Magento 2

Magento 2 is hét E-Commerce systeem met vele mogelijkheden en functionaliteiten. Ga je voor een snelle, vindbare en goed functionerende webshop? Dan is Magento 2 de basis die je nodig hebt!

Magento 2

Magento is al een hele poos een gevestigde naam in de e-commercewereld. Zeker de lancering van Magento 2, de sterk verbeterde opvolger van het reeds populaire platform Magento 1, heeft de merknaam geen windeieren gelegd. Maar wat heeft Magento 2 de gebruiker allemaal te bieden? En welke features en functionaliteiten van het platform zijn essentieel voor het bouwen en managen van een mooie, goede en gebruiksvriendelijke webshop? Lees verder om erachter te komen.

Wat is Magento 2

Magento is een (open source) e-commercesysteem dat gebruikers in staat stelt om een professionele webwinkel te (laten) ontwikkelen en onderhouden. De eerste versie van Magento 1 zag in 2008 het levenslicht, in 2015 gevolgd door de eerste versie van Magento 2. Met circa 25.000 webshops is Magento momenteel een van de populairste e-commerceplatforms in Nederland.

Magento 2 is op verschillende vlakken een stuk beter en professioneler dan zijn voorganger. In vergelijking tot Magento 1 is 2 bijvoorbeeld sneller, gebruiksvriendelijker (met name de interface is een stuk overzichtelijker en eenvoudiger te gebruiken) en veiliger. Daarnaast zijn er betere modules beschikbaar, terwijl het responsive design er tevens voor zorgt dat Magento 2 prima toegankelijk is vanaf mobiele apparaten als smartphones en tablets. Je schotelt klanten dus ook een betere browse- en shopervaring voor.

De voor- en nadelen van Magento 2

Snel

Omdat Magento 2 vanaf de grond en met de nieuwste ontwikkeltechnieken is opgebouwd, is het platform snel. Vergeleken met Magento 1 is de nieuwe versie zo’n 25 procent sneller.

Grote aanbod extensies

Het aantal beschikbare extensies en modules groeit doorlopend. Hierdoor kun je jouw shop voorzien van diverse handige en nuttige technische snufjes.

Gebruiksgemak

Het platform kent een natuurlijke verdeling tussen systeem- en shopbeheer.

Marketing mogelijkheden

Magento 2 herbergt uitgebreide marketingmogelijkheden voor speciale promoties die helemaal zijn toegespitst op je doelgroep.

Klaar voor de toekomst

Omdat Magento 2 sterk mikt op enterprise-gebruikers, biedt het platform volop mogelijkheden om snel door te groeien met je shop.

Populair

Door de populariteit van het platform is er een grote internationale Magento-community. Erg handig als je tegen problemen aanloopt.

Nadelen van Magento 2

Nieuwe platform

Houd er rekening mee dat Magento 2 geen simpele update van Magento 1 is. Het platform is helemaal vanaf de kern opnieuw opgebouwd. Dit betekent dat je jouw webshop in zijn totaliteit opnieuw moet opzetten. Dit kan een hele opgave zijn, zeker wanneer er in het verleden veel is geïnvesteerd in maatwerkoplossingen.

Hosting kosten

Magento 2 is een zwaar programma en stelt daarom hoge eisen aan je hosting. Met een ontoereikende hosting wordt je shop al gauw traag.

Hoge kosten

Magento 2 is zeker niet het goedkoopste e-commerceplatform op de markt. De kosten voor ontwikkeling en onderhoud zijn hoger dan andere platformen.

Wie is UX MAZE en wat doen we?

UX MAZE helpt je online verkopen

Het bouwen en verbeteren van webshops is onze passie. Sinds 2012 hebben we al honderden bedrijven geholpen met het verhogen van de omzet en het vergroten van hun marktaandeel. Hoewel we verstand hebben van een divers scala aan e-commerceplatforms, is Magento onze belangrijkste specialiteit. We zijn al vanaf de lancering in 2015 dagelijks bezig met Magento 2. We kennen dus alle ins en outs van het platform en hebben al talloze Magento-shops ontwikkeld.

Wil je meer weten? Neem gerust contact met ons op via 0318 24 00 49 of stuur een e-mail naar info@uxmaze.nl 

Wil je gebruik maken van de meest complete Magento 2 webshop? Startklaar vanaf €15.000.

Gebruik je al Magento? Wij helpen je bij de overstap

Het is eindelijk hier. Vanaf eind 2015 zijn er veel verbeteringen doorgevoerd en nu kan Magento 2 ingezet worden als jouw e-commerce basis.

Magento 2 is een compleet nieuw systeem. Een goede voorbereiding is dan ook vereist  voor een  succesvolle overstap. De specialisten van UX MAZE helpen je graag verder. Wij zorgen ervoor dat jouw huidige data, stijl en design overgezet worden naar de nieuwe webshop. Wil je meer weten over het overstappen naar Magento 2? Neem gerust contact met ons op.

Wil je ovestappen naar Magento 2?

Lees alles over succesvol overstappen naar Magento 2.

In vier stappen naar een succesvolle webshop met Magento 2

Wil je van jouw Magento-webshop een geoliede verkoopmachine maken? Dan is het verstandig om in elk geval de onderstaande vier stappen te doorlopen:

1. Het Fundament

Een succesvolle Magento-webshop kan niet zonder een solide fundament. Zonder zo’n fundament staat je business op drijfzand en is continue en duurzame groei een illusie. Maar hoe bouw je zo’n fundament? De onderstaande strategische en technische pijlers bieden de broodnodige houvast.

2. Bezoekers

Als je met jouw webshop een goed belegde boterham wilt verdienen, heb je natuurlijk bezoekers nodig. En als het even kan natuurlijk ook bezoekers die vaker dan een paar keer de weg naar je winkel weten te vinden. Gelukkig zijn er diverse manieren om bezoekers attent te maken op jouw shop en ongetwijfeld fraaie assortiment aan producten of diensten.

3. Conversie

Veel bezoekers zijn leuk, maar hoge conversiepercentages vormen uiteindelijk de basis voor een goede omzet. Conversieoptimalisatie (CRO) is dus een belangrijk aandachtspunt. Meet conversie, conversiepercentages en de performance van aparte webshopsegmenten en pagina’s daarom met behulp van doelen en segmenten in Google Analytics, funnels, testrapporten, A/B-testen en e-commerce tracking. Zo verzamel je harde data waar je echt iets mee kunt.

4. Retentie

Wil je ook op de lange termijn succesvol blijven en doorgroeien met je webshop? Dan heb je op zijn minst een bepaald aantal loyale klanten nodig. Die kopen meestal niet alleen meer dan eenmalige klanten, maar zijn ook eerder geneigd om jouw winkel aan te bevelen bij hun kennissen en vrienden. Het behouden van klanten (retentie) is dus een niet te onderschatten onderdeel van elke succesvolle e-commercestrategie.

Meer weten? Download onze gratis e-commerce gids

Platform: Hoe zorg je ervoor dat jouw Magento webshop startklaar is? 

1

UX- en UI-design

Een goede webshop is gebruiksvriendelijk en beantwoordt aan de wensen en verwachtingen van de moderne klant. Het is dus enorm belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de user experience (UX) en user interface (UI) van jouw shop. Gelukkig heeft Magento 2 hier de juiste tools voor in huis.

Ten opzichte van Magento 1 zijn de interface en admin-omgeving van Magento 2 overzichtelijker en gemakkelijker te gebruiken. Bovendien biedt het platform de mogelijkheid om meerdere websites en winkels vanuit één omgeving te beheren, met de mogelijkheid zo veel of zo weinig informatie te delen als nodig is. Daarnaast is het design volledig en geheel naar eigen inzicht aanpasbaar door de beschikbaarheid van een groot aantal professionele templates. Ook volledig maatwerk is mogelijk, al is dit wel duurder en complexer en heb je hiervoor waarschijnlijk de hulp van een externe partner nodig.

De architectuur van het nieuwe Magento-platform is volledig vernieuwd, waarbij de nadruk ligt op meer flexibiliteit. Code-technisch is Magento 2 nog sterker modulair dan zijn voorganger. Dit zorgt voor een verbeterde kwaliteit van maatwerkimplementaties en extensie-integraties. Vernieuwde cloudtechnologie maakt het platform bovendien overal beschikbaar op verschillende apparaten (desktop, mobiel en tablet), terwijl geavanceerde API’s ervoor zorgen dat Magento-webwinkels nog beter gekoppeld kunnen worden aan oplossingen van derden.

Een belangrijk aspect van gebruiksvriendelijkheid vanuit het oogpunt van de klant is de checkout. De klant moet snel, gemakkelijk en veilig kunnen afrekenen. Op dit punt heeft Magento bijzonder veel te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een one-page-checkout, SSL-ondersteuning voor orders in zowel de front- als backend, verzenden naar meerdere adressen in één order, de optie om een account aan te maken en het bewaren van winkelwagentjes voor een bepaalde, vrij in te stellen periode.

Omdat Magento een zwaar en complex platform is, heeft het wel een wat steilere leercurve dan bijvoorbeeld Shopify of Shopware. Als je zelf niet heel erg technisch bent, loont het zich vaak om voor de configuratie en gebruiksvriendelijke inrichting van je webshop een erkende Magentospecialist in de arm te nemen.

2

Content

Aansprekende content verleent je webshop meerwaarde. Sterker, goede teksten, afbeeldingen en video’s vormen de ruggengraat van je webwinkel. In Magento 2 kun je met behulp van tekstblokken en aantrekkelijke afbeeldingen mooie productpagina’s in elkaar zetten. Daarnaast heb je dankzij de volledig uitgeruste blogmodule Blog MX ook de optie om een blog aan je webshop toe te voegen. Handig om klanten op de hoogte te houden van nieuwe trends, ze te helpen bij het oplossen van problemen of verdieping te brengen.

Je kunt productpagina’s ook gemakkelijk optimaliseren met de juiste metatitels en metatags, terwijl functionaliteiten als de Google Site Map, URL-rewrites en automatisch gegenereerde pagina’s met populaire zoektermen van SEO-optimalisatie een koud kunstje maken.

3

Functies & Extensies

Magento 2 heeft al een uitgebreide set aan basisfunctionaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan features als meertaligheid, een breed spectrum aan marketing- en promotietools, uitstekende mobiele ondersteuning, ondersteuning voor meerdere munteenheden en uitgebreide opties voor catalogus-, voorraad- en orderbeheer.

Met de basisfunctionaliteiten van Magento 2 is dus al behoorlijk veel mogelijk, meer zelfs dan met de meeste andere e-commerceplatformen. Toch zijn bepaalde extra modules/extensies wel handig om je klanten een nog betere en completere winkelervaring aan te bieden. We zetten de belangrijkste extensies voor je op een rij.

  • Improved Layered Navigation voorziet je webshop van een gebruiksvriendelijke navigatie zodat bezoekers makkelijker door je productcatalogus kunnen klikken. Met behulp van meerdere filters vinden je klanten in no-time de producten die ze nodig hebben.
  • Met de module Advanced SEO Suite maak je jouw webshop nog beter vindbaar.
  • De module Knowledge Base geeft antwoord op veelgestelde vragen en ontzorgt je klantenservice omdat klanten zichzelf kunnen helpen.
  • Met Sphinx Search Ultimate verhoog je de conversie uit zoekresultaten met maar liefst vijftig procent. Zo genereer je in minder dan een seconde relevante zoekresultaten.
  • Met de extensie Advanced Product Feeds kun je ook producten verkopen op marktplaatsen en andere affiliate-kanalen.
  • De module Help Desk MX stelt je in staat om je webshop te voorzien van een geweldige klanten- en supportservice door alle informatie uit verzoeken, e-mails en chats op één centrale plek samen te brengen.

4

Integraties

Ook op het gebied van integraties biedt Magento webshopeigenaren volop mogelijkheden. Handig, want zo kan jouw webshop ‘praten’ met de andere software en systemen die je gebruikt. Magento 2 is onder meer te integreren met diverse marktplaatsen, financiële software en boekhoudprogramma’s (Exact Online, AFAS), ERP en CRM-systemen, Microsoft Dynamics en Transsmart. De web-API zorgt bovendien voor een soepele wisselwerking tussen Magento 2 en elke denkbare applicatie.

5

Betalingen

Zeker met extensies als Mollie, Buckaroo en ICEPAY, ondersteunt Magento 2 een groot aantal (inter)nationale betaalmethoden. Denk aan populaire en bekende betaalmethoden als PayPal, iDeal en alle bekende creditcards, maar ook een groot aantal minder bekende of landspecifieke opties. Hier vind je een nagenoeg uitputtend overzicht.

6

Logistiek

Aan het succesvol runnen van een webshop zit ook een logistieke kant. De klant van de eenentwintigste eeuw rekent er namelijk op dat hij zijn bestelling snel en in optimale conditie ontvangt. Hier hebben de ontwikkelaars van Magento 2 terdege rekening mee gehouden. Het platform biedt onder meer de onderstaande logistieke functionaliteiten.

  • Met Transsmart Connect koppel je vervoerders rechtstreeks vanuit Magento 2 aan jouw webshop en bepaal je zelf welke verzendopties (en eventueel kosten) je wilt laten zien in de checkout. Je kunt alle afhaallocaties van verschillende vervoerders én van jezelf in een overzicht in de checkout tonen, zodat de klant zelf kan kiezen waar en met welke vervoerder het pakket wordt geleverd.
  • Je kunt kiezen voor meerdere verzendingen per order of verzenden naar meerdere adressen vanuit één bestelling.
  • Je kunt de te gebruiken transportwijzen specificeren per land.
  • Tarieven voor gewicht, bestemming van de bestelling, het aantal items en subtotalen zijn gemakkelijk in te stellen en te bekijken.

7

Klantenservice

Als je van eenmalige kopers loyale en terugkerende klanten wilt maken, is een goede klantenservice onontbeerlijk. Dit houdt niet alleen in dat je klanten te allen tijde met raad en daad bijstaat, maar ook zorgt voor een goede omnichannelervaring die al je marketing- en communicatiekanalen goed op elkaar afstemt.

Gelukkig komt Magento 2 je ook op dit vlak tegemoet middels de onderstaande functionaliteiten en features.

  • Contactformulieren waarmee de klant je snel kan bereiken en problemen of klachten duidelijk kan omschrijven;
  • lijsten met re-orders en recentelijk bestelde producten;
  • adresboeken;
  • verlanglijstjes via e-mail of RSS-feed;
  • tools voor het genereren en managen van nieuwsbrieven;
  • een breed spectrum aan hulpmiddelen voor catalogusbeheer.

8

Analytics en dashboard

Harde data vormen de bouwstenen van een succesvolle webshop. In Magento 2 kun je terugvallen op analytics-functionaliteiten als:

  • een verregaande integratie met Google Analytics;
  • een overzichtelijk admin-dashboard voor het weergeven en bekijken van rapporten en verslagen;
  • overzichten van verlaten winkelwagentjes, populaire producten en veelgebruikte zoektermen;
  • een RSS-feed voor nieuwe reviews;
  • een overzicht van het totale aantal geboekte en geretourneerde orders.

waarom UX MAZE?

Een team van E-commerce specialisten staat voor je klaar.

Early adopters: Vanaf 2012 zijn we dagelijks bezig met e-commerce.

We hanteren strakke processen met een sterke focus op design & onze passie voor e-commerce.

8 Jaar ervaring met e-commerce. Onze liefde voor e-commerce groeit met de dag!

PORTFOLIO

Een selectie van ons werk!

Pro Car Tuning

Magento 2, Op maat

Handdoek

Magento 2, Template

TOOUDESIGN

Magento 2, B2B, Op maat

Klaar voor online groei?

Laten we samen kijken hoe we jouw webshop laten groeien!
Bel met UX MAZE op +31 (0) 318 24 00 49

✮✮✮✮✮✮✮✮✮✮9,4 van 10 op basis van 15 beoordelingen bij Feedback Company