Webshop naast een fysieke winkel: wat zijn de belangrijkste voordelen?

Je runt al een tijdlang een fysieke winkel, maar hebt nog geen goed verkoopkanaal om je producten ook online aan de man te brengen. Zeker in het huidige shop klimaat is dat een gemiste kans. Het aantal mensen dat online koopt neemt namelijk al jaren gestaag toe.

 

In 2017 bedroeg de omzet van Nederlandse webwinkels die producten en/of diensten verkochten bijvoorbeeld 22,5 miljard euro, een groei van 13 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook het aantal aankopen dat gedaan wordt met mobiele apparaten zoals smartphones en tablets groeit.

 

Een webshop kan dus ook voor eigenaars van een fysieke winkel een prima manier zijn om het klantenbestand flink uit te breiden. Maar bij het succesvol lanceren en onderhouden van een webshop komt wel het een en ander kijken. In dit blogartikel tonen we hoe je het beste haalt uit de potentieel gouden combinatie van een fysieke winkel en webshop.

De voordelen van een webshop

Het onderhouden van een webshop naast je reguliere, fysieke winkel heeft vanuit verkooptechnisch oogpunt een aantal belangrijke voordelen. We zetten de belangrijkste voor je op een rij en laten zo zien hoe een webshop je conversie en omzet kan verhogen.

Je bereikt een groter publiek

Een goede webshop verhoogt je zichtbaarheid, zowel op lokaal als (inter)nationaal niveau. De webshop is een extra verkoopkanaal dat je in staat stelt om je assortiment ook onder de aandacht te brengen van mensen die verder weg wonen en normaliter niet gauw in je fysieke winkel terecht zouden komen.

 

Het feit dat een webshop 24 per dag bereikbaar is, vormt daarbij een extra voordeel en geeft een grote groep extra mensen gemakkelijk toegang tot jouw assortiment.

Makkelijker je assortiment uitbreiden

Wellicht heb je jouw oog laten vallen op een fraaie nieuwe productlijn, maar ontbreekt de ruimte om al die artikelen in je fysieke winkel uit te stallen. Of wellicht wil je eerst uitproberen of die nieuwe producten wel aanslaan. In zo’n geval biedt een webshop uitkomst op de webwinkel kun je producten toevoegen voordat je ze in de fysieke zaak zet. Dit geeft je de kans om het assortiment snel en zonder het maken van extra kosten uit te breiden.

Verkoopproces automatiseren

Het grote voordeel van een webshop is dat klanten zelf de producten van hun keuze kunnen bestellen en afrekenen. Dit bespaart jou dus tijd en moeite omdat je minder telefonisch of via de mail geplaatste bestellingen hoeft te verwerken.
Je kunt klanten ook nog de extra optie aanbieden om hun online-bestelling af te halen in je fysieke winkel. Zo bied je het beste van twee werelden en laat je klanten zowel kennismaken met je webshop als je fysieke zaak.

Gemakkelijker vervolgbestellingen realiseren

Een webshop maakt het gemakkelijker om vervolgbestellingen te realiseren. Kopers kunnen zich tijdens het bestellen bijvoorbeeld inschrijven voor een via e-mail verstuurde nieuwsbrief. Via dit medium kun je gemakkelijk updates en speciale aanbiedingen aan klanten sturen.

 

Een goede manier om klantenbinding te realiseren en loyaliteit af te dwingen. Een webshop biedt daarnaast extra mogelijkheden tot cross-selling en upselling.

Verkoopstatistieken worden inzichtelijker

Een webshop stelt je in staat om snel en betrekkelijk eenvoudig waardevolle data te verzamelen. Welke pagina’s en producten genereren hoge conversiecijfers? Waar en wanneer haken klanten af? Welke producten zijn de toppers binnen het assortiment? Al die informatie kun je gebruiken voor het verder optimaliseren van je dienstverlening, fysieke winkel, webshop en assortiment.

Fysiek en online vullen elkaar aan

Fysiek en online vullen elkaar in veel gevallen perfect aan. Veel consumenten gebruiken in eerste instantie het internet om producten te vinden of meer informatie over een bepaald artikel in te winnen. Maar ze willen het niet altijd direct kopen.

Zeker als het om dure spullen of collector’s items gaat, wil de klant een item vaak eerst zien, voelen of uitproberen. In zo’n geval is de webshop vaak het pad naar een bezoek aan en aankoop in je fysieke winkel.

Het starten van een webshop

Het opstarten van een succesvolle webshop is wel iets dat je niet zomaar even doet. Het is dan ook verstandig om duidelijk in kaart te brengen wat je wil voordat je overgaat tot het lanceren en uitbaten van een webshop. Tijd dus om te kijken naar de belangrijkste aandachtspunten bij het opstarten van een webshop naast je fysieke winkel.

Het kiezen van een e-commerceplatform en software

De eerste, en waarschijnlijk ook belangrijkste stap bij het opstarten van een webshop is het selecteren van het meest geschikte e-commerceplatform en de juiste software. Bij het kiezen is het verstandig om in elk geval rekening te houden met de onderstaande aandachtspunten.

  1. Welke designmogelijkheden biedt de software? Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een standaard template of thema dat in de buurt komt van jouw wensen. Met enkele aanpassingen kan de webwinkel nog wat beter op je persoonlijke voorkeuren worden afgestemd. Wil je volstrekte uniciteit en een webwinkel met een geheel eigen look en feel? Dan kun je ook kiezen voor maatwerk. Dit is wel duurder, technisch ingewikkelder en tijdrovender.
  2. Is een platform zoekmachinevriendelijk?
  3. Hoe gebruiksvriendelijk zijn de software en backend van het e-commercesysteem dat je gebruikt? Dit is natuurlijk heel belangrijk bij het uitvoeren van basishandelingen zoals het toevoegen of verwijderen van producten, het inzien en verwerken van bestellingen, het bewerken van inhoud en klantgegevens en het toevoegen van betaalmethodes.
  4. Is het platform gericht op mobiel gebruik? Die vraag is tegenwoordig belangrijker dan ooit omdat steeds meer mensen webshops bekijken op en bestellingen doen met de smartphone of tablet.
  5. Kies een goede payment service provider. Hoe meer betaalmogelijkheden je webwinkel ondersteunt, hoe aantrekkelijker hij wordt.
  6. Ook de omgeving waarbinnen je webshop draait is belangrijk. Daarbij heb je ruwweg twee opties: een hosted-omgeving of open source. Als je voor de hosted-optie kiest, betaal je, meestal in de vorm van abonnementskosten aan een hostingprovider, voor de hosting van de webwinkel en modules die je gebruikt. In het geval van open source is de broncode openbaar en gratis. Je kunt hem dus gewoon vrijelijk downloaden en gebruiken. Je bent dan wel zelf verantwoordelijk voor het vinden van een goede hostingpartij en het uitvoeren van updates aan de webwinkel. Het belangrijkste voordeel van een hosted-webshop is dat je hostingpartner in dat geval zorgt voor het technische onderhoud van je winkel.

De huidige e-commercemarkt biedt volop keuzemogelijkheden. WooCommerce, CCV Shop, Lightspeed of Mijnwebwinkel zijn bijvoorbeeld populaire systemen. Ze bieden allemaal legio functionaliteiten en hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen (Mijnwebwinkel is bijvoorbeeld betrekkelijk goedkoop, maar wat aan de beperkte kant als je een middelgrote tot grote webshop hebt). Magento 2 is de beste keuze als je veel waarde hecht aan schaalbaarheid en optimaal voorbereid wilt zijn op een snelle groei van je webshop en klantenbestand. Vooral Magento 2 is een erg veelzijdig e-commercepakket waarmee heel veel mogelijk is.

Aandacht voor SEO

Een webshop is met name een goede aanvulling op je fysieke winkel als hij goed vindbaar is. SEO (search engine optimalization) is daarom een niet te verwaarlozen sleutelbegrip. Met name Google is een machtig instrument om nieuwe doelgroepen te bereiken en zo extra klanten te werven.

  1. Voer allereerst een zorgvuldig zoekwoordenonderzoek uit en voorzie de producten in je shop en de content op de site van de juiste keywords en pakkende metabeschrijvingen.
  2. Maak gebruik van sociale media. Dat kan bijvoorbeeld door het plaatsen van advertenties en aanbiedingen, het houden van acties of het delen van relevante berichten die betrekking hebben op jouw vakgebied of productgroep. Het is daarbij wel van belang dat je de dialoog zoekt met de klant. Geef hem de gelegenheid om te reageren of productervaringen te delen, bijvoorbeeld door middel van reviews. De communicatie via sociale media kun je eveneens goed gebruiken om je fysieke winkel onder de aandacht te brengen.

Strategie kiezen

Het starten en uitbouwen van een webshop vereist een goede strategie. Plannen en durven zijn twee belangrijke pijlers waarop een geslaagde aanpak vaak rust. Ondernemen is allereerst experimenteren. Juist door dingen te experimenteren, te analyseren en daarvan te leren, ontdek je of een bepaalde strategie wel of niet succesvol is. Zeker als je ook een fysieke winkel hebt, en dus niet compleet afhankelijk bent van de inkomsten uit je webshop, is er vaak sprake van de nodige experimenteerruimte. 

 

Het kan best zo zijn dat je soms geld spendeert aan marketingkanalen, promotiemateriaal of productlijnen die je achteraf weinig opleveren of zelfs geld kosten. Toch moet dit je er niet van weerhouden om out of the box te blijven denken, zo nu en dan gecalculeerde risico’s te nemen en in je webshop te investeren. Ondernemen betekent namelijk actief zoeken naar manieren om jouw shop en producten nog beter op de kaart te zetten!

 

Het opzetten van een webshop die aan je persoonlijke wensen en smaak voldoet kost ook tijd. Veel tijd. Reken er gerust op dat je een aantal avonden/ochtenden in de week of een volledig weekend bezig bent met het geheel naar jouw smaak inrichten van de webwinkel.

En dan gaat het alleen nog maar om het creëren van de huisstijl. Je webshop bevat in dat stadium dus nog geen producten of productomschrijvingen. De volgende stap is het maken van categorieën en invoeren van producten. Breng goed in kaart hoeveel tijd je kwijt bent met het vormgeven en vullen van je winkel voordat je een webshop start. Dit voorkomt vervelende verrassingen en tijdnood!

Succesvolle marketing

Als je webwinkel eenmaal online staat, is het tijd om de marketingmachine te laten draaien. Je wilt de mensen immers wel attent maken op je nieuwe webshop! Door online marketing serieus te nemen, kan de combinatie fysieke winkel-webshop uitgroeien tot een gouden twee-eenheid.

Zorg voor goede productbeschrijvingen

Goede en unieke productbeschrijvingen (kopieer dus niet de teksten van de fabrikant) bevorderen de verkoop. Zorg voor beknopte en heldere productteksten die de kern raken. De beschrijving moet de lezer een goed beeld geven van het item dat hij bekijkt. Wat haal ik in huis en wat zijn de belangrijkste specificaties en eigenschappen van het artikel?

Neem ook de belangrijkste keywords op in de beschrijvingen. Een goede producttekst zorgt er idealiter voor dat de bezoeker het gevoel krijgt genoeg te weten over het artikel (voordelen en eventuele nadelen) om een keus te kunnen maken, maar tegelijkertijd ook zin krijgt om het product direct aan te schaffen.

Wees zichtbaar in de regio

Zichtbaar zijn in je vestigings- of verzorgingsgebied is belangrijk, zeker als je ook nog een fysieke winkel hebt. Richt de webshop dan ook gedeeltelijk op de eigen regio, bijvoorbeeld door ook je fysieke winkel- of afhaaladres prominent te vermelden. Je kunt ook een Mijn bedrijf-profiel aanmaken binnen Google. Zo weet Google precies waar jouw zaak zich bevindt en wordt de winkel beter vindbaar op Google Maps.

Maak gebruik van remarketing

De meeste consumenten gaan niet gelijk bij hun eerste bezoek aan een webwinkel al over tot een aankoop. Veel bezoekers gaan eerst op onderzoek uit, bijvoorbeeld om prijzen en leveringsvoorwaarden te vergelijken of te kijken welke webwinkel de prettigste navigatiestructuur heeft. Hier kun je gebruik van maken middels remarketing.

Door advertenties te tonen aan de websitebezoekers, bijvoorbeeld in de vorm van een banner,  voorzie je potentiële klanten van een handige reminder. Het aantal conversies bij remarketingadvertenties ligt vrij hoog omdat de doelgroep de shop al eens heeft bezocht.

Personaliseer

In een tijd waarin webwinkels als paddenstoelen uit de grond schieten en het aanbod groter is dan ooit, is personalisatie van groot belang. De moderne klant hecht steeds meer waarde aan ‘bedrijven met een gezicht’. Maak bijvoorbeeld in mailuitingen of video’s gebruik van een paar vaste gezichten, bijvoorbeeld medewerkers van je fysieke winkel, om je webshop een gezicht te geven.

Daarnaast kun je individuele klanten op zijn tijd verrassen met gepersonaliseerde aanbiedingen. Personalisatie zorgt ervoor dat klanten zich speciaal voelen en vormt daarom een goed bindmiddel. Je wekt vertrouwen op en geeft klanten een kijkje in jouw keuken.

Beloon trouwe klanten en volgers

Na verloop van tijd is de kans groot dat je trouwe klanten opbouwt. Maak van deze klanten fans door ze af en toe wat extra’s te bieden in de vorm van een gratis product, gepersonaliseerde aanbieding, kortingsbon of stukje extra service. Juist door trouwe klanten wat meer te bieden dan ze verwachten, creëer je fans. Vooral die loyale volgers van jouw webshop zijn goud waard. Ze zijn meestal minder prijsgevoelig en bevelen je zaak ook actief aan bij anderen.

Bloggen en linken

Goede productpagina’s vormen natuurlijk het hart van je webshop en tevens een goed portaal om bezoekers kennis te laten maken met je fysieke winkel. Toch kun je nog meer bieden, bijvoorbeeld door het bijhouden van een goede blog met interessante artikelen.

Denk bijvoorbeeld aan teksten waarin je de werking van een product gedetailleerd beschrijft, antwoorden geeft op praktische vragen van klanten of dieper ingaat op trends binnen je vakgebied. Een blog is de ideale manier om je expertise te tonen en geeft je de mogelijkheid om jezelf als een autoriteit binnen jouw vakgebied te presenteren. Zorg wel voor unieke content, want dubbele content wordt door Google afgestraft.

 

Verwerk in de tekst ook relevante interne en externe links naar andere artikelen of producten. Dit triggert bezoekers om langer in je webshop rond te kijken en meer pagina’s te bezoeken. Je kunt voor extra free publicity ook samenwerkingen aangaan met affiliate partners, mailconnecties, bedrijven, verenigingen, gastbloggers of webmasters.

Ook de sociale media vormen een prima uithangbord voor je webshop en fysieke winkel. Facebook en Twitter bieden bijvoorbeeld volop ruimte voor uiteenlopende promotieacties, terwijl een platform als Pinterest juist weer geknipt is voor het plaatsen van mooie productfoto’s.

Gebruik Google Ads en Shopping

Met behulp van Google Ads kun je een eigen campagne starten om verkeer via de advertenties van Google richting je website te leiden. Een Google Ads campagne is niet heel goedkoop en daarom alleen effectief als je het goed inzet. Experimenteer daarom eerst goed met verschillende campagnes alvorens je hele budget hierin te stoppen. Met Google Shopping kun je producten direct terug laten komen in de zoekmachine.

Reviews plaatsen

Reviews worden vaak hogelijk gewaardeerd door bezoekers. Uit onderzoek van Multiscope blijkt bijvoorbeeld dat zo’n tachtig procent van de bezoekers van vergelijkingssites reviews mee laat wegen bij de overweging om iets wel of niet te kopen. Als een product meerdere keren positief is beoordeeld, neemt een consument meestal aan dat het aangeboden artikel daadwerkelijk goed is. Consumenten vinden de informatie van andere klanten betrouwbaarder dan de marketingtaal die vanuit de webwinkel of fabrikant wordt verstrekt. Logisch, want consumenten hebben geen voordeel bij de verkoop en geven dus doorgaans objectieve informatie.

 

Het is raadzaam om gebruik te maken van beoordelingssites of klanten de mogelijkheid te bieden om reviews in jouw webwinkel achter te laten. Goede externe reviews vergroten de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van jouw shop. Pas wel op voor valse reviews, gekleurde beoordelingen die een product bewust in een goed of juist slecht daglicht plaatsen.

Conclusie: een webshop biedt voordelen, maar vergt wel extra inspanning

Zoals je ziet biedt het onderhouden van een webshop naast je fysieke winkel de nodige voordelen. Je bereikt een heel nieuw segment van het winkelpubliek (de mensen die vooral online kopen), terwijl je tegelijkertijd extra aandacht genereert voor je fysieke winkel. Maar het opstarten en managen van een webwinkel is een traject die je goed moet plannen. Vooral het kiezen van de juiste software en het uitdenken van een goede marketingstrategie zijn belangrijke aandachtspunten.

 

Wil je meer weten over het starten van een webshop en deskundig advies ontvangen over hoe je dat het beste kunt doen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met UX Maze. Wij hebben volop ervaring met online marketing en het bouwen of verbeteren van Magento-webshops.    

Pin It on Pinterest