10 tips voor een betere Magento webshop vindbaarheid

Een belangrijke voorwaarde voor het succes van een webshop is natuurlijk de vindbaarheid. Om iets te verkopen en naamsbekendheid te verwerven moeten mensen immers wel op je website belanden.

Om de Magento webshop vindbaarheid te verbeteren biedt de back-end van Magento een aantal handige opties. Deze opties maken jouw webshop gemakkelijker herkenbaar voor zoekmachines. Hieronder volgen een tiental tips.

Zorg voor leesbare URL’s

Het is allereerst van belang om in het achterhoofd te houden dat potentiële klanten echte mensen zijn. En die zoeken naar specifieke producten. Gebruik daarom bij voorkeur veelvoorkomende karakters en productgerelateerde woorden in de URL-structuur

Door een concrete productnaam of -omschrijving in de URL te vermelden vergemakkelijk je het herkenningsproces voor de bezoeker aanzienlijk. Een URL als nl/kinderkleding/groene-jas scoort bijvoorbeeld beter dan een omschrijving waarin het laatste deel alleen bestaat uit een productcode of nummer. Magento biedt gelukkig de optie om via de tab URL Options URL’s te versimpelen.

Door ‘No’ in te vullen bij het veld Add Store Code to Urls kan worden voorkomen dat er lastig vindbare winkelcodes in URL’s belanden.

Maak goed gebruik van metadata

Een zoekmachine als Google maakt ook gebruik van metadata om een tekst in de zoekresultaten te tonen. Het verdient dus aanbeveling om de metadata in een webshop standaard bij te werken en per productpagina voor variatie te kiezen. Relevante omschrijvingen met sterke keywords zorgen ervoor dat zoekopdracht en webshop een betere match vormen.

Het instellen van metadata in Magento kan via het admin-panel. Kies system/configuration/design/HTML heads en voer hier een zogenaamde generic rule voor de website in. Door naar individuele pagina’s en categorieën te navigeren, is het ook mogelijk om de titel en metadata per pagina in te vullen of aan te passen.

Het wordt soms vergeten, maar ook afbeeldingen en video’s kunnen internetgebruikers naar een website dirigeren. Maak daarom gebruik van omschrijvende bestandsnamen voor de afbeeldingen op de webshop. Via Google Image Search kunnen relevante beelden aan de hand van een omschrijvende bestandsnaam veel gemakkelijker worden gevonden.

Voorkom dubbele content

Veel duplicate content, oftewel repeterende teksten en omschrijvingen, is slecht voor de vindbaarheid van een webshop. Google straft herhaling namelijk af. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een ondernemer zowel een blauwe herenjas als een blauwe damesjas verkoopt en die allebei heeft aangeduid met de productnaam ‘blauwe jas’

Voor de verkoper is duidelijk dat het om twee verschillende producten in een aparte categorie gaat. Voor Google is het echter lastiger om te bepalen welke producten exact matchen met de zoekopdracht van de gebruiker, zeker wanneer de artikelen gebruikmaken van dezelfde titel en omschrijving.

Instellen in magento

Gelukkig biedt Magento ook hier de helpende hand. Navigeer naar system / configuration / catalog / search engine optimization en stel de optie ‘No’ in voor de instelling Use Categories Path for Product URLs. Door de Canonical Link Meta Tag op ja te zetten, voorkomt u dubbele content als producten zich bevinden in meerdere categorieën.

Gebruik de Google XML Sitemap Generator

Een handige Magento-tool is de Google XML Sitemap Generator. Hiermee kun je de structuur en essentiële inhoud van of belangrijke producten op de webshop direct laten indexeren.

Om het werk te automatiseren en te voorkomen dat hij steeds op genereren moet drukken, kan een webshopbeheerder het aanmaken van een XML-sitemap ook automatisch laten gebeuren. Hoe vaak de instellingen aangepast moeten worden, hangt af van persoonlijke wensen en het type webshop.

Google Analytics integreren

Google Analytics is een handig stukje gereedschap om het surfgedrag van websitebezoekers en het succes van website en keywords te analyseren

Zo kan een internetondernemer in een oogopslag zien welke producten en pagina’s het goed doen en welke juist niet. Magento biedt via het configuratiemenu de mogelijkheid om analytics te integreren in een webshop en zo de verkoop- en marketingstrategie te optimaliseren.

Zorg voor een duidelijke hiërarchie

Ook de opbouw van een website is van belang voor de mate van vindbaarheid. Kies voor een aantal hoofdonderwerpen die de kapstok vormen van de webshop

Hieraan kunnen vervolgens diverse deelonderwerpen worden ophangen die een treetje lager staan in de digitale paginahiërarchie. Een dergelijke structuur, die als ze goed wordt toegepast ook leesbare URL’s oplevert, werkt prima in Google.

Wees consistent in het bijwerken en updaten

Regelmaat aanbrengen in het toevoegen van teksten en producten op een website zorgt voor meer structuur en betere groeikansen. Probeer vaste datums in te plannen voor het bijwerken en updaten van de webshop.

Consistent nieuwe en goede content toevoegen is namelijk gunstig voor de SEO-ranking van een website. Dankzij de statistieken van Google Analytics wordt ook zichtbaar wanneer een groot deel van de doelgroep online actief is. Probeer activiteiten op dit surfgedrag af te stemmen.

Publicaties automatiseren op sociale media

Zodra je een artikel hebt geschreven of een nieuw product aan de webshop hebt toegevoegd, wordt het tijd om dit heuglijke feit met de wereld te delen.

Diverse onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat er correlatie bestaat tussen hoge posities in zoekmachines en aandacht op sociale media. Handmatig posten op Twitter, Facebook of Google+ is een (best wel tijdrovende) optie. Gelukkig zijn er ook tools (bijvoorbeeld Dlvr.it of Zapier) waarmee dit proces via de RSS feed van de website geautomatiseerd kan worden.

Maak goede landingspagina’s

Een landingspagina is het entreeportaal waardoor een bezoeker een website betreedt. In principe kunnen dit alle pagina’s zijn zoals de homepage (index.php), een productpagina, categorie of zelfs de contactpagina.

Omdat het voor een klant niet altijd prettig is om ellenlange verhalen te moeten lezen bij een product, de categorieweergave of een eenvoudige contactpagina, is het verstandig om aparte landingspagina’s in te zetten. Hier kan de webshopeigenaar een informatieve tekst kwijt met een groot aantal belangrijke zoekwoorden.

Voor Magento wordt geadviseerd om tenminste 900 woorden te gebruiken en de pagina te verrijken met afbeeldingen en/of video’s. Landingspagina’s zijn via de optie ‘Pagina’s’ vrij gemakkelijk te maken in Magento. De landingspagina krijgt een plekje op Google door haar via het menuonderdeel ‘Statische blokken’ te linken in een footer.

Zorg voor een sterke welkomsttekst

De welkomsttekst is van cruciaal belang voor een Magento-webshop. De vindbaarheid van de homepage met goede zoekwoordposities wordt grotendeels bepaald door de welkomsttekst

Kies voor goede zoekwoorden en -zinnen (keywords) met een hoge (twee tot drie procent is een goede waarde), maar ook weer niet overdreven zoekwoorddichtheid. Let bij het schrijven van de tekst ook goed op de structuur en gebruik bij voorkeur kopteksten en subkoppen of alineaheaders.

Wil je ook meer organische bezoekers?

Wil je meer bezoekers via zoekmachines?  Laten we samen jouw webshop verbeteren. Bel ons via 0318 24 00 49 of neem contact

No Comments

Leave a Comment: