Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, zeker niet van de gemiddelde internetconsument. Snelheid is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor een moderne en succesvolle webshop of -site. De snelheid weerspiegelt vooral hoe snel een website of webshop reageert op webverzoeken.

Het hebben van een snelle webshop is niet alleen handig voor jouw als beheerder en ondernemer, maar voor alle internetgebruikers die er een kijkje komen nemen. Welk effect heeft snelheid uiteindelijk op de conversie van je webshop? En wat zijn de belangrijkste voordelen van een snelle site? In dit artikel leggen we het uit.

Snelle website leidt tot langere bezoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de snelheid van een webshop een directe invloed uitoefent op de bezoekduur. Hoe sneller de website, hoe langer mensen in de regel blijven hangen. Bovendien klikken mensen ook meer pagina’s aan als ze langer op een website of in een webshop blijven rondkijken.
De kans dat mensen die meer pagina’s bekijken ook daadwerkelijk overgaan tot conversie is bovendien ook beduidend groter dan in het geval van de incidentele, eenmalige bezoeker die slechts een of twee pagina’s aanklikt.

Wat verwachten bezoekers

De online-aandachtsspanne van de moderne mens gaat steeds verder achteruit. Dat komt omdat we aan de ene kant steeds meer informatie consumeren, maar gemiddeld gezien minder tijd hebben om die informatie ook echt in ons op te nemen. Het gevolg is dat we ook een stuk kritischer zijn geworden op webshops en hun performance.
Enkele conclusies die naar voren kwamen uit een onderzoek van KISSmetrics tonen dit haarfijn aan:
• 47 procent van de bezoekers verwacht dat een website of webshop binnen 2 seconden laadt.
• 79 procent van de online-shoppers geeft aan niet gauw meer terug te gaan naar een trage webshop.
• 52 procent van de ondervraagde personen laat weten dat snelheid een essentieel criterium is om vaker terug te komen bij een webshop.
• 73 procent van de mobiele gebruikers treft regelmatig een webshop aan die te traag functioneert.

Traagheid kost geld

Een trage website ondergraaft niet alleen het gebruiksgemak van je webshop, maar kost ook daadwerkelijk geld in de vorm van misgelopen conversie. Een onderzoek van de Aberdeen Group wijst bijvoorbeeld uit dat een vertraging van een seconde al leidt tot een conversiedaling van 7%. Om dit concreet te maken: als je een webshop hebt die 20.000 euro per maand genereert, kun je dankzij die ene seconde extra laadtijd op jaarbasis 16.800 euro (7% is 1400 euro en dat keer 12 is 16.800) mislopen.
Een extra nadeel is dat het in de online-wereld een stuk gemakkelijker is dan in de fysieke wereld om naar een concurrent te stappen. Bevalt een bepaalde webshop niet? Binnen een paar muisklikken zit je op een andere webwinkel die dezelfde producten, maar een betere bezoekerservaring aanbiedt. De cijfers tonen aan dat de tevredenheid over een webshop vaak met 16% per extra wachtseconde afneemt.

Google beloont snelheid

Het ligt op het eerste gezicht wellicht wat minder voor de hand, maar snelheid heeft ook effect op de Google-rankings van je webshop. 7 jaar geleden kondigde de internetgigant voor het eerst officieel aan dat de snelheid van een website als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor.
Niet alleen de bezoeker, maar ook Google zelf kan een snelle website gemakkelijker analyseren met behulp van een webcrawler. Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor de organische rankings. Het is een factor die ook invloed heeft op het betaalde zoekverkeer. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie onder meer bepaald door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle webshops ten opzichte van langzamere online-winkels in de zoekresultaten, probeert Google een belangrijke overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker over de getoonde zoekresultaten. Hoe sneller een website werkt, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Tevreden bezoekers leveren je uiteindelijk dus een hogere positie in de zoekresultaten op.

Snelheid meten

Het is in de praktijk niet altijd gemakkelijk om goed zicht te krijgen op de snelheid van je webshop. Een tool als Google Analytics geeft wel informatie over de laadtijd van de site, maar doet dit niet in realtime. Een stukje digitaal gereedschap als CoScale beschikt wel over dit vermogen en meet voortdurend en in realtime de performance van jouw webshop.
Bovendien geeft het programma alerts af als er onregelmatigheden optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overbelasting door te veel bezoekers, foutmeldingen en dergelijke. Zo kun je direct ingrijpen en voorkomen dat je kostbare inkomsten misloopt.

Conclusie

Een snelle webshop is in het huidige tijdsgewricht een absolute vereiste. Lange en trage laadtijden zorgen er immers voor dat conversiepercentages dalen en je positie in de zoekmachines daalt. Bovendien is inkomstenderving een reëel gevaar. Het loont zich dan ook zeker om snelheid tot een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te maken.