Webanalytics en e-commerce: wat je moet weten voor een beter overzicht

E-commerce en webanalytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

Het aloude adagium ‘meten is weten’ is ook van toepassing op de wereld van de e-commerce. De manier om het succes van je e-commercekanalen te meten? Data en webanalytics. Data vormen in het digitale tijdperk de brandstof waar de commerciële motor op loopt. Met de juiste data speel je namelijk veel beter en sneller in op nieuwe marktontwikkelingen en de wensen en behoeften van je klanten. Het resultaat: meer maatwerk en uiteindelijk ook betere conversiecijfers.

Het inzetten van webanalytics is de beste manier om relevante informatie over je markt en doelgroep te verzamelen, die data gericht in te zetten en de gegevens te vertalen naar een gerichte e-commercestrategie. Zeker platformen als Magento 2, Shopware en Shopify beschikken over de tools die je nodig hebt om uitgebreid gebruik te maken van de kracht van webanalytics. Maar hoe zet je analytics praktisch in? En wat moet je precies weten om een beter overzicht te hebben dat je helpt bij het realiseren van meer exposure en conversie? In dit artikel vertellen we het je.

Wat vertellen analytics je?

Webanalytics gebruik je om meer zicht te krijgen op de performance van je webshop en het resultaat van je marketinginspanningen. Met die informatie kun je jouw strategie en promotie-inspanningen nauwgezet sturen, waardoor je sneller de weg vindt naar hogere conversiepercentages en de ideale inrichting van je webshop. Tijd om eens nader in te zoomen op de onderdelen van je e-commerce die je moet meten om een goed overzicht van je business te krijgen.

Webanalytics geven je allereerst inzicht in de traffic richting je webshop, website en andere digitale kanalen. Hoeveel mensen weten je shop en andere digitale communicatiekanalen te vinden? En nog belangrijker: hoeveel bezoekers komen er binnen per kanaal. Vindt het gros van je bezoekers de webshop via kanalen als Google of Beslist.nl? Of is een groot deel van het bezoekersverkeer ‘direct traffic’? In het tweede geval is je shop meer waard en ben je minder afhankelijk van andere partijen.

Traffic en het succes van kanalen

Webanalytics geven je ook inzicht in de waarde van de kanalen die je gebruikt. Gaan klanten die via betaalde zoekkanalen of Facebook binnenkomen bijvoorbeeld bovengemiddeld vaak over tot een aankoop in je webshop? En levert de AdWords-campagne die je hebt lopen weinig conversie op? Op basis van deze data zie je in welke kanalen je de meeste tijd, geld en energie moet steken. Je leert dus waar de grootste kansen liggen.

Conversies

E-commerce draait uiteindelijk om conversie. Conversies laten namelijk zien wat al je inspanningen op e-commercegebied concreet opleveren. Met webanalytics meet je een breed spectrum aan conversies. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, de verkoopcijfers per product; het wordt allemaal inzichtelijk.

Blijven je conversies achter bij de bezoekersaantallen? Dan vertellen de analytics dit ook en kun je op zoek naar een remedie voor dit euvel. Wellicht vallen je CTA-buttons niet genoeg op. Of misschien is je checkout niet snel en gebruiksvriendelijk genoeg. Webanalytics leveren het kader waarbinnen je op zoek kunt gaan naar concrete oplossingen.

Opbrengsten per klant

Een ander belangrijk cijfer is het bestedingsgedrag per klant. Wat is het gemiddelde bedrag dat bezoekers spenderen als ze een aankoop doen op je website? En slijt je jouw producten vooral aan eenmalige kopers of keren (bepaalde) bezoekers ook geregeld terug voor herhaalaankopen?

Met webanalytics breng je het koopgedrag van je klanten nauwkeurig in beeld. Je ziet wat en hoeveel iemand koopt. Aan de hand van het aankoopgedrag en een goede klikanalyse zie je in welke producten een specifieke klant geïnteresseerd is. Dit heeft veel voordelen. Je kunt je marketing en webshop afstemmen op het zoek- en koopgedrag van je bezoekers, terwijl webanalytics ook laten zien waar per klant de beste mogelijkheden voor cross- en upselling liggen.

Unieke en terugkerende bezoekers

Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur

Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je aflezen hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag? Dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor je doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen die klanten aansporen om verder te lezen en meer informatie tot zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve, enthousiasmerende en instructieve content.

Unieke en terugkerende bezoekers

Ook het aantal unieke en terugkerende bezoekers ontleed je met webanalytics nauwkeurig. Natuurlijk zijn unieke bezoekers leuk, maar op de lange termijn zijn het vooral de terugkerende bezoekers die structureel waarde genereren. Een hoog aantal terugkerende bezoekers toont aan dat jouw shop in de smaak valt bij de doelgroep.

Richt je dus niet alleen op het verhogen van je bezoekersaantallen, maar let ook goed op het aantal terugkerende bezoekers. Is dit nog aan de lage kant? Investeer dan in het continu toevoegen van nieuwe, goed geoptimaliseerde content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.

Bouncepercentages

Met webanalytics kun je ook prima meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop en waar ze eventueel afhaken. Zijn er bepaalde pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben? Of vullen veel bezoekers wel hun winkelmand, maar ronden ze de aankoop uiteindelijk niet af?

De bovenstaande scenario’s geven je veel nuttige informatie en laten je weten dat er werk aan de winkel is. Je weet bijvoorbeeld dat je die landingspagina die veel bounces veroorzaakt moet optimaliseren of je checkout moet stroomlijnen om het afrekenproces aantrekkelijker en makkelijker te maken. Webanalytics laten ook zien of je pagina’s snel genoeg laden om bezoekers aan boord te houden. Je ziet dus waar eventuele knelpunten zitten en kunt hier adequaat op anticiperen.

Webanalytics leveren antwoorden op organisatievraagstukken

Webanalytics geven je ook informatie over belangrijke organisatievraagstukken. Je zou misschien verwachten dat iedereen die zich bezighoudt met e-commerce dezelfde vragen en vraagstukken heeft. Toch zijn er echt wel verschillen. Een distributiekanaal dat voor de ene ondernemer goud waard is, speelt bij een concullega misschien slechts een marginale rol. En waar de ene webshop vooral is afgestemd op maximale conversie, legt een ander bedrijf een sterkere nadruk op klanttevredenheid.

 

Goede webanalytics leveren waardevolle antwoorden op cruciale organisatievraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Wat zijn mijn productiefste verkeersbronnen en verkoopkanalen? En welke mis ik nog?
  • Hoe zet ik de sociale media in om meer ambassadeurs voor mijn webshop, producten en merken te krijgen?
  • Welke webcontent is bijzonder populair en invloedrijk?
  • Tegen welke problemen/moeilijkheden lopen klanten aan in mijn webshop?
  • Hoe wegen de kosten voor het produceren van bepaalde marketinguitingen op tegen de opbrengst ervan?

De voordelen van webanalytics

Met webanalytics meet je dus effectief wat wel goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Het analyseren van alle data vergt weliswaar wat tijd en inspanning, maar brengt wel duidelijke voordelen met zich mee.

  • Je baseert strategische beslissingen op harde, duidelijk meetbare gegevens in plaats van op intuïtie .
  • Een moderne e-commerce-omgeving is meer dan alleen een webshop en website: het is een ecosysteem met diverse kanalen die allemaal met elkaar in verbinding staan (multichannel of omnichannel). Met webanalytics vergaar je de data die nodig zijn om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen.
  • Je speelt gemakkelijker in op gesegmenteerde bezoekerstrends.
  • Met webanalytics kom je sneller en eenvoudiger tot een complete strategische benadering van e-commerce. Zo’n benadering omvat een gedragsanalyse (het klik- en koopgedrag van bezoekers), resultaatanalyse (het halen van doelstellingen) en ervaringsanalyse (hoe ervaart de klant mijn webshop en dienstverlening).
  • Je leert je klanten beter kennen, waardoor je de gebruikerservaring helemaal afstemt op hun wensen.

Aan de slag met webanalytics: UX Maze helpt je verder

Met webanalytics kun je heel wat kanten uit en een enorm brede waaier aan informatiestromen in kaart brengen. In feite kun je als moderne webshopeigenaar niet meer zonder als je serieus werk wilt maken van waardebepaling.

Wil je ook aan de slag met webanalytics, maar kun je tegelijkertijd wel wat hulp en advies gebruiken? Dan ben je bij UX Maze aan het juiste adres. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste analyticstools en -strategieën. Door onze uitgebreide expertise en ervaring op het gebied van e-commerce, weten we precies waar je op moeten letten en welke cijfers essentieel zijn voor een goedlopende webwinkel. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Groei sneller met een goede e-commercestrategie

Groei sneller met een goede e-commercestrategie 

E-commerce is een dynamisch vakgebied. Door innovatie, nieuwe technologie en veranderende businessmodellen transformeren markten en klantbehoeften regelmatig, waardoor je jezelf voortdurend moet blijven uitvinden. Dat kan alleen met een goede e-commercestrategie. Ook al heb je een prima functionerende webshop, dat wil nog lang niet zeggen dat de mensen automatisch voor jou kiezen. De keuze aan online-winkels is tegenwoordig namelijk reuze.

Waarom zouden potentiële klanten dus hun oog op jou laten vallen in plaats van op de concurrentie? Met een goede e-commercestrategie vind je het antwoord op die vraag. Een e-commercestrategie is zowel de kapstok waar je beleid aan vasthangt als de motor die commerciële groei aandrijft. Maar hoe stel je een goede e-commercestrategie op? Wat zijn de aandachtspunten en onderdelen die terug moeten komen in zo’n plan? In dit artikel tonen we je het belang van een goede e-commercestrategie en laten we zien welke onderdelen er absoluut in terug moeten komen.

Goed voorbereid op reis met een e-commercestrategie

Als je van plan bent om een lange reis langs de vele cultuurschatten en natuurwonderen van het Europese continent te maken, ga je waarschijnlijk niet onvoorbereid op pad. Je wilt vast weten wat de beste en mooiste routes zijn, hoe lang de reis ongeveer duurt en welke reisdocumenten en spullen je onderweg nodig hebt.

Voor het realiseren van groei met je webshop heb je ook zo’n routekaart nodig. Streef je bijvoorbeeld naar een omzetgroei van dertig procent? Dan is het wel belangrijk om jezelf af te vragen hoe je dit wil bereiken. Omzetgroei kun je namelijk realiseren door:

  • meer omzet te halen uit bestaande klanten;
  • de gemiddelde orderwaarde te verhogen;
  • verkopen via nieuwe kanalen;
  • nieuwe klanten te werven via outbound-marketingcampagnes;
  • prijzen te verlagen om nieuwe klanten te lokken.

Met een goede e-commercestrategie ontdek je wat voor jou de beste en kortste weg naar omzetgroei. Kijk daarbij naar de diverse facetten van jouw e-commercekanalen.

De onderdelen van een goede e-commercestrategie

Om het belang van een goede e-commercestrategie te illustreren, is het handig om een blik te werpen op de onderdelen van zo’n plan. Een goede e-commercestrategie kun je onderverdelen in een business-, people- en technologiegedeelte. Tijd om die componenten van het strategisch plan nader onder de loep te nemen.

Business

De business gaat over het bedrijf zelf. Wat zijn je commerciële doelstellingen? Welke merkidentiteit wil je uitstralen en koesteren? En welke marketingkanalen zijn bijzonder waardevol voor jou? Het businessgedeelte kun je onderverdelen in een viertal onderdelen:

  1. Doelgroep en marktpositie
  2. Data
  3. Concurrentieanalyse
  4. Kanaalkeuze- en strategie

Doelgroep en marktpositie

Kennis van je bedrijf en doelgroep is het fundament van elke goede e-commercestrategie en de basis voor structurele groei. Met hagel schieten heeft met het oog op de stevige concurrentie op het web weinig zin.

Goed nadenken over je business en doelgroep betekent dat je de onderstaande punten aansnijdt:

  • Met een SWOT-analyse krijg je een goed en realistisch beeld van de sterktes en zwaktes van je webshop. Zo herken je tevens sneller kansen en uitdagingen.
  • Stel een toekomstvisie vast. Waar wil ik over vijf of tien jaar staan en hoe kom ik daar?
  • Maak een overzicht van je bedrijfsdoelstellingen voor het aankomende jaar? Hoeveel nieuwe klanten wil ik binnenhalen? Welke omzetstijging wil ik reageren? Wat zijn de stappen die ik wil maken om meer naamsbekendheid te genereren? Van welke nieuwe systemen en werkwijzen wil ik gebruik gaan maken?
  • Welke doelgroep wil ik bereiken? Hoe baken ik die af? En hoe zorg ik ervoor dat mijn kernassortiment optimaal aansluit op de beoogde doelgroep?
Merkwaarde en productiecyclus

Andere belangrijke aandachtspunten aan de businesskant zijn de merkwaarde en de productlevenscyclus. De merkwaarde is een belangrijk instrument voor het bepalen van de bekendheid en herkenbaarheid van je webshop. Merkwaarde wil zeggen dat je een duidelijke identiteit creëert waar je jouw boodschap en resources op afstemt.

Een sterke merkidentiteit creëer je door in al je marktuitingen te kiezen voor een uniforme look en feel. Sterke merken zijn duidelijk gepositioneerd (wat ben je en waarom ben je anders dan anderen), prikkelen en motiveren, hebben een duidelijk karakter (Apple heeft een andere uitstraling en feel dan Microsoft) en staan vandaag de dag voor een positieve impact (maatschappelijk verantwoord ondernemen) op de samenleving.

Rekening houden met de productlevenscyclus betekent dat je jouw communicatie en marketing afstemt op de vier fases die een product gedurende zijn levensfase doorloopt. 

  • Introductie: in deze fase moet je investeren om het artikel onder de aandacht te brengen. 
  • Groei: in deze fase kun/moet je de meeste winst boeken.
  • Verzadiging: de meeste mensen hebben het product al, waardoor je extra moet investeren in marketing of met prijskortingen werkt.
  • Terugval: de laatste levensfase van een product. Na een gefaseerde uitloop wordt het product meestal van de markt gehaald en vervangen door een verbeterde versie of nieuw model.

Data

Het tweede onderdeel richt zich op data, het nieuwe goud en de smeerolie waar e-commerce op draait. E-commerce 2.0 is dan ook sterk data-driven. Dit betekent dat je zoveel mogelijk over de klant te weten komt door de data te gebruiken die hij achterlaat tijdens zijn customer journey. De optelsom van aankoopgeschiedenissen, breadcrumbs, klikgedrag, verlaten winkelwagentjes, websitebezoek en activiteiten op sociale media vormt een bijna onuitputtelijk datareservoir. In het tijdperk van big data zijn de mogelijkheden om klanten en hun gewoontes in kaart te brengen groter dan ooit!

Data-analyse begint betrekkelijk simpel door eerst te kijken naar categorieën als locatie, klantsegment en demografisch profiel. De vervolgstap? Met geavanceerdere tools als analytics en AI dieper graven. Zo kun je gaan personaliseren en voorspellende analyses (vooruitzien wat en hoe de klant gaat kopen) maken.

Concurrenten analyseren

Om groei te realiseren is het ook belangrijk dat je weet wat je concurrenten doen. Een goede concurrentieanalyse is daarom ook een belangrijk onderdeel van je e-commercestrategie. Inzicht in de werkwijze van je concurrenten maakt het gemakkelijker om jezelf te positioneren en je belangrijkste unique selling points helder voor het voetlicht te brengen. Richt je daarbij vooral op onderdelen als content, leadgeneratie, autoriteit binnen je vakgebied, SEO en sociale media.

Kanaalkeuze en -strategie

Het laatste onderdeel van je business-segment wordt gevormd door de kanalen die je gebruikt. Weet je dat veel potentiële klanten veel tijd op Facebook en Instagram doorbrengen? Of lezen ze veel kranten en besteden ze veel aandacht aan hun LinkedIn-profiel? En klikken ze vaak op online-advertenties? De juiste kanaalkeuze en -strategie is een onmisbaar commercieel groeimiddel. Als je weet wat mensen lezen en welke online-spaces ze bezoeken, bereik je ze ook gemakkelijker.

People

We vergeten het soms door het digitale karakter van het medium, maar e-commerce draait altijd nog om mensen. Het people-aspect is daarom ook een belangrijk onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

User en buyer persona

Begin met het creëren van een buyer persona (de ideale klant) of user persona (de gebruiker van een product of dienst). Dit is niets meer of minder dan een grondige karakterisering van je klant(en). Een persona belichaamt een bepaalde groep kopers of gebruikers.

Er zijn verschillende zaken die je kunt meenemen bij het creëren van persona’s. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen als:

  • De persoonlijke en professionele achtergrond van de persona. In welke branche werkt hij of zij? In welke loopbaanfase bevindt de persona zich? En welke interesses en hobby’s heeft hij of zij?
  • Demografische gegevens. Waar wonen je persona’s? En tot welke leeftijds- en subgroepen behoren ze?
  • Doelen en zorgen. Wat willen persona’s bereiken met een product of dienst? Welke problemen en wensen hebben ze?
  • Hoe oriënteren ze zich op het internet? Welke zoektermen en -machines gebruiken ze? En op welke socialmediakanalen zijn ze te vinden?

Customer journey en contentstrategie

Een goede customer journey (klantreis) is het pad dat de bezoeker aflegt richting het kopen van een product of afnemen van een dienst. Customer journeys leggen elke stap van het aankoopproces vast en brengen in kaart hoe potentiële klanten navigeren op de digitale snelweg.

Door prospects in elke fase de ervaringen en content aan te bieden waar ze naar op zoek zijn, creëer je een krachtig fundament voor omzetgroei. Zit een klant nog in de oriëntatiefase (awareness)? Zet dan vooral in op emotie, vermaak en beleving (mooie video’s, ervaringen van gebruikers). In de afwegingsfase help je potentiële klanten meer met informele en seriële content (vaste rubrieken, whitepapers, instructievideo’s), terwijl content in de conversiefase vooral actiegericht (promotionele e-mails, online advertenties) moet zijn.

Technologie

De technologie is het laatste puzzelstuk bij het leggen van een werkzame e-commercestrategie. De snelheid en het gebruiksgemak waar de moderne online-klant naar smacht, kun je alleen bieden als je op technisch vlak alles op orde hebt.

Applicaties

Het technische verhaal begint met het inspecteren van je applicatielandschap. Heb je de applicaties en systemen in huis die nodig zijn om de klant een overtuigende en vlekkeloze gebruikservaring te bieden via al je digitale kanalen? En zijn je applicaties en systemen toekomstbestendig? Dat laatste is binnen een snel evoluerende bedrijfstak als de e-commerce natuurlijk van bijzonder groot belang. Kijk ook goed naar de externe systemen (PIM, ERP) die je gebruikt. Werken ze goed samen met je interne applicaties?

Software en platform

E-commercesoftware vormt het hart van je commerciële ecosysteem. Kijk dus altijd goed of je huidige platform en software past bij je actuele en toekomstige doelstellingen. Kan de huidige software een snelle groei van mijn webshop bijbenen, zowel op functioneel als technisch gebied? Of loont het zich om verder te kijken naar en te investeren in een alternatief? Voortdurende aandacht voor de kracht en beperkingen van je software en platform is een wezenlijk onderdeel van een succesvolle, op groei gerichte e-commercestrategie. Gelukkig heb je tegenwoordig de keus uit verschillende topplatformen. Magento 2, Shopware en Shopify zijn een paar prominente voorbeelden.  

Een e-commercestrategie bepalen? Wij helpen je verder

Het bovenstaande model is een goede blauwdruk voor het uittekenen van een vruchtbare e-commercestrategie. Er komt echter wel het nodige kijken bij het ontwikkelen van zo’n strategie, zeker als je nog in de vroege fasen van je e-commercereis zit. Bij eSavvy helpen we je graag met het uitstippelen van de beste route naar groei en succes. We hebben al veel webshops geholpen met het verbeteren van hun strategie en het verhogen van de omzet.

Benieuwd naar wat wij voor jou e-commercebusiness kunnen betekenen? Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Je kunt ons bellen op +31(0) 318 24 00 49, maar ook gewoon een e-mail sturen naar info@uxmaze.nl. Wij leren je graag kennen!

Een webshop beginnen: dit heb je nodig

Een webshop beginnen: alles wat je nodig hebt

E-commerce zit in de lift. Een webshop beginnen wordt dus steeds interessanter. Hoewel fysieke winkels waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, kopen we met zijn allen steeds meer en vaker online. Die trend komt ook duidelijk naar voren uit de cijfers. De coronacrisis heeft de reeds bestaande trend richting online kopen alleen maar versterkt. We zijn meer thuis en hebben dus ook vaker huishoudelijke of hobbygerelateerde spullen nodig. De digitale koopwoede blijft bovendien niet langer beperkt tot gebruikelijke piekperioden als Sinterklaas, Black Friday en Kerstmis, maar manifesteert zich eigenlijk het hele jaar door.

In het eerste half jaar van 2020 werd maar liefst 12 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, een recordbedrag. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 bovendien 800.000 e-shoppers bij ten opzichte van een jaar eerder. Vooral doe-het-zelfzaken, tuinwinkels, woonwinkels, supermarkten en grote marktplaatsen zagen hun omzet flink stijgen.

Ook rond de feestdagen werden de webshops rijkelijk bezocht en draaiden pakketbezorgers als Post.nl en DHL overuren. Ze drukten klanten dan ook op het hart om vooral vroeg te bestellen vanwege de verwachte stortvloed aan pakketjes en moesten tussen Sinterklaas en Kerstmis stevig opschalen om de drukte aan te kunnen.

Ondernemers die het goed aanpakken kunnen in het digitale tijdperk dan ook een goede boterham verdienen met een aantrekkelijke en snelle webshop. Maar wat heb je allemaal nodig om een webshop te maken en succes te boeken met je e-commerce? In dit artikel geven we je concrete tips voor het beginnen en (laten) bouwen van een webshop. We laten ook zien wat je nodig hebt om een vliegende start te maken in de dynamische en veelzijdige wereld van de webshops.

Een webshop beginnen: de redenen

De groei van het digitale winkelverkeer zorgt ervoor dat er nog steeds wekelijks nieuwe webshops bijkomen. Mensen en bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om een webshop te beginnen. Soms is het een uit de hand gelopen hobby of een leuke bijverdienste naast de reguliere baan. Maar er zijn natuurlijk ook professionals en winkels of winkelketens die van origine vooral fysiek verkopen, maar inmiddels zien dat er op het vlak van e-commerce minstens zoveel of zelfs meer mogelijkheden liggen.

De drempel die je moet overstappen om een webshop te beginnen is de laatste jaren ook een stuk lager geworden. Er is genoeg betaalbare webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je snel en zonder uitgebreide programmeerkennis een mooie shop in elkaar zet.

Webshop beginnen en regelgeving

Een webshop opzetten begint natuurlijk met voldoen aan de juiste regelgeving. Gelukkig zitten hier in Nederland weinig haken en ogen aan. Tenzij je verse voedselwaren of producten verkoopt waar je een vergunning voor moet hebben (wapens, vuurwerk), heb je doorgaans alleen een KvK-inschrijving nodig. En zelfs dit laatste is niet eens verplicht als je slechts een kleine webshop runt die hoogstens zorgt voor wat bescheiden neveninkomsten. In dat geval kun je jouw verdiensten gewoon bij de Belastingdienst opgeven als ‘overige inkomsten’.

Maar als je serieus werk wilt maken van het beginnen van een webshop en die ook actief wilt gaan promoten, is het wel zo verstandig om je bij de Kamer van Koophandel te registreren. Het is dan duidelijk wat je zakelijke verplichtingen tegenover de klant zijn, terwijl er ook geen belemmeringen meer zijn om snel door te groeien. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling als klanten je zien als een serieuze onderneming.

Het aanvragen en voeren van een webshopkeurmerk (Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk) geeft je winkel een nog betrouwbaardere uitstraling. Je webshop voorzien van een keurmerk laat ook zien dat je voldoet aan hoge servicestandaarden op het gebied van kostentransparantie, garantie, bedenktijd, klachtenbemiddeling en privacy.

De eerste bouwstenen: domeinnaam, webhosting, software en producten of diensten, onlinemarketing, levering/verzending en klantenservice

Een webshop opzetten is te vergelijken met het bouwen van een huis: je begint met het leggen van een degelijk fundament en het (laten) bouwen van een goed geraamte. Die basis rust op een viertal pijlers die we in de volgende paragrafen nader bespreken.

Domeinnaam

Om een webshop te kunnen beginnen heb je allereerst een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam draagt bij aan de herkenbaarheid van je webshop en verbetert ook de vindbaarheid van je winkel. Je kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kiezen die in je opkomt. Veel goede domeinnamen zijn al bezet of alleen te verkrijgen door auteursrechten te betalen. Ben je echt gebrand op een bepaalde domeinnaam die al in gebruik is? Dan kun je die overkopen van de eigenaar of kiezen voor een verwant nichedomein.

Een domeinnaam staat in principe los van de hosting, al bieden Magento en WooCommerce de twee aan in één pakket. Je registreert dan eerst het domein (via een partij als mijndomein of TransIP) en kiest vervolgens het juiste hostingpakket.

Het geheim achter een goede domeinnaam

Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter een goede domeinnaam? Let in elk geval op de volgende aandachtspunten.

  1. Een domeinnaam moet een associatie oproepen met je markt en doelgroep. Fashionchick.nl is bijvoorbeeld een prima voorbeeld. Je weet gelijk wat (mode) er aan wie (vrouwen) wordt verkocht.
  2. Probeer een of enkele keywords in de domeinnaam te verwerken, zeker als je nog een jonge webshop hebt en over een beperkt budget beschikt. Neem als speelgoedverkoper bijvoorbeeld een naam die het woord ‘toys’ of ‘speelgoed’ herbergt.
  3. Kort en krachtig heeft de voorkeur. Mensen onthouden je domeinnaam sneller en je bent makkelijker te vinden.
  4. Heb je ook een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk een domeinnaam die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de naam van je fysieke winkel. Zo blijft het duidelijk. overzichtelijk en herkenbaar voor de klant.
  5. Kies de juiste extensie (de code achter de domeinnaam). Richt jouw webshop zich uitsluitende op de Nederlandse markt. Kies dan voor de extensie .nl. Wil je ook je vleugels uitspreiden naar de rest van Europa en de wereld? Dan kun je beter kiezen voor .com, .eu of .net. 

Een goede domeinnaam is ook eenvoudig uit te spreken en te schrijven. Probeer het gebruik van streepjes, trema’s en andere symbolen daarom zoveel mogelijk te beperken.

Webhosting

Het volgende aandachtspunt is de webhosting. De moderne online-koper is behoorlijk kritisch en heeft zeker geen engelengeduld. Laden de pagina’s van je shop te traag? Dan staat de concurrentie een muisklik verderop klaar om de concurrentie met open armen te verwelkomen. Snelle laadtijden hebben bovendien een positieve invloed op je conversiepercentages (de experts schatten dat je conversiepercentage met zo’n 7 procent daalt bij elke extra seconde die een bezoeker moet wachten) en rankings in Google.

Opties webhosting

Je hebt als webshopeigenaar de keuze uit diverse typen hosting.

  • In het geval van shared hosting deel je serverruimte en resources met andere gebruikers. Shared hosting is voordelig, maar wel gekoppeld aan een relatief hoge kans op downtime en lange laadtijden.
  • Kies je voor dedicated hosting? Dan hoef je jouw server niet met anderen te delen. Duurder, maar wel betrouwbaarder en in de regel sneller dan shared hosting.

Cloud hosting gaat uit van het principe ‘pay as you go’. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de ruimte en resources die je gebruikt. Het grote voordeel: je kunt makkelijk opschalen als je webshop snel groeit. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent, is het handig om deze vorm van hosting uit te besteden aan een serviceprovider.

Wat voor jou de beste optie is, hangt af van je behoeften, wensen en budget. Heb je een kleine shop en bescheiden groeiambities? Dan red je het met shared hosting prima. Wil je snel groeien en van e-commerce je professie maken? Dan ben je vermoedelijk al snel toe aan dedicated hosting of cloudhosting. Misschien wel een flinke investering, maar wel eentje die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Welke hosting je ook kiest, er zijn een paar zaken die zeker op orde moeten zijn. Zorg er in elk geval voor dat je geregeld back-ups maakt van je webshop. Als zich dan een calamiteit voordoet, kun je altijd terug naar de vorige versie van je shop. Ook een SSL-certificaat is tegenwoordig een vereiste. Zo’n certificaat vormt een extra beveiligingslaag omdat het de informatie versleutelt die jouw webshop met de klant uitwisselt. Hackers krijgen dan niet de gelegenheid om persoons- en betalingsgegevens in te zien als iemand een aankoop doet in je webwinkel.

Software

De software vormt het kloppende hart van je webshop. Goede software regelt de meeste complexe en technische zaken die komen kijken bij het managen van een webshop automatisch. Gelukkig is het aanbod aan platforms en ondersteunende software meegegroeid met de toenemende populariteit van e-commerce en heb je vandaag de dag de keuze uit diverse goede oplossingen.

Als beginner heb je waarschijnlijk nog niet het budget om een duur designbureau in te schakelen dat je webshop helemaal en tot in de kleinste details op maat bouwt. Gelukkig creëer je met de onderstaande webshop ook moeiteloos iets heel moois.

WooCommerce 

WooCommerce is een populaire en gratis WordPress-plugin die in Nederland door een dikke 40 procent van de webshops wordt gebruikt. Het is een prima oplossing voor de beginnende webshopeigenaar. De enige maandelijks terugkerende kostenpost is het bedrag dat je betaalt voor de hosting.

Magento 

Magento levert een enorm krachtig softwarepakket en is sinds de lancering van Magento 2 alleen nog maar beter geworden. Het platform is de beste keuze voor grote webshops die een groot productassortiment aanbieden en vele duizenden bezoekers per maand trekken. Je kunt bovendien rekenen op een uitgebreid aanbod aan extra extensies en plug-ins. Ook de expertise en feedback van een grote gebruikerscommunity is waardevol. 

Magento is wel een zwaar pakket dat veel vergt van je hosting. Bovendien heeft het ook een steile leercurve, waardoor je webshop niet binnen een oogwenk ‘up and running’ is. De community-editie (open source) is gratis. Als je shop en klandizie groeit, biedt de betaalde enterprise-editie veel extra mogelijkheden.

Shopify

De software van Shopify zit goed in elkaar, is behoorlijk gebruiksvriendelijk en heeft een behoorlijk actieve community. Omdat je per klant en verkoop een percentage bovenop de pakketprijs betaalt (het goedkoopste pakket kost 30 euro), kan de rekening wel stevig oplopen als je snel groeit of dure producten verkoopt

Shopware

Shopware is het grootste en populairste e-commerceplatform in Duitsland en speelt zich de laatste jaren ook in steeds meer andere Europese landen prominent in de kijker. Het platform is specifiek ontwikkeld voor (middel)grote webshops en sterk visueel ingestelde webwinkels. Zo kun je met het platform fraaie ‘virtuele etalages’ bouwen om je productassortiment te showen. Shopware is betaalbaar, maar qua features en support beperkter dan Magento en Shopify.

Lightspeed

Met de betaalde software van Lightspeed huur je eigenlijk een webshop die al zo goed als af is. Het goedkoopste pakket kost je 50 euro per maand. Wil je meer producten toevoegen en het aantal thema’s en plug-ins uitbreiden? Dan betaal je daar vaak extra voor.

Uiterlijk en design van de webshop

Je hebt de techniek op orde. Mooi, nu is het tijd om je shop te vullen met de juiste producten en die onder de aandacht van de bezoeker te brengen. Hiervoor is het allereerst belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en voldoende afbakent. Welke mensen zijn geïnteresseerd in je producten? En welke range aan producten wil je inzetten? Ga je voor een breed aanbod of verregaande specialisatie?

Vervolgens is het zaak om je producten onder te brengen in goede categorie- en productpagina’s. Zorg er vooral voor dat producten in logische categorieën staan en de categoriepagina’s overzichtelijk zijn en een herkenbare huisstijl hebben. De productpagina’s moeten vooral volledig (duidelijke productnaam en -omschrijving met keywords) en visueel uitnodigend (goede foto’s, een pakkende sfeerimpressie) zijn.

Betaalmogelijkheden

Een goede webshop stelt een bezoeker ook in staat om snel en gemakkelijk af te rekenen. Het integreren van betaalmogelijkheden in je webshop is daarom de volgende stap. Zet hierbij in op diversiteit. Een breder spectrum aan betaalopties vergroot de kans dat een klant het betaalmiddel van zijn of haar voorkeur terugvindt in jouw webshop.

Onder Nederlandse klanten is iDEAL bijvoorbeeld enorm populair. Maar als je ook op Belgische en Duitse klanten mikt, is het een goed idee om ook Bancontant en Sofort als betaalmogelijkheid aan te bieden. Kijk daarnaast ook naar universeel-internationale oplossingen als PayPal, Google Pay, Apple Pay en de bekende creditcards.

Je kunt iDEAL gewoon aanvragen via je bank, maar de oplossing, net als veel van de andere betaalopties, ook in je webshop integreren via betaalproviders als Mollie, TargetPay, Sisow, Buckaroo of Icepay. Je betaalt dan meestal een vast bedrag per maand en transactiekosten per betaalmethode.

Onlinemarketing

De eerste stappen zijn gezet: je webshop is in de lucht en helemaal ingericht. Maar om serieus commercieel succes te boeken en bekendheid te vergaren, is het natuurlijk ook zaak om je webshop te promoten. Kennis van internetmarketing en social media komt dan uitstekend van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk.

Zorg er daarnaast voor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen door goed zoekwoordenonderzoek en het creëren van waardevolle content. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig zowel on- als offline genoeg creatieve manieren om je webshop te promoten!

Webshop beginnen: levering en verzending

Je webshop staat online en de eerste bestellingen stromen binnen. Het volgende aandachtspunt is de logistiek. Hoe krijg je de order snel en veilig bij de klant? Denk er goed aan dat mensen vooral online bestellen vanwege het gemak en de tijdsbesparing. Ze verwachten dus dat ze een bestelling snel en goed verpakt ontvangen. Komen producten licht beschadigd aan? Of duurt het (te) lang voordat de klant zijn bestelling ontvangt? Dan klikt hij  de volgende keer door naar de concurrent.

Om de logistiek op orde te brengen is het belangrijk dat je al in een vroeg stadium gaat kijken naar de mogelijkheden die de diverse pakketbezorgers bieden. Hoe zit het met de snelheid? Welke kosten rekenen de diverse bezorgdiensten? En wat zijn de voorwaarden die ze stellen aan een samenwerking? Zorg er ook voor dat je de logistieke kosten van het verpakken en verzenden van je bestellingen van meet af aan budgetteert. Veel beginnende webshopeigenaren onderschatten de kosten die gemoeid zijn met leveren en verzenden .

Klantenservice

Als klant verwacht je ook nazorg van een webshop. Een moderne verkoper moet goed en snel antwoorden op vragen en een fair en coulant retourbeleid hanteren. Zorg er dus voor dat dit goed geregeld is. Bied klanten de mogelijkheid om via diverse kanalen (e-mail, telefoon, app, chatbots, klantenportaal) contact met je op te nemen en antwoord snel. Een goede klantenservice maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en goede webshop.

Een webshop opzetten? UX Maze helpt je verder

Je ziet, voor het beginnen van een webshop heb je niet heel veel nodig. Het vinden van de ideale formule voor commercieel succes en optimale conversie is echter vaak een een stevige uitdaging. Bij UX Maze hebben we volop ervaring met het bouwen en optimaliseren van diverse typen webshops.

Vanuit die expertise helpen wij je dolgraag met het uittekenen van een strategie waarmee jij het beste uit jouw webshop haalt. Benieuwd naar de mogelijkheden. Bel ons gerust op +31 (0) 318 24 00 49 of stuur een mail naar info@uxmaze.nl. We leren je graag kennen!

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Het ontwerp van jouw webshop is een belangrijke eyecatcher. Sterker, het design is grotendeels bepalend voor het succes van een webwinkel. Bezoekers bepalen vaak intuïtief en binnen enkele seconden of jouw webshop een betrouwbare en professionele indruk maakt. Zijn ze onder de indruk van wat ze zien? Dan klikken ze meestal graag verder en neemt de kans op conversie zienderogen toe.
Hoewel design natuurlijk ook deels een kwestie van persoonlijke smaak is, hebben veel succesvolle webwinkels wel één ding gemeen: het ontwerp heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend en koppelt functionaliteit aan gemak. In dit blogartikel tonen we je welke designelementen in een succesvolle webshop absoluut niet mogen ontbreken. Daarnaast laten we je zien hoe mensen bepalen of een webshop betrouwbaar is of niet.

Het heuristische framework

Veel webshopeigenaren meten het succes van hun webwinkel puur af aan het aantal bezoekers, clicks of conversies. Maar wat als het conversiepercentage bijvoorbeeld achterblijft bij het aantal bezoekers? De realiteit is dat e-commerce ook voor een groot deel psychologie is. Het succes van een webshop wordt niet altijd exclusief bepaald door de kwaliteit van je producten of dienstverlening, maar ook door het gevoel dat jouw winkel oproept bij een potentiële klant.

Een kenmerk van de moderne wereld is dat ons brein en onze zintuigen voortdurend worden geprikkeld. Onze hersen kunnen echter maar een beperkt deel van als die stimuli goed verwerken. Zouden we elk aspect van elke situatie of beslissing proberen te analyseren? Dan zouden we amper iets gedaan krijgen, ons continu overweldigd voelen en voortdurend last hebben van keuzestress. Om de enorme hoeveelheid informatie die we tegenkomen aan te kunnen en beslissingsprocessen te versnellen, vertrouwen de hersenen op deze mentale strategieën om de zaken te vereenvoudigen.

Het gebruiken van een zogenoemd heuristisch framework is een goede manier om het design van je webshop af te stemmen op het denkproces en de belevingswereld van de bezoeker. Tijd om eens te kijken hoe zo’n framework er in de praktijk uitziet.

1. Trust

Een webshop moet allereerst vertrouwen (trust) opwekken in de vorm van een duidelijke waardepropositie. Je digitale winkelomgeving moet de klant duidelijk maken waarom hij of zij in jouw webshop beter af is dan bij de concurrentie. Wat is de meerwaarde waarmee je jezelf onderscheidt van de rest? Dit betekent dus dat je jouw sterke punten, usp’s en productaanbod koppelt aan de waarden, behoeften en ‘problemen’ van de klant.

2. Clarity

Het tweede aandachtspunt is clarity (duidelijkheid). Een heldere en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk begrijpt hoe je shop is opgebouwd, hoe hij tussen de verschillende onderdelen navigeert en welke informatie bij elkaar hoort en belangrijk is. De informatiehiërarchie (hoe is de inhoud georganiseerd?) speelt een cruciale rol bij het overzichtelijk houden van pagina’s en je shop als geheel.

Clarity speelt ook een belangrijke rol bij de visuele aankleding van je webshop. Versterken de afbeeldingen de waardepropositie? Passen de visuals die je gebruikt bij de doelgroep? Gaan afbeeldingen en visuals niet ten koste van de leesbaarheid van een pagina?

3. Relevance

Weet je eenmaal welke mensen je webwinkel bezoeken en wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn? Dan is het zaak om hier gericht op in te spelen middels het aanbieden van goede en gepersonaliseerde content. Sluiten pagina’s aan op de intenties en verwachtingen van de klant? Komen bezoekers binnen op de relevantste landingspagina’s? Sluiten de gebruikte toonzetting en afbeeldingen aan op de demografische kenmerken van je doelgroep? En bevatten de conversiepagina’s een goede CTA?

4. Usability

Een succesvolle webshop staat ook garant voor een soepele gebruikservaring. Usability is daarom ook een belangrijk aandachtspunt. Tonen de productpagina’s en -omschrijvingen de belangrijkste productinformatie? Zijn er goede filters, bijvoorbeeld voor het zoeken op prijs, model of kleur? Worden zoekwoorden en -termen begrepen? Worden de resultaten van een zoekopdracht overzichtelijk en logisch gepresenteerd? En is het design minimalistisch genoeg om te voorkomen dat klanten afgeleid worden tijdens het zoek- en bestelproces? Het is belangrijk om deze usability-issues en designelementen op orde te hebben als je met jouw webshop commercieel succes wilt boeken.

5. Activators

Een goed webshopdesign spoort bezoekers ook aan tot actie. Je wilt immers dat hij of zij pagina’s en producten bekijkt en uiteindelijk overgaat tot conversie. Zogenoemde ‘activators’ (elementen die de bezoeker aanzetten tot actie) mogen daarom zeker niet ontbreken in je webshop. Voorbeelden van goede activators zijn duidelijke CTA’s of productaanbevelingen op basis van zoekgedrag en eerdere aankopen. Ook video’s doen het op dit vlak vaak goed, zeker als ze beleving aanwakkeren of de praktische meerwaarde van een product illustreren.

De belangrijkste pagina’s van jouw webshop

Het heuristisch framework gaat uit van één gouden regel: alle onderdelen van een webshop moeten werken en mogen geen vraagtekens oproepen bij de bezoeker. Tijd om het theoretische model te vertalen naar de praktische inrichting van een aantal essentiële webshoppagina’s.

Home

De homepagina is de toegangspoort naar je webshop, het portaal dat de bezoeker idealiter verder leidt naar een onvergetelijke online-winkelervaring. Een goede en overzichtelijke homepage heeft dan ook een logische opbouw die bestaat uit de onderstaande onderdelen.

Header

Voorzie je homepage van een duidelijke header. Die toont niet alleen je bedrijfsnaam, maar beschrijft ook in enkele zinnen wat je doet en wat je te bieden hebt. Een mooie afbeelding maakt de header helemaal af. Een goede header springt in het oog, maar is niet te schreeuwerig (uitroeptekens, te grote letters, extreem felle kleuren).

Slider

Veel homepages hebben ook een slider, een roterende banner met afbeeldingen. Over de wenselijkheid van sliders lopen de meningen uiteen. Sommige webshopeigenaren werken er graag mee, terwijl anderen sliders verfoeien. Gebruik je er toch een? Zorg dan voor een hoge rotatiesnelheid. Let er ook op dat de slider je webshop niet vertraagt, een gevaar dat op de loer ligt als je bijvoorbeeld te zware afbeeldingen gebruikt.

Body

De body vormt de hoofdmoot van je homepage. Een goede body is uitnodigend, compact en duidelijk. Doe je voordeel met de onderstaande designtips.

  • Maak de hoofdtekst niet te kort of te lang. Hij moet lang genoeg zijn om duidelijkheid te scheppen en de lezer te inspireren, maar het hoeft geen lang epistel te worden. Denk aan een minimum van 150 en een maximum van 500 woorden.
  • Verspreid de kernwoorden over de tekst. Overdrijf ook niet met de frequentie. Kernwoorden moeten wel een aantal keren terugkomen, maar hoeven niet in elke zin te staan.
  • Gebruik headings (h1, h2, etc.) om structuur aan te brengen. Voorzie afbeeldingen van alt tags.

Footer

Je sluit de homepage van je webshop af met een footer. Een goede footer herbergt een of enkele van de de onderstaande onderdelen.

  • Onderwerpen waar klanten vaak naar zoeken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersfeedback in de vorm van een quote en onderwerpen die hoog scoren in je zoekfunctionaliteit.
  • Doelen/webshoponderdelen waar je bezoekers graag naartoe leidt. Denk aan de nieuwsbrief, een aanmeld-, contact- of downloadformulier of je socialmediakanalen. 
  • Praktische informatie, zoals je disclaimer, privacyverklaring, openingstijden, algemene voorwaarden of routebeschrijving.

Categoriepagina’s

Categoriepagina’s zijn wegwijzers die je bezoekers de weg wijzen naar de specifieke producten waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers lang in je shop blijven hangen. Maar hoe ziet een goed ontworpen categoriepagina er in de praktijk uit?

 

Zorg er allereerst voor dat categoriepagina’s betrouwbaar en herkenbaar ogen. Natuurlijk zijn ze inhoudelijk wel toegespitst op de categorie waarnaar ze verwijzen, maar een duidelijke huisstijl hanteren voor alle categoriepagina’s vergroot de betrouw- en herkenbaarheid. 

 

Zorg er daarnaast voor dat je categoriepagina’s bezoekers triggeren om verder te klikken. Gebruik product- en sfeerfoto’s en stem de unieke categorieteksten af op de interesses en belevingswereld van de doelgroep.

Productpagina’s

Categoriepagina’s zijn vooral gericht op bezoekers die zich nog aan het oriënteren zijn. Het doel van een productpagina gaat nog een stapje verder: de bezoeker ervan overtuigen dat hij een product moet kopen. Het is daarom verstandig om het design van je productpagina’s af te stemmen op twee kernonderdelen: de productpresentatie en de productbeschrijving.

Productpresentatie

Een bezoeker van je webshop kan de producten die je aanbiedt niet fysiek bekijken of in zijn handen pakken. Het is dus belangrijk dat je productpresentatie ‘the next best thing’ is. zorg voor haarscherpe en sfeervolle productfoto’s (bij voorkeur gemaakt tegen een witte achtergrond) en pakkende sfeerimpressies. Voorzie je productafbeelding ook van een titel die de productnaam en belangrijkste keywords bevat.

Productinformatie

De productteksten vormen een belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van de productpagina. Veel webwinkels nemen de teksten van de leverancier een op een over. Niet de juiste aanpak. Met het schrijven van eigen content val je veel meer op en scoor je ook beter in Google. 

 

Probeer in elk geval de volgende informatie te verwerken in je productteksten.

  • Noem niet alleen de productspecificaties, maar maak ook duidelijk wat het product doet voor de koper. Welke voordelen heeft het? Welke problemen lost het op? Wat kun en bereik je ermee?
  • Som de belangrijkste specificaties (model, kleur, afmeting, gewicht, materiaal, prestaties) zo volledig mogelijk op.
  • Link naar een pagina met artikelen van hetzelfde merk.
  • Voeg informatie toe over de voorraadstatus, verzendkosten en leveringstermijn.

Winkelwagen

Een bezoeker van je webwinkel heeft een keuze gemaakt en een of meerdere producten in zijn winkelmand gestopt. Mooi, want nu ligt de conversie binnen handbereik. Toch gaat het in deze fase nog vaak mis als je jouw winkelwagen niet op orde hebt.

De winkelwagen moet vooral goed vindbaar, duidelijk, eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn.

  • Zet de winkelwagen op een duidelijk herkenbare plek neer, bij voorkeur in de rechterbovenhoek van het scherm.
  • Herinner klanten eraan als ze iets in hun winkelwagen hebben klaarstaan, bijvoorbeeld via een drop-downmelding of een icoontje dat het aantal producten in de winkelwagen weergeeft.
  • Zorg dat je winkelwagen snel laadt, vooral als bezoekers een product willen toevoegen of verwijderen.
  • Kom niet met verrassende bijkomende kosten en wees duidelijk over kortingen en verzendkosten.
  • Verhoog het vertrouwen door alle betaalmogelijkheden en keurmerken te tonen.
  • Voeg een functionaliteit toe waarmee klanten de inhoud van hun winkelwagen kunnen bewaren, ook als ze op het laatste moment besluiten om af te zien van een aankoop.

Checkout

De checkout is de laatste halte op het conversietraject. Opmerkelijk genoeg verlaat zo’n 70 procent van de bezoekers deze pagina zonder een aankoop af te ronden. Een goed ontworpen checkoutpagina is dus onmisbaar als je jouw webshopomzet wilt verhogen.

Het geheim van een goede checkoutpagina? Voldoen aan de onderstaande voorwaarden!

  • Stel inloggen en het aanmaken van een account niet verplicht. Veel mensen hebben hier geen tijd voor en geen zin in. Je bezoekers de keuze geven tussen inloggen als bestaande klant, een account aanmaken of gelijk afrekenen werkt veel beter.
  • Zorg voor logisch opgebouwde invulformulieren die alleen vragen om essentiële klantinformatie zoals naam, adres en postcode.
  • Zorg voor een goed winkelwagenoverzicht. Dit bestaat uit een productafbeelding, duidelijke productomschrijving en het complete bestelbedrag (inclusief verzend- en verpakkingskosten).
  • Creëer een duidelijke, betrouwbare en veilige betaalpagina.
  • Sluit af met een duidelijke afrondingspagina, inclusief de bevestiging dat er een bevestiging met hetzelfde overzicht onderweg is naar de mailbox van de klant. Zo schep je extra vertrouwen.

Op weg naar het perfecte design met UX MAZE

Er zijn dus nogal wat designelementen die je op orde moet hebben als je van jouw webshop een omzetmachine wilt maken. Wil je het uiterlijk van jouw webwinkel een serieuze make-over geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In dat geval helpt UX MAZE je graag verder. We beschikken over de ervaring en expertise die nodig is om webshops in alle soorten en maten te optimaliseren, iets dat we in de loop der jaren veelvuldig hebben bewezen.

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, zeker niet van de gemiddelde internetconsument. Snelheid is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor een moderne en succesvolle webshop of -site. De snelheid weerspiegelt vooral hoe snel een website of webshop reageert op webverzoeken.

Het hebben van een snelle webshop is niet alleen handig voor jouw als beheerder en ondernemer, maar voor alle internetgebruikers die er een kijkje komen nemen. Welk effect heeft snelheid uiteindelijk op de conversie van je webshop? En wat zijn de belangrijkste voordelen van een snelle site? In dit artikel leggen we het uit.

Snelle website leidt tot langere bezoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de snelheid van een webshop een directe invloed uitoefent op de bezoekduur. Hoe sneller de website, hoe langer mensen in de regel blijven hangen. Bovendien klikken mensen ook meer pagina’s aan als ze langer op een website of in een webshop blijven rondkijken.
De kans dat mensen die meer pagina’s bekijken ook daadwerkelijk overgaan tot conversie is bovendien ook beduidend groter dan in het geval van de incidentele, eenmalige bezoeker die slechts een of twee pagina’s aanklikt.

Wat verwachten bezoekers

De online-aandachtsspanne van de moderne mens gaat steeds verder achteruit. Dat komt omdat we aan de ene kant steeds meer informatie consumeren, maar gemiddeld gezien minder tijd hebben om die informatie ook echt in ons op te nemen. Het gevolg is dat we ook een stuk kritischer zijn geworden op webshops en hun performance.
Enkele conclusies die naar voren kwamen uit een onderzoek van KISSmetrics tonen dit haarfijn aan:
• 47 procent van de bezoekers verwacht dat een website of webshop binnen 2 seconden laadt.
• 79 procent van de online-shoppers geeft aan niet gauw meer terug te gaan naar een trage webshop.
• 52 procent van de ondervraagde personen laat weten dat snelheid een essentieel criterium is om vaker terug te komen bij een webshop.
• 73 procent van de mobiele gebruikers treft regelmatig een webshop aan die te traag functioneert.

Traagheid kost geld

Een trage website ondergraaft niet alleen het gebruiksgemak van je webshop, maar kost ook daadwerkelijk geld in de vorm van misgelopen conversie. Een onderzoek van de Aberdeen Group wijst bijvoorbeeld uit dat een vertraging van een seconde al leidt tot een conversiedaling van 7%. Om dit concreet te maken: als je een webshop hebt die 20.000 euro per maand genereert, kun je dankzij die ene seconde extra laadtijd op jaarbasis 16.800 euro (7% is 1400 euro en dat keer 12 is 16.800) mislopen.
Een extra nadeel is dat het in de online-wereld een stuk gemakkelijker is dan in de fysieke wereld om naar een concurrent te stappen. Bevalt een bepaalde webshop niet? Binnen een paar muisklikken zit je op een andere webwinkel die dezelfde producten, maar een betere bezoekerservaring aanbiedt. De cijfers tonen aan dat de tevredenheid over een webshop vaak met 16% per extra wachtseconde afneemt.

Google beloont snelheid

Het ligt op het eerste gezicht wellicht wat minder voor de hand, maar snelheid heeft ook effect op de Google-rankings van je webshop. 7 jaar geleden kondigde de internetgigant voor het eerst officieel aan dat de snelheid van een website als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor.
Niet alleen de bezoeker, maar ook Google zelf kan een snelle website gemakkelijker analyseren met behulp van een webcrawler. Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor de organische rankings. Het is een factor die ook invloed heeft op het betaalde zoekverkeer. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie onder meer bepaald door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle webshops ten opzichte van langzamere online-winkels in de zoekresultaten, probeert Google een belangrijke overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker over de getoonde zoekresultaten. Hoe sneller een website werkt, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Tevreden bezoekers leveren je uiteindelijk dus een hogere positie in de zoekresultaten op.

Snelheid meten

Het is in de praktijk niet altijd gemakkelijk om goed zicht te krijgen op de snelheid van je webshop. Een tool als Google Analytics geeft wel informatie over de laadtijd van de site, maar doet dit niet in realtime. Een stukje digitaal gereedschap als CoScale beschikt wel over dit vermogen en meet voortdurend en in realtime de performance van jouw webshop.
Bovendien geeft het programma alerts af als er onregelmatigheden optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overbelasting door te veel bezoekers, foutmeldingen en dergelijke. Zo kun je direct ingrijpen en voorkomen dat je kostbare inkomsten misloopt.

Conclusie

Een snelle webshop is in het huidige tijdsgewricht een absolute vereiste. Lange en trage laadtijden zorgen er immers voor dat conversiepercentages dalen en je positie in de zoekmachines daalt. Bovendien is inkomstenderving een reëel gevaar. Het loont zich dan ook zeker om snelheid tot een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te maken.

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema/template of maatwerk?

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema / template of maatwerk?

Het ontwerp van je webshop is een belangrijke eyecatcher. Onderzoek leert dat de eerste indruk die een site opwekt vaak bepalend is voor het verdere surfgedrag van een bezoeker. Een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving is dan ook vaak een trigger om meerdere pagina’s binnen een webshop te bekijken.
Bij het kiezen van een design voor je Magento webshop krijg je onherroepelijk met de volgende vraag te maken: gebruik ik een thema / template of ga ik voor maatwerk? In deze blog laten we je zien wat de belangrijkste voor- en nadelen van deze twee opties zijn.

Thema’s/templates in Magento

Thema’s of ook templates genoemd zijn kant-en-klare ontwerpen voor Magento-webshops. De keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig enorm, zowel voor Magento 1 als het nieuwere Magento 2. Er zijn algemene thema’s / templates (bijvoorbeeld Cocinelle, Orienko en Ninth) die geschikt zijn voor vrijwel elk shoptype, maar ook thema’s / templates die speciaal zijn ontworpen voor een bepaald type webwinkel.

Populaire voorbeelden van op specifieke winkeltypen gerichte thema’s / templates voor Magento zijn Cogito (mode), ClickBuy (supermarkten, megashops), StartElectro (consumentenelektronica), GrandCosmetics (cosmetica), Garrient Organic Food (voedingsmiddelen), RedDragon (martial arts), Delcoman (lingerie en ondergoed), Jewelrus (sieraden), OlympicChamps (sportartikelen en sportkleding) en MagicToy (speelgoed en kindergeschenken).

 

Sneller ontwerpen met thema’s / templates

Het gebruiken van thema’s heeft zeker een aantal voordelen. Het maken van een goed ontwerp voor je webshop kan een behoorlijk tijdrovend proces zijn.

 

Het creëren van een uniform uiterlijk voor de hele site, de overzichtelijkheid bewaren en de juiste triggers inbouwen die klanten bewegen om verder te klikken en een aankoop te doen, het is geen klus die snel even geregeld is.

 

Door te kiezen voor een thema, hoef je naar veel van de bovengenoemde taken amper nog om te kijken. Een ready made thema is vooraf al helemaal omgezet naar de juiste bestanden en dus snel en gemakkelijk te installeren.

 

Dit betekent dus ook dat je geen programmeur nodig hebt en gelijk na het kopen van een thema aan de slag kunt gaan met het ontwerpen en inrichten van je Magento-webshop.

Overige voordelen van thema’s / templates

Behalve gebruiksgemak en snelheidswinst, hebben vooraf ontworpen thema’s voor je Magento-webshop nog een paar voordelen. We zetten ze kort voor je op een rij.

 

  • Lage kosten. Er zijn al Magento thema’s te koop voor een kleine zestig euro. Veel van de professioneel ogende of op een specifiek winkeltype gerichte thema’s zijn wat duurder, maar toch nog altijd een stuk goedkoper dan maatwerk.
  • Kant-en-klare thema’s zijn betrekkelijk gemakkelijk te installeren, waardoor je geen programmeur of professionele webdesigner nodig hebt.
  • Je krijgt al voordat de shop live gaat te zien wat je kunt verwachten. Dit geldt zowel voor de visuele als technische kant van het verhaal.
  • Je kunt sneller online zijn en beginnen met marketing.

Minder uniek

Toch kleven er ook wel wat nadelen aan het gebruiken van kant-en-klare templates voor het vormgeven van je webshop. Een van de duidelijkste is het gebrek aan uniciteit. Aangezien sommige templates al duizenden keren zijn verkocht, en dus ook door een groot aantal webwinkels worden gebruikt, heeft jouw webshop geen uniek uiterlijk.

 

Dit kan een nadeel zijn, zeker in een tijd waarin webshops als paddenstoelen uit de grond schieten en de internetconsument door de verruimde keuzemogelijkheden dus ook steeds kritischer wordt.

 

Nadelen van kant-en-klare thema’s voor Magento

Buiten een gebrek aan uniciteit heeft het gebruiken van standaard-templates voor je Magento-shop nog enkele additionele nadelen.

 

  • De templates zijn meestal niet afgestemd op jouw specifieke wensen en bedrijfsdoelen. Op dit vlak biedt maatwerk een breder spectrum aan mogelijkheden.
  • Je moet goed opletten met de kwaliteit. Er zijn namelijk ook matig geprogrammeerde templates op de markt die geen rekening houden met webstandaarden, SEO of de bijzonderheden van verschillende browsers. Dit laatste kan er bijvoorbeeld toe leiden dat winkelpagina’s niet altijd goed worden weergegeven op bepaalde apparaten. Dit probleem speelt tegenwoordig minder omdat de meeste nieuwe templates responsive zijn.
  • Voor het updaten en upgraden van je Magento-webshop ben je afhankelijk van de themabouwer. Indien er geen geschikte versie beschikbaar is, moet je wachten.
  • Om toegang te krijgen tot de nieuwe versie van een thema, moet je een vast bedrag per jaar betalen.
  • Templates bevatten bijna altijd meer functionaliteiten en codes. Hierdoor wordt je webshop trager en kunnen er problemen ontstaan bij het installeren van nieuwe extensies.

Magento maatwerk: de voordelen

Met maatwerk voor Magento stem je de vormgeving en indeling van een webshop af op jouw specifieke wensen en behoeften. Je kunt bijvoorbeeld kleurenschema’s en lettertypen kiezen die helemaal passen bij jouw smaak en ook aansluiten bij je overige bedrijfscorrespondentie.

 

Dit geeft je de mogelijkheid om een geheel eigen draai aan je thema te geven en een unieke webshop te creëren die zich uiterlijk echt onderscheidt van de massa.

 

  • Meer flexibiliteit. Het kan zijn dat je in de loop der tijd nieuwe ideeën krijgt of dat je wensen en voorkeuren veranderen. Met een vooraf gemaakte thema is de ruimte om veranderingen aan te brengen beperkt, terwijl je met maatwerk alle kanten op kunt.
  • Maatwerk stelt je ook in staat om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie van je site. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van mobile-first-strategie om een betere mobiele webshop te maken.
  • Maatwerk bevat wat precies nodig is, waardoor je niet te maken krijgt met extra functies of codes. Dit zorgt ervoor dat je webshop snel is en eenvoudiger te onderhouden en te updaten wordt.
  • Maatwerk biedt doorgaans ook meer ruimte voor goede beveiligingstoepassingen.

Nadelen van Magento maatwerk

De mogelijkheden zijn dus enorm als je gebruikmaakt van maatwerk voor je Magento-webshop. Maar Magento-maatwerk betekent ook een extra investering. Magento webwinkel ontwikkeling met een op maat gemaakt design is duurder dan de kant-en-klare templates. Bovendien heb je ook te maken met een klus die meer technische kennis en ontwikkelvaardigheden vereist.

 

Tenzij je zelf op het gebied van ontwikkeltechniek heel goed onderlegd bent, heb je dus de hulp van een externe partij nodig bij het ontwikkelen en installeren van maatwerkoplossingen.

 

Conclusie

Of je kiest voor Magento maatwerk of bestaande thema’s / templates heeft grotendeels te maken met je eigen voorkeuren, de producten die je verkoopt en de concurrentie. Maar ook het type webshop dat je beheert speelt een rol.

 

Heb je een standaardproduct of technisch product waarbij branding slechts een bescheiden rol speelt? Dan is het interessant om een template in te zetten. Als branding bij jouw producten of bedrijf een belangrijke rol speelt, is maatwerk altijd de juiste strategie om te hanteren.

 

Maatwerk levert extra flexibiliteit en serieuze voordelen op. De kans dat je veel kunt investeren in de aankleding van je shop is natuurlijk ook groter als je een grote winkel beheert.

Expertise van UX MAZE

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw Magento-webshop vorm te geven? Of ontvang je graag advies over de te maken keuze tussen maatwerk of ready templates?

 

Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Bij UX Maze kennen we alle ins en outs van Magento en kunnen we je prima helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.