Ecommerce en web analytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

E-commerce en webanalytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

Het aloude adagium ‘meten is weten’ is ook van toepassing op de wereld van de e-commerce. De manier om het succes van je e-commercekanalen te meten? Data en webanalytics. Data vormen in het digitale tijdperk de brandstof waar de commerciële motor op loopt. Met de juiste data speel je namelijk veel beter en sneller in op nieuwe marktontwikkelingen en de wensen en behoeften van je klanten. Het resultaat: meer maatwerk en uiteindelijk ook betere conversiecijfers.

Het inzetten van webanalytics is de beste manier om relevante informatie over je markt en doelgroep te verzamelen, die data gericht in te zetten en de gegevens te vertalen naar een gerichte e-commercestrategie. Zeker platformen als Magento 2, Shopware en Shopify beschikken over de tools die je nodig hebt om uitgebreid gebruik te maken van de kracht van webanalytics. Maar hoe zet je analytics praktisch in? En wat moet je precies weten om een beter overzicht te hebben dat je helpt bij het realiseren van meer exposure en conversie? In dit artikel vertellen we het je.

Wat vertellen analytics je?

Webanalytics gebruik je om meer zicht te krijgen op de performance van je webshop en het resultaat van je marketinginspanningen. Met die informatie kun je jouw strategie en promotie-inspanningen nauwgezet sturen, waardoor je sneller de weg vindt naar hogere conversiepercentages en de ideale inrichting van je webshop. Tijd om eens nader in te zoomen op de onderdelen van je e-commerce die je moet meten om een goed overzicht van je business te krijgen.

Webanalytics geven je allereerst inzicht in de traffic richting je webshop, website en andere digitale kanalen. Hoeveel mensen weten je shop en andere digitale communicatiekanalen te vinden? En nog belangrijker: hoeveel bezoekers komen er binnen per kanaal. Vindt het gros van je bezoekers de webshop via kanalen als Google of Beslist.nl? Of is een groot deel van het bezoekersverkeer ‘direct traffic’? In het tweede geval is je shop meer waard en ben je minder afhankelijk van andere partijen.

Traffic en het succes van kanalen

Webanalytics geven je ook inzicht in de waarde van de kanalen die je gebruikt. Gaan klanten die via betaalde zoekkanalen of Facebook binnenkomen bijvoorbeeld bovengemiddeld vaak over tot een aankoop in je webshop? En levert de AdWords-campagne die je hebt lopen weinig conversie op? Op basis van deze data zie je in welke kanalen je de meeste tijd, geld en energie moet steken. Je leert dus waar de grootste kansen liggen.

Conversies

E-commerce draait uiteindelijk om conversie. Conversies laten namelijk zien wat al je inspanningen op e-commercegebied concreet opleveren. Met webanalytics meet je een breed spectrum aan conversies. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, de verkoopcijfers per product; het wordt allemaal inzichtelijk.

Blijven je conversies achter bij de bezoekersaantallen? Dan vertellen de analytics dit ook en kun je op zoek naar een remedie voor dit euvel. Wellicht vallen je CTA-buttons niet genoeg op. Of misschien is je checkout niet snel en gebruiksvriendelijk genoeg. Webanalytics leveren het kader waarbinnen je op zoek kunt gaan naar concrete oplossingen.

Opbrengsten per klant

Een ander belangrijk cijfer is het bestedingsgedrag per klant. Wat is het gemiddelde bedrag dat bezoekers spenderen als ze een aankoop doen op je website? En slijt je jouw producten vooral aan eenmalige kopers of keren (bepaalde) bezoekers ook geregeld terug voor herhaalaankopen?

Met webanalytics breng je het koopgedrag van je klanten nauwkeurig in beeld. Je ziet wat en hoeveel iemand koopt. Aan de hand van het aankoopgedrag en een goede klikanalyse zie je in welke producten een specifieke klant geïnteresseerd is. Dit heeft veel voordelen. Je kunt je marketing en webshop afstemmen op het zoek- en koopgedrag van je bezoekers, terwijl webanalytics ook laten zien waar per klant de beste mogelijkheden voor cross- en upselling liggen.

Unieke en terugkerende bezoekers

Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur

Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je aflezen hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag? Dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor je doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen die klanten aansporen om verder te lezen en meer informatie tot zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve, enthousiasmerende en instructieve content.

Unieke en terugkerende bezoekers

Ook het aantal unieke en terugkerende bezoekers ontleed je met webanalytics nauwkeurig. Natuurlijk zijn unieke bezoekers leuk, maar op de lange termijn zijn het vooral de terugkerende bezoekers die structureel waarde genereren. Een hoog aantal terugkerende bezoekers toont aan dat jouw shop in de smaak valt bij de doelgroep.

Richt je dus niet alleen op het verhogen van je bezoekersaantallen, maar let ook goed op het aantal terugkerende bezoekers. Is dit nog aan de lage kant? Investeer dan in het continu toevoegen van nieuwe, goed geoptimaliseerde content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.

Bouncepercentages

Met webanalytics kun je ook prima meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop en waar ze eventueel afhaken. Zijn er bepaalde pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben? Of vullen veel bezoekers wel hun winkelmand, maar ronden ze de aankoop uiteindelijk niet af?

De bovenstaande scenario’s geven je veel nuttige informatie en laten je weten dat er werk aan de winkel is. Je weet bijvoorbeeld dat je die landingspagina die veel bounces veroorzaakt moet optimaliseren of je checkout moet stroomlijnen om het afrekenproces aantrekkelijker en makkelijker te maken. Webanalytics laten ook zien of je pagina’s snel genoeg laden om bezoekers aan boord te houden. Je ziet dus waar eventuele knelpunten zitten en kunt hier adequaat op anticiperen.

Webanalytics leveren antwoorden op organisatievraagstukken

Webanalytics geven je ook informatie over belangrijke organisatievraagstukken. Je zou misschien verwachten dat iedereen die zich bezighoudt met e-commerce dezelfde vragen en vraagstukken heeft. Toch zijn er echt wel verschillen. Een distributiekanaal dat voor de ene ondernemer goud waard is, speelt bij een concullega misschien slechts een marginale rol. En waar de ene webshop vooral is afgestemd op maximale conversie, legt een ander bedrijf een sterkere nadruk op klanttevredenheid.

 

Goede webanalytics leveren waardevolle antwoorden op cruciale organisatievraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Wat zijn mijn productiefste verkeersbronnen en verkoopkanalen? En welke mis ik nog?
  • Hoe zet ik de sociale media in om meer ambassadeurs voor mijn webshop, producten en merken te krijgen?
  • Welke webcontent is bijzonder populair en invloedrijk?
  • Tegen welke problemen/moeilijkheden lopen klanten aan in mijn webshop?
  • Hoe wegen de kosten voor het produceren van bepaalde marketinguitingen op tegen de opbrengst ervan?

De voordelen van webanalytics

Met webanalytics meet je dus effectief wat wel goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Het analyseren van alle data vergt weliswaar wat tijd en inspanning, maar brengt wel duidelijke voordelen met zich mee.

  • Je baseert strategische beslissingen op harde, duidelijk meetbare gegevens in plaats van op intuïtie .
  • Een moderne e-commerce-omgeving is meer dan alleen een webshop en website: het is een ecosysteem met diverse kanalen die allemaal met elkaar in verbinding staan (multichannel of omnichannel). Met webanalytics vergaar je de data die nodig zijn om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen.
  • Je speelt gemakkelijker in op gesegmenteerde bezoekerstrends.
  • Met webanalytics kom je sneller en eenvoudiger tot een complete strategische benadering van e-commerce. Zo’n benadering omvat een gedragsanalyse (het klik- en koopgedrag van bezoekers), resultaatanalyse (het halen van doelstellingen) en ervaringsanalyse (hoe ervaart de klant mijn webshop en dienstverlening).
  • Je leert je klanten beter kennen, waardoor je de gebruikerservaring helemaal afstemt op hun wensen.

Aan de slag met webanalytics: UX Maze helpt je verder

Met webanalytics kun je heel wat kanten uit en een enorm brede waaier aan informatiestromen in kaart brengen. In feite kun je als moderne webshopeigenaar niet meer zonder als je serieus werk wilt maken van waardebepaling.

Wil je ook aan de slag met webanalytics, maar kun je tegelijkertijd wel wat hulp en advies gebruiken? Dan ben je bij UX Maze aan het juiste adres. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste analyticstools en -strategieën. Door onze uitgebreide expertise en ervaring op het gebied van e-commerce, weten we precies waar je op moeten letten en welke cijfers essentieel zijn voor een goedlopende webwinkel. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Groei sneller met een doordachte ecommerce strategie

Groei sneller met een goede e-commercestrategie 

E-commerce is een dynamisch vakgebied. Door innovatie, nieuwe technologie en veranderende businessmodellen transformeren markten en klantbehoeften regelmatig, waardoor je jezelf voortdurend moet blijven uitvinden. Dat kan alleen met een goede e-commercestrategie. Ook al heb je een prima functionerende webshop, dat wil nog lang niet zeggen dat de mensen automatisch voor jou kiezen. De keuze aan online-winkels is tegenwoordig namelijk reuze.

Waarom zouden potentiële klanten dus hun oog op jou laten vallen in plaats van op de concurrentie? Met een goede e-commercestrategie vind je het antwoord op die vraag. Een e-commercestrategie is zowel de kapstok waar je beleid aan vasthangt als de motor die commerciële groei aandrijft. Maar hoe stel je een goede e-commercestrategie op? Wat zijn de aandachtspunten en onderdelen die terug moeten komen in zo’n plan? In dit artikel tonen we je het belang van een goede e-commercestrategie en laten we zien welke onderdelen er absoluut in terug moeten komen.

Goed voorbereid op reis met een e-commercestrategie

Als je van plan bent om een lange reis langs de vele cultuurschatten en natuurwonderen van het Europese continent te maken, ga je waarschijnlijk niet onvoorbereid op pad. Je wilt vast weten wat de beste en mooiste routes zijn, hoe lang de reis ongeveer duurt en welke reisdocumenten en spullen je onderweg nodig hebt.

Voor het realiseren van groei met je webshop heb je ook zo’n routekaart nodig. Streef je bijvoorbeeld naar een omzetgroei van dertig procent? Dan is het wel belangrijk om jezelf af te vragen hoe je dit wil bereiken. Omzetgroei kun je namelijk realiseren door:

  • meer omzet te halen uit bestaande klanten;
  • de gemiddelde orderwaarde te verhogen;
  • verkopen via nieuwe kanalen;
  • nieuwe klanten te werven via outbound-marketingcampagnes;
  • prijzen te verlagen om nieuwe klanten te lokken.

Met een goede e-commercestrategie ontdek je wat voor jou de beste en kortste weg naar omzetgroei. Kijk daarbij naar de diverse facetten van jouw e-commercekanalen.

De onderdelen van een goede e-commercestrategie

Om het belang van een goede e-commercestrategie te illustreren, is het handig om een blik te werpen op de onderdelen van zo’n plan. Een goede e-commercestrategie kun je onderverdelen in een business-, people- en technologiegedeelte. Tijd om die componenten van het strategisch plan nader onder de loep te nemen.

Business

De business gaat over het bedrijf zelf. Wat zijn je commerciële doelstellingen? Welke merkidentiteit wil je uitstralen en koesteren? En welke marketingkanalen zijn bijzonder waardevol voor jou? Het businessgedeelte kun je onderverdelen in een viertal onderdelen:

  1. Doelgroep en marktpositie
  2. Data
  3. Concurrentieanalyse
  4. Kanaalkeuze- en strategie

Doelgroep en marktpositie

Kennis van je bedrijf en doelgroep is het fundament van elke goede e-commercestrategie en de basis voor structurele groei. Met hagel schieten heeft met het oog op de stevige concurrentie op het web weinig zin.

Goed nadenken over je business en doelgroep betekent dat je de onderstaande punten aansnijdt:

  • Met een SWOT-analyse krijg je een goed en realistisch beeld van de sterktes en zwaktes van je webshop. Zo herken je tevens sneller kansen en uitdagingen.
  • Stel een toekomstvisie vast. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan en hoe kom ik daar?
  • Maak een overzicht van je bedrijfsdoelstellingen voor het aankomende jaar? Hoeveel nieuwe klanten wil ik binnenhalen? Welke omzetstijging wil ik reageren? Wat zijn de stappen die ik wil maken om meer naamsbekendheid te genereren? Van welke nieuwe systemen en werkwijzen wil ik gebruik gaan maken?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken? Hoe baken ik die af? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kernassortiment optimaal aansluit op de beoogde doelgroep?
Merkwaarde en productiecyclus

Andere belangrijke aandachtspunten aan de businesskant zijn de merkwaarde en de productlevenscyclus. De merkwaarde is een belangrijk instrument voor het bepalen van de bekendheid en herkenbaarheid van je webshop. Merkwaarde wil zeggen dat je een duidelijke identiteit creëert waar je jouw boodschap en resources op afstemt.

Een sterke merkidentiteit creëer je door in al je marktuitingen te kiezen voor een uniforme look en feel. Sterke merken zijn duidelijk gepositioneerd (wat ben je en waarom ben je anders dan anderen), prikkelen en motiveren, hebben een duidelijk karakter (Apple heeft een andere uitstraling en feel dan Microsoft) en staan vandaag de dag voor een positieve impact (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op de samenleving.

Rekening houden met de productlevenscyclus betekent dat je jouw communicatie en marketing afstemt op de vier fases die een product gedurende zijn levensfase doorloopt. 

  • Introductie: in deze fase moet je investeren om het artikel onder de aandacht te brengen. 
  • Groei: in deze fase kun/moet je de meeste winst boeken.
  • Verzadiging: de meeste mensen hebben het product al, waardoor je extra moet investeren in marketing of met prijskortingen werkt.
  • Terugval: de laatste levensfase van een product. Na een gefaseerde uitloop wordt het product meestal van de markt gehaald en vervangen door een verbeterde versie of nieuw model.

Data

Het tweede onderdeel richt zich op data, het nieuwe goud en de smeerolie waar e-commerce op draait. E-commerce 2.0 is dan ook sterk data-driven. Dit betekent dat je zoveel mogelijk over de klant te weten komt door de data te gebruiken die hij achterlaat tijdens zijn customer journey. De optelsom van aankoopgeschiedenissen, breadcrumbs, klikgedrag, verlaten winkelwagentjes, websitebezoek en activiteiten op sociale media vormt een bijna onuitputtelijk datareservoir. In het tijdperk van big data zijn de mogelijkheden om klanten en hun gewoontes in kaart te brengen groter dan ooit!

Data-analyse begint betrekkelijk simpel door eerst te kijken naar categorieën als locatie, klantsegment en demografisch profiel. De vervolgstap? Met geavanceerdere tools als analytics en AI dieper graven. Zo kun je gaan personaliseren en voorspellende analyses (vooruitzien wat en hoe de klant gaat kopen) maken.

Concurrenten analyseren

Om groei te realiseren is het ook belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen. Een goede concurrentieanalyse is daarom ook een belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. Inzicht in de werkwijze van je concurrenten maakt het gemakkelijker om jezelf te positioneren en je belangrijkste unique selling points helder voor het voetlicht te brengen. Richt je daarbij vooral op onderdelen als content, leadgeneratie, autoriteit binnen je vakgebied, SEO en sociale media.

Kanaalkeuze en -strategie

Het laatste onderdeel van je business-segment wordt gevormd door de kanalen die je gebruikt. Weet je dat veel potentiële klanten veel tijd op Facebook en Instagram doorbrengen? Of lezen ze veel kranten en besteden ze veel aandacht aan hun LinkedIn-profiel? En klikken ze vaak op online-advertenties? De juiste kanaalkeuze en -strategie is een onmisbaar commercieel groeimiddel. Als je weet wat mensen lezen en welke online-spaces ze bezoeken, bereik je ze ook gemakkelijker.

People

We vergeten het soms door het digitale karakter van het medium, maar e-commerce draait altijd nog om mensen. Het people-aspect is daarom ook een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

User en buyer persona

Begin met het creëren van een buyer persona (de ideale klant) of user persona (de gebruiker van een product of dienst). Dit is niets meer of minder dan een grondige karakterisering van je klant(en). Een persona belichaamt een bepaalde groep kopers of gebruikers.

Er zijn verschillende zaken die je kunt meenemen bij het creëren van persona’s. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen als:

  • De persoonlijke en professionele achtergrond van de persona. In welke branche werkt hij of zij? In welke loopbaanfase bevindt de persona zich? En welke interesses en hobby’s heeft hij of zij?
  • Demografische gegevens. Waar wonen je persona’s? En tot welke leeftijds- en subgroepen behoren ze?
  • Doelen en zorgen. Wat willen persona’s bereiken met een product of dienst? Welke problemen en wensen hebben ze?
  • Hoe oriënteren ze zich op het internet? Welke zoektermen en -machines gebruiken ze? En op welke socialmediakanalen zijn ze te vinden?

Customer journey en contentstrategie

Een goede customer journey (klantreis) is het pad dat de bezoeker aflegt richting het kopen van een product of afnemen van een dienst. Customer journeys leggen elke stap van het aankoopproces vast en brengen in kaart hoe potentiële klanten navigeren op de digitale snelweg.

Door prospects in elke fase de ervaringen en content aan te bieden waar ze naar op zoek zijn, creëer je een krachtig fundament voor omzetgroei. Zit een klant nog in de oriëntatiefase (awareness)? Zet dan vooral in op emotie, vermaak en beleving (mooie video’s, ervaringen van gebruikers). In de afwegingsfase help je potentiële klanten meer met informele en seriële content (vaste rubrieken, whitepapers, instructievideo’s), terwijl content in de conversiefase vooral actiegericht (promotionele e-mails, online advertenties) moet zijn.

Technologie

De technologie is het laatste puzzelstuk bij het leggen van een werkzame e-commercestrategie. De snelheid en het gebruiksgemak waar de moderne online-klant naar smacht, kun je alleen bieden als je op technisch vlak alles op orde hebt.

Applicaties

Het technische verhaal begint met het inspecteren van je applicatielandschap. Heb je de applicaties en systemen in huis die nodig zijn om de klant een overtuigende en vlekkeloze gebruikservaring te bieden via al je digitale kanalen? En zijn je applicaties en systemen toekomstbestendig? Dat laatste is binnen een snel evoluerende bedrijfstak als de e-commerce natuurlijk van bijzonder groot belang. Kijk ook goed naar de externe systemen (PIM, ERP) die je gebruikt. Werken ze goed samen met je interne applicaties?

Software en platform

E-commercesoftware vormt het hart van je commerciële ecosysteem. Kijk dus altijd goed of je huidige platform en software past bij je actuele en toekomstige doelstellingen. Kan de huidige software een snelle groei van mijn webshop bijbenen, zowel op functioneel als technisch gebied? Of loont het zich om verder te kijken naar en te investeren in een alternatief? Voortdurende aandacht voor de kracht en beperkingen van je software en platform is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle, op groei gerichte e-commercestrategie. Gelukkig heb je tegenwoordig de keus uit verschillende topplatformen. Magento 2, Shopware en Shopify zijn een paar prominente voorbeelden.  

Een e-commercestrategie bepalen? Wij helpen je verder

Het bovenstaande model is een goede blauwdruk voor het uittekenen van een vruchtbare e-commercestrategie. Er komt echter wel het nodige kijken bij het ontwikkelen van zo’n strategie, zeker als je nog in de vroege fasen van je e-commercereis zit. Bij eSavvy helpen we je graag met het uitstippelen van de beste route naar groei en succes. We hebben al veel webshops geholpen met het verbeteren van hun strategie en het verhogen van de omzet.

Benieuwd naar wat wij voor jou e-commercebusiness kunnen betekenen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Je kunt ons bellen op +31(0) 318 24 00 49, maar ook gewoon een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl. Wij leren je graag kennen!

Shopware: alles wat je moet weten

Shopware: alles wat je moet weten

Het bouwen van een goede en aantrekkelijke webshop valt of staat met een goed e-commerceplatform. Gelukkig is de keuze tegenwoordig behoorlijk ruim. Magento, Shopify en WooCommerce zijn bijvoorbeeld opties die in het Nederlandse webshoplandschap al jaren zijn ingeburgerd.

De groeiende populariteit van Shopware zorgt ervoor dat webshopeigenaren er tegenwoordig nog een sterk alternatief bij hebben. Zeker met de komst van Shopware 6 heeft het Duitse bedrijf een flinke stap voorwaarts gezet. Wat kun je allemaal met Shopware? Wat zijn de sterke punten van het platform? En hoe verhoudt Shopware zich tegenover de concurrentie? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over Shopware.

Gebruiksvriendelijk

Shopware is een Duits bedrijf en momenteel de grootste e-commercespeler bij onze oosterburen. Circa driekwart van de Shopware-webwinkels is afkomstig uit Duitsland. Maar ook in andere landen wordt het platform langzaamaan populairder. Gerenommeerde bedrijven en merken als Discovery Channel, L’Oreal, Aston Martin, Jägermeister en Borussia Dortmund werken bijvoorbeeld al met Shopware.

Die groeiende populariteit is voor een groot deel toe te schrijven aan de gebruiksvriendelijkheid van Shopware. De interface van het platform is overzichtelijk en werkt intuïtief. Kies je bijvoorbeeld voor een van de gecertificeerde hostingpartners van Shopware? Dan ontzorgt Shopware je volledig en kosteloos bij het installeren van je webshop. Het platform heeft een relatief lage instapdrempel en is dus ook toegankelijk voor verkopers die technisch wat minder goed onderlegd zijn.

Design

Het ontwerp is een van de belangrijkste aandachtspunten bij het bouwen en inrichten van een webwinkel. Een succesvolle shop ziet er niet alleen gelikt uit, maar voldoet ook aan de wensen en verwachtingen van je doelgroep (user experience).

Het goede nieuws is dat Shopware op dit onderdeel een dikke voldoende scoort en volop mogelijkheden herbergt voor een prima UX- en UI-design. Een ontwerp voor je webshop maken? Niet zo moeilijk met de eenvoudig hanteerbare en intuïtieve visual designer. De admin van Shopware biedt een duidelijke interface en intuïtieve navigatie dankzij uniforme pictogrammen en een kleurcoderingssysteem. Daarnaast koppelt Shopware een goede gebruikservaring aan een consistent ontwerp.

Shopping Experiences maakt het mogelijk om content eenvoudig te beheren middels speciale blokken voor Experience- en Storytelling-pagina’s. Het in elkaar zetten van inhoudelijke pagina’s zoals landingspagina’s, categoriepagina’s of productpagina’s vereist in Shopware ook geen diepgaande, specialistische IT- en ontwikkelkennis.

Content

Een goede webshop kan in de eenentwintigste eeuw niet meer zonder sterke content. Goede content vormt de ruggengraat van je webwinkel en zorgt ervoor dat mensen je vinden op Google en in de sociale media.

De zogenoemde Shopping Experiences vormen de hoeksteen van je Shopwarecontent. Ze stellen je in staat om fraaie online-etalages te ontwikkelen die digitale winkelervaringen naar een hoger niveau tillen. Verras klanten met uitnodigende productfoto’s en inspirerende, levendige en informatieve productbeschrijvingen. De functionaliteit geeft je ook veel vrijheid bij het inrichten van je virtuele etalages. Je kunt namelijk helemaal zelf bepalen welke producten je op enig moment in de etalage zet.

Met een blogsysteem verrijk je jouw webwinkel en virtuele etalages bovendien met sfeerverhogende of verdiepende teksten, terwijl je met de functie ‘Digital Publishing’ ook nog eens responsive SEO-banners aan je online-arsenaal kunt toevoegen. Bovendien ben je in Shopware geen uren kwijt aan het uploaden, bewerken en plaatsen van foto’s; je hoeft afbeeldingen maar een keer in te laden, waarna het systeem ze automatisch vertaalt naar de juiste resolutie voor een desktop, laptop of mobiel apparaat. Erg handig, zeker in een tijd waarin steeds meer mensen winkelen op hun smartphone of tablet.

SEO

Het maakt niet uit hoe fraai een webshop eruitziet of hoe goed je producten zijn: als de winkel niet wordt gevonden op het internet, zullen je bezoekers- en conversiecijfers ongetwijfeld achterblijven bij de verwachtingen. SEO is dus ook zeker een puntje.

Waar het bij Magento vaak best nog een klus is om alle geavanceerde SEO-tools optimaal te gebruiken, levert Shopware automatische configuraties op het vlak van SEO-optimalisatie. Je kunt dus gelijk aan de slag met het verbeteren van je Google-ranking. Hoewel de SEO-toolkit wat minder uitgebreid is dan bij een zwaarder platform als Magento, heeft Shopware voldoende features om serieus werk te maken van van zoekmachineoptimalisatie. Denk bijvoorbeeld aan de winkelfunctionaliteit Sales Channels en de promotietool Advanced Promotion Suite.

Daarnaast biedt Shopware de mogelijkheid om SEO-vriendelijke URL’s aan te maken en metatitels en -beschrijvingen aan te passen. Daarnaast heeft het platform een ingebouwde sitemap en werk je eenvoudig met redirects en canonicals.

Support

De mate van support is ook geen onbelangrijk onderdeel van een e-commerceplatform, zeker tijdens de eerste maanden dat je met een nieuw systeem werkt. Met Shopware krijg je out of the box een behoorlijk hoog supportniveau. Hoe hoog dat precies is, hangt deels af van je abonnement. Met het zilveren abonnement ben je bijvoorbeeld verzekerd van twaalf maanden gratis support en worden je vragen binnen een maximale tijdspanne van drie dagen afgehandeld via de mail.

Kies je voor het (duurdere) gouden abonnement? Dan krijg je binnen een dag persoonlijk antwoord, vaak zelfs via de telefoon. Je kunt ook terugvallen op de kennis die aanwezig is binnen de Shopware-community. Die groeit namelijk gestaag. Omdat de meeste Shopware-gebruikers nog wel Duitsers zijn, helpt het als je een aardig woordje Duits spreekt en schrijft.

De kosten

Het kostenaspect is ook een belangrijk aandachtspunt, zeker als je pas een shop begint of je bestaande webwinkel snel groeit. Shopware heeft een gratis open-sourceplatform en drie licentieversies. De Community Edition (open source) en Starter Edition zijn gratis, terwijl de Professional Edition je 99,50 euro per maand kost. De prijs voor de Enterprise Edition is op aanvraag en hangt grotendeels af van de grootte van je shop en het aantal transacties.

Voor kleinere webshops voldoen de gratis versies meestal al, maar als je serieuze groeiambities hebt is het zeker verstandig om de uitgebreide mogelijkheden van de betaalde versies eens grondig te onderzoeken. Je kunt je shop dan bovendien ook nog uitbreiden met handige extensies en plug-ins.

Functies en modules

Ook het aanbod aan functies en modules is natuurlijk belangrijk. Op dat vlak is Shopware iets minder rijk bedeeld dan Magento of Shopify, maar heeft het platform toch behoorlijk wat te bieden.

Tijd dus voor een beknopt overzicht van de belangrijkste functionaliteiten en modules.

  • Het platform heeft een ruime keuze aan responsieve templates die stuk voor stuk aanpasbaar zijn. Hierdoor zijn de creatieve mogelijkheden bijna eindeloos.
  • Shopware staat voor ‘emotional shopping’ en richt zich op de inspirerende en emotionele kant van e-commerce. Met de functionaliteit Shopping Experiences kun je inhoud en commercie samensmeden tot één inspirerend geheel. 
  • Met de Theme Manager van Shopware 6 pas je snel en eenvoudig de lay-out van je storefront aan.
  • Net als bijvoorbeeld Magento is Shopware multi-store. Dit betekent dat je meerdere webshops onder één dak kunt beheren.
  • Shopware heeft een centrale bibliotheek voor het opslaan, organiseren en ophalen van alle typen digitale media. Zo vergemakkelijk je workflows en gebruik je foto’s, video’s en teksten altijd op de juiste en gewenste plekken.
  • In de Shopware Community Store en Shopware Documentation vind je een groeiend aantal extensies, plug-ins, thema’s en modules.
  • Met de Shopware Product Streams kun je productgroepen aanbevelen op basis van filters zoals merk, prijs, fabrikant en beoordelingen. Een prima manier om customer journeys en klantervaringen te personaliseren.

Integraties

Je e-commerceplatform staat natuurlijk niet op zichzelf: het moet ook goed kunnen samenwerken met een keur aan andere applicaties en systemen. Integratie is dus wel een belangrijk aandachtspunt. Dankzij de winkelfunctionaliteit Sales Channels zet je probleemloos nieuwe verkoopkanalen op en verbind je jouw webshop met Facebook, Instagram-shops en diverse marktplaatsen (bol.com, Amazon, Alibaba en nog vele anderen). Shopware is ook prima te koppelen aan software van externe partijen. Denk bijvoorbeeld aan diverse CRM’s, ERP’s, financiële software of een PIM.

Headless

Headless-oplossingen winnen terrein binnen de werelden van e-commerce en CMS. Binnen zo’n headless-systeem zijn de front- en backend van een systeem van elkaar gescheiden en communiceren deze onderdelen via een API. Het voordeel van die structuur? Je hebt meer flexibiliteit en kunt sneller technische veranderingen doorvoeren zonder dat dit een nadelige invloed heeft op andere systeemonderdelen.

Shopware heeft zo’n headless-structuur, wat betekent dat je snel kunt inspelen op nieuwe innovaties en veranderende markt- en klantbehoeften. De standaard frontend van Shopware 6 is gebaseerd op Bootstrap en TWIG. Dankzij deze standaarden is een Shopware-frontend gemiddeld genomen twintig tot veertig procent sneller te bouwen dan een frontend in Magento 2.

Snel bouwen

Een webshop in Shopware is betrekkelijk snel te bouwen. Een goede php-ontwikkelaar met kennis van e-commerce zet binnen een maand of drie een werkende Shopware-winkel met alle toeters en bellen op. Bij Magento duurt dit al gauw drie tot vier keer zo lang. De reden: Shopware is niet zo complex.

Betalingen

Met de plug-in PAY voorzie je jouw Shopware-winkel van een een breed spectrum aan populaire en minder bekende betaalopties. Naast universele betaaloplossingen als creditcards en PayPal of de specifieke betaalopties voor de Duitse markt (denk bijvoorbeeld aan Giropay), kun je ook betaalmogelijkheden als iDeal, Bancontant of Afterpay toevoegen.

Logistiek

Een webshop succesvol beheren gaat verder dan alleen je winkel vullen en bestellingen opnemen. Orders moeten ook snel en in een goede staat bij de klant aankomen. Met de populaire plug-in Logxstar is dit geen enkel probleem. Je kunt vanuit één verzendsysteem werken en hebt de keuze uit meerdere erkende vervoerders (PostNL, DPD, UPS, DHL, Fietskoeriers.nl, Sandd en Sandd2me). Bovendien zijn er in totaal 180 verschillende verzendopties beschikbaar. Verzendlabels maak je met Logxstar automatisch aan.

Analytics

Een moderne webshop run je niet op intuïtie en onderbuikgevoelens. Om te zien wat klanten beweegt en hoe je winkel presteert, heb je harde data nodig. Die informatie toont niet alleen welke mensen je webshop bezoeken en hoe ze je winkel vinden, maar ook hoe vaak ze overgaan tot conversie en waar ze blijven hangen of juist afhaken.

Een goed e-commerceplatform herbergt dus ook uitgebreide mogelijkheden op het gebied van data-analyse. Shopware is gemakkelijk te koppelen aan Google Analytics, waardoor je meer inzicht krijgt in je verkopen, de traffic naar je shop, klantprofielen, klantvoorkeuren, laadtijden en de effectiviteit van je landingspagina’s. Daarnaast vind je in de Shopware Store een behoorlijk aanbod aan tracking extensions waarmee je belangrijke statistieken als conversiecijfers, het succes van campagnes, performance en bezoekersstatistieken nauwgezet volgt.

Extensies en templates kiezen

Shopware beschikt over een breed spectrum aan thema’s en extensies. Maar waar moet je op letten bij het kiezen van een thema of extensie. Bij een thema is het vooral belangrijk om te kijken naar de look en feel van je webshop. Wat wil je uitstralen? En wil je maatwerk of een algemener thema?

Kijk bij extensies vooral naar de functionaliteit en populariteit. Is een extensie echt een aanwinst die jouw shop beter maakt en de kans op extra conversie vergroot? Of is het vooral een leuk extraatje? Voor de antwoorden op deze vragen kun je te rade gaan bij de community. Een extensie die erg vaak wordt gedownload en veel positieve reviews ontvangt, is hoogstwaarschijnlijk een aanwinst voor je Shopware-winkel.

Voorbeelden van populaire en waardevermeerderende extensies zijn bijvoorbeeld Themeware Modern en SEO Redirects. Met de eerste kies je snel en eenvoudig aanpasbare en verkoopbevorderende responsieve thema’s met een groot scala aan diverse functionaliteiten. Deze Shopware-plugin zorgt voor een stijging in conversie, is honderd procent responsief, onbeperkt aanpasbaar en verrijkt met videotutorials en uitgebreide support. Met SEO Redirects kun je gemakkelijk oude URL’s omleiden naar nieuwe. Zo behouden je pagina’s hun waarde en SEO-functionaliteit.

De voor- en nadelen van Shopware

We weten nu wat Shopware kan en wat je van dit e-commercesysteem kunt verwachten. Voor een totaaloverzicht is het raadzaam om ook de belangrijkste voor- en nadelen van het systeem nog eens tegenover elkaar te zetten.

Voordelen

  • Shopware is een erg toegankelijk e-commerceplatform. De leercurve is niet erg steil, waardoor het platform ook voor mensen met beperkte ontwikkelkennis goed te begrijpen en gebruiken is.
  • Het Shopware-pakket herbergt krachtige marketingfeatures zoals Storytelling en Shopping Experiences. Met die functionaliteiten kun je customer journeys personaliseren en je webshop op visueel gebied extra aantrekkelijk maken. 
  • De headless-structuur van Shopware zorgt voor extra flexibiliteit en maakt het platform toekomstbestendig.
  • Met de support die Shopware aanbiedt is weinig mis, zeker als je voor de Professional- of Enterprise-versie kiest.
  • Shopware heeft tooling waarmee ontwikkelaars gemakkelijk de prestaties en schaalbaarheid van je shop vergroten. 
  • De installatie is zonder codering uit te voeren.
  • Shopware is een tamelijk licht platform, zeker als je het vergelijkt met Magento of WooCommerce.

Nadelen

  • De mate van support die bij de Community Edition is inbegrepen, is redelijk beperkt. Je bent dan vaak afhankelijk van de beschikbare documentatie en de hulp van de Shopware-community. De betaalde abonnementen (Professional en Enterprise) bieden een beduidend hoger supportniveau.
  • Het vinden van de juiste hosting kan in Nederland een uitdaging zijn omdat Shopware hier nog niet zo ingeburgerd is als Magento, Shopify en WooCommerce. Het aantal Shopware-hostingspecialisten is in ons land beperkt en kleiner dan de pool aan Magento-, WooCommerce- of Shopify-experts. De verwachting is wel dat Shopware de komende tijd een groot deel van deze achterstand goed gaat maken.  
  • Streef je echt naar een webshop van enterprise-niveau? Dan biedt Magento net iets meer functionaliteiten en mogelijkheden. Zeker wat betreft het aantal extensies, thema’s en plug-ins kan Shopware (nog) niet opboksen tegen Magento.

Tips bij het kiezen van de beste Shopware-partij

 

Bij het kiezen van een Shopware-partij is het vooral belangrijk om te kijken naar de expertise en ervaring van je partner. Let vooral op de volgende aandachtspunten.

  • Heb ik te maken met een gecertificeerde specialist die het platform door en door kent?
  • Hoe zit het met de aangeboden hosting? Shopware vereist namelijk specifieke hostingkennis die niet elke partij zomaar out of the box in huis heeft.
  • Hoe snel en betrouwbaar is een partij? Krijg ik snel antwoorden op vragen en verzoeken?

 

Meer weten? UX Maze helpt je verder

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden die Shopware biedt? En lijkt het je een geschikt platform voor het bouwen en managen van jouw webshop?

Bij UX Maze helpen we je graag met het opzetten of optimaliseren van jouw Shopware-webshop. Ons team van gedegen e-commercespecialisten helpt je bij zowel de technische als strategische uitdagingen die gepaard gaan met het creëren van een succesvolle webshop. Nieuwsgierig? Laten we dan kennismaken.

Een webshop beginnen: dit heb je nodig

Een webshop beginnen: alles wat je nodig hebt

E-commerce zit in de lift. Een webshop beginnen wordt dus steeds interessanter. Hoewel fysieke winkels waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, kopen we met zijn allen steeds meer en vaker online. Die trend komt ook duidelijk naar voren uit de cijfers. De coronacrisis heeft de reeds bestaande trend richting online kopen alleen maar versterkt. We zijn meer thuis en hebben dus ook vaker huishoudelijke of hobbygerelateerde spullen nodig. De digitale koopwoede blijft bovendien niet langer beperkt tot gebruikelijke piekperioden als Sinterklaas, Black Friday en Kerstmis, maar manifesteert zich eigenlijk het hele jaar door.

In het eerste half jaar van 2020 werd maar liefst 12 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, een recordbedrag. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 bovendien 800.000 e-shoppers bij ten opzichte van een jaar eerder. Vooral doe-het-zelfzaken, tuinwinkels, woonwinkels, supermarkten en grote marktplaatsen zagen hun omzet flink stijgen.

Ook rond de feestdagen werden de webshops rijkelijk bezocht en draaiden pakketbezorgers als Post.nl en DHL overuren. Ze drukten klanten dan ook op het hart om vooral vroeg te bestellen vanwege de verwachte stortvloed aan pakketjes en moesten tussen Sinterklaas en Kerstmis stevig opschalen om de drukte aan te kunnen.

Ondernemers die het goed aanpakken kunnen in het digitale tijdperk dan ook een goede boterham verdienen met een aantrekkelijke en snelle webshop. Maar wat heb je allemaal nodig om een webshop te maken en succes te boeken met je e-commerce? In dit artikel geven we je concrete tips voor het beginnen en (laten) bouwen van een webshop. We laten ook zien wat je nodig hebt om een vliegende start te maken in de dynamische en veelzijdige wereld van de webshops.

Een webshop beginnen: de redenen

De groei van het digitale winkelverkeer zorgt ervoor dat er nog steeds wekelijks nieuwe webshops bijkomen. Mensen en bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om een webshop te beginnen. Soms is het een uit de hand gelopen hobby of een leuke bijverdienste naast de reguliere baan. Maar er zijn natuurlijk ook professionals en winkels of winkelketens die van origine vooral fysiek verkopen, maar inmiddels zien dat er op het vlak van e-commerce minstens zoveel of zelfs meer mogelijkheden liggen.

De drempel die je moet overstappen om een webshop te beginnen is de laatste jaren ook een stuk lager geworden. Er is genoeg betaalbare webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je snel en zonder uitgebreide programmeerkennis een mooie shop in elkaar zet.

Webshop beginnen en regelgeving

Een webshop opzetten begint natuurlijk met voldoen aan de juiste regelgeving. Gelukkig zitten hier in Nederland weinig haken en ogen aan. Tenzij je verse voedselwaren of producten verkoopt waar je een vergunning voor moet hebben (wapens, vuurwerk), heb je doorgaans alleen een KvK-inschrijving nodig. En zelfs dit laatste is niet eens verplicht als je slechts een kleine webshop runt die hoogstens zorgt voor wat bescheiden neveninkomsten. In dat geval kun je jouw verdiensten gewoon bij de Belastingdienst opgeven als ‘overige inkomsten’.

Maar als je serieus werk wilt maken van het beginnen van een webshop en die ook actief wilt gaan promoten, is het wel zo verstandig om je bij de Kamer van Koophandel te registreren. Het is dan duidelijk wat je zakelijke verplichtingen tegenover de klant zijn, terwijl er ook geen belemmeringen meer zijn om snel door te groeien. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling als klanten je zien als een serieuze onderneming.

Het aanvragen en voeren van een webshopkeurmerk (Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk) geeft je winkel een nog betrouwbaardere uitstraling. Je webshop voorzien van een keurmerk laat ook zien dat je voldoet aan hoge servicestandaarden op het gebied van kostentransparantie, garantie, bedenktijd, klachtenbemiddeling en privacy.

De eerste bouwstenen: domeinnaam, webhosting, software en producten of diensten, onlinemarketing, levering/verzending en klantenservice

Een webshop opzetten is te vergelijken met het bouwen van een huis: je begint met het leggen van een degelijk fundament en het (laten) bouwen van een goed geraamte. Die basis rust op een viertal pijlers die we in de volgende paragrafen nader bespreken.

Domeinnaam

Om een webshop te kunnen beginnen heb je allereerst een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam draagt bij aan de herkenbaarheid van je webshop en verbetert ook de vindbaarheid van je winkel. Je kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kiezen die in je opkomt. Veel goede domeinnamen zijn al bezet of alleen te verkrijgen door auteursrechten te betalen. Ben je echt gebrand op een bepaalde domeinnaam die al in gebruik is? Dan kun je die overkopen van de eigenaar of kiezen voor een verwant nichedomein.

Een domeinnaam staat in principe los van de hosting, al bieden Magento en WooCommerce de twee aan in één pakket. Je registreert dan eerst het domein (via een partij als mijndomein of TransIP) en kiest vervolgens het juiste hostingpakket.

Het geheim achter een goede domeinnaam

Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter een goede domeinnaam? Let in elk geval op de volgende aandachtspunten.

  1. Een domeinnaam moet een associatie oproepen met je markt en doelgroep. Fashionchick.nl is bijvoorbeeld een prima voorbeeld. Je weet gelijk wat (mode) er aan wie (vrouwen) wordt verkocht.
  2. Probeer een of enkele keywords in de domeinnaam te verwerken, zeker als je nog een jonge webshop hebt en over een beperkt budget beschikt. Neem als speelgoedverkoper bijvoorbeeld een naam die het woord ‘toys’ of ‘speelgoed’ herbergt.
  3. Kort en krachtig heeft de voorkeur. Mensen onthouden je domeinnaam sneller en je bent makkelijker te vinden.
  4. Heb je ook een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk een domeinnaam die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de naam van je fysieke winkel. Zo blijft het duidelijk. overzichtelijk en herkenbaar voor de klant.
  5. Kies de juiste extensie (de code achter de domeinnaam). Richt jouw webshop zich uitsluitende op de Nederlandse markt. Kies dan voor de extensie .nl. Wil je ook je vleugels uitspreiden naar de rest van Europa en de wereld? Dan kun je beter kiezen voor .com, .eu of .net. 

Een goede domeinnaam is ook eenvoudig uit te spreken en te schrijven. Probeer het gebruik van streepjes, trema’s en andere symbolen daarom zoveel mogelijk te beperken.

Webhosting

Het volgende aandachtspunt is de webhosting. De moderne online-koper is behoorlijk kritisch en heeft zeker geen engelengeduld. Laden de pagina’s van je shop te traag? Dan staat de concurrentie een muisklik verderop klaar om de concurrentie met open armen te verwelkomen. Snelle laadtijden hebben bovendien een positieve invloed op je conversiepercentages (de experts schatten dat je conversiepercentage met zo’n 7 procent daalt bij elke extra seconde die een bezoeker moet wachten) en rankings in Google.

Opties webhosting

Je hebt als webshopeigenaar de keuze uit diverse typen hosting.

  • In het geval van shared hosting deel je serverruimte en resources met andere gebruikers. Shared hosting is voordelig, maar wel gekoppeld aan een relatief hoge kans op downtime en lange laadtijden.
  • Kies je voor dedicated hosting? Dan hoef je jouw server niet met anderen te delen. Duurder, maar wel betrouwbaarder en in de regel sneller dan shared hosting.

Cloud hosting gaat uit van het principe ‘pay as you go’. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de ruimte en resources die je gebruikt. Het grote voordeel: je kunt makkelijk opschalen als je webshop snel groeit. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent, is het handig om deze vorm van hosting uit te besteden aan een serviceprovider.

Wat voor jou de beste optie is, hangt af van je behoeften, wensen en budget. Heb je een kleine shop en bescheiden groeiambities? Dan red je het met shared hosting prima. Wil je snel groeien en van e-commerce je professie maken? Dan ben je vermoedelijk al snel toe aan dedicated hosting of cloudhosting. Misschien wel een flinke investering, maar wel eentje die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Welke hosting je ook kiest, er zijn een paar zaken die zeker op orde moeten zijn. Zorg er in elk geval voor dat je geregeld back-ups maakt van je webshop. Als zich dan een calamiteit voordoet, kun je altijd terug naar de vorige versie van je shop. Ook een SSL-certificaat is tegenwoordig een vereiste. Zo’n certificaat vormt een extra beveiligingslaag omdat het de informatie versleutelt die jouw webshop met de klant uitwisselt. Hackers krijgen dan niet de gelegenheid om persoons- en betalingsgegevens in te zien als iemand een aankoop doet in je webwinkel.

Software

De software vormt het kloppende hart van je webshop. Goede software regelt de meeste complexe en technische zaken die komen kijken bij het managen van een webshop automatisch. Gelukkig is het aanbod aan platforms en ondersteunende software meegegroeid met de toenemende populariteit van e-commerce en heb je vandaag de dag de keuze uit diverse goede oplossingen.

Als beginner heb je waarschijnlijk nog niet het budget om een duur designbureau in te schakelen dat je webshop helemaal en tot in de kleinste details op maat bouwt. Gelukkig creëer je met de onderstaande webshop ook moeiteloos iets heel moois.

WooCommerce 

WooCommerce is een populaire en gratis WordPress-plugin die in Nederland door een dikke 40 procent van de webshops wordt gebruikt. Het is een prima oplossing voor de beginnende webshopeigenaar. De enige maandelijks terugkerende kostenpost is het bedrag dat je betaalt voor de hosting.

Magento 

Magento levert een enorm krachtig softwarepakket en is sinds de lancering van Magento 2 alleen nog maar beter geworden. Het platform is de beste keuze voor grote webshops die een groot productassortiment aanbieden en vele duizenden bezoekers per maand trekken. Je kunt bovendien rekenen op een uitgebreid aanbod aan extra extensies en plug-ins. Ook de expertise en feedback van een grote gebruikerscommunity is waardevol. 

Magento is wel een zwaar pakket dat veel vergt van je hosting. Bovendien heeft het ook een steile leercurve, waardoor je webshop niet binnen een oogwenk ‘up and running’ is. De community-editie (open source) is gratis. Als je shop en klandizie groeit, biedt de betaalde enterprise-editie veel extra mogelijkheden.

Shopify

De software van Shopify zit goed in elkaar, is behoorlijk gebruiksvriendelijk en heeft een behoorlijk actieve community. Omdat je per klant en verkoop een percentage bovenop de pakketprijs betaalt (het goedkoopste pakket kost 30 euro), kan de rekening wel stevig oplopen als je snel groeit of dure producten verkoopt

Shopware

Shopware is het grootste en populairste e-commerceplatform in Duitsland en speelt zich de laatste jaren ook in steeds meer andere Europese landen prominent in de kijker. Het platform is specifiek ontwikkeld voor (middel)grote webshops en sterk visueel ingestelde webwinkels. Zo kun je met het platform fraaie ‘virtuele etalages’ bouwen om je productassortiment te showen. Shopware is betaalbaar, maar qua features en support beperkter dan Magento en Shopify.

Lightspeed

Met de betaalde software van Lightspeed huur je eigenlijk een webshop die al zo goed als af is. Het goedkoopste pakket kost je 50 euro per maand. Wil je meer producten toevoegen en het aantal thema’s en plug-ins uitbreiden? Dan betaal je daar vaak extra voor.

Uiterlijk en design van de webshop

Je hebt de techniek op orde. Mooi, nu is het tijd om je shop te vullen met de juiste producten en die onder de aandacht van de bezoeker te brengen. Hiervoor is het allereerst belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en voldoende afbakent. Welke mensen zijn geïnteresseerd in je producten? En welke range aan producten wil je inzetten? Ga je voor een breed aanbod of verregaande specialisatie?

Vervolgens is het zaak om je producten onder te brengen in goede categorie- en productpagina’s. Zorg er vooral voor dat producten in logische categorieën staan en de categoriepagina’s overzichtelijk zijn en een herkenbare huisstijl hebben. De productpagina’s moeten vooral volledig (duidelijke productnaam en -omschrijving met keywords) en visueel uitnodigend (goede foto’s, een pakkende sfeerimpressie) zijn.

Betaalmogelijkheden

Een goede webshop stelt een bezoeker ook in staat om snel en gemakkelijk af te rekenen. Het integreren van betaalmogelijkheden in je webshop is daarom de volgende stap. Zet hierbij in op diversiteit. Een breder spectrum aan betaalopties vergroot de kans dat een klant het betaalmiddel van zijn of haar voorkeur terugvindt in jouw webshop.

Onder Nederlandse klanten is iDEAL bijvoorbeeld enorm populair. Maar als je ook op Belgische en Duitse klanten mikt, is het een goed idee om ook Bancontant en Sofort als betaalmogelijkheid aan te bieden. Kijk daarnaast ook naar universeel-internationale oplossingen als PayPal, Google Pay, Apple Pay en de bekende creditcards.

Je kunt iDEAL gewoon aanvragen via je bank, maar de oplossing, net als veel van de andere betaalopties, ook in je webshop integreren via betaalproviders als Mollie, TargetPay, Sisow, Buckaroo of Icepay. Je betaalt dan meestal een vast bedrag per maand en transactiekosten per betaalmethode.

Onlinemarketing

De eerste stappen zijn gezet: je webshop is in de lucht en helemaal ingericht. Maar om serieus commercieel succes te boeken en bekendheid te vergaren, is het natuurlijk ook zaak om je webshop te promoten. Kennis van internetmarketing en social media komt dan uitstekend van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk.

Zorg er daarnaast voor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen door goed zoekwoordenonderzoek en het creëren van waardevolle content. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig zowel on- als offline genoeg creatieve manieren om je webshop te promoten!

Webshop beginnen: levering en verzending

Je webshop staat online en de eerste bestellingen stromen binnen. Het volgende aandachtspunt is de logistiek. Hoe krijg je de order snel en veilig bij de klant? Denk er goed aan dat mensen vooral online bestellen vanwege het gemak en de tijdsbesparing. Ze verwachten dus dat ze een bestelling snel en goed verpakt ontvangen. Komen producten licht beschadigd aan? Of duurt het (te) lang voordat de klant zijn bestelling ontvangt? Dan klikt hij  de volgende keer door naar de concurrent.

Om de logistiek op orde te brengen is het belangrijk dat je al in een vroeg stadium gaat kijken naar de mogelijkheden die de diverse pakketbezorgers bieden. Hoe zit het met de snelheid? Welke kosten rekenen de diverse bezorgdiensten? En wat zijn de voorwaarden die ze stellen aan een samenwerking? Zorg er ook voor dat je de logistieke kosten van het verpakken en verzenden van je bestellingen van meet af aan budgetteert. Veel beginnende webshopeigenaren onderschatten de kosten die gemoeid zijn met leveren en verzenden .

Klantenservice

Als klant verwacht je ook nazorg van een webshop. Een moderne verkoper moet goed en snel antwoorden op vragen en een fair en coulant retourbeleid hanteren. Zorg er dus voor dat dit goed geregeld is. Bied klanten de mogelijkheid om via diverse kanalen (e-mail, telefoon, app, chatbots, klantenportaal) contact met je op te nemen en antwoord snel. Een goede klantenservice maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en goede webshop.

Een webshop opzetten? UX Maze helpt je verder

Je ziet, voor het beginnen van een webshop heb je niet heel veel nodig. Het vinden van de ideale formule voor commercieel succes en optimale conversie is echter vaak een een stevige uitdaging. Bij UX Maze hebben we volop ervaring met het bouwen en optimaliseren van diverse typen webshops.

Vanuit die expertise helpen wij je dolgraag met het uittekenen van een strategie waarmee jij het beste uit jouw webshop haalt. Benieuwd naar de mogelijkheden. Bel ons gerust op +31 (0) 318 24 00 49 of stuur een mail naar info@uxmaze.nl. We leren je graag kennen!

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Het ontwerp van jouw webshop is een belangrijke eyecatcher. Sterker, het design is grotendeels bepalend voor het succes van een webwinkel. Bezoekers bepalen vaak intuïtief en binnen enkele seconden of jouw webshop een betrouwbare en professionele indruk maakt. Zijn ze onder de indruk van wat ze zien? Dan klikken ze meestal graag verder en neemt de kans op conversie zienderogen toe.
Hoewel design natuurlijk ook deels een kwestie van persoonlijke smaak is, hebben veel succesvolle webwinkels wel één ding gemeen: het ontwerp heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend en koppelt functionaliteit aan gemak. In dit blogartikel tonen we je welke designelementen in een succesvolle webshop absoluut niet mogen ontbreken. Daarnaast laten we je zien hoe mensen bepalen of een webshop betrouwbaar is of niet.

Het heuristische framework

Veel webshopeigenaren meten het succes van hun webwinkel puur af aan het aantal bezoekers, clicks of conversies. Maar wat als het conversiepercentage bijvoorbeeld achterblijft bij het aantal bezoekers? De realiteit is dat e-commerce ook voor een groot deel psychologie is. Het succes van een webshop wordt niet altijd exclusief bepaald door de kwaliteit van je producten of dienstverlening, maar ook door het gevoel dat jouw winkel oproept bij een potentiële klant.

Een kenmerk van de moderne wereld is dat ons brein en onze zintuigen voortdurend worden geprikkeld. Onze hersen kunnen echter maar een beperkt deel van als die stimuli goed verwerken. Zouden we elk aspect van elke situatie of beslissing proberen te analyseren? Dan zouden we amper iets gedaan krijgen, ons continu overweldigd voelen en voortdurend last hebben van keuzestress. Om de enorme hoeveelheid informatie die we tegenkomen aan te kunnen en beslissingsprocessen te versnellen, vertrouwen de hersenen op deze mentale strategieën om de zaken te vereenvoudigen.

Het gebruiken van een zogenoemd heuristisch framework is een goede manier om het design van je webshop af te stemmen op het denkproces en de belevingswereld van de bezoeker. Tijd om eens te kijken hoe zo’n framework er in de praktijk uitziet.

1. Trust

Een webshop moet allereerst vertrouwen (trust) opwekken in de vorm van een duidelijke waardepropositie. Je digitale winkelomgeving moet de klant duidelijk maken waarom hij of zij in jouw webshop beter af is dan bij de concurrentie. Wat is de meerwaarde waarmee je jezelf onderscheidt van de rest? Dit betekent dus dat je jouw sterke punten, usp’s en productaanbod koppelt aan de waarden, behoeften en ‘problemen’ van de klant.

2. Clarity

Het tweede aandachtspunt is clarity (duidelijkheid). Een heldere en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk begrijpt hoe je shop is opgebouwd, hoe hij tussen de verschillende onderdelen navigeert en welke informatie bij elkaar hoort en belangrijk is. De informatiehiërarchie (hoe is de inhoud georganiseerd?) speelt een cruciale rol bij het overzichtelijk houden van pagina’s en je shop als geheel.

Clarity speelt ook een belangrijke rol bij de visuele aankleding van je webshop. Versterken de afbeeldingen de waardepropositie? Passen de visuals die je gebruikt bij de doelgroep? Gaan afbeeldingen en visuals niet ten koste van de leesbaarheid van een pagina?

3. Relevance

Weet je eenmaal welke mensen je webwinkel bezoeken en wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn? Dan is het zaak om hier gericht op in te spelen middels het aanbieden van goede en gepersonaliseerde content. Sluiten pagina’s aan op de intenties en verwachtingen van de klant? Komen bezoekers binnen op de relevantste landingspagina’s? Sluiten de gebruikte toonzetting en afbeeldingen aan op de demografische kenmerken van je doelgroep? En bevatten de conversiepagina’s een goede CTA?

4. Usability

Een succesvolle webshop staat ook garant voor een soepele gebruikservaring. Usability is daarom ook een belangrijk aandachtspunt. Tonen de productpagina’s en -omschrijvingen de belangrijkste productinformatie? Zijn er goede filters, bijvoorbeeld voor het zoeken op prijs, model of kleur? Worden zoekwoorden en -termen begrepen? Worden de resultaten van een zoekopdracht overzichtelijk en logisch gepresenteerd? En is het design minimalistisch genoeg om te voorkomen dat klanten afgeleid worden tijdens het zoek- en bestelproces? Het is belangrijk om deze usability-issues en designelementen op orde te hebben als je met jouw webshop commercieel succes wilt boeken.

5. Activators

Een goed webshopdesign spoort bezoekers ook aan tot actie. Je wilt immers dat hij of zij pagina’s en producten bekijkt en uiteindelijk overgaat tot conversie. Zogenoemde ‘activators’ (elementen die de bezoeker aanzetten tot actie) mogen daarom zeker niet ontbreken in je webshop. Voorbeelden van goede activators zijn duidelijke CTA’s of productaanbevelingen op basis van zoekgedrag en eerdere aankopen. Ook video’s doen het op dit vlak vaak goed, zeker als ze beleving aanwakkeren of de praktische meerwaarde van een product illustreren.

De belangrijkste pagina’s van jouw webshop

Het heuristisch framework gaat uit van één gouden regel: alle onderdelen van een webshop moeten werken en mogen geen vraagtekens oproepen bij de bezoeker. Tijd om het theoretische model te vertalen naar de praktische inrichting van een aantal essentiële webshoppagina’s.

Home

De homepagina is de toegangspoort naar je webshop, het portaal dat de bezoeker idealiter verder leidt naar een onvergetelijke online-winkelervaring. Een goede en overzichtelijke homepage heeft dan ook een logische opbouw die bestaat uit de onderstaande onderdelen.

Header

Voorzie je homepage van een duidelijke header. Die toont niet alleen je bedrijfsnaam, maar beschrijft ook in enkele zinnen wat je doet en wat je te bieden hebt. Een mooie afbeelding maakt de header helemaal af. Een goede header springt in het oog, maar is niet te schreeuwerig (uitroeptekens, te grote letters, extreem felle kleuren).

Slider

Veel homepages hebben ook een slider, een roterende banner met afbeeldingen. Over de wenselijkheid van sliders lopen de meningen uiteen. Sommige webshopeigenaren werken er graag mee, terwijl anderen sliders verfoeien. Gebruik je er toch een? Zorg dan voor een hoge rotatiesnelheid. Let er ook op dat de slider je webshop niet vertraagt, een gevaar dat op de loer ligt als je bijvoorbeeld te zware afbeeldingen gebruikt.

Body

De body vormt de hoofdmoot van je homepage. Een goede body is uitnodigend, compact en duidelijk. Doe je voordeel met de onderstaande designtips.

  • Maak de hoofdtekst niet te kort of te lang. Hij moet lang genoeg zijn om duidelijkheid te scheppen en de lezer te inspireren, maar het hoeft geen lang epistel te worden. Denk aan een minimum van 150 en een maximum van 500 woorden.
  • Verspreid de kernwoorden over de tekst. Overdrijf ook niet met de frequentie. Kernwoorden moeten wel een aantal keren terugkomen, maar hoeven niet in elke zin te staan.
  • Gebruik headings (h1, h2, etc.) om structuur aan te brengen. Voorzie afbeeldingen van alt tags.

Footer

Je sluit de homepage van je webshop af met een footer. Een goede footer herbergt een of enkele van de de onderstaande onderdelen.

  • Onderwerpen waar klanten vaak naar zoeken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersfeedback in de vorm van een quote en onderwerpen die hoog scoren in je zoekfunctionaliteit.
  • Doelen/webshoponderdelen waar je bezoekers graag naartoe leidt. Denk aan de nieuwsbrief, een aanmeld-, contact- of downloadformulier of je socialmediakanalen. 
  • Praktische informatie, zoals je disclaimer, privacyverklaring, openingstijden, algemene voorwaarden of routebeschrijving.

Categoriepagina’s

Categoriepagina’s zijn wegwijzers die je bezoekers de weg wijzen naar de specifieke producten waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers lang in je shop blijven hangen. Maar hoe ziet een goed ontworpen categoriepagina er in de praktijk uit?

 

Zorg er allereerst voor dat categoriepagina’s betrouwbaar en herkenbaar ogen. Natuurlijk zijn ze inhoudelijk wel toegespitst op de categorie waarnaar ze verwijzen, maar een duidelijke huisstijl hanteren voor alle categoriepagina’s vergroot de betrouw- en herkenbaarheid. 

 

Zorg er daarnaast voor dat je categoriepagina’s bezoekers triggeren om verder te klikken. Gebruik product- en sfeerfoto’s en stem de unieke categorieteksten af op de interesses en belevingswereld van de doelgroep.

Productpagina’s

Categoriepagina’s zijn vooral gericht op bezoekers die zich nog aan het oriënteren zijn. Het doel van een productpagina gaat nog een stapje verder: de bezoeker ervan overtuigen dat hij een product moet kopen. Het is daarom verstandig om het design van je productpagina’s af te stemmen op twee kernonderdelen: de productpresentatie en de productbeschrijving.

Productpresentatie

Een bezoeker van je webshop kan de producten die je aanbiedt niet fysiek bekijken of in zijn handen pakken. Het is dus belangrijk dat je productpresentatie ‘the next best thing’ is. zorg voor haarscherpe en sfeervolle productfoto’s (bij voorkeur gemaakt tegen een witte achtergrond) en pakkende sfeerimpressies. Voorzie je productafbeelding ook van een titel die de productnaam en belangrijkste keywords bevat.

Productinformatie

De productteksten vormen een belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van de productpagina. Veel webwinkels nemen de teksten van de leverancier een op een over. Niet de juiste aanpak. Met het schrijven van eigen content val je veel meer op en scoor je ook beter in Google. 

 

Probeer in elk geval de volgende informatie te verwerken in je productteksten.

  • Noem niet alleen de productspecificaties, maar maak ook duidelijk wat het product doet voor de koper. Welke voordelen heeft het? Welke problemen lost het op? Wat kun en bereik je ermee?
  • Som de belangrijkste specificaties (model, kleur, afmeting, gewicht, materiaal, prestaties) zo volledig mogelijk op.
  • Link naar een pagina met artikelen van hetzelfde merk.
  • Voeg informatie toe over de voorraadstatus, verzendkosten en leveringstermijn.

Winkelwagen

Een bezoeker van je webwinkel heeft een keuze gemaakt en een of meerdere producten in zijn winkelmand gestopt. Mooi, want nu ligt de conversie binnen handbereik. Toch gaat het in deze fase nog vaak mis als je jouw winkelwagen niet op orde hebt.

De winkelwagen moet vooral goed vindbaar, duidelijk, eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn.

  • Zet de winkelwagen op een duidelijk herkenbare plek neer, bij voorkeur in de rechterbovenhoek van het scherm.
  • Herinner klanten eraan als ze iets in hun winkelwagen hebben klaarstaan, bijvoorbeeld via een drop-downmelding of een icoontje dat het aantal producten in de winkelwagen weergeeft.
  • Zorg dat je winkelwagen snel laadt, vooral als bezoekers een product willen toevoegen of verwijderen.
  • Kom niet met verrassende bijkomende kosten en wees duidelijk over kortingen en verzendkosten.
  • Verhoog het vertrouwen door alle betaalmogelijkheden en keurmerken te tonen.
  • Voeg een functionaliteit toe waarmee klanten de inhoud van hun winkelwagen kunnen bewaren, ook als ze op het laatste moment besluiten om af te zien van een aankoop.

Checkout

De checkout is de laatste halte op het conversietraject. Opmerkelijk genoeg verlaat zo’n 70 procent van de bezoekers deze pagina zonder een aankoop af te ronden. Een goed ontworpen checkoutpagina is dus onmisbaar als je jouw webshopomzet wilt verhogen.

Het geheim van een goede checkoutpagina? Voldoen aan de onderstaande voorwaarden!

  • Stel inloggen en het aanmaken van een account niet verplicht. Veel mensen hebben hier geen tijd voor en geen zin in. Je bezoekers de keuze geven tussen inloggen als bestaande klant, een account aanmaken of gelijk afrekenen werkt veel beter.
  • Zorg voor logisch opgebouwde invulformulieren die alleen vragen om essentiële klantinformatie zoals naam, adres en postcode.
  • Zorg voor een goed winkelwagenoverzicht. Dit bestaat uit een productafbeelding, duidelijke productomschrijving en het complete bestelbedrag (inclusief verzend- en verpakkingskosten).
  • Creëer een duidelijke, betrouwbare en veilige betaalpagina.
  • Sluit af met een duidelijke afrondingspagina, inclusief de bevestiging dat er een bevestiging met hetzelfde overzicht onderweg is naar de mailbox van de klant. Zo schep je extra vertrouwen.

Op weg naar het perfecte design met UX MAZE

Er zijn dus nogal wat designelementen die je op orde moet hebben als je van jouw webshop een omzetmachine wilt maken. Wil je het uiterlijk van jouw webwinkel een serieuze make-over geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In dat geval helpt UX MAZE je graag verder. We beschikken over de ervaring en expertise die nodig is om webshops in alle soorten en maten te optimaliseren, iets dat we in de loop der jaren veelvuldig hebben bewezen.

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Magento, Shopify en Shopware: een uitgebreide vergelijking

Magento, Shopify en Shopware: een uitgebreide vergelijking

Een goed e-commerceplatform is een absolute must als je met jouw webshop wilt groeien. Misschien belemmert je huidige platform de groei en ben je op zoek naar een oplossing met meer mogelijkheden. Of wellicht sta je nog aan het begin van je e-commercereis en de zoektocht naar de juiste software.

Gelukkig zijn de keuzemogelijkheden tegenwoordig groot. Magento, Shopify en Shopware zijn drie populaire platformen die stuk voor stuk een indrukwekkend scala aan features en functionaliteiten bieden. Maar wat hebben ze de gebruiker nou concreet te bieden? En wat zijn de overeenkomsten en grootste verschillen tussen Magento, Shopify en Shopware?  In dit artikel vergelijken we de drie e-commerceplatformen op belangrijke punten als populariteit en marktaandeel, gebruiksgemak, prijs, SEO-functionaliteiten, schaalbaarheid, functies en modules, integraties, schaalbaarheid, prijs en analytics.

Populariteit en marktaandeel

Magento

Magento is een krachtig en veelzijdig (open source) e-commercesysteem dat gebruikers in staat stelt om een professionele webwinkel te (laten) ontwikkelen en onderhouden. De eerste versie van Magento 1 zag in 2008 het levenslicht, in 2015 gevolgd door de eerste versie van Magento 2. Magento 1 wordt inmiddels niet meer ondersteund, wat betekent dat Magento de oude versie niet meer voorziet van updates, verbeteringen en patches. Met meer dan 250.000 beheerde webshops is Magento momenteel een van de populairste e-commerceplatforms ter wereld. In Nederland is het platform marktleider: ongeveer een op de vijf webshops in ons land draait op Magento.

Shopify

Shopify is een Canadees e-commercesysteem dat inmiddels over de hele wereld wordt gebruikt. Wat betreft het aantal gebruikers is Shopify het op een na populairste platform ter wereld. Alleen WooCommerce is bij nog meer gebruikers in trek. Ook in ons land neemt het aantal Shopify-webshops de laatste jaren gestaag toe.

Shopware

Het Duitse platform Shopware zag in 2000 het levenslicht en is de toonaangevende e-commercespeler bij onze oosterburen. Maar Shopware heeft zijn grenzen flink verlegd en timmert inmiddels in steeds meer landen serieus aan de weg. Ook in Nederland is het platform geen onbekende meer.

Welke platform is het beste voor jouw business?

Weet je niet welke platform het beste bij jouw type bedrijf past? We helpen je graag verder. Vul deze vragenlijst in en ontvang binnen 24 uur ons advies. Helemaal gratis.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijke factor bij het kiezen van een platform. Een indrukwekkend arsenaal aan functionaliteiten en technische snufjes is leuk, maar je hebt er weinig aan als een platform onlogisch in elkaar steekt en moeilijk te gebruiken is. Eens kijken hoe de drie platforms zich op dit onderdeel tot elkaar verhouden.

Magento

Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid (UX) heeft Magento met het lanceren van Magento 2 een flinke inhaalslag gemaakt. In vergelijking tot Magento 1 is 2 bijvoorbeeld sneller, gebruiksvriendelijker en veiliger. De interface is overzichtelijker en splitst het menu in aparte secties voor shop- en menubeheer. Hierdoor kun je webshoponderdelen als configuratie, marketing, producten en belastingregels logischer inrichten.

Daarnaast zijn er betere modules beschikbaar, terwijl het responsieve design er tevens voor zorgt dat Magento 2 prima toegankelijk is vanaf mobiele apparaten als smartphones en tablets. Bovendien is het design volledig en geheel naar eigen inzicht aanpasbaar door de beschikbaarheid van een groot aantal professionele templates. De architectuur van Magento 2 is modulair en flexibel. Het grote voordeel hiervan? Het is gemakkelijker om maatwerkimplementaties door te voeren en extensies naadloos te integreren.

Ook voor de klant is gebruiksvriendelijkheid natuurlijk een belangrijk onderdeel van een webshop. Magento herbergt alles wat je nodig hebt om een overzichtelijke webwinkel in elkaar te zetten. Het aankoopproces stroomlijn je met features als een one-page-checkout, SSL-ondersteuning voor orders in zowel de front- als backend, het verzenden naar meerdere adressen in één order, de optie om een account aan te maken en het bewaren van winkelwagentjes voor een vrij in te stellen periode.

Omdat Magento een complex en zwaar platform is, heeft het wel een steilere leercurve dan Shopify en Shopware. Ben je niet heel technisch aangelegd? Dan loont het zich vaak om voor de configuratie en gebruiksvriendelijke inrichting van je webshop de hulp van een erkende Magentospecialist in te roepen.

Shopware

Shopware heeft een overzichtelijke en intuïtieve interface. Je hoeft zeker geen IT-whizzkid te zijn om er snel en goed mee aan de slag te kunnen. Met de gemakkelijk te hanteren en intuïtieve visual designer (drag-and-drop) maak je eenvoudig een prachtig ontwerp voor je webshop.

Met Shopping Experiences creëer en beheer je eenvoudig Experience- en Storytelling-pagina’s. Je maakt hierbij gebruik van voorgedefinieerde blokken. Ook het beheren van tekst en bouwen van categorie-, landings-, en productpagina’s is betrekkelijk eenvoudig.

Shopify

Shopify is een geschikt platform voor mensen met weinig ontwerpervaring en heeft een helder gestructureerde, intuïtieve interface. De leercurve is een stuk minder steil dan die van Magento. Je kunt wat betreft vormgeving kiezen uit ruim zeventig professionele en gratis te gebruiken thema’s. Zo creëer je middels een eenvoudig systeem van slepen en neerzetten snel de ideale lay-out en sfeer voor jouw webshop. Je kunt ook kiezen voor maatwerk. Misschien wel wat duurder en tijdrovender, maar wel ideaal als je jouw webwinkel een unieke look en feel wilt meegeven.

Elke sjabloon heeft bovendien zijn eigen intuïtieve instellingen, zodat je snel en eenvoudig elk aspect van je storefront kunt aanpassen. Shopify voorziet je bovendien van een veelzijdig en volledig functioneel CMS. Shopify-webshops hebben ook een ingebouwde winkelwagen voor m-commerce. Zo kunnen klanten vanaf elk mobiel apparaat door je winkel struinen en hun favoriete producten uitzoeken.

Prijs

Ook de prijs is voor veel webshopeigenaren natuurlijk een belangrijk keuzecriterium. Hoe zit het met de betaalbaarheid en kosten van Magento, Shopware en Shopify?

Magento

Magento heeft twee versies: een gratis open source editie en een betaalde Commerce-versie. De Commerce-versie bevat, bovenop de basisfeatures die ook in de gratis versie zitten, extra functionaliteiten zoals klantsegmentatie, retourmanagement, een loyaliteitsprogramma en een uitgebreide b2b-module. De basislicentie voor Magento Commerce kost circa 15.000 euro per jaar. Naast de basisfee betaal je ook nog een bedrag aan omzetgerelateerde kosten.

Shopware

De community-editie van Shopware is gratis. Voor een uitgebreidere (Shopware Professional) betaal je € 2.495 per jaar, terwijl de prijs van Shopware Enterprise op aanvraag is. Die laatste licentie heb je eigenlijk alleen nodig als je een echt grote webshop beheert. Voor veel mkb’ers zal de gratis versie of het Professional-pakket voldoende zijn.

Shopify

Omdat Shopify niet open source maar een gehost platform is, heb je te maken met een andere kostenstructuur. Bij Shopify tik je sowieso elke maand een vast bedrag aan hosting- en licentiekosten af. Die lopen uiteen van 29 (Basic Shopify) tot 299 euro (Advanced Shopify) dollar per maand. Dit lijkt veel ten opzichte van de gratis versies van Magento en Shopware, maar bij die twee moet je wel zelf nog de hosting regelen.

SEO-functionaliteiten

Je kunt nog zo’n mooie webshop hebben; als jouw winkel niet gevonden wordt in de zoekmachines, heb je niets aan die fraaie vormgeving. Tijd dus om eens te kijken hoe het illustere e-commercedrietal presteert op het gebied van SEO.

Magento

Magento biedt out-of-the-box al gelijk een interessante en bruikbare set een SEO-instellingen. Denk aan metadata voor producten en pagina’s, canonieke tags voor producten en categorieën en de mogelijkheid om robo.txt-bestanden te bewerken. Daarnaast helpen extra modules als Advanced SEO Suite en Sphinx Search Ultimate je om de vindbaarheid van je Magento-shop nog verder te verbeteren.

Shopware

Bij Magento moet je nog wat moeite doen om alle geavanceerde SEO-tools goed te gebruiken. Bij Shopware is het allemaal wat simpeler. De meeste SEO-functionaliteiten worden automatisch geconfigureerd, waardoor de weg naar een goede Google-ranking vrij kort is. Daarnaast heeft Shopware een sterk marketing-georiënteerd karakter.

Shopify

Een recent onderzoek wees Shopify aan als het beste platform op het gebied van SEO. Bij Shopify zijn alle standaardfunctionaliteiten die nodig zijn voor een goede SEO aanwezig. Hierin is bijvoorbeeld gekeken hoe de platformen omgaan met navigatie-links, paginatitels, URL’s, headings, canonical tags, XML-sitemaps, 301-redirects en nog veel meer.

Functies, modules en schaalbaarheid

Als je serieus werk wilt maken van e-commerce en een stevige groei ambieert, zijn de functies, modules en schaalbaarheid van een platform natuurlijk ook belangrijke aandachtspunten. Hoe brengen Magento, Shopware en Shopify het er op dit vlak vanaf?

Magento

Magento 2 is waarschijnlijk het meest complete en schaalbare pakket op de huidige markt. Klein beginnen en snel opschalen is geen enkel probleem. Ook het aanbod aan functies, modules en plug-ins is enorm en uitermate gevarieerd. Meertaligheid, een breed spectrum aan marketing- en promotietools, uitstekende mobiele ondersteuning, ondersteuning voor meerdere munteenheden en uitgebreide opties voor catalogus-, voorraad- en orderbeheer; het zijn basisfunctionaliteiten die gelijk tot je beschikking staan.

Daarnaast kun je het platform uitbreiden met duizenden modules/extensies die je klanten een nog betere en completere winkelervaring aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Improved Layered Navigation voor een nog gebruiksvriendelijkere navigatie, zodat bezoekers makkelijker door je productcatalogus kunnen klikken. Met behulp van meerdere filters vinden je klanten in no-time de producten die ze nodig hebben.
  • De module  Knowledge Base voor antwoorden op veelgestelde vragen. Deze module ontzorgt je klantenservice omdat klanten zichzelf kunnen helpen.
  • Advanced Product Feeds stelt je in staat om producten te verkopen op marktplaatsen en andere affiliate-kanalen.
  • Met de module Help Desk MX creëer je een geweldige klanten- en supportservice door alle informatie uit verzoeken, e-mails en chats op een centrale plek samen te brengen.

Shopware

Het aanbod aan functionaliteiten en modules is in Shopware wat minder rijk dan in Magento, maar desondanks zeker niet karig te noemen. Omdat Shopware zich sterk richt op de emotionele kant van de shopervaring, heeft het platform vooral op het gebied van inspiratie en vormgeving veel te bieden. Met de functionaliteit Shopping Experiences kun je inhoud en commercie prima samensmeden tot één inspirerend geheel, terwijl de Theme Manager van Shopware 6 het mogelijk maakt om snel en eenvoudig de lay-out van je storefront aan te passen.

Daarnaast heeft Shopware een centrale bibliotheek voor het opslaan, organiseren en ophalen van alle typen digitale media. Zo vergemakkelijk je workflows en kun je foto’s, video’s en teksten altijd op de juiste en gewenste plekken inzetten.

Shopify

In de Shopify App Store staan ongeveer 2400 (tegenover ruim 3000 in de Magento Marketplace) gratis en betaalde extensies. Een groot pluspunt is dat je ze met één druk op de knop toevoegt aan je shop. De plug-ins van Shopify zijn wat betreft bereik, veelzijdigheid en functionaliteit vaak wel beperkter dan de Magento-varianten.

Toch is ook de reikwijdte van het Shopify-aanbod behoorlijk breed. Denk bijvoorbeeld aan mooie aanvullingen op de basisfunctionaliteiten voor: 

  • het verbeteren van je voorraadbeheer; 
  • het sneller picken en verzenden van orders (Picqer);
  • het synchroniseren van data (InstaSheets);
  • het verbeteren van je klantenservice door het opzetten van een slim digitaal callcenter (EasyCall); 
  • het maken en bewerken van video’s (Promo Video Maker);
  • het maken van back-ups (Rewind Backups);
  • het verbeteren van funnels (Honeycomb Upsell Funnels); 
  • het aanmaken van kortingen en kortingscodes (Personal Discount).

Integraties

Naast je e-commerceplatform gebruik je natuurlijk nog een divers spectrum aan andere software, systemen en applicaties. Het is wel belangrijk dat het platform van je keuze dan goed te integreren is met al deze oplossingen.

Magento

Met Magento wordt een goede integratie zeker geen hoofdpijndossier. Het platform is prima te combineren met diverse marktplaatsen, financiële software en boekhoudprogramma’s (Exact Online, AFAS), ERP en CRM-systemen, Microsoft Dynamics en Transsmart. Dankzij Magento’s geavanceerde web-API, ‘praat’ jouw e-commerceplatform moeiteloos met de andere applicaties en systemen die je gebruikt om je shop succesvol te runnen.

Shopware

Ook Shopware is prima te koppelen aan software van externe partijen, zoals CRM’s, ERP’s, financiële software of een PIM. Het platform reserveert extra veel aandacht voor het opzetten van nieuwe verkoopkanalen en het verbinden van je webshop met sociale media, Instagram-shops en een keur aan gerenommeerde marktplaatsen.

Shopify

Ook Shopify is goed te gebruiken als veelzijdige spin in je e-commerceweb. Het platform integreren met marktplaatsen zoals Shopify Fulfillment, Amazon, Shipwire en Rakuten Super Logistics? Shopify koppelen aan handige apps als Ordoro, eCommHub of Inventory Source? Het kan allemaal. Met deze apps maak je serieus werk van dropshipping, het online verkopen zonder voorraad. Ook de populaire socialmediakanalen en een maildienst als Mailchimp gaan uitstekend samen met Shopify.

Betalingen

Een goede webshop biedt klanten ook meerdere betaalopties aan. Hoe verhouden Magento, Shopware en Shopify zich op dit serviceonderdeel ten opzichte van elkaar?

Magento

Magento ondersteunt een divers palet aan (inter)nationale betaalmethoden, zeker als je extensies als Buckaroo en ICEPAY toevoegt aan je shop. Natuurlijk ondersteunt het platform bekende en populaire betaalmethoden als iDEAL, PayPal en een brede waaier aan creditcards, maar Magento is ook in staat om een groot aantal minder bekende en landspecifieke opties (in verschillende talen) in je shop te integreren. Ideaal dus voor een webshop die ook aan klanten uit het buitenland verkoopt. Benieuwd naar de mogelijkheden? Hier vind je een uitgebreide lijst.

Shopware

Het lijstje met mogelijke betaalmethoden is bij Shopware niet zo lang als bij Magento, maar desondanks verre van summier. Zeker met de plug-in PAY kun je op betalingsgebied heel wat kanten uit. Naast universele betaaloplossingen als creditcards en PayPal of de specifieke betaalopties voor de Duitse markt (denk bijvoorbeeld aan Giropay), kun je ook betaalmogelijkheden als iDEAL, Bancontant/Mister Cash of Afterpay toevoegen.

Shopify

Shopify ondersteunt meer dan 100 verschillende externe betalingsverwerkers, waaronder populaire en alom bekende betaaloplossingen als iDeal, PayPal, Amazon Pay en Apple Pay. Hiervoor gebruik je Shopify Payments, de functionaliteit waarmee je ook probleemloos creditcardbetalingen verwerkt.

Communities

Een community van toegewijde gebruikers is ook een meerwaarde voor een platform. Hoe meer kennis mensen delen, hoe gemakkelijker het werken met een platform wordt. Bovendien zorgt een levendige gemeenschap van gebruikers ervoor dat er continu verbeteringen worden doorgevoerd.

Magento

De Magento-community is heel groot en krachtig. Er zijn maar weinig issues binnen het platform waarmee gebruikers nog niet te maken hebben gehad. Bugs en vragen worden doorgaans razendsnel opgelost, waardoor je zelden tegen vervelende verrassingen aanloopt.

Shopware

De Shopware-community bestaat uit zo’n 40.000 leden en is daarmee een stuk kleiner dan die van Magento. Maar ze groeit snel. Het Shopware-forum en de developer guide bieden je gratis ondersteuning, terwijl het betaalde pakket nog extra supportmogelijkheden herbergt. Houd er wel rekening mee dat de Shopware-community veel Duitstalige leden heeft. Het spreken van een goed woordje Duits komt dus wel van pas. Binnen de Magento-community is Engels de voertaal.

Shopify

Omdat Shopify, in tegenstelling tot Magento en Shopware, geen open source is, heeft het platform een kleinere community dan zijn tegenhangers. Je bent dus veel afhankelijker van de support die Shopify zelf biedt.

Veiligheid

Ook veiligheid is natuurlijk een niet te verwaarlozen aandachtspunt. Voor de reputatie van je shop is het van levensbelang dat je bedrijfskritische data en klantgegevens veilig kunt opslaan en beheren. Hoe scoort ons illustere drietal op het gebied van veiligheid?

Magento

In Magento 2 is op securitygebied een duidelijke inhaalslag gemaakt. Functionaliteiten als tweefactorauthenticatie en een zeer betrouwbaar SSL-certificaat maken inmiddels standaard deel uit van de installatie. Let wel op: het veiligheidsniveau in Magento hangt ook deels af van de hosting die je kiest.

Shopware

Shopware 6 (de nieuwste versie van het platform) levert out-of-the-box grotendeels dezelfde security-functionaliteiten als Magento 2. Omdat ook Shopware open source is, speelt ook de hosting een belangrijke rol bij het garanderen van een hoog veiligheidsniveau.

Shopify

Shopify scoort ook heel behoorlijk op het gebied van veiligheid. Zo is elke Shopify-winkel beveiligd met SSL-encryptie (256-bit) en heeft het platform een back-upsysteem. Dit betekent dat je in geval van nood terug kunt naar een eerdere versie van je webwinkel. Bovendien heb je bij dit platform zelf minder omkijken naar security, aangezien Shopify ook de hosting voor zijn rekening neemt.

Analytics

Harde data vormen de bouwstenen voor een succesvolle webshop. Om klanten op hun wenken te bedienen, moet je immers weten wat ze van jouw webshop vinden en hoe ze zoeken. Als je weet welke producten wel of juist niet goed verkopen, wordt het bovendien gemakkelijker om je assortiment te optimaliseren. Analytics vormen de beste tool om data te interpreteren en te gebruiken als basis voor je marketingstrategie. Hoe scoren de drie onderzochte platforms wat betreft analytics-functionaliteiten?

Magento

Magento levert een uitgebreide set aan tools voor het grondig analyseren van al je relevante data. Denk bijvoorbeeld aan:

  • een verregaande integratie met Google Analytics;
  • een overzichtelijk admin-dashboard waarmee je rapporten en verslagen kunt bekijken;
  • overzichten van verlaten winkelwagentjes, populaire producten en veelgebruikte zoektermen;
  • een RSS-feed voor nieuwe reviews;
  • een overzicht van het totale aantal geboekte en geretourneerde orders.

Shopware

Met Shopware kun je jouw webwinkel heel gemakkelijk koppelen aan Google Analytics, vermoedelijk de compleetste en populairste analysetool die er is. Daarnaast heeft Shopware een behoorlijk aanbod aan tracking extensions. Hiermee meet je belangrijke statistieken als conversiecijfers, het succes van campagnes, performance en bezoekersstatistieken.

Shopify

Ook Shopify stelt niet teleur op het gebied van analytics. Het aanbod is iets minder uitgebreid dan bij Magento, maar toch behoorlijk uitgebreid.

  • Een handig dashboard levert een overzicht van je verkopen en bestellingen en geeft je inzicht in het verkeer naar de webshop. Dankzij deze informatie wordt het gemakkelijker om de juiste bedrijfsmatige en commerciële keuzes te maken.
  • Productrapporten tonen welke producten wel of juist niet goed verkopen en geven je inzicht in de groei(mogelijkheden) van je webshop.
  • Door Google Analytics aan je shop te koppelen, krijg je nog meer zicht op verkopen, traffic, klantprofielen en klantvoorkeuren.
  • Je kunt rapporten opstellen, exporteren of verzenden naar externe experts zoals je boekhouder of commercieel manager.

Sterke en minder sterke punten

Je hebt nu een goed overzicht van wat Magento 2, Shopware en Shopify op verschillende vlakken te bieden hebben. We sluiten af met een kort overzicht van de plus- en minpunten van elk platform.

Magento

Voordelen

  • Magento biedt het compleetste pakket. Online-betaalkoppelingen, facturatie, meertaligheid, meerdere valuta’s… Al deze functionaliteiten zijn geïntegreerd in Magento.
  • Magento 2 biedt een uitstekende performance en snelle laadtijden.
  • Magento beschikt over een grote, enthousiaste en levendige community. Hierdoor worden problemen en bugs snel gedetecteerd en verholpen.
  • Er zijn enorm veel extensies, modules en plug-ins beschikbaar.
  • Er zijn volop mogelijkheden voor maatwerk.
  • Je kunt gemakkelijk meerdere winkels tegelijk beheren.
  • Je webwinkel is ook gemakkelijk te optimaliseren voor mobiel gebruik.
  • Er is veel mogelijk op het gebied van analytics en het toevoegen van betaalmogelijkheden.

Nadelen

  • De leercurve is vrij steil. Leren werken met het platform vergt wel wat tijd en moeite.
  • Magento is een vrij zwaar platform en stelt dus hoge eisen aan je hosting.
  • De Commerce-editie is vrij prijzig.
  • Magento wordt wereldwijd gebruikt. Je zult jouw eigen Magento-webshop dus moeten instellen op de Nederlandse markt. Dit kost de nodige tijd en is zonder een behoorlijke dosis technische bagage ook niet gemakkelijk!

Shopware

Voordelen

  • Voor beleving en inspiratie ben je bij Shopware aan het beste adres. Het platform biedt ongelooflijk veel flexibiliteit en veelzijdigheid bij het vormgeven van je webshop en plaatsen van content. Je kunt heel makkelijk een eigen stijl, design en virtuele etalage creëren en content aanpassen naar wens. Wat betreft branding is Shopware dus verder dan Magento en Shopify.
  • Je kunt bij Shopware snel en gemakkelijk terecht voor support en vragen.
  • Innovatie zit bij Shopware in het DNA. Het platform staat bekend om de regelmatige en nuttige updates en de soepele migraties naar nieuwe versies. 
  • Shopware is minder complex en technisch lang niet zo uitdagend als Magento. 
  • Shopware groeit snel.
  • De prijs voor je licentie blijft gelijk, ongeacht de omzet van je webshop. Kostentechnisch is Shopware dus een overzichtelijk platform.

Nadelen

  • Wat betreft marketingmogelijkheden en extensies/plug-ins is het totaalpakket van Shopware minder uitgebreid dan dat van Magento.
  • De community is groeiende, maar nog altijd kleiner dan die van Magento en Shopify. Bovendien bestaat de Shopware-community hoofdzakelijk uit Duitstalige gebruikers.

Shopify

Voordelen

  • Shopify heeft een lage instapdrempel en is ook eenvoudig te gebruiken als je niet veel technische kennis en ervaring hebt.
  • Omdat Shopify de hosting volledig voor zijn rekening neemt, hoef je niet op zoek te gaan naar een aparte hostingpartner voor je webwinkel.
  • Je kunt starten met een relatief goedkoop basisabonnement. Bovendien kun je het platform 14 dagen uitproberen met een gratis proefversie.
  • Er zijn veel professionele thema’s beschikbaar die je kunt aanpassen aan de eigen huisstijl van je webshop. 
  • Het aanbod aan beschikbare betaalmogelijkheden is heel uitgebreid.
  • Er zijn veel extra modules en extensies beschikbaar om je shop functioneel uit te breiden.
  • Met Shopify is het heel gemakkelijk om serieus werk te maken van dropshipping.
  • Shopify biedt 24-uursondersteuning.

Nadelen

  • Het basisabonnement mist een aantal belangrijke functionaliteiten en is bijvoorbeeld beperkter dan de gratis versie van Magento 2. Heb je serieuze groeiambities? Dan moet je al gauw extra apps aanschaffen of een van de duurdere Shopify-abonnementen nemen.
  • Het is in Shopify moeilijker om een goede meertalige webwinkel op te zetten dan in Magento.
  • Niet alles is beschikbaar in het Nederlands.
  • Maak je geen gebruik van Shopify Payments of iDEAL? Dan kunnen de transactiekosten flink oplopen.
  • De editor en layouts in de Shopify-blog zijn een beetje gedateerd en niet erg flexibel.

Deskundig advies bij UX Maze

Wil je doorgroeien met jouw webshop? En overweeg je replatforming? Dan helpt UX Maze je graag verder. Al sinds 2012 helpen we bedrijven met het vergroten van hun online-succes en verbeteren van hun webshop. We zijn een erkende Magento-specialist, maar kunnen je ook prima bijstaan met het bouwen en inrichten van een Shopware- of Shopify-webwinkel. Klaar voor online-groei? Laten we dan samen kijken hoe we jouw webshop nog succesvoller kunnen maken.