Zoekmachineoptimalisatie: de complete gids

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van elke e-commercestrategie. Natuurlijk is een mooie, functionele en gebruiksvriendelijke webshop het kloppende hart van je e-commerce. Maar alleen een goede webshop en veelzijdig platform is niet genoeg. Om klanten naar je shop te trekken en een goede omzet te kunnen draaien, moeten bezoekers je natuurlijk ook weten te vinden. 

Niet altijd een eenvoudige klus op het overbevolkte web. Het aantal webshops groeit dagelijks, zeker nu de coronacrisis ervoor gezorgd heeft dat veel verkopers die voorheen vooral vertrouwden op hun fysieke winkels ook online een stuk actiever zijn geworden.

Omdat de meeste consumenten tegenwoordig op het internet speuren naar informatie over producten en verkopers, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in de belangrijkste zoekmachines. Idealiter prijkt jouw naam prominent op een van de eerste pagina’s met Google-zoekresultaten als potentiële klanten op zoek zijn naar het object van hun begeerte. Maar hoe zorg je ervoor dat kopers de weg naar jouw webshop vinden? En wat moet je allemaal doen om serieus werk te maken van zoekmachineoptimalisatie? We vertellen het je in deze complete gids.

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Voordat we dieper in de materie en tips duiken, is het allereerst belangrijk om helder op het netvlies te krijgen wat zoekmachineoptimalisatie (ook vaak aangeduid met de afkorting SEO) nu precies is. In feite is het de benaming voor het hele proces dat ervoor zorgt dat jouw webshop en/of website(s) getoond worden in de (gratis) organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Google is daarbij wel de belangrijkste, omdat het nu eenmaal met afstand de populairste en meest gebruikte zoekmachine is.

SEO is dus heel wat anders dan SEA (search engine advertising). In het laatste geval heb je namelijk te maken met advertenties waarbij je voor iedere klik een klein bedrag betaalt. Je biedt dus geld om op een bepaalde zoekterm getoond te worden. Op basis van het bedrag dat je bereid bent te betalen en de relevantie van jouw pagina, krijg je van Google een bepaalde positie toegewezen tussen de betaalde zoekresultaten. Let maar eens op de bovenste resultaten na het intikken van een zoekopdracht. Die worden aangemerkt als advertentie en zijn dus gekocht.

Maar direct daaronder komen de eerste organische zoekresultaten. Die zijn het resultaat van een gerichte SEO-strategie. Zo’n hoge notering in de organische resultaten zorgt doorgaans voor een constante stroom van bezoekers richting je website of webwinkel. Een hoge positie in de organische zoekresultaten kan dus goud waard zijn voor jouw e-commerce.

Tegelijkertijd is de concurrentie om die topnoteringen de laatste jaren alleen maar heftiger geworden. Je moet tegenwoordig heel wat moeite doen om hoog in de Google-zoekresultaten te komen. Zoekmachineoptimalisatie is inmiddels uitgegroeid tot een dynamisch vak. In de volgende paragrafen tonen we hoe je met gericht onderzoek en een goede strategie toch veel concurrenten de loef afsteekt en goed vindbaar wordt in de zoekmachines.

Zoekmachineoptimalisatie en de moderne zoekmachine

Zoekmachines hebben in de loop der jaren een spectaculaire evolutie doorgemaakt. Ze zijn tegenwoordig dan ook een stuk slimmer dan in hun begindagen. Vroeger kon je zoekmachines foppen en de gunst van Google bijvoorbeeld winnen door je teksten vol te proppen met links en de zoekwoorden waarop je gevonden wilde worden. Dit is een techniek die ook wel te boek staat als ‘black hat SEO’.

Maar zo gemakkelijk gaat zoekmachineoptimalisatie vandaag de dag niet meer. Zoekmachines kijken steeds meer naar kwaliteit in plaats van kwantiteit. Sterker, Google heeft zelfs de neiging om nietszeggende en onnatuurlijk geschreven teksten met overdreven hoge dichtheden van een of enkele zoekwoorden af te straffen. De zoekmachine beloont daarentegen teksten die informatieve meerwaarde bieden over onderwerpen, producten of diensten.

Typen SEO

Je moet tegenwoordig dus wel wat moeite doen als je serieus werk wilt maken van zoekmachineoptimalisatie. De eerste stap is het krijgen van inzicht in de verschillende SEO-typen die er zijn. We zetten ze voor je op een rij.

On-page SEO

Dit zijn de individuele pagina’s van je website of -shop die de zoekmachine indexeert en vervolgens op een bepaalde positie in de zoekresultaten toont. Er zijn hier een aantal factoren die een grote invloed uitoefenen op je ranking.

  • De content die je publiceert. Langere, goed geschreven en informatief waardevolle teksten scoren meestal hoger dan kortere teksten met weinig informatieve meerwaarde. Bij afbeeldingen speelt de kwaliteit ook een rol, maar zijn ook de alt-tags en bijgevoegde meta-informatie belangrijk.
  • Zoekwoorden spelen uiteraard ook een rol. De keywords waar je op gevonden wilt worden moeten uiteraard terugkomen in de content, met name in de titel en headers. Maar niet in elke zin!
  • Vergeet ook de structuur van je pagina’s niet. Zijn ze logisch opgebouwd? Als het antwoord ja is, scoor je beter in de zoekmachines.

On-site SEO

Deze SEO-pijler draait vooral om de techniek achter je webshop of -site. Laden de pagina’s snel? Heeft je webshop een veilige verbinding (SSL-certificaat)? Is het gemakkelijk om door de shop te navigeren? Hoe is het gesteld met de algehele gebruikerservaring die je de bezoeker voorschotelt? En heb je veel of weinig last van downtime? Hoe beter die technische zaken op orde zijn, hoe groter de kans is dat je hoog in de zoekresultaten komt.

Off-page SEO

Je hebt goede, kloppende content en een webshop die technisch prima in elkaar steekt. Dan ben je wat brtreft zoekmachineoptimalisatie al een heel eind op weg. Er is echter nog een derde SEO-dimensie, namelijk de off-page SEO. Die heeft vooral betrekking op je autoriteit. Zien de zoekmachines jouw als een autoriteit binnen je vakgebied of marktsegment?

Natuurlijk geeft goede content je al behoorlijk wat krediet. Maar het is ook belangrijk om een goed backlinkprofiel op te bouwen. Als veel hooggewaardeerde websites naar jouw webshop linken en vice versa zien zoekmachines dat als een bewijs voor jouw autoriteit binnen een bepaald vakgebied of een specifieke marktniche.

Zoekmachineoptimalisatie en e-commerce: de weg naar succes

Het is dus duidelijk dat zoekmachineoptimalisatie een belangrijk aandachtspunt is als je e-commercesucces wilt boeken. Maar hoe pak je die onderneming nu het beste aan? Doe je voordeel met de onderstaande tips en best practices.

Vermijd dubbele content

Gemak dient de mens. Daarom gebruiken veel webshops nagenoeg dezelfde teksten bij het beschrijven van op elkaar lijkende producten of in artikelen met een thematische overlap. Foute boel! Google straft dit namelijk af, waardoor je nooit zult stijgen in de zoekresultaten. Probeer de teksten en productbeschrijvingen op je webshop dus zo uniek mogelijk te maken.

Een andere vorm van duplicate content is inhoud die via meer dan één URL bereikbaar is. Dit type dubbeling ontstaat doordat een product vaak in meerdere categorieën is opgenomen en de URL op basis daarvan verandert. Het probleem: de zoekmachine weet niet meer welke van de pagina’s de originele is, waardoor de originele pagina minder goed vindbaar wordt. Dit probleem los je grotendeels op door zogenoemde canonieke URL’s te gebruiken. Je wijst dan een bepaalde pagina aan als drager van de ‘hoofd-URL’.

Probeer ook om relevante zoekwoorden die een product nauwkeurig omschrijven in je URL’s op te nemen. Schoenenwinkel Omoda doet dat bijvoorbeeld heel goed. Een URL als  https://www.omoda.nl/heren/sneakers/zwart/https://www.omoda.nl/heren/sneakers/adidas/ sluit heel goed aan op een concrete zoekopdracht van iemand die precies op zoek is naar dit paar schoenen.

Verschaf unieke productinformatie

Veel webshops nemen productteksten letterlijk over van de fabrikant of leverancier en zetten die productinformatie vervolgens ongewijzigd op hun webshop. Misschien wel een praktische zet als je redeneert vanuit het oogpunt van tijd, maar een slechte beslissing op SEO-technisch vlak. Je biedt dan namelijk dezelfde teksten aan als tachtig procent van de concurrentie.

En daarmee scoor je geen punten bij Google, aangezien de grootste zoekmachine ter wereld een sterke voorkeur heeft voor unieke, originele en zelfgeschreven content. Het ontbreekt veel webshopeigenaren echter aan de tijd en creativiteit om zelf serieus werk te maken van contentcreatie. Bovendien is het schrijven van unieke en inspirerende productteksten en verdiepende artikelen ook een hele klus als je honderden of duizenden verschillende items verkoopt.

Er zijn gelukkig wel een aantal oplossingen die je uit de brand kunnen helpen.

  • Focus je vanuit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie op de populairste en best verkopende producten. Of op de producten die je de meeste marge opleveren. Niet elk product – en dus ook niet elke productpagina – is even belangrijk.
  • Goed schrijven is een vak apart. Overweeg daarom om een tekstbureau of professionele copywriter in te schakelen voor het maken van je productteksten.

 

Schep een hiërarchische structuur

Ook de structuur van je webshop en website is belangrijk. Idealiter zijn die opgebouwd als een virtuele piramide. De hoofdcategorieën (de basis) zijn onderwerptechnisch breed opgezet. Duik je als bezoeker dieper de webshop in? Dan krijg je een stapsgewijze verfijning per productcategorie en subcategorie.

Het voordeel van deze opbouw? Het is gebruiksvriendelijk voor de bezoeker en je wordt beter gevonden door internetshoppers die op zoek zijn naar specifieke (niche)producten.

Doe aan interne linkbuilding

Linkbuilding is vaak gericht op het verzamelen van zoveel mogelijk externe links. Niet onbelangrijk (want links met de juiste websites scheppen autoriteit), maar vergeet ook je interne linkstructuur niet.

Een goede interne linkstructuur is namelijk om verschillende redenen goed voor de SEO-waarde van je website of -shop.

  • Een goede interne linkstructuur maakt het makkelijk voor zoekmachines om de pagina’s van je website te bereiken en indexeren. Dit geldt zeker voor pagina’s die dieper in je structuur liggen. Denk bijvoorbeeld aan specialistische productpagina’s.
  • Pagina’s van een website of -shop hebben linkwaarde. Die waarde wordt grotendeels bepaald door het aantal interne en externe links naar een bepaalde pagina. Een goed uitgedokterde linkstructuur verhoogt de linkwaarde van een pagina en maakt die dus eenvoudiger vindbaar in de zoekmachines.
  • Google gebruikt de linktekst (anchor text) om na te gaan waar een pagina over gaat. Door relevante zoekwoorden op te nemen in je linktest, vergroot je de vindbaarheid van een pagina.

Schrijf een goede metatitel en metabeschrijving

Ook een goede metatitel en metabeschrijving mogen niet ontbreken. Dit is het stukje tekst dat Google toont in de zoekresultaten. Probeer metatitels en -beschrijvingen zelf te schrijven in plaats van ze te laten genereren door het CMS. Zorg er ook voor dat het belangrijkste zoekwoord (focus keyword) voorkomt in het eerste stukje van de metatitel en ook minstens een keer opduikt in de metabeschrijving. Idealiter prikkelt de metabeschrijving de lezer ook om actie te ondernemen.

Optimaliseer pagina’s voor de juiste zoektermen

Een potentiële koper gebruikt niet in elke fase van zijn customer journey dezelfde zoekwoorden. Probeer hier slim op in te spelen door pagina’s te optimaliseren voor de juiste zoektermen. Landingspagina’s, waar een bezoeker meestal op uitkomt als hij nog in de oriëntatiefase zit, kun je het beste vindbaar maken op brede zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan het merk of de (sub)categorie waar een product onder valt.

Zit de klant al in de aanschaf-fase? Dan weet hij precies of in elk geval in grote lijnen waar hij naar op zoek is en zal hij dus vooral op de detailpagina’s van je webshop belanden. Kies voor deze pagina’s dus specifieke zoektermen zoals de precieze productnaam of het exacte model. Of bijvoorbeeld de naam van de artiest als je theater- of concertkaartjes verkoopt.

Zoekmachineoptimalisatie perfectioneren: blijf analyseren en testen

Zoekmachineoptimalisering is ook een kwestie van doorlopend onderzoeken en verbeteren. Het is geen eenmalig klusje waar je je een middagje voor gaat zitten en verder geen omkijken meer naar hebt. Blijf dus analyseren, testen en kijken wat goed gaat en waar nog ruimte voor verbetering zit. Dit kan prima met tools als Google Analytics, A/B-testen en de diverse SEO-tools die e-commerceplatforms als Magento, WooCommerce, Shopify of Shopware leveren.

SEO-optimalisatie: UX Maze helpt je graag verder!

Is zoekmachineoptimalisatie een terrein waarin je nog niet zo goed in thuis bent? Of ontbreekt het je aan de tijd om er echt serieus werk van te maken? Dan helpt UX Maze je graag uit de brand. Wij beschikken over de expertise en ervaring die nodig is om een succesvolle e-commercestrategie te ontwerpen en in de praktijk te brengen.

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op voor een deskundig advies of vrijblijvende kennismaking.