Zoekmachine-advertenties voor e-commerce: een totaalbeeld

Zoekmachine-advertenties spelen een vergelijkbare rol als traditionele advertenties in gedrukte media. Zowel fysiek als digitaal begint het pad richting succes met het vinden en bereiken van de juiste doelgroep(en) voor je producten en/of diensten. Dit pad effen effen je in de e-commerce met goede zoekmachine-advertenties.

Adverteren is het devies als je de aandacht van potentiële klanten wilt trekken en vasthouden. Waar advertenties vroeger vooral verschenen in geprinte media zoals tijdschriften, kranten, huis-aan-huisbladen en reclamefolders, gebeurt adverteren tegenwoordig veelal online. Zoekmachine-advertenties zijn een krachtig en waardevol medium waarmee e-commercebedrijven zich in de spotlights kunnen zetten.

Maar hoe trek je de aandacht met jouw zoekmachine-advertenties? Wat zijn de mogelijkheden? En wat is het geheim achter een goede zoekmachine-advertentie? Wij vertellen het je en schetsen een totaalbeeld voor iedereen die serieus aan de slag wil met het maken en promoten van zoekmachine-advertenties!

Wat is zoekmachinemarketing?

Je herkent het vast wel: je bent op zoek naar een product, maar hebt nog geen helder en compleet overzicht van de varianten en precieze uitvoeringen of modellen die online beschikbaar zijn. Het startpunt van de zoektocht naar het perfecte product begint vaak bij een zoekmachine, tegenwoordig meestal Google. Gewapend met een set trefwoorden en zoektermen begin je jouw online-speurtocht naar de beste koop en leg je de prijzen en het aanbod van diverse webshops naast elkaar.

Als webshopeigenaar weet je maar al te goed dat zichtbaarheid in de belangrijkste zoekmachines een voorwaarde is voor het generen van traffic naar je website en het realiseren van conversie. Zoekmachinemarketing is dus niets meer en meer minder dan het vergroten van je online-zichtbaarheid. De eerste en wellicht belangrijkste stap in dit proces? Ervoor zorgen dat jouw webshop een solide basis heeft binnen de belangrijkste en populairste zoekmachines (Google, Bing en in mindere mate Yahoo).

Betaalde zoekmachine-advertenties in AdWords

Er zijn meerdere manieren om zoekmachines te gebruiken voor advertentiedoeleinden. Betaalde zoekmachine-advertenties (search engine advertising) zijn bijvoorbeeld een bekende en beproefde manier om je webshop onder de aandacht van duizenden tot miljoenen internetshoppers te brengen. Search engine advertising houdt in dat je posities inkoopt binnen zoekmachines als Google en Bing.

De belangrijkste en bekendste tool voor het inzetten en tonen van zoekmachine-advertenties is natuurlijk Google Ads. Via dit platform koop je advertentieruimte in binnen het uitgebreide en wereldwijd vertakte advertentienetwerk van internetgigant en zoekmachinekoning Google. Je kunt via Google Ads zowel individuele, op zichzelf staande advertenties als complete advertentiecampagnes aanbieden.

Omdat advertentieruimte in Google niet heel goedkoop is, zijn er wel een paar aandachtspunten waar je op moet letten als je jouw investering wilt vertalen naar commercieel succes

De juiste naam voor een zoekmachine-advertentie

Kies de juiste naam en kernwoorden voor je advertentie of campagne. Komen de namen van de producten en diensten overeen met de termen die je gebruikt op de categorie- en productpagina’s van je webshop?

Lokaliseer je doelgroep

Weet waar je doelgroep zich bevindt. Ligt je focus op een bepaalde regio of op heel Nederland? Of wil je ook klanten uit de buurlanden of de rest van Europa bereiken? Als je dit weet stel je eenvoudig de geografische range in waarbinnen Google je advertenties toont.

Nederlands en Engels

Toon je zoekmachine-advertenties en campagnes in minstens twee talen. Ook als jij je vooral richt op het Nederlandse taalgebied is het zonde om de (vele) internetshoppers uit te sluiten die Engelse zoektermen gebruiken.

Bepaal je advertentiebudget en bied op de juiste zoekwoorden

Loop zeker in het begin niet te hard van stapel en kies een maximaal advertentiebudget waar je je consequent aan houdt. Het systeem van bieden binnen de Google-advertentieruimte heeft wel wat weg van een veiling en bepaalt welke zoekopdrachten binnen Google ervoor zorgen dat jouw advertentie zichtbaar wordt. Wees verstandig in je zoekwoordkeuze en zorg dat je enkel adverteert op het zoekwoordtype dat past bij jouw webshop en assortiment.

Google Shopping

Vergeet ook Google Shopping zeker niet. Dit platform belicht en verkoopt producten vanuit de zoekresultaten van Google. Zoek je op Google? Dan verschijnen de resultaten uit Google Shopping meestal aan de rechterkant van je scherm als je op zoek bent naar een specifiek item.

Advertenties in Google Shopping hebben een belangrijk voordeel ten opzichte van de ‘normale’ tekstadvertenties in Google Ads: je kunt er meer en gedetailleerdere productinformatie in kwijt. Een zoekmachine-advertentie in Google Shopping bestaat doorgaans namelijk uit een producttitel, productafbeelding, uitgebreide beschrijving, prijsinformatie, summiere informatie over de aanbieder (jouw webshop) en extra extensies, bijvoorbeeld in de vorm van een lijstje met USP’s of een review.

Zoekmachine-advertenties en sociale media

Ook de sociale media zijn in de 21ste eeuw waardevolle advertentiekanalen. Facebook biedt bijvoorbeeld volop advertentieruimte waarmee je jouw webshop uitgebreid in de spotlights zet. Waar de mogelijkheden in de begindagen van de sociale media grotendeels beperkt bleven tot tekstadvertenties, is er vandaag de dag een stuk meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan multi-productadvertenties, carrousel ads, dynamische productadvertenties en shopping ads op Facebook en/of Instagram. De meeste kopers zitten wel op minimaal een of twee socials. Ze gebruiken die kanalen ook om zich te oriënteren op diensten en producten. Een potentiële goudmijn dus.

Wat de sociale media extra waardevol maakt is dat je advertenties heel gericht kunt toespitsen op de profielkenmerken, activiteiten en interesses van de gebruikers. Gebruikers van sociale media laten bij elk bezoek namelijk een berg aan data achter. Ook zoekmachines scannen de sociale media voortdurend om zoektrends binnen deze platforms te achterhalen.

Met de juiste analytics haal je hier een schat aan informatie uit die je kunt gebruiken om je doelgroep heel gericht te benaderen. Zo weet je zeker dat jouw advertenties bekeken worden door mensen die ook echt deel uitmaken van je primaire doelgroep. Advertenties op sociale media zijn dus heel gericht, persoonlijk en relevant.

Een ander voordeel van adverteren op sociale media is dat je heel eenvoudig de ‘waste’ beperkt. Je stelt moeiteloos per periode een bepaald advertentiebudget op. Zo betaal je niet meer dan de vooraf door jouw ingestelde limiet. Omdat zoekmachine-advertenties op sociale media een hoge attentiewaarde hebben (gemiddeld hoger dan een Google Ad), is er weinig verspilling van budget. Je schiet namelijk niet met hagel maar benadert mensen heel gericht met een gepersonaliseerde boodschap. Door je statistieken goed bij te houden, stuur je bovendien gemakkelijk tussentijds bij.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een ander advertentiemedium dat populair en nuttig is binnen de e-commerce en een goede aanvulling vormt op je zoekmachine-advertenties. Het is een vorm van internetmarketing waarbij je als adverteerder partners of wederverkopers beloont voor het verkopen van jouw producten of diensten. Dit kan per lead, maar bijvoorbeeld ook per transactie.

Ziet iemand een van jouw advertenties op de website of sociale media van een van je partners? Dan wordt die persoon doorgestuurd naar jouw webshop als hij op de advertentie klikt. Leidt het bezoek tot conversie? Dan betaal jij jouw partner een vergoeding in ruil voor de succesvolle doorverwijzing

Adverteren middels affiliate marketing heeft een aantal voordelen:

  • Je profiteert mee van de marketinginspanningen van je partners. Door de krachten te bundelen, sta je samen sterk.
  • Je loopt weinig risico. Affiliate marketing werkt namelijk volgens het principe van ‘no cure no pay’. Geen conversie? Dan maak je ook geen kosten. Je betaalt dus alleen voor marketing die ook tastbaar resultaat oplevert.
  • Het is een prima manier om nieuwe klanten te bereiken, aangezien je mikt op bezoekers van andere websites en -shops. Grote kans dat veel van die bezoekers jouw shop nog niet kennen, maar als volger van je partners wel geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
  • Er zijn al veel bestaande affiliate-netwerken. Instappen is dus eenvoudig en betrekkelijk snel geregeld.

Effectiviteit

Hoe effectief affiliate marketing is, hangt wel een beetje af van je webshop en je productassortiment. Verkoop je vooral goedkope items met een bescheiden winstmarge? Dan is het vaak lastig om veel extra omzet te generen via affiliate marketing. Je partners moeten in zo’n geval namelijk veel van je producten verkopen om een fatsoenlijke commissie op te bouwen. Bovendien blijft er ook voor jezelf amper nog een significante marge over. Maar zeker voor de verkopers van duurdere producten (denk bijvoorbeeld aan elektronica, meubilair of collector’s items), kan affiliate marketing een waardevolle extra inkomstenbron zijn.

Adverteren via e-mail

Ook een behoorlijk traditioneel digitaal kanaal als de e-mail kan best nog waarde hebben vanuit advertentie-oogpunt. Dat is zeker het geval als je e-mailmarketing combineert met marketing automation.

De meerwaarde van adverteren via e-mail zit hem vooral in het vergroten van de klantloyaliteit en lifetime customer value. E-mail is niet zozeer het geijkte middel voor het spectaculair uitbreiden van je klantenbase, maar wel een prima medium voor het verhogen van de omzet uit bestaande en terugkerende klanten. Belangrijk, want juist herhaalaankopen zijn een belangrijke bron van omzet binnen de e-commerce.

Het mooie van e-mails is dat je ze prima kunt gebruiken voor gepersonaliseerde advertenties die een follow-up vormen van je zoekmachine-advertenties. Een klant vindt je via een zoekmachine-advertentie, bezoekt je shop en laat na een goede ervaring zijn e-mailadres achter. Vervolgens benader je de klant gericht met mails waarin je hem of haar bij de naam noemt. De inhoud en getoonde producten stem je nauwkeurig af op specifieke interesses van de ontvanger. Hoe? Door je data te analyseren en goed te kijken naar zaken als zoekgedrag en historische aankopen.

Adverteren via e-mail hoeft ook niet duur te zijn. Er zijn voldoende betaalbare tools waarmee je het verzendproces grotendeels automatiseert. Bovendien vallen de kosten voor marketingcampagnes richting bestaande klanten in de regel lager uit dan marketingactiviteiten die tot doel hebben om nieuwe mensen attent te maken op je webshop. Bestaande klanten kennen je webwinkel immers al en hoef je dus minder te triggeren.

E-mailmarketing biedt nog meer mogelijkheden dan alleen de klassieke nieuwsbrief of productmail. Denk bijvoorbeeld aan mails die klanten herinneren aan verlaten winkelmandjes, mails waarin je een speciaal evenement of een gebeurtenis uitlicht (event-driven) of persoonlijke verjaardagsmails. Al deze mails helpen je om klanten te binden aan jouw shop en merk.

Het beste uit je zoekmachine-advertenties halen met UX Maze

Wil je ook serieus aan de slag gaan met zoekmachine-advertenties? Of doe je dit al, maar wil je meer rendement uit je inspanningen halen? Dan helpt UX Maze je graag verder. Onze specialisten kunnen je helpen met het ontwerpen en toepassen van de juiste advertentiestrategie om jouw e-commerce naar een hoger niveau te tillen. Meer weten en kennismaken? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.