening).
  • Je leert je klanten beter kennen, waardoor je de gebruikerservaring helemaal afstemt op hun wensen.

Aan de slag met webanalytics: UX Maze helpt je verder

Met webanalytics kun je heel wat kanten uit en een enorm brede waaier aan informatiestromen in kaart brengen. In feite kun je als moderne webshopeigenaar niet meer zonder als je serieus werk wilt maken van waardebepaling.

Wil je ook aan de slag met webanalytics, maar kun je tegelijkertijd wel wat hulp en advies gebruiken? Dan ben je bij UX Maze aan het juiste adres. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste analyticstools en -strategieën. Door onze uitgebreide expertise en ervaring op het gebied van e-commerce, weten we precies waar je op moeten letten en welke cijfers essentieel zijn voor een goedlopende webwinkel. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Groei sneller met een goede e-commercestrategie

Groei sneller met een goede e-commercestrategie 

E-commerce is een dynamisch vakgebied. Door innovatie, nieuwe technologie en veranderende businessmodellen transformeren markten en klantbehoeften regelmatig, waardoor je jezelf voortdurend moet blijven uitvinden. Dat kan alleen met een goede e-commercestrategie. Ook al heb je een prima functionerende webshop, dat wil nog lang niet zeggen dat de mensen automatisch voor jou kiezen. De keuze aan online-winkels is tegenwoordig namelijk reuze.

Waarom zouden potentiële klanten dus hun oog op jou laten vallen in plaats van op de concurrentie? Met een goede e-commercestrategie vind je het antwoord op die vraag. Een e-commercestrategie is zowel de kapstok waar je beleid aan vasthangt als de motor die commerciële groei aandrijft. Maar hoe stel je een goede e-commercestrategie op? Wat zijn de aandachtspunten en onderdelen die terug moeten komen in zo’n plan? In dit artikel tonen we je het belang van een goede e-commercestrategie en laten we zien welke onderdelen er absoluut in terug moeten komen.

Goed voorbereid op reis met een e-commercestrategie

Als je van plan bent om een lange reis langs de vele cultuurschatten en natuurwonderen van het Europese continent te maken, ga je waarschijnlijk niet onvoorbereid op pad. Je wilt vast weten wat de beste en mooiste routes zijn, hoe lang de reis ongeveer duurt en welke reisdocumenten en spullen je onderweg nodig hebt.

Voor het realiseren van groei met je webshop heb je ook zo’n routekaart nodig. Streef je bijvoorbeeld naar een omzetgroei van dertig procent? Dan is het wel belangrijk om jezelf af te vragen hoe je dit wil bereiken. Omzetgroei kun je namelijk realiseren door:

  • meer omzet te halen uit bestaande klanten;
  • de gemiddelde orderwaarde te verhogen;
  • verkopen via nieuwe kanalen;
  • nieuwe klanten te werven via outbound-marketingcampagnes;
  • prijzen te verlagen om nieuwe klanten te lokken.

Met een goede e-commercestrategie ontdek je wat voor jou de beste en kortste weg naar omzetgroei. Kijk daarbij naar de diverse facetten van jouw e-commercekanalen.

De onderdelen van een goede e-commercestrategie

Om het belang van een goede e-commercestrategie te illustreren, is het handig om een blik te werpen op de onderdelen van zo’n plan. Een goede e-commercestrategie kun je onderverdelen in een business-, people- en technologiegedeelte. Tijd om die componenten van het strategisch plan nader onder de loep te nemen.

Business

De business gaat over het bedrijf zelf. Wat zijn je commerciële doelstellingen? Welke merkidentiteit wil je uitstralen en koesteren? En welke marketingkanalen zijn bijzonder waardevol voor jou? Het businessgedeelte kun je onderverdelen in een viertal onderdelen:

  1. Doelgroep en marktpositie
  2. Data
  3. Concurrentieanalyse
  4. Kanaalkeuze- en strategie

Doelgroep en marktpositie

Kennis van je bedrijf en doelgroep is het fundament van elke goede e-commercestrategie en de basis voor structurele groei. Met hagel schieten heeft met het oog op de stevige concurrentie op het web weinig zin.

Goed nadenken over je business en doelgroep betekent dat je de onderstaande punten aansnijdt:

  • Met een SWOT-analyse krijg je een goed en realistisch beeld van de sterktes en zwaktes van je webshop. Zo herken je tevens sneller kansen en uitdagingen.
  • Stel een toekomstvisie vast. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan en hoe kom ik daar?
  • Maak een overzicht van je bedrijfsdoelstellingen voor het aankomende jaar? Hoeveel nieuwe klanten wil ik binnenhalen? Welke omzetstijging wil ik reageren? Wat zijn de stappen die ik wil maken om meer naamsbekendheid te genereren? Van welke nieuwe systemen en werkwijzen wil ik gebruik gaan maken?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken? Hoe baken ik die af? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kernassortiment optimaal aansluit op de beoogde doelgroep?
Merkwaarde en productiecyclus

Andere belangrijke aandachtspunten aan de businesskant zijn de merkwaarde en de productlevenscyclus. De merkwaarde is een belangrijk instrument voor het bepalen van de bekendheid en herkenbaarheid van je webshop. Merkwaarde wil zeggen dat je een duidelijke identiteit creëert waar je jouw boodschap en resources op afstemt.

Een sterke merkidentiteit creëer je door in al je marktuitingen te kiezen voor een uniforme look en feel. Sterke merken zijn duidelijk gepositioneerd (wat ben je en waarom ben je anders dan anderen), prikkelen en motiveren, hebben een duidelijk karakter (Apple heeft een andere uitstraling en feel dan Microsoft) en staan vandaag de dag voor een positieve impact (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op de samenleving.

Rekening houden met de productlevenscyclus betekent dat je jouw communicatie en marketing afstemt op de vier fases die een product gedurende zijn levensfase doorloopt. 

  • Introductie: in deze fase moet je investeren om het artikel onder de aandacht te brengen. 
  • Groei: in deze fase kun/moet je de meeste winst boeken.
  • Verzadiging: de meeste mensen hebben het product al, waardoor je extra moet investeren in marketing of met prijskortingen werkt.
  • Terugval: de laatste levensfase van een product. Na een gefaseerde uitloop wordt het product meestal van de markt gehaald en vervangen door een verbeterde versie of nieuw model.

Data

Het tweede onderdeel richt zich op data, het nieuwe goud en de smeerolie waar e-commerce op draait. E-commerce 2.0 is dan ook sterk data-driven. Dit betekent dat je zoveel mogelijk over de klant te weten komt door de data te gebruiken die hij achterlaat tijdens zijn customer journey. De optelsom van aankoopgeschiedenissen, breadcrumbs, klikgedrag, verlaten winkelwagentjes, websitebezoek en activiteiten op sociale media vormt een bijna onuitputtelijk datareservoir. In het tijdperk van big data zijn de mogelijkheden om klanten en hun gewoontes in kaart te brengen groter dan ooit!

Data-analyse begint betrekkelijk simpel door eerst te kijken naar categorieën als locatie, klantsegment en demografisch profiel. De vervolgstap? Met geavanceerdere tools als analytics en AI dieper graven. Zo kun je gaan personaliseren en voorspellende analyses (vooruitzien wat en hoe de klant gaat kopen) maken.

Concurrenten analyseren

Om groei te realiseren is het ook belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen. Een goede concurrentieanalyse is daarom ook een belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. Inzicht in de werkwijze van je concurrenten maakt het gemakkelijker om jezelf te positioneren en je belangrijkste unique selling points helder voor het voetlicht te brengen. Richt je daarbij vooral op onderdelen als content, leadgeneratie, autoriteit binnen je vakgebied, SEO en sociale media.

Kanaalkeuze en -strategie

Het laatste onderdeel van je business-segment wordt gevormd door de kanalen die je gebruikt. Weet je dat veel potentiële klanten veel tijd op Facebook en Instagram doorbrengen? Of lezen ze veel kranten en besteden ze veel aandacht aan hun LinkedIn-profiel? En klikken ze vaak op online-advertenties? De juiste kanaalkeuze en -strategie is een onmisbaar commercieel groeimiddel. Als je weet wat mensen lezen en welke online-spaces ze bezoeken, bereik je ze ook gemakkelijker.

People

We vergeten het soms door het digitale karakter van het medium, maar e-commerce draait altijd nog om mensen. Het people-aspect is daarom ook een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

User en buyer persona

Begin met het creëren van een buyer persona (de ideale klant) of user persona (de gebruiker van een product of dienst). Dit is niets meer of minder dan een grondige karakterisering van je klant(en). Een persona belichaamt een bepaalde groep kopers of gebruikers.

Er zijn verschillende zaken die je kunt meenemen bij het creëren van persona’s. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen als:

  • De persoonlijke en professionele achtergrond van de persona. In welke branche werkt hij of zij? In welke loopbaanfase bevindt de persona zich? En welke interesses en hobby’s heeft hij of zij?
  • Demografische gegevens. Waar wonen je persona’s? En tot welke leeftijds- en subgroepen behoren ze?
  • Doelen en zorgen. Wat willen persona’s bereiken met een product of dienst? Welke problemen en wensen hebben ze?
  • Hoe oriënteren ze zich op het internet? Welke zoektermen en -machines gebruiken ze? En op welke socialmediakanalen zijn ze te vinden?

Customer journey en contentstrategie

Een goede customer journey (klantreis) is het pad dat de bezoeker aflegt richting het kopen van een product of afnemen van een dienst. Customer journeys leggen elke stap van het aankoopproces vast en brengen in kaart hoe potentiële klanten navigeren op de digitale snelweg.

Door prospects in elke fase de ervaringen en content aan te bieden waar ze naar op zoek zijn, creëer je een krachtig fundament voor omzetgroei. Zit een klant nog in de oriëntatiefase (awareness)? Zet dan vooral in op emotie, vermaak en beleving (mooie video’s, ervaringen van gebruikers). In de afwegingsfase help je potentiële klanten meer met informele en seriële content (vaste rubrieken, whitepapers, instructievideo’s), terwijl content in de conversiefase vooral actiegericht (promotionele e-mails, online advertenties) moet zijn.

Technologie

De technologie is het laatste puzzelstuk bij het leggen van een werkzame e-commercestrategie. De snelheid en het gebruiksgemak waar de moderne online-klant naar smacht, kun je alleen bieden als je op technisch vlak alles op orde hebt.

Applicaties

Het technische verhaal begint met het inspecteren van je applicatielandschap. Heb je de applicaties en systemen in huis die nodig zijn om de klant een overtuigende en vlekkeloze gebruikservaring te bieden via al je digitale kanalen? En zijn je applicaties en systemen toekomstbestendig? Dat laatste is binnen een snel evoluerende bedrijfstak als de e-commerce natuurlijk van bijzonder groot belang. Kijk ook goed naar de externe systemen (PIM, ERP) die je gebruikt. Werken ze goed samen met je interne applicaties?

Software en platform

E-commercesoftware vormt het hart van je commerciële ecosysteem. Kijk dus altijd goed of je huidige platform en software past bij je actuele en toekomstige doelstellingen. Kan de huidige software een snelle groei van mijn webshop bijbenen, zowel op functioneel als technisch gebied? Of loont het zich om verder te kijken naar en te investeren in een alternatief? Voortdurende aandacht voor de kracht en beperkingen van je software en platform is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle, op groei gerichte e-commercestrategie. Gelukkig heb je tegenwoordig de keus uit verschillende topplatformen. Magento 2, Shopware en Shopify zijn een paar prominente voorbeelden.  

Een e-commercestrategie bepalen? Wij helpen je verder

Het bovenstaande model is een goede blauwdruk voor het uittekenen van een vruchtbare e-commercestrategie. Er komt echter wel het nodige kijken bij het ontwikkelen van zo’n strategie, zeker als je nog in de vroege fasen van je e-commercereis zit. Bij eSavvy helpen we je graag met het uitstippelen van de beste route naar groei en succes. We hebben al veel webshops geholpen met het verbeteren van hun strategie en het verhogen van de omzet.

Benieuwd naar wat wij voor jou e-commercebusiness kunnen betekenen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Je kunt ons bellen op +31(0) 318 24 00 49, maar ook gewoon een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl. Wij leren je graag kennen!

Een webshop beginnen: dit heb je nodig

Een webshop beginnen: alles wat je nodig hebt

E-commerce zit in de lift. Een webshop beginnen wordt dus steeds interessanter. Hoewel fysieke winkels waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, kopen we met zijn allen steeds meer en vaker online. Die trend komt ook duidelijk naar voren uit de cijfers. De coronacrisis heeft de reeds bestaande trend richting online kopen alleen maar versterkt. We zijn meer thuis en hebben dus ook vaker huishoudelijke of hobbygerelateerde spullen nodig. De digitale koopwoede blijft bovendien niet langer beperkt tot gebruikelijke piekperioden als Sinterklaas, Black Friday en Kerstmis, maar manifesteert zich eigenlijk het hele jaar door.

In het eerste half jaar van 2020 werd maar liefst 12 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, een recordbedrag. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 bovendien 800.000 e-shoppers bij ten opzichte van een jaar eerder. Vooral doe-het-zelfzaken, tuinwinkels, woonwinkels, supermarkten en grote marktplaatsen zagen hun omzet flink stijgen.

Ook rond de feestdagen werden de webshops rijkelijk bezocht en draaiden pakketbezorgers als Post.nl en DHL overuren. Ze drukten klanten dan ook op het hart om vooral vroeg te bestellen vanwege de verwachte stortvloed aan pakketjes en moesten tussen Sinterklaas en Kerstmis stevig opschalen om de drukte aan te kunnen.

Ondernemers die het goed aanpakken kunnen in het digitale tijdperk dan ook een goede boterham verdienen met een aantrekkelijke en snelle webshop. Maar wat heb je allemaal nodig om een webshop te maken en succes te boeken met je e-commerce? In dit artikel geven we je concrete tips voor het beginnen en (laten) bouwen van een webshop. We laten ook zien wat je nodig hebt om een vliegende start te maken in de dynamische en veelzijdige wereld van de webshops.

Een webshop beginnen: de redenen

De groei van het digitale winkelverkeer zorgt ervoor dat er nog steeds wekelijks nieuwe webshops bijkomen. Mensen en bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om een webshop te beginnen. Soms is het een uit de hand gelopen hobby of een leuke bijverdienste naast de reguliere baan. Maar er zijn natuurlijk ook professionals en winkels of winkelketens die van origine vooral fysiek verkopen, maar inmiddels zien dat er op het vlak van e-commerce minstens zoveel of zelfs meer mogelijkheden liggen.

De drempel die je moet overstappen om een webshop te beginnen is de laatste jaren ook een stuk lager geworden. Er is genoeg betaalbare webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je snel en zonder uitgebreide programmeerkennis een mooie shop in elkaar zet.

Webshop beginnen en regelgeving

Een webshop opzetten begint natuurlijk met voldoen aan de juiste regelgeving. Gelukkig zitten hier in Nederland weinig haken en ogen aan. Tenzij je verse voedselwaren of producten verkoopt waar je een vergunning voor moet hebben (wapens, vuurwerk), heb je doorgaans alleen een KvK-inschrijving nodig. En zelfs dit laatste is niet eens verplicht als je slechts een kleine webshop runt die hoogstens zorgt voor wat bescheiden neveninkomsten. In dat geval kun je jouw verdiensten gewoon bij de Belastingdienst opgeven als ‘overige inkomsten’.

Maar als je serieus werk wilt maken van het beginnen van een webshop en die ook actief wilt gaan promoten, is het wel zo verstandig om je bij de Kamer van Koophandel te registreren. Het is dan duidelijk wat je zakelijke verplichtingen tegenover de klant zijn, terwijl er ook geen belemmeringen meer zijn om snel door te groeien. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling als klanten je zien als een serieuze onderneming.

Het aanvragen en voeren van een webshopkeurmerk (Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk) geeft je winkel een nog betrouwbaardere uitstraling. Je webshop voorzien van een keurmerk laat ook zien dat je voldoet aan hoge servicestandaarden op het gebied van kostentransparantie, garantie, bedenktijd, klachtenbemiddeling en privacy.

De eerste bouwstenen: domeinnaam, webhosting, software en producten of diensten, onlinemarketing, levering/verzending en klantenservice

Een webshop opzetten is te vergelijken met het bouwen van een huis: je begint met het leggen van een degelijk fundament en het (laten) bouwen van een goed geraamte. Die basis rust op een viertal pijlers die we in de volgende paragrafen nader bespreken.

Domeinnaam

Om een webshop te kunnen beginnen heb je allereerst een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam draagt bij aan de herkenbaarheid van je webshop en verbetert ook de vindbaarheid van je winkel. Je kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kiezen die in je opkomt. Veel goede domeinnamen zijn al bezet of alleen te verkrijgen door auteursrechten te betalen. Ben je echt gebrand op een bepaalde domeinnaam die al in gebruik is? Dan kun je die overkopen van de eigenaar of kiezen voor een verwant nichedomein.

Een domeinnaam staat in principe los van de hosting, al bieden Magento en WooCommerce de twee aan in één pakket. Je registreert dan eerst het domein (via een partij als mijndomein of TransIP) en kiest vervolgens het juiste hostingpakket.

Het geheim achter een goede domeinnaam

Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter een goede domeinnaam? Let in elk geval op de volgende aandachtspunten.

  1. Een domeinnaam moet een associatie oproepen met je markt en doelgroep. Fashionchick.nl is bijvoorbeeld een prima voorbeeld. Je weet gelijk wat (mode) er aan wie (vrouwen) wordt verkocht.
  2. Probeer een of enkele keywords in de domeinnaam te verwerken, zeker als je nog een jonge webshop hebt en over een beperkt budget beschikt. Neem als speelgoedverkoper bijvoorbeeld een naam die het woord ‘toys’ of ‘speelgoed’ herbergt.
  3. Kort en krachtig heeft de voorkeur. Mensen onthouden je domeinnaam sneller en je bent makkelijker te vinden.
  4. Heb je ook een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk een domeinnaam die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de naam van je fysieke winkel. Zo blijft het duidelijk. overzichtelijk en herkenbaar voor de klant.
  5. Kies de juiste extensie (de code achter de domeinnaam). Richt jouw webshop zich uitsluitende op de Nederlandse markt. Kies dan voor de extensie .nl. Wil je ook je vleugels uitspreiden naar de rest van Europa en de wereld? Dan kun je beter kiezen voor .com, .eu of .net. 

Een goede domeinnaam is ook eenvoudig uit te spreken en te schrijven. Probeer het gebruik van streepjes, trema’s en andere symbolen daarom zoveel mogelijk te beperken.

Webhosting

Het volgende aandachtspunt is de webhosting. De moderne online-koper is behoorlijk kritisch en heeft zeker geen engelengeduld. Laden de pagina’s van je shop te traag? Dan staat de concurrentie een muisklik verderop klaar om de concurrentie met open armen te verwelkomen. Snelle laadtijden hebben bovendien een positieve invloed op je conversiepercentages (de experts schatten dat je conversiepercentage met zo’n 7 procent daalt bij elke extra seconde die een bezoeker moet wachten) en rankings in Google.

Opties webhosting

Je hebt als webshopeigenaar de keuze uit diverse typen hosting.

  • In het geval van shared hosting deel je serverruimte en resources met andere gebruikers. Shared hosting is voordelig, maar wel gekoppeld aan een relatief hoge kans op downtime en lange laadtijden.
  • Kies je voor dedicated hosting? Dan hoef je jouw server niet met anderen te delen. Duurder, maar wel betrouwbaarder en in de regel sneller dan shared hosting.

Cloud hosting gaat uit van het principe ‘pay as you go’. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de ruimte en resources die je gebruikt. Het grote voordeel: je kunt makkelijk opschalen als je webshop snel groeit. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent, is het handig om deze vorm van hosting uit te besteden aan een serviceprovider.

Wat voor jou de beste optie is, hangt af van je behoeften, wensen en budget. Heb je een kleine shop en bescheiden groeiambities? Dan red je het met shared hosting prima. Wil je snel groeien en van e-commerce je professie maken? Dan ben je vermoedelijk al snel toe aan dedicated hosting of cloudhosting. Misschien wel een flinke investering, maar wel eentje die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Welke hosting je ook kiest, er zijn een paar zaken die zeker op orde moeten zijn. Zorg er in elk geval voor dat je geregeld back-ups maakt van je webshop. Als zich dan een calamiteit voordoet, kun je altijd terug naar de vorige versie van je shop. Ook een SSL-certificaat is tegenwoordig een vereiste. Zo’n certificaat vormt een extra beveiligingslaag omdat het de informatie versleutelt die jouw webshop met de klant uitwisselt. Hackers krijgen dan niet de gelegenheid om persoons- en betalingsgegevens in te zien als iemand een aankoop doet in je webwinkel.

Software

De software vormt het kloppende hart van je webshop. Goede software regelt de meeste complexe en technische zaken die komen kijken bij het managen van een webshop automatisch. Gelukkig is het aanbod aan platforms en ondersteunende software meegegroeid met de toenemende populariteit van e-commerce en heb je vandaag de dag de keuze uit diverse goede oplossingen.

Als beginner heb je waarschijnlijk nog niet het budget om een duur designbureau in te schakelen dat je webshop helemaal en tot in de kleinste details op maat bouwt. Gelukkig creëer je met de onderstaande webshop ook moeiteloos iets heel moois.

WooCommerce 

WooCommerce is een populaire en gratis WordPress-plugin die in Nederland door een dikke 40 procent van de webshops wordt gebruikt. Het is een prima oplossing voor de beginnende webshopeigenaar. De enige maandelijks terugkerende kostenpost is het bedrag dat je betaalt voor de hosting.

Magento 

Magento levert een enorm krachtig softwarepakket en is sinds de lancering van Magento 2 alleen nog maar beter geworden. Het platform is de beste keuze voor grote webshops die een groot productassortiment aanbieden en vele duizenden bezoekers per maand trekken. Je kunt bovendien rekenen op een uitgebreid aanbod aan extra extensies en plug-ins. Ook de expertise en feedback van een grote gebruikerscommunity is waardevol. 

Magento is wel een zwaar pakket dat veel vergt van je hosting. Bovendien heeft het ook een steile leercurve, waardoor je webshop niet binnen een oogwenk ‘up and running’ is. De community-editie (open source) is gratis. Als je shop en klandizie groeit, biedt de betaalde enterprise-editie veel extra mogelijkheden.

Shopify

De software van Shopify zit goed in elkaar, is behoorlijk gebruiksvriendelijk en heeft een behoorlijk actieve community. Omdat je per klant en verkoop een percentage bovenop de pakketprijs betaalt (het goedkoopste pakket kost 30 euro), kan de rekening wel stevig oplopen als je snel groeit of dure producten verkoopt

Shopware

Shopware is het grootste en populairste e-commerceplatform in Duitsland en speelt zich de laatste jaren ook in steeds meer andere Europese landen prominent in de kijker. Het platform is specifiek ontwikkeld voor (middel)grote webshops en sterk visueel ingestelde webwinkels. Zo kun je met het platform fraaie ‘virtuele etalages’ bouwen om je productassortiment te showen. Shopware is betaalbaar, maar qua features en support beperkter dan Magento en Shopify.

Lightspeed

Met de betaalde software van Lightspeed huur je eigenlijk een webshop die al zo goed als af is. Het goedkoopste pakket kost je 50 euro per maand. Wil je meer producten toevoegen en het aantal thema’s en plug-ins uitbreiden? Dan betaal je daar vaak extra voor.

Uiterlijk en design van de webshop

Je hebt de techniek op orde. Mooi, nu is het tijd om je shop te vullen met de juiste producten en die onder de aandacht van de bezoeker te brengen. Hiervoor is het allereerst belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en voldoende afbakent. Welke mensen zijn geïnteresseerd in je producten? En welke range aan producten wil je inzetten? Ga je voor een breed aanbod of verregaande specialisatie?

Vervolgens is het zaak om je producten onder te brengen in goede categorie- en productpagina’s. Zorg er vooral voor dat producten in logische categorieën staan en de categoriepagina’s overzichtelijk zijn en een herkenbare huisstijl hebben. De productpagina’s moeten vooral volledig (duidelijke productnaam en -omschrijving met keywords) en visueel uitnodigend (goede foto’s, een pakkende sfeerimpressie) zijn.

Betaalmogelijkheden

Een goede webshop stelt een bezoeker ook in staat om snel en gemakkelijk af te rekenen. Het integreren van betaalmogelijkheden in je webshop is daarom de volgende stap. Zet hierbij in op diversiteit. Een breder spectrum aan betaalopties vergroot de kans dat een klant het betaalmiddel van zijn of haar voorkeur terugvindt in jouw webshop.

Onder Nederlandse klanten is iDEAL bijvoorbeeld enorm populair. Maar als je ook op Belgische en Duitse klanten mikt, is het een goed idee om ook Bancontant en Sofort als betaalmogelijkheid aan te bieden. Kijk daarnaast ook naar universeel-internationale oplossingen als PayPal, Google Pay, Apple Pay en de bekende creditcards.

Je kunt iDEAL gewoon aanvragen via je bank, maar de oplossing, net als veel van de andere betaalopties, ook in je webshop integreren via betaalproviders als Mollie, TargetPay, Sisow, Buckaroo of Icepay. Je betaalt dan meestal een vast bedrag per maand en transactiekosten per betaalmethode.

Onlinemarketing

De eerste stappen zijn gezet: je webshop is in de lucht en helemaal ingericht. Maar om serieus commercieel succes te boeken en bekendheid te vergaren, is het natuurlijk ook zaak om je webshop te promoten. Kennis van internetmarketing en social media komt dan uitstekend van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk.

Zorg er daarnaast voor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen door goed zoekwoordenonderzoek en het creëren van waardevolle content. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig zowel on- als offline genoeg creatieve manieren om je webshop te promoten!

Webshop beginnen: levering en verzending

Je webshop staat online en de eerste bestellingen stromen binnen. Het volgende aandachtspunt is de logistiek. Hoe krijg je de order snel en veilig bij de klant? Denk er goed aan dat mensen vooral online bestellen vanwege het gemak en de tijdsbesparing. Ze verwachten dus dat ze een bestelling snel en goed verpakt ontvangen. Komen producten licht beschadigd aan? Of duurt het (te) lang voordat de klant zijn bestelling ontvangt? Dan klikt hij  de volgende keer door naar de concurrent.

Om de logistiek op orde te brengen is het belangrijk dat je al in een vroeg stadium gaat kijken naar de mogelijkheden die de diverse pakketbezorgers bieden. Hoe zit het met de snelheid? Welke kosten rekenen de diverse bezorgdiensten? En wat zijn de voorwaarden die ze stellen aan een samenwerking? Zorg er ook voor dat je de logistieke kosten van het verpakken en verzenden van je bestellingen van meet af aan budgetteert. Veel beginnende webshopeigenaren onderschatten de kosten die gemoeid zijn met leveren en verzenden .

Klantenservice

Als klant verwacht je ook nazorg van een webshop. Een moderne verkoper moet goed en snel antwoorden op vragen en een fair en coulant retourbeleid hanteren. Zorg er dus voor dat dit goed geregeld is. Bied klanten de mogelijkheid om via diverse kanalen (e-mail, telefoon, app, chatbots, klantenportaal) contact met je op te nemen en antwoord snel. Een goede klantenservice maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en goede webshop.

Een webshop opzetten? UX Maze helpt je verder

Je ziet, voor het beginnen van een webshop heb je niet heel veel nodig. Het vinden van de ideale formule voor commercieel succes en optimale conversie is echter vaak een een stevige uitdaging. Bij UX Maze hebben we volop ervaring met het bouwen en optimaliseren van diverse typen webshops.

Vanuit die expertise helpen wij je dolgraag met het uittekenen van een strategie waarmee jij het beste uit jouw webshop haalt. Benieuwd naar de mogelijkheden. Bel ons gerust op +31 (0) 318 24 00 49 of stuur een mail naar info@uxmaze.nl. We leren je graag kennen!