De voor- en nadelen van AMP voor Magento-webshops

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?
Hoe werkt de techniek?
AMP-HTML
AMP JavaScript libraries
AMP Google cache
AMP-componenten
- De eerste groep is built-in en vereist geen verdere bewerking vanuit de Javascript library. Voorbeelden zijn amp-img of amp-pixel.
- Om extended components te laten werken, moet je speciale JavaScript libraries gebruiken die vernoemd zijn naar de component-tag. Voorbeelden hiervan zijn amp-audio and amp-form.
- De experimentele componenten zijn wel al uitgebracht, maar nog niet geschikt voor wijdverspreid gebruik. Ze zijn nog niet uitgebreid getest en kunnen veel kinderfouten bevatten. Het kan dus dat deze componenten nog niet zo functioneren als de bedoeling is.
De voordelen van AMP
Lagere bounceratio’s
Advertentiecampagnes optimaliseren
Betere vindbaarheid
Meer zicht op je klanten
AMP’s geven je de mogelijkheid om een keur aan klanteninfo te ontsluiten. Het aantal clicks en conversies of de hoeveelheid nieuwe en terugkerende klanten; met AMP kun je het allemaal probleemloos meten. Daarnaast bieden AMP’s ingebouwde ondersteuning voor Google Analytics. Dit helpt je om nog meer klantgegevens te verzamelen en jouw dienstverlening perfect af te stemmen op de wensen van je mobiele bezoekers.
Te gebruiken op diverse platforms
De nadelen van AMP
Ondanks het imposante lijstje met voordelen, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De AMP-techniek heeft vanuit het oogpunt van Magento webwinkel ontwikkeling, en e-commerce in het algemeen, ook wel wat nadelen. Die pijnpunten willen we je natuurlijk niet onthouden.
Functionele beperkingen
Weinig support voor dynamische pagina’s
Je moet extra investeren in ontwikkeling
Afhankelijk van de Google-infrastructuur
AMP of niet?
Het is zeker niet nodig om de AMP-technologie toe te passen op alle pagina’s. Verstandiger is om alleen van statische pagina’s een AMP-versie te maken. Dit zijn dus pagina’s met niet-veranderlijke content, waarvan de inhoud niet afhangt van het klik- of surfgedrag van bezoekers. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om van het winkelwagentje of de checkout een Accelerated Mobile Page te maken. Dergelijke pagina’s zijn namelijk niet zo belangrijk voor SEO-doeleinden. Bovendien gebruiken ze veel maatwerk-JavaScript, wat vloekt met de AMP-beginselen.
- Product- en categoriepagina’s
- Pagina’s die zoekresultaten weergeven
- CMS-pagina’s
Hoewel Accelerated Mobile Pages zeker vanuit snelheids– en SEO-oogpunt een interessante ontwikkeling vormen, zitten er nog wat haken en ogen aan de praktische toepasbaarheid van de techniek. Het selectief toepassen van AMP binnen je Magento-shop biedt zeker kansen. Tegelijkertijd moet je je realiseren dat AMP (nog) niet geschikt is voor alle winkelpagina’s en je webshop (deels) afhankelijk maakt van de Google-infrastructuur.
Advies bij UX MAZE
Wil je meer weten over AMP en wat deze nieuwe ontwikkeling in internetland voor jouw Magento-webshop kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Bij UX Maze hebben we veel kennis van en ervaring met Magento. Bovendien zijn we goed op de hoogte van de allerlaatste trends binnen de e-commercebranche.