Verhoog jouw webshopomzet: designelementen die elke webshop moet hebben

Het ontwerp van jouw webshop is een belangrijke eyecatcher. Sterker, het design is grotendeels bepalend voor het succes van een webwinkel. Bezoekers bepalen vaak intuïtief en binnen enkele seconden of jouw webshop een betrouwbare en professionele indruk maakt. Zijn ze onder de indruk van wat ze zien? Dan klikken ze meestal graag verder en neemt de kans op conversie zienderogen toe.
Hoewel design natuurlijk ook deels een kwestie van persoonlijke smaak is, hebben veel succesvolle webwinkels wel één ding gemeen: het ontwerp heeft de juiste balans tussen opvallend en rustgevend en koppelt functionaliteit aan gemak. In dit blogartikel tonen we je welke designelementen in een succesvolle webshop absoluut niet mogen ontbreken. Daarnaast laten we je zien hoe mensen bepalen of een webshop betrouwbaar is of niet.

Het heuristische framework

Veel webshopeigenaren meten het succes van hun webwinkel puur af aan het aantal bezoekers, clicks of conversies. Maar wat als het conversiepercentage bijvoorbeeld achterblijft bij het aantal bezoekers? De realiteit is dat e-commerce ook voor een groot deel psychologie is. Het succes van een webshop wordt niet altijd exclusief bepaald door de kwaliteit van je producten of dienstverlening, maar ook door het gevoel dat jouw winkel oproept bij een potentiële klant.

Een kenmerk van de moderne wereld is dat ons brein en onze zintuigen voortdurend worden geprikkeld. Onze hersen kunnen echter maar een beperkt deel van als die stimuli goed verwerken. Zouden we elk aspect van elke situatie of beslissing proberen te analyseren? Dan zouden we amper iets gedaan krijgen, ons continu overweldigd voelen en voortdurend last hebben van keuzestress. Om de enorme hoeveelheid informatie die we tegenkomen aan te kunnen en beslissingsprocessen te versnellen, vertrouwen de hersenen op deze mentale strategieën om de zaken te vereenvoudigen.

Het gebruiken van een zogenoemd heuristisch framework is een goede manier om het design van je webshop af te stemmen op het denkproces en de belevingswereld van de bezoeker. Tijd om eens te kijken hoe zo’n framework er in de praktijk uitziet.

1. Trust

Een webshop moet allereerst vertrouwen (trust) opwekken in de vorm van een duidelijke waardepropositie. Je digitale winkelomgeving moet de klant duidelijk maken waarom hij of zij in jouw webshop beter af is dan bij de concurrentie. Wat is de meerwaarde waarmee je jezelf onderscheidt van de rest? Dit betekent dus dat je jouw sterke punten, usp’s en productaanbod koppelt aan de waarden, behoeften en ‘problemen’ van de klant.

2. Clarity

Het tweede aandachtspunt is clarity (duidelijkheid). Een heldere en overzichtelijke lay-out zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk begrijpt hoe je shop is opgebouwd, hoe hij tussen de verschillende onderdelen navigeert en welke informatie bij elkaar hoort en belangrijk is. De informatiehiërarchie (hoe is de inhoud georganiseerd?) speelt een cruciale rol bij het overzichtelijk houden van pagina’s en je shop als geheel.

Clarity speelt ook een belangrijke rol bij de visuele aankleding van je webshop. Versterken de afbeeldingen de waardepropositie? Passen de visuals die je gebruikt bij de doelgroep? Gaan afbeeldingen en visuals niet ten koste van de leesbaarheid van een pagina?

3. Relevance

Weet je eenmaal welke mensen je webwinkel bezoeken en wat de wensen en behoeften van je doelgroep zijn? Dan is het zaak om hier gericht op in te spelen middels het aanbieden van goede en gepersonaliseerde content. Sluiten pagina’s aan op de intenties en verwachtingen van de klant? Komen bezoekers binnen op de relevantste landingspagina’s? Sluiten de gebruikte toonzetting en afbeeldingen aan op de demografische kenmerken van je doelgroep? En bevatten de conversiepagina’s een goede CTA?

4. Usability

Een succesvolle webshop staat ook garant voor een soepele gebruikservaring. Usability is daarom ook een belangrijk aandachtspunt. Tonen de productpagina’s en -omschrijvingen de belangrijkste productinformatie? Zijn er goede filters, bijvoorbeeld voor het zoeken op prijs, model of kleur? Worden zoekwoorden en -termen begrepen? Worden de resultaten van een zoekopdracht overzichtelijk en logisch gepresenteerd? En is het design minimalistisch genoeg om te voorkomen dat klanten afgeleid worden tijdens het zoek- en bestelproces? Het is belangrijk om deze usability-issues en designelementen op orde te hebben als je met jouw webshop commercieel succes wilt boeken.

5. Activators

Een goed webshopdesign spoort bezoekers ook aan tot actie. Je wilt immers dat hij of zij pagina’s en producten bekijkt en uiteindelijk overgaat tot conversie. Zogenoemde ‘activators’ (elementen die de bezoeker aanzetten tot actie) mogen daarom zeker niet ontbreken in je webshop. Voorbeelden van goede activators zijn duidelijke CTA’s of productaanbevelingen op basis van zoekgedrag en eerdere aankopen. Ook video’s doen het op dit vlak vaak goed, zeker als ze beleving aanwakkeren of de praktische meerwaarde van een product illustreren.

De belangrijkste pagina’s van jouw webshop

Het heuristisch framework gaat uit van één gouden regel: alle onderdelen van een webshop moeten werken en mogen geen vraagtekens oproepen bij de bezoeker. Tijd om het theoretische model te vertalen naar de praktische inrichting van een aantal essentiële webshoppagina’s.

Home

De homepagina is de toegangspoort naar je webshop, het portaal dat de bezoeker idealiter verder leidt naar een onvergetelijke online-winkelervaring. Een goede en overzichtelijke homepage heeft dan ook een logische opbouw die bestaat uit de onderstaande onderdelen.

Header

Voorzie je homepage van een duidelijke header. Die toont niet alleen je bedrijfsnaam, maar beschrijft ook in enkele zinnen wat je doet en wat je te bieden hebt. Een mooie afbeelding maakt de header helemaal af. Een goede header springt in het oog, maar is niet te schreeuwerig (uitroeptekens, te grote letters, extreem felle kleuren).

Slider

Veel homepages hebben ook een slider, een roterende banner met afbeeldingen. Over de wenselijkheid van sliders lopen de meningen uiteen. Sommige webshopeigenaren werken er graag mee, terwijl anderen sliders verfoeien. Gebruik je er toch een? Zorg dan voor een hoge rotatiesnelheid. Let er ook op dat de slider je webshop niet vertraagt, een gevaar dat op de loer ligt als je bijvoorbeeld te zware afbeeldingen gebruikt.

Body

De body vormt de hoofdmoot van je homepage. Een goede body is uitnodigend, compact en duidelijk. Doe je voordeel met de onderstaande designtips.

  • Maak de hoofdtekst niet te kort of te lang. Hij moet lang genoeg zijn om duidelijkheid te scheppen en de lezer te inspireren, maar het hoeft geen lang epistel te worden. Denk aan een minimum van 150 en een maximum van 500 woorden.
  • Verspreid de kernwoorden over de tekst. Overdrijf ook niet met de frequentie. Kernwoorden moeten wel een aantal keren terugkomen, maar hoeven niet in elke zin te staan.
  • Gebruik headings (h1, h2, etc.) om structuur aan te brengen. Voorzie afbeeldingen van alt tags.

Footer

Je sluit de homepage van je webshop af met een footer. Een goede footer herbergt een of enkele van de de onderstaande onderdelen.

  • Onderwerpen waar klanten vaak naar zoeken. Denk bijvoorbeeld aan bezoekersfeedback in de vorm van een quote en onderwerpen die hoog scoren in je zoekfunctionaliteit.
  • Doelen/webshoponderdelen waar je bezoekers graag naartoe leidt. Denk aan de nieuwsbrief, een aanmeld-, contact- of downloadformulier of je socialmediakanalen. 
  • Praktische informatie, zoals je disclaimer, privacyverklaring, openingstijden, algemene voorwaarden of routebeschrijving.

Categoriepagina’s

Categoriepagina’s zijn wegwijzers die je bezoekers de weg wijzen naar de specifieke producten waar ze naar op zoek zijn. Het zijn ook de pagina’s die ervoor zorgen dat bezoekers lang in je shop blijven hangen. Maar hoe ziet een goed ontworpen categoriepagina er in de praktijk uit?

 

Zorg er allereerst voor dat categoriepagina’s betrouwbaar en herkenbaar ogen. Natuurlijk zijn ze inhoudelijk wel toegespitst op de categorie waarnaar ze verwijzen, maar een duidelijke huisstijl hanteren voor alle categoriepagina’s vergroot de betrouw- en herkenbaarheid. 

 

Zorg er daarnaast voor dat je categoriepagina’s bezoekers triggeren om verder te klikken. Gebruik product- en sfeerfoto’s en stem de unieke categorieteksten af op de interesses en belevingswereld van de doelgroep.

Productpagina’s

Categoriepagina’s zijn vooral gericht op bezoekers die zich nog aan het oriënteren zijn. Het doel van een productpagina gaat nog een stapje verder: de bezoeker ervan overtuigen dat hij een product moet kopen. Het is daarom verstandig om het design van je productpagina’s af te stemmen op twee kernonderdelen: de productpresentatie en de productbeschrijving.

Productpresentatie

Een bezoeker van je webshop kan de producten die je aanbiedt niet fysiek bekijken of in zijn handen pakken. Het is dus belangrijk dat je productpresentatie ‘the next best thing’ is. zorg voor haarscherpe en sfeervolle productfoto’s (bij voorkeur gemaakt tegen een witte achtergrond) en pakkende sfeerimpressies. Voorzie je productafbeelding ook van een titel die de productnaam en belangrijkste keywords bevat.

Productinformatie

De productteksten vormen een belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van de productpagina. Veel webwinkels nemen de teksten van de leverancier een op een over. Niet de juiste aanpak. Met het schrijven van eigen content val je veel meer op en scoor je ook beter in Google. 

 

Probeer in elk geval de volgende informatie te verwerken in je productteksten.

  • Noem niet alleen de productspecificaties, maar maak ook duidelijk wat het product doet voor de koper. Welke voordelen heeft het? Welke problemen lost het op? Wat kun en bereik je ermee?
  • Som de belangrijkste specificaties (model, kleur, afmeting, gewicht, materiaal, prestaties) zo volledig mogelijk op.
  • Link naar een pagina met artikelen van hetzelfde merk.
  • Voeg informatie toe over de voorraadstatus, verzendkosten en leveringstermijn.

Winkelwagen

Een bezoeker van je webwinkel heeft een keuze gemaakt en een of meerdere producten in zijn winkelmand gestopt. Mooi, want nu ligt de conversie binnen handbereik. Toch gaat het in deze fase nog vaak mis als je jouw winkelwagen niet op orde hebt.

De winkelwagen moet vooral goed vindbaar, duidelijk, eenvoudig en gebruiksvriendelijk zijn.

  • Zet de winkelwagen op een duidelijk herkenbare plek neer, bij voorkeur in de rechterbovenhoek van het scherm.
  • Herinner klanten eraan als ze iets in hun winkelwagen hebben klaarstaan, bijvoorbeeld via een drop-downmelding of een icoontje dat het aantal producten in de winkelwagen weergeeft.
  • Zorg dat je winkelwagen snel laadt, vooral als bezoekers een product willen toevoegen of verwijderen.
  • Kom niet met verrassende bijkomende kosten en wees duidelijk over kortingen en verzendkosten.
  • Verhoog het vertrouwen door alle betaalmogelijkheden en keurmerken te tonen.
  • Voeg een functionaliteit toe waarmee klanten de inhoud van hun winkelwagen kunnen bewaren, ook als ze op het laatste moment besluiten om af te zien van een aankoop.

Checkout

De checkout is de laatste halte op het conversietraject. Opmerkelijk genoeg verlaat zo’n 70 procent van de bezoekers deze pagina zonder een aankoop af te ronden. Een goed ontworpen checkoutpagina is dus onmisbaar als je jouw webshopomzet wilt verhogen.

Het geheim van een goede checkoutpagina? Voldoen aan de onderstaande voorwaarden!

  • Stel inloggen en het aanmaken van een account niet verplicht. Veel mensen hebben hier geen tijd voor en geen zin in. Je bezoekers de keuze geven tussen inloggen als bestaande klant, een account aanmaken of gelijk afrekenen werkt veel beter.
  • Zorg voor logisch opgebouwde invulformulieren die alleen vragen om essentiële klantinformatie zoals naam, adres en postcode.
  • Zorg voor een goed winkelwagenoverzicht. Dit bestaat uit een productafbeelding, duidelijke productomschrijving en het complete bestelbedrag (inclusief verzend- en verpakkingskosten).
  • Creëer een duidelijke, betrouwbare en veilige betaalpagina.
  • Sluit af met een duidelijke afrondingspagina, inclusief de bevestiging dat er een bevestiging met hetzelfde overzicht onderweg is naar de mailbox van de klant. Zo schep je extra vertrouwen.

Op weg naar het perfecte design met UX MAZE

Er zijn dus nogal wat designelementen die je op orde moet hebben als je van jouw webshop een omzetmachine wilt maken. Wil je het uiterlijk van jouw webwinkel een serieuze make-over geven, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? In dat geval helpt UX MAZE je graag verder. We beschikken over de ervaring en expertise die nodig is om webshops in alle soorten en maten te optimaliseren, iets dat we in de loop der jaren veelvuldig hebben bewezen.

 

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Amanj Hamid

Als E-commerce Strateeg help ik webshop eigenaren met het verhogen van hun omzet. Dit door het samen bedenken van een E-commerce strategie en deze te implementeren met het juiste team van specialisten.