10 tips voor een betere Magento webshop vindbaarheid

Een belangrijke voorwaarde voor het succes van een webshop is natuurlijk de vindbaarheid. Om iets te verkopen en naamsbekendheid te verwerven moeten mensen immers wel op je website belanden.
Om de Magento webshop vindbaarheid te verbeteren biedt de back-end van Magento een aantal handige opties. Deze opties maken jouw webshop gemakkelijker herkenbaar voor zoekmachines. Hieronder volgen een tiental tips.
1) Zorg voor leesbare URL’s

Door een concrete productnaam of -omschrijving in de URL te vermelden vergemakkelijk je het herkenningsproces voor de bezoeker aanzienlijk.
Een URL als nl/kinderkleding/groene-jas scoort bijvoorbeeld beter dan een omschrijving waarin het laatste deel alleen bestaat uit een productcode of nummer. Magento biedt gelukkig de optie om via de tab URL Options URL’s te versimpelen.Door ‘No’ in te vullen bij het veld Add Store Code to Urls kan worden voorkomen dat er lastig vindbare winkelcodes in URL’s belanden.
2) Maak goed gebruik van metadata

Het wordt soms vergeten, maar ook afbeeldingen en video’s kunnen internetgebruikers naar een website dirigeren. Maak daarom gebruik van omschrijvende bestandsnamen voor de afbeeldingen op de webshop. Via Google Image Search kunnen relevante beelden aan de hand van een omschrijvende bestandsnaam veel gemakkelijker worden gevonden.
3) Voorkom dubbele content
Voor Google is het echter lastiger om te bepalen welke producten exact matchen met de zoekopdracht van de gebruiker, zeker wanneer de artikelen gebruikmaken van dezelfde titel en omschrijving.

4) Gebruik de Google XML Sitemap Generator
Om het werk te automatiseren en te voorkomen dat hij steeds op genereren moet drukken, kan een webshopbeheerder het aanmaken van een XML-sitemap ook automatisch laten gebeuren. Hoe vaak de instellingen aangepast moeten worden, hangt af van persoonlijke wensen en het type webshop.
5) Google Analytics integreren
Magento biedt via het configuratiemenu de mogelijkheid om analytics te integreren in een webshop en zo de verkoop- en marketingstrategie te optimaliseren.
6) Zorg voor een duidelijke hiërarchie

Hieraan kunnen vervolgens diverse deelonderwerpen worden ophangen die een treetje lager staan in de digitale paginahiërarchie. Een dergelijke structuur, die als ze goed wordt toegepast ook leesbare URL’s oplevert, werkt prima in Google.
7) Wees consistent in het bijwerken en updaten
Consistent nieuwe en goede content toevoegen is namelijk gunstig voor de SEO-ranking van een website. Dankzij de statistieken van Google Analytics wordt ook zichtbaar wanneer een groot deel van de doelgroep online actief is. Probeer activiteiten op dit surfgedrag af te stemmen.
8) Publicaties automatiseren op sociale media

Diverse onderzoeken hebben namelijk uitgewezen dat er correlatie bestaat tussen hoge posities in zoekmachines en aandacht op sociale media. Handmatig posten op Twitter, Facebook of Google+ is een (best wel tijdrovende) optie. Gelukkig zijn er ook tools (bijvoorbeeld Dlvr.it of Zapier) waarmee dit proces via de RSS feed van de website geautomatiseerd kan worden.
9) Maak goede landingspagina’s
Een landingspagina is het entreeportaal waardoor een bezoeker een website betreedt. In principe kunnen dit alle pagina’s zijn zoals de homepage (index.php), een productpagina, categorie of zelfs de contactpagina.
Omdat het voor een klant niet altijd prettig is om ellenlange verhalen te moeten lezen bij een product, de categorieweergave of een eenvoudige contactpagina, is het verstandig om aparte landingspagina’s in te zetten. Hier kan de webshopeigenaar een informatieve tekst kwijt met een groot aantal belangrijke zoekwoorden.
Voor Magento 2 wordt geadviseerd om tenminste 900 woorden te gebruiken en de pagina te verrijken met afbeeldingen en/of video’s. Landingspagina’s zijn via de optie ‘Pagina’s’ vrij gemakkelijk te maken in Magento. De landingspagina krijgt een plekje op Google door haar via het menuonderdeel ‘Statische blokken’ te linken in een footer.
10) Zorg voor een sterke welkomsttekst

Kies voor goede zoekwoorden en -zinnen (keywords) met een hoge (twee tot drie procent is een goede waarde), maar ook weer niet overdreven zoekwoorddichtheid. Let bij het schrijven van de tekst ook goed op de structuur en gebruik bij voorkeur kopteksten en subkoppen of alineaheaders.
Wil je ook meer organische bezoekers?
Wil je meer bezoekers via zoekmachines? Laten we samen jouw webshop verbeteren. Bel ons via 0318 24 00 49 of neem contact met ons op.