Extensies en thema’s voor Magento 2: wat is belangrijk?

Extensies en thema’s zijn natuurlijk vitale onderdelen van je Magento-infrastructuur. Omdat Magento 2 een volledig nieuw platform is, behelst een migratie vanuit 1.9 meer dan alleen het overzetten van extensies en thema’s die je in de oude versie gebruikte. Thema’s en extensies moeten namelijk compleet herschreven of vernieuwd worden. Dat komt omdat Magento 2 met een andere code werkt dan 1.9.
Het is daarom ook verstandig om je tijdig te verdiepen in de materie, zeker omdat de ondersteuning voor Magento 1.9 en oudere versies in de nabije toekomst gaat stoppen. In dit artikel laten we zien wat er op het gebied van thema’s en extensies komt kijken bij een overstap naar Magento 2. Daarnaast tonen we wat er aan extensies en thema’s al voor Magento 2 beschikbaar is en welke extensies essentieel zijn voor een goed functionerende webshop in Magento 2.
Te weinig extensies voor Magento 2?
Een veelgehoorde klacht is dat er (nog) te weinig extensies beschikbaar zijn voor Magento 2. Maar die bewering is inmiddels tamelijk achterhaald. Het aantal beschikbare extensies voor Magento 2 ligt weliswaar lager dan het aanbod voor 1.9, maar is de laatste tijd wel gestaag gegroeid.
Steeds meer aanbieders (waaronder bekende en gereputeerde partijen als Amasty, Mageworx en Aheadworks) omarmen het nieuwe platform, waardoor de marketplace voor Magento 2 inmiddels toch al heel aardig is gevuld.
Een extra feature van Magento 2 is een speciale laag in het systeem die ervoor zorgt dat slechte extensies worden geweerd. Het platform accepteert dus alleen goedwerkende extensies. Die kwaliteitsrichtlijn komt zowel het gebruiksgemak als de veiligheid van het systeem enorm te goede.
Kies je extensies selectief
Toch kan het geen kwaad om selectief te zijn met het installeren en gebruiken van extensies. Het aanzetten van een extensie voor vrijwel elke shopfunctie maakt een site namelijk ook trager. Veel extensies betekent ook veel updates. Met name tijdens piekperioden (denk bijvoorbeeld aan de feestdagen) kan dat al snel voor problemen zorgen aan de achterkant van je webshop.
Kijk dus eerst naar de noodzaak van een bepaalde extensie. Biedt ze een functionaliteit die absoluut onmisbaar is voor jouw webshop? Of is het eerder een leuk extraatje dat in de toekomst misschien nog eens van pas komt, maar waar je in de huidige praktijk niet of nauwelijks gebruik van maakt? In het laatste geval doe je er verstandig aan om de extensie uit te zetten of (nog) niet te installeren. Kies je extensies dus met zorg!
Belangrijke extensies voor Magento 2
Amasty Improved Layered Navigation
Mageworkx SEO Suite
Magestore One Step Checkout
Amasty Special Promotions
Voor het weggeven van gratis producten kun je ook de extensie Free Gift gebruiken. Speciale promoties zijn goed voor de klantloyaliteit en leveren op de lange termijn vaak een stevige bijdrage aan de verhoging van jouw omzet.
Aheadworks Automatic Related Products
De extensie AheadWorks Automatic Related Products biedt in zo’n geval uitkomst. Deze tool automatiseert het proces namelijk en maakt het mogelijk om algemene regels aan te maken.
Bovendien heb je zelf de mogelijkheid om te bepalen bij welke producten deze regels moeten worden toegepast. Zo kun je op productpagina’s kopjes als ‘andere klanten kochten ook’, of ‘gerelateerd aan dit product’ toevoegen om de up- en crosssell te verhogen.
Mageplaza Magento Blog Extension
Mirasvit Sphinx Search Ultimate
Fooman PDF Customiser
Thema’s en templates voor Magento 2
Verder is een thema of template bepalend voor het publiek die het aantrekt en de professionaliteit die jouw online winkel uitdraagt. De keuze voor het juiste uiterlijk is dan ook dé sleutel voor een succesvolle webshop. Het ontwerp van jouw webshop moet namelijk aansluiten bij de identiteit en het aanbod van jouw bedrijf.
Een belangrijk voordeel van Magento 2 is dat het een volledig responsive basistemplate heeft. Het template kan dus eenvoudig als basis gebruikt worden voor het opzetten van een eigen thema.
Magento 1 had nog geen responsive basistemplate. Ontwikkelaars waren daarom veel tijd kwijt met het omzetten van het basistemplate naar een responsive template.
Kant- en-klare templates
Wat betreft de vormgeving voor je Magento 2-webshop heb je de keuze uit ruwweg twee opties: gebruikmaken van een kant-en-klaar template of kiezen voor een uniek thema (custom theme design).
Het voordeel van vastomlijnde templates is dat ze niet zo duur en gemakkelijk te gebruiken zijn. Een betaalbare manier dus om een webshop op te zetten. Bovendien is het aanbod aan templates voor Magento 2 ook al behoorlijk groot. De meeste Magento-templates zijn responsief en kunnen dus op meerdere apparaten worden gebruikt. Ze zijn professioneel ontworpen en vaak ook zeer aanpasbaar met het gebruik van een logo, bijpassende kleuren en het wijzigen van de lay-out.
Voorbeelden van goede en populaire templates zijn Porto (gemakkelijk en flexibel aanpasbaar, compatibel met veel Magento plug-ins), Martique (gebruiksvriendelijk, mooie visuals), Ultimo (zeer responsief, SEO-geoptimaliseerd en veel mogelijkheden om subthema’s te ontwerpen), Handmade, SM Viste en UB Bookshop (speciaal voor boekwinkels).
Custom theme design
Wil je absolute uniciteit uitstralen? Dan is een custom theme design de beste optie. Het belangrijkste voordeel van zo’n uniek thema is natuurlijk dat developers de webshop helemaal in lijn met jouw smaak en persoonlijke wensen kunnen inrichten. Lay-out, vormgeving, kleur, je hebt het allemaal zelf in de hand. De mogelijkheden om je van de concurrentie te onderscheiden nemen met een uniek ontwerp dus toe.
Een bijkomend voordeel van unieke designs is dat ze vaak SEO-vriendelijker zijn dan standaard templates. Templates scoren vaak lager in Google Matrix, het algoritme dat wordt gebruikt voor PageRank. Gelukkig is hier wel wat aan te doen door het gebruiken van goede alt- en metatags en voorkomen van dubbele content.
Conclusie
Is een bepaalde extensie echt essentieel voor het functioneren van jouw webshop of gewoon leuk om erbij te hebben? Wegen de extra kosten en technische eisen van een uniek design voor jouw winkel op tegen de voordelen? Dit soort vragen zouden de leidraad moeten vormen bij het kiezen van extensies en thema’s.
Advies bij UX Maze
Wil je graag weten welke extensies en thema’s momenteel beschikbaar zijn voor Magento 2? En twijfel je nog over welke opties het beste passen bij jouw webshop? Schroom dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met UX Maze. Als erkend Magento-specialist maken wij je graag wegwijs in de nieuwe en boeiende wereld van Magento 2.