13 tips voor een succesvolle Magento 2 migratie

Sinds de intrede van de versie 2.0 is het Magento-landschap flink veranderd. Het systeem is namelijk niet slechts een update van oudere versies, maar een complete noviteit die op geheel nieuwe manier van de grond af is opgebouwd. Hoewel Magento 2.0 talloze voordelen heeft vergeleken met 1.9, komt bij een migratie natuurlijk wel het een en ander kijken.

 

Dat geldt uiteraard ook voor essentiële onderdelen van jouw Magento webshop zoals de extensies die je gebruikt. In dit artikel nemen we die onderdelen nader onder de loep en laten we zien wat de belangrijkste verschillen tussen Magento 1.9 en 2.0 zijn als het aankomt op de hosting en extensies. Bovendien geven we antwoord op de essentiële vraag die opduikt als je een migratie overweegt: wat moet je regelen om het migratieproces soepel te laten verlopen?

Nieuw bouwproces

Migreren naar Magento 2.0 betekent meer dan alleen het updaten van de oude webshopomgeving. Het gebruiken van Magento 2 betekent dat je jouw shop weer helemaal opnieuw moet opbouwen.

 

Het liefst wil je natuurlijk zo veel mogelijk informatie meenemen naar je webshop nieuwe stijl. Denk bijvoorbeeld aan de data van klanten of de belangrijkste informatie over de producten die je aanbiedt.

Maak een goed migratieplan

Een migratie naar Magento 2 is op den duur onvermijdelijk als je op e-commercegebied wilt blijven innoveren met je webshop. Bovendien zal Magento 1.9 op enig moment in de toekomst ook geen (veiligheids)updates meer ontvangen.

 

Omdat de overgang naar Magento 2 wel wat voeten in aarde heeft, is het belangrijk om tijdig een stapsgewijs en goed doortimmerd migratieplan te maken. In de onderstaande alinea’s laten we zien wat de belangrijkste aandachtspunten en stappen zijn waar je rekening mee moet houden.

De eerste versie van Magento 1 kwam op de markt in 2007. Het platform groeide al snel uit tot een begrip binnen de e-commerce. Het systeem kreeg in de loop der jaren diverse updates. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de creatie van Magento 1.9, een systeem dat inmiddels door tal van vooraanstaande webshops is geadopteerd.

 

Het voordeel van die gevestigde positie is dat het systeem bekend is bij een groot aantal webdevelopers. Ze kunnen er dus gemakkelijk, snel en efficiënt in bouwen en werken. Magento webwinkel ontwikkeling in Magento 1.9 is dan ook een koud kunstje voor de meeste webdevelopers.

 

Daarnaast zijn er de afgelopen jaren dermate veel extensies gebouwd dat zelfs de lastigste en meest excentrieke klantvragen doorgaans gemakkelijk getackeld kunnen worden in Magento 1.9.

Huidige webshop analyseren

Voordat je begint met overstappen naar Magento 2, is het belangrijk om de huidige situatie in kaart te brengen. Hierbij kijkend naar de huidige Magento 1 webshop en te focussen op de volgende onderdelen:

 

  • Is mijn webshop thema op maat gebouwd of op van basis van een bestaand template?
  • Zijn er op maat ontwikkelde functies?
  • Welke extensies zijn geïnstalleerd?

Thema’s en design

Overstappen naar Magento 2 betekent dus dat je op zoek moet naar een nieuw design of het oude opnieuw van de grond af opbouwt.

Wat betreft het thema en design heb je grofweg drie opties:

 

  • Een reeds gebruiksklaar (ready-to-apply-theme) design zoeken, installeren en in je webshop verwerken. Dit is de minst tijdrovende optie.
  • Het design en thema van je huidige webshop opnieuw creëren. Zo zien bezoekers van je nieuwe webshop in 2.0 geen verschil met hun vertrouwde winkelomgeving.
  • Een geheel nieuw en trendy ontwerp voor je webshop in Magento 2.0 (laten) maken.

Op maat ontwikkelde functionaliteiten migreren

De volgende aandachtspunten zijn de speciale extensies en zogenaamde code custimizations. Zoals je waarschijnlijk weet zijn die niet verplaatsbaar van Magento 1.9 naar 2.0.

 

Het gros van deze functionaliteiten zul je dus opnieuw moeten bouwen in het nieuwe systeem. Dit kan een behoorlijke klus zijn waar wel wat technische expertise bij komt kijken. UX Maze helpt je hier graag bij!

Welke extensies heb ik echt nodig?

Voordat je aan het migratieproces begint, is het dan ook belangrijk om goed in kaart te brengen welke modules, features en functionaliteiten je extra belangrijk vindt en per se mee wilt nemen naar je Magento 2.0-webshop. Kijk dus goed en kritisch naar de extensies die beschikbaar zijn voor 1.9. Stel je vervolgens de vraag of je ze echt nodig hebt en in de praktijk daadwerkelijk gebruikt.

 

Het revisieproces is ook een goed moment om afscheid te nemen van grotendeels overbodige extensies. Grote kans dat jouw shop in Magento 1.9 een paar extensies heeft die je zelden of nooit gebruikt of waar je het doel niet van kent.

 

Dergelijke extra functionaliteiten vergen onnodig veel bestandsruimte. Door er afscheid van te nemen, verbeter je ook de snelheid en performance van je webshop. Wat betreft de extensies die wel cruciaal zijn voor jouw webshop: kijk of Magento 2 vergelijkbare opties aanbiedt.

Hosting kiezen

Als je overstapt van Magento 1.9 naar 2.0 is het ook verstandig om het hostingpakket dat je gebruikt onder de loep te nemen. Aan de hosting van Magento 2 worden hogere eisen gesteld dan bij de voorganger. Het is daarom goed om voor de migratie te kijken naar de mogelijkheden die je hostingpakket biedt. Zit ik goed? Moet ik mijn hostingpakket uitbreiden? Of heb ik een nieuwe Magento 2 hosting provider nodig om het beste uit mijn webshop in Magento 2 te halen?

 

Zeker als je wilt uitbreiden of een grote webshop, met veel traffic en een groot productassortiment, nastreeft, heb je wellicht geoptimaliseerde, dedicated servers nodig om het beste uit Magento 2 te halen. Een uitgebreid en professioneel VPS-pakket is in zo’n geval een goede keus.

Migratietools

Gelukkig zijn er een paar handige tools voorhanden die je helpen bij het realiseren van een soepele migratie van Magento 1.9 naar 2.0. Je kunt kiezen voor de Magento 2 Data Migration Tool die wordt aangeboden door de Magento community, maar eventueel ook opteren voor een aangepaste versie van de UberTheme Data Migration Pro.

 

Welke tool de beste keus is, hangt heel erg af van het type migratie en webshop. Niet elke webshop of overgang is namelijk even geavanceerd. Heb je veel specialistische data die niet standaard is? Dan is de Magento 2 Data Migration Tool jouw beste vriend. Dit stukje gereedschap is namelijk zo ontworpen dat je in staat bent om zelf je migratie te configureren. Bovendien kun je de te nemen migratiestappen bepalen. Heb je een wat minder complexe webshop met vooral gestandaardiseerde data? Dan volstaat de UberTheme Data Migration Pro ook prima.

Configuratiebestanden bepalen

Om optimaal resultaat uit je overstap te halen, is het belangrijk om de migratie nauwkeurig te configureren. De Magento 2 Data Migration Tool is namelijk nog niet direct klaar om gebruikt te worden.

 

Afhankelijk van de bron- en doelversie zijn er diverse configuratiebestanden beschikbaar. Voorbeelden zijn Magento 1 Community naar Magento 2 Enterprise en Magento 1 Enterprise naar Magento 2 Enterprise. Elke versie vereist weer een andere configuratie.

Databasemigratie

De eerste stap in het migratieproces behelst het overzetten van je database naar de Magento 2-omgeving. Hieronder vallen voorname webshoponderdelen als:

 

  • Klantgegevens;
  • de configuraties van je webshop;
  • product- en klantenlijsten;
  • verkoopgegevens;
  • sitecontent;
  • standaardinstellingen op het gebied van SEO.

De bovengenoemde elementen vormen de zogenaamde basisconfiguratie. Dit stappenplan is een belangrijke sleutel tot een succesvolle en soepele migratie. Het is mogelijk om gedurende het proces een stap over te slaan of nieuwe stappen toe te voegen.

Configuratiemap en SEO-instellingen

Naast de basisconfiguratie is ook de configuratiemap belangrijk bij de migratie naar Magento 2. In deze map geef je aan welke tabellen gemigreerd moeten worden en welke juist genegeerd dienen te worden. Dat laatste aspect is vooral belangrijk voor tabellen die niet bestaan in de nieuwe Magento-installatie. Heb je tabellen met data die wel een plekje in in Magento 2 kunnen krijgen? Dan geef je dit aan met de move-node. Attributen met custom-, source-, backend- of frontend-modellen kunnen in de classmap worden geplaatst. Die map zorgt er namelijk voor dat de juiste verwijzing naar de Magento 2-equivalent in de database wordt weggeschreven.

 

Natuurlijk wil je in de nieuwe webshop ook gebruikmaken van belangrijke SEO-tools. De nieuwe webshop moet immers wel vindbaar zijn in de zoekmachines! Belangrijke SEO-gegevens zijn onder meer op maat gemaakte URL’s, templates voor metadata, crosslinks en markup tags.

 

Er is wel een belangrijk aandachtspunt waar je op SEO-vlak goed op moet letten. De standaard Data Migration Tool van Magento hevelt SEO-extensies en -oplossingen van externe partijen namelijk niet rechtstreeks over van Magento 1.9 naar 2.0. Bij Ux Maze geven we je graag advies over de beste manieren om alle SEO-tools ook in Magento 2 te incorporeren.

Op tijd beginnen en data controleren

Het is verstandig om al in een vroeg stadium te beginnen met je migratie. Dat geldt ook voor webshopeigenaren die nog een goed functionerende webshop 1.9 hebben en niet op heel korte termijn de overstap willen wagen. Door vroeg te beginnen, heb je al wat producten om mee te testen. Bovendien geef je jezelf zo genoeg tijd om je data te controleren.

 

De migratietools ondersteunen ook deltamigraties. Handig, want op die manier kun je de laatst gewijzigde data bijwerken. Dit heeft als voordeel dat je bij de daadwerkelijke livegang van je gloednieuwe webshop minder tijd kwijt bent aan het opnieuw migreren van alle gegevens. Alleen de laatst gewijzigde data hoeven bijgewerkt te worden.

Test de resultaten

Is de migratie een feit? Voer dan eerst de nodige tests uit voordat je daadwerkelijk live gaat. Zo weet je dat alles optimaal werkt. Let daarbij vooral op de volgende zaken:

 

  • Sla categorieën en producten op. Controleer vervolgens of de herschreven URL’s kloppen.
  • Log bij wijze van proef op dezelfde wijze in als klanten dat doen. Kloppen de versleutelde wachtwoorden en belangrijke gegevens van klanten?
  • Experimenteer met het plaatsen van bestellingen en het maken van facturen, verzendingen, creditmemo’s en RMA’s. Zo kun je controleren of de nummers juist oplopen. Hou in het achterhoofd dat Magento 2 gebruik maakt van zogenoemde sequentietabellen. Die houden bij wat het laatste identificatienummer van een order, factuur of andersoortig document is.

Werk stap voor stap

Het is belangrijk om de migratie echt stap voor stap en in een rustig tempo uit te voeren. Een overstap naar Magento 2.0 kost namelijk veel tijd als je grote hoeveelheden data hebt.

 

Stapsgewijs werken maakt het ook gemakkelijker om tussendoor data te controleren. Zo kom je eventuele fouten in een vroeg stadium op het spoor. Het is zonde van de tijd wanneer je erachter komt dat gegevens bij een eerdere stap verkeerd geïmporteerd zijn, waardoor je weer een paar stappen terug moet zetten. Verdeel de overstap in de volgende fases:

 

  1. Fase 1 ( Magento 2 installatie en toevoegen van “must have” functies)
  2. Fase 2 ( Alle date overzetten en ervoor zorgen dat webshop gekopelt is met betalingsystemen en andere partijen. Klanten kunnen het gebruiken)
  3. Fase 3 ( “Nice to have” functies toeveogen)

Conclusie

Zoals je ziet is de overstap van Magento 1.9 naar 2.0 best een complexe klus. Door echter voorbereid aan de migratie te beginnen en een goed stappenplan te hanteren, wordt de overgang al een stuk gemakkelijker. Breng vooral goed en tijdig in kaart welke extensies en functionaliteiten voor jouw webshop het belangrijkst zijn. Zo weet je wat je nodig hebt en hoe speciale wensen ook in Magento 2 realiseerbaar worden.

 

Behoefte aan advies of begeleiding bij de transitie naar Magento 2? Bij UX Maze staan we je graag met raad en daad bij. Als gecertificeerde Magento-specialisten kennen we alle ins en outs van zowel Magento 1.9 als 2.0!