CRO en e-commerce: design is niet subjectief

CRO en e-commerce: design is niet subjectief

CRO

Een zo hoog mogelijke CRO (conversie-optimalisatie) is waar elke webshopeigenaar natuurlijk naar streeft. Conversies brengen uiteindelijk namelijk het geld in het laatje. Tegelijkertijd worstelen nogal wat ondernemers binnen de e-commerce met het optimaliseren van hun CRO. Soms komt dat omdat ze geen duidelijke CRO-strategie hebben of teveel tegelijk willen doen.

Maar het komt ook nogal eens voor dat het design van een webshop gewoon niet uitnodigend genoeg is. Bezoekers hebben moeite om snel de juiste pagina’s, informatie en producten te vinden, de checkout neemt veel tijd en invulwerk in beslag of het webdesign nodigt gewoon niet uit tot verder kijken en klikken.

Design wordt bovendien nog te vaak gezien als een subjectief iets. Dit klopt misschien deels, maar er zijn ook gewoon vaste designelementen die in vrijwel elke populaire en succesvolle webshop terugkomen. In dit blogartikel vertellen we je meer over CRO en e-commerce, maar zoomen we vooral in op de invloed die een goed ontwerp heeft op je CRO en e-commercesucces.

Wat is CRO en waarom is het belangrijk?

In de begindagen van het internet, toen online kopen een hoge vlucht begon te nemen maar e-commerce nog in de wetenschappelijke kinderschoenen stond, wilde iedereen vooral zoveel mogelijk bezoekers naar zijn of haar webshop trekken. De redenering: meer bezoekers leiden uiteindelijk vanzelf tot betere verkoopcijfers.

De werkelijkheid is echter wat gecompliceerder. Hoewel veel traffic naar je webshop zeker niet onbelangrijk is voor je CRO, kwamen webwinkels dankzij onderzoek en data al snel tot de conclusie dat het minstens zo belangrijk is om meer omzet te halen uit bestaande klanten. Het kost namelijk minder geld en inspanning om je webshop en e-commercestrategie zo in te richten dat bestaande klanten meer converteren.

Zeker de digitale voorhoede ging gretig aan de slag met tests en onderzoeken om erachter te komen hoe ze meer omzet konden halen uit bestaande bezoekers. Vaak ging het gewoon om het veranderen van de kleur of positie van de bestelknop of het aanpassen van de lay-out van een landingspagina, maar soms ook om complexe psychologische strategieën die inzicht bieden in de geest en het aankoopgedrag van de online-consument.

De conclusie: zelfs kleine aanpassingen in het design verhogen de conversie vaak al met enkele procenten. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien niet heel veel. Maar bedenk je wel dat een paar procent meer conversie een middelgrote tot grote grote webshop op jaarbasis al gauw honderdduizenden tot miljoenen euro’s aan extra omzet oplevert. Het helpt dus wel om kritisch naar je CRO te kijken, zeker omdat je het principe kunt toepassen op vrijwel alle activiteiten en middelen (techniek, design, klantenservice, logistiek) die bij het runnen van een webshop komen kijken.

Design en CRO: de geheimen van een goed ontwerp

Het ontwerp van een webshop of -site is een belangrijke, maar soms sterk onderschatte succesfactor. Een eerste indruk is belangrijk, zeker als het aankomt op de relatie tussen webdesign en CRO. Onderzoek toont zelfs aan dat 94 procent van de eerste indrukken vooral te maken hebben met het ontwerp van een webshop of -site. Tijd dus om eens te kijken naar een aantal tips, trucs en strategieën om een ontwerp te creëren dat je kansen op een hogere CRO vergroot.

Houd de navigatie simpel en overzichtelijk

Een van de belangrijkste elementen van een goed webdesign is de navigatie. Bezoekers gaan namelijk doorgaans niet gelijk binnen een paar seconden over tot conversie als ze op je webshop landen. Ze zullen eerst nog wat verder browsen en andere landings- en productpagina’s bekijken. Het spreekt dus voor zich dat bezoekers niet voor conversies zorgen als ze niet snel en makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Wat betreft navigatie is het vaak verstandig om het devies ‘minder is meer’ te volgen. Een navigatiebalk met veel onnodige keuzemogelijkheden overrompelt veel bezoekers en vergroot de kans dat ze op een verkeerde landingspagina terechtkomen. Probeer je menu-opties dus beperkt te houden. Dat kan door opties samen te voegen of keuzemogelijkheden met weinig functionele meerwaarde weg te halen.

Een goed voorbeeld dat illustreert dat meer keuzemogelijkheden vaak niet leiden tot hogere conversiecijfers is een experiment dat te boek staat als dejamstudie’. Een supermarkt zette een tafel op met 24 verschillende soorten jam. Hoewel 60 procent van het winkelende publiek op de tafel af kwam, deed slechts 3 procent een aankoop.

Toen er nog maar 6 smaken jam op de tafel stonden, kwam 40 procent kijken en kocht 30 procent iets. Ook in een webshop gaat het vaak zo: het aanbieden van veel keuzemogelijkheden trekt wel bezoekers, maar minder overdaad aan keuzes leidt meestal tot meer conversies.

Vermijd grote tekstblokken

Online lezen we anders dan op papier. Waar grote tekstblokken in een boek vaak geen probleem zijn, zijn ze online vaak ware conversiekillers. Mensen willen geen ellenlange paragrafen lezen voordat ze online een aankoop doen.

Er zijn verschillende manieren om lange tekstblokken te vermijden en de content op je webshop van een aantrekkelijker en makkelijker behapbaar uiterlijk te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande stijltips.

  • Gebruik aansprekende en kwalitatief goede afbeeldingen. Overdrijf hier overigens niet mee.
  • Voorzie sommige secties van bullet points. Dit maakt belangrijke informatie snel inzichtelijk en toegankelijk. 
  • Infographics kunnen ook een leuke en interessante manier zijn om pagina’s te verlevendigen en belangrijke informatie snel en helder voor het voetlicht te brengen.
  • Gebruik voldoende witregels en tussenkopjes om een tekst makkelijker lees- en scanbaar te maken.

Optimaliseer je checkoutproces

Het checkoutproces is ook een designelement dat bij veel webshops het aantal conversies drukt. Kijk hier dan ook met een kritisch oog naar. Hoeveel stappen moet een klant doorlopen bij het afronden van zijn of haar aankoop? Moet hij veel informatie invullen en diverse pagina’s doorlopen voordat de aankoop een feit is? Moet de klant een verplicht account aanmaken?

Als het checkoutproces lang en complex is, groeit de kans dat een klant vlak voor de conversiefinish alsnog afhaakt. Probeer het checkoutproces dus zo kort en overzichtelijk mogelijk te houden. Vraag alleen om informatie die wezenlijk is voor het bestel- en verzendproces (naam, adres, verzendwijze) en zorg ervoor dat de klant niet eerst nog een half dozijn pagina’s moet doorlopen voordat hij zijn definitieve bestelling kan plaatsen.

En houd het creëren van een account optioneel. Het verplicht aanmaken van een account is namelijk de op een na vaakst genoemde reden om toch af te zien van conversie. De nummer een: onverwachte bijkomende kosten (extra verzendkosten, belastingen, fees) die op de productpagina niet worden genoemd, maar bij de checkout ineens wel opduiken.

Zorg voor een duidelijke CTA

Bij een goed webshopdesign horen ook duidelijke call-to-actions (CTA’s). Moet een bezoekers eerst helemaal naar de onderkant van een pagina scrollen, daar op een link klikken die hem naar een andere pagina brengt, en vervolgens op de nieuwe pagina met een vergrootglas zoeken naar een bestelknop die ergens verborgen is in de linkeronderhoek? Dan zullen je conversiecijfers vermoedelijk niet heel hoog zijn.

Dat lijkt gesneden koek, maar de praktijk wijst uit 47 procent van de websites en -shops geen CTA-buttons heeft die in minder dan 3 seconden te vinden zijn. 72 procent heeft bovendien geen CTA’s staan op ‘lagere’ pagina’s.

Zorg er dus voor dat je op elke pagina een duidelijk zichtbare CTA plaatst. Die CTA moet de bezoeker ondubbelzinnig duidelijk maken dat hij of zij op die knop of link moet klikken voor het afronden van een aankoop. De menubalk aan de bovenkant van een pagina is vaak een prima plek voor het plaatsen van een CTA.

Zorg voor voldoende laadsnelheid

Laadsnelheid is een belangrijk element van de gebruikerservaring en heeft veel invloed op je CRO. Een onderzoek uit 2020 laat bijvoorbeeld zien dat 47 procent van de bezoekers verwacht dat een pagina in 2 seconden of minder laadt. Duurt het langer dan 3 seconden? Dan houdt 40 procent het al voor gezien. Dat percentage stijgt zelfs naar 75 procent als een site of pagina meer dan 4 seconden nodig heeft om te laden. Engelengeduld is dus geen eigenschap die de gemiddelde online-koper bezit. Snelle laadtijden zijn daarom een absolute vereiste voor conversiesucces.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om de laadsnelheid van je webshop en -pagina’s een stevige impuls te geven. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Houd het formaat van je afbeeldingen binnen de perken. De resolutie hoeft niet zo hoog te zijn als bij een printpublicatie.
  • Kies de juiste hosting. Zeker een zwaar pakket als Magento 2 stelt behoorlijk wat eisen aan je hosting.
  • Meet de laadsnelheid geregeld. Zo houd je de vinger aan de pols en bewaak je de gebruikerservaring.

Blijf testen en toetsen

CRO en het vinden van het juiste ontwerp voor je webshop vereisen continue aandacht. Wees dus niet bang om geregeld iets nieuws te proberen en te blijven experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan het af en toe aanpassen van de lay-out van je pagina’s, het uittesten van verschillende CTA-buttons om te kijken welke varianten optimaal werken of het uitproberen van verschillende typen zoekbalken.

Probeer ook qua content variatie aan te brengen. Wissel informatieve teksten en longreads af met kortere teksten en (audio)visueel materiaal zoals infographics, video’s, podcasts en vlogs. Zo blijft het afwisselend en spannend voor de bezoeker.

De balans vinden tussen design en CRO: UX Maze helpt je verder

Webshopontwerp en CRO zijn twee zaken die nauw met elkaar verbonden zijn. Design wordt soms als iets subjectiefs gezien, maar dat is het niet. Zoals we hierboven zagen, zijn er wel degelijk duidelijke best practices op het gebied van snelheid, de strategische positionering van CTA’s, de pagina- en menustructuur van je shop en de ordening/vorm van gepubliceerde content.

Vind je het lastig om de optimale balans te vinden tussen design en conversie-optimalisatie? Dan helpt UX Maze je graag verder. Wij beschikken over ruime ervaring met het ontwikkelen van e-commercestrategieën en het optimaliseren van een breed en divers scala aan verschillende webshops. Benieuwd naar de mogelijkheden? Dan leren wij je graag kennen.

Content marketing kan jouw webshop een boost geven

Content marketing kan jouw webshop een boost geven

Ontdek de  hidden treasures of contentmarketing

E-commerce is veel meer dan online producten verkopen en diensten aanprijzen. Content creëren hoort er ook bij. Je moet potentiële klanten namelijk ook prikkelen en voorzien van waardevolle informatie in elke fase van de customer journey. De manier om dat te doen? Gebruikmaken van de hidden treasures (verborgen schatten) of contentmarketing. Het vertellen van jouw bedrijfsverhaal staat hierbij voorop. En juist de manier waarop dat verhaal wordt verteld maakt tegenwoordig het verschil.

Veel bedrijven onderkennen inmiddels de waarde van contentmarketing en schatten het concept op de juiste waarde. De implementatie laat alleen soms nog te wensen over. Een van de problemen is dat contentmarketing te generiek wordt aangepakt: veel bedrijven doen grotendeels hetzelfde. Duik je wat dieper in de materie? Dan ontdek je op een gegeven moment ook de hidden treasures van contentmarketing.

Maar wat zijn deze hidden treasures of contentmarketing? En hoe gebruik je ze optimaal om meer rendement uit je e-commerce en marketingactiviteiten te halen? Wij vertellen het je in dit blogartikel.

Content checken: regelmatig contentaudits uitvoeren

Zeker als je al een poos bezig bent met contentmarketing zul je al het een en ander aan artikelen of videomateriaal hebben gepubliceerd. Maar hoe zit het eigenlijk met het effect van die content? Welke content levert kliks, leads en conversies op en welke bijdragen worden amper bekeken?

Veel webshopeigenaren en andere e-commerceprofessionals stellen die vragen niet of nauwelijks. Ze produceren en plaatsen een stuk content, maar kijken er na publicatie nauwelijks nog naar om. Zonde! De contentaudit is daarom een waardevolle verborgen schat die het mogelijk maakt om het wapen van contentmarketing veel effectiever in te zetten.

Op basis van de performance en populariteit van content, kun je gaan bepalen wat je ermee doet: verwijderen (content die amper traffic genereert), updaten (content die waardevolle zoekwoorden of inhoud bevat, maar inmiddels verouderd is), laten staan (topcontent die populair of trending is) of verplaatsen (content met potentie die lastig vindbaar is omdat hij op de verkeerde plek staat).

Veel evergreencontent gebruiken

Veel bedrijven hebben de neiging om content te produceren die brandactueel is. Hoeveel artikelen en blogposts focussen zich tijdens de pandemie bijvoorbeeld niet op COVID-19 en de invloed die deze roerige tijd heeft op hun branche en business? Op zich niets mis mee, maar vergeet ook zeker content met een langere levensduur (evergreen) niet.

Deze bijdragen hebben in principe geen verloopdatum en blijven dus altijd interessant en relevant voor je doelgroep. Een hidden treasure of contentmarketing dus. Richt je evergreencontent vooral op onderwerpen die betrekking hebben op en bijzonder interessant zijn voor jouw specifieke marktniche. Probeer ook af te wisselen met de formats die je gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebalanceerde mix van blogposts, infographics, tutorials, casestudies, tips en trucs, whitepapers en gidsen.

Populaire content hergebruiken

Het is geen sinecure om op te vallen in de stortvloed aan content die tegenwoordig het internet overspoelt. Ook het op gang houden van de stroom aan nieuwe ideeën kan een flinke uitdaging zijn. Het goede nieuws: de content die je in het verleden al produceerde is vaak een verborgen schat voor contentmarketing die het pad naar een gouden commerciële toekomst effent.

Heb je een blog, video, whitepaper of lijst met best practices die enorm vaak bekeken of gedownload wordt en waar je veel positieve reacties op krijgt. Denk dan eens na over ‘repurposing’. Dit betekent dat je content hergebruikt in een andere vorm of een ander medium. Denk bijvoorbeeld aan voorbeelden als: 

  • een SlideShare-presentatie of infographic op basis van de inhoud van een blogpost;
  • een compilatie van populaire artikelen in de vorm van een e-book;
  • een serie casestudies op basis van interne data;
  • tekstuele content vertalen naar een video of vlog;
  • Een serie korte ’teasers’ op sociale media;
  • een whitepaper opdelen en hergebruiken in de vorm van een serie e-mails.

De kracht van visualisatie gebruiken voor contentmarketing

De mens is een visueel wezen. Van al de zintuigen die we bezitten, vertrouwen we meestal het sterkst op onze ogen. Toch is het visualiseren van informatie nog vaak een onderschat aspect van contentmarketing. Je ziet nog steeds veel websites en -shops die bepaald geen lust voor het oog zijn en niet de juiste balans hebben tussen tekst en visuele bravoure.

Stockfoto’s zijn leuk als illustratief element bij een blogpost, maar als je een blijvende visuele herinnering wilt achterlaten op de klant heb je toch iets meer nodig. Creatieve (info)graphics, diagrammen of hoogwaardige en originele foto’s helpen om teksten op te delen in makkelijker te behappen brokken. Het resultaat? Je houdt de aandachtspanne van de lezer langer vast. Door ook merkelementen zoals bedrijfslogo’s en herkenbare kleuren en fonts toe te voegen, creëer je bovendien een duidelijke merkidentiteit.

Je kunt voor het visuele deel van je contentmarketing natuurlijk een grafische designer inschakelen. Of er zelf eentje aannemen. Maar wat als je hier het budget niet voor hebt? Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende tools op de markt waarmee je ook als niet-designer aantrekkelijke en opvallende graphics fabriceert. Canva, Snappa, Venngage, Bannersnack, Infogram en Visme zijn prominente voorbeelden van zulke gebruiksvriendelijke grafische software.

Inspelen op emoties

We zien mensen vaak als door en door rationele wezens. Dat beeld klopt echter maar ten dele. Zeker als het aankomt op het kopen van producten of beleven van bijzondere gebeurtenissen speelt de emotie een niet te onderschatten rol. Veel marketingcontent maakt niet goed genoeg gebruik van de hidden treasure die emotie heet.

Emotiewoorden

Echt goede contentmarketing onderkent dat consumenten hun aankoopbeslissingen vaak grotendeels nemen op basis van emoties en speelt hier actief op in. Hoe? Door bijvoorbeeld in de titel en tussenkoppen (meestal de eerste onderdelen van een tekst die mensen scannen) van een blogpost woorden te gebruiken die menselijke emoties triggeren. Copywriter Karl Stepp heeft een handig lijstje samengesteld met woorden die in het mensenbrein vaak een sterke emotionele respons opwekken. En misschien ook wel leuk om te weten: plaatjes van baby’s en knuffelbare dieren doen het ook altijd goed op emotioneel vlak. Bovendien verhogen ze de respons op een artikel of advertentie, zelfs als het product niet direct iets met baby’s of dieren te maken heeft…

Denk ook altijd vooraf na over het gevoel dat bepaalde content opwekt bij de lezer of kijker. Voelt hij of zij zich goed na het bekijken van de content? Is het waarschijnlijk dat de tekst, video of infographic een emotionele band tussen de potentiële klant en jouw merk of webshop tot stand brengt? Dit kun je testen door zelf tijdelijk in de huid van je doelpubliek te kruipen.

Content en de kracht van storytelling

Verhalen hebben al sinds mensenheugenis een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons. Ze vormen in veel opzichten de smeerolie van onze beschaving en prikkelen de fantasie en het intellect op een manier die ons in staat stelt om continu te innoveren en nieuwe uitvindingen te doen. Het is dus logisch om de kracht van verhalen ook te gebruiken bij contentmarketing voor e-commerce.

Toch schort het daar nogal eens aan. Veel e-commercecontent op het internet is niet veel meer dan een opsomming van feiten en productspecificaties zonder een duidelijke en intrigerende narratieve structuur. Lang niet elk bedrijf heeft de verborgen schat van het verhalen vertellen al ontdekt.

Zo vertel je een goed verhaal

Maar hoe vertel je een goed verhaal? Volgens veel psychologen en marketingexperts geven filmproducenten en schrijvers het goede voorbeeld en herbergt een goed marketingverhaal de drie elementen die ook in de meeste films en series terugkomen. Tijd om die eens kort te bekijken.

  1. De protagonist is het centrale personage waar de kijker of lezer zich mee identificeert. In een goed marketingverhaal is dit jouw merk of een persoon die symbool staat voor je merk.
  2. De antagonist is iemand die probeert te verhinderen dat de protagonist zijn doel bereikt. In de marketing zijn dit vaak reactionaire elementen die de komst van betere technologieën en/of producten proberen te blokkeren. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Korte Termijntonijn’ uit de reclame van ASN Bank. Dit is een fictieve fabelfiguur die symbool staat voor het kortetermijndenken en de bijdrage die veel traditionele banken nog leveren aan niet-duurzame activiteiten die roofbouw plegen op de natuur en het milieu.
  3. De strijd, waarbij de protagonist na een spannende climax de protagonist overwint.

Een overkoepelende morele boodschap legt meestal de verbinding tussen de drie bovengenoemde verhaalelementen. Denk bijvoorbeeld aan de in veel verhalen terugkerende boodschap dat we mensen niet alleen op hun uiterlijk moeten beoordelen. Of aan het element van David tegen Goliath dat een maatschappij als Virgin Airways heel duidelijk uitdraagt om zich te onderscheiden van de nationale Britse luchtvaartreus British Airways.

Ook de commercial ‘Standing on the Shoulders of Giants’ van Nissan maakt handig gebruik van deze hidden treasure of contentmarketing. Hij zoomt heel erg in op het belang van rolmodellen (een oudere broer, vader en moeder, een brandweerman, een coach en een astronaut) en laat zien hoe deze mensen de levens van verschillende kinderen positief beïnvloeden.

De kracht van storytelling

Hulp van experts en influencers

Een ander ingrediënt dat deel uitmaakt van een succesvol contentmarketingrecept is autoriteit. Die credibiliteit krijg je door je te beroepen op experts binnen jouw vakgebied. Gebruik quotes van bekende en betrouwbare mensen van je branche en hun expertise zal ook op jouw merk afstralen.

Je kunt er ook voor kiezen om deze personen incidenteel of op regelmatig terugkerende basis een gastblog te laten schrijven. Veel commerciële magazines gebruiken die tactiek ook door in hun katernen een blog op te nemen die geschreven is door een bekend iemand die populair is bij de beoogde doelgroep.

Kijk ook eens naar de mogelijkheden om samen te werken met grotere websites die in dezelfde marktniche actief zijn als jij en hetzelfde publiek aanspreken. Dit is vaak een snelle en relatief eenvoudige manier om een publiek op te bouwen dat jouw content graag tot zich neemt. Heb je eenmaal een vaste schare volgers? Dan is er op het vlak van contentmarketing echt heel veel mogelijk!

Lijsten zijn nog belangrijker dan directe sales

Veel webshopeigenaren zijn heel sterk gefocust op directe conversie. Je bent immers met e-commerce begonnen om geld te verdienen. Maar realiseer je dat zelfs in een succesvolle webshop ruim 90 procent van de bezoekers je webshop verlaat zonder te converteren.

Het geheim is dus om mensen vaker terug te laten keren zodat ze uiteindelijk toch gaan converteren. Hoe je dat doet? Door een lijst van interessante prospects te maken. Vervolgens kun je ze via e-mailmarketing en sociale media (e-mail en sociale media zijn de kanalen die de meeste mensen dagelijks checken) mooie content voorschotelen en laten zien wat je allemaal in huis hebt.

Contentmarketing outsourcen

Veel e-commerce-ondernemers doen het liefste alles zelf of met een vast in-house team. Ze hebben vaak een of twee specialisten die alle marketingtaken  – van het schrijven van content tot het analyseren van data en marketingcampagnes – op zich nemen.

Heel efficiënt is dat meestal niet. Marketing is namelijk een breed en veelzijdig vakgebied met diverse deeldisciplines. De kans is klein dat een persoon al die disciplines even goed beheerst. Zeker het schrijven van inspirerende en sterke commerciële en informatieve content is een vak apart.

De grote pool aan kundige en beschikbare freelancers is een verborgen schat in de zee van de contentmarketing. Een professionele freelancer kan je organisatie bijvoorbeeld ontlasten in piekperioden en heel bedreven zijn in net dat specialisme dat niemand binnen je huidige organisatie beheerst. Bovendien heeft hij als outsider vaak een frisse blik op je bedrijf en marketingstrategie. Hij of zij lijdt niet aan de bedrijfsblindheid die er soms voor zorgt dat je bepaalde knel- of verbeterpunten binnen je organisatie niet herkent.

Bovendien kun je diensten van een freelancer flexibel afnemen. Heb je heel veel behoefte aan nieuwe content binnen een kort tijdsbestek, bijvoorbeeld op het moment dat de feestdagen voor de deur staan? Dan kun jij je concentreren op verkopen, terwijl de freelancers de contentmarketing verzorgen. In rustigere tijden zit je bovendien niet met het probleem dat je geen werk voor een contentmarketeer hebt die in vaste dienst is.

Doe iets ongewoons met je content

Lichtelijk uit de band springen is vaak ook een vorm van effectieve contentmarketing. We kennen allemaal wel de aparte foto’s en filmpjes die een brede lach op ieders gezicht toveren en binnen de kortste keren trending zijn op social media. Het kan dus geen kwaad om af en toe zo’n plaatje of video op te nemen in een van je posts of artikelen.

Kijk maar eens hoe Buzzfeed dat heel effectief doet in dit artikel. Het zijn allemaal foto’s die een opmerkelijk, surrealistisch beeld creëren door het unieke camerastandpunt van waaruit ze zijn genomen. Het resultaat: een opmerkelijk artikel dat mensen doorsturen naar hun vrienden of kennissen en delen op sociale media. Een betere vorm van gratis publiciteit voor jouw merk of e-commercekanaal is amper denkbaar.

De hidden treasures of contentmarketing ontdekken en benutten? UX Maze helpt je verder

Contentmarketing is in het digitale tijdperk dé manier om jouw e-commerce te professionaliseren en je kanalen onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dat is zeker het geval als je de tips en trucs kent die niet iedereen gebruikt.

Wil je ook de hidden treasures van contentmarketing ontdekken en optimaal benutten? Dan helpt UX Maze je hier graag bij. We hebben al honderden klanten geholpen met het op de kaart zetten en laten groeien van hun webshop(s). Benieuwd naar de mogelijkheden. Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op +31 (0) 318 24 00 49 of een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl.

E-commerce en social media

E-commerce en social media: zo versterk je jouw e-commercekanaal met sociale media!

Sociale media op een smartphone

Sociale media als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest zijn amper nog weg te denken uit onze moderne belevingswereld. Het zijn vaste onderdelen van het online-bestaan van de gemiddelde Nederlander. De meeste mensen zijn namelijk wel actief op een of meerdere van deze kanalen.

De populariteit van de socials heeft natuurlijk ook haar weerslag op e-commerce. Moderne e-commerce evolueert steeds meer in de richting van social commerce. Het Klant van de Toekomst-rapport van 2019 wees bijvoorbeeld al uit dat een kleine veertig procent van de consumenten zich via social media laten inspireren om een product te kopen. Vooral de nog jonge generatie Z ziet de sociale media als belangrijke inspiratiebronnen.

Anno 2021 vormen de sociale media dus belangrijke hoekstenen van een succesvolle en toekomstbestendige e-commercestrategie. Maar hoe gebruik je de kracht van social media optimaal om jouw e-commercekanaal te versterken? En wat is er allemaal mogelijk met de verschillende platforms? In dit artikel lees je het allemaal!

Inspireren via sociale media

Sociale media zijn ideale tools om mensen te inspireren. Ze zijn laagdrempelig en bieden veel mogelijkheden om gevarieerde content met je volgers en potentiële klanten te delen. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande mogelijkheden.

Visuele content

Visuele content is bij uitstek geschikt om mensen te inspireren. Denk bijvoorbeeld aan scherpe en uitnodigende productfoto’s die een artikel tot in de kleinste details tonen. Ideaal voor het aan de man brengen van kleding, waardevolle collectibles, meubels, auto’s of fietsen. Zeker een kanaal als Pinterest is uitermate geschikt voor het delen van mooie en inspirerende foto’s. Een bijkomend voordeel: lang nog niet alle bedrijven hebben dit medium al ontdekt als waardevolle marketingtool!

Bewegend beeld is en blijft populair als inspiratiebron. Bovendien is het maken en delen van video’s steeds eenvoudiger. De meeste moderne camera’s en de duurdere smartphones leveren tegenwoordig al een behoorlijke videokwaliteit, waardoor je niet hoeft te investeren in professionele camera-apparatuur om de vruchten van video te plukken. Korte video’s van je producten of een virtuele rondleiding door je winkel vergroten je bekendheid, zorgen voor extra interactie en versterken de band met je doelgroep.

AR en VR

Moderne technologieën als AR en VR geven je de mogelijkheid om visuele ervaringen naar een nog hoger niveau te tillen. Je kunt klanten via je sociale media onderdompelen in alternatieve visuele universums of bijvoorbeeld al in de winkel of op internet tonen hoe een product eruitziet in iemands virtuele woonkamer.

Social influencers

Ook het inzetten van social influencers is een goede manier om inspiratie te kweken via sociale media. Social influencers zijn mensen met heel veel volgers op sociale media die in staat zijn om specifieke doelgroepen te bereiken, overtuigen en activeren. Ze zijn vooral vaak actief op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok of Snapchat. Een social influencer post een video, foto, blog of tweet waarin een bepaald product of een dienst naar voren komt. Meestal niet op een opvallende manier, maar op zo’n wijze dat je écht denkt dat hij/zij zelf onder de indruk is van dit product. De uiting moet wel vermelden dat de foto of video gesponsord is, maar dit kan heel onopvallend met de aanduiding #spon onderaan de post.

Maar welke influencer is nu de juiste match voor jouw e-commercekanaal? Dat hangt onder meer af van de onderstaande factoren.

 

  • Op welk bereik mik je? Wil je vooral regionaal meer bekendheid verwerven of mik je op een nationaal of internationaal publiek? In het eerste geval kies je voor iemand die in jouw regio bekend is, terwijl je in het tweede geval meer hebt aan een influencer die landelijke of mondiale bekendheid geniet.
  • Wat is je budget? Zeker zogenoemde mega-influencers zijn niet goedkoop en vragen een behoorlijke duit voor het promoten van jouw diensten of producten.
  • Past een influencer bij je bedrijfsprofiel? Als je modieuze producten voor een jonger publiek verkoopt, past een influencer met een vlotte en hippe uitstraling het beste bij jouw uitstraling. Wil je vooral vertrouwen en degelijkheid uitstralen? Dan heb je meer aan een influencer die serieus, bedachtzaam en betrouwbaar overkomt.

 

Persoonlijke content

Het tonen van de gezichten achter je bedrijf of merk is een andere manier om mensen te inspireren via social media. Denk bijvoorbeeld aan een digitaal smoelenboek op Instagram of Pinterest en video’s of artikelen op Facebook die de bezoeker een kijkje in jouw bedrijf gunnen.

Informeren via sociale media

Heb je de gevoelige snaar geraakt en een potentiële klant weten te inspireren? Dan is de kans groot dat hij of zij zich gaat oriënteren op een product of dienst door meer informatie in te winnen. Ook in deze fase van de customer journey kunnen sociale media waardevolle bondgenoten zijn.

In dit stadium verschuift het accent van prikkelen naar informeren. De interesse is gewekt, maar de klant wil graag nog een gedegen overzicht van de specificaties, voordelen en nadelen van een product of dienst zien voordat hij overgaat tot een definitieve aankoop.

In deze fase van de klantreis scoor je dus vooral goed met informatieve content die je in verschillende vormen kunt gieten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een blog of reeks achtergrondartikelen waarin je producten of diensten toelicht. Presenteer je als een autoriteit binnen je vakgebied en richt je vooral op de praktische waarde en op het probleem dat het product of de dienst oplost. Verkoop je bijvoorbeeld boekhoudsoftware? Maak dan duidelijk welk gebruiksgemak en welke besparingen in tijd en kosten zo’n oplossing oplevert.
  • Informatieve video’s. Ben je bijvoorbeeld een cameraverkoper? Laat dan aan de hand van beelden uit het veld zien hoe een camera precies werkt en hoe je de belangrijkste functionaliteiten effectief inzet voor het schieten van de beste plaatjes.

Adverteren op social media

Sociale media zijn ook geschikte advertentieplatforms. Sterker nog, adverteren via social media heeft zelfs een aantal voordelen ten opzichte van adverteren via kanalen zoals printmedia of Google Ads. De belangrijkste?

  • Gebruikers van sociale media laten een berg data achter. Informatie die jij prima kunt gebruiken om advertenties heel doelgericht, relevant of persoonlijk te maken voor een of meerdere doelgroepen.
  • Je kunt eenvoudig zelf een budget opstellen, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan. Bovendien is er weinig waste omdat je advertenties heel gericht zijn afgestemd op een gespecificeerde doelgroep. De attentiewaarde is in de regel dus hoog. Bovendien kun je advertentiecampagnes op sociale media snel en eenvoudig bijsturen.
De verschillende sociale media

Typen advertenties op sociale media

Je kunt op sociale media diverse typen advertenties uitrollen. Elk van die advertentievormen is gericht op een specifiek onderdeel van de e-commercefunnel.

Linkadvertenties

Linkadvertenties zijn vooral gericht op het genereren van clicks. Ze zijn vaak de poort naar meer informatie. Denk bijvoorbeeld aan een linkadvertentie op een reissite. Klikt de bezoeker hier op? Dan krijgt hij de voordelen en unieke hoogtepunten te zien die verbonden zijn aan het boeken van de reis via die specifieke aanbieder. Linkadvertenties zijn vooral gericht op mensen die zich nog boven in de salesfunnel bevinden. Bezoekers dus die zich nog aan het oriënteren zijn op een aankoop.

Carrousel- en canvasadvertenties

Een carrouseladvertentie stelt je in staat om in één advertentie meerdere afbeeldingen laten zien. De gebruiker kan door deze afbeeldingen heen scrollen en zo meerdere producten bekijken. Een canvasadvertentie is een uitklapbare advertentie. Open je hem? Dan rolt er een aparte webpagina uit die meerdere producten presenteert of middels een combinatie van beeld, tekst en links een verhaal vertelt.

Canvasadvertenties zie je geregeld langskomen op Facebook, terwijl carrouseladvertenties het prima doen in Instagram. Deze twee advertentietypen zijn vooral gericht op het middendeel van de funnel. Het gaat dan om mensen die al bekend zijn met je merk, maar nog een laatste zetje nodig hebben om over te gaan tot bestelling.

Actie-advertenties

De naam zegt het al: actie-advertenties zijn ontworpen om conversies te realiseren. Door potentiële kopers met een advertentie door te verwijzen naar acties (tijdelijke kortingen, gratis verzending, pakketdeals), creëer je het gevoel van urgentie dat nodig is om de stap van interesse naar conversie te maken. Actie-advertenties zijn gericht op het onderste deel van de salesfunnel, wat dus neerkomt op de laatste fase van de klantreis.

Leadadvertenties

Leadadvertenties zijn bedoeld voor het verzamelen van informatie over je klanten. Je plaatst ze op Facebook en zorgt ervoor dat ze linken naar een formulier. Een voorbeeld is een advertentie die je nieuwsbrief onder de aandacht brengt en geïnteresseerden de mogelijkheid geeft om zich hiervoor aan te melden. De Facebook-Collectionadvertenties hebben ongeveer hetzelfde doel, maar stellen je zelfs in staat om advertenties, video’s en foto’s te combineren.

Tips voor social advertising

Adverteren op sociale media vereist wel een goede strategie en valt of staat met een aantal best practices. Doe je voordeel met de onderstaande tips en trucs.

Houd je advertentiedoelen goed voor ogen

Er is niets mis met een beetje experimenteren als je werk wilt maken van social advertising. Maar experimenteer niet zomaar in het wilde weg. Het is wel belangrijk dat je een goede focus behoudt en goed nadenkt over het doel van je advertenties op sociale media. Wat wil ik bereiken met een campagne? Wil ik meer naamsbekendheid genereren of vooral mijn conversiecijfers naar een hoger niveau tillen?

Kies je kanalen zorgvuldig

Het is verleidelijk om op alle socialmediakanalen zichtbaar te zijn. Maar onderzoek eerst of dat wel nodig is. Het heeft weinig zin om veel tijd, energie en geld te steken in een ambitieuze advertentiecampagne op Snapchat of Instagram als onderzoek uitwijst dat jouw doelgroep deze kanalen nauwelijks gebruikt.

Bewaak je budget

Stel een duidelijk afgebakend budget op dat je wilt gebruiken voor social advertising en probeer  hier niet te veel van af te wijken. Het voordeel van sociale media is dat het vrij goedkope advertentieplatforms zijn. Maar die lage prijs is tegelijkertijd ook een valkuil omdat het lastig kan zijn om de exacte totaalkosten goed in het oog te houden.

Target duidelijke doelgroepen

Met hagel schieten heeft in het sociale advertentie-universum weinig zin. Het is veel verstandiger om je advertenties toe te spitsen op duidelijk afgebakende doelgroepen. Denk hierbij aan kenmerken als interesses, leeftijd, geslacht, merkvoorkeuren, opleiding, relatiestatus of woonplaats. Het resultaat van zo’n gerichte focus op duidelijk afgebakende doelgroepen? Je maakt advertenties een stuk effectiever. 

 

Het voordeel van adverteren op sociale media is dat je terug kunt vallen op slimme analysetools die alle relevante informatie over je doelgroep(en) inzichtelijk maken. Zo kun je jouw advertenties inrichten op basis van harde data in plaats van spontane ingevingen.

Wij verbinden e-commerce en social media

Wil je ook zichtbaarder en succesvoller worden op sociale media? Maar vind je het lastig om een strategie te ontwikkelen die e-commerce en social media samensmeedt tot een winnend geheel? Dan helpt UX Maze je graag verder. Wij zijn uitstekend thuis in de dynamische wereld van e-commercemarketing en helpen je graag om het beste te halen uit jouw aanwezigheid op de socials.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bel ons dan op +31(0) 85 130 34 76, stuur een mail naar info@uxmaze.nl of vul het contactformulier op onze website in. We leren je graag kennen!

Webshop zoekmachine optimalisatie: de complete gids

Zoekmachineoptimalisatie: de complete gids

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van elke e-commercestrategie. Natuurlijk is een mooie, functionele en gebruiksvriendelijke webshop het kloppende hart van je e-commerce. Maar alleen een goede webshop en veelzijdig platform is niet genoeg. Om klanten naar je shop te trekken en een goede omzet te kunnen draaien, moeten bezoekers je natuurlijk ook weten te vinden. 

Niet altijd een eenvoudige klus op het overbevolkte web. Het aantal webshops groeit dagelijks, zeker nu de coronacrisis ervoor gezorgd heeft dat veel verkopers die voorheen vooral vertrouwden op hun fysieke winkels ook online een stuk actiever zijn geworden.

Omdat de meeste consumenten tegenwoordig op het internet speuren naar informatie over producten en verkopers, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in de belangrijkste zoekmachines. Idealiter prijkt jouw naam prominent op een van de eerste pagina’s met Google-zoekresultaten als potentiële klanten op zoek zijn naar het object van hun begeerte. Maar hoe zorg je ervoor dat kopers de weg naar jouw webshop vinden? En wat moet je allemaal doen om serieus werk te maken van zoekmachineoptimalisatie? We vertellen het je in deze complete gids.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Voordat we dieper in de materie en tips duiken, is het allereerst belangrijk om helder op het netvlies te krijgen wat zoekmachineoptimalisatie (ook vaak aangeduid met de afkorting SEO) nu precies is. In feite is het de benaming voor het hele proces dat ervoor zorgt dat jouw webshop en/of website(s) getoond worden in de (gratis) organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Google is daarbij wel de belangrijkste, omdat het nu eenmaal met afstand de populairste en meest gebruikte zoekmachine is.

SEO is dus heel wat anders dan SEA (search engine advertising). In het laatste geval heb je namelijk te maken met advertenties waarbij je voor iedere klik een klein bedrag betaalt. Je biedt dus geld om op een bepaalde zoekterm getoond te worden. Op basis van het bedrag dat je bereid bent te betalen en de relevantie van jouw pagina, krijg je van Google een bepaalde positie toegewezen tussen de betaalde zoekresultaten. Let maar eens op de bovenste resultaten na het intikken van een zoekopdracht. Die worden aangemerkt als advertentie en zijn dus gekocht.

Maar direct daaronder komen de eerste organische zoekresultaten. Die zijn het resultaat van een gerichte SEO-strategie. Zo’n hoge notering in de organische resultaten zorgt doorgaans voor een constante stroom van bezoekers richting je website of webwinkel. Een hoge positie in de organische zoekresultaten kan dus goud waard zijn voor jouw e-commerce.

Tegelijkertijd is de concurrentie om die topnoteringen de laatste jaren alleen maar heftiger geworden. Je moet tegenwoordig heel wat moeite doen om hoog in de Google-zoekresultaten te komen. Zoekmachineoptimalisatie is inmiddels uitgegroeid tot een dynamisch vak. In de volgende paragrafen tonen we hoe je met gericht onderzoek en een goede strategie toch veel concurrenten de loef afsteekt en goed vindbaar wordt in de zoekmachines.

Zoekmachineoptimalisatie en de moderne zoekmachine

Zoekmachines hebben in de loop der jaren een spectaculaire evolutie doorgemaakt. Ze zijn tegenwoordig dan ook een stuk slimmer dan in hun begindagen. Vroeger kon je zoekmachines foppen en de gunst van Google bijvoorbeeld winnen door je teksten vol te proppen met links en de zoekwoorden waarop je gevonden wilde worden. Dit is een techniek die ook wel te boek staat als ‘black hat SEO’.

Maar zo gemakkelijk gaat zoekmachineoptimalisatie vandaag de dag niet meer. Zoekmachines kijken steeds meer naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Sterker, Google heeft zelfs de neiging om nietszeggende en onnatuurlijk geschreven teksten met overdreven hoge dichtheden van een of enkele zoekwoorden af te straffen. De zoekmachine beloont daarentegen teksten die informatieve meerwaarde bieden over onderwerpen, producten of diensten.

Typen SEO

Je moet tegenwoordig dus wel wat moeite doen als je serieus werk wilt maken van zoekmachineoptimalisatie. De eerste stap is het krijgen van inzicht in de verschillende SEO-typen die er zijn. We zetten ze voor je op een rij.

On-page SEO

Dit zijn de individuele pagina’s van je website of -shop die de zoekmachine indexeert en vervolgens op een bepaalde positie in de zoekresultaten toont. Er zijn hier een aantal factoren die een grote invloed uitoefenen op je ranking.

  • De content die je publiceert. Langere, goed geschreven en informatief waardevolle teksten scoren meestal hoger dan kortere teksten met weinig informatieve meerwaarde. Bij afbeeldingen speelt de kwaliteit ook een rol, maar zijn ook de alt-tags en bijgevoegde meta-informatie belangrijk.
  • Zoekwoorden spelen uiteraard ook een rol. De keywords waar je op gevonden wilt worden moeten uiteraard terugkomen in de content, met name in de titel en headers. Maar niet in elke zin!
  • Vergeet ook de structuur van je pagina’s niet. Zijn ze logisch opgebouwd? Als het antwoord ja is, scoor je beter in de zoekmachines.

On-site SEO

Deze SEO-pijler draait vooral om de techniek achter je webshop of -site. Laden de pagina’s snel? Heeft je webshop een veilige verbinding (SSL-certificaat)? Is het gemakkelijk om door de shop te navigeren? Hoe is het gesteld met de algehele gebruikerservaring die je de bezoeker voorschotelt? En heb je veel of weinig last van downtime? Hoe beter die technische zaken op orde zijn, hoe groter de kans is dat je hoog in de zoekresultaten komt.

Off-page SEO

Je hebt goede, kloppende content en een webshop die technisch prima in elkaar steekt. Dan ben je wat brtreft zoekmachineoptimalisatie al een heel eind op weg. Er is echter nog een derde SEO-dimensie, namelijk de off-page SEO. Die heeft vooral betrekking op je autoriteit. Zien de zoekmachines jouw als een autoriteit binnen je vakgebied of marktsegment?

Natuurlijk geeft goede content je al behoorlijk wat krediet. Maar het is ook belangrijk om een goed backlinkprofiel op te bouwen. Als veel hooggewaardeerde websites naar jouw webshop linken en vice versa zien zoekmachines dat als een bewijs voor jouw autoriteit binnen een bepaald vakgebied of een specifieke marktniche.

Zoekmachineoptimalisatie en e-commerce: de weg naar succes

Het is dus duidelijk dat zoekmachineoptimalisatie een belangrijk aandachtspunt is als je e-commercesucces wilt boeken. Maar hoe pak je die onderneming nu het beste aan? Doe je voordeel met de onderstaande tips en best practices.

Vermijd dubbele content

Gemak dient de mens. Daarom gebruiken veel webshops nagenoeg dezelfde teksten bij het beschrijven van op elkaar lijkende producten of in artikelen met een thematische overlap. Foute boel! Google straft dit namelijk af, waardoor je nooit zult stijgen in de zoekresultaten. Probeer de teksten en productbeschrijvingen op je webshop dus zo uniek mogelijk te maken.

Een andere vorm van duplicate content is inhoud die via meer dan één URL bereikbaar is. Dit type dubbeling ontstaat doordat een product vaak in meerdere categorieën is opgenomen en de URL op basis daarvan verandert. Het probleem: de zoekmachine weet niet meer welke van de pagina’s de originele is, waardoor de originele pagina minder goed vindbaar wordt. Dit probleem los je grotendeels op door zogenoemde canonieke URL’s te gebruiken. Je wijst dan een bepaalde pagina aan als drager van de ‘hoofd-URL’.

Probeer ook om relevante zoekwoorden die een product nauwkeurig omschrijven in je URL’s op te nemen. Schoenenwinkel Omoda doet dat bijvoorbeeld heel goed. Een URL als  https://www.omoda.nl/heren/sneakers/zwart/https://www.omoda.nl/heren/sneakers/adidas/ sluit heel goed aan op een concrete zoekopdracht van iemand die precies op zoek is naar dit paar schoenen.

Verschaf unieke productinformatie

Veel webshops nemen productteksten letterlijk over van de fabrikant of leverancier en zetten die productinformatie vervolgens ongewijzigd op hun webshop. Misschien wel een praktische zet als je redeneert vanuit het oogpunt van tijd, maar een slechte beslissing op SEO-technisch vlak. Je biedt dan namelijk dezelfde teksten aan als tachtig procent van de concurrentie.

En daarmee scoor je geen punten bij Google, aangezien de grootste zoekmachine ter wereld een sterke voorkeur heeft voor unieke, originele en zelfgeschreven content. Het ontbreekt veel webshopeigenaren echter aan de tijd en creativiteit om zelf serieus werk te maken van contentcreatie. Bovendien is het schrijven van unieke en inspirerende productteksten en verdiepende artikelen ook een hele klus als je honderden of duizenden verschillende items verkoopt.

Er zijn gelukkig wel een aantal oplossingen die je uit de brand kunnen helpen.

  • Focus je vanuit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie op de populairste en best verkopende producten. Of op de producten die je de meeste marge opleveren. Niet elk product – en dus ook niet elke productpagina – is even belangrijk.
  • Goed schrijven is een vak apart. Overweeg daarom om een tekstbureau of professionele copywriter in te schakelen voor het maken van je productteksten.

 

Schep een hiërarchische structuur

Ook de structuur van je webshop en website is belangrijk. Idealiter zijn die opgebouwd als een virtuele piramide. De hoofdcategorieën (de basis) zijn onderwerptechnisch breed opgezet. Duik je als bezoeker dieper de webshop in? Dan krijg je een stapsgewijze verfijning per productcategorie en subcategorie.

Het voordeel van deze opbouw? Het is gebruiksvriendelijk voor de bezoeker en je wordt beter gevonden door internetshoppers die op zoek zijn naar specifieke (niche)producten.

Doe aan interne linkbuilding

Linkbuilding is vaak gericht op het verzamelen van zoveel mogelijk externe links. Niet onbelangrijk (want links met de juiste websites scheppen autoriteit), maar vergeet ook je interne linkstructuur niet.

Een goede interne linkstructuur is namelijk om verschillende redenen goed voor de SEO-waarde van je website of -shop.

  • Een goede interne linkstructuur maakt het makkelijk voor zoekmachines om de pagina’s van je website te bereiken en indexeren. Dit geldt zeker voor pagina’s die dieper in je structuur liggen. Denk bijvoorbeeld aan specialistische productpagina’s.
  • Pagina’s van een website of -shop hebben linkwaarde. Die waarde wordt grotendeels bepaald door het aantal interne en externe links naar een bepaalde pagina. Een goed uitgedokterde linkstructuur verhoogt de linkwaarde van een pagina en maakt die dus eenvoudiger vindbaar in de zoekmachines.
  • Google gebruikt de linktekst (anchor text) om na te gaan waar een pagina over gaat. Door relevante zoekwoorden op te nemen in je linktest, vergroot je de vindbaarheid van een pagina.

Schrijf een goede metatitel en metabeschrijving

Ook een goede metatitel en metabeschrijving mogen niet ontbreken. Dit is het stukje tekst dat Google toont in de zoekresultaten. Probeer metatitels en -beschrijvingen zelf te schrijven in plaats van ze te laten genereren door het CMS. Zorg er ook voor dat het belangrijkste zoekwoord (focus keyword) voorkomt in het eerste stukje van de metatitel en ook minstens een keer opduikt in de metabeschrijving. Idealiter prikkelt de metabeschrijving de lezer ook om actie te ondernemen.

Optimaliseer pagina’s voor de juiste zoektermen

Een potentiële koper gebruikt niet in elke fase van zijn customer journey dezelfde zoekwoorden. Probeer hier slim op in te spelen door pagina’s te optimaliseren voor de juiste zoektermen. Landingspagina’s, waar een bezoeker meestal op uitkomt als hij nog in de oriëntatiefase zit, kun je het beste vindbaar maken op brede zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan het merk of de (sub)categorie waar een product onder valt.

Zit de klant al in de aanschaf-fase? Dan weet hij precies of in elk geval in grote lijnen waar hij naar op zoek is en zal hij dus vooral op de detailpagina’s van je webshop belanden. Kies voor deze pagina’s dus specifieke zoektermen zoals de precieze productnaam of het exacte model. Of bijvoorbeeld de naam van de artiest als je theater- of concertkaartjes verkoopt.

Zoekmachineoptimalisatie perfectioneren: blijf analyseren en testen

Zoekmachineoptimalisering is ook een kwestie van doorlopend onderzoeken en verbeteren. Het is geen eenmalig klusje waar je je een middagje voor gaat zitten en verder geen omkijken meer naar hebt. Blijf dus analyseren, testen en kijken wat goed gaat en waar nog ruimte voor verbetering zit. Dit kan prima met tools als Google Analytics, A/B-testen en de diverse SEO-tools die e-commerceplatforms als Magento, WooCommerce, Shopify of Shopware leveren.

SEO-optimalisatie: UX Maze helpt je graag verder!

Is zoekmachineoptimalisatie een terrein waarin je nog niet zo goed in thuis bent? Of ontbreekt het je aan de tijd om er echt serieus werk van te maken? Dan helpt UX Maze je graag uit de brand. Wij beschikken over de expertise en ervaring die nodig is om een succesvolle e-commercestrategie te ontwerpen en in de praktijk te brengen.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op voor een deskundig advies of vrijblijvende kennismaking.

Zoekmachine-advertenties voor e-commerce: een totaalbeeld

Zoekmachine-advertenties voor e-commerce: een totaalbeeld

Zoekmachine-advertenties spelen een vergelijkbare rol als traditionele advertenties in gedrukte media. Zowel fysiek als digitaal begint het pad richting succes met het vinden en bereiken van de juiste doelgroep(en) voor je producten en/of diensten. Dit pad effen effen je in de e-commerce met goede zoekmachine-advertenties.

Adverteren is het devies als je de aandacht van potentiële klanten wilt trekken en vasthouden. Waar advertenties vroeger vooral verschenen in geprinte media zoals tijdschriften, kranten, huis-aan-huisbladen en reclamefolders, gebeurt adverteren tegenwoordig veelal online. Zoekmachine-advertenties zijn een krachtig en waardevol medium waarmee e-commercebedrijven zich in de spotlights kunnen zetten.

Maar hoe trek je de aandacht met jouw zoekmachine-advertenties? Wat zijn de mogelijkheden? En wat is het geheim achter een goede zoekmachine-advertentie? Wij vertellen het je en schetsen een totaalbeeld voor iedereen die serieus aan de slag wil met het maken en promoten van zoekmachine-advertenties!

Wat is zoekmachinemarketing?

Je herkent het vast wel: je bent op zoek naar een product, maar hebt nog geen helder en compleet overzicht van de varianten en precieze uitvoeringen of modellen die online beschikbaar zijn. Het startpunt van de zoektocht naar het perfecte product begint vaak bij een zoekmachine, tegenwoordig meestal Google. Gewapend met een set trefwoorden en zoektermen begin je jouw online-speurtocht naar de beste koop en leg je de prijzen en het aanbod van diverse webshops naast elkaar.

Als webshopeigenaar weet je maar al te goed dat zichtbaarheid in de belangrijkste zoekmachines een voorwaarde is voor het generen van traffic naar je website en het realiseren van conversie. Zoekmachinemarketing is dus niets meer en meer minder dan het vergroten van je online-zichtbaarheid. De eerste en wellicht belangrijkste stap in dit proces? Ervoor zorgen dat jouw webshop een solide basis heeft binnen de belangrijkste en populairste zoekmachines (Google, Bing en in mindere mate Yahoo).

Betaalde zoekmachine-advertenties in AdWords

Er zijn meerdere manieren om zoekmachines te gebruiken voor advertentiedoeleinden. Betaalde zoekmachine-advertenties (search engine advertising) zijn bijvoorbeeld een bekende en beproefde manier om je webshop onder de aandacht van duizenden tot miljoenen internetshoppers te brengen. Search engine advertising houdt in dat je posities inkoopt binnen zoekmachines als Google en Bing.

De belangrijkste en bekendste tool voor het inzetten en tonen van zoekmachine-advertenties is natuurlijk Google Ads. Via dit platform koop je advertentieruimte in binnen het uitgebreide en wereldwijd vertakte advertentienetwerk van internetgigant en zoekmachinekoning Google. Je kunt via Google Ads zowel individuele, op zichzelf staande advertenties als complete advertentiecampagnes aanbieden.

Omdat advertentieruimte in Google niet heel goedkoop is, zijn er wel een paar aandachtspunten waar je op moet letten als je jouw investering wilt vertalen naar commercieel succes

De juiste naam voor een zoekmachine-advertentie

Kies de juiste naam en kernwoorden voor je advertentie of campagne. Komen de namen van de producten en diensten overeen met de termen die je gebruikt op de categorie- en productpagina’s van je webshop?

Lokaliseer je doelgroep

Weet waar je doelgroep zich bevindt. Ligt je focus op een bepaalde regio of op heel Nederland? Of wil je ook klanten uit de buurlanden of de rest van Europa bereiken? Als je dit weet stel je eenvoudig de geografische range in waarbinnen Google je advertenties toont.

Nederlands en Engels

Toon je zoekmachine-advertenties en campagnes in minstens twee talen. Ook als jij je vooral richt op het Nederlandse taalgebied is het zonde om de (vele) internetshoppers uit te sluiten die Engelse zoektermen gebruiken.

Bepaal je advertentiebudget en bied op de juiste zoekwoorden

Loop zeker in het begin niet te hard van stapel en kies een maximaal advertentiebudget waar je je consequent aan houdt. Het systeem van bieden binnen de Google-advertentieruimte heeft wel wat weg van een veiling en bepaalt welke zoekopdrachten binnen Google ervoor zorgen dat jouw advertentie zichtbaar wordt. Wees verstandig in je zoekwoordkeuze en zorg dat je enkel adverteert op het zoekwoordtype dat past bij jouw webshop en assortiment.

Google Shopping

Vergeet ook Google Shopping zeker niet. Dit platform belicht en verkoopt producten vanuit de zoekresultaten van Google. Zoek je op Google? Dan verschijnen de resultaten uit Google Shopping meestal aan de rechterkant van je scherm als je op zoek bent naar een specifiek item.

Advertenties in Google Shopping hebben een belangrijk voordeel ten opzichte van de ‘normale’ tekstadvertenties in Google Ads: je kunt er meer en gedetailleerdere productinformatie in kwijt. Een zoekmachine-advertentie in Google Shopping bestaat doorgaans namelijk uit een producttitel, productafbeelding, uitgebreide beschrijving, prijsinformatie, summiere informatie over de aanbieder (jouw webshop) en extra extensies, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje met USP’s of een review.

Zoekmachine-advertenties en sociale media

Ook de sociale media zijn in de 21ste eeuw waardevolle advertentiekanalen. Facebook biedt bijvoorbeeld volop advertentieruimte waarmee je jouw webshop uitgebreid in de spotlights zet. Waar de mogelijkheden in de begindagen van de sociale media grotendeels beperkt bleven tot tekstadvertenties, is er vandaag de dag een stuk meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan multi-productadvertenties, carrousel ads, dynamische productadvertenties en shopping ads op Facebook en/of Instagram. De meeste kopers zitten wel op minimaal een of twee socials. Ze gebruiken die kanalen ook om zich te oriënteren op diensten en producten. Een potentiële goudmijn dus.

Wat de sociale media extra waardevol maakt is dat je advertenties heel gericht kunt toespitsen op de profielkenmerken, activiteiten en interesses van de gebruikers. Gebruikers van sociale media laten bij elk bezoek namelijk een berg aan data achter. Ook zoekmachines scannen de sociale media voortdurend om zoektrends binnen deze platforms te achterhalen.

Met de juiste analytics haal je hier een schat aan informatie uit die je kunt gebruiken om je doelgroep heel gericht te benaderen. Zo weet je zeker dat jouw advertenties bekeken worden door mensen die ook echt deel uitmaken van je primaire doelgroep. Advertenties op sociale media zijn dus heel gericht, persoonlijk en relevant.

Een ander voordeel van adverteren op sociale media is dat je heel eenvoudig de ‘waste’ beperkt. Je stelt moeiteloos per periode een bepaald advertentiebudget op. Zo betaal je niet meer dan de vooraf door jouw ingestelde limiet. Omdat zoekmachine-advertenties op sociale media een hoge attentiewaarde hebben (gemiddeld hoger dan een Google Ad), is er weinig verspilling van budget. Je schiet namelijk niet met hagel maar benadert mensen heel gericht met een gepersonaliseerde boodschap. Door je statistieken goed bij te houden, stuur je bovendien gemakkelijk tussentijds bij.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een ander advertentiemedium dat populair en nuttig is binnen de e-commerce en een goede aanvulling vormt op je zoekmachine-advertenties. Het is een vorm van internetmarketing waarbij je als adverteerder partners of wederverkopers beloont voor het verkopen van jouw producten of diensten. Dit kan per lead, maar bijvoorbeeld ook per transactie.

Ziet iemand een van jouw advertenties op de website of sociale media van een van je partners? Dan wordt die persoon doorgestuurd naar jouw webshop als hij op de advertentie klikt. Leidt het bezoek tot conversie? Dan betaal jij jouw partner een vergoeding in ruil voor de succesvolle doorverwijzing

Adverteren middels affiliate marketing heeft een aantal voordelen:

  • Je profiteert mee van de marketinginspanningen van je partners. Door de krachten te bundelen, sta je samen sterk.
  • Je loopt weinig risico. Affiliate marketing werkt namelijk volgens het principe van ‘no cure no pay’. Geen conversie? Dan maak je ook geen kosten. Je betaalt dus alleen voor marketing die ook tastbaar resultaat oplevert.
  • Het is een prima manier om nieuwe klanten te bereiken, aangezien je mikt op bezoekers van andere websites en -shops. Grote kans dat veel van die bezoekers jouw shop nog niet kennen, maar als volger van je partners wel geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
  • Er zijn al veel bestaande affiliate-netwerken. Instappen is dus eenvoudig en betrekkelijk snel geregeld.

Effectiviteit

Hoe effectief affiliate marketing is, hangt wel een beetje af van je webshop en je productassortiment. Verkoop je vooral goedkope items met een bescheiden winstmarge? Dan is het vaak lastig om veel extra omzet te generen via affiliate marketing. Je partners moeten in zo’n geval namelijk veel van je producten verkopen om een fatsoenlijke commissie op te bouwen. Bovendien blijft er ook voor jezelf amper nog een significante marge over. Maar zeker voor de verkopers van duurdere producten (denk bijvoorbeeld aan elektronica, meubilair of collector’s items), kan affiliate marketing een waardevolle extra inkomstenbron zijn.

Adverteren via e-mail

Ook een behoorlijk traditioneel digitaal kanaal als de e-mail kan best nog waarde hebben vanuit advertentie-oogpunt. Dat is zeker het geval als je e-mailmarketing combineert met marketing automation.

De meerwaarde van adverteren via e-mail zit hem vooral in het vergroten van de klantloyaliteit en lifetime customer value. E-mail is niet zozeer het geijkte middel voor het spectaculair uitbreiden van je klantenbase, maar wel een prima medium voor het verhogen van de omzet uit bestaande en terugkerende klanten. Belangrijk, want juist herhaalaankopen zijn een belangrijke bron van omzet binnen de e-commerce.

Het mooie van e-mails is dat je ze prima kunt gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties die een follow-up vormen van je zoekmachine-advertenties. Een klant vindt je via een zoekmachine-advertentie, bezoekt je shop en laat na een goede ervaring zijn e-mailadres achter. Vervolgens benader je de klant gericht met mails waarin je hem of haar bij de naam noemt. De inhoud en getoonde producten stem je nauwkeurig af op specifieke interesses van de ontvanger. Hoe? Door je data te analyseren en goed te kijken naar zaken als zoekgedrag en historische aankopen.

Adverteren via e-mail hoeft ook niet duur te zijn. Er zijn voldoende betaalbare tools waarmee je het verzendproces grotendeels automatiseert. Bovendien vallen de kosten voor marketingcampagnes richting bestaande klanten in de regel lager uit dan marketingactiviteiten die tot doel hebben om nieuwe mensen attent te maken op je webshop. Bestaande klanten kennen je webwinkel immers al en hoef je dus minder te triggeren.

E-mailmarketing biedt nog meer mogelijkheden dan alleen de klassieke nieuwsbrief of productmail. Denk bijvoorbeeld aan mails die klanten herinneren aan verlaten winkelmandjes, mails waarin je een speciaal evenement of een gebeurtenis uitlicht (event-driven) of persoonlijke verjaardagsmails. Al deze mails helpen je om klanten te binden aan jouw shop en merk.

Het beste uit je zoekmachine-advertenties halen met UX Maze

Wil je ook serieus aan de slag gaan met zoekmachine-advertenties? Of doe je dit al, maar wil je meer rendement uit je inspanningen halen? Dan helpt UX Maze je graag verder. Onze specialisten kunnen je helpen met het ontwerpen en toepassen van de juiste advertentiestrategie om jouw e-commerce naar een hoger niveau te tillen. Meer weten en kennismaken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Ecommerce en web analytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

E-commerce en webanalytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

Het aloude adagium ‘meten is weten’ is ook van toepassing op de wereld van de e-commerce. De manier om het succes van je e-commercekanalen te meten? Data en webanalytics. Data vormen in het digitale tijdperk de brandstof waar de commerciële motor op loopt. Met de juiste data speel je namelijk veel beter en sneller in op nieuwe marktontwikkelingen en de wensen en behoeften van je klanten. Het resultaat: meer maatwerk en uiteindelijk ook betere conversiecijfers.

Het inzetten van webanalytics is de beste manier om relevante informatie over je markt en doelgroep te verzamelen, die data gericht in te zetten en de gegevens te vertalen naar een gerichte e-commercestrategie. Zeker platformen als Magento 2, Shopware en Shopify beschikken over de tools die je nodig hebt om uitgebreid gebruik te maken van de kracht van webanalytics. Maar hoe zet je analytics praktisch in? En wat moet je precies weten om een beter overzicht te hebben dat je helpt bij het realiseren van meer exposure en conversie? In dit artikel vertellen we het je.

Wat vertellen analytics je?

Webanalytics gebruik je om meer zicht te krijgen op de performance van je webshop en het resultaat van je marketinginspanningen. Met die informatie kun je jouw strategie en promotie-inspanningen nauwgezet sturen, waardoor je sneller de weg vindt naar hogere conversiepercentages en de ideale inrichting van je webshop. Tijd om eens nader in te zoomen op de onderdelen van je e-commerce die je moet meten om een goed overzicht van je business te krijgen.

Webanalytics geven je allereerst inzicht in de traffic richting je webshop, website en andere digitale kanalen. Hoeveel mensen weten je shop en andere digitale communicatiekanalen te vinden? En nog belangrijker: hoeveel bezoekers komen er binnen per kanaal. Vindt het gros van je bezoekers de webshop via kanalen als Google of Beslist.nl? Of is een groot deel van het bezoekersverkeer ‘direct traffic’? In het tweede geval is je shop meer waard en ben je minder afhankelijk van andere partijen.

Traffic en het succes van kanalen

Webanalytics geven je ook inzicht in de waarde van de kanalen die je gebruikt. Gaan klanten die via betaalde zoekkanalen of Facebook binnenkomen bijvoorbeeld bovengemiddeld vaak over tot een aankoop in je webshop? En levert de AdWords-campagne die je hebt lopen weinig conversie op? Op basis van deze data zie je in welke kanalen je de meeste tijd, geld en energie moet steken. Je leert dus waar de grootste kansen liggen.

Conversies

E-commerce draait uiteindelijk om conversie. Conversies laten namelijk zien wat al je inspanningen op e-commercegebied concreet opleveren. Met webanalytics meet je een breed spectrum aan conversies. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, de verkoopcijfers per product; het wordt allemaal inzichtelijk.

Blijven je conversies achter bij de bezoekersaantallen? Dan vertellen de analytics dit ook en kun je op zoek naar een remedie voor dit euvel. Wellicht vallen je CTA-buttons niet genoeg op. Of misschien is je checkout niet snel en gebruiksvriendelijk genoeg. Webanalytics leveren het kader waarbinnen je op zoek kunt gaan naar concrete oplossingen.

Opbrengsten per klant

Een ander belangrijk cijfer is het bestedingsgedrag per klant. Wat is het gemiddelde bedrag dat bezoekers spenderen als ze een aankoop doen op je website? En slijt je jouw producten vooral aan eenmalige kopers of keren (bepaalde) bezoekers ook geregeld terug voor herhaalaankopen?

Met webanalytics breng je het koopgedrag van je klanten nauwkeurig in beeld. Je ziet wat en hoeveel iemand koopt. Aan de hand van het aankoopgedrag en een goede klikanalyse zie je in welke producten een specifieke klant geïnteresseerd is. Dit heeft veel voordelen. Je kunt je marketing en webshop afstemmen op het zoek- en koopgedrag van je bezoekers, terwijl webanalytics ook laten zien waar per klant de beste mogelijkheden voor cross- en upselling liggen.

Unieke en terugkerende bezoekers

Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur

Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je aflezen hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag? Dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor je doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen die klanten aansporen om verder te lezen en meer informatie tot zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve, enthousiasmerende en instructieve content.

Unieke en terugkerende bezoekers

Ook het aantal unieke en terugkerende bezoekers ontleed je met webanalytics nauwkeurig. Natuurlijk zijn unieke bezoekers leuk, maar op de lange termijn zijn het vooral de terugkerende bezoekers die structureel waarde genereren. Een hoog aantal terugkerende bezoekers toont aan dat jouw shop in de smaak valt bij de doelgroep.

Richt je dus niet alleen op het verhogen van je bezoekersaantallen, maar let ook goed op het aantal terugkerende bezoekers. Is dit nog aan de lage kant? Investeer dan in het continu toevoegen van nieuwe, goed geoptimaliseerde content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.

Bouncepercentages

Met webanalytics kun je ook prima meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop en waar ze eventueel afhaken. Zijn er bepaalde pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben? Of vullen veel bezoekers wel hun winkelmand, maar ronden ze de aankoop uiteindelijk niet af?

De bovenstaande scenario’s geven je veel nuttige informatie en laten je weten dat er werk aan de winkel is. Je weet bijvoorbeeld dat je die landingspagina die veel bounces veroorzaakt moet optimaliseren of je checkout moet stroomlijnen om het afrekenproces aantrekkelijker en makkelijker te maken. Webanalytics laten ook zien of je pagina’s snel genoeg laden om bezoekers aan boord te houden. Je ziet dus waar eventuele knelpunten zitten en kunt hier adequaat op anticiperen.

Webanalytics leveren antwoorden op organisatievraagstukken

Webanalytics geven je ook informatie over belangrijke organisatievraagstukken. Je zou misschien verwachten dat iedereen die zich bezighoudt met e-commerce dezelfde vragen en vraagstukken heeft. Toch zijn er echt wel verschillen. Een distributiekanaal dat voor de ene ondernemer goud waard is, speelt bij een concullega misschien slechts een marginale rol. En waar de ene webshop vooral is afgestemd op maximale conversie, legt een ander bedrijf een sterkere nadruk op klanttevredenheid.

 

Goede webanalytics leveren waardevolle antwoorden op cruciale organisatievraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Wat zijn mijn productiefste verkeersbronnen en verkoopkanalen? En welke mis ik nog?
  • Hoe zet ik de sociale media in om meer ambassadeurs voor mijn webshop, producten en merken te krijgen?
  • Welke webcontent is bijzonder populair en invloedrijk?
  • Tegen welke problemen/moeilijkheden lopen klanten aan in mijn webshop?
  • Hoe wegen de kosten voor het produceren van bepaalde marketinguitingen op tegen de opbrengst ervan?

De voordelen van webanalytics

Met webanalytics meet je dus effectief wat wel goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Het analyseren van alle data vergt weliswaar wat tijd en inspanning, maar brengt wel duidelijke voordelen met zich mee.

  • Je baseert strategische beslissingen op harde, duidelijk meetbare gegevens in plaats van op intuïtie .
  • Een moderne e-commerce-omgeving is meer dan alleen een webshop en website: het is een ecosysteem met diverse kanalen die allemaal met elkaar in verbinding staan (multichannel of omnichannel). Met webanalytics vergaar je de data die nodig zijn om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen.
  • Je speelt gemakkelijker in op gesegmenteerde bezoekerstrends.
  • Met webanalytics kom je sneller en eenvoudiger tot een complete strategische benadering van e-commerce. Zo’n benadering omvat een gedragsanalyse (het klik- en koopgedrag van bezoekers), resultaatanalyse (het halen van doelstellingen) en ervaringsanalyse (hoe ervaart de klant mijn webshop en dienstverlening).
  • Je leert je klanten beter kennen, waardoor je de gebruikerservaring helemaal afstemt op hun wensen.

Aan de slag met webanalytics: UX Maze helpt je verder

Met webanalytics kun je heel wat kanten uit en een enorm brede waaier aan informatiestromen in kaart brengen. In feite kun je als moderne webshopeigenaar niet meer zonder als je serieus werk wilt maken van waardebepaling.

Wil je ook aan de slag met webanalytics, maar kun je tegelijkertijd wel wat hulp en advies gebruiken? Dan ben je bij UX Maze aan het juiste adres. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste analyticstools en -strategieën. Door onze uitgebreide expertise en ervaring op het gebied van e-commerce, weten we precies waar je op moeten letten en welke cijfers essentieel zijn voor een goedlopende webwinkel. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken.