5 tips voor een perfecte webshop productpagina

De best verkochte producten online zijn software, boeken, muziek en bloemen. Computer onderdelen en consumentenelektronica komt op de tweede plaats volgens STATIC BRAIN.

 

Bezoekers van je webshop hebben een bepaalde verwachting van hoe een webshop moet werken. Naast de homepagina zijn er andere pagina’s van belang zoals categoriepagina, productpagina, winkelwagen en afrekenen. Deze pagina’s vormen de “Sales Funnel”.

 

Deze “Sales Funnel” bepaalt het verkoopproces binnen jouw webshop. Echter kunnen bezoekers belanden op een categorie of een productpagina. Zij kunnen snel je webshop verlaten indien zij niet de nodige informatie kunnen vinden op deze pagina’s.

 

Dit artikel legt de focus op de productpagina’s van grote webshops in Nederland om te kijken hoe zij het doen. Hiervoor is er gekozen voor een laptop die volgens tweakers.com de meest populiare product was in december 2015.

Na een review te hebben gemaakt van www.bol.com, www.mediamarkt.nl, www.store.hp.com, www.centralpoint.nl en laptopshop.nl komen de volgende punten sterk naar voren.

 

  1. Product titel is prominent
  2. Er wordt gecommuniceerd wanneer de klant het product kan verwachten als hij het nu bestelt
  3. De klantvoordelen worden benoemd in de vorm van USP’s. deze zijn dicht bij de knop “Bestellen”
  4. De knoppen “Bestellen” of “In winkelmand” is boven de fold.
  5. Aanvullende productinfomratie en technische kenmerken zijn onder de fold. Alle webshops bieden rijke informatie aan zoals afbeeldingen, video’s en tekst

Bol.com

  • Naast afbeeldingen, laat bol.com direct een product videoclip zien
  • Relevante producten hebben een belangrijke positie. Bijvoorbeeld een positie ligt het naast de productinformatie
  • Up sales en bundles zijn onder de fold. De bezoeker moet naar beneden scrollen om het te kunnen zien

Media Markt

  • Wanneer je naar beneden scrolt en voorbij de knop “Bestellen” gaat krijg je altijd de prijs, USP’s en de knop “BESTEL NU” te zien
  • Bundles zijn direct te zien en ligt voor de uitgebreide productinformatie

HP Store

  • HP biedt een gratis computerspel met de laptop
  • Naast online bestellen, is er de mogelijkheid om telefonisch te bestellen
  • Zoals bol.com laat HP ook een product videoclip zien bij de productafbeeldingen
  • Accessoires krijgt veel aandacht door het een tab te geven

Central point

  • Product videoclip tussen de productafbeeldingen
  • Uitgebreide productinformatie en de mogelijkheid om een document te downloaden met de technische aspecten
  • Verschillende kortingen wanneer het product gekocht wordt in combinatie met een andere product
  • Meerdere video’s om het product te laten zien onderaan de pagina
  • De mogelijkheid om meer te lezen over het product in de nieuwspagina
  • Het belangrijkste element is dat het constant visueel mogelijk is om te bestellen.

Coolblue

 

  • Informatie over ophalen bij een winkel
  • 7 USP worden genoemd op de productpagina
  • De voor- en nadelen van het product volgens Coolblue
  • Bundels om kortingen te krijgen
  • Uitgebreide klantenreview
  • De mogelijkheid om een verzekering te sluiten voor het product

Conclusie

Bezoekers kunnen op je productpagina’s landen vanuit campagnes, zoekmachines of andere bronnen. Niet elke bezoeker land op de homepagina en kan de normale sales funnel volgen om een aankoop te doen.

 

Rijke content zoals professionele afbeeldingen, videoclips en uitgebreide productinformatie kan de webshop bezoeker helpen om het product beter te begrijpen.

 

Echter product informatie alleen is niet genoeg om een bezoeker te overtuigen om het product bij jou te kopen. Daarom is het belangrijk om je klant te vertellen wat de voordelen zijn van jouw bedrijf in de vorm van USP’s.

 

Centralpoint.nl heeft een geweldige productpagina waarbij verschillende type bezoekers zich thuis kunnen voelen. Het geeft de snelle koper en de researcher genoeg informatie om naar de vervolgstap te kunnen gaan. Zij hebben het dilemma van “above the fold and below the fold” goed opgelost door het weergeven van een balk die altijd in beeld blijft wanneer je naar beneden scrolt.

 

Coolblue.nl focust op sociaal proof waarbij elke productpagina klantenreviews bevat. Daarnaast doet zij een stapje extra om haar kennis te delen met klanten door zelf de voor- en nadelen van elk product te benoemen.

 

Gebruik rijke informatie op elke product pagina en geef antwoorden op de vragen van elke bezoeker door gebruik te maken van jouw bedrijfsvoordelen. Maak het productpagina persoonlijker door iets anders te doen dan de concurrent en verbind met je klanten.

 

Heb je een review nodig van jouw webshop of wil je de conversie van je webshop verhogen? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.