Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, zeker niet van de gemiddelde internetconsument. Snelheid is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor een moderne en succesvolle webshop of -site. De snelheid weerspiegelt vooral hoe snel een website of webshop reageert op webverzoeken.

Het hebben van een snelle webshop is niet alleen handig voor jouw als beheerder en ondernemer, maar voor alle internetgebruikers die er een kijkje komen nemen. Welk effect heeft snelheid uiteindelijk op de conversie van je webshop? En wat zijn de belangrijkste voordelen van een snelle site? In dit artikel leggen we het uit.

Snelle website leidt tot langere bezoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de snelheid van een webshop een directe invloed uitoefent op de bezoekduur. Hoe sneller de website, hoe langer mensen in de regel blijven hangen. Bovendien klikken mensen ook meer pagina’s aan als ze langer op een website of in een webshop blijven rondkijken.
De kans dat mensen die meer pagina’s bekijken ook daadwerkelijk overgaan tot conversie is bovendien ook beduidend groter dan in het geval van de incidentele, eenmalige bezoeker die slechts een of twee pagina’s aanklikt.

Wat verwachten bezoekers

De online-aandachtsspanne van de moderne mens gaat steeds verder achteruit. Dat komt omdat we aan de ene kant steeds meer informatie consumeren, maar gemiddeld gezien minder tijd hebben om die informatie ook echt in ons op te nemen. Het gevolg is dat we ook een stuk kritischer zijn geworden op webshops en hun performance.
Enkele conclusies die naar voren kwamen uit een onderzoek van KISSmetrics tonen dit haarfijn aan:
• 47 procent van de bezoekers verwacht dat een website of webshop binnen 2 seconden laadt.
• 79 procent van de online-shoppers geeft aan niet gauw meer terug te gaan naar een trage webshop.
• 52 procent van de ondervraagde personen laat weten dat snelheid een essentieel criterium is om vaker terug te komen bij een webshop.
• 73 procent van de mobiele gebruikers treft regelmatig een webshop aan die te traag functioneert.

Traagheid kost geld

Een trage website ondergraaft niet alleen het gebruiksgemak van je webshop, maar kost ook daadwerkelijk geld in de vorm van misgelopen conversie. Een onderzoek van de Aberdeen Group wijst bijvoorbeeld uit dat een vertraging van een seconde al leidt tot een conversiedaling van 7%. Om dit concreet te maken: als je een webshop hebt die 20.000 euro per maand genereert, kun je dankzij die ene seconde extra laadtijd op jaarbasis 16.800 euro (7% is 1400 euro en dat keer 12 is 16.800) mislopen.
Een extra nadeel is dat het in de online-wereld een stuk gemakkelijker is dan in de fysieke wereld om naar een concurrent te stappen. Bevalt een bepaalde webshop niet? Binnen een paar muisklikken zit je op een andere webwinkel die dezelfde producten, maar een betere bezoekerservaring aanbiedt. De cijfers tonen aan dat de tevredenheid over een webshop vaak met 16% per extra wachtseconde afneemt.

Google beloont snelheid

Het ligt op het eerste gezicht wellicht wat minder voor de hand, maar snelheid heeft ook effect op de Google-rankings van je webshop. 7 jaar geleden kondigde de internetgigant voor het eerst officieel aan dat de snelheid van een website als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor.
Niet alleen de bezoeker, maar ook Google zelf kan een snelle website gemakkelijker analyseren met behulp van een webcrawler. Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor de organische rankings. Het is een factor die ook invloed heeft op het betaalde zoekverkeer. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie onder meer bepaald door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle webshops ten opzichte van langzamere online-winkels in de zoekresultaten, probeert Google een belangrijke overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker over de getoonde zoekresultaten. Hoe sneller een website werkt, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Tevreden bezoekers leveren je uiteindelijk dus een hogere positie in de zoekresultaten op.

Snelheid meten

Het is in de praktijk niet altijd gemakkelijk om goed zicht te krijgen op de snelheid van je webshop. Een tool als Google Analytics geeft wel informatie over de laadtijd van de site, maar doet dit niet in realtime. Een stukje digitaal gereedschap als CoScale beschikt wel over dit vermogen en meet voortdurend en in realtime de performance van jouw webshop.
Bovendien geeft het programma alerts af als er onregelmatigheden optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overbelasting door te veel bezoekers, foutmeldingen en dergelijke. Zo kun je direct ingrijpen en voorkomen dat je kostbare inkomsten misloopt.

Conclusie

Een snelle webshop is in het huidige tijdsgewricht een absolute vereiste. Lange en trage laadtijden zorgen er immers voor dat conversiepercentages dalen en je positie in de zoekmachines daalt. Bovendien is inkomstenderving een reëel gevaar. Het loont zich dan ook zeker om snelheid tot een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te maken.

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema/template of maatwerk?

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema / template of maatwerk?

Het ontwerp van je webshop is een belangrijke eyecatcher. Onderzoek leert dat de eerste indruk die een site opwekt vaak bepalend is voor het verdere surfgedrag van een bezoeker. Een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving is dan ook vaak een trigger om meerdere pagina’s binnen een webshop te bekijken.
Bij het kiezen van een design voor je Magento webshop krijg je onherroepelijk met de volgende vraag te maken: gebruik ik een thema / template of ga ik voor maatwerk? In deze blog laten we je zien wat de belangrijkste voor- en nadelen van deze twee opties zijn.

Thema’s/templates in Magento

Thema’s of ook templates genoemd zijn kant-en-klare ontwerpen voor Magento-webshops. De keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig enorm, zowel voor Magento 1 als het nieuwere Magento 2. Er zijn algemene thema’s / templates (bijvoorbeeld Cocinelle, Orienko en Ninth) die geschikt zijn voor vrijwel elk shoptype, maar ook thema’s / templates die speciaal zijn ontworpen voor een bepaald type webwinkel.

Populaire voorbeelden van op specifieke winkeltypen gerichte thema’s / templates voor Magento zijn Cogito (mode), ClickBuy (supermarkten, megashops), StartElectro (consumentenelektronica), GrandCosmetics (cosmetica), Garrient Organic Food (voedingsmiddelen), RedDragon (martial arts), Delcoman (lingerie en ondergoed), Jewelrus (sieraden), OlympicChamps (sportartikelen en sportkleding) en MagicToy (speelgoed en kindergeschenken).

 

Sneller ontwerpen met thema’s / templates

Het gebruiken van thema’s heeft zeker een aantal voordelen. Het maken van een goed ontwerp voor je webshop kan een behoorlijk tijdrovend proces zijn.

 

Het creëren van een uniform uiterlijk voor de hele site, de overzichtelijkheid bewaren en de juiste triggers inbouwen die klanten bewegen om verder te klikken en een aankoop te doen, het is geen klus die snel even geregeld is.

 

Door te kiezen voor een thema, hoef je naar veel van de bovengenoemde taken amper nog om te kijken. Een ready made thema is vooraf al helemaal omgezet naar de juiste bestanden en dus snel en gemakkelijk te installeren.

 

Dit betekent dus ook dat je geen programmeur nodig hebt en gelijk na het kopen van een thema aan de slag kunt gaan met het ontwerpen en inrichten van je Magento-webshop.

Overige voordelen van thema’s / templates

Behalve gebruiksgemak en snelheidswinst, hebben vooraf ontworpen thema’s voor je Magento-webshop nog een paar voordelen. We zetten ze kort voor je op een rij.

 

  • Lage kosten. Er zijn al Magento thema’s te koop voor een kleine zestig euro. Veel van de professioneel ogende of op een specifiek winkeltype gerichte thema’s zijn wat duurder, maar toch nog altijd een stuk goedkoper dan maatwerk.
  • Kant-en-klare thema’s zijn betrekkelijk gemakkelijk te installeren, waardoor je geen programmeur of professionele webdesigner nodig hebt.
  • Je krijgt al voordat de shop live gaat te zien wat je kunt verwachten. Dit geldt zowel voor de visuele als technische kant van het verhaal.
  • Je kunt sneller online zijn en beginnen met marketing.

Minder uniek

Toch kleven er ook wel wat nadelen aan het gebruiken van kant-en-klare templates voor het vormgeven van je webshop. Een van de duidelijkste is het gebrek aan uniciteit. Aangezien sommige templates al duizenden keren zijn verkocht, en dus ook door een groot aantal webwinkels worden gebruikt, heeft jouw webshop geen uniek uiterlijk.

 

Dit kan een nadeel zijn, zeker in een tijd waarin webshops als paddenstoelen uit de grond schieten en de internetconsument door de verruimde keuzemogelijkheden dus ook steeds kritischer wordt.

 

Nadelen van kant-en-klare thema’s voor Magento

Buiten een gebrek aan uniciteit heeft het gebruiken van standaard-templates voor je Magento-shop nog enkele additionele nadelen.

 

  • De templates zijn meestal niet afgestemd op jouw specifieke wensen en bedrijfsdoelen. Op dit vlak biedt maatwerk een breder spectrum aan mogelijkheden.
  • Je moet goed opletten met de kwaliteit. Er zijn namelijk ook matig geprogrammeerde templates op de markt die geen rekening houden met webstandaarden, SEO of de bijzonderheden van verschillende browsers. Dit laatste kan er bijvoorbeeld toe leiden dat winkelpagina’s niet altijd goed worden weergegeven op bepaalde apparaten. Dit probleem speelt tegenwoordig minder omdat de meeste nieuwe templates responsive zijn.
  • Voor het updaten en upgraden van je Magento-webshop ben je afhankelijk van de themabouwer. Indien er geen geschikte versie beschikbaar is, moet je wachten.
  • Om toegang te krijgen tot de nieuwe versie van een thema, moet je een vast bedrag per jaar betalen.
  • Templates bevatten bijna altijd meer functionaliteiten en codes. Hierdoor wordt je webshop trager en kunnen er problemen ontstaan bij het installeren van nieuwe extensies.

Magento maatwerk: de voordelen

Met maatwerk voor Magento stem je de vormgeving en indeling van een webshop af op jouw specifieke wensen en behoeften. Je kunt bijvoorbeeld kleurenschema’s en lettertypen kiezen die helemaal passen bij jouw smaak en ook aansluiten bij je overige bedrijfscorrespondentie.

 

Dit geeft je de mogelijkheid om een geheel eigen draai aan je thema te geven en een unieke webshop te creëren die zich uiterlijk echt onderscheidt van de massa.

 

  • Meer flexibiliteit. Het kan zijn dat je in de loop der tijd nieuwe ideeën krijgt of dat je wensen en voorkeuren veranderen. Met een vooraf gemaakte thema is de ruimte om veranderingen aan te brengen beperkt, terwijl je met maatwerk alle kanten op kunt.
  • Maatwerk stelt je ook in staat om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie van je site. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van mobile-first-strategie om een betere mobiele webshop te maken.
  • Maatwerk bevat wat precies nodig is, waardoor je niet te maken krijgt met extra functies of codes. Dit zorgt ervoor dat je webshop snel is en eenvoudiger te onderhouden en te updaten wordt.
  • Maatwerk biedt doorgaans ook meer ruimte voor goede beveiligingstoepassingen.

Nadelen van Magento maatwerk

De mogelijkheden zijn dus enorm als je gebruikmaakt van maatwerk voor je Magento-webshop. Maar Magento-maatwerk betekent ook een extra investering. Magento webwinkel ontwikkeling met een op maat gemaakt design is duurder dan de kant-en-klare templates. Bovendien heb je ook te maken met een klus die meer technische kennis en ontwikkelvaardigheden vereist.

 

Tenzij je zelf op het gebied van ontwikkeltechniek heel goed onderlegd bent, heb je dus de hulp van een externe partij nodig bij het ontwikkelen en installeren van maatwerkoplossingen.

 

Conclusie

Of je kiest voor Magento maatwerk of bestaande thema’s / templates heeft grotendeels te maken met je eigen voorkeuren, de producten die je verkoopt en de concurrentie. Maar ook het type webshop dat je beheert speelt een rol.

 

Heb je een standaardproduct of technisch product waarbij branding slechts een bescheiden rol speelt? Dan is het interessant om een template in te zetten. Als branding bij jouw producten of bedrijf een belangrijke rol speelt, is maatwerk altijd de juiste strategie om te hanteren.

 

Maatwerk levert extra flexibiliteit en serieuze voordelen op. De kans dat je veel kunt investeren in de aankleding van je shop is natuurlijk ook groter als je een grote winkel beheert.

Expertise van UX MAZE

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw Magento-webshop vorm te geven? Of ontvang je graag advies over de te maken keuze tussen maatwerk of ready templates?

 

Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Bij UX Maze kennen we alle ins en outs van Magento en kunnen we je prima helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.

15 tips om de conversie van je webshop te verhogen

15 tips om de conversie van je webshop te verhogen

Je bent de trotse eigenaar van een webshop en al een poosje actief op het internet. Toch zit er maar een langzame groei in het aantal bezoekers en verkopen. Hoe kun je het conversieproces versnellen en de weg inslaan naar meer omzet? Hieronder volgen waardevolle tips waarmee je het succes van jouw webshop kan vergroten. Deze 15 tips zorgen voor het verhogen van jouw webshop conversie.

1) Verhoog de betrouwbaarheid van je webshop

In een wereld van razendsnelle internetverbindingen en groeiend internetconsumentisme stellen potentiële klanten steeds hogere eisen aan een webshop. Betrouwbaarheid is daarbij een belangrijke factor. Keurmerken, SSL-certificaten, bedrijfs- en contactgegevens, garantievoorwaarden en de mogelijkheid om producten bij ontevredenheid kosteloos te retourneren zijn bijvoorbeeld elementen die het klantvertrouwen aantoonbaar vergroten. Ook zaken als de gekozen vorm, lay-out (gebruikte kleuren, positionering en grootte van de knoppen etc.) en navigatiestructuur beïnvloeden de mate van fiducie die mensen hebben in een webshop.

2) Ken je doelgroep

Kennis van je doelgroep is een belangrijke voorwaarde voor een goedlopende webshop. Mik je vooral op een jong publiek? Dan is het verstandig om voor een informele tone of voice te kiezen.
Wat oudere professionals worden daarentegen vaak liever aangesproken met u. Ook bij het maken van productomschrijvingen is het verstandig om altijd het profiel van de klant in het achterhoofd te houden. Bestaat je doelpubliek vooral uit klanten met een basaal, hooguit algemeen beeld van de producten die je verkoopt? Of zijn het mensen met specialistische kennis die precies weten waar ze naar op zoek zijn? Door de inhoud en moeilijkheidsgraad van de beschrijvingen exact af te stemmen op de doelgroep, groeien de verkoopkansen.

3) Geef klanten persoonlijke kortingen

Persoonsgebonden marketing heeft de toekomst. Het aanbieden van korting op een artikel of bestelling is een hulpmiddel dat mensen vaak het laatste zetje kan geven bij het wel of niet doen van een aankoop Fanplayr is een platform dat webshopeigenaren in staat stelt om speciale aanbiedingen aan afzonderlijke klanten te doen.

4) Bied klanten een tweede kans

Klanten vinden het vaak fijn om rond te neuzen op een webshop. Tijdgebrek of tussentijdse afleidingen kunnen er echter toe leiden dat ze de site tussendoor wegklikken. De artikelen in hun winkelmandje zijn dan ook weg. Door klanten een second chance te geven, kun je het verlies aan sales beperken. Stuur bezoekers een e-mail met een link die leidt naar het winkelmandje met geselecteerde producten. Zo kunnen ze alsnog hun producten afrekenen door het betaalproces te doorlopen en af te ronden. Een tweede kans voor de klant en uw webshop dus!

5) Lever maatwerk

Het verhogen van de conversie begint vaak met een unieke webshop die maatwerk levert. Probeer het design, de huisstijl en navigatie precies af te stemmen op de wensen van de klant. Zit je in de modebranche? Dan spreekt een vlot, snel en strak design waarschijnlijk aan. Een webshop die bijvoorbeeld computers en andere technologische apparatuur verkoopt, doet er verstandig aan om ook gedetailleerde productspecificaties en vergelijkingen tussen diverse modellen te presenteren.

6) Gebruik positieve namen in productteksten

Neuromarketeers hebben aangetoond dat het gebruiken van positieve woorden in productteksten een positief effect heeft op de conversie van een webshop. De klant wordt eerder geprikkeld door woorden als ‘goed’, ‘hoogwaardig’ of ‘comfortabel’ dan door begrippen met een negatievere connotatie zoals ‘weinig’ en ‘geen’.

7) Less is not more

De gevleugelde uitspraak ‘less is more’ gaat meestal niet op voor webshops. Zo scoren langere teksten vaak beter in Google. Maar zeker bij productomschrijvingen is een wat langere tekst ook een stukje extra service. Je hebt immers geen medewerkers die de koper te woord kunnen staan. Met een uitgebreide, maar tevens vlot geschreven en prettig leesbare productomschrijving, worden prangende vragen van de klant toch beantwoord. Zo verdwijnt de factor onduidelijkheid als een mogelijke hinderpaal voor een aankoop.

8) Wees duidelijk over de kosten en ondersteunde betaalmethoden

Niets is zo vervelend als een lange en onduidelijke zoektocht naar de betaalwijzen die een webshop ondersteunt. Zorg er dus voor dat de kosten en geaccepteerde betaalmethoden snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website. De kans dat een bezoeker het bestelproces ook daadwerkelijk afrondt, groeit zo aanzienlijk.

9) Zorg voor een snel en overzichtelijk afrekenproces

Afrekenen is de laatste stap in het bestelproces. Maak het afrekenproces duidelijk, overzichtelijk en snel. Zo komt de klant niet voor onaangename verrassingen (bijkomende kosten die niet zichtbaar zijn aan het begin van het bestelproces) te staan en zal hij of zij ook minder snel geneigd zijn om weg te klikken. Ook een ‘keep cart alive-functie’ draagt bij aan het vereenvoudigen van het bestelproces. Dit houdt in dat een klant ook in de afrekenfase nog de mogelijkheid heeft om terug te gaan naar de webshop en iets extra’s uit te zoeken. De al aangemaakte winkelwagen blijft tijdens het proces intact.

10) Gebruik conversiewaarde- en kostenstatistieken

Conversiewaarde- en kostenstatistieken geven snel inzicht in zogenaamde returns on investment (ROI). Ze meten de waarde per conversie en leveren zo vaak nieuwe inzichten op. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een product weinig succesvol lijkt als je kijkt naar de verkochte aantallen in absolute zin. Maar wellicht is de conversiewaarde (de winst vergeleken met de investering) wel hoog.

11) Gebruik e-mail

De e-mail is nog lang niet passé. Onderzoek toont aan dat e-mails nog steeds de belangrijkste bron van digitaal verkeer zijn. Een gepersonaliseerde en inhoudelijk sterke commerciële mail is nog altijd een prima middel om mensen attent te maken op je webshop en aan te sporen tot een aankoop.

12) Zorg voor toegankelijke contactformulieren

Een te lang of moeilijk contactformulier kan een ware conversiekiller zijn. Zorg er vooral voor dat je alleen naar de meest noodzakelijke gegevens vraagt. Laat de rest achterwege of maak de overige velden optioneel. Met een sterretje kun je op overzichtelijke wijze aangeven welke velden verplicht zijn.

13) Bouw een zoekfunctie in

Veel internetgebruikers ervaren een zoekfunctie op een website als een prettig hulpmiddel. Zo’n handvat maakt het vinden van het ideale product net wat gemakkelijker. Bovendien levert de zoekfunctie jouw als webshopeigenaar ook nuttige info op. Met Google Analytics is het mogelijk om precies te achterhalen welke zoekopdrachten iemand heeft uitgevoerd. Die gegevens bieden legio kansen voor content- en conversie-optimalisatie.

14) Creëer geoptimaliseerde landingspagina’s

SEO-optimalisatie is een term die de meeste webshopeigenaren inmiddels wel bekend in de oren klinkt. Toch wordt nogal eens vergeten om voor de belangrijkste zoekwoorden specifieke landingspagina’s te maken Internetgebruikers die de gebruikte zoekterm gelijk tegenkomen op de bestemmingspagina zijn namelijk eerder geneigd om verder te lezen, door te klikken en uiteindelijk te converteren.

15) Blijf testen

Last, but not least: test wat in de praktijk wel of juist niet werkt. Door te experimenteren met verschillende verschijningsvormen van je magento 2 webshop, kun je met een A/B-test bijvoorbeeld de impact van wijzigingen toetsen en uitproberen welke versie de hoogste conversie en klanttevredenheid oplevert. Tests met zes tot tien onderwerpregels werken nog beter en leveren vaak conversieverhogingen tot wel zeventien procent op. Conversie-optimalisatie in optima forma dus.

Wil je ook meer bestellingen?

Wil je meer bestellingen via jouw webshop? Laten we samen jouw webshop verbeteren. Bel ons via 0318 24 00 49 of neem contact met ons op.

Wat zijn de voordelen van een responsive webshop?

Wat zijn de voordelen van een responsive webshop?

Lang niet alle internetgebruikers maken nog exclusief gebruik van een traditioneel computerscherm. De moderne consument surft ook steeds vaker op nieuwere apparaten met vaak zeer uiteenlopende schermmaten zoals smartphones, tablets en smarttelevisies.

 

Een uitdaging dus voor moderne webshops. Een responsive webdesign kan in dit tijdperk van snelle technologische vooruitgang de sleutel zijn voor het aanbieden van een prettige gebruikservaring en goede content. Wat zijn de belangrijkste voordelen van een responsive webshop ten opzichte van een traditionele of mobiele website?

Wat is een responsive webshop?

De term Responsive Web Design werd in 2010 bedacht door Ethan Marcotte en maakt het mogelijk om een website of webshop in één enkele versie te optimaliseren voor verschillende schermresoluties.

 

De site voegt zich in zo’n geval dus naar de grootte van jouw scherm zonder dat dit ten koste gaat van de content en functionaliteit.

Voordelen van een responsive webshop

Geoptimaliseerd voor meerdere platformen

Een groot voordeel van een responsive webshop is dat er maar één website gemaakt hoeft te worden in plaats van meerdere versies (een voor elk type apparaat). De site wordt zo ontworpen dat ze zich aanpast aan het toestel en het gedrag van de gebruiker.

 

De bezoeker krijgt dus altijd dezelfde content te zien. Alleen de presentatie en bediening kan enigszins verschillen. Die optimalisatie voor alle platformen bespaart jou als ondernemer tijd en extra kosten.

 

Want omdat de shop zich automatisch aanpast aan het beeldscherm van de gebruiker, kunnen het onderhoud en eventuele (tekst)aanpassingen vanaf een centraal punt en met behulp van een enkel contentmanagementsysteem worden uitgevoerd.

Responsive webshops zijn goedkoper

Responsive webshops zijn in de regel ook goedkoper dan hun meer conventionele tegenhangers, terwijl ze ook garant staan voor een prettigere gebruikservaring op mobiele apparaten.

 

Omdat een responsive webdesign je productaanbod toegankelijk maakt voor alle denkbare gebruikers en applicaties, kun je de conversie op alle kanalen verhogen. En dat heeft op zijn beurt ook weer een positieve invloed op de klanttevredenheid en omzetcijfers.

Optimaal leesbare e-mails

Responsive design kan ook worden ingezet om de leesbaarheid van e-mails op de smartphone aanzienlijk te verbeteren.

 

De techniek zorgt ervoor dat tekstlinks en knoppen gemakkelijk bruikbaar blijven voor gebruikers die niet langer vertrouwen op een muis, maar via touchscreens navigeren met hun duim of wijsvinger.

Betere vindbaarheid

Een responsive webshop is ook beter vindbaar in zoekmachines. Sterker, een internetgigant als Google raadt het hebben van een responsive webdesign voor online-ondernemers zelfs sterk aan.

 

Bij het gebruiken van een responsive webshop blijft al jouw content op één domein. Hierdoor wordt het voor gebruikers een stuk gemakkelijker om naar de website te linken en content te delen.

 

Google kan de content van responsive webshops op zijn beurt weer efficiënter achterhalen en indexeren.

Toekomstbestendig design

Je webshop wordt steeds vaker op een breed scala aan verschillende schermen bekeken. Denk aan laptops, notebooks, computerschermen van uiteenlopende types en formaten, smartphones, tablets en smart-tv’s.
Behalve dat deze apparaten in diverse formaten verkrijgbaar zijn, kun je ze vaak ook nog draaien in een landschaps- of portretmodus. Het is bovendien aannemelijk dat er in de toekomst nog meer verschillende apparaten en formaten bij zullen komen.

 

Het voordeel van responsive design is dat je een toekomstbestendig systeem in handen hebt waarmee je nog jaren vooruit kunt.

Nadeel van responsive webdesign

Een van de weinige nadelen van een responsive webdesign is dat er vaak grotere afbeeldingen worden ingeladen dan strikt genomen noodzakelijk is. Het probleem is dat oudere browsers de techniek vaak niet (optimaal) ondersteunen.

 

Ook de prestaties (in ICT-termen meestal aangeduid als performance) van een responsive webshop moeten worden geoptimaliseerd omdat het mobiele netwerk bijvoorbeeld maar een beperkte snelheid heeft.

Waarom overschakelen op responsive?

Als je alles bij elkaar optelt, zijn de voordelen van een responsive webshop veel groter dan de beperkte nadelen. Omdat het leger aan schermen, platforms en apparaten waar jouw website op moet draaien alleen maar groeit, wordt responsive webdesign steeds meer de norm.

 

Omdat het leger aan schermen, platforms en apparaten waar jouw website op moet draaien alleen maar groeit, wordt responsive webdesign steeds meer de norm.

 

Ook de onlineverkoop van producten via smartphones en tablets vertoont de laatste jaren een explosieve groei. Mobiele kanalen bieden momenteel dus enorme kansen voor webshopeigenaren.

 

Responsive webdesign levert door zijn gebruiksgemak en universele karakter de beste handvatten voor het benutten van die commerciële groeimogelijkheden.

Responsive Magento webshop starten?

Heb je plannen om een responsive/mobielvriendelijk Magento 2 webshop te laten bouwen? Neem gerust contact met ons op of bel ons via 0318 24 00 49.

5 tips voor een perfecte webshop productpagina

5 tips voor een perfecte webshop productpagina

De best verkochte producten online zijn software, boeken, muziek en bloemen. Computer onderdelen en consumentenelektronica komt op de tweede plaats volgens STATIC BRAIN.

 

Bezoekers van je webshop hebben een bepaalde verwachting van hoe een webshop moet werken. Naast de homepagina zijn er andere pagina’s van belang zoals categoriepagina, productpagina, winkelwagen en afrekenen. Deze pagina’s vormen de “Sales Funnel”.

 

Deze “Sales Funnel” bepaalt het verkoopproces binnen jouw webshop. Echter kunnen bezoekers belanden op een categorie of een productpagina. Zij kunnen snel je webshop verlaten indien zij niet de nodige informatie kunnen vinden op deze pagina’s.

 

Dit artikel legt de focus op de productpagina’s van grote webshops in Nederland om te kijken hoe zij het doen. Hiervoor is er gekozen voor een laptop die volgens tweakers.com de meest populiare product was in december 2015.

Na een review te hebben gemaakt van www.bol.com, www.mediamarkt.nl, www.store.hp.com, www.centralpoint.nl en laptopshop.nl komen de volgende punten sterk naar voren.

 

  1. Product titel is prominent
  2. Er wordt gecommuniceerd wanneer de klant het product kan verwachten als hij het nu bestelt
  3. De klantvoordelen worden benoemd in de vorm van USP’s. deze zijn dicht bij de knop “Bestellen”
  4. De knoppen “Bestellen” of “In winkelmand” is boven de fold.
  5. Aanvullende productinfomratie en technische kenmerken zijn onder de fold. Alle webshops bieden rijke informatie aan zoals afbeeldingen, video’s en tekst

Bol.com

  • Naast afbeeldingen, laat bol.com direct een product videoclip zien
  • Relevante producten hebben een belangrijke positie. Bijvoorbeeld een positie ligt het naast de productinformatie
  • Up sales en bundles zijn onder de fold. De bezoeker moet naar beneden scrollen om het te kunnen zien

Media Markt

  • Wanneer je naar beneden scrolt en voorbij de knop “Bestellen” gaat krijg je altijd de prijs, USP’s en de knop “BESTEL NU” te zien
  • Bundles zijn direct te zien en ligt voor de uitgebreide productinformatie

HP Store

  • HP biedt een gratis computerspel met de laptop
  • Naast online bestellen, is er de mogelijkheid om telefonisch te bestellen
  • Zoals bol.com laat HP ook een product videoclip zien bij de productafbeeldingen
  • Accessoires krijgt veel aandacht door het een tab te geven

Central point

  • Product videoclip tussen de productafbeeldingen
  • Uitgebreide productinformatie en de mogelijkheid om een document te downloaden met de technische aspecten
  • Verschillende kortingen wanneer het product gekocht wordt in combinatie met een andere product
  • Meerdere video’s om het product te laten zien onderaan de pagina
  • De mogelijkheid om meer te lezen over het product in de nieuwspagina
  • Het belangrijkste element is dat het constant visueel mogelijk is om te bestellen.

Coolblue

 

  • Informatie over ophalen bij een winkel
  • 7 USP worden genoemd op de productpagina
  • De voor- en nadelen van het product volgens Coolblue
  • Bundels om kortingen te krijgen
  • Uitgebreide klantenreview
  • De mogelijkheid om een verzekering te sluiten voor het product

Conclusie

Bezoekers kunnen op je productpagina’s landen vanuit campagnes, zoekmachines of andere bronnen. Niet elke bezoeker land op de homepagina en kan de normale sales funnel volgen om een aankoop te doen.

 

Rijke content zoals professionele afbeeldingen, videoclips en uitgebreide productinformatie kan de webshop bezoeker helpen om het product beter te begrijpen.

 

Echter product informatie alleen is niet genoeg om een bezoeker te overtuigen om het product bij jou te kopen. Daarom is het belangrijk om je klant te vertellen wat de voordelen zijn van jouw bedrijf in de vorm van USP’s.

 

Centralpoint.nl heeft een geweldige productpagina waarbij verschillende type bezoekers zich thuis kunnen voelen. Het geeft de snelle koper en de researcher genoeg informatie om naar de vervolgstap te kunnen gaan. Zij hebben het dilemma van “above the fold and below the fold” goed opgelost door het weergeven van een balk die altijd in beeld blijft wanneer je naar beneden scrolt.

 

Coolblue.nl focust op sociaal proof waarbij elke productpagina klantenreviews bevat. Daarnaast doet zij een stapje extra om haar kennis te delen met klanten door zelf de voor- en nadelen van elk product te benoemen.

 

Gebruik rijke informatie op elke product pagina en geef antwoorden op de vragen van elke bezoeker door gebruik te maken van jouw bedrijfsvoordelen. Maak het productpagina persoonlijker door iets anders te doen dan de concurrent en verbind met je klanten.

 

Heb je een review nodig van jouw webshop of wil je de conversie van je webshop verhogen? Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.