Groei sneller met een doordachte ecommerce strategie

Groei sneller met een goede e-commercestrategie 

E-commerce is een dynamisch vakgebied. Door innovatie, nieuwe technologie en veranderende businessmodellen transformeren markten en klantbehoeften regelmatig, waardoor je jezelf voortdurend moet blijven uitvinden. Dat kan alleen met een goede e-commercestrategie. Ook al heb je een prima functionerende webshop, dat wil nog lang niet zeggen dat de mensen automatisch voor jou kiezen. De keuze aan online-winkels is tegenwoordig namelijk reuze.

Waarom zouden potentiële klanten dus hun oog op jou laten vallen in plaats van op de concurrentie? Met een goede e-commercestrategie vind je het antwoord op die vraag. Een e-commercestrategie is zowel de kapstok waar je beleid aan vasthangt als de motor die commerciële groei aandrijft. Maar hoe stel je een goede e-commercestrategie op? Wat zijn de aandachtspunten en onderdelen die terug moeten komen in zo’n plan? In dit artikel tonen we je het belang van een goede e-commercestrategie en laten we zien welke onderdelen er absoluut in terug moeten komen.

Goed voorbereid op reis met een e-commercestrategie

Als je van plan bent om een lange reis langs de vele cultuurschatten en natuurwonderen van het Europese continent te maken, ga je waarschijnlijk niet onvoorbereid op pad. Je wilt vast weten wat de beste en mooiste routes zijn, hoe lang de reis ongeveer duurt en welke reisdocumenten en spullen je onderweg nodig hebt.

Voor het realiseren van groei met je webshop heb je ook zo’n routekaart nodig. Streef je bijvoorbeeld naar een omzetgroei van dertig procent? Dan is het wel belangrijk om jezelf af te vragen hoe je dit wil bereiken. Omzetgroei kun je namelijk realiseren door:

  • meer omzet te halen uit bestaande klanten;
  • de gemiddelde orderwaarde te verhogen;
  • verkopen via nieuwe kanalen;
  • nieuwe klanten te werven via outbound-marketingcampagnes;
  • prijzen te verlagen om nieuwe klanten te lokken.

Met een goede e-commercestrategie ontdek je wat voor jou de beste en kortste weg naar omzetgroei. Kijk daarbij naar de diverse facetten van jouw e-commercekanalen.

De onderdelen van een goede e-commercestrategie

Om het belang van een goede e-commercestrategie te illustreren, is het handig om een blik te werpen op de onderdelen van zo’n plan. Een goede e-commercestrategie kun je onderverdelen in een business-, people- en technologiegedeelte. Tijd om die componenten van het strategisch plan nader onder de loep te nemen.

Business

De business gaat over het bedrijf zelf. Wat zijn je commerciële doelstellingen? Welke merkidentiteit wil je uitstralen en koesteren? En welke marketingkanalen zijn bijzonder waardevol voor jou? Het businessgedeelte kun je onderverdelen in een viertal onderdelen:

  1. Doelgroep en marktpositie
  2. Data
  3. Concurrentieanalyse
  4. Kanaalkeuze- en strategie

Doelgroep en marktpositie

Kennis van je bedrijf en doelgroep is het fundament van elke goede e-commercestrategie en de basis voor structurele groei. Met hagel schieten heeft met het oog op de stevige concurrentie op het web weinig zin.

Goed nadenken over je business en doelgroep betekent dat je de onderstaande punten aansnijdt:

  • Met een SWOT-analyse krijg je een goed en realistisch beeld van de sterktes en zwaktes van je webshop. Zo herken je tevens sneller kansen en uitdagingen.
  • Stel een toekomstvisie vast. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan en hoe kom ik daar?
  • Maak een overzicht van je bedrijfsdoelstellingen voor het aankomende jaar? Hoeveel nieuwe klanten wil ik binnenhalen? Welke omzetstijging wil ik reageren? Wat zijn de stappen die ik wil maken om meer naamsbekendheid te genereren? Van welke nieuwe systemen en werkwijzen wil ik gebruik gaan maken?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken? Hoe baken ik die af? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kernassortiment optimaal aansluit op de beoogde doelgroep?
Merkwaarde en productiecyclus

Andere belangrijke aandachtspunten aan de businesskant zijn de merkwaarde en de productlevenscyclus. De merkwaarde is een belangrijk instrument voor het bepalen van de bekendheid en herkenbaarheid van je webshop. Merkwaarde wil zeggen dat je een duidelijke identiteit creëert waar je jouw boodschap en resources op afstemt.

Een sterke merkidentiteit creëer je door in al je marktuitingen te kiezen voor een uniforme look en feel. Sterke merken zijn duidelijk gepositioneerd (wat ben je en waarom ben je anders dan anderen), prikkelen en motiveren, hebben een duidelijk karakter (Apple heeft een andere uitstraling en feel dan Microsoft) en staan vandaag de dag voor een positieve impact (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op de samenleving.

Rekening houden met de productlevenscyclus betekent dat je jouw communicatie en marketing afstemt op de vier fases die een product gedurende zijn levensfase doorloopt. 

  • Introductie: in deze fase moet je investeren om het artikel onder de aandacht te brengen. 
  • Groei: in deze fase kun/moet je de meeste winst boeken.
  • Verzadiging: de meeste mensen hebben het product al, waardoor je extra moet investeren in marketing of met prijskortingen werkt.
  • Terugval: de laatste levensfase van een product. Na een gefaseerde uitloop wordt het product meestal van de markt gehaald en vervangen door een verbeterde versie of nieuw model.

Data

Het tweede onderdeel richt zich op data, het nieuwe goud en de smeerolie waar e-commerce op draait. E-commerce 2.0 is dan ook sterk data-driven. Dit betekent dat je zoveel mogelijk over de klant te weten komt door de data te gebruiken die hij achterlaat tijdens zijn customer journey. De optelsom van aankoopgeschiedenissen, breadcrumbs, klikgedrag, verlaten winkelwagentjes, websitebezoek en activiteiten op sociale media vormt een bijna onuitputtelijk datareservoir. In het tijdperk van big data zijn de mogelijkheden om klanten en hun gewoontes in kaart te brengen groter dan ooit!

Data-analyse begint betrekkelijk simpel door eerst te kijken naar categorieën als locatie, klantsegment en demografisch profiel. De vervolgstap? Met geavanceerdere tools als analytics en AI dieper graven. Zo kun je gaan personaliseren en voorspellende analyses (vooruitzien wat en hoe de klant gaat kopen) maken.

Concurrenten analyseren

Om groei te realiseren is het ook belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen. Een goede concurrentieanalyse is daarom ook een belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. Inzicht in de werkwijze van je concurrenten maakt het gemakkelijker om jezelf te positioneren en je belangrijkste unique selling points helder voor het voetlicht te brengen. Richt je daarbij vooral op onderdelen als content, leadgeneratie, autoriteit binnen je vakgebied, SEO en sociale media.

Kanaalkeuze en -strategie

Het laatste onderdeel van je business-segment wordt gevormd door de kanalen die je gebruikt. Weet je dat veel potentiële klanten veel tijd op Facebook en Instagram doorbrengen? Of lezen ze veel kranten en besteden ze veel aandacht aan hun LinkedIn-profiel? En klikken ze vaak op online-advertenties? De juiste kanaalkeuze en -strategie is een onmisbaar commercieel groeimiddel. Als je weet wat mensen lezen en welke online-spaces ze bezoeken, bereik je ze ook gemakkelijker.

People

We vergeten het soms door het digitale karakter van het medium, maar e-commerce draait altijd nog om mensen. Het people-aspect is daarom ook een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

User en buyer persona

Begin met het creëren van een buyer persona (de ideale klant) of user persona (de gebruiker van een product of dienst). Dit is niets meer of minder dan een grondige karakterisering van je klant(en). Een persona belichaamt een bepaalde groep kopers of gebruikers.

Er zijn verschillende zaken die je kunt meenemen bij het creëren van persona’s. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen als:

  • De persoonlijke en professionele achtergrond van de persona. In welke branche werkt hij of zij? In welke loopbaanfase bevindt de persona zich? En welke interesses en hobby’s heeft hij of zij?
  • Demografische gegevens. Waar wonen je persona’s? En tot welke leeftijds- en subgroepen behoren ze?
  • Doelen en zorgen. Wat willen persona’s bereiken met een product of dienst? Welke problemen en wensen hebben ze?
  • Hoe oriënteren ze zich op het internet? Welke zoektermen en -machines gebruiken ze? En op welke socialmediakanalen zijn ze te vinden?

Customer journey en contentstrategie

Een goede customer journey (klantreis) is het pad dat de bezoeker aflegt richting het kopen van een product of afnemen van een dienst. Customer journeys leggen elke stap van het aankoopproces vast en brengen in kaart hoe potentiële klanten navigeren op de digitale snelweg.

Door prospects in elke fase de ervaringen en content aan te bieden waar ze naar op zoek zijn, creëer je een krachtig fundament voor omzetgroei. Zit een klant nog in de oriëntatiefase (awareness)? Zet dan vooral in op emotie, vermaak en beleving (mooie video’s, ervaringen van gebruikers). In de afwegingsfase help je potentiële klanten meer met informele en seriële content (vaste rubrieken, whitepapers, instructievideo’s), terwijl content in de conversiefase vooral actiegericht (promotionele e-mails, online advertenties) moet zijn.

Technologie

De technologie is het laatste puzzelstuk bij het leggen van een werkzame e-commercestrategie. De snelheid en het gebruiksgemak waar de moderne online-klant naar smacht, kun je alleen bieden als je op technisch vlak alles op orde hebt.

Applicaties

Het technische verhaal begint met het inspecteren van je applicatielandschap. Heb je de applicaties en systemen in huis die nodig zijn om de klant een overtuigende en vlekkeloze gebruikservaring te bieden via al je digitale kanalen? En zijn je applicaties en systemen toekomstbestendig? Dat laatste is binnen een snel evoluerende bedrijfstak als de e-commerce natuurlijk van bijzonder groot belang. Kijk ook goed naar de externe systemen (PIM, ERP) die je gebruikt. Werken ze goed samen met je interne applicaties?

Software en platform

E-commercesoftware vormt het hart van je commerciële ecosysteem. Kijk dus altijd goed of je huidige platform en software past bij je actuele en toekomstige doelstellingen. Kan de huidige software een snelle groei van mijn webshop bijbenen, zowel op functioneel als technisch gebied? Of loont het zich om verder te kijken naar en te investeren in een alternatief? Voortdurende aandacht voor de kracht en beperkingen van je software en platform is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle, op groei gerichte e-commercestrategie. Gelukkig heb je tegenwoordig de keus uit verschillende topplatformen. Magento 2, Shopware en Shopify zijn een paar prominente voorbeelden.  

Een e-commercestrategie bepalen? Wij helpen je verder

Het bovenstaande model is een goede blauwdruk voor het uittekenen van een vruchtbare e-commercestrategie. Er komt echter wel het nodige kijken bij het ontwikkelen van zo’n strategie, zeker als je nog in de vroege fasen van je e-commercereis zit. Bij eSavvy helpen we je graag met het uitstippelen van de beste route naar groei en succes. We hebben al veel webshops geholpen met het verbeteren van hun strategie en het verhogen van de omzet.

Benieuwd naar wat wij voor jou e-commercebusiness kunnen betekenen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Je kunt ons bellen op +31(0) 318 24 00 49, maar ook gewoon een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl. Wij leren je graag kennen!

Een webshop beginnen: dit heb je nodig

Een webshop beginnen: alles wat je nodig hebt

E-commerce zit in de lift. Een webshop beginnen wordt dus steeds interessanter. Hoewel fysieke winkels waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, kopen we met zijn allen steeds meer en vaker online. Die trend komt ook duidelijk naar voren uit de cijfers. De coronacrisis heeft de reeds bestaande trend richting online kopen alleen maar versterkt. We zijn meer thuis en hebben dus ook vaker huishoudelijke of hobbygerelateerde spullen nodig. De digitale koopwoede blijft bovendien niet langer beperkt tot gebruikelijke piekperioden als Sinterklaas, Black Friday en Kerstmis, maar manifesteert zich eigenlijk het hele jaar door.

In het eerste half jaar van 2020 werd maar liefst 12 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, een recordbedrag. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 bovendien 800.000 e-shoppers bij ten opzichte van een jaar eerder. Vooral doe-het-zelfzaken, tuinwinkels, woonwinkels, supermarkten en grote marktplaatsen zagen hun omzet flink stijgen.

Ook rond de feestdagen werden de webshops rijkelijk bezocht en draaiden pakketbezorgers als Post.nl en DHL overuren. Ze drukten klanten dan ook op het hart om vooral vroeg te bestellen vanwege de verwachte stortvloed aan pakketjes en moesten tussen Sinterklaas en Kerstmis stevig opschalen om de drukte aan te kunnen.

Ondernemers die het goed aanpakken kunnen in het digitale tijdperk dan ook een goede boterham verdienen met een aantrekkelijke en snelle webshop. Maar wat heb je allemaal nodig om een webshop te maken en succes te boeken met je e-commerce? In dit artikel geven we je concrete tips voor het beginnen en (laten) bouwen van een webshop. We laten ook zien wat je nodig hebt om een vliegende start te maken in de dynamische en veelzijdige wereld van de webshops.

Een webshop beginnen: de redenen

De groei van het digitale winkelverkeer zorgt ervoor dat er nog steeds wekelijks nieuwe webshops bijkomen. Mensen en bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om een webshop te beginnen. Soms is het een uit de hand gelopen hobby of een leuke bijverdienste naast de reguliere baan. Maar er zijn natuurlijk ook professionals en winkels of winkelketens die van origine vooral fysiek verkopen, maar inmiddels zien dat er op het vlak van e-commerce minstens zoveel of zelfs meer mogelijkheden liggen.

De drempel die je moet overstappen om een webshop te beginnen is de laatste jaren ook een stuk lager geworden. Er is genoeg betaalbare webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je snel en zonder uitgebreide programmeerkennis een mooie shop in elkaar zet.

Webshop beginnen en regelgeving

Een webshop opzetten begint natuurlijk met voldoen aan de juiste regelgeving. Gelukkig zitten hier in Nederland weinig haken en ogen aan. Tenzij je verse voedselwaren of producten verkoopt waar je een vergunning voor moet hebben (wapens, vuurwerk), heb je doorgaans alleen een KvK-inschrijving nodig. En zelfs dit laatste is niet eens verplicht als je slechts een kleine webshop runt die hoogstens zorgt voor wat bescheiden neveninkomsten. In dat geval kun je jouw verdiensten gewoon bij de Belastingdienst opgeven als ‘overige inkomsten’.

Maar als je serieus werk wilt maken van het beginnen van een webshop en die ook actief wilt gaan promoten, is het wel zo verstandig om je bij de Kamer van Koophandel te registreren. Het is dan duidelijk wat je zakelijke verplichtingen tegenover de klant zijn, terwijl er ook geen belemmeringen meer zijn om snel door te groeien. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling als klanten je zien als een serieuze onderneming.

Het aanvragen en voeren van een webshopkeurmerk (Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk) geeft je winkel een nog betrouwbaardere uitstraling. Je webshop voorzien van een keurmerk laat ook zien dat je voldoet aan hoge servicestandaarden op het gebied van kostentransparantie, garantie, bedenktijd, klachtenbemiddeling en privacy.

De eerste bouwstenen: domeinnaam, webhosting, software en producten of diensten, onlinemarketing, levering/verzending en klantenservice

Een webshop opzetten is te vergelijken met het bouwen van een huis: je begint met het leggen van een degelijk fundament en het (laten) bouwen van een goed geraamte. Die basis rust op een viertal pijlers die we in de volgende paragrafen nader bespreken.

Domeinnaam

Om een webshop te kunnen beginnen heb je allereerst een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam draagt bij aan de herkenbaarheid van je webshop en verbetert ook de vindbaarheid van je winkel. Je kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kiezen die in je opkomt. Veel goede domeinnamen zijn al bezet of alleen te verkrijgen door auteursrechten te betalen. Ben je echt gebrand op een bepaalde domeinnaam die al in gebruik is? Dan kun je die overkopen van de eigenaar of kiezen voor een verwant nichedomein.

Een domeinnaam staat in principe los van de hosting, al bieden Magento en WooCommerce de twee aan in één pakket. Je registreert dan eerst het domein (via een partij als mijndomein of TransIP) en kiest vervolgens het juiste hostingpakket.

Het geheim achter een goede domeinnaam

Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter een goede domeinnaam? Let in elk geval op de volgende aandachtspunten.

  1. Een domeinnaam moet een associatie oproepen met je markt en doelgroep. Fashionchick.nl is bijvoorbeeld een prima voorbeeld. Je weet gelijk wat (mode) er aan wie (vrouwen) wordt verkocht.
  2. Probeer een of enkele keywords in de domeinnaam te verwerken, zeker als je nog een jonge webshop hebt en over een beperkt budget beschikt. Neem als speelgoedverkoper bijvoorbeeld een naam die het woord ‘toys’ of ‘speelgoed’ herbergt.
  3. Kort en krachtig heeft de voorkeur. Mensen onthouden je domeinnaam sneller en je bent makkelijker te vinden.
  4. Heb je ook een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk een domeinnaam die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de naam van je fysieke winkel. Zo blijft het duidelijk. overzichtelijk en herkenbaar voor de klant.
  5. Kies de juiste extensie (de code achter de domeinnaam). Richt jouw webshop zich uitsluitende op de Nederlandse markt. Kies dan voor de extensie .nl. Wil je ook je vleugels uitspreiden naar de rest van Europa en de wereld? Dan kun je beter kiezen voor .com, .eu of .net. 

Een goede domeinnaam is ook eenvoudig uit te spreken en te schrijven. Probeer het gebruik van streepjes, trema’s en andere symbolen daarom zoveel mogelijk te beperken.

Webhosting

Het volgende aandachtspunt is de webhosting. De moderne online-koper is behoorlijk kritisch en heeft zeker geen engelengeduld. Laden de pagina’s van je shop te traag? Dan staat de concurrentie een muisklik verderop klaar om de concurrentie met open armen te verwelkomen. Snelle laadtijden hebben bovendien een positieve invloed op je conversiepercentages (de experts schatten dat je conversiepercentage met zo’n 7 procent daalt bij elke extra seconde die een bezoeker moet wachten) en rankings in Google.

Opties webhosting

Je hebt als webshopeigenaar de keuze uit diverse typen hosting.

  • In het geval van shared hosting deel je serverruimte en resources met andere gebruikers. Shared hosting is voordelig, maar wel gekoppeld aan een relatief hoge kans op downtime en lange laadtijden.
  • Kies je voor dedicated hosting? Dan hoef je jouw server niet met anderen te delen. Duurder, maar wel betrouwbaarder en in de regel sneller dan shared hosting.

Cloud hosting gaat uit van het principe ‘pay as you go’. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de ruimte en resources die je gebruikt. Het grote voordeel: je kunt makkelijk opschalen als je webshop snel groeit. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent, is het handig om deze vorm van hosting uit te besteden aan een serviceprovider.

Wat voor jou de beste optie is, hangt af van je behoeften, wensen en budget. Heb je een kleine shop en bescheiden groeiambities? Dan red je het met shared hosting prima. Wil je snel groeien en van e-commerce je professie maken? Dan ben je vermoedelijk al snel toe aan dedicated hosting of cloudhosting. Misschien wel een flinke investering, maar wel eentje die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Welke hosting je ook kiest, er zijn een paar zaken die zeker op orde moeten zijn. Zorg er in elk geval voor dat je geregeld back-ups maakt van je webshop. Als zich dan een calamiteit voordoet, kun je altijd terug naar de vorige versie van je shop. Ook een SSL-certificaat is tegenwoordig een vereiste. Zo’n certificaat vormt een extra beveiligingslaag omdat het de informatie versleutelt die jouw webshop met de klant uitwisselt. Hackers krijgen dan niet de gelegenheid om persoons- en betalingsgegevens in te zien als iemand een aankoop doet in je webwinkel.

Software

De software vormt het kloppende hart van je webshop. Goede software regelt de meeste complexe en technische zaken die komen kijken bij het managen van een webshop automatisch. Gelukkig is het aanbod aan platforms en ondersteunende software meegegroeid met de toenemende populariteit van e-commerce en heb je vandaag de dag de keuze uit diverse goede oplossingen.

Als beginner heb je waarschijnlijk nog niet het budget om een duur designbureau in te schakelen dat je webshop helemaal en tot in de kleinste details op maat bouwt. Gelukkig creëer je met de onderstaande webshop ook moeiteloos iets heel moois.

WooCommerce 

WooCommerce is een populaire en gratis WordPress-plugin die in Nederland door een dikke 40 procent van de webshops wordt gebruikt. Het is een prima oplossing voor de beginnende webshopeigenaar. De enige maandelijks terugkerende kostenpost is het bedrag dat je betaalt voor de hosting.

Magento 

Magento levert een enorm krachtig softwarepakket en is sinds de lancering van Magento 2 alleen nog maar beter geworden. Het platform is de beste keuze voor grote webshops die een groot productassortiment aanbieden en vele duizenden bezoekers per maand trekken. Je kunt bovendien rekenen op een uitgebreid aanbod aan extra extensies en plug-ins. Ook de expertise en feedback van een grote gebruikerscommunity is waardevol. 

Magento is wel een zwaar pakket dat veel vergt van je hosting. Bovendien heeft het ook een steile leercurve, waardoor je webshop niet binnen een oogwenk ‘up and running’ is. De community-editie (open source) is gratis. Als je shop en klandizie groeit, biedt de betaalde enterprise-editie veel extra mogelijkheden.

Shopify

De software van Shopify zit goed in elkaar, is behoorlijk gebruiksvriendelijk en heeft een behoorlijk actieve community. Omdat je per klant en verkoop een percentage bovenop de pakketprijs betaalt (het goedkoopste pakket kost 30 euro), kan de rekening wel stevig oplopen als je snel groeit of dure producten verkoopt

Shopware

Shopware is het grootste en populairste e-commerceplatform in Duitsland en speelt zich de laatste jaren ook in steeds meer andere Europese landen prominent in de kijker. Het platform is specifiek ontwikkeld voor (middel)grote webshops en sterk visueel ingestelde webwinkels. Zo kun je met het platform fraaie ‘virtuele etalages’ bouwen om je productassortiment te showen. Shopware is betaalbaar, maar qua features en support beperkter dan Magento en Shopify.

Lightspeed

Met de betaalde software van Lightspeed huur je eigenlijk een webshop die al zo goed als af is. Het goedkoopste pakket kost je 50 euro per maand. Wil je meer producten toevoegen en het aantal thema’s en plug-ins uitbreiden? Dan betaal je daar vaak extra voor.

Uiterlijk en design van de webshop

Je hebt de techniek op orde. Mooi, nu is het tijd om je shop te vullen met de juiste producten en die onder de aandacht van de bezoeker te brengen. Hiervoor is het allereerst belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en voldoende afbakent. Welke mensen zijn geïnteresseerd in je producten? En welke range aan producten wil je inzetten? Ga je voor een breed aanbod of verregaande specialisatie?

Vervolgens is het zaak om je producten onder te brengen in goede categorie- en productpagina’s. Zorg er vooral voor dat producten in logische categorieën staan en de categoriepagina’s overzichtelijk zijn en een herkenbare huisstijl hebben. De productpagina’s moeten vooral volledig (duidelijke productnaam en -omschrijving met keywords) en visueel uitnodigend (goede foto’s, een pakkende sfeerimpressie) zijn.

Betaalmogelijkheden

Een goede webshop stelt een bezoeker ook in staat om snel en gemakkelijk af te rekenen. Het integreren van betaalmogelijkheden in je webshop is daarom de volgende stap. Zet hierbij in op diversiteit. Een breder spectrum aan betaalopties vergroot de kans dat een klant het betaalmiddel van zijn of haar voorkeur terugvindt in jouw webshop.

Onder Nederlandse klanten is iDEAL bijvoorbeeld enorm populair. Maar als je ook op Belgische en Duitse klanten mikt, is het een goed idee om ook Bancontant en Sofort als betaalmogelijkheid aan te bieden. Kijk daarnaast ook naar universeel-internationale oplossingen als PayPal, Google Pay, Apple Pay en de bekende creditcards.

Je kunt iDEAL gewoon aanvragen via je bank, maar de oplossing, net als veel van de andere betaalopties, ook in je webshop integreren via betaalproviders als Mollie, TargetPay, Sisow, Buckaroo of Icepay. Je betaalt dan meestal een vast bedrag per maand en transactiekosten per betaalmethode.

Onlinemarketing

De eerste stappen zijn gezet: je webshop is in de lucht en helemaal ingericht. Maar om serieus commercieel succes te boeken en bekendheid te vergaren, is het natuurlijk ook zaak om je webshop te promoten. Kennis van internetmarketing en social media komt dan uitstekend van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk.

Zorg er daarnaast voor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen door goed zoekwoordenonderzoek en het creëren van waardevolle content. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig zowel on- als offline genoeg creatieve manieren om je webshop te promoten!

Webshop beginnen: levering en verzending

Je webshop staat online en de eerste bestellingen stromen binnen. Het volgende aandachtspunt is de logistiek. Hoe krijg je de order snel en veilig bij de klant? Denk er goed aan dat mensen vooral online bestellen vanwege het gemak en de tijdsbesparing. Ze verwachten dus dat ze een bestelling snel en goed verpakt ontvangen. Komen producten licht beschadigd aan? Of duurt het (te) lang voordat de klant zijn bestelling ontvangt? Dan klikt hij  de volgende keer door naar de concurrent.

Om de logistiek op orde te brengen is het belangrijk dat je al in een vroeg stadium gaat kijken naar de mogelijkheden die de diverse pakketbezorgers bieden. Hoe zit het met de snelheid? Welke kosten rekenen de diverse bezorgdiensten? En wat zijn de voorwaarden die ze stellen aan een samenwerking? Zorg er ook voor dat je de logistieke kosten van het verpakken en verzenden van je bestellingen van meet af aan budgetteert. Veel beginnende webshopeigenaren onderschatten de kosten die gemoeid zijn met leveren en verzenden .

Klantenservice

Als klant verwacht je ook nazorg van een webshop. Een moderne verkoper moet goed en snel antwoorden op vragen en een fair en coulant retourbeleid hanteren. Zorg er dus voor dat dit goed geregeld is. Bied klanten de mogelijkheid om via diverse kanalen (e-mail, telefoon, app, chatbots, klantenportaal) contact met je op te nemen en antwoord snel. Een goede klantenservice maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en goede webshop.

Een webshop opzetten? UX Maze helpt je verder

Je ziet, voor het beginnen van een webshop heb je niet heel veel nodig. Het vinden van de ideale formule voor commercieel succes en optimale conversie is echter vaak een een stevige uitdaging. Bij UX Maze hebben we volop ervaring met het bouwen en optimaliseren van diverse typen webshops.

Vanuit die expertise helpen wij je dolgraag met het uittekenen van een strategie waarmee jij het beste uit jouw webshop haalt. Benieuwd naar de mogelijkheden. Bel ons gerust op +31 (0) 318 24 00 49 of stuur een mail naar info@uxmaze.nl. We leren je graag kennen!

10 tips voor een betere Magento webshop vindbaarheid

10 tips voor een betere Magento webshop vindbaarheid

Een belangrijke voorwaarde voor het succes van een webshop is natuurlijk de vindbaarheid. Om iets te verkopen en naamsbekendheid te verwerven moeten mensen immers wel op je website belanden.

Om de Magento webshop vindbaarheid te verbeteren biedt de back-end van Magento een aantal handige opties. Deze opties maken jouw webshop gemakkelijker herkenbaar voor zoekmachines. Hieronder volgen een tiental tips.

1) Zorg voor leesbare URL’s

Het is allereerst van belang om in het achterhoofd te houden dat potentiële klanten echte mensen zijn. En die zoeken naar specifieke producten. Gebruik daarom bij voorkeur veelvoorkomende karakters en productgerelateerde woorden in de URL-structuur

Door een concrete productnaam of -omschrijving in de URL te vermelden vergemakkelijk je het herkenningsproces voor de bezoeker aanzienlijk.

 

Een URL als nl/kinderkleding/groene-jas scoort bijvoorbeeld beter dan een omschrijving waarin het laatste deel alleen bestaat uit een productcode of nummer. Magento biedt gelukkig de optie om via de tab URL Options URL’s te versimpelen.Door ‘No’ in te vullen bij het veld Add Store Code to Urls kan worden voorkomen dat er lastig vindbare winkelcodes in URL’s belanden.

2) Maak goed gebruik van metadata

Een zoekmachine als Google maakt ook gebruik van metadata om een tekst in de zoekresultaten te tonen. Het verdient dus aanbeveling om de metadata in een webshop standaard bij te werken en per productpagina voor variatie te kiezen. Relevante omschrijvingen met sterke keywords zorgen ervoor dat zoekopdracht en webshop een betere match vormen.
Het instellen van metadata in Magento kan via het admin-panel. Kies system/configuration/design/HTML heads en voer hier een zogenaamde generic rule voor de website in. Door naar individuele pagina’s en categorieën te navigeren, is het ook mogelijk om de titel en metadata per pagina in te vullen of aan te passen.

 

Het wordt soms vergeten, maar ook afbeeldingen en video’s kunnen internetgebruikers naar een website dirigeren. Maak daarom gebruik van omschrijvende bestandsnamen voor de afbeeldingen op de webshop. Via Google Image Search kunnen relevante beelden aan de hand van een omschrijvende bestandsnaam veel gemakkelijker worden gevonden.

3) Voorkom dubbele content

Veel duplicate content, oftewel repeterende teksten en omschrijvingen, is slecht voor de vindbaarheid van een webshop. Google straft herhaling namelijk af. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een ondernemer zowel een blauwe herenjas als een blauwe damesjas verkoopt en die allebei heeft aangeduid met de productnaam ‘blauwe jas’ Voor de verkoper is duidelijk dat het om twee verschillende producten in een aparte categorie gaat.

 

Voor Google is het echter lastiger om te bepalen welke producten exact matchen met de zoekopdracht van de gebruiker, zeker wanneer de artikelen gebruikmaken van dezelfde titel en omschrijving.

 
Gelukkig biedt Magento ook hier de helpende hand. Navigeer naar system / configuration / catalog / search engine optimization en stel de optie ‘No’ in voor de instelling Use Categories Path for Product URLs. Door de Canonical Link Meta Tag op ja te zetten, voorkomt u dubbele content als producten zich bevinden in meerdere categorieën.

4) Gebruik de Google XML Sitemap Generator

Een handige Magento-tool is de Google XML Sitemap Generator. Hiermee kun je de structuur en essentiële inhoud van of belangrijke producten op de webshop direct laten indexeren.

Om het werk te automatiseren en te voorkomen dat hij steeds op genereren moet drukken, kan een webshopbeheerder het aanmaken van een XML-sitemap ook automatisch laten gebeuren. Hoe vaak de instellingen aangepast moeten worden, hangt af van persoonlijke wensen en het type webshop.

5) Google Analytics integreren

Google Analytics is een handig stukje gereedschap om het surfgedrag van websitebezoekers en het succes van website en keywords te analyseren. Zo kan een internetondernemer in een oogopslag zien welke producten en pagina’s het goed doen en welke juist niet.

 

Magento biedt via het configuratiemenu de mogelijkheid om analytics te integreren in een webshop en zo de verkoop- en marketingstrategie te optimaliseren.

6) Zorg voor een duidelijke hiërarchie

Ook de opbouw van een website is van belang voor de mate van vindbaarheid. Kies voor een aantal hoofdonderwerpen die de kapstok vormen van de webshop.

 

Hieraan kunnen vervolgens diverse deelonderwerpen worden ophangen die een treetje lager staan in de digitale paginahiërarchie. Een dergelijke structuur, die als ze goed wordt toegepast ook leesbare URL’s oplevert, werkt prima in Google.

7) Wees consistent in het bijwerken en updaten

Regelmaat aanbrengen in het toevoegen van teksten en producten op een website zorgt voor meer structuur en betere groeikansen. Probeer vaste datums in te plannen voor het bijwerken en updaten van de webshop.

 

Consistent nieuwe en goede content toevoegen is namelijk gunstig voor de SEO-ranking van een website. Dankzij de statistieken van Google Analytics wordt ook zichtbaar wanneer een groot deel van de doelgroep online actief is. Probeer activiteiten op dit surfgedrag af te stemmen.

8) Publicaties automatiseren op sociale media

Zodra je een artikel hebt geschreven of een nieuw product aan de webshop hebt toegevoegd, wordt het tijd om dit heuglijke feit met de wereld te delen.

 

Diverse onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat er correlatie bestaat tussen hoge posities in zoekmachines en aandacht op sociale media. Handmatig posten op Twitter, Facebook of Google+ is een (best wel tijdrovende) optie. Gelukkig zijn er ook tools (bijvoorbeeld Dlvr.it of Zapier) waarmee dit proces via de RSS feed van de website geautomatiseerd kan worden.

9) Maak goede landingspagina’s

Een landingspagina is het entreeportaal waardoor een bezoeker een website betreedt. In principe kunnen dit alle pagina’s zijn zoals de homepage (index.php), een productpagina, categorie of zelfs de contactpagina.

 

Omdat het voor een klant niet altijd prettig is om ellenlange verhalen te moeten lezen bij een product, de categorieweergave of een eenvoudige contactpagina, is het verstandig om aparte landingspagina’s in te zetten. Hier kan de webshopeigenaar een informatieve tekst kwijt met een groot aantal belangrijke zoekwoorden.

 

Voor Magento 2 wordt geadviseerd om tenminste 900 woorden te gebruiken en de pagina te verrijken met afbeeldingen en/of video’s. Landingspagina’s zijn via de optie ‘Pagina’s’ vrij gemakkelijk te maken in Magento. De landingspagina krijgt een plekje op Google door haar via het menuonderdeel ‘Statische blokken’ te linken in een footer.

10) Zorg voor een sterke welkomsttekst

De welkomsttekst is van cruciaal belang voor een Magento-webshop. De vindbaarheid van de homepage met goede zoekwoordposities wordt grotendeels bepaald door de welkomsttekst

Kies voor goede zoekwoorden en -zinnen (keywords) met een hoge (twee tot drie procent is een goede waarde), maar ook weer niet overdreven zoekwoorddichtheid. Let bij het schrijven van de tekst ook goed op de structuur en gebruik bij voorkeur kopteksten en subkoppen of alineaheaders.

Wil je ook meer organische bezoekers?

Wil je meer bezoekers via zoekmachines? Laten we samen jouw webshop verbeteren. Bel ons via 0318 24 00 49 of neem contact met ons op.

Webshop naast een fysieke winkel: wat zijn de belangrijkste voordelen?

Webshop naast een fysieke winkel: wat zijn de belangrijkste voordelen?

Je runt al een tijdlang een fysieke winkel, maar hebt nog geen goed verkoopkanaal om je producten ook online aan de man te brengen. Zeker in het huidige shop klimaat is dat een gemiste kans. Het aantal mensen dat online koopt neemt namelijk al jaren gestaag toe.

 

In 2017 bedroeg de omzet van Nederlandse webwinkels die producten en/of diensten verkochten bijvoorbeeld 22,5 miljard euro, een groei van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het aantal aankopen dat gedaan wordt met mobiele apparaten zoals smartphones en tablets groeit.

 

Een webshop kan dus ook voor eigenaars van een fysieke winkel een prima manier zijn om het klantenbestand flink uit te breiden. Maar bij het succesvol lanceren en onderhouden van een webshop komt wel het een en ander kijken. In dit blogartikel tonen we hoe je het beste haalt uit de potentieel gouden combinatie van een fysieke winkel en webshop.

De voordelen van een webshop

Het onderhouden van een webshop naast je reguliere, fysieke winkel heeft vanuit verkooptechnisch oogpunt een aantal belangrijke voordelen. We zetten de belangrijkste voor je op een rij en laten zo zien hoe een webshop je conversie en omzet kan verhogen.

Je bereikt een groter publiek

Een goede webshop verhoogt je zichtbaarheid, zowel op lokaal als (inter)nationaal niveau. De webshop is een extra verkoopkanaal dat je in staat stelt om je assortiment ook onder de aandacht te brengen van mensen die verder weg wonen en normaliter niet gauw in je fysieke winkel terecht zouden komen.

 

Het feit dat een webshop 24 per dag bereikbaar is, vormt daarbij een extra voordeel en geeft een grote groep extra mensen gemakkelijk toegang tot jouw assortiment.

Makkelijker je assortiment uitbreiden

Wellicht heb je jouw oog laten vallen op een fraaie nieuwe productlijn, maar ontbreekt de ruimte om al die artikelen in je fysieke winkel uit te stallen. Of wellicht wil je eerst uitproberen of die nieuwe producten wel aanslaan. In zo’n geval biedt een webshop uitkomst op de webwinkel kun je producten toevoegen voordat je ze in de fysieke zaak zet. Dit geeft je de kans om het assortiment snel en zonder het maken van extra kosten uit te breiden.

Verkoopproces automatiseren

Het grote voordeel van een webshop is dat klanten zelf de producten van hun keuze kunnen bestellen en afrekenen. Dit bespaart jou dus tijd en moeite omdat je minder telefonisch of via de mail geplaatste bestellingen hoeft te verwerken.
Je kunt klanten ook nog de extra optie aanbieden om hun online-bestelling af te halen in je fysieke winkel. Zo bied je het beste van twee werelden en laat je klanten zowel kennismaken met je webshop als je fysieke zaak.

Gemakkelijker vervolgbestellingen realiseren

Een webshop maakt het gemakkelijker om vervolgbestellingen te realiseren. Kopers kunnen zich tijdens het bestellen bijvoorbeeld inschrijven voor een via e-mail verstuurde nieuwsbrief. Via dit medium kun je gemakkelijk updates en speciale aanbiedingen aan klanten sturen.

 

Een goede manier om klantenbinding te realiseren en loyaliteit af te dwingen. Een webshop biedt daarnaast extra mogelijkheden tot cross-selling en upselling.

Verkoopstatistieken worden inzichtelijker

Een webshop stelt je in staat om snel en betrekkelijk eenvoudig waardevolle data te verzamelen. Welke pagina’s en producten genereren hoge conversiecijfers? Waar en wanneer haken klanten af? Welke producten zijn de toppers binnen het assortiment? Al die informatie kun je gebruiken voor het verder optimaliseren van je dienstverlening, fysieke winkel, webshop en assortiment.

Fysiek en online vullen elkaar aan

Fysiek en online vullen elkaar in veel gevallen perfect aan. Veel consumenten gebruiken in eerste instantie het internet om producten te vinden of meer informatie over een bepaald artikel in te winnen. Maar ze willen het niet altijd direct kopen.
Zeker als het om dure spullen of collector’s items gaat, wil de klant een item vaak eerst zien, voelen of uitproberen. In zo’n geval is de webshop vaak het pad naar een bezoek aan en aankoop in je fysieke winkel.

Het starten van een webshop

Het opstarten van een succesvolle webshop is wel iets dat je niet zomaar even doet. Het is dan ook verstandig om duidelijk in kaart te brengen wat je wil voordat je overgaat tot het lanceren en uitbaten van een webshop. Tijd dus om te kijken naar de belangrijkste aandachtspunten bij het opstarten van een webshop naast je fysieke winkel.

Het kiezen van een e-commerceplatform en software

De eerste, en waarschijnlijk ook belangrijkste stap bij het opstarten van een webshop is het selecteren van het meest geschikte e-commerceplatform en de juiste software. Bij het kiezen is het verstandig om in elk geval rekening te houden met de onderstaande aandachtspunten.

  1. Welke designmogelijkheden biedt de software? Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een standaard template of thema dat in de buurt komt van jouw wensen. Met enkele aanpassingen kan de webwinkel nog wat beter op je persoonlijke voorkeuren worden afgestemd. Wil je volstrekte uniciteit en een webwinkel met een geheel eigen look en feel? Dan kun je ook kiezen voor maatwerk. Dit is wel duurder, technisch ingewikkelder en tijdrovender.
  2. Is een platform zoekmachinevriendelijk?
  3. Hoe gebruiksvriendelijk zijn de software en backend van het e-commercesysteem dat je gebruikt? Dit is natuurlijk heel belangrijk bij het uitvoeren van basishandelingen zoals het toevoegen of verwijderen van producten, het inzien en verwerken van bestellingen, het bewerken van inhoud en klantgegevens en het toevoegen van betaalmethodes.
  4. Is het platform gericht op mobiel gebruik? Die vraag is tegenwoordig belangrijker dan ooit omdat steeds meer mensen webshops bekijken op en bestellingen doen met de smartphone of tablet.
  5. Kies een goede payment service provider. Hoe meer betaalmogelijkheden je webwinkel ondersteunt, hoe aantrekkelijker hij wordt.
  6. Ook de omgeving waarbinnen je webshop draait is belangrijk. Daarbij heb je ruwweg twee opties: een hosted-omgeving of open source. Als je voor de hosted-optie kiest, betaal je, meestal in de vorm van abonnementskosten aan een hostingprovider, voor de hosting van de webwinkel en modules die je gebruikt. In het geval van open source is de broncode openbaar en gratis. Je kunt hem dus gewoon vrijelijk downloaden en gebruiken. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het vinden van een goede hostingpartij en het uitvoeren van updates aan de webwinkel. Het belangrijkste voordeel van een hosted-webshop is dat je hostingpartner in dat geval zorgt voor het technische onderhoud van je winkel.

De huidige e-commercemarkt biedt volop keuzemogelijkheden. WooCommerce, CCV Shop, Lightspeed of Mijnwebwinkel zijn bijvoorbeeld populaire systemen. Ze bieden allemaal legio functionaliteiten en hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen (Mijnwebwinkel is bijvoorbeeld betrekkelijk goedkoop, maar wat aan de beperkte kant als je een middelgrote tot grote webshop hebt). Magento 2 is de beste keuze als je veel waarde hecht aan schaalbaarheid en optimaal voorbereid wilt zijn op een snelle groei van je webshop en klantenbestand. Vooral Magento 2 is een erg veelzijdig e-commercepakket waarmee heel veel mogelijk is.

Aandacht voor SEO

Een webshop is met name een goede aanvulling op je fysieke winkel als hij goed vindbaar is. SEO (search engine optimalization) is daarom een niet te verwaarlozen sleutelbegrip. Met name Google is een machtig instrument om nieuwe doelgroepen te bereiken en zo extra klanten te werven.

  1. Voer allereerst een zorgvuldig zoekwoordenonderzoek uit en voorzie de producten in je shop en de content op de site van de juiste keywords en pakkende metabeschrijvingen.
  2. Maak gebruik van sociale media. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties en aanbiedingen, het houden van acties of het delen van relevante berichten die betrekking hebben op jouw vakgebied of productgroep. Het is daarbij wel van belang dat je de dialoog zoekt met de klant. Geef hem de gelegenheid om te reageren of productervaringen te delen, bijvoorbeeld door middel van reviews. De communicatie via sociale media kun je eveneens goed gebruiken om je fysieke winkel onder de aandacht te brengen.

Strategie kiezen

Het starten en uitbouwen van een webshop vereist een goede strategie. Plannen en durven zijn twee belangrijke pijlers waarop een geslaagde aanpak vaak rust. Ondernemen is allereerst experimenteren. Juist door dingen te experimenteren, te analyseren en daarvan te leren, ontdek je of een bepaalde strategie wel of niet succesvol is. Zeker als je ook een fysieke winkel hebt, en dus niet compleet afhankelijk bent van de inkomsten uit je webshop, is er vaak sprake van de nodige experimenteerruimte. 

 

Het kan best zo zijn dat je soms geld spendeert aan marketingkanalen, promotiemateriaal of productlijnen die je achteraf weinig opleveren of zelfs geld kosten. Toch moet dit je er niet van weerhouden om out of the box te blijven denken, zo nu en dan gecalculeerde risico’s te nemen en in je webshop te investeren. Ondernemen betekent namelijk actief zoeken naar manieren om jouw shop en producten nog beter op de kaart te zetten!

 

Het opzetten van een webshop die aan je persoonlijke wensen en smaak voldoet kost ook tijd. Veel tijd. Reken er gerust op dat je een aantal avonden/ochtenden in de week of een volledig weekend bezig bent met het geheel naar jouw smaak inrichten van de webwinkel.

En dan gaat het alleen nog maar om het creëren van de huisstijl. Je webshop bevat in dat stadium dus nog geen producten of productomschrijvingen. De volgende stap is het maken van categorieën en invoeren van producten. Breng goed in kaart hoeveel tijd je kwijt bent met het vormgeven en vullen van je winkel voordat je een webshop start. Dit voorkomt vervelende verrassingen en tijdnood!

Succesvolle marketing

Als je webwinkel eenmaal online staat, is het tijd om de marketingmachine te laten draaien. Je wilt de mensen immers wel attent maken op je nieuwe webshop! Door online marketing serieus te nemen, kan de combinatie fysieke winkel-webshop uitgroeien tot een gouden twee-eenheid.

Zorg voor goede productbeschrijvingen

Goede en unieke productbeschrijvingen (kopieer dus niet de teksten van de fabrikant) bevorderen de verkoop. Zorg voor beknopte en heldere productteksten die de kern raken. De beschrijving moet de lezer een goed beeld geven van het item dat hij bekijkt. Wat haal ik in huis en wat zijn de belangrijkste specificaties en eigenschappen van het artikel?

Neem ook de belangrijkste keywords op in de beschrijvingen. Een goede producttekst zorgt er idealiter voor dat de bezoeker het gevoel krijgt genoeg te weten over het artikel (voordelen en eventuele nadelen) om een keus te kunnen maken, maar tegelijkertijd ook zin krijgt om het product direct aan te schaffen.

Wees zichtbaar in de regio

Zichtbaar zijn in je vestigings- of verzorgingsgebied is belangrijk, zeker als je ook nog een fysieke winkel hebt. Richt de webshop dan ook gedeeltelijk op de eigen regio, bijvoorbeeld door ook je fysieke winkel- of afhaaladres prominent te vermelden. Je kunt ook een Mijn bedrijf-profiel aanmaken binnen Google. Zo weet Google precies waar jouw zaak zich bevindt en wordt de winkel beter vindbaar op Google Maps.

Maak gebruik van remarketing

De meeste consumenten gaan niet gelijk bij hun eerste bezoek aan een webwinkel al over tot een aankoop. Veel bezoekers gaan eerst op onderzoek uit, bijvoorbeeld om prijzen en leveringsvoorwaarden te vergelijken of te kijken welke webwinkel de prettigste navigatiestructuur heeft. Hier kun je gebruik van maken middels remarketing.

Door advertenties te tonen aan de websitebezoekers, bijvoorbeeld in de vorm van een banner,  voorzie je potentiële klanten van een handige reminder. Het aantal conversies bij remarketingadvertenties ligt vrij hoog omdat de doelgroep de shop al eens heeft bezocht.

Personaliseer

In een tijd waarin webwinkels als paddenstoelen uit de grond schieten en het aanbod groter is dan ooit, is personalisatie van groot belang. De moderne klant hecht steeds meer waarde aan ‘bedrijven met een gezicht’. Maak bijvoorbeeld in mailuitingen of video’s gebruik van een paar vaste gezichten, bijvoorbeeld medewerkers van je fysieke winkel, om je webshop een gezicht te geven.

Daarnaast kun je individuele klanten op zijn tijd verrassen met gepersonaliseerde aanbiedingen. Personalisatie zorgt ervoor dat klanten zich speciaal voelen en vormt daarom een goed bindmiddel. Je wekt vertrouwen op en geeft klanten een kijkje in jouw keuken.

Beloon trouwe klanten en volgers

Na verloop van tijd is de kans groot dat je trouwe klanten opbouwt. Maak van deze klanten fans door ze af en toe wat extra’s te bieden in de vorm van een gratis product, gepersonaliseerde aanbieding, kortingsbon of stukje extra service. Juist door trouwe klanten wat meer te bieden dan ze verwachten, creëer je fans. Vooral die loyale volgers van jouw webshop zijn goud waard. Ze zijn meestal minder prijsgevoelig en bevelen je zaak ook actief aan bij anderen.

Bloggen en linken

Goede productpagina’s vormen natuurlijk het hart van je webshop en tevens een goed portaal om bezoekers kennis te laten maken met je fysieke winkel. Toch kun je nog meer bieden, bijvoorbeeld door het bijhouden van een goede blog met interessante artikelen.

Denk bijvoorbeeld aan teksten waarin je de werking van een product gedetailleerd beschrijft, antwoorden geeft op praktische vragen van klanten of dieper ingaat op trends binnen je vakgebied. Een blog is de ideale manier om je expertise te tonen en geeft je de mogelijkheid om jezelf als een autoriteit binnen jouw vakgebied te presenteren. Zorg wel voor unieke content, want dubbele content wordt door Google afgestraft.

 

Verwerk in de tekst ook relevante interne en externe links naar andere artikelen of producten. Dit triggert bezoekers om langer in je webshop rond te kijken en meer pagina’s te bezoeken. Je kunt voor extra free publicity ook samenwerkingen aangaan met affiliate partners, mailconnecties, bedrijven, verenigingen, gastbloggers of webmasters.

Ook de sociale media vormen een prima uithangbord voor je webshop en fysieke winkel. Facebook en Twitter bieden bijvoorbeeld volop ruimte voor uiteenlopende promotieacties, terwijl een platform als Pinterest juist weer geknipt is voor het plaatsen van mooie productfoto’s.

Gebruik Google Ads en Shopping

Met behulp van Google Ads kun je een eigen campagne starten om verkeer via de advertenties van Google richting je website te leiden. Een Google Ads campagne is niet heel goedkoop en daarom alleen effectief als je het goed inzet. Experimenteer daarom eerst goed met verschillende campagnes alvorens je hele budget hierin te stoppen. Met Google Shopping kun je producten direct terug laten komen in de zoekmachine.

Reviews plaatsen

Reviews worden vaak hogelijk gewaardeerd door bezoekers. Uit onderzoek van Multiscope blijkt bijvoorbeeld dat zo’n tachtig procent van de bezoekers van vergelijkingssites reviews mee laat wegen bij de overweging om iets wel of niet te kopen. Als een product meerdere keren positief is beoordeeld, neemt een consument meestal aan dat het aangeboden artikel daadwerkelijk goed is. Consumenten vinden de informatie van andere klanten betrouwbaarder dan de marketingtaal die vanuit de webwinkel of fabrikant wordt verstrekt. Logisch, want consumenten hebben geen voordeel bij de verkoop en geven dus doorgaans objectieve informatie. 

Het is raadzaam om gebruik te maken van beoordelingssites of klanten de mogelijkheid te bieden om reviews in jouw webwinkel achter te laten. Goede externe reviews vergroten de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van jouw shop. Pas wel op voor valse reviews, gekleurde beoordelingen die een product bewust in een goed of juist slecht daglicht plaatsen.

Conclusie: een webshop biedt voordelen, maar vergt wel extra inspanning

Zoals je ziet biedt het onderhouden van een webshop naast je fysieke winkel de nodige voordelen. Je bereikt een heel nieuw segment van het winkelpubliek (de mensen die vooral online kopen), terwijl je tegelijkertijd extra aandacht genereert voor je fysieke winkel. Maar het opstarten en managen van een webwinkel is een traject die je goed moet plannen. Vooral het kiezen van de juiste software en het uitdenken van een goede marketingstrategie zijn belangrijke aandachtspunten.

 

Wil je meer weten over het starten van een webshop en deskundig advies ontvangen over hoe je dat het beste kunt doen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met UX Maze. Wij hebben volop ervaring met online marketing en het bouwen of verbeteren van Magento-webshops.

[simple-author-box]