Overstappen op Magento 2.0: wel of niet doen?

Overstappen op Magento 2: wel of niet doen?

Nadat de geruchten in IT-kringen al een tijdje de ronde deden, werd in 2015 eindelijk een nieuwe versie van het populaire e-commercesysteem Magento gelanceerd.

Veel webshopeigenaren komen dus voor een lastige keuze te staan: gewoon Magento 1.9 blijven gebruiken of overstappen op Magento 2?

Magento 1.9: wat zijn de voordelen?

De eerste versie van Magento kwam op de markt in 2007. Met een marktaandeel van 17 procent is het platform inmiddels een begrip binnen de e-commerce. Het voordeel van die gevestigde positie is dat het systeem bekend is bij een groot aantal web developers en dus gemakkelijk, snel en efficiënt ingebouwd kan worden.

 

Het opbouwen van een shop in Magento 1.9 gaat dan ook sneller dan het maken van een vergelijkbaar platform in Magento 2. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren dermate veel extensies gebouwd dat zelfs lastige vragen van veeleisende klanten meestal gemakkelijk zijn op te lossen in Magento 1.9.

Beperkingen van Magento 1.9

Dat Magento 1 inmiddels al een tijdje meegaat, heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen. Zeker in de IT-sector, een wereld waar technologische ontwikkelingen en doorbraken elkaar doorgaans in een rap tempo opvolgen, is een product snel verouderd.

Dat geldt op sommige vlakken ook voor Magento 1.9. De bouwstenen van het platform zijn redelijk gedateerd, wat onder meer tot uiting komt in de zware basiscode waarop het systeem draait.

 

Het gevolg is dat een niet maximaal geoptimaliseerde Magento 1-shop vaak vrij traag is. Dit gebrek aan snelheid was ook de hoofdreden om Magento 2.0 uit te brengen.

Een ander nadeel is dat Magento 1.9 tot en met juni 2020 wel nog wordt ondersteund, maar alle vernieuwingen naar 2 gaan. Het platform verliest qua functionaliteiten dus elke groeimogelijkheid.

Magento 2

Magento 2 is geen update of verbeterde versie van Magento 1.9, maar een volledig nieuw platform dat feitelijk vanaf de grond is opgebouwd en een andere interne architectuur plus meer systeemeisen heeft.

 

De database en veel functies hebben wel de nodige overeenkomsten met Magento 1.9, maar uiteindelijk haal je met de 2 versie toch een geheel nieuw platform in huis.

Een nadeel van Magento 2 is dan ook dat een overstap naar dit systeem bestaande webshops geld en tijd gaat kosten. Omdat Magento 2 namelijk een gloednieuwe kern heeft, ontkom je niet aan een volledig schone installatie.

Magento 2

UX MAZE biedt compelete Magento 2 webshops voor retailers, B2B en merken. Lees meer over Magento 2.

Voordelen Magento 2

Tegenover de extra tijd en moeite die nodig is om Magento 2 te installeren, staan echter wel de nodige voordelen. Zo is Magento 2 bijvoorbeeld een stuk gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger.

 

De toegankelijkere interface is gemakkelijker te hanteren, waardoor het aanmaken en aanpassen van producten eenvoudiger wordt en webshopeigenaren ook zelf probleemloos veranderingen kunnen doorvoeren op hun website.

 

Webontwikkelaars kunnen dankzij Magento 2 bovendien efficiënter en met een betere broncode werken. Daarnaast heeft de Magento 2 versie nog een paar extra voordelen.

 

  1. Betere algehele performance door een nieuwe kern.
  2. Korte laadtijd, onder meer door technieken als Varnish Cache.
  3. Nieuw testframework dat webontwikkelaars in staat stelt om de werkzaamheid van een webshop verder te optimaliseren en fouten eerder op te sporen.
  4. Lagere maandelijkse development kosten door technieken als PHP 5.5 en jQuery.
  5. Verbeterde bestandsstructuur en betere beveiliging tegen veiligheidslekken.
  6. Mogelijkheid tot CSS pre processing.
  7. Responsive backend en betere kwaliteitscontrole op extensies uit de Magento Marketplace.

Overstappen naar Magento 2 of juist niet?

Of overstappen op Magento 2.0 zin heeft of niet hangt grotendeels af van de situatie en het type webshop. Zoals hierboven al uitgelegd is het nieuwere platform qua technische mogelijkheden en gebruiksgemak zeker een verbetering vergeleken met Magento 1.9.

 

Bovendien wordt Magento 1.9 vanaf juni 2020 ook niet meer ondersteund. Nu dat Magento 2.3.2 beschikbaar is, is het de juiste moment om de overstap te plannen. 

Starten van een nieuwe webshop?

Als je wilt starten met een nieuwe webshop ligt de keuze voor Magento 2 natuurlijk het meest voor de hand.

 

Het platform heeft duidelijke voordelen in vergeleken met Magento 1.9 en zal de komende jaren hoogstwaarschijnlijk uitgebreid worden met nieuwe extensies en updates. Zo investeer je dus gelijk in een webshop die in principe nog jaren meegaat.

 

Wil je meer weten over welke versie beter bij je doelen past? Neem gerust contact met ons op of bel 0318 24 00 49.

11 Stappen naar een succesvolle Magento webshop!

11 Stappen naar een succesvolle Magento webshop!

Wil je een succesvolle Magento webshop starten? Een goed voor onderzoek bespaart je tijd en geld en verhoogt jouw kans van slagen. Wellicht heb je sindskort van Magento gehoord of werk je al een tijdje er mee.

 

Magento biedt kleine en grote bedrijven de mogelijkheid om online hun producten en diensten te verkopen.In tegenstelling tot andere open source systemen is Magento zeer flexibel en bevat basis webshop functionaliteiten.

 

Dan ben je op de goede plek om basisinformatie te lezen over 11 stappen naar een succesvol Magento webshop. Wil je een Magento webshop laten maken of gaat het om overstappen van een andere webshop systeem naar Magento?

1) Bepaal jouw budget

Een Magento webshop kan verschillende prijzen hebben. Dit heeft te maken met de hoeveelheid aandacht en werk die hieraan bested moet worden.

 

Denk hierbij aan de design en functionaliteiten. Een Magento webshop op basis van een bestaande template begint vanaf €3.000. Wanneer het op maat gemaakt is, kan het al snel duizenden euro’s kosten. Lees mer over de kosten van Magento

2) Bepaal jouw webshop doelgroep

Je kunt jouw producten niet aan iedereen verkopen. Het is beter om een specifiek doelgroep te bedienen dan iedereen tevreden te willen stellen.

 

Naast het bepalen van leeftijd of geslacht is het belangrijk om te denken aan andere onderdelen zoals jouw productwaarde, diensten en andere onderdelen die jouw doelgroep belangrijk vindt.

3) Breng de concurrentie in kaart

Er zijn vast andere bedrijven die direct of indirect jouw concurrenten zijn. Deze bedrijven verkopen de zelfde producten en diensten online.

 

Zijn er meerdere concurrenten, hou het bij drie en voer een beknopte analyse uit. Vervolgens kun je in kaart brengen wat de concurrent goed en niet goed doet. Dit biedt inzicht om jouw onderscheidende strategie te bepalen.

4) Ecommerce Strategie

Wat maakt jouw webshop bijzonder? Naast een goed product zijn er andere belangrijke elementen.

 

Als voorbeeld kan je denken aan verzending op dagbasis of bied je uitgebreidere service aan dan je concurrent? Deze en andere punten moeten duidelijk gecommuniceerd worden met de doelgroep.

 

Een goed keyword onzerzoek is heel belangrijk om de juiste categorieen aan te maken en organisch bezoekers te trekken na drie/vier manden van live gang. 

5) Professionele uitstraling is een “must”

Jouw doelgroep heeft vertrouwen nodig voordat zij een aankoop doen. Een professionele uitstraling bepaalt of zij voor jouw bedrijf kiezen of voor de concurrent.

 

Een logo is het eerste onderdeel waarbij zij een idee krijgt van jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan jouw offline en online uitstraling.

6) Design strategie

Is jouw product of merk al bekend bij de doelgroep of gaat het om een nieuw product die nog niet bekend is. Afhankelijk van jouw product kan je kiezen voor:

 

Design op maat:

Een design op maat levert het beste resultaat. Dit omdat er meer tijd en aandacht besteed kan worden aan het uiterlijk van jouw webshop.

 

De meest belangrijke pagina’s zijn home, categorie, product, winkelwagen, afrekenen en mijn account. Deze pagina’s op maat laten ontwerpen bied een betere uitstraling dan een standaard template.

 

Bestaande template:

Magento kent duizenden bestaande templates die gebruikt kunnen worden als basis voor jouw webshop. Hiervoor kun je kiezen wanneer je een beperkte budget hebt.

7) Gewenste functionaliteiten

Magento biedt basis functionaliteiten aan zoals het bekijken van producten, de mogelijkheid om orders te plaatsen en afrekenen.

 

Als beheerder kun je producten toevoegen, orders verwerken en veel meer. Zijn er bepaalde functionele eisen die niet in Magento beschikbaar zijn, dan moeten deze ontwikkeld worden of bestaande extensies toe gepast worden. In de beginfase is het belangrijk om te focussen op “Must Have” functionaliteiten

8) Webshop content

Teksten, afbeeldingen en video’s zijn de basis van jouw webshop. Een goed geschreven productbeschrijving zal effect hebben op zoekmachines en klanten.

 

Teksten:

Gebruik geen standaard tekst van de fabrikant. Er is een mogelijkheid dat andere webshops dat ook al doen. Besteed aandacht aan jouw product beschrijvingen en overtuig je klanten.

 

Afbeeldingen:

Professionele afbeeldingen hebben invloed op het koopgedrag. Naast productafbeeldingen, kunnen sfeer afbeeldingen de klant helpen om het product in hun ruimtes voor te stellen.

 

Video’s:

Wanneer je een complex product aanbied, kan een video veel vragen van de klant beantwoorden.

 

Documenten:

Technische informatie in de form van PDF’s zijn van belang. Sommige klanten willen toegang hebben tot alle beschikbare informatie voordat zij een aankoop doen.

9) Snelle & stabiele Magento hosting

Magento is een zwaar pakket waarbij het niet op elke server snel zal draaien. Daarbij is het belangrijk om een geschikte Magento hosting te hebben. Deze beginnen vanaf €60-€300 per maand.

10) Hoe haal je bezoekers naar jouw webshop

Google adverteren:

Een van de snelste manieren om bezoekers naar jouw webshop te trekken is via Google Adwords. Hier gaat om betalen per klik. Adwords is duurder dan andere marketing kanalen maar kan snel resultaten leveren.

 

Zoekmachine optimalisatie:

Het voeren van een zoekword analyse en een plan voor het optimaliseren van jouw webshop kan binnen 3-6 maanden veel resultaten leveren.

 

Facebook & Instagram marketing:

Een combinatie van Facebook en Facebook ads kan bijdrage hebben om jouw merk bekend te maken en bezoekers te trekken naar jouw webshop.

 

Twitter, Linkedin en Snapchat:

Afhankelijk van jouw doelgroep kan verschillende social media kanalen ingezet worden om bezoekers naar jouw wetshoop te trekken.

11) Webshop optimalisatie

Nadat er voldoende bezoekers naar jouw webshop komen, is er tijd om na te denken om jouw webshop te verbeteren. Echter is de vraag wat ga je verbeteren en met welke doel?

Ben jij op zoek naar een team van Magento experts? Wil je een Magento webshop laten maken?

 

Wij zijn UX MAZE. Een team van Magento Experts. Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op om kennis te maken.

Magento patch SUPEE-8788

Magento patch SUPEE-8788

Magento heeft een security patch uitgebracht voor Magento Community 1.9.3 & Magento Enterprise 1.14.3. Deze patch lost beveiligingslekken in de Zend framework en de betaal mogelijkheden op.

 

Daarnaast eindigt deze patch sessies van gebruikers nadat zij uitgelogd zijn van hun account.

 

Wil je meer weten over de Officiële release? ga naar //magento.com/security/patches/supee-8788

Magento webshop kosten: 9 stappen om de kosten te bepalen

Magento webshop kosten: 9 stappen om de kosten te bepalen

Wat kost een Magento 2 webshop? Meestal is het een van de veel voorkomende vragen die ik te horen krijg tijdens een gesprek. Ik probeer een passend antwoord te geven, zodat iedereen die niet bekend is met de online wereld een idee krijgt van hoeveel werk en geld het kost. In dit artikel schrijf ik over de onderdelen die de kosten van een Magento webshop bepalen.

Magento 2 webshop

De kosten van een Magento 2 webshop begint vanaf € 3000. Hierbij krijg je een webshop gebouwd op basis van een bestaande Magento template met de standaard Magento functionaliteiten.

 

Een webshop gemaakt met meer aandacht voor design en ontwikkeling begint vanaf € 10.000 en kan oplopen tot € 50.000 – € 100.000.

 

Lees hier meer over Magento 2 , Magento B2B of ontvang een Magento 2  kostenindciate gratis via onze tool

 

1) Magento Community of Commerce (Enterprise)

Magento community is gratis en iedereen kan het downloaden vanaf de officiële website van Magento. Magento Enterprise heeft jaarlijkse licentiekosten. In dit artikel leg ik de focus op Magento Community.

2) Design op maat of op basis van een template

Wil je een unieke webshop? Een ontwerp op maat kan het gewenste resultaat behalen. Hiervoor moet een designer een briefing krijgen, wireframes maken en vervolgens de uiteindelijke visual designs in Photoshop, Sketch of in Illustrator ontwerpen.

 

Deze ontwerpen worden vervolgens door een developer worden ontwikkeld. Daar tegenover kun je kiezen voor bestaande Magento templates vanaf €100. Echter kunnen deze templates ook door jouw concurrenten gebruikt worden.

3) Magento Installatie & configuratie

Magento dient geïnstalleerd te worden op een server. Hiervoor is het belangrijk om de juiste installatie te doorlopen voor een stabiele Magento webshop.

 

In tegenstelling tot WordPress heeft Magento een uitgebreide back-end waarbij verschillende onderdelen geconfigureerd moeten worden. Denk hierbij aan het instellen van e-mails, BTW, en diverse koppelingen.

4) Extra functionaliteiten

Heeft jouw doelgroep een bepaalde wens die niet standaard beschikbaar is in Magento? Dan kun je gebruik maken van bestaande extensies.

 

Zijn de juiste extensies niet beschikbaar, dan moeten deze op maat ontwikkeld worden. Op maat ontwikkelen is duur. Een simpele extensie ontwikkelen kan al snel 1-2 dagen in beslag nemen.

 

Echter zijn er honderden extensies die handige functionaliteiten bevatten. Denk aan “One Step Checkout” en “Improved Layered Navigation“.

Je Magento 2 investering in kaart brengen? Gratis!

Jouw Magento 2 investering in kaart brengen? Gebruik onze prijsindicatie tool gratis en ontvang een indicatie direct.

5) Magento extensies

Extensie kosten lopen uiteen. Een simpele extensie begint vanaf €100 en kan tot €1.000 euro oplopen. Het aantal extensies die je wilt gebruiken in jouw webshop zal de kosten van de webshop bepalen.

6) Koppelingen en integraties

Naast het koppelen van de webshop met betaalmethodes zoals iDeal en Credit Cards, kan Magento ook gekoppeld worden aan andere systemen. Denk hierbij aan het koppelen met PostNL of een fulfilment bedrijf.

 

Magento kan ook gekoppeld worden met ERP pakketten, zoals Exact, SAP, Afas, Microsoft Dynamics en meer. Deze integraties beginnen vanaf een vast bedrag per maand of een eenmalig implementatie bedrag en jaarlijkse fee.

7) Product data toevoegen of migeren

Wil je graag jouw producten vanuit een ander systeem importeren naar Magento? Dit is extra werk om te importeren en te testen. Afhankelijk van de geleverde data kan een ontwikkelaar zo’n 1-2 dagen hiermee bezig zijn.

8) Hosting

Niet elke hosting is geschikt voor Magento. Een snelle en veilige hosting voor Magento begint vanaf €30-€100. Dit kan oplopen afhankelijk van het aantal bezoekers op de webshop en de nodig ruimte voor producten.

9) Onderhoud en updates

Jouw Magento webshop heeft onderhoud nodig. Denk hierbij aan het installeren van security patches, updates en andere zaken die jouw webshop verbeteren.

Gratis advies bij UX MAZE

Ben jij op zoek naar een team van Magento experts? Wil je een Magento webshop laten maken? Wij zijn UX MAZE. Een team van Magento Experts. Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op om kennis te maken.

Pin It on Pinterest