Support voor Magento 1.9 gaat stoppen: wat moet ik doen?

Support voor Magento 1.9 gaat stoppen: wat moet ik doen?

Heel veel webshops maken nog steeds gebruik van Magento 1.9. Niet zo vreemd, want dit razend populaire en gebruiksvriendelijke e-commercepakket heeft zijn waarde in de loop der jaren meer dan bewezen. Toch is de technologie achter Magento 1.9 langzaamaan verouderd.

 

Dit gegeven plaveide dan ook het pad naar de komst van Magento 2.0 in 2015. Inmiddels heeft Magento bekendgemaakt dat de support voor 1.9 in de toekomst zal worden stopgezet. Wat betekent dit voor jouw Magento 1.9-webshop? En wat zijn de opties voor webshopeigenaren die nog steeds Magento 1.9 of zelfs oudere versies gebruiken? In dit artikel tonen we het je en leggen we uit wat de beste optie per situatie is.

De populariteit van Magento 1.9

Magento 1.9 vormt al jaren het platform van voorkeur voor een keur aan webshops. Sterker, Magento is inmiddels uitgegroeid tot het meest gebruikte open source e-commercepakket ter wereld. Het heeft een marktaandeel van bijna twintig procent.

 

Dit betekent dat veel ontwikkelaars bekend zijn met het systeem en dat ze er snel en efficiënt in kunnen bouwen. De grote vertrouwdheid met het platform zorgt er ook voor dat voor de meeste problemen in 1.9 in een handomdraai goede oplossingen gevonden kan worden.

 

Dankzij het grote aantal beschikbare plug-ins en modules biedt Magento 1.9 tevens ruimte aan een grote variëteit aan interessante en nuttige functionaliteiten. Ideaal natuurlijk voor een dynamische internetomgeving als een webshop.

Magento 1.9 is verouderd

Het nadeel van de lange levensduur van Magento 1.9 is dat de basis van het platform wordt gevormd door een inmiddels toch wel wat verouderd systeem. De technieken zijn niet altijd even efficiënt meer, terwijl ook de basiscode die Magento 1 gebruikt tamelijk zwaar is.

Vandaar ook de introductie van Magento 2.0 in 2015. Inmiddels heeft Magento bekendgemaakt dat het voortaan alle pijlen gaat richten op Magento 2. Het gevolg van die beslissing laat zich raden: alle toekomstige upgrades en ondersteuning zullen richting 2.0 en zijn opvolgers gaan. Aanvankelijk betekende dit volgens Magento dat de support voor 1.9 in november 2018 definitief zou stoppen, echter kwam Magento op 7 september 2018 met de nieuws dat zij Magento 1 zullen ondersteunnen tot juni 2020. Lees hier de officele aankondiging van Magento.

 

Vanaf het moment dat Magento communiceert dat de support daadwerkelijk stopt, hebben gebruikers 18 maanden de tijd om over te stappen op Magento 2. Omdat de verwachting is dat dit moment niet heel lang meer op zich laat wachten, komen webwinkeleigenaren met Magento 1.9 op enig moment voor een belangrijke keuze te staan: snel of geleidelijk overstappen naar Magento 2?

Geen beveiligingsupdates meer voor Magento 1.9

Om te bepalen of je nu snel of op de wat langere termijn de overstap naar Magento 2 maakt, is het natuurlijk allereerst belangrijk om te kijken naar wat er precies allemaal gaat stoppen als de support voor Magento 1.9 uiteindelijk verdwijnt.

 

Het is namelijk niet zo dat deze versie na het stopzetten van de support helemaal wordt opgedoekt en verdwijnt. Het systeem kan ook theoretisch dus nog na dit tijdstip gewoon worden gebruikt. Maar verstandig is het niet.

 

Het verdwijnen van support betekent bijvoorbeeld dat gebruikers van 1.9 op een gegeven moment geen toegang meer hebben tot nieuwe features en functionaliteiten.

Zo verliest jouw webshop dus al snel alle groeimogelijkheden. Met het verdwijnen van de support vanuit Magento ontvangen de versies 1.9 en lager bovendien ook geen veiligheidsupdates en actuele security patches meer.

Onveilige webshop

Te lang doorgaan met 1.9 is vanuit veiligheidsoogpunt dan ook vragen om problemen. Zeker omdat Magento erg populair is, gaan hackers graag op zoek naar lekken in dit pakket. Veiligheidslekken bij onveilige websites kunnen vervolgens op grote schaal misbruikt worden.

Dit probleem speelt bij Magento 1.9 extra sterk, aangezien veel webshops op het systeem draaien. Daarnaast is Magento natuurlijk een open sourcesysteem. Als de beveiliging niet op orde is, wordt het platform extra kwetsbaar voor cyberaanvallen.

 

De gevolgen: een webwinkel die niet meer naar behoren werkt of klantgegevens en ordergegevens die door kwaadwillende derden worden gestolen of gemanipuleerd. Je hoeft alleen maar naar het WannaCry-incident te kijken om te zien hoe belangrijk een veilige website is en wat er allemaal kan gebeuren als gehaaide cybercriminelen via de achterdeur weten binnen te komen.

Het is belangrijk om te weten dat Magento 2 veel meer is dan een van extra features voorziene upgrade van 1.9. Het is een volledig nieuw platform, dat feitelijk vanaf de grond is opgebouwd. Magento 2 kent dan ook een andere interne architectuur en heeft andere systeemeisen dan zijn oudere broer.

 

De overzichtelijke folderstructuur betekent tevens een geheel andere indeling. Met Magento 2 haal je dus een geheel nieuw platform in huis. Een overstap naar dit systeem gaat bestaande webshops dan ook geld en tijd kosten. Omdat Magento 2 een gloednieuwe kern heeft, ontkom je namelijk niet aan een volledig schone installatie.

Transitie van Magento 1.9 naar Magento 2

Het is dus duidelijk dat het overstappen op Magento 2 wel wat meer voeten in de aarde heeft dan het uitvoeren van een update of het downloaden van een nieuwe extensie voor uw webshop. Het loont zich dus om de op termijn onvermijdelijke overgang naar het nieuwe systeem goed in te plannen.

 

Beschik je momenteel over een goed functionerende en stabiele webshop die nog draait op 1.9? Dan is er geen reden om haast te maken met de overstap. De huidige versie is voorlopig nog prima en probleemloos te gebruiken. Toch loont het zich wel om alvast in beweging te komen. De beste aanpak voor gebruikers van 1.9 is om op korte termijn de voorbereidingen voor de migratie naar Magento 2 in kaart te brengen.

 

Alle functionaliteiten moeten uiteindelijk namelijk verhuisd of opnieuw ontwikkeld worden. Denk bijvoorbeeld aan elementaire webshoponderdelen zoals thema’s, het design, data, klantgegevens, producten en belangrijke koppelingen. Het is dan ook een goed idee om het stappenplan te volgen dat we hieronder kort bespreken.

Overstap naar Magento 2?

Breng jouw overstap kosten in kaart. Start onze prijsindicatie tool gratis. Ontvang direct jouw investing binnen 10 minuten. (Vrijblijvend & Direct)

Hosting kiezen

Magento 2 stelt andere eisen aan je systeem dan 1.9. Check dus altijd of de huidige hostingomgeving alle Magento 2 hosting eisen ondersteunt. Je hebt immers geen medewerkers die de koper te woord kunnen staan. Met een uitgebreide, maar tevens vlot geschreven en prettig leesbare productomschrijving, worden prangende vragen van de klant toch beantwoord. Zo verdwijnt de factor onduidelijkheid als een mogelijke hinderpaal voor een aankoop.

Huidige webshop inventariseren

oordat je de migratie naar Magento 2 in gang zet, is het goed om de huidige webshop aan een goede screening te onderwerpen. Welke modules en functionaliteiten zijn absoluut onmisbaar voor jouw webwinkel? En zijn die modules, of varianten ervan, ook beschikbaar in Magento 2? Bevat de huidige webshop veel koppelingen die maatwerk vereisen? Dit zijn allemaal factoren waar terdege rekening mee moet worden gehouden voordat de transitie naar Magento 2 gemaakt kan worden.

Data migreren

De laatste stap in het proces is het overzetten van alle data naar de nieuwe Magento 2-webshop. Gelukkig biedt Magento zijn klanten op dit vlak de helpende hand. Het bedrijf stelt namelijk een handige Data Migration Toolkit beschikbaar. Hiermee kunnen configuratiesettings, producten, categorieën, klantgegevens, bestellingen, verlanglijstjes en beoordelingen overgezet worden.

 

De toolkit is geen module, maar een hulpmiddel voor ontwikkelaars om de data van je huidige Magento 1-webshop te migreren naar de fonkelnieuwe Magento 2-omgeving.

Wegwijs worden in Magento 2

Nadat alle functionaliteiten in kaart zijn gebracht, is het zaak om wegwijs te worden in Magento 2. Hoewel de admin-kant redelijk overeenkomt met die van 1.9, verschilt de techniek en opbouw van Magento 2 wel sterk van Magento 1. Vooral de responsieve interface van Magento 2 vormt een heel verschil met die van zijn voorganger.

 

Hier bekend mee worden vergt dus wel wat oefening. Voordat je begint met het daadwerkelijke beheer van de webshop in Magento 2, is het daarom goed om alvast te kijken hoe het systeem reageert en presteert. Dat kan bijvoorbeeld door al wat met het platform te spelen in een speciale demoshop.

Oudere versies en nieuwe webshop

Draait jouw webshop nog op een oudere versie dan Magento 1.9? Of ben je van plan om een gloednieuwe of extra webwinkel te openen? Of heb je een website die hoge eisen stelt aan de techniek? Dan is het zinvol om gelijk voor Magento 2 te kiezen. De prestatiewinst ten opzichte van Magento 1.8 en oudere versies is dermate groot dat een migratie de extra kosten en moeite meer dan waard is.

 

Een gebruiksvriendelijke en toegankelijke interface, diverse extra functionaliteiten, meer snelheid en de mogelijkheid om meer betaalkanalen in een webshop te integreren; het zijn zomaar een paar voordelen die samengaan met het gebruiken van Magento 2. Bovendien zal het platform de komende jaren uitgebreid worden met nieuwe extensies en updates.

 

Zo investeer je dus ook gelijk in een webshop die toekomstproof is en nog vele jaren meekan. Het spreekt voor zich dat de keus bij het opzetten van een nieuwe webwinkel helemaal snel is gemaakt. Je kunt dan gelijk gebruikmaken van alle noviteiten van Magento 2 zonder een duur en tijdrovend migratietraject af te hoeven leggen.

 

Het is ook mogelijk om nog eventjes wachten op Magento 2.2, dat in september van dit jaar op de markt komt. Deze recente update is vrij van enkele bugs en schoonheidsfoutjes die in de eerste versie van Magento 2 nog de kop opstaken.

Conclusie

Het ideale tijdstip voor een migratie naar Magento 2 is niet te geven en hangt grotendeels af van het type webshop. Gebruikers van Magento 1.9 kunnen voorlopig nog wel even vooruit met hun huidige webshop. Toch is het wel belangrijk om in beweging te komen door tijdig in te spelen op toekomstige ontwikkelingen.

 

Maak alvast een goed omlijnd plan voor de overstap en wacht hier zeker niet mee tot het laatste moment. Door je alvast in de techniek en bijzonderheden van Magento 2 te verdiepen, zal de uiteindelijke overgang straks ook een stuk soepeler verlopen!

Advies bij UX MAZE

Ontvangt je graag gedegen advies over een eventuele overstap naar Magento 2? Of wil je jouw persoonlijke situatie goed in kaart brengen voordat je eventueel overstapt?

 

Neem dan gerust vrijblijvend contact op met UX MAZE. Als langjarige Magento Solution Specialist helpen wij je graag met het zoeken naar een perfecte en maatgerichte oplossing.

Overstappen op Magento 2.0: wel of niet doen?

Overstappen op Magento 2: wel of niet doen?

Nadat de geruchten in IT-kringen al een tijdje de ronde deden, werd in 2015 eindelijk een nieuwe versie van het populaire e-commercesysteem Magento gelanceerd.

Veel webshopeigenaren komen dus voor een lastige keuze te staan: gewoon Magento 1.9 blijven gebruiken of meegaan met de Magento webwinkel ontwikkeling en overstappen op Magento 2?

Magento 1.9: wat zijn de voordelen?

De eerste versie van Magento kwam op de markt in 2007. Met een marktaandeel van 17 procent is het platform inmiddels een begrip binnen de e-commerce. Het voordeel van die gevestigde positie is dat het systeem bekend is bij een groot aantal web developers en dus gemakkelijk, snel en efficiënt ingebouwd kan worden.

 

Het opbouwen van een shop in Magento 1.9 gaat dan ook sneller dan het maken van een vergelijkbaar platform in Magento 2. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren dermate veel extensies gebouwd dat zelfs lastige vragen van veeleisende klanten meestal gemakkelijk zijn op te lossen in Magento 1.9.

Beperkingen van Magento 1.9

Dat Magento 1 inmiddels al een tijdje meegaat, heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen. Zeker in de IT-sector, een wereld waar technologische ontwikkelingen en doorbraken elkaar doorgaans in een rap tempo opvolgen, is een product snel verouderd.

Dat geldt op sommige vlakken ook voor Magento 1.9. De bouwstenen van het platform zijn redelijk gedateerd, wat onder meer tot uiting komt in de zware basiscode waarop het systeem draait.

 

Het gevolg is dat een niet maximaal geoptimaliseerde Magento 1-shop vaak vrij traag is. Dit gebrek aan snelheid was ook de hoofdreden om Magento 2.0 uit te brengen.

Een ander nadeel is dat Magento 1.9 tot en met juni 2020 wel nog wordt ondersteund, maar alle vernieuwingen naar 2 gaan. Het platform verliest qua functionaliteiten dus elke groeimogelijkheid.

Magento 2

Magento 2 is geen update of verbeterde versie van Magento 1.9, maar een volledig nieuw platform dat feitelijk vanaf de grond is opgebouwd en een andere interne architectuur plus meer systeemeisen heeft.

 

De database en veel functies hebben wel de nodige overeenkomsten met Magento 1.9, maar uiteindelijk haal je met de 2 versie toch een geheel nieuw platform in huis.

Een nadeel van Magento 2 is dan ook dat een overstap naar dit systeem bestaande webshops geld en tijd gaat kosten. Omdat Magento 2 namelijk een gloednieuwe kern heeft, ontkom je niet aan een volledig schone installatie.

Magento 2

UX MAZE biedt compelete Magento 2 webshops voor retailers, B2B en merken. Lees meer over Magento 2.

Voordelen Magento 2

Tegenover de extra tijd en moeite die nodig is om Magento 2 te installeren, staan echter wel de nodige voordelen. Zo is Magento 2 bijvoorbeeld een stuk gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger.

 

De toegankelijkere interface is gemakkelijker te hanteren, waardoor het aanmaken en aanpassen van producten eenvoudiger wordt en webshopeigenaren ook zelf probleemloos veranderingen kunnen doorvoeren op hun website.

 

Webontwikkelaars kunnen dankzij Magento 2 bovendien efficiënter en met een betere broncode werken. Daarnaast heeft de Magento 2 versie nog een paar extra voordelen.

 

  1. Betere algehele performance door een nieuwe kern.
  2. Korte laadtijd, onder meer door technieken als Varnish Cache.
  3. Nieuw testframework dat webontwikkelaars in staat stelt om de werkzaamheid van een webshop verder te optimaliseren en fouten eerder op te sporen.
  4. Lagere maandelijkse development kosten door technieken als PHP 5.5 en jQuery.
  5. Verbeterde bestandsstructuur en betere beveiliging tegen veiligheidslekken.
  6. Mogelijkheid tot CSS pre processing.
  7. Responsive backend en betere kwaliteitscontrole op extensies uit de Magento Marketplace.

Overstappen naar Magento 2 of juist niet?

Of overstappen op Magento 2.0 zin heeft of niet hangt grotendeels af van de situatie en het type webshop. Zoals hierboven al uitgelegd is het nieuwere platform qua technische mogelijkheden en gebruiksgemak zeker een verbetering vergeleken met Magento 1.9.

 

Bovendien wordt Magento 1.9 vanaf juni 2020 ook niet meer ondersteund. Nu dat Magento 2.3 beschikbaar is, is het juiste moment om de overstap te plannen.

Starten van een nieuwe webshop?

Als je wilt starten met een nieuwe webshop ligt de keuze voor Magento 2 natuurlijk het meest voor de hand.

 

Het platform heeft duidelijke voordelen in vergeleken met Magento 1.9 en zal de komende jaren hoogstwaarschijnlijk uitgebreid worden met nieuwe extensies en updates. Zo investeer je dus gelijk in een webshop die in principe nog jaren meegaat.

 

Wil je meer weten over welke versie beter bij je doelen past? Neem gerust contact met ons op of bel 0318 24 00 49.

11 Stappen naar een succesvolle Magento webshop!

11 Stappen naar een succesvolle Magento webshop!

Wil je een succesvolle Magento webshop starten? Een goed voor onderzoek bespaart je tijd en geld en verhoogt jouw kans van slagen. Wellicht heb je sindskort van Magento gehoord of werk je al een tijdje er mee.

 

Magento biedt kleine en grote bedrijven de mogelijkheid om online hun producten en diensten te verkopen.In tegenstelling tot andere open source systemen is Magento zeer flexibel en bevat basis webshop functionaliteiten.

 

Dan ben je op de goede plek om basisinformatie te lezen over 11 stappen naar een succesvol Magento webshop. Wil je een Magento webshop laten maken of gaat het om overstappen van een andere webshop systeem naar Magento?

1) Bepaal jouw budget

Een Magento webshop kan verschillende prijzen hebben. Dit heeft te maken met de hoeveelheid aandacht en werk die hieraan besteed moet worden.

 

Denk hierbij aan de design en functionaliteiten. Een Magento 2 webshop op basis van een bestaande template begint vanaf €3.000. Wanneer het op maat gemaakt is, kan het al snel duizenden euro’s kosten. Lees meer over de kosten van Magento.

2) Bepaal jouw webshop doelgroep

Je kunt jouw producten niet aan iedereen verkopen. Het is beter om een specifiek doelgroep te bedienen dan iedereen tevreden te willen stellen.

 

Naast het bepalen van leeftijd of geslacht is het belangrijk om te denken aan andere onderdelen zoals jouw productwaarde, diensten en andere onderdelen die jouw doelgroep belangrijk vindt.

3) Breng de concurrentie in kaart

Er zijn vast andere bedrijven die direct of indirect jouw concurrenten zijn. Deze bedrijven verkopen de zelfde producten en diensten online.

 

Zijn er meerdere concurrenten, hou het bij drie en voer een beknopte analyse uit. Vervolgens kun je in kaart brengen wat de concurrent goed en niet goed doet. Dit biedt inzicht om jouw onderscheidende strategie te bepalen.

4) Ecommerce Strategie

Wat maakt jouw webshop bijzonder? Naast een goed product zijn er andere belangrijke elementen.

 

Als voorbeeld kan je denken aan verzending op dagbasis of bied je uitgebreidere service aan dan je concurrent? Deze en andere punten moeten duidelijk gecommuniceerd worden met de doelgroep.

 

Een goed keyword onzerzoek is heel belangrijk om de juiste categorieen aan te maken en organisch bezoekers te trekken na drie/vier manden van live gang. 

5) Professionele uitstraling is een “must”

Jouw doelgroep heeft vertrouwen nodig voordat zij een aankoop doen. Een professionele uitstraling bepaalt of zij voor jouw bedrijf kiezen of voor de concurrent.

 

Een logo is het eerste onderdeel waarbij zij een idee krijgt van jouw bedrijf. Daarom is het belangrijk om aandacht te besteden aan jouw offline en online uitstraling.

6) Design strategie

Is jouw product of merk al bekend bij de doelgroep of gaat het om een nieuw product die nog niet bekend is. Afhankelijk van jouw product kan je kiezen voor:

 

Design op maat:

Een design op maat levert het beste resultaat. Dit omdat er meer tijd en aandacht besteed kan worden aan het uiterlijk van jouw webshop.

 

De meest belangrijke pagina’s zijn home, categorie, product, winkelwagen, afrekenen en mijn account. Deze pagina’s op maat laten ontwerpen bied een betere uitstraling dan een standaard template.

 

Bestaande template:

Magento kent duizenden bestaande templates die gebruikt kunnen worden als basis voor jouw webshop. Hiervoor kun je kiezen wanneer je een beperkte budget hebt.

7) Gewenste functionaliteiten

Magento biedt basis functionaliteiten aan zoals het bekijken van producten, de mogelijkheid om orders te plaatsen en afrekenen.

 

Als beheerder kun je producten toevoegen, orders verwerken en veel meer. Zijn er bepaalde functionele eisen die niet in Magento beschikbaar zijn, dan moeten deze ontwikkeld worden of bestaande extensies toe gepast worden. In de beginfase is het belangrijk om te focussen op “Must Have” functionaliteiten

8) Webshop content

Teksten, afbeeldingen en video’s zijn de basis van jouw webshop. Een goed geschreven productbeschrijving zal effect hebben op zoekmachines en klanten.

 

Teksten:

Gebruik geen standaard tekst van de fabrikant. Er is een mogelijkheid dat andere webshops dat ook al doen. Besteed aandacht aan jouw product beschrijvingen en overtuig je klanten.

 

Afbeeldingen:

Professionele afbeeldingen hebben invloed op het koopgedrag. Naast productafbeeldingen, kunnen sfeer afbeeldingen de klant helpen om het product in hun ruimtes voor te stellen.

 

Video’s:

Wanneer je een complex product aanbied, kan een video veel vragen van de klant beantwoorden.

 

Documenten:

Technische informatie in de form van PDF’s zijn van belang. Sommige klanten willen toegang hebben tot alle beschikbare informatie voordat zij een aankoop doen.

9) Snelle & stabiele Magento hosting

Magento is een zwaar pakket waarbij het niet op elke server snel zal draaien. Daarbij is het belangrijk om een geschikte Magento 2 hosting te hebben. Deze beginnen vanaf €60-€300 per maand.

10) Hoe haal je bezoekers naar jouw webshop

Google adverteren:

Een van de snelste manieren om bezoekers naar jouw webshop te trekken is via Google Adwords. Hier gaat om betalen per klik. Adwords is duurder dan andere marketing kanalen maar kan snel resultaten leveren.

 

Zoekmachine optimalisatie:

Het voeren van een zoekword analyse en een plan voor het optimaliseren van jouw webshop kan binnen 3-6 maanden veel resultaten leveren.

 

Facebook & Instagram marketing:

Een combinatie van Facebook en Facebook ads kan bijdrage hebben om jouw merk bekend te maken en bezoekers te trekken naar jouw webshop.

 

Twitter, Linkedin en Snapchat:

Afhankelijk van jouw doelgroep kan verschillende social media kanalen ingezet worden om bezoekers naar jouw wetshoop te trekken.

11) Webshop optimalisatie

Nadat er voldoende bezoekers naar jouw webshop komen, is er tijd om na te denken om jouw webshop te verbeteren. Echter, de vraag is wat ga je verbeteren en met welke doel?

Ben jij op zoek naar een team van Magento experts? Wil je een Magento webshop laten maken?

 

Wij zijn UX MAZE. Een team van Magento Experts. Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op om kennis te maken.

Magento patch SUPEE-8788

Magento patch SUPEE-8788

Magento heeft een security patch uitgebracht voor Magento Community 1.9.3 & Magento Enterprise 1.14.3. Deze patch lost beveiligingslekken in de Zend framework en de betaal mogelijkheden op.

 

Daarnaast eindigt deze patch sessies van gebruikers nadat zij uitgelogd zijn van hun account.

 

Wil je meer weten over de Officiële release? ga naar //magento.com/security/patches/supee-8788

[simple-author-box]

Magento webshop kosten: 9 stappen om de kosten te bepalen

Magento webshop kosten: 9 stappen om de kosten te bepalen

Wat kost een Magento 2 webshop? Meestal is het een van de veel voorkomende vragen die ik te horen krijg tijdens een gesprek. Ik probeer een passend antwoord te geven, zodat iedereen die niet bekend is met de online wereld een idee krijgt van hoeveel werk en geld het kost. In dit artikel schrijf ik over de onderdelen die de kosten van een Magento webshop bepalen.

Magento 2 webshop

De kosten van een Magento 2 webshop begint vanaf € 5000. Hierbij krijg je een webshop gebouwd op basis van een bestaande Magento template met de standaard Magento functionaliteiten.

 

Een webshop gemaakt met meer aandacht voor design en ontwikkeling begint vanaf € 15.000 en kan oplopen tot € 50.000 – € 100.000.

 

Lees hier meer over Magento 2 of Magento B2B 

1) Magento Open Source of Adobe Commerce

Magento open source is gratis en iedereen kan het downloaden vanaf de officiële website van Adobe. Adobe commerce heeft jaarlijkse licentiekosten. In dit artikel leg ik de focus op Magento open source.

2) Design op maat of op basis van een template?

Wil je een unieke webshop? Een ontwerp op maat kan het gewenste resultaat behalen. Hiervoor moet een designer een briefing krijgen, wireframes maken en vervolgens de uiteindelijke visual designs in Photoshop, Sketch of in Illustrator ontwerpen.

 

Deze ontwerpen worden vervolgens door een developer worden ontwikkeld. Daar tegenover kun je kiezen voor bestaande Magento templates vanaf €100. Echter kunnen deze templates ook door jouw concurrenten gebruikt worden.

3) Magento Installatie & configuratie

Magento dient geïnstalleerd te worden op een server. Hiervoor is het belangrijk om de juiste installatie te doorlopen voor een stabiele Magento webshop.

 

In tegenstelling tot WordPress heeft Magento een uitgebreide back-end waarbij verschillende onderdelen geconfigureerd moeten worden. Denk hierbij aan het instellen van e-mails, BTW, en diverse koppelingen.

4) Extra functionaliteiten?

Heeft jouw doelgroep een bepaalde wens die niet standaard beschikbaar is in Magento? Dan kun je gebruik maken van bestaande extensies.

 

Zijn de juiste extensies niet beschikbaar, dan moeten deze op maat ontwikkeld worden. Op maat ontwikkelen is duur. Een simpele extensie ontwikkelen kan al snel 1-2 dagen in beslag nemen.

 

Echter zijn er honderden extensies die handige functionaliteiten bevatten. Denk aan “One Step Checkout” en “Improved Layered Navigation“.

Je Magento 2 investering in kaart brengen? Gratis!

Jouw Magento 2 investering in kaart brengen? Gebruik onze prijsindicatie tool gratis en ontvang een indicatie direct.

5) Magento extensies?

Extensie kosten lopen uiteen. Een simpele extensie begint vanaf €100 en kan tot €1.000 euro oplopen. Het aantal extensies die je wilt gebruiken in jouw webshop zal de kosten van de webshop bepalen.

6) Koppelingen en integraties?

Naast het koppelen van de webshop met betaalmethodes zoals iDeal en Credit Cards, kan Magento ook gekoppeld worden aan andere systemen. Denk hierbij aan het koppelen met PostNL of een fulfilment bedrijf.

 

Magento kan ook gekoppeld worden met ERP pakketten, zoals Exact, SAP, Afas, Microsoft Dynamics en meer. Deze integraties beginnen vanaf een vast bedrag per maand of een eenmalig implementatie bedrag en jaarlijkse fee.

7) Product data toevoegen of migeren?

Wil je graag jouw producten vanuit een ander systeem importeren naar Magento? Dit is extra werk om te importeren en te testen. Afhankelijk van de geleverde data kan een ontwikkelaar zo’n 1-2 dagen hiermee bezig zijn.

8) Hosting?

Niet elke hosting is geschikt voor Magento. Een snelle en veilige Magento 2 hosting begint vanaf €30-€100. Dit kan oplopen afhankelijk van het aantal bezoekers op de webshop en de nodig ruimte voor producten.

9) Onderhoud en updates?

Jouw Magento webshop heeft onderhoud nodig. Denk hierbij aan het installeren van security patches, updates en andere zaken die jouw webshop verbeteren.

Gratis advies bij UX MAZE

Ben jij op zoek naar een team van Magento experts? Een team dat je kan helpen met Magento webwinkel ontwikkeling? Wij zijn UX MAZE. Een team van Magento Experts. Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op om kennis te maken.