E-commerce en webanalytics: wat je moet weten voor een beter overzicht

Het aloude adagium ‘meten is weten’ is ook van toepassing op de wereld van de e-commerce. De manier om het succes van je e-commercekanalen te meten? Data en webanalytics. Data vormen in het digitale tijdperk de brandstof waar de commerciële motor op loopt. Met de juiste data speel je namelijk veel beter en sneller in op nieuwe marktontwikkelingen en de wensen en behoeften van je klanten. Het resultaat: meer maatwerk en uiteindelijk ook betere conversiecijfers.

Het inzetten van webanalytics is de beste manier om relevante informatie over je markt en doelgroep te verzamelen, die data gericht in te zetten en de gegevens te vertalen naar een gerichte e-commercestrategie. Zeker platformen als Magento 2, Shopware en Shopify beschikken over de tools die je nodig hebt om uitgebreid gebruik te maken van de kracht van webanalytics. Maar hoe zet je analytics praktisch in? En wat moet je precies weten om een beter overzicht te hebben dat je helpt bij het realiseren van meer exposure en conversie? In dit artikel vertellen we het je.

Wat vertellen analytics je?

Webanalytics gebruik je om meer zicht te krijgen op de performance van je webshop en het resultaat van je marketinginspanningen. Met die informatie kun je jouw strategie en promotie-inspanningen nauwgezet sturen, waardoor je sneller de weg vindt naar hogere conversiepercentages en de ideale inrichting van je webshop. Tijd om eens nader in te zoomen op de onderdelen van je e-commerce die je moet meten om een goed overzicht van je business te krijgen.

Webanalytics geven je allereerst inzicht in de traffic richting je webshop, website en andere digitale kanalen. Hoeveel mensen weten je shop en andere digitale communicatiekanalen te vinden? En nog belangrijker: hoeveel bezoekers komen er binnen per kanaal. Vindt het gros van je bezoekers de webshop via kanalen als Google of Beslist.nl? Of is een groot deel van het bezoekersverkeer ‘direct traffic’? In het tweede geval is je shop meer waard en ben je minder afhankelijk van andere partijen.

Traffic en het succes van kanalen

Webanalytics geven je ook inzicht in de waarde van de kanalen die je gebruikt. Gaan klanten die via betaalde zoekkanalen of Facebook binnenkomen bijvoorbeeld bovengemiddeld vaak over tot een aankoop in je webshop? En levert de AdWords-campagne die je hebt lopen weinig conversie op? Op basis van deze data zie je in welke kanalen je de meeste tijd, geld en energie moet steken. Je leert dus waar de grootste kansen liggen.

Conversies

E-commerce draait uiteindelijk om conversie. Conversies laten namelijk zien wat al je inspanningen op e-commercegebied concreet opleveren. Met webanalytics meet je een breed spectrum aan conversies. Contactformulieren, downloads, nieuwsbriefinschrijvingen, de verkoopcijfers per product; het wordt allemaal inzichtelijk.

Blijven je conversies achter bij de bezoekersaantallen? Dan vertellen de analytics dit ook en kun je op zoek naar een remedie voor dit euvel. Wellicht vallen je CTA-buttons niet genoeg op. Of misschien is je checkout niet snel en gebruiksvriendelijk genoeg. Webanalytics leveren het kader waarbinnen je op zoek kunt gaan naar concrete oplossingen.

Opbrengsten per klant

Een ander belangrijk cijfer is het bestedingsgedrag per klant. Wat is het gemiddelde bedrag dat bezoekers spenderen als ze een aankoop doen op je website? En slijt je jouw producten vooral aan eenmalige kopers of keren (bepaalde) bezoekers ook geregeld terug voor herhaalaankopen?

Met webanalytics breng je het koopgedrag van je klanten nauwkeurig in beeld. Je ziet wat en hoeveel iemand koopt. Aan de hand van het aankoopgedrag en een goede klikanalyse zie je in welke producten een specifieke klant geïnteresseerd is. Dit heeft veel voordelen. Je kunt je marketing en webshop afstemmen op het zoek- en koopgedrag van je bezoekers, terwijl webanalytics ook laten zien waar per klant de beste mogelijkheden voor cross- en upselling liggen.

Unieke en terugkerende bezoekers

Pagina’s per bezoek en gemiddelde bezoekduur

Aan het aantal pagina’s per bezoek kun je aflezen hoeveel pagina’s websitebezoekers gemiddeld bekijken tijdens hun bezoek. Is dit enorm laag? Dan is jouw website waarschijnlijk niet interessant genoeg voor je doelgroep. Je kunt dit verbeteren door gerichte informatie en pagina’s toe te voegen die klanten aansporen om verder te lezen en meer informatie tot zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve, enthousiasmerende en instructieve content.

Unieke en terugkerende bezoekers

Ook het aantal unieke en terugkerende bezoekers ontleed je met webanalytics nauwkeurig. Natuurlijk zijn unieke bezoekers leuk, maar op de lange termijn zijn het vooral de terugkerende bezoekers die structureel waarde genereren. Een hoog aantal terugkerende bezoekers toont aan dat jouw shop in de smaak valt bij de doelgroep.

Richt je dus niet alleen op het verhogen van je bezoekersaantallen, maar let ook goed op het aantal terugkerende bezoekers. Is dit nog aan de lage kant? Investeer dan in het continu toevoegen van nieuwe, goed geoptimaliseerde content, zodat jouw website interessant blijft en bezoekers graag terugkeren.

Bouncepercentages

Met webanalytics kun je ook prima meten hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop en waar ze eventueel afhaken. Zijn er bepaalde pagina’s die een hoog bouncepercentage hebben? Of vullen veel bezoekers wel hun winkelmand, maar ronden ze de aankoop uiteindelijk niet af?

De bovenstaande scenario’s geven je veel nuttige informatie en laten je weten dat er werk aan de winkel is. Je weet bijvoorbeeld dat je die landingspagina die veel bounces veroorzaakt moet optimaliseren of je checkout moet stroomlijnen om het afrekenproces aantrekkelijker en makkelijker te maken. Webanalytics laten ook zien of je pagina’s snel genoeg laden om bezoekers aan boord te houden. Je ziet dus waar eventuele knelpunten zitten en kunt hier adequaat op anticiperen.

Webanalytics leveren antwoorden op organisatievraagstukken

Webanalytics geven je ook informatie over belangrijke organisatievraagstukken. Je zou misschien verwachten dat iedereen die zich bezighoudt met e-commerce dezelfde vragen en vraagstukken heeft. Toch zijn er echt wel verschillen. Een distributiekanaal dat voor de ene ondernemer goud waard is, speelt bij een concullega misschien slechts een marginale rol. En waar de ene webshop vooral is afgestemd op maximale conversie, legt een ander bedrijf een sterkere nadruk op klanttevredenheid.

 

Goede webanalytics leveren waardevolle antwoorden op cruciale organisatievraagstukken. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande voorbeelden.

  • Wat zijn mijn productiefste verkeersbronnen en verkoopkanalen? En welke mis ik nog?
  • Hoe zet ik de sociale media in om meer ambassadeurs voor mijn webshop, producten en merken te krijgen?
  • Welke webcontent is bijzonder populair en invloedrijk?
  • Tegen welke problemen/moeilijkheden lopen klanten aan in mijn webshop?
  • Hoe wegen de kosten voor het produceren van bepaalde marketinguitingen op tegen de opbrengst ervan?

De voordelen van webanalytics

Met webanalytics meet je dus effectief wat wel goed gaat en waar nog verbeterpunten liggen. Het analyseren van alle data vergt weliswaar wat tijd en inspanning, maar brengt wel duidelijke voordelen met zich mee.

  • Je baseert strategische beslissingen op harde, duidelijk meetbare gegevens in plaats van op intuïtie .
  • Een moderne e-commerce-omgeving is meer dan alleen een webshop en website: het is een ecosysteem met diverse kanalen die allemaal met elkaar in verbinding staan (multichannel of omnichannel). Met webanalytics vergaar je de data die nodig zijn om alle kanalen goed op elkaar af te stemmen.
  • Je speelt gemakkelijker in op gesegmenteerde bezoekerstrends.
  • Met webanalytics kom je sneller en eenvoudiger tot een complete strategische benadering van e-commerce. Zo’n benadering omvat een gedragsanalyse (het klik- en koopgedrag van bezoekers), resultaatanalyse (het halen van doelstellingen) en ervaringsanalyse (hoe ervaart de klant mijn webshop en dienstverlening).
  • Je leert je klanten beter kennen, waardoor je de gebruikerservaring helemaal afstemt op hun wensen.

Aan de slag met webanalytics: UX Maze helpt je verder

Met webanalytics kun je heel wat kanten uit en een enorm brede waaier aan informatiestromen in kaart brengen. In feite kun je als moderne webshopeigenaar niet meer zonder als je serieus werk wilt maken van waardebepaling.

Wil je ook aan de slag met webanalytics, maar kun je tegelijkertijd wel wat hulp en advies gebruiken? Dan ben je bij UX Maze aan het juiste adres. We helpen je graag bij het kiezen van de juiste analyticstools en -strategieën. Door onze uitgebreide expertise en ervaring op het gebied van e-commerce, weten we precies waar je op moeten letten en welke cijfers essentieel zijn voor een goedlopende webwinkel. Benieuwd naar wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Amanj Hamid

Als E-commerce Strateeg help ik webshop eigenaren met het verhogen van hun omzet. Dit door het samen bedenken van een E-commerce strategie en deze te implementeren met het juiste team van specialisten.