CRO en e-commerce: design is niet subjectief

CRO en e-commerce: design is niet subjectief

CRO

Een zo hoog mogelijke CRO (conversie-optimalisatie) is waar elke webshopeigenaar natuurlijk naar streeft. Conversies brengen uiteindelijk namelijk het geld in het laatje. Tegelijkertijd worstelen nogal wat ondernemers binnen de e-commerce met het optimaliseren van hun CRO. Soms komt dat omdat ze geen duidelijke CRO-strategie hebben of teveel tegelijk willen doen.

Maar het komt ook nogal eens voor dat het design van een webshop gewoon niet uitnodigend genoeg is. Bezoekers hebben moeite om snel de juiste pagina’s, informatie en producten te vinden, de checkout neemt veel tijd en invulwerk in beslag of het webdesign nodigt gewoon niet uit tot verder kijken en klikken.

Design wordt bovendien nog te vaak gezien als een subjectief iets. Dit klopt misschien deels, maar er zijn ook gewoon vaste designelementen die in vrijwel elke populaire en succesvolle webshop terugkomen. In dit blogartikel vertellen we je meer over CRO en e-commerce, maar zoomen we vooral in op de invloed die een goed ontwerp heeft op je CRO en e-commercesucces.

Wat is CRO en waarom is het belangrijk?

In de begindagen van het internet, toen online kopen een hoge vlucht begon te nemen maar e-commerce nog in de wetenschappelijke kinderschoenen stond, wilde iedereen vooral zoveel mogelijk bezoekers naar zijn of haar webshop trekken. De redenering: meer bezoekers leiden uiteindelijk vanzelf tot betere verkoopcijfers.

De werkelijkheid is echter wat gecompliceerder. Hoewel veel traffic naar je webshop zeker niet onbelangrijk is voor je CRO, kwamen webwinkels dankzij onderzoek en data al snel tot de conclusie dat het minstens zo belangrijk is om meer omzet te halen uit bestaande klanten. Het kost namelijk minder geld en inspanning om je webshop en e-commercestrategie zo in te richten dat bestaande klanten meer converteren.

Zeker de digitale voorhoede ging gretig aan de slag met tests en onderzoeken om erachter te komen hoe ze meer omzet konden halen uit bestaande bezoekers. Vaak ging het gewoon om het veranderen van de kleur of positie van de bestelknop of het aanpassen van de lay-out van een landingspagina, maar soms ook om complexe psychologische strategieën die inzicht bieden in de geest en het aankoopgedrag van de online-consument.

De conclusie: zelfs kleine aanpassingen in het design verhogen de conversie vaak al met enkele procenten. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien niet heel veel. Maar bedenk je wel dat een paar procent meer conversie een middelgrote tot grote grote webshop op jaarbasis al gauw honderdduizenden tot miljoenen euro’s aan extra omzet oplevert. Het helpt dus wel om kritisch naar je CRO te kijken, zeker omdat je het principe kunt toepassen op vrijwel alle activiteiten en middelen (techniek, design, klantenservice, logistiek) die bij het runnen van een webshop komen kijken.

Design en CRO: de geheimen van een goed ontwerp

Het ontwerp van een webshop of -site is een belangrijke, maar soms sterk onderschatte succesfactor. Een eerste indruk is belangrijk, zeker als het aankomt op de relatie tussen webdesign en CRO. Onderzoek toont zelfs aan dat 94 procent van de eerste indrukken vooral te maken hebben met het ontwerp van een webshop of -site. Tijd dus om eens te kijken naar een aantal tips, trucs en strategieën om een ontwerp te creëren dat je kansen op een hogere CRO vergroot.

Houd de navigatie simpel en overzichtelijk

Een van de belangrijkste elementen van een goed webdesign is de navigatie. Bezoekers gaan namelijk doorgaans niet gelijk binnen een paar seconden over tot conversie als ze op je webshop landen. Ze zullen eerst nog wat verder browsen en andere landings- en productpagina’s bekijken. Het spreekt dus voor zich dat bezoekers niet voor conversies zorgen als ze niet snel en makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

Wat betreft navigatie is het vaak verstandig om het devies ‘minder is meer’ te volgen. Een navigatiebalk met veel onnodige keuzemogelijkheden overrompelt veel bezoekers en vergroot de kans dat ze op een verkeerde landingspagina terechtkomen. Probeer je menu-opties dus beperkt te houden. Dat kan door opties samen te voegen of keuzemogelijkheden met weinig functionele meerwaarde weg te halen.

Een goed voorbeeld dat illustreert dat meer keuzemogelijkheden vaak niet leiden tot hogere conversiecijfers is een experiment dat te boek staat als dejamstudie’. Een supermarkt zette een tafel op met 24 verschillende soorten jam. Hoewel 60 procent van het winkelende publiek op de tafel af kwam, deed slechts 3 procent een aankoop.

Toen er nog maar 6 smaken jam op de tafel stonden, kwam 40 procent kijken en kocht 30 procent iets. Ook in een webshop gaat het vaak zo: het aanbieden van veel keuzemogelijkheden trekt wel bezoekers, maar minder overdaad aan keuzes leidt meestal tot meer conversies.

Vermijd grote tekstblokken

Online lezen we anders dan op papier. Waar grote tekstblokken in een boek vaak geen probleem zijn, zijn ze online vaak ware conversiekillers. Mensen willen geen ellenlange paragrafen lezen voordat ze online een aankoop doen.

Er zijn verschillende manieren om lange tekstblokken te vermijden en de content op je webshop van een aantrekkelijker en makkelijker behapbaar uiterlijk te voorzien. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande stijltips.

  • Gebruik aansprekende en kwalitatief goede afbeeldingen. Overdrijf hier overigens niet mee.
  • Voorzie sommige secties van bullet points. Dit maakt belangrijke informatie snel inzichtelijk en toegankelijk. 
  • Infographics kunnen ook een leuke en interessante manier zijn om pagina’s te verlevendigen en belangrijke informatie snel en helder voor het voetlicht te brengen.
  • Gebruik voldoende witregels en tussenkopjes om een tekst makkelijker lees- en scanbaar te maken.

Optimaliseer je checkoutproces

Het checkoutproces is ook een designelement dat bij veel webshops het aantal conversies drukt. Kijk hier dan ook met een kritisch oog naar. Hoeveel stappen moet een klant doorlopen bij het afronden van zijn of haar aankoop? Moet hij veel informatie invullen en diverse pagina’s doorlopen voordat de aankoop een feit is? Moet de klant een verplicht account aanmaken?

Als het checkoutproces lang en complex is, groeit de kans dat een klant vlak voor de conversiefinish alsnog afhaakt. Probeer het checkoutproces dus zo kort en overzichtelijk mogelijk te houden. Vraag alleen om informatie die wezenlijk is voor het bestel- en verzendproces (naam, adres, verzendwijze) en zorg ervoor dat de klant niet eerst nog een half dozijn pagina’s moet doorlopen voordat hij zijn definitieve bestelling kan plaatsen.

En houd het creëren van een account optioneel. Het verplicht aanmaken van een account is namelijk de op een na vaakst genoemde reden om toch af te zien van conversie. De nummer een: onverwachte bijkomende kosten (extra verzendkosten, belastingen, fees) die op de productpagina niet worden genoemd, maar bij de checkout ineens wel opduiken.

Zorg voor een duidelijke CTA

Bij een goed webshopdesign horen ook duidelijke call-to-actions (CTA’s). Moet een bezoekers eerst helemaal naar de onderkant van een pagina scrollen, daar op een link klikken die hem naar een andere pagina brengt, en vervolgens op de nieuwe pagina met een vergrootglas zoeken naar een bestelknop die ergens verborgen is in de linkeronderhoek? Dan zullen je conversiecijfers vermoedelijk niet heel hoog zijn.

Dat lijkt gesneden koek, maar de praktijk wijst uit 47 procent van de websites en -shops geen CTA-buttons heeft die in minder dan 3 seconden te vinden zijn. 72 procent heeft bovendien geen CTA’s staan op ‘lagere’ pagina’s.

Zorg er dus voor dat je op elke pagina een duidelijk zichtbare CTA plaatst. Die CTA moet de bezoeker ondubbelzinnig duidelijk maken dat hij of zij op die knop of link moet klikken voor het afronden van een aankoop. De menubalk aan de bovenkant van een pagina is vaak een prima plek voor het plaatsen van een CTA.

Zorg voor voldoende laadsnelheid

Laadsnelheid is een belangrijk element van de gebruikerservaring en heeft veel invloed op je CRO. Een onderzoek uit 2020 laat bijvoorbeeld zien dat 47 procent van de bezoekers verwacht dat een pagina in 2 seconden of minder laadt. Duurt het langer dan 3 seconden? Dan houdt 40 procent het al voor gezien. Dat percentage stijgt zelfs naar 75 procent als een site of pagina meer dan 4 seconden nodig heeft om te laden. Engelengeduld is dus geen eigenschap die de gemiddelde online-koper bezit. Snelle laadtijden zijn daarom een absolute vereiste voor conversiesucces.

Gelukkig zijn er verschillende manieren om de laadsnelheid van je webshop en -pagina’s een stevige impuls te geven. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Houd het formaat van je afbeeldingen binnen de perken. De resolutie hoeft niet zo hoog te zijn als bij een printpublicatie.
  • Kies de juiste hosting. Zeker een zwaar pakket als Magento 2 stelt behoorlijk wat eisen aan je hosting.
  • Meet de laadsnelheid geregeld. Zo houd je de vinger aan de pols en bewaak je de gebruikerservaring.

Blijf testen en toetsen

CRO en het vinden van het juiste ontwerp voor je webshop vereisen continue aandacht. Wees dus niet bang om geregeld iets nieuws te proberen en te blijven experimenteren. Denk bijvoorbeeld aan het af en toe aanpassen van de lay-out van je pagina’s, het uittesten van verschillende CTA-buttons om te kijken welke varianten optimaal werken of het uitproberen van verschillende typen zoekbalken.

Probeer ook qua content variatie aan te brengen. Wissel informatieve teksten en longreads af met kortere teksten en (audio)visueel materiaal zoals infographics, video’s, podcasts en vlogs. Zo blijft het afwisselend en spannend voor de bezoeker.

De balans vinden tussen design en CRO: UX Maze helpt je verder

Webshopontwerp en CRO zijn twee zaken die nauw met elkaar verbonden zijn. Design wordt soms als iets subjectiefs gezien, maar dat is het niet. Zoals we hierboven zagen, zijn er wel degelijk duidelijke best practices op het gebied van snelheid, de strategische positionering van CTA’s, de pagina- en menustructuur van je shop en de ordening/vorm van gepubliceerde content.

Vind je het lastig om de optimale balans te vinden tussen design en conversie-optimalisatie? Dan helpt UX Maze je graag verder. Wij beschikken over ruime ervaring met het ontwikkelen van e-commercestrategieën en het optimaliseren van een breed en divers scala aan verschillende webshops. Benieuwd naar de mogelijkheden? Dan leren wij je graag kennen.

De hidden treasures of contentmarketing

De hidden treasures of contentmarketing 

Ontdek de  hidden treasures of contentmarketing

E-commerce is veel meer dan online producten verkopen en diensten aanprijzen. Content creëren hoort er ook bij. Je moet potentiële klanten namelijk ook prikkelen en voorzien van waardevolle informatie in elke fase van de customer journey. De manier om dat te doen? Gebruikmaken van de hidden treasures (verborgen schatten) of contentmarketing. Het vertellen van jouw bedrijfsverhaal staat hierbij voorop. En juist de manier waarop dat verhaal wordt verteld maakt tegenwoordig het verschil.

Veel bedrijven onderkennen inmiddels de waarde van contentmarketing en schatten het concept op de juiste waarde. De implementatie laat alleen soms nog te wensen over. Een van de problemen is dat contentmarketing te generiek wordt aangepakt: veel bedrijven doen grotendeels hetzelfde. Duik je wat dieper in de materie? Dan ontdek je op een gegeven moment ook de hidden treasures van contentmarketing.

Maar wat zijn deze hidden treasures of contentmarketing? En hoe gebruik je ze optimaal om meer rendement uit je e-commerce en marketingactiviteiten te halen? Wij vertellen het je in dit blogartikel.

Content checken: regelmatig contentaudits uitvoeren

Zeker als je al een poos bezig bent met contentmarketing zul je al het een en ander aan artikelen of videomateriaal hebben gepubliceerd. Maar hoe zit het eigenlijk met het effect van die content? Welke content levert kliks, leads en conversies op en welke bijdragen worden amper bekeken?

Veel webshopeigenaren en andere e-commerceprofessionals stellen die vragen niet of nauwelijks. Ze produceren en plaatsen een stuk content, maar kijken er na publicatie nauwelijks nog naar om. Zonde! De contentaudit is daarom een waardevolle verborgen schat die het mogelijk maakt om het wapen van contentmarketing veel effectiever in te zetten.

Op basis van de performance en populariteit van content, kun je gaan bepalen wat je ermee doet: verwijderen (content die amper traffic genereert), updaten (content die waardevolle zoekwoorden of inhoud bevat, maar inmiddels verouderd is), laten staan (topcontent die populair of trending is) of verplaatsen (content met potentie die lastig vindbaar is omdat hij op de verkeerde plek staat).

Veel evergreencontent gebruiken

Veel bedrijven hebben de neiging om content te produceren die brandactueel is. Hoeveel artikelen en blogposts focussen zich tijdens de pandemie bijvoorbeeld niet op COVID-19 en de invloed die deze roerige tijd heeft op hun branche en business? Op zich niets mis mee, maar vergeet ook zeker content met een langere levensduur (evergreen) niet.

Deze bijdragen hebben in principe geen verloopdatum en blijven dus altijd interessant en relevant voor je doelgroep. Een hidden treasure of contentmarketing dus. Richt je evergreencontent vooral op onderwerpen die betrekking hebben op en bijzonder interessant zijn voor jouw specifieke marktniche. Probeer ook af te wisselen met de formats die je gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan een uitgebalanceerde mix van blogposts, infographics, tutorials, casestudies, tips en trucs, whitepapers en gidsen.

Populaire content hergebruiken

Het is geen sinecure om op te vallen in de stortvloed aan content die tegenwoordig het internet overspoelt. Ook het op gang houden van de stroom aan nieuwe ideeën kan een flinke uitdaging zijn. Het goede nieuws: de content die je in het verleden al produceerde is vaak een verborgen schat voor contentmarketing die het pad naar een gouden commerciële toekomst effent.

Heb je een blog, video, whitepaper of lijst met best practices die enorm vaak bekeken of gedownload wordt en waar je veel positieve reacties op krijgt. Denk dan eens na over ‘repurposing’. Dit betekent dat je content hergebruikt in een andere vorm of een ander medium. Denk bijvoorbeeld aan voorbeelden als: 

  • een SlideShare-presentatie of infographic op basis van de inhoud van een blogpost;
  • een compilatie van populaire artikelen in de vorm van een e-book;
  • een serie casestudies op basis van interne data;
  • tekstuele content vertalen naar een video of vlog;
  • Een serie korte ‘teasers’ op sociale media;
  • een whitepaper opdelen en hergebruiken in de vorm van een serie e-mails.

De kracht van visualisatie gebruiken voor contentmarketing

De mens is een visueel wezen. Van al de zintuigen die we bezitten, vertrouwen we meestal het sterkst op onze ogen. Toch is het visualiseren van informatie nog vaak een onderschat aspect van contentmarketing. Je ziet nog steeds veel websites en -shops die bepaald geen lust voor het oog zijn en niet de juiste balans hebben tussen tekst en visuele bravoure.

Stockfoto’s zijn leuk als illustratief element bij een blogpost, maar als je een blijvende visuele herinnering wilt achterlaten op de klant heb je toch iets meer nodig. Creatieve (info)graphics, diagrammen of hoogwaardige en originele foto’s helpen om teksten op te delen in makkelijker te behappen brokken. Het resultaat? Je houdt de aandachtspanne van de lezer langer vast. Door ook merkelementen zoals bedrijfslogo’s en herkenbare kleuren en fonts toe te voegen, creëer je bovendien een duidelijke merkidentiteit.

Je kunt voor het visuele deel van je contentmarketing natuurlijk een grafische designer inschakelen. Of er zelf eentje aannemen. Maar wat als je hier het budget niet voor hebt? Gelukkig zijn er tegenwoordig verschillende tools op de markt waarmee je ook als niet-designer aantrekkelijke en opvallende graphics fabriceert. Canva, Snappa, Venngage, Bannersnack, Infogram en Visme zijn prominente voorbeelden van zulke gebruiksvriendelijke grafische software.

Inspelen op emoties

We zien mensen vaak als door en door rationele wezens. Dat beeld klopt echter maar ten dele. Zeker als het aankomt op het kopen van producten of beleven van bijzondere gebeurtenissen speelt de emotie een niet te onderschatten rol. Veel marketingcontent maakt niet goed genoeg gebruik van de hidden treasure die emotie heet.

Emotiewoorden

Echt goede contentmarketing onderkent dat consumenten hun aankoopbeslissingen vaak grotendeels nemen op basis van emoties en speelt hier actief op in. Hoe? Door bijvoorbeeld in de titel en tussenkoppen (meestal de eerste onderdelen van een tekst die mensen scannen) van een blogpost woorden te gebruiken die menselijke emoties triggeren. Copywriter Karl Stepp heeft een handig lijstje samengesteld met woorden die in het mensenbrein vaak een sterke emotionele respons opwekken. En misschien ook wel leuk om te weten: plaatjes van baby’s en knuffelbare dieren doen het ook altijd goed op emotioneel vlak. Bovendien verhogen ze de respons op een artikel of advertentie, zelfs als het product niet direct iets met baby’s of dieren te maken heeft…

Denk ook altijd vooraf na over het gevoel dat bepaalde content opwekt bij de lezer of kijker. Voelt hij of zij zich goed na het bekijken van de content? Is het waarschijnlijk dat de tekst, video of infographic een emotionele band tussen de potentiële klant en jouw merk of webshop tot stand brengt? Dit kun je testen door zelf tijdelijk in de huid van je doelpubliek te kruipen.

Content en de kracht van storytelling

Verhalen hebben al sinds mensenheugenis een onweerstaanbare aantrekkingskracht op ons. Ze vormen in veel opzichten de smeerolie van onze beschaving en prikkelen de fantasie en het intellect op een manier die ons in staat stelt om continu te innoveren en nieuwe uitvindingen te doen. Het is dus logisch om de kracht van verhalen ook te gebruiken bij contentmarketing voor e-commerce.

Toch schort het daar nogal eens aan. Veel e-commercecontent op het internet is niet veel meer dan een opsomming van feiten en productspecificaties zonder een duidelijke en intrigerende narratieve structuur. Lang niet elk bedrijf heeft de verborgen schat van het verhalen vertellen al ontdekt.

Zo vertel je een goed verhaal

Maar hoe vertel je een goed verhaal? Volgens veel psychologen en marketingexperts geven filmproducenten en schrijvers het goede voorbeeld en herbergt een goed marketingverhaal de drie elementen die ook in de meeste films en series terugkomen. Tijd om die eens kort te bekijken.

  1. De protagonist is het centrale personage waar de kijker of lezer zich mee identificeert. In een goed marketingverhaal is dit jouw merk of een persoon die symbool staat voor je merk.
  2. De antagonist is iemand die probeert te verhinderen dat de protagonist zijn doel bereikt. In de marketing zijn dit vaak reactionaire elementen die de komst van betere technologieën en/of producten proberen te blokkeren. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Korte Termijntonijn’ uit de reclame van ASN Bank. Dit is een fictieve fabelfiguur die symbool staat voor het kortetermijndenken en de bijdrage die veel traditionele banken nog leveren aan niet-duurzame activiteiten die roofbouw plegen op de natuur en het milieu.
  3. De strijd, waarbij de protagonist na een spannende climax de protagonist overwint.

Een overkoepelende morele boodschap legt meestal de verbinding tussen de drie bovengenoemde verhaalelementen. Denk bijvoorbeeld aan de in veel verhalen terugkerende boodschap dat we mensen niet alleen op hun uiterlijk moeten beoordelen. Of aan het element van David tegen Goliath dat een maatschappij als Virgin Airways heel duidelijk uitdraagt om zich te onderscheiden van de nationale Britse luchtvaartreus British Airways.

Ook de commercial ‘Standing on the Shoulders of Giants’ van Nissan maakt handig gebruik van deze hidden treasure of contentmarketing. Hij zoomt heel erg in op het belang van rolmodellen (een oudere broer, vader en moeder, een brandweerman, een coach en een astronaut) en laat zien hoe deze mensen de levens van verschillende kinderen positief beïnvloeden.

De kracht van storytelling

Hulp van experts en influencers

Een ander ingrediënt dat deel uitmaakt van een succesvol contentmarketingrecept is autoriteit. Die credibiliteit krijg je door je te beroepen op experts binnen jouw vakgebied. Gebruik quotes van bekende en betrouwbare mensen van je branche en hun expertise zal ook op jouw merk afstralen.

Je kunt er ook voor kiezen om deze personen incidenteel of op regelmatig terugkerende basis een gastblog te laten schrijven. Veel commerciële magazines gebruiken die tactiek ook door in hun katernen een blog op te nemen die geschreven is door een bekend iemand die populair is bij de beoogde doelgroep.

Kijk ook eens naar de mogelijkheden om samen te werken met grotere websites die in dezelfde marktniche actief zijn als jij en hetzelfde publiek aanspreken. Dit is vaak een snelle en relatief eenvoudige manier om een publiek op te bouwen dat jouw content graag tot zich neemt. Heb je eenmaal een vaste schare volgers? Dan is er op het vlak van contentmarketing echt heel veel mogelijk!

Lijsten zijn nog belangrijker dan directe sales

Veel webshopeigenaren zijn heel sterk gefocust op directe conversie. Je bent immers met e-commerce begonnen om geld te verdienen. Maar realiseer je dat zelfs in een succesvolle webshop ruim 90 procent van de bezoekers je webshop verlaat zonder te converteren.

Het geheim is dus om mensen vaker terug te laten keren zodat ze uiteindelijk toch gaan converteren. Hoe je dat doet? Door een lijst van interessante prospects te maken. Vervolgens kun je ze via e-mailmarketing en sociale media (e-mail en sociale media zijn de kanalen die de meeste mensen dagelijks checken) mooie content voorschotelen en laten zien wat je allemaal in huis hebt.

Contentmarketing outsourcen

Veel e-commerce-ondernemers doen het liefste alles zelf of met een vast in-house team. Ze hebben vaak een of twee specialisten die alle marketingtaken  – van het schrijven van content tot het analyseren van data en marketingcampagnes – op zich nemen.

Heel efficiënt is dat meestal niet. Marketing is namelijk een breed en veelzijdig vakgebied met diverse deeldisciplines. De kans is klein dat een persoon al die disciplines even goed beheerst. Zeker het schrijven van inspirerende en sterke commerciële en informatieve content is een vak apart.

De grote pool aan kundige en beschikbare freelancers is een verborgen schat in de zee van de contentmarketing. Een professionele freelancer kan je organisatie bijvoorbeeld ontlasten in piekperioden en heel bedreven zijn in net dat specialisme dat niemand binnen je huidige organisatie beheerst. Bovendien heeft hij als outsider vaak een frisse blik op je bedrijf en marketingstrategie. Hij of zij lijdt niet aan de bedrijfsblindheid die er soms voor zorgt dat je bepaalde knel- of verbeterpunten binnen je organisatie niet herkent.

Bovendien kun je diensten van een freelancer flexibel afnemen. Heb je heel veel behoefte aan nieuwe content binnen een kort tijdsbestek, bijvoorbeeld op het moment dat de feestdagen voor de deur staan? Dan kun jij je concentreren op verkopen, terwijl de freelancers de contentmarketing verzorgen. In rustigere tijden zit je bovendien niet met het probleem dat je geen werk voor een contentmarketeer hebt die in vaste dienst is.

Doe iets ongewoons met je content

Lichtelijk uit de band springen is vaak ook een vorm van effectieve contentmarketing. We kennen allemaal wel de aparte foto’s en filmpjes die een brede lach op ieders gezicht toveren en binnen de kortste keren trending zijn op social media. Het kan dus geen kwaad om af en toe zo’n plaatje of video op te nemen in een van je posts of artikelen.

Kijk maar eens hoe Buzzfeed dat heel effectief doet in dit artikel. Het zijn allemaal foto’s die een opmerkelijk, surrealistisch beeld creëren door het unieke camerastandpunt van waaruit ze zijn genomen. Het resultaat: een opmerkelijk artikel dat mensen doorsturen naar hun vrienden of kennissen en delen op sociale media. Een betere vorm van gratis publiciteit voor jouw merk of e-commercekanaal is amper denkbaar.

De hidden treasures of contentmarketing ontdekken en benutten? UX Maze helpt je verder

Contentmarketing is in het digitale tijdperk dé manier om jouw e-commerce te professionaliseren en je kanalen onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Dat is zeker het geval als je de tips en trucs kent die niet iedereen gebruikt.

Wil je ook de hidden treasures van contentmarketing ontdekken en optimaal benutten? Dan helpt UX Maze je hier graag bij. We hebben al honderden klanten geholpen met het op de kaart zetten en laten groeien van hun webshop(s). Benieuwd naar de mogelijkheden. Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Je kunt ons bellen op +31 (0) 318 24 00 49 of een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl.

Webanalytics en e-commerce: wat je moet weten voor een beter overzicht

E-commerce en webanalytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

Het aloude adagium ‘meten is weten’ is ook van toepassing op de wereld van de e-commerce. De manier om het succes van je e-commercekanalen te meten? Data en webanalytics. Data vormen in het digitale tijdperk de brandstof waar de commerciële motor op loopt. Met de juiste data speel je namelijk veel beter en sneller in op nieuwe marktontwikkelingen en de wensen en behoeften van je klanten. Het resultaat: meer maatwerk en uiteindelijk ook betere conversiecijfers.

Het inzetten van webanalytics is de beste manier om relevante informatie over je markt en doelgroep te verzamelen, die data gericht in te zetten en de gegevens te vertalen naar een gerichte e-commercestrategie. Zeker platformen als Magento 2, Shopware en Shopify beschikken over de tools die je nodig hebt om uitgebreid gebruik te maken van de kracht van webanalytics. Maar hoe zet je analytics praktisch in? En wat moet je precies weten om een beter overzicht te hebben dat je helpt bij het realiseren van meer exposure en conversie? In dit artikel vertellen we het je.

Wat vertellen analytics je?

Webanalytics gebruik je om meer zicht te krijgen op de performance van je webshop en het resultaat van je marketinginspanningen. Met die informatie kun je jouw strategie en promotie-inspanningen nauwgezet sturen, waardoor je sneller de weg vindt naar hogere conversiepercentages en de ideale inrichting van je webshop. Tijd om eens nader in te zoomen op de onderdelen van je e-commerce die je moet meten om een goed overzicht van je business te krijgen.

Webanalytics geven je allereerst inzicht in de traffic richting je webshop, website en andere digitale kanalen. Hoeveel mensen weten je shop en andere digitale communicatiekanalen te vinden? En nog belangrijker: hoeveel bezoekers komen er binnen per kanaal. Vindt het gros van je bezoekers de webshop via kanalen als Google of Beslist.nl? Of is een groot deel van het bezoekersverkeer ‘direct traffic’? In het tweede geval is je shop meer waard en ben je minder afhankelijk van andere partijen.

Traffic en het succes van kanalen

Webanalytics geven je ook inzicht in de waarde van de kanalen die je gebruikt. Gaan klanten die via betaalde zoekkanalen of Facebook binnenkomen bijvoorbeeld bovengemiddeld vaak over tot een aankoop in je webshop? En levert de AdWords-campagne die je hebt lopen weinig conversie op? Op basis van deze data zie je in welke kanalen je de meeste tijd, geld en energie moet steken. Je leert dus waar de grootste kansen liggen.

Conversies

E-commerce draait uiteindelijk om conversie. Conversies laten namelijk zien wat al je inspanningen op e-commercegebied concreet opleveren. Met webanalytics meet je een breed spectrum aan conversies. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, de verkoopcijfers per product; het wordt allemaal inzichtelijk.

Blijven je conversies achter bij de bezoekersaantallen? Dan vertellen de analytics dit ook en kun je op zoek naar een remedie voor dit euvel. Wellicht vallen je CTA-buttons niet genoeg op. Of misschien is je checkout niet snel en gebruiksvriendelijk genoeg. Webanalytics leveren het kader waarbinnen je op zoek kunt gaan naar concrete oplossingen.

Opbrengsten per klant

Een ander belangrijk cijfer is het bestedingsgedrag per klant. Wat is het gemiddelde bedrag dat bezoekers spenderen als ze een aankoop doen op je website? En slijt je jouw producten vooral aan eenmalige kopers of keren (bepaalde) bezoekers ook geregeld terug voor herhaalaankopen?

Met webanalytics breng je het koopgedrag van je klanten nauwkeurig in beeld. Je ziet wat en hoeveel iemand koopt. Aan de hand van het aankoopgedrag en een goede klikanalyse zie je in welke producten een specifieke klant geïnteresseerd is. Dit heeft veel voordelen. Je kunt je marketing en webshop afstemmen op het zoek- en koopgedrag van je bezoekers, terwijl webanalytics ook laten zien waar per klant de beste mogelijkheden voor cross- en upselling liggen.

Unieke en terugkerende bezoekers

Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur

Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je aflezen hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag? Dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor je doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen die klanten aansporen om verder te lezen en meer informatie tot zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve, enthousiasmerende en instructieve content.

Unieke en terugkerende bezoekers

Ook het aantal unieke en terugkerende bezoekers ontleed je met webanalytics nauwkeurig. Natuurlijk zijn unieke bezoekers leuk, maar op de lange termijn zijn het vooral de terugkerende bezoekers die structureel waarde genereren. Een hoog aantal terugkerende bezoekers toont aan dat jouw shop in de smaak valt bij de doelgroep.

Richt je dus niet alleen op het verhogen van je bezoekersaantallen, maar let ook goed op het aantal terugkerende bezoekers. Is dit nog aan de lage kant? Investeer dan in het continu toevoegen van nieuwe, goed geoptimaliseerde content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.

Bouncepercentages

Met webanalytics kun je ook prima meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop en waar ze eventueel afhaken. Zijn er bepaalde pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben? Of vullen veel bezoekers wel hun winkelmand, maar ronden ze de aankoop uiteindelijk niet af?

De bovenstaande scenario’s geven je veel nuttige informatie en laten je weten dat er werk aan de winkel is. Je weet bijvoorbeeld dat je die landingspagina die veel bounces veroorzaakt moet optimaliseren of je checkout moet stroomlijnen om het afrekenproces aantrekkelijker en makkelijker te maken. Webanalytics laten ook zien of je pagina’s snel genoeg laden om bezoekers aan boord te houden. Je ziet dus waar eventuele knelpunten zitten en kunt hier adequaat op anticiperen.

Webanalytics leveren antwoorden op organisatievraagstukken

Webanalytics geven je ook informatie over belangrijke organisatievraagstukken. Je zou misschien verwachten dat iedereen die zich bezighoudt met e-commerce dezelfde vragen en vraagstukken heeft. Toch zijn er echt wel verschillen. Een distributiekanaal dat voor de ene ondernemer goud waard is, speelt bij een concullega misschien slechts een marginale rol. En waar de ene webshop vooral is afgestemd op maximale conversie, legt een ander bedrijf een sterkere nadruk op klanttevredenheid.

 

Goede webanalytics leveren waardevolle antwoorden op cruciale organisatievraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Wat zijn mijn productiefste verkeersbronnen en verkoopkanalen? En welke mis ik nog?
  • Hoe zet ik de sociale media in om meer ambassadeurs voor mijn webshop, producten en merken te krijgen?
  • Welke webcontent is bijzonder populair en invloedrijk?
  • Tegen welke problemen/moeilijkheden lopen klanten aan in mijn webshop?
  • Hoe wegen de kosten voor het produceren van bepaalde marketinguitingen op tegen de opbrengst ervan?

De voordelen van webanalytics

Met webanalytics meet je dus effectief wat wel goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Het analyseren van alle data vergt weliswaar wat tijd en inspanning, maar brengt wel duidelijke voordelen met zich mee.

  • Je baseert strategische beslissingen op harde, duidelijk meetbare gegevens in plaats van op intuïtie .
  • Een moderne e-commerce-omgeving is meer dan alleen een webshop en website: het is een ecosysteem met diverse kanalen die allemaal met elkaar in verbinding staan (multichannel of omnichannel). Met webanalytics vergaar je de data die nodig zijn om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen.
  • Je speelt gemakkelijker in op gesegmenteerde bezoekerstrends.
  • Met webanalytics kom je sneller en eenvoudiger tot een complete strategische benadering van e-commerce. Zo’n benadering omvat een gedragsanalyse (het klik- en koopgedrag van bezoekers), resultaatanalyse (het halen van doelstellingen) en ervaringsanalyse (hoe ervaart de klant mijn webshop en dienstverlening).
  • Je leert je klanten beter kennen, waardoor je de gebruikerservaring helemaal afstemt op hun wensen.

Aan de slag met webanalytics: UX Maze helpt je verder

Met webanalytics kun je heel wat kanten uit en een enorm brede waaier aan informatiestromen in kaart brengen. In feite kun je als moderne webshopeigenaar niet meer zonder als je serieus werk wilt maken van waardebepaling.

Wil je ook aan de slag met webanalytics, maar kun je tegelijkertijd wel wat hulp en advies gebruiken? Dan ben je bij UX Maze aan het juiste adres. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste analyticstools en -strategieën. Door onze uitgebreide expertise en ervaring op het gebied van e-commerce, weten we precies waar je op moeten letten en welke cijfers essentieel zijn voor een goedlopende webwinkel. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Groei sneller met een goede e-commercestrategie

Groei sneller met een goede e-commercestrategie 

E-commerce is een dynamisch vakgebied. Door innovatie, nieuwe technologie en veranderende businessmodellen transformeren markten en klantbehoeften regelmatig, waardoor je jezelf voortdurend moet blijven uitvinden. Dat kan alleen met een goede e-commercestrategie. Ook al heb je een prima functionerende webshop, dat wil nog lang niet zeggen dat de mensen automatisch voor jou kiezen. De keuze aan online-winkels is tegenwoordig namelijk reuze.

Waarom zouden potentiële klanten dus hun oog op jou laten vallen in plaats van op de concurrentie? Met een goede e-commercestrategie vind je het antwoord op die vraag. Een e-commercestrategie is zowel de kapstok waar je beleid aan vasthangt als de motor die commerciële groei aandrijft. Maar hoe stel je een goede e-commercestrategie op? Wat zijn de aandachtspunten en onderdelen die terug moeten komen in zo’n plan? In dit artikel tonen we je het belang van een goede e-commercestrategie en laten we zien welke onderdelen er absoluut in terug moeten komen.

Goed voorbereid op reis met een e-commercestrategie

Als je van plan bent om een lange reis langs de vele cultuurschatten en natuurwonderen van het Europese continent te maken, ga je waarschijnlijk niet onvoorbereid op pad. Je wilt vast weten wat de beste en mooiste routes zijn, hoe lang de reis ongeveer duurt en welke reisdocumenten en spullen je onderweg nodig hebt.

Voor het realiseren van groei met je webshop heb je ook zo’n routekaart nodig. Streef je bijvoorbeeld naar een omzetgroei van dertig procent? Dan is het wel belangrijk om jezelf af te vragen hoe je dit wil bereiken. Omzetgroei kun je namelijk realiseren door:

  • meer omzet te halen uit bestaande klanten;
  • de gemiddelde orderwaarde te verhogen;
  • verkopen via nieuwe kanalen;
  • nieuwe klanten te werven via outbound-marketingcampagnes;
  • prijzen te verlagen om nieuwe klanten te lokken.

Met een goede e-commercestrategie ontdek je wat voor jou de beste en kortste weg naar omzetgroei. Kijk daarbij naar de diverse facetten van jouw e-commercekanalen.

De onderdelen van een goede e-commercestrategie

Om het belang van een goede e-commercestrategie te illustreren, is het handig om een blik te werpen op de onderdelen van zo’n plan. Een goede e-commercestrategie kun je onderverdelen in een business-, people- en technologiegedeelte. Tijd om die componenten van het strategisch plan nader onder de loep te nemen.

Business

De business gaat over het bedrijf zelf. Wat zijn je commerciële doelstellingen? Welke merkidentiteit wil je uitstralen en koesteren? En welke marketingkanalen zijn bijzonder waardevol voor jou? Het businessgedeelte kun je onderverdelen in een viertal onderdelen:

  1. Doelgroep en marktpositie
  2. Data
  3. Concurrentieanalyse
  4. Kanaalkeuze- en strategie

Doelgroep en marktpositie

Kennis van je bedrijf en doelgroep is het fundament van elke goede e-commercestrategie en de basis voor structurele groei. Met hagel schieten heeft met het oog op de stevige concurrentie op het web weinig zin.

Goed nadenken over je business en doelgroep betekent dat je de onderstaande punten aansnijdt:

  • Met een SWOT-analyse krijg je een goed en realistisch beeld van de sterktes en zwaktes van je webshop. Zo herken je tevens sneller kansen en uitdagingen.
  • Stel een toekomstvisie vast. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan en hoe kom ik daar?
  • Maak een overzicht van je bedrijfsdoelstellingen voor het aankomende jaar? Hoeveel nieuwe klanten wil ik binnenhalen? Welke omzetstijging wil ik reageren? Wat zijn de stappen die ik wil maken om meer naamsbekendheid te genereren? Van welke nieuwe systemen en werkwijzen wil ik gebruik gaan maken?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken? Hoe baken ik die af? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kernassortiment optimaal aansluit op de beoogde doelgroep?
Merkwaarde en productiecyclus

Andere belangrijke aandachtspunten aan de businesskant zijn de merkwaarde en de productlevenscyclus. De merkwaarde is een belangrijk instrument voor het bepalen van de bekendheid en herkenbaarheid van je webshop. Merkwaarde wil zeggen dat je een duidelijke identiteit creëert waar je jouw boodschap en resources op afstemt.

Een sterke merkidentiteit creëer je door in al je marktuitingen te kiezen voor een uniforme look en feel. Sterke merken zijn duidelijk gepositioneerd (wat ben je en waarom ben je anders dan anderen), prikkelen en motiveren, hebben een duidelijk karakter (Apple heeft een andere uitstraling en feel dan Microsoft) en staan vandaag de dag voor een positieve impact (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op de samenleving.

Rekening houden met de productlevenscyclus betekent dat je jouw communicatie en marketing afstemt op de vier fases die een product gedurende zijn levensfase doorloopt. 

  • Introductie: in deze fase moet je investeren om het artikel onder de aandacht te brengen. 
  • Groei: in deze fase kun/moet je de meeste winst boeken.
  • Verzadiging: de meeste mensen hebben het product al, waardoor je extra moet investeren in marketing of met prijskortingen werkt.
  • Terugval: de laatste levensfase van een product. Na een gefaseerde uitloop wordt het product meestal van de markt gehaald en vervangen door een verbeterde versie of nieuw model.

Data

Het tweede onderdeel richt zich op data, het nieuwe goud en de smeerolie waar e-commerce op draait. E-commerce 2.0 is dan ook sterk data-driven. Dit betekent dat je zoveel mogelijk over de klant te weten komt door de data te gebruiken die hij achterlaat tijdens zijn customer journey. De optelsom van aankoopgeschiedenissen, breadcrumbs, klikgedrag, verlaten winkelwagentjes, websitebezoek en activiteiten op sociale media vormt een bijna onuitputtelijk datareservoir. In het tijdperk van big data zijn de mogelijkheden om klanten en hun gewoontes in kaart te brengen groter dan ooit!

Data-analyse begint betrekkelijk simpel door eerst te kijken naar categorieën als locatie, klantsegment en demografisch profiel. De vervolgstap? Met geavanceerdere tools als analytics en AI dieper graven. Zo kun je gaan personaliseren en voorspellende analyses (vooruitzien wat en hoe de klant gaat kopen) maken.

Concurrenten analyseren

Om groei te realiseren is het ook belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen. Een goede concurrentieanalyse is daarom ook een belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. Inzicht in de werkwijze van je concurrenten maakt het gemakkelijker om jezelf te positioneren en je belangrijkste unique selling points helder voor het voetlicht te brengen. Richt je daarbij vooral op onderdelen als content, leadgeneratie, autoriteit binnen je vakgebied, SEO en sociale media.

Kanaalkeuze en -strategie

Het laatste onderdeel van je business-segment wordt gevormd door de kanalen die je gebruikt. Weet je dat veel potentiële klanten veel tijd op Facebook en Instagram doorbrengen? Of lezen ze veel kranten en besteden ze veel aandacht aan hun LinkedIn-profiel? En klikken ze vaak op online-advertenties? De juiste kanaalkeuze en -strategie is een onmisbaar commercieel groeimiddel. Als je weet wat mensen lezen en welke online-spaces ze bezoeken, bereik je ze ook gemakkelijker.

People

We vergeten het soms door het digitale karakter van het medium, maar e-commerce draait altijd nog om mensen. Het people-aspect is daarom ook een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

User en buyer persona

Begin met het creëren van een buyer persona (de ideale klant) of user persona (de gebruiker van een product of dienst). Dit is niets meer of minder dan een grondige karakterisering van je klant(en). Een persona belichaamt een bepaalde groep kopers of gebruikers.

Er zijn verschillende zaken die je kunt meenemen bij het creëren van persona’s. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen als:

  • De persoonlijke en professionele achtergrond van de persona. In welke branche werkt hij of zij? In welke loopbaanfase bevindt de persona zich? En welke interesses en hobby’s heeft hij of zij?
  • Demografische gegevens. Waar wonen je persona’s? En tot welke leeftijds- en subgroepen behoren ze?
  • Doelen en zorgen. Wat willen persona’s bereiken met een product of dienst? Welke problemen en wensen hebben ze?
  • Hoe oriënteren ze zich op het internet? Welke zoektermen en -machines gebruiken ze? En op welke socialmediakanalen zijn ze te vinden?

Customer journey en contentstrategie

Een goede customer journey (klantreis) is het pad dat de bezoeker aflegt richting het kopen van een product of afnemen van een dienst. Customer journeys leggen elke stap van het aankoopproces vast en brengen in kaart hoe potentiële klanten navigeren op de digitale snelweg.

Door prospects in elke fase de ervaringen en content aan te bieden waar ze naar op zoek zijn, creëer je een krachtig fundament voor omzetgroei. Zit een klant nog in de oriëntatiefase (awareness)? Zet dan vooral in op emotie, vermaak en beleving (mooie video’s, ervaringen van gebruikers). In de afwegingsfase help je potentiële klanten meer met informele en seriële content (vaste rubrieken, whitepapers, instructievideo’s), terwijl content in de conversiefase vooral actiegericht (promotionele e-mails, online advertenties) moet zijn.

Technologie

De technologie is het laatste puzzelstuk bij het leggen van een werkzame e-commercestrategie. De snelheid en het gebruiksgemak waar de moderne online-klant naar smacht, kun je alleen bieden als je op technisch vlak alles op orde hebt.

Applicaties

Het technische verhaal begint met het inspecteren van je applicatielandschap. Heb je de applicaties en systemen in huis die nodig zijn om de klant een overtuigende en vlekkeloze gebruikservaring te bieden via al je digitale kanalen? En zijn je applicaties en systemen toekomstbestendig? Dat laatste is binnen een snel evoluerende bedrijfstak als de e-commerce natuurlijk van bijzonder groot belang. Kijk ook goed naar de externe systemen (PIM, ERP) die je gebruikt. Werken ze goed samen met je interne applicaties?

Software en platform

E-commercesoftware vormt het hart van je commerciële ecosysteem. Kijk dus altijd goed of je huidige platform en software past bij je actuele en toekomstige doelstellingen. Kan de huidige software een snelle groei van mijn webshop bijbenen, zowel op functioneel als technisch gebied? Of loont het zich om verder te kijken naar en te investeren in een alternatief? Voortdurende aandacht voor de kracht en beperkingen van je software en platform is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle, op groei gerichte e-commercestrategie. Gelukkig heb je tegenwoordig de keus uit verschillende topplatformen. Magento 2, Shopware en Shopify zijn een paar prominente voorbeelden.  

Een e-commercestrategie bepalen? Wij helpen je verder

Het bovenstaande model is een goede blauwdruk voor het uittekenen van een vruchtbare e-commercestrategie. Er komt echter wel het nodige kijken bij het ontwikkelen van zo’n strategie, zeker als je nog in de vroege fasen van je e-commercereis zit. Bij eSavvy helpen we je graag met het uitstippelen van de beste route naar groei en succes. We hebben al veel webshops geholpen met het verbeteren van hun strategie en het verhogen van de omzet.

Benieuwd naar wat wij voor jou e-commercebusiness kunnen betekenen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Je kunt ons bellen op +31(0) 318 24 00 49, maar ook gewoon een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl. Wij leren je graag kennen!

Een webshop beginnen: dit heb je nodig

Een webshop beginnen: alles wat je nodig hebt

E-commerce zit in de lift. Een webshop beginnen wordt dus steeds interessanter. Hoewel fysieke winkels waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, kopen we met zijn allen steeds meer en vaker online. Die trend komt ook duidelijk naar voren uit de cijfers. De coronacrisis heeft de reeds bestaande trend richting online kopen alleen maar versterkt. We zijn meer thuis en hebben dus ook vaker huishoudelijke of hobbygerelateerde spullen nodig. De digitale koopwoede blijft bovendien niet langer beperkt tot gebruikelijke piekperioden als Sinterklaas, Black Friday en Kerstmis, maar manifesteert zich eigenlijk het hele jaar door.

In het eerste half jaar van 2020 werd maar liefst 12 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, een recordbedrag. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 bovendien 800.000 e-shoppers bij ten opzichte van een jaar eerder. Vooral doe-het-zelfzaken, tuinwinkels, woonwinkels, supermarkten en grote marktplaatsen zagen hun omzet flink stijgen.

Ook rond de feestdagen werden de webshops rijkelijk bezocht en draaiden pakketbezorgers als Post.nl en DHL overuren. Ze drukten klanten dan ook op het hart om vooral vroeg te bestellen vanwege de verwachte stortvloed aan pakketjes en moesten tussen Sinterklaas en Kerstmis stevig opschalen om de drukte aan te kunnen.

Ondernemers die het goed aanpakken kunnen in het digitale tijdperk dan ook een goede boterham verdienen met een aantrekkelijke en snelle webshop. Maar wat heb je allemaal nodig om een webshop te maken en succes te boeken met je e-commerce? In dit artikel geven we je concrete tips voor het beginnen en (laten) bouwen van een webshop. We laten ook zien wat je nodig hebt om een vliegende start te maken in de dynamische en veelzijdige wereld van de webshops.

Een webshop beginnen: de redenen

De groei van het digitale winkelverkeer zorgt ervoor dat er nog steeds wekelijks nieuwe webshops bijkomen. Mensen en bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om een webshop te beginnen. Soms is het een uit de hand gelopen hobby of een leuke bijverdienste naast de reguliere baan. Maar er zijn natuurlijk ook professionals en winkels of winkelketens die van origine vooral fysiek verkopen, maar inmiddels zien dat er op het vlak van e-commerce minstens zoveel of zelfs meer mogelijkheden liggen.

De drempel die je moet overstappen om een webshop te beginnen is de laatste jaren ook een stuk lager geworden. Er is genoeg betaalbare webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je snel en zonder uitgebreide programmeerkennis een mooie shop in elkaar zet.

Webshop beginnen en regelgeving

Een webshop opzetten begint natuurlijk met voldoen aan de juiste regelgeving. Gelukkig zitten hier in Nederland weinig haken en ogen aan. Tenzij je verse voedselwaren of producten verkoopt waar je een vergunning voor moet hebben (wapens, vuurwerk), heb je doorgaans alleen een KvK-inschrijving nodig. En zelfs dit laatste is niet eens verplicht als je slechts een kleine webshop runt die hoogstens zorgt voor wat bescheiden neveninkomsten. In dat geval kun je jouw verdiensten gewoon bij de Belastingdienst opgeven als ‘overige inkomsten’.

Maar als je serieus werk wilt maken van het beginnen van een webshop en die ook actief wilt gaan promoten, is het wel zo verstandig om je bij de Kamer van Koophandel te registreren. Het is dan duidelijk wat je zakelijke verplichtingen tegenover de klant zijn, terwijl er ook geen belemmeringen meer zijn om snel door te groeien. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling als klanten je zien als een serieuze onderneming.

Het aanvragen en voeren van een webshopkeurmerk (Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk) geeft je winkel een nog betrouwbaardere uitstraling. Je webshop voorzien van een keurmerk laat ook zien dat je voldoet aan hoge servicestandaarden op het gebied van kostentransparantie, garantie, bedenktijd, klachtenbemiddeling en privacy.

De eerste bouwstenen: domeinnaam, webhosting, software en producten of diensten, onlinemarketing, levering/verzending en klantenservice

Een webshop opzetten is te vergelijken met het bouwen van een huis: je begint met het leggen van een degelijk fundament en het (laten) bouwen van een goed geraamte. Die basis rust op een viertal pijlers die we in de volgende paragrafen nader bespreken.

Domeinnaam

Om een webshop te kunnen beginnen heb je allereerst een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam draagt bij aan de herkenbaarheid van je webshop en verbetert ook de vindbaarheid van je winkel. Je kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kiezen die in je opkomt. Veel goede domeinnamen zijn al bezet of alleen te verkrijgen door auteursrechten te betalen. Ben je echt gebrand op een bepaalde domeinnaam die al in gebruik is? Dan kun je die overkopen van de eigenaar of kiezen voor een verwant nichedomein.

Een domeinnaam staat in principe los van de hosting, al bieden Magento en WooCommerce de twee aan in één pakket. Je registreert dan eerst het domein (via een partij als mijndomein of TransIP) en kiest vervolgens het juiste hostingpakket.

Het geheim achter een goede domeinnaam

Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter een goede domeinnaam? Let in elk geval op de volgende aandachtspunten.

  1. Een domeinnaam moet een associatie oproepen met je markt en doelgroep. Fashionchick.nl is bijvoorbeeld een prima voorbeeld. Je weet gelijk wat (mode) er aan wie (vrouwen) wordt verkocht.
  2. Probeer een of enkele keywords in de domeinnaam te verwerken, zeker als je nog een jonge webshop hebt en over een beperkt budget beschikt. Neem als speelgoedverkoper bijvoorbeeld een naam die het woord ‘toys’ of ‘speelgoed’ herbergt.
  3. Kort en krachtig heeft de voorkeur. Mensen onthouden je domeinnaam sneller en je bent makkelijker te vinden.
  4. Heb je ook een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk een domeinnaam die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de naam van je fysieke winkel. Zo blijft het duidelijk. overzichtelijk en herkenbaar voor de klant.
  5. Kies de juiste extensie (de code achter de domeinnaam). Richt jouw webshop zich uitsluitende op de Nederlandse markt. Kies dan voor de extensie .nl. Wil je ook je vleugels uitspreiden naar de rest van Europa en de wereld? Dan kun je beter kiezen voor .com, .eu of .net. 

Een goede domeinnaam is ook eenvoudig uit te spreken en te schrijven. Probeer het gebruik van streepjes, trema’s en andere symbolen daarom zoveel mogelijk te beperken.

Webhosting

Het volgende aandachtspunt is de webhosting. De moderne online-koper is behoorlijk kritisch en heeft zeker geen engelengeduld. Laden de pagina’s van je shop te traag? Dan staat de concurrentie een muisklik verderop klaar om de concurrentie met open armen te verwelkomen. Snelle laadtijden hebben bovendien een positieve invloed op je conversiepercentages (de experts schatten dat je conversiepercentage met zo’n 7 procent daalt bij elke extra seconde die een bezoeker moet wachten) en rankings in Google.

Opties webhosting

Je hebt als webshopeigenaar de keuze uit diverse typen hosting.

  • In het geval van shared hosting deel je serverruimte en resources met andere gebruikers. Shared hosting is voordelig, maar wel gekoppeld aan een relatief hoge kans op downtime en lange laadtijden.
  • Kies je voor dedicated hosting? Dan hoef je jouw server niet met anderen te delen. Duurder, maar wel betrouwbaarder en in de regel sneller dan shared hosting.

Cloud hosting gaat uit van het principe ‘pay as you go’. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de ruimte en resources die je gebruikt. Het grote voordeel: je kunt makkelijk opschalen als je webshop snel groeit. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent, is het handig om deze vorm van hosting uit te besteden aan een serviceprovider.

Wat voor jou de beste optie is, hangt af van je behoeften, wensen en budget. Heb je een kleine shop en bescheiden groeiambities? Dan red je het met shared hosting prima. Wil je snel groeien en van e-commerce je professie maken? Dan ben je vermoedelijk al snel toe aan dedicated hosting of cloudhosting. Misschien wel een flinke investering, maar wel eentje die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Welke hosting je ook kiest, er zijn een paar zaken die zeker op orde moeten zijn. Zorg er in elk geval voor dat je geregeld back-ups maakt van je webshop. Als zich dan een calamiteit voordoet, kun je altijd terug naar de vorige versie van je shop. Ook een SSL-certificaat is tegenwoordig een vereiste. Zo’n certificaat vormt een extra beveiligingslaag omdat het de informatie versleutelt die jouw webshop met de klant uitwisselt. Hackers krijgen dan niet de gelegenheid om persoons- en betalingsgegevens in te zien als iemand een aankoop doet in je webwinkel.

Software

De software vormt het kloppende hart van je webshop. Goede software regelt de meeste complexe en technische zaken die komen kijken bij het managen van een webshop automatisch. Gelukkig is het aanbod aan platforms en ondersteunende software meegegroeid met de toenemende populariteit van e-commerce en heb je vandaag de dag de keuze uit diverse goede oplossingen.

Als beginner heb je waarschijnlijk nog niet het budget om een duur designbureau in te schakelen dat je webshop helemaal en tot in de kleinste details op maat bouwt. Gelukkig creëer je met de onderstaande webshop ook moeiteloos iets heel moois.

WooCommerce 

WooCommerce is een populaire en gratis WordPress-plugin die in Nederland door een dikke 40 procent van de webshops wordt gebruikt. Het is een prima oplossing voor de beginnende webshopeigenaar. De enige maandelijks terugkerende kostenpost is het bedrag dat je betaalt voor de hosting.

Magento 

Magento levert een enorm krachtig softwarepakket en is sinds de lancering van Magento 2 alleen nog maar beter geworden. Het platform is de beste keuze voor grote webshops die een groot productassortiment aanbieden en vele duizenden bezoekers per maand trekken. Je kunt bovendien rekenen op een uitgebreid aanbod aan extra extensies en plug-ins. Ook de expertise en feedback van een grote gebruikerscommunity is waardevol. 

Magento is wel een zwaar pakket dat veel vergt van je hosting. Bovendien heeft het ook een steile leercurve, waardoor je webshop niet binnen een oogwenk ‘up and running’ is. De community-editie (open source) is gratis. Als je shop en klandizie groeit, biedt de betaalde enterprise-editie veel extra mogelijkheden.

Shopify

De software van Shopify zit goed in elkaar, is behoorlijk gebruiksvriendelijk en heeft een behoorlijk actieve community. Omdat je per klant en verkoop een percentage bovenop de pakketprijs betaalt (het goedkoopste pakket kost 30 euro), kan de rekening wel stevig oplopen als je snel groeit of dure producten verkoopt

Shopware

Shopware is het grootste en populairste e-commerceplatform in Duitsland en speelt zich de laatste jaren ook in steeds meer andere Europese landen prominent in de kijker. Het platform is specifiek ontwikkeld voor (middel)grote webshops en sterk visueel ingestelde webwinkels. Zo kun je met het platform fraaie ‘virtuele etalages’ bouwen om je productassortiment te showen. Shopware is betaalbaar, maar qua features en support beperkter dan Magento en Shopify.

Lightspeed

Met de betaalde software van Lightspeed huur je eigenlijk een webshop die al zo goed als af is. Het goedkoopste pakket kost je 50 euro per maand. Wil je meer producten toevoegen en het aantal thema’s en plug-ins uitbreiden? Dan betaal je daar vaak extra voor.

Uiterlijk en design van de webshop

Je hebt de techniek op orde. Mooi, nu is het tijd om je shop te vullen met de juiste producten en die onder de aandacht van de bezoeker te brengen. Hiervoor is het allereerst belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en voldoende afbakent. Welke mensen zijn geïnteresseerd in je producten? En welke range aan producten wil je inzetten? Ga je voor een breed aanbod of verregaande specialisatie?

Vervolgens is het zaak om je producten onder te brengen in goede categorie- en productpagina’s. Zorg er vooral voor dat producten in logische categorieën staan en de categoriepagina’s overzichtelijk zijn en een herkenbare huisstijl hebben. De productpagina’s moeten vooral volledig (duidelijke productnaam en -omschrijving met keywords) en visueel uitnodigend (goede foto’s, een pakkende sfeerimpressie) zijn.

Betaalmogelijkheden

Een goede webshop stelt een bezoeker ook in staat om snel en gemakkelijk af te rekenen. Het integreren van betaalmogelijkheden in je webshop is daarom de volgende stap. Zet hierbij in op diversiteit. Een breder spectrum aan betaalopties vergroot de kans dat een klant het betaalmiddel van zijn of haar voorkeur terugvindt in jouw webshop.

Onder Nederlandse klanten is iDEAL bijvoorbeeld enorm populair. Maar als je ook op Belgische en Duitse klanten mikt, is het een goed idee om ook Bancontant en Sofort als betaalmogelijkheid aan te bieden. Kijk daarnaast ook naar universeel-internationale oplossingen als PayPal, Google Pay, Apple Pay en de bekende creditcards.

Je kunt iDEAL gewoon aanvragen via je bank, maar de oplossing, net als veel van de andere betaalopties, ook in je webshop integreren via betaalproviders als Mollie, TargetPay, Sisow, Buckaroo of Icepay. Je betaalt dan meestal een vast bedrag per maand en transactiekosten per betaalmethode.

Onlinemarketing

De eerste stappen zijn gezet: je webshop is in de lucht en helemaal ingericht. Maar om serieus commercieel succes te boeken en bekendheid te vergaren, is het natuurlijk ook zaak om je webshop te promoten. Kennis van internetmarketing en social media komt dan uitstekend van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk.

Zorg er daarnaast voor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen door goed zoekwoordenonderzoek en het creëren van waardevolle content. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig zowel on- als offline genoeg creatieve manieren om je webshop te promoten!

Webshop beginnen: levering en verzending

Je webshop staat online en de eerste bestellingen stromen binnen. Het volgende aandachtspunt is de logistiek. Hoe krijg je de order snel en veilig bij de klant? Denk er goed aan dat mensen vooral online bestellen vanwege het gemak en de tijdsbesparing. Ze verwachten dus dat ze een bestelling snel en goed verpakt ontvangen. Komen producten licht beschadigd aan? Of duurt het (te) lang voordat de klant zijn bestelling ontvangt? Dan klikt hij  de volgende keer door naar de concurrent.

Om de logistiek op orde te brengen is het belangrijk dat je al in een vroeg stadium gaat kijken naar de mogelijkheden die de diverse pakketbezorgers bieden. Hoe zit het met de snelheid? Welke kosten rekenen de diverse bezorgdiensten? En wat zijn de voorwaarden die ze stellen aan een samenwerking? Zorg er ook voor dat je de logistieke kosten van het verpakken en verzenden van je bestellingen van meet af aan budgetteert. Veel beginnende webshopeigenaren onderschatten de kosten die gemoeid zijn met leveren en verzenden .

Klantenservice

Als klant verwacht je ook nazorg van een webshop. Een moderne verkoper moet goed en snel antwoorden op vragen en een fair en coulant retourbeleid hanteren. Zorg er dus voor dat dit goed geregeld is. Bied klanten de mogelijkheid om via diverse kanalen (e-mail, telefoon, app, chatbots, klantenportaal) contact met je op te nemen en antwoord snel. Een goede klantenservice maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en goede webshop.

Een webshop opzetten? UX Maze helpt je verder

Je ziet, voor het beginnen van een webshop heb je niet heel veel nodig. Het vinden van de ideale formule voor commercieel succes en optimale conversie is echter vaak een een stevige uitdaging. Bij UX Maze hebben we volop ervaring met het bouwen en optimaliseren van diverse typen webshops.

Vanuit die expertise helpen wij je dolgraag met het uittekenen van een strategie waarmee jij het beste uit jouw webshop haalt. Benieuwd naar de mogelijkheden. Bel ons gerust op +31 (0) 318 24 00 49 of stuur een mail naar info@uxmaze.nl. We leren je graag kennen!

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Het ontwerp van jouw webshop is een belangrijke eyecatcher. Sterker, het design is grotendeels bepalend voor het succes van een webwinkel. Bezoekers bepalen vaak intuïtief en binnen enkele seconden of jouw webshop een betrouwbare en professionele indruk maakt. Zijn ze onder de indruk van wat ze zien? Dan klikken ze meestal graag verder en neemt de kans op conversie zienderogen toe.
Hoewel design natuurlijk ook deels een kwestie van persoonlijke smaak is, hebben veel succesvolle webwinkels wel één ding gemeen: het ontwerp heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend en koppelt functionaliteit aan gemak. In dit blogartikel tonen we je welke designelementen in een succesvolle webshop absoluut niet mogen ontbreken. Daarnaast laten we je zien hoe mensen bepalen of een webshop betrouwbaar is of niet.

Het heuristische framework

Veel webshopeigenaren meten het succes van hun webwinkel puur af aan het aantal bezoekers, clicks of conversies. Maar wat als het conversiepercentage bijvoorbeeld achterblijft bij het aantal bezoekers? De realiteit is dat e-commerce ook voor een groot deel psychologie is. Het succes van een webshop wordt niet altijd exclusief bepaald door de kwaliteit van je producten of dienstverlening, maar ook door het gevoel dat jouw winkel oproept bij een potentiële klant.

Een kenmerk van de moderne wereld is dat ons brein en onze zintuigen voortdurend worden geprikkeld. Onze hersen kunnen echter maar een beperkt deel van als die stimuli goed verwerken. Zouden we elk aspect van elke situatie of beslissing proberen te analyseren? Dan zouden we amper iets gedaan krijgen, ons continu overweldigd voelen en voortdurend last hebben van keuzestress. Om de enorme hoeveelheid informatie die we tegenkomen aan te kunnen en beslissingsprocessen te versnellen, vertrouwen de hersenen op deze mentale strategieën om de zaken te vereenvoudigen.

Het gebruiken van een zogenoemd heuristisch framework is een goede manier om het design van je webshop af te stemmen op het denkproces en de belevingswereld van de bezoeker. Tijd om eens te kijken hoe zo’n framework er in de praktijk uitziet.

1. Trust

Een webshop moet allereerst vertrouwen (trust) opwekken in de vorm van een duidelijke waardepropositie. Je digitale winkelomgeving moet de klant duidelijk maken waarom hij of zij in jouw webshop beter af is dan bij de concurrentie. Wat is de meerwaarde waarmee je jezelf onderscheidt van de rest? Dit betekent dus dat je jouw sterke punten, usp’s en productaanbod koppelt aan de waarden, behoeften en ‘problemen’ van de klant.

2. Clarity

Het tweede aandachtspunt is clarity (duidelijkheid). Een heldere en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk begrijpt hoe je shop is opgebouwd, hoe hij tussen de verschillende onderdelen navigeert en welke informatie bij elkaar hoort en belangrijk is. De informatiehiërarchie (hoe is de inhoud georganiseerd?) speelt een cruciale rol bij het overzichtelijk houden van pagina’s en je shop als geheel.

Clarity speelt ook een belangrijke rol bij de visuele aankleding van je webshop. Versterken de afbeeldingen de waardepropositie? Passen de visuals die je gebruikt bij de doelgroep? Gaan afbeeldingen en visuals niet ten koste van de leesbaarheid van een pagina?

3. Relevance

Weet je eenmaal welke mensen je webwinkel bezoeken en wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn? Dan is het zaak om hier gericht op in te spelen middels het aanbieden van goede en gepersonaliseerde content. Sluiten pagina’s aan op de intenties en verwachtingen van de klant? Komen bezoekers binnen op de relevantste landingspagina’s? Sluiten de gebruikte toonzetting en afbeeldingen aan op de demografische kenmerken van je doelgroep? En bevatten de conversiepagina’s een goede CTA?

4. Usability

Een succesvolle webshop staat ook garant voor een soepele gebruikservaring. Usability is daarom ook een belangrijk aandachtspunt. Tonen de productpagina’s en -omschrijvingen de belangrijkste productinformatie? Zijn er goede filters, bijvoorbeeld voor het zoeken op prijs, model of kleur? Worden zoekwoorden en -termen begrepen? Worden de resultaten van een zoekopdracht overzichtelijk en logisch gepresenteerd? En is het design minimalistisch genoeg om te voorkomen dat klanten afgeleid worden tijdens het zoek- en bestelproces? Het is belangrijk om deze usability-issues en designelementen op orde te hebben als je met jouw webshop commercieel succes wilt boeken.

5. Activators

Een goed webshopdesign spoort bezoekers ook aan tot actie. Je wilt immers dat hij of zij pagina’s en producten bekijkt en uiteindelijk overgaat tot conversie. Zogenoemde ‘activators’ (elementen die de bezoeker aanzetten tot actie) mogen daarom zeker niet ontbreken in je webshop. Voorbeelden van goede activators zijn duidelijke CTA’s of productaanbevelingen op basis van zoekgedrag en eerdere aankopen. Ook video’s doen het op dit vlak vaak goed, zeker als ze beleving aanwakkeren of de praktische meerwaarde van een product illustreren.

De belangrijkste pagina’s van jouw webshop

Het heuristisch framework gaat uit van één gouden regel: alle onderdelen van een webshop moeten werken en mogen geen vraagtekens oproepen bij de bezoeker. Tijd om het theoretische model te vertalen naar de praktische inrichting van een aantal essentiële webshoppagina’s.

Home

De homepagina is de toegangspoort naar je webshop, het portaal dat de bezoeker idealiter verder leidt naar een onvergetelijke online-winkelervaring. Een goede en overzichtelijke homepage heeft dan ook een logische opbouw die bestaat uit de onderstaande onderdelen.

Header

Voorzie je homepage van een duidelijke header. Die toont niet alleen je bedrijfsnaam, maar beschrijft ook in enkele zinnen wat je doet en wat je te bieden hebt. Een mooie afbeelding maakt de header helemaal af. Een goede header springt in het oog, maar is niet te schreeuwerig (uitroeptekens, te grote letters, extreem felle kleuren).

Slider

Veel homepages hebben ook een slider, een roterende banner met afbeeldingen. Over de wenselijkheid van sliders lopen de meningen uiteen. Sommige webshopeigenaren werken er graag mee, terwijl anderen sliders verfoeien. Gebruik je er toch een? Zorg dan voor een hoge rotatiesnelheid. Let er ook op dat de slider je webshop niet vertraagt, een gevaar dat op de loer ligt als je bijvoorbeeld te zware afbeeldingen gebruikt.

Body

De body vormt de hoofdmoot van je homepage. Een goede body is uitnodigend, compact en duidelijk. Doe je voordeel met de onderstaande designtips.

  • Maak de hoofdtekst niet te kort of te lang. Hij moet lang genoeg zijn om duidelijkheid te scheppen en de lezer te inspireren, maar het hoeft geen lang epistel te worden. Denk aan een minimum van 150 en een maximum van 500 woorden.
  • Verspreid de kernwoorden over de tekst. Overdrijf ook niet met de frequentie. Kernwoorden moeten wel een aantal keren terugkomen, maar hoeven niet in elke zin te staan.
  • Gebruik headings (h1, h2, etc.) om structuur aan te brengen. Voorzie afbeeldingen van alt tags.

Footer

Je sluit de homepage van je webshop af met een footer. Een goede footer herbergt een of enkele van de de onderstaande onderdelen.

  • Onderwerpen waar klanten vaak naar zoeken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersfeedback in de vorm van een quote en onderwerpen die hoog scoren in je zoekfunctionaliteit.
  • Doelen/webshoponderdelen waar je bezoekers graag naartoe leidt. Denk aan de nieuwsbrief, een aanmeld-, contact- of downloadformulier of je socialmediakanalen. 
  • Praktische informatie, zoals je disclaimer, privacyverklaring, openingstijden, algemene voorwaarden of routebeschrijving.

Categoriepagina’s

Categoriepagina’s zijn wegwijzers die je bezoekers de weg wijzen naar de specifieke producten waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers lang in je shop blijven hangen. Maar hoe ziet een goed ontworpen categoriepagina er in de praktijk uit?

 

Zorg er allereerst voor dat categoriepagina’s betrouwbaar en herkenbaar ogen. Natuurlijk zijn ze inhoudelijk wel toegespitst op de categorie waarnaar ze verwijzen, maar een duidelijke huisstijl hanteren voor alle categoriepagina’s vergroot de betrouw- en herkenbaarheid. 

 

Zorg er daarnaast voor dat je categoriepagina’s bezoekers triggeren om verder te klikken. Gebruik product- en sfeerfoto’s en stem de unieke categorieteksten af op de interesses en belevingswereld van de doelgroep.

Productpagina’s

Categoriepagina’s zijn vooral gericht op bezoekers die zich nog aan het oriënteren zijn. Het doel van een productpagina gaat nog een stapje verder: de bezoeker ervan overtuigen dat hij een product moet kopen. Het is daarom verstandig om het design van je productpagina’s af te stemmen op twee kernonderdelen: de productpresentatie en de productbeschrijving.

Productpresentatie

Een bezoeker van je webshop kan de producten die je aanbiedt niet fysiek bekijken of in zijn handen pakken. Het is dus belangrijk dat je productpresentatie ‘the next best thing’ is. zorg voor haarscherpe en sfeervolle productfoto’s (bij voorkeur gemaakt tegen een witte achtergrond) en pakkende sfeerimpressies. Voorzie je productafbeelding ook van een titel die de productnaam en belangrijkste keywords bevat.

Productinformatie

De productteksten vormen een belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van de productpagina. Veel webwinkels nemen de teksten van de leverancier een op een over. Niet de juiste aanpak. Met het schrijven van eigen content val je veel meer op en scoor je ook beter in Google. 

 

Probeer in elk geval de volgende informatie te verwerken in je productteksten.

  • Noem niet alleen de productspecificaties, maar maak ook duidelijk wat het product doet voor de koper. Welke voordelen heeft het? Welke problemen lost het op? Wat kun en bereik je ermee?
  • Som de belangrijkste specificaties (model, kleur, afmeting, gewicht, materiaal, prestaties) zo volledig mogelijk op.
  • Link naar een pagina met artikelen van hetzelfde merk.
  • Voeg informatie toe over de voorraadstatus, verzendkosten en leveringstermijn.

Winkelwagen

Een bezoeker van je webwinkel heeft een keuze gemaakt en een of meerdere producten in zijn winkelmand gestopt. Mooi, want nu ligt de conversie binnen handbereik. Toch gaat het in deze fase nog vaak mis als je jouw winkelwagen niet op orde hebt.

De winkelwagen moet vooral goed vindbaar, duidelijk, eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn.

  • Zet de winkelwagen op een duidelijk herkenbare plek neer, bij voorkeur in de rechterbovenhoek van het scherm.
  • Herinner klanten eraan als ze iets in hun winkelwagen hebben klaarstaan, bijvoorbeeld via een drop-downmelding of een icoontje dat het aantal producten in de winkelwagen weergeeft.
  • Zorg dat je winkelwagen snel laadt, vooral als bezoekers een product willen toevoegen of verwijderen.
  • Kom niet met verrassende bijkomende kosten en wees duidelijk over kortingen en verzendkosten.
  • Verhoog het vertrouwen door alle betaalmogelijkheden en keurmerken te tonen.
  • Voeg een functionaliteit toe waarmee klanten de inhoud van hun winkelwagen kunnen bewaren, ook als ze op het laatste moment besluiten om af te zien van een aankoop.

Checkout

De checkout is de laatste halte op het conversietraject. Opmerkelijk genoeg verlaat zo’n 70 procent van de bezoekers deze pagina zonder een aankoop af te ronden. Een goed ontworpen checkoutpagina is dus onmisbaar als je jouw webshopomzet wilt verhogen.

Het geheim van een goede checkoutpagina? Voldoen aan de onderstaande voorwaarden!

  • Stel inloggen en het aanmaken van een account niet verplicht. Veel mensen hebben hier geen tijd voor en geen zin in. Je bezoekers de keuze geven tussen inloggen als bestaande klant, een account aanmaken of gelijk afrekenen werkt veel beter.
  • Zorg voor logisch opgebouwde invulformulieren die alleen vragen om essentiële klantinformatie zoals naam, adres en postcode.
  • Zorg voor een goed winkelwagenoverzicht. Dit bestaat uit een productafbeelding, duidelijke productomschrijving en het complete bestelbedrag (inclusief verzend- en verpakkingskosten).
  • Creëer een duidelijke, betrouwbare en veilige betaalpagina.
  • Sluit af met een duidelijke afrondingspagina, inclusief de bevestiging dat er een bevestiging met hetzelfde overzicht onderweg is naar de mailbox van de klant. Zo schep je extra vertrouwen.

Op weg naar het perfecte design met UX MAZE

Er zijn dus nogal wat designelementen die je op orde moet hebben als je van jouw webshop een omzetmachine wilt maken. Wil je het uiterlijk van jouw webwinkel een serieuze make-over geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In dat geval helpt UX MAZE je graag verder. We beschikken over de ervaring en expertise die nodig is om webshops in alle soorten en maten te optimaliseren, iets dat we in de loop der jaren veelvuldig hebben bewezen.

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.