tips-webshop-conversie-verhogen webshop-conversie-optimalisatie

15 tips om de conversie van je webshop te verhogen

Je bent de trotse eigenaar van een webshop en al een poosje actief op het internet. Toch zit er maar een langzame groei in het aantal bezoekers en verkopen.

Hoe kun je het conversieproces versnellen en de weg inslaan naar meer omzet? Hieronder volgen waardevolle tips waarmee je het succes van jouw webshop kan vergroten. Deze 15 tips zorgen voor het verhogen van jouw webshop conversie.

Verhoog de betrouwbaarheid van je webshop

webshop-security

In een wereld van razendsnelle internetverbindingen en groeiend internetconsumentisme stellen potentiële klanten steeds hogere eisen aan een webshop. Betrouwbaarheid is daarbij een belangrijke factor.

Keurmerken, SSL-certificaten, bedrijfs- en contactgegevens, garantievoorwaarden en de mogelijkheid om producten bij ontevredenheid kosteloos te retourneren zijn bijvoorbeeld elementen die het klantvertrouwen aantoonbaar vergroten.

Ook zaken als de gekozen vorm, lay-out (gebruikte kleuren, positionering en grootte van de knoppen etc.) en navigatiestructuur beïnvloeden de mate van fiducie die mensen hebben in een webshop.

Ken je doelgroep

Kennis van je doelgroep is een belangrijke voorwaarde voor een goedlopende webshop. Mik je vooral op een jong publiek? Dan is het verstandig om voor een informele tone of voice te kiezen.

webshop-doelgroep-bepalen

Wat oudere professionals worden daarentegen vaak liever aangesproken met u. Ook bij het maken van productomschrijvingen is het verstandig om altijd het profiel van de klant in het achterhoofd te houden.

Bestaat je doelpubliek vooral uit klanten met een basaal, hooguit algemeen beeld van de producten die je verkoopt? Of zijn het mensen met specialistische kennis die precies weten waar ze naar op zoek zijn? Door de inhoud en moeilijkheidsgraad van de beschrijvingen exact af te stemmen op de doelgroep, groeien de verkoopkansen.

Geef klanten persoonlijke kortingen

Persoonsgebonden marketing heeft de toekomst. Het aanbieden van korting op een artikel of bestelling is een hulpmiddel dat mensen vaak het laatste zetje kan geven bij het wel of niet doen van een aankoop

Fanplayr is een platform dat webshopeigenaren in staat stelt om speciale aanbiedingen aan afzonderlijke klanten te doen.

persoonlijke-korting

Bied klanten een tweede kans

Klanten vinden het vaak fijn om rond te neuzen op een webshop. Tijdgebrek of tussentijdse afleidingen kunnen er echter toe leiden dat ze de site tussendoor wegklikken. De artikelen in hun winkelmandje zijn dan ook weg. Door klanten een second chance te geven, kun je het verlies aan sales beperken.

Stuur bezoekers een e-mail met een link die leidt naar het winkelmandje met geselecteerde producten. Zo kunnen ze alsnog hun producten afrekenen door het betaalproces te doorlopen en af te ronden. Een tweede kans voor de klant en uw webshop dus!

Lever maatwerk

design-opmaat

Het verhogen van de conversie begint vaak met een unieke webshop die maatwerk levert. Probeer het design, de huisstijl en navigatie precies af te stemmen op de wensen van de klant. Zit je in de modebranche? Dan spreekt een vlot, snel en strak design waarschijnlijk aan.

Een webshop die bijvoorbeeld computers en andere technologische apparatuur verkoopt, doet er verstandig aan om ook gedetailleerde productspecificaties en vergelijkingen tussen diverse modellen te presenteren.

Gebruik positieve namen in productteksten

postive-words

Neuromarketeers hebben aangetoond dat het gebruiken van positieve woorden in productteksten een positief effect heeft op de conversie van een webshop.

De klant wordt eerder geprikkeld door woorden als ‘goed’, ‘hoogwaardig’ of ‘comfortabel’ dan door begrippen met een negatievere connotatie zoals ‘weinig’ en ‘geen’.

Less is not more

De gevleugelde uitspraak ‘less is more’ gaat meestal niet op voor webshops. Zo scoren langere teksten vaak beter in Google. Maar zeker bij productomschrijvingen is een wat langere tekst ook een stukje extra service.

Je hebt immers geen medewerkers die de koper te woord kunnen staan. Met een uitgebreide, maar tevens vlot geschreven en prettig leesbare productomschrijving, worden prangende vragen van de klant toch beantwoord. Zo verdwijnt de factor onduidelijkheid als een mogelijke hinderpaal voor een aankoop.

Wees duidelijk over de kosten en ondersteunde betaalmethoden

betaalmethodes

Niets is zo vervelend als een lange en onduidelijke zoektocht naar de betaalwijzen die een webshop ondersteunt.

Zorg er dus voor dat de kosten en geaccepteerde betaalmethoden snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website. De kans dat een bezoeker het bestelproces ook daadwerkelijk afrondt, groeit zo aanzienlijk.

Zorg voor een snel en overzichtelijk afrekenproces

afrekenpaginas

Afrekenen is de laatste stap in het bestelproces. Maak het afrekenproces duidelijk, overzichtelijk en snel.

Zo komt de klant niet voor onaangename verrassingen (bijkomende kosten die niet zichtbaar zijn aan het begin van het bestelproces) te staan en zal hij of zij ook minder snel geneigd zijn om weg te klikken.

Ook een ‘keep cart alive-functie’ draagt bij aan het vereenvoudigen van het bestelproces. Dit houdt in dat een klant ook in de afrekenfase nog de mogelijkheid heeft om terug te gaan naar de webshop en iets extra’s uit te zoeken. De al aangemaakte winkelwagen blijft tijdens het proces intact.

Gebruik conversiewaarde- en kostenstatistieken

roi-magento-webshop

Conversiewaarde- en kostenstatistieken geven snel inzicht in zogenaamde returns on investment (ROI).

Ze meten de waarde per conversie en leveren zo vaak nieuwe inzichten op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een product weinig succesvol lijkt als je kijkt naar de verkochte aantallen in absolute zin. Maar wellicht is de conversiewaarde (de winst vergeleken met de investering) wel hoog.

Gebruik e-mail

De e-mail is nog lang niet passé. Onderzoek toont aan dat e-mails nog steeds de belangrijkste bron van digitaal verkeer zijn. Een gepersonaliseerde en inhoudelijk sterke commerciële mail is nog altijd een prima middel om mensen attent te maken op je webshop en aan te sporen tot een aankoop.

Zorg voor toegankelijke contactformulieren

contactform

Een te lang of moeilijk contactformulier kan een ware conversiekiller zijn. Zorg er vooral voor dat je alleen naar de meest noodzakelijke gegevens vraagt. Laat de rest achterwege of maak de overige velden optioneel. Met een sterretje kun je op overzichtelijke wijze aangeven welke velden verplicht zijn.

Bouw een zoekfunctie in

webshop-zoeken

Veel internetgebruikers ervaren een zoekfunctie op een website als een prettig hulpmiddel. Zo’n handvat maakt het vinden van het ideale product net wat gemakkelijker. Bovendien levert de zoekfunctie jouw als webshopeigenaar ook nuttige info op.

Met Google Analytics is het mogelijk om precies te achterhalen welke zoekopdrachten iemand heeft uitgevoerd. Die gegevens bieden legio kansen voor content- en conversie-optimalisatie.

Creëer geoptimaliseerde landingspagina’s

SEO-optimalisatie is een term die de meeste webshopeigenaren inmiddels wel bekend in de oren klinkt. Toch wordt nogal eens vergeten om voor de belangrijkste zoekwoorden specifieke landingspagina’s te maken

Internetgebruikers die de gebruikte zoekterm gelijk tegenkomen op de bestemmingspagina zijn namelijk eerder geneigd om verder te lezen, door te klikken en uiteindelijk te converteren.

Blijf testen

Last, but not least: test wat in de praktijk wel of juist niet werkt. Door te experimenteren met verschillende verschijningsvormen van je webshop, kun je met een A/B-test bijvoorbeeld de impact van wijzigingen toetsen en uitproberen welke versie de hoogste conversie en klanttevredenheid oplevert.

Tests met zes tot tien onderwerpregels werken nog beter en leveren vaak conversieverhogingen tot wel zeventien procent op. Conversie-optimalisatie in optima forma dus.

Wil je ook meer bestellingen?

Wil je meer bestellingen via jouw webshop? Laten we samen jouw webshop verbeteren. Bel ons via 0318 24 00 49 of neem contact