E-commerce en social media: zo versterk je jouw e-commercekanaal met sociale media!

Sociale media op een smartphone

Sociale media als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn en Pinterest zijn amper nog weg te denken uit onze moderne belevingswereld. Het zijn vaste onderdelen van het online-bestaan van de gemiddelde Nederlander. De meeste mensen zijn namelijk wel actief op een of meerdere van deze kanalen.

De populariteit van de socials heeft natuurlijk ook haar weerslag op e-commerce. Moderne e-commerce evolueert steeds meer in de richting van social commerce. Het Klant van de Toekomst-rapport van 2019 wees bijvoorbeeld al uit dat een kleine veertig procent van de consumenten zich via social media laten inspireren om een product te kopen. Vooral de nog jonge generatie Z ziet de sociale media als belangrijke inspiratiebronnen.

Anno 2021 vormen de sociale media dus belangrijke hoekstenen van een succesvolle en toekomstbestendige e-commercestrategie. Maar hoe gebruik je de kracht van social media optimaal om jouw e-commercekanaal te versterken? En wat is er allemaal mogelijk met de verschillende platforms? In dit artikel lees je het allemaal!

Inspireren via sociale media

Sociale media zijn ideale tools om mensen te inspireren. Ze zijn laagdrempelig en bieden veel mogelijkheden om gevarieerde content met je volgers en potentiële klanten te delen. Denk bijvoorbeeld aan de onderstaande mogelijkheden.

Visuele content

Visuele content is bij uitstek geschikt om mensen te inspireren. Denk bijvoorbeeld aan scherpe en uitnodigende productfoto’s die een artikel tot in de kleinste details tonen. Ideaal voor het aan de man brengen van kleding, waardevolle collectibles, meubels, auto’s of fietsen. Zeker een kanaal als Pinterest is uitermate geschikt voor het delen van mooie en inspirerende foto’s. Een bijkomend voordeel: lang nog niet alle bedrijven hebben dit medium al ontdekt als waardevolle marketingtool!

Bewegend beeld is en blijft populair als inspiratiebron. Bovendien is het maken en delen van video’s steeds eenvoudiger. De meeste moderne camera’s en de duurdere smartphones leveren tegenwoordig al een behoorlijke videokwaliteit, waardoor je niet hoeft te investeren in professionele camera-apparatuur om de vruchten van video te plukken. Korte video’s van je producten of een virtuele rondleiding door je winkel vergroten je bekendheid, zorgen voor extra interactie en versterken de band met je doelgroep.

AR en VR

Moderne technologieën als AR en VR geven je de mogelijkheid om visuele ervaringen naar een nog hoger niveau te tillen. Je kunt klanten via je sociale media onderdompelen in alternatieve visuele universums of bijvoorbeeld al in de winkel of op internet tonen hoe een product eruitziet in iemands virtuele woonkamer.

Social influencers

Ook het inzetten van social influencers is een goede manier om inspiratie te kweken via sociale media. Social influencers zijn mensen met heel veel volgers op sociale media die in staat zijn om specifieke doelgroepen te bereiken, overtuigen en activeren. Ze zijn vooral vaak actief op Facebook, Instagram, YouTube, TikTok of Snapchat. Een social influencer post een video, foto, blog of tweet waarin een bepaald product of een dienst naar voren komt. Meestal niet op een opvallende manier, maar op zo’n wijze dat je écht denkt dat hij/zij zelf onder de indruk is van dit product. De uiting moet wel vermelden dat de foto of video gesponsord is, maar dit kan heel onopvallend met de aanduiding #spon onderaan de post.

Maar welke influencer is nu de juiste match voor jouw e-commercekanaal? Dat hangt onder meer af van de onderstaande factoren.

 

  • Op welk bereik mik je? Wil je vooral regionaal meer bekendheid verwerven of mik je op een nationaal of internationaal publiek? In het eerste geval kies je voor iemand die in jouw regio bekend is, terwijl je in het tweede geval meer hebt aan een influencer die landelijke of mondiale bekendheid geniet.
  • Wat is je budget? Zeker zogenoemde mega-influencers zijn niet goedkoop en vragen een behoorlijke duit voor het promoten van jouw diensten of producten.
  • Past een influencer bij je bedrijfsprofiel? Als je modieuze producten voor een jonger publiek verkoopt, past een influencer met een vlotte en hippe uitstraling het beste bij jouw uitstraling. Wil je vooral vertrouwen en degelijkheid uitstralen? Dan heb je meer aan een influencer die serieus, bedachtzaam en betrouwbaar overkomt.

 

Persoonlijke content

Het tonen van de gezichten achter je bedrijf of merk is een andere manier om mensen te inspireren via social media. Denk bijvoorbeeld aan een digitaal smoelenboek op Instagram of Pinterest en video’s of artikelen op Facebook die de bezoeker een kijkje in jouw bedrijf gunnen.

Informeren via sociale media

Heb je de gevoelige snaar geraakt en een potentiële klant weten te inspireren? Dan is de kans groot dat hij of zij zich gaat oriënteren op een product of dienst door meer informatie in te winnen. Ook in deze fase van de customer journey kunnen sociale media waardevolle bondgenoten zijn.

In dit stadium verschuift het accent van prikkelen naar informeren. De interesse is gewekt, maar de klant wil graag nog een gedegen overzicht van de specificaties, voordelen en nadelen van een product of dienst zien voordat hij overgaat tot een definitieve aankoop.

In deze fase van de klantreis scoor je dus vooral goed met informatieve content die je in verschillende vormen kunt gieten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een blog of reeks achtergrondartikelen waarin je producten of diensten toelicht. Presenteer je als een autoriteit binnen je vakgebied en richt je vooral op de praktische waarde en op het probleem dat het product of de dienst oplost. Verkoop je bijvoorbeeld boekhoudsoftware? Maak dan duidelijk welk gebruiksgemak en welke besparingen in tijd en kosten zo’n oplossing oplevert.
  • Informatieve video’s. Ben je bijvoorbeeld een cameraverkoper? Laat dan aan de hand van beelden uit het veld zien hoe een camera precies werkt en hoe je de belangrijkste functionaliteiten effectief inzet voor het schieten van de beste plaatjes.

Adverteren op social media

Sociale media zijn ook geschikte advertentieplatforms. Sterker nog, adverteren via social media heeft zelfs een aantal voordelen ten opzichte van adverteren via kanalen zoals printmedia of Google Ads. De belangrijkste?

  • Gebruikers van sociale media laten een berg data achter. Informatie die jij prima kunt gebruiken om advertenties heel doelgericht, relevant of persoonlijk te maken voor een of meerdere doelgroepen.
  • Je kunt eenvoudig zelf een budget opstellen, waardoor je niet voor verrassingen komt te staan. Bovendien is er weinig waste omdat je advertenties heel gericht zijn afgestemd op een gespecificeerde doelgroep. De attentiewaarde is in de regel dus hoog. Bovendien kun je advertentiecampagnes op sociale media snel en eenvoudig bijsturen.
De verschillende sociale media

Typen advertenties op sociale media

Je kunt op sociale media diverse typen advertenties uitrollen. Elk van die advertentievormen is gericht op een specifiek onderdeel van de e-commercefunnel.

Linkadvertenties

Linkadvertenties zijn vooral gericht op het genereren van clicks. Ze zijn vaak de poort naar meer informatie. Denk bijvoorbeeld aan een linkadvertentie op een reissite. Klikt de bezoeker hier op? Dan krijgt hij de voordelen en unieke hoogtepunten te zien die verbonden zijn aan het boeken van de reis via die specifieke aanbieder. Linkadvertenties zijn vooral gericht op mensen die zich nog boven in de salesfunnel bevinden. Bezoekers dus die zich nog aan het oriënteren zijn op een aankoop.

Carrousel- en canvasadvertenties

Een carrouseladvertentie stelt je in staat om in één advertentie meerdere afbeeldingen laten zien. De gebruiker kan door deze afbeeldingen heen scrollen en zo meerdere producten bekijken. Een canvasadvertentie is een uitklapbare advertentie. Open je hem? Dan rolt er een aparte webpagina uit die meerdere producten presenteert of middels een combinatie van beeld, tekst en links een verhaal vertelt.

Canvasadvertenties zie je geregeld langskomen op Facebook, terwijl carrouseladvertenties het prima doen in Instagram. Deze twee advertentietypen zijn vooral gericht op het middendeel van de funnel. Het gaat dan om mensen die al bekend zijn met je merk, maar nog een laatste zetje nodig hebben om over te gaan tot bestelling.

Actie-advertenties

De naam zegt het al: actie-advertenties zijn ontworpen om conversies te realiseren. Door potentiële kopers met een advertentie door te verwijzen naar acties (tijdelijke kortingen, gratis verzending, pakketdeals), creëer je het gevoel van urgentie dat nodig is om de stap van interesse naar conversie te maken. Actie-advertenties zijn gericht op het onderste deel van de salesfunnel, wat dus neerkomt op de laatste fase van de klantreis.

Leadadvertenties

Leadadvertenties zijn bedoeld voor het verzamelen van informatie over je klanten. Je plaatst ze op Facebook en zorgt ervoor dat ze linken naar een formulier. Een voorbeeld is een advertentie die je nieuwsbrief onder de aandacht brengt en geïnteresseerden de mogelijkheid geeft om zich hiervoor aan te melden. De Facebook-Collectionadvertenties hebben ongeveer hetzelfde doel, maar stellen je zelfs in staat om advertenties, video’s en foto’s te combineren.

Tips voor social advertising

Adverteren op sociale media vereist wel een goede strategie en valt of staat met een aantal best practices. Doe je voordeel met de onderstaande tips en trucs.

Houd je advertentiedoelen goed voor ogen

Er is niets mis met een beetje experimenteren als je werk wilt maken van social advertising. Maar experimenteer niet zomaar in het wilde weg. Het is wel belangrijk dat je een goede focus behoudt en goed nadenkt over het doel van je advertenties op sociale media. Wat wil ik bereiken met een campagne? Wil ik meer naamsbekendheid genereren of vooral mijn conversiecijfers naar een hoger niveau tillen?

Kies je kanalen zorgvuldig

Het is verleidelijk om op alle socialmediakanalen zichtbaar te zijn. Maar onderzoek eerst of dat wel nodig is. Het heeft weinig zin om veel tijd, energie en geld te steken in een ambitieuze advertentiecampagne op Snapchat of Instagram als onderzoek uitwijst dat jouw doelgroep deze kanalen nauwelijks gebruikt.

Bewaak je budget

Stel een duidelijk afgebakend budget op dat je wilt gebruiken voor social advertising en probeer  hier niet te veel van af te wijken. Het voordeel van sociale media is dat het vrij goedkope advertentieplatforms zijn. Maar die lage prijs is tegelijkertijd ook een valkuil omdat het lastig kan zijn om de exacte totaalkosten goed in het oog te houden.

Target duidelijke doelgroepen

Met hagel schieten heeft in het sociale advertentie-universum weinig zin. Het is veel verstandiger om je advertenties toe te spitsen op duidelijk afgebakende doelgroepen. Denk hierbij aan kenmerken als interesses, leeftijd, geslacht, merkvoorkeuren, opleiding, relatiestatus of woonplaats. Het resultaat van zo’n gerichte focus op duidelijk afgebakende doelgroepen? Je maakt advertenties een stuk effectiever. 

 

Het voordeel van adverteren op sociale media is dat je terug kunt vallen op slimme analysetools die alle relevante informatie over je doelgroep(en) inzichtelijk maken. Zo kun je jouw advertenties inrichten op basis van harde data in plaats van spontane ingevingen.

Wij verbinden e-commerce en social media

Wil je ook zichtbaarder en succesvoller worden op sociale media? Maar vind je het lastig om een strategie te ontwikkelen die e-commerce en social media samensmeedt tot een winnend geheel? Dan helpt UX Maze je graag verder. Wij zijn uitstekend thuis in de dynamische wereld van e-commercemarketing en helpen je graag om het beste te halen uit jouw aanwezigheid op de socials.

Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Bel ons dan op +31(0) 85 130 34 76, stuur een mail naar info@uxmaze.nl of vul het contactformulier op onze website in. We leren je graag kennen!