Een webshop beginnen: alles wat je nodig hebt

E-commerce zit in de lift. Een webshop beginnen wordt dus steeds interessanter. Hoewel fysieke winkels waarschijnlijk nooit helemaal uit het straatbeeld zullen verdwijnen, kopen we met zijn allen steeds meer en vaker online. Die trend komt ook duidelijk naar voren uit de cijfers. De coronacrisis heeft de reeds bestaande trend richting online kopen alleen maar versterkt. We zijn meer thuis en hebben dus ook vaker huishoudelijke of hobbygerelateerde spullen nodig. De digitale koopwoede blijft bovendien niet langer beperkt tot gebruikelijke piekperioden als Sinterklaas, Black Friday en Kerstmis, maar manifesteert zich eigenlijk het hele jaar door.

In het eerste half jaar van 2020 werd maar liefst 12 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen, een recordbedrag. Er kwamen in het tweede kwartaal van 2020 bovendien 800.000 e-shoppers bij ten opzichte van een jaar eerder. Vooral doe-het-zelfzaken, tuinwinkels, woonwinkels, supermarkten en grote marktplaatsen zagen hun omzet flink stijgen.

Ook rond de feestdagen werden de webshops rijkelijk bezocht en draaiden pakketbezorgers als Post.nl en DHL overuren. Ze drukten klanten dan ook op het hart om vooral vroeg te bestellen vanwege de verwachte stortvloed aan pakketjes en moesten tussen Sinterklaas en Kerstmis stevig opschalen om de drukte aan te kunnen.

Ondernemers die het goed aanpakken kunnen in het digitale tijdperk dan ook een goede boterham verdienen met een aantrekkelijke en snelle webshop. Maar wat heb je allemaal nodig om een webshop te maken en succes te boeken met je e-commerce? In dit artikel geven we je concrete tips voor het beginnen en (laten) bouwen van een webshop. We laten ook zien wat je nodig hebt om een vliegende start te maken in de dynamische en veelzijdige wereld van de webshops.

Een webshop beginnen: de redenen

De groei van het digitale winkelverkeer zorgt ervoor dat er nog steeds wekelijks nieuwe webshops bijkomen. Mensen en bedrijven kunnen verschillende redenen hebben om een webshop te beginnen. Soms is het een uit de hand gelopen hobby of een leuke bijverdienste naast de reguliere baan. Maar er zijn natuurlijk ook professionals en winkels of winkelketens die van origine vooral fysiek verkopen, maar inmiddels zien dat er op het vlak van e-commerce minstens zoveel of zelfs meer mogelijkheden liggen.

De drempel die je moet overstappen om een webshop te beginnen is de laatste jaren ook een stuk lager geworden. Er is genoeg betaalbare webwinkelsoftware beschikbaar waarmee je snel en zonder uitgebreide programmeerkennis een mooie shop in elkaar zet.

Webshop beginnen en regelgeving

Een webshop opzetten begint natuurlijk met voldoen aan de juiste regelgeving. Gelukkig zitten hier in Nederland weinig haken en ogen aan. Tenzij je verse voedselwaren of producten verkoopt waar je een vergunning voor moet hebben (wapens, vuurwerk), heb je doorgaans alleen een KvK-inschrijving nodig. En zelfs dit laatste is niet eens verplicht als je slechts een kleine webshop runt die hoogstens zorgt voor wat bescheiden neveninkomsten. In dat geval kun je jouw verdiensten gewoon bij de Belastingdienst opgeven als ‘overige inkomsten’.

Maar als je serieus werk wilt maken van het beginnen van een webshop en die ook actief wilt gaan promoten, is het wel zo verstandig om je bij de Kamer van Koophandel te registreren. Het is dan duidelijk wat je zakelijke verplichtingen tegenover de klant zijn, terwijl er ook geen belemmeringen meer zijn om snel door te groeien. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling als klanten je zien als een serieuze onderneming.

Het aanvragen en voeren van een webshopkeurmerk (Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk) geeft je winkel een nog betrouwbaardere uitstraling. Je webshop voorzien van een keurmerk laat ook zien dat je voldoet aan hoge servicestandaarden op het gebied van kostentransparantie, garantie, bedenktijd, klachtenbemiddeling en privacy.

De eerste bouwstenen: domeinnaam, webhosting, software en producten of diensten, onlinemarketing, levering/verzending en klantenservice

Een webshop opzetten is te vergelijken met het bouwen van een huis: je begint met het leggen van een degelijk fundament en het (laten) bouwen van een goed geraamte. Die basis rust op een viertal pijlers die we in de volgende paragrafen nader bespreken.

Domeinnaam

Om een webshop te kunnen beginnen heb je allereerst een domeinnaam nodig. Een goede domeinnaam draagt bij aan de herkenbaarheid van je webshop en verbetert ook de vindbaarheid van je winkel. Je kunt echter niet zomaar elke domeinnaam kiezen die in je opkomt. Veel goede domeinnamen zijn al bezet of alleen te verkrijgen door auteursrechten te betalen. Ben je echt gebrand op een bepaalde domeinnaam die al in gebruik is? Dan kun je die overkopen van de eigenaar of kiezen voor een verwant nichedomein.

Een domeinnaam staat in principe los van de hosting, al bieden Magento en WooCommerce de twee aan in één pakket. Je registreert dan eerst het domein (via een partij als mijndomein of TransIP) en kiest vervolgens het juiste hostingpakket.

Het geheim achter een goede domeinnaam

Maar wat is nu eigenlijk het geheim achter een goede domeinnaam? Let in elk geval op de volgende aandachtspunten.

  1. Een domeinnaam moet een associatie oproepen met je markt en doelgroep. Fashionchick.nl is bijvoorbeeld een prima voorbeeld. Je weet gelijk wat (mode) er aan wie (vrouwen) wordt verkocht.
  2. Probeer een of enkele keywords in de domeinnaam te verwerken, zeker als je nog een jonge webshop hebt en over een beperkt budget beschikt. Neem als speelgoedverkoper bijvoorbeeld een naam die het woord ‘toys’ of ‘speelgoed’ herbergt.
  3. Kort en krachtig heeft de voorkeur. Mensen onthouden je domeinnaam sneller en je bent makkelijker te vinden.
  4. Heb je ook een fysieke winkel? Dan wil je natuurlijk een domeinnaam die zo dicht mogelijk in de buurt komt van de naam van je fysieke winkel. Zo blijft het duidelijk. overzichtelijk en herkenbaar voor de klant.
  5. Kies de juiste extensie (de code achter de domeinnaam). Richt jouw webshop zich uitsluitende op de Nederlandse markt. Kies dan voor de extensie .nl. Wil je ook je vleugels uitspreiden naar de rest van Europa en de wereld? Dan kun je beter kiezen voor .com, .eu of .net. 

Een goede domeinnaam is ook eenvoudig uit te spreken en te schrijven. Probeer het gebruik van streepjes, trema’s en andere symbolen daarom zoveel mogelijk te beperken.

Webhosting

Het volgende aandachtspunt is de webhosting. De moderne online-koper is behoorlijk kritisch en heeft zeker geen engelengeduld. Laden de pagina’s van je shop te traag? Dan staat de concurrentie een muisklik verderop klaar om de concurrentie met open armen te verwelkomen. Snelle laadtijden hebben bovendien een positieve invloed op je conversiepercentages (de experts schatten dat je conversiepercentage met zo’n 7 procent daalt bij elke extra seconde die een bezoeker moet wachten) en rankings in Google.

Opties webhosting

Je hebt als webshopeigenaar de keuze uit diverse typen hosting.

  • In het geval van shared hosting deel je serverruimte en resources met andere gebruikers. Shared hosting is voordelig, maar wel gekoppeld aan een relatief hoge kans op downtime en lange laadtijden.
  • Kies je voor dedicated hosting? Dan hoef je jouw server niet met anderen te delen. Duurder, maar wel betrouwbaarder en in de regel sneller dan shared hosting.

Cloud hosting gaat uit van het principe ‘pay as you go’. Dit betekent dat je alleen betaalt voor de ruimte en resources die je gebruikt. Het grote voordeel: je kunt makkelijk opschalen als je webshop snel groeit. Als je zelf technisch niet zo goed onderlegd bent, is het handig om deze vorm van hosting uit te besteden aan een serviceprovider.

Wat voor jou de beste optie is, hangt af van je behoeften, wensen en budget. Heb je een kleine shop en bescheiden groeiambities? Dan red je het met shared hosting prima. Wil je snel groeien en van e-commerce je professie maken? Dan ben je vermoedelijk al snel toe aan dedicated hosting of cloudhosting. Misschien wel een flinke investering, maar wel eentje die zich uiteindelijk terugbetaalt.

Welke hosting je ook kiest, er zijn een paar zaken die zeker op orde moeten zijn. Zorg er in elk geval voor dat je geregeld back-ups maakt van je webshop. Als zich dan een calamiteit voordoet, kun je altijd terug naar de vorige versie van je shop. Ook een SSL-certificaat is tegenwoordig een vereiste. Zo’n certificaat vormt een extra beveiligingslaag omdat het de informatie versleutelt die jouw webshop met de klant uitwisselt. Hackers krijgen dan niet de gelegenheid om persoons- en betalingsgegevens in te zien als iemand een aankoop doet in je webwinkel.

Software

De software vormt het kloppende hart van je webshop. Goede software regelt de meeste complexe en technische zaken die komen kijken bij het managen van een webshop automatisch. Gelukkig is het aanbod aan platforms en ondersteunende software meegegroeid met de toenemende populariteit van e-commerce en heb je vandaag de dag de keuze uit diverse goede oplossingen.

Als beginner heb je waarschijnlijk nog niet het budget om een duur designbureau in te schakelen dat je webshop helemaal en tot in de kleinste details op maat bouwt. Gelukkig creëer je met de onderstaande webshop ook moeiteloos iets heel moois.

WooCommerce 

WooCommerce is een populaire en gratis WordPress-plugin die in Nederland door een dikke 40 procent van de webshops wordt gebruikt. Het is een prima oplossing voor de beginnende webshopeigenaar. De enige maandelijks terugkerende kostenpost is het bedrag dat je betaalt voor de hosting.

Magento 

Magento levert een enorm krachtig softwarepakket en is sinds de lancering van Magento 2 alleen nog maar beter geworden. Het platform is de beste keuze voor grote webshops die een groot productassortiment aanbieden en vele duizenden bezoekers per maand trekken. Je kunt bovendien rekenen op een uitgebreid aanbod aan extra extensies en plug-ins. Ook de expertise en feedback van een grote gebruikerscommunity is waardevol. 

Magento is wel een zwaar pakket dat veel vergt van je hosting. Bovendien heeft het ook een steile leercurve, waardoor je webshop niet binnen een oogwenk ‘up and running’ is. De community-editie (open source) is gratis. Als je shop en klandizie groeit, biedt de betaalde enterprise-editie veel extra mogelijkheden.

Shopify

De software van Shopify zit goed in elkaar, is behoorlijk gebruiksvriendelijk en heeft een behoorlijk actieve community. Omdat je per klant en verkoop een percentage bovenop de pakketprijs betaalt (het goedkoopste pakket kost 30 euro), kan de rekening wel stevig oplopen als je snel groeit of dure producten verkoopt

Shopware

Shopware is het grootste en populairste e-commerceplatform in Duitsland en speelt zich de laatste jaren ook in steeds meer andere Europese landen prominent in de kijker. Het platform is specifiek ontwikkeld voor (middel)grote webshops en sterk visueel ingestelde webwinkels. Zo kun je met het platform fraaie ‘virtuele etalages’ bouwen om je productassortiment te showen. Shopware is betaalbaar, maar qua features en support beperkter dan Magento en Shopify.

Lightspeed

Met de betaalde software van Lightspeed huur je eigenlijk een webshop die al zo goed als af is. Het goedkoopste pakket kost je 50 euro per maand. Wil je meer producten toevoegen en het aantal thema’s en plug-ins uitbreiden? Dan betaal je daar vaak extra voor.

Uiterlijk en design van de webshop

Je hebt de techniek op orde. Mooi, nu is het tijd om je shop te vullen met de juiste producten en die onder de aandacht van de bezoeker te brengen. Hiervoor is het allereerst belangrijk dat je jouw doelgroep goed kent en voldoende afbakent. Welke mensen zijn geïnteresseerd in je producten? En welke range aan producten wil je inzetten? Ga je voor een breed aanbod of verregaande specialisatie?

Vervolgens is het zaak om je producten onder te brengen in goede categorie- en productpagina’s. Zorg er vooral voor dat producten in logische categorieën staan en de categoriepagina’s overzichtelijk zijn en een herkenbare huisstijl hebben. De productpagina’s moeten vooral volledig (duidelijke productnaam en -omschrijving met keywords) en visueel uitnodigend (goede foto’s, een pakkende sfeerimpressie) zijn.

Betaalmogelijkheden

Een goede webshop stelt een bezoeker ook in staat om snel en gemakkelijk af te rekenen. Het integreren van betaalmogelijkheden in je webshop is daarom de volgende stap. Zet hierbij in op diversiteit. Een breder spectrum aan betaalopties vergroot de kans dat een klant het betaalmiddel van zijn of haar voorkeur terugvindt in jouw webshop.

Onder Nederlandse klanten is iDEAL bijvoorbeeld enorm populair. Maar als je ook op Belgische en Duitse klanten mikt, is het een goed idee om ook Bancontant en Sofort als betaalmogelijkheid aan te bieden. Kijk daarnaast ook naar universeel-internationale oplossingen als PayPal, Google Pay, Apple Pay en de bekende creditcards.

Je kunt iDEAL gewoon aanvragen via je bank, maar de oplossing, net als veel van de andere betaalopties, ook in je webshop integreren via betaalproviders als Mollie, TargetPay, Sisow, Buckaroo of Icepay. Je betaalt dan meestal een vast bedrag per maand en transactiekosten per betaalmethode.

Onlinemarketing

De eerste stappen zijn gezet: je webshop is in de lucht en helemaal ingericht. Maar om serieus commercieel succes te boeken en bekendheid te vergaren, is het natuurlijk ook zaak om je webshop te promoten. Kennis van internetmarketing en social media komt dan uitstekend van pas. Maak slim gebruik van AdWords, social media, kranten, mond-tot-mond reclame en je eigen netwerk.

Zorg er daarnaast voor dat je website aangemeld is bij de belangrijkste zoekmachines en probeer daar hoog in de ranglijsten te komen door goed zoekwoordenonderzoek en het creëren van waardevolle content. Met een klein budget kun je geen grootse marketingcampagnes houden, maar er zijn tegenwoordig zowel on- als offline genoeg creatieve manieren om je webshop te promoten!

Webshop beginnen: levering en verzending

Je webshop staat online en de eerste bestellingen stromen binnen. Het volgende aandachtspunt is de logistiek. Hoe krijg je de order snel en veilig bij de klant? Denk er goed aan dat mensen vooral online bestellen vanwege het gemak en de tijdsbesparing. Ze verwachten dus dat ze een bestelling snel en goed verpakt ontvangen. Komen producten licht beschadigd aan? Of duurt het (te) lang voordat de klant zijn bestelling ontvangt? Dan klikt hij  de volgende keer door naar de concurrent.

Om de logistiek op orde te brengen is het belangrijk dat je al in een vroeg stadium gaat kijken naar de mogelijkheden die de diverse pakketbezorgers bieden. Hoe zit het met de snelheid? Welke kosten rekenen de diverse bezorgdiensten? En wat zijn de voorwaarden die ze stellen aan een samenwerking? Zorg er ook voor dat je de logistieke kosten van het verpakken en verzenden van je bestellingen van meet af aan budgetteert. Veel beginnende webshopeigenaren onderschatten de kosten die gemoeid zijn met leveren en verzenden .

Klantenservice

Als klant verwacht je ook nazorg van een webshop. Een moderne verkoper moet goed en snel antwoorden op vragen en een fair en coulant retourbeleid hanteren. Zorg er dus voor dat dit goed geregeld is. Bied klanten de mogelijkheid om via diverse kanalen (e-mail, telefoon, app, chatbots, klantenportaal) contact met je op te nemen en antwoord snel. Een goede klantenservice maakt vaak het verschil tussen een middelmatige en goede webshop.

Een webshop opzetten? UX Maze helpt je verder

Je ziet, voor het beginnen van een webshop heb je niet heel veel nodig. Het vinden van de ideale formule voor commercieel succes en optimale conversie is echter vaak een een stevige uitdaging. Bij UX Maze hebben we volop ervaring met het bouwen en optimaliseren van diverse typen webshops.

Vanuit die expertise helpen wij je dolgraag met het uittekenen van een strategie waarmee jij het beste uit jouw webshop haalt. Benieuwd naar de mogelijkheden. Bel ons gerust op +31 (0) 318 24 00 49 of stuur een mail naar info@uxmaze.nl. We leren je graag kennen!