Wat zijn de voordelen van een responsive webshop?

Lang niet alle internetgebruikers maken nog exclusief gebruik van een traditioneel computerscherm. De moderne consument surft ook steeds vaker op nieuwere apparaten met vaak zeer uiteenlopende schermmaten zoals smartphones, tablets en smarttelevisies.

 

Een uitdaging dus voor moderne webshops. Een responsive webdesign kan in dit tijdperk van snelle technologische vooruitgang de sleutel zijn voor het aanbieden van een prettige gebruikservaring en goede content. Wat zijn de belangrijkste voordelen van een responsive webshop ten opzichte van een traditionele of mobiele website?

Wat is een responsive webshop?

De term Responsive Web Design werd in 2010 bedacht door Ethan Marcotte en maakt het mogelijk om een website of webshop in één enkele versie te optimaliseren voor verschillende schermresoluties.

 

De site voegt zich in zo’n geval dus naar de grootte van jouw scherm zonder dat dit ten koste gaat van de content en functionaliteit.

Voordelen van een responsive webshop

Geoptimaliseerd voor meerdere platformen

Een groot voordeel van een responsive webshop is dat er maar één website gemaakt hoeft te worden in plaats van meerdere versies (een voor elk type apparaat). De site wordt zo ontworpen dat ze zich aanpast aan het toestel en het gedrag van de gebruiker.

 

De bezoeker krijgt dus altijd dezelfde content te zien. Alleen de presentatie en bediening kan enigszins verschillen. Die optimalisatie voor alle platformen bespaart jou als ondernemer tijd en extra kosten.

 

Want omdat de shop zich automatisch aanpast aan het beeldscherm van de gebruiker, kunnen het onderhoud en eventuele (tekst)aanpassingen vanaf een centraal punt en met behulp van een enkel contentmanagementsysteem worden uitgevoerd.

Responsive webshops zijn goedkoper

Responsive webshops zijn in de regel ook goedkoper dan hun meer conventionele tegenhangers, terwijl ze ook garant staan voor een prettigere gebruikservaring op mobiele apparaten.

 

Omdat een responsive webdesign je productaanbod toegankelijk maakt voor alle denkbare gebruikers en applicaties, kun je de conversie op alle kanalen verhogen. En dat heeft op zijn beurt ook weer een positieve invloed op de klanttevredenheid en omzetcijfers.

Optimaal leesbare e-mails

Responsive design kan ook worden ingezet om de leesbaarheid van e-mails op de smartphone aanzienlijk te verbeteren.

 

De techniek zorgt ervoor dat tekstlinks en knoppen gemakkelijk bruikbaar blijven voor gebruikers die niet langer vertrouwen op een muis, maar via touchscreens navigeren met hun duim of wijsvinger.

Betere vindbaarheid

Een responsive webshop is ook beter vindbaar in zoekmachines. Sterker, een internetgigant als Google raadt het hebben van een responsive webdesign voor online-ondernemers zelfs sterk aan.

 

Bij het gebruiken van een responsive webshop blijft al jouw content op één domein. Hierdoor wordt het voor gebruikers een stuk gemakkelijker om naar de website te linken en content te delen.

 

Google kan de content van responsive webshops op zijn beurt weer efficiënter achterhalen en indexeren.

Toekomstbestendig design

Je webshop wordt steeds vaker op een breed scala aan verschillende schermen bekeken. Denk aan laptops, notebooks, computerschermen van uiteenlopende types en formaten, smartphones, tablets en smart-tv’s.
Behalve dat deze apparaten in diverse formaten verkrijgbaar zijn, kun je ze vaak ook nog draaien in een landschaps- of portretmodus. Het is bovendien aannemelijk dat er in de toekomst nog meer verschillende apparaten en formaten bij zullen komen.

 

Het voordeel van responsive design is dat je een toekomstbestendig systeem in handen hebt waarmee je nog jaren vooruit kunt.

Nadeel van responsive webdesign

Een van de weinige nadelen van een responsive webdesign is dat er vaak grotere afbeeldingen worden ingeladen dan strikt genomen noodzakelijk is. Het probleem is dat oudere browsers de techniek vaak niet (optimaal) ondersteunen.

 

Ook de prestaties (in ICT-termen meestal aangeduid als performance) van een responsive webshop moeten worden geoptimaliseerd omdat het mobiele netwerk bijvoorbeeld maar een beperkte snelheid heeft.

Waarom overschakelen op responsive?

Als je alles bij elkaar optelt, zijn de voordelen van een responsive webshop veel groter dan de beperkte nadelen. Omdat het leger aan schermen, platforms en apparaten waar jouw website op moet draaien alleen maar groeit, wordt responsive webdesign steeds meer de norm.

 

Omdat het leger aan schermen, platforms en apparaten waar jouw website op moet draaien alleen maar groeit, wordt responsive webdesign steeds meer de norm.

 

Ook de onlineverkoop van producten via smartphones en tablets vertoont de laatste jaren een explosieve groei. Mobiele kanalen bieden momenteel dus enorme kansen voor webshopeigenaren.

 

Responsive webdesign levert door zijn gebruiksgemak en universele karakter de beste handvatten voor het benutten van die commerciële groeimogelijkheden.

Responsive Magento webshop starten?

Heb je plannen om een responsive/mobielvriendelijk Magento 2 webshop te laten bouwen? Neem gerust contact met ons op of bel ons via 0318 24 00 49.