De waarde van Akeneo PIM voor jouw webshop

De waarde van Akeneo PIM voor jouw Magento 2 webshop

Het verrijken en bijwerken van de productinformatie in de verschillende systemen van je Magento-webshop kan een complexe en tijdrovende taak zijn.

 

Zonde, want de uren die je in deze bezigheden steekt, zou je ook kunnen besteden aan verkopen of het actief promoten van je webwinkel.

Gelukkig kan het allemaal een stuk sneller als je alle productgegevens bijhoudt vanuit een centraal punt. Hier komt Akeneo PIM om de hoek kijken. Dit stukje techniek maakt het gemakkelijker om productinformatie bij te houden en bij te werken.

 

Wat is Akeneo PIM precies? Welke functionaliteiten en voordelen biedt deze tool? En hoe koppel je hem aan magento 2?In dit blogartikel geven we je de antwoorden op deze vragen.

Wat is Akeneo PIM?

PIM is de afkorting voor de term product information management. Die verwijst naar systemen die het verkoopproces ondersteunen door het geven van productinformatie. Die informatie volgt de levenscyclus van het product en kan op diverse manieren en via verschillende kanalen (website, online-overzicht, ERP-systeem, gedrukte catalogus) worden aangeboden.

 

Zeker voor klanten die veel via het internet kopen, zijn goede productbeschrijvingen onmisbaar. Je kunt het artikel immers niet zelf aanraken of testen voordat je het product online koopt. Wel zo handig als je dan als klant een goed en eerlijk beeld krijgt voorgeschoteld van wat je kunt verwachten.

Akeneo PIM is een veelgebruikte PIM-tool die is ontwikkeld door het Franse Akeneo. Het bedrijf is opgericht in Nantes en heeft ook kantoren in het Amerikaanse Boston en de Duitse stad Düsseldorf. Akeneo PIM is open source, wat betekent dat het platform bij de ontwikkeling en productie vrije toegang geeft tot de bronmaterialen van het eindproduct. Akeneo PIM maakt gebruik van een OSL 3.0-licentie, terwijl de code beschikbaar is via de gitHub-repository, de populaire marktplaats voor open-sourceprojecten.

Akeneo PIM biedt één centrale plek van waaruit je jouw productinformatie kunt verzamelen, beheren en verrijken. Deze productinformatie kun je vervolgens eenvoudig en snel richting al jouw verkoop- en e-commercekanalen versturen. Een PIM-systeem lijkt qua functionaliteit wel wat op een ETL-oplossing. Ook ETL streeft ernaar om gegevens te extraheren en transformeren met zo weinig mogelijk menselijke ingrepen.

 

Een PIM doet hetzelfde, maar faciliteert ook de menselijke inbreng en verrijking van de data. Daarom maakt een PIM-systeem zoals dat van Akeneo gebruik van een intuïtieve interface. Die maakt de tool ook begrijpelijk en gebruiksvriendelijk voor mensen die technisch wat minder goed onderlegd zijn.

In tegenstelling tot een ERP-systeem, dat zich vooral focust op transactionele data (denk aan prijzen, productspecificaties en voorraden), is een PIM toegespitst op productdata. Dit maakt het tot een ideale partner voor het marketen van een product. Aanvullende informatie, zoals productvideo’s en uitgebreide omschrijvingen, worden opgeslagen in een PIM, waarna de info gedistribueerd kan worden naar verschillende kanalen. Het grote voordeel is dat de data door alle kanalen op een uniforme manier worden weergegeven. Niet onbelangrijk, aangezien de moderne consument via elk kanaal dezelfde beleving verwacht. 

Akeneo implementeren & koppelen met Magento 2?

Wil je de kracht van Akeneo mee maken en deze PIM koppelen met Magento 2? Lees meer over onze Akeneo diensen. 

Wat kun je met Akeneo PIM?

Om in kaart te brengen waarom Akeneo PIM van waarde kan zijn voor jouw Magento-webshop, is het zaak om allereerst de belangrijkste functionaliteiten van het systeem eens goed onder de loep te nemen.

Data uit verschillende systemen bundelen

Zeker als je een grote, complexe webshop beheert, is de kans groot dat je behoorlijk wat informatie verspreid over verschillende systemen hebt opgeslagen. Niet altijd even overzichtelijk, waardoor je soms door de bomen het bos niet meer lijkt te zien. Akeneo PIM stelt je in staat om informatie uit bestaande bronnen, bijvoorbeeld je ERP-systeem of database van leveranciers, samen te brengen op een centraal punt. Daarnaast kun je de gegevens die je wilt integreren in je datacatalogus met Akeneo PIM ook definiëren en opschonen.

Productbeschrijvingen verrijken

Wellicht kom je na het doorspitten van je webshop tot de conclusie dat bepaalde productbeschrijvingen op de site een stuk beter kunnen. Misschien zijn ze lichtelijk verouderd of niet boeiend en uitnodigend genoeg om potentiële klanten te verleiden tot een aankoop.

Maar het per artikel, een voor een bijwerken van de productinformatie- en beschrijvingen is door het extra zoekwerk misschien een taak waar je niet genoeg tijd voor hebt. Met Akeneo PIM kun je productbeschrijvingen vanaf een centrale plek verrijken. Voeg bijvoorbeeld de  technische specificaties van of extra gebruiksinformatie over een product toe. Daarnaast kun je ook extra CTA’s invoegen of de teksten een uitnodigender karakter meegeven.

Classificeren en catalogiseren

Akeneo PIM geeft je ook de optie om producten en de bijbehorende beschrijvingen te classificeren, bijvoorbeeld op functie, merk of kleur. Op die manier kun je artikelen koppelen aan een of meerdere catalogussen of databases. Een goede manier om meer overzicht binnen je productbestand te creëren.

Het indelen van producten doe je door attributen aan een item toe te kennen en artikelen binnen een productgroep te plaatsen. Vervolgens kun je ze gemakkelijk en centraal beheren. Het overzicht wordt behouden door de verschillende duidelijke tabs, waardoor alle informatie over een product zowel eenvoudig te vinden als aan te passen is.

Importeren en exporteren van data

Het importeren van data zoals Excel- en GSV-bestanden wordt met Akeneo PIM een koud kunstje. Ook het exporteren van data is geen probleem. Sterker, dankzij de geavanceerde filteropties is het zelfs mogelijk om alleen informatie te exporteren waar je op een gegeven moment specifiek naar op zoek bent. 

Productinformatie vertalen

Het internet heeft geen grenzen. Een webshop is daarom een prima platform voor het bedienen van een internationaal klantenbestand. Heb je een meertalige webwinkel? Akeneo PM biedt in dat geval uitkomst met een vertaalfunctionaliteit die het vertalen een stuk gemakkelijker maakt.

Serenity Mode in de cloud

Hosten en werken in de cloud wordt steeds populairder. Het geeft je meer flexibiliteit omdat je niet aan een vaste werkplek of bepaald apparaat gebonden bent. Tegelijkertijd neemt de kans op het kwijtraken van data af. Ook Akeneo PIM is prima te gebruiken in de cloud.

 

Als je de enterprise-editie in de cloud laat draaien, wordt ook de SaaS-functionaliteit ‘Serenity Mode’ beschikbaar voor jouw webshop. Serenity Mode voorziet in een plug-and-playoplossing die automatisch upgrades uitvoert. Zo beschikt de gebruiker altijd over de laatste, volledig bijgewerkte versie van Akeneo PIM.

Verschillende kanalen beheren

Een goede marketingstrategie wendt uiteenlopende verkoop- en promotiekanalen aan om een webwinkel en de bijbehorende producten onder de aandacht van potentiële klanten te brengen. Akeneo PIM is een prima stukje gereedschap voor het managen van een multimediale marketingcampagne. Printmedia, mobiele applicaties, sociale media en marktplaatsen; met Akeneo PIM kun je al die kanalen prima op elkaar afstemmen vanuit één centraal punt.

 

Zo ontstaat uniformiteit binnen de diverse marketinguitingen en krijgt jouw webshop sneller een duidelijk herkenbaar profiel. Met behulp van speciale web to print software kun je productteksten en foto’s ook gemakkelijk exporteren en gebruiken voor een gedrukte catalogus.

Koppelen aan Magento 2

Een belangrijk kenmerk van Akeneo PIM is dat de tool gemakkelijk te koppelen is aan diverse e-commerceplatformen. Zeker omdat Akeneo gebruikmaakt van open source, is het PIM ook uitstekend te gebruiken in combinatie met Magento 2, een van de populairste en veelzijdigste platforms op de huidige e-commercemarkt.

 

Een extra voordeel, dat zeker een positieve uitwerking heeft op de comptabiliteit van Akeneo PIM met Magento, is dat sommige Akeneo-sofwareontwikkelaars vroeger voor Magento hebben gewerkt. Zij weten dus precies welke mogelijkheden er zijn om Magento aan andere softwarepakketten te koppelen.

Er zijn verschillende manieren om Akeneo PIM te koppelen aan een webshop in Magento 2. Een populaire en betrekkelijk eenvoudige optie is het gebruiken van PIMGento. Deze extensie maakt het mogelijk om je Akeneo-catalogus rechtstreeks over te zetten naar de Magento-database.

 

PIMGento geeft je ook de keuze: handmatig importeren of gebruikmaken van een geautomatiseerde import. Je kunt ook kiezen voor het native in- en uitvoersysteem van Magento. Het nadeel is dat dit een stuk trager is dan PIMGento. Akeneo PIM maakt ook automatisch rewrites aan als product- of categorietitels veranderen. Handig vanuit SEO-oogpunt omdat oude URL’s automatisch gelinkt worden naar de nieuwe.   

Omdat een PIM-systeem met al je softwarepakketten moet kunnen samenwerken, is iedere PIM-implementatie eigenlijk een maatwerkproject. Hoeveel werk en tijd het installeren van een PIM uiteindelijk kost, hangt af van je specifieke behoeften en wensen.

 

Het grote voordeel van een maatwerkproject is dat het resultaat perfect aansluit op alle benodigde systemen die je gebruikt voor het ondersteunen en verrijken van je Magento-webshop. Akeneo PIM is een functionele aanvulling op Magento 2. De tool levert bijna alles wat nog iets beter kan in of niet helemaal wordt gedekt door Magento 2.

De belangrijkste voordelen van Akeneo PIM

Nu we weten wat Akeneo PIM is en doet, is het tijd om een blik te werpen op de belangrijkste voordelen van de tool. Wat schiet je er in de dagelijkse praktijk nu echt mee op als je hem koppelt aan je Magento-shop?

Tijdswinst

Akeneo PIM geeft je één plek om jouw productinformatie te verzamelen, te beheren en te verrijken. De productinformatie kan van daaruit eenvoudig richting alle door jouw gebruikte verkoop- en e-commercekanalen worden gestuurd.

 

Het inzetten van een PIM-systeem levert vaak enorme tijdwinsten op, aangezien productinformatie veel sneller toegevoegd, aangevuld of verrijkt kan worden. Met de datapublisher van Akeneo PIM kun je bovendien volledige datasets ontsluiten en publiceren, onder meer in printuitgaven.

Meer gebruiksgemak

Het beheren, aanvullen en wijzigen van productinformatie wordt dankzij Akeneo PIM een beduidend prettigere bezigheid. Het systeem is flexibel, terwijl de interface gebruiksvriendelijk is, ook als je geen door de wol geverfde wizzkid bent. Het beheren van productinformatie wordt dus een stuk eenvoudiger voor elke webshopbeheerder

Kwaliteitswaarborg

Akeneo PIM reikt de gebruiker diverse handvatten aan voor het waarborgen van de kwaliteit van de aangeboden productinformatie. Zo kun je onder meer terugvallen op volledigheidsscores (bevat de beschrijving alle essentiële informatie over het product?), statussen en verschillende gebruikersrollen.

Gratis versie en enterprise-editie

Afhankelijk van het karakter van jouw webshop en het beschikbare budget, kun je kiezen voor een gratis community-versie of een betaalde enterprise-editie. De community-editie is vrij van maandelijkse kosten of licenties. De enterprise-editie vergt wel een financiële investering, maar biedt ook meer mogelijkheden en functionaliteiten. Maar zeker kleine en middelgrote webshops komen met de gratis versie al een heel eind.

Koppelbaar met talloze systemen

Akeneo PIM is niet alleen goed aan Magento, maar ook aan een divers spectrum aan andere systemen te koppelen. Denk aan een breed scala aan ERP-systemen, boekhoudsystemen (bijvoorbeeld Exact en Twinfield), mobiele apps en voorraadsoftware. Voorbeelden van het laatste softwaretype zijn point of sale systems (POS).

Betere performance door het offloaden van functies

Om te kunnen beschikken over extra functionaliteiten die niet standaard in Magento zitten, gebruiken veel webshops plug-ins. Een (te) groot aantal plug-ins kan echter een nadelige invloed hebben op de laadsnelheid en performance van je shop. Akeneo PIM stelt je in de gelegenheid om functies over te hevelen naar de PIM-tool. Hierdoor kun je profiteren van extra functionaliteiten, terwijl je Magento-webwinkel gewoon soepel blijft draaien. De PIM-tool biedt ook synchronisatiemogelijkheden in realtime. 

Beter voorraadbeheer

Voorraadbeheer kan een uitdagende en ingewikkelde taak zijn, zeker als je een uitgebreid assortiment aan producten hebt. Als je zowel on- als offline verkoopt, is het nog lastiger om het overzicht te behouden. Je hebt dan immers niet alleen te maken met webshopvoorraden en bulkvoorraden, maar ook met goederen die in je winkelpand of op display staan.

Met Akeneo PIM wordt het een stuk eenvoudiger om je voorraad op orde te krijgen. De tool maakt het mogelijk om meerdere voorraadposities aan te houden en deze, bijvoorbeeld per evenement of context, correct bij te werken. Door de product- en voorraadinformatie los van Magento te beheren, kun je alle voorraadbewegingen over de verschillende locaties onder controle houden en ze inzichtelijk in één interface weergeven.

Bewerken en vertalen

Met Akeneo PIM kun je productbeschrijvingen en andere info gemakkelijk en snel bewerken. Definieer de kenmerken die je nodig hebt, vertaal je informatie in een handomdraai in zoveel talen als je wilt, voeg mediabestanden toe en hou de wijzigingen in de productgeschiedenis nauwgezet bij.

Conclusie: PIM heeft meerwaarde

Het is duidelijk dat het koppelen van je Magento-webshop aan Akeneo PIM de nodige voordelen heeft. Het bijwerken of verbeteren van productinformatie wordt eenvoudiger en minder omslachtig. Tegelijkertijd stelt een PIM-tool je in staat om die info te verspreiden over een veelvoud aan marketingkanalen. Omdat Magento 2 en Akeneo PIM elkaar prima aanvullen en beide open source zijn, is het koppelen van de twee ook geen al te lastige klus. Bekijk onze Akeneo diensten.

Wil je nog meer weten over de mogelijkheden die Akeneo PIM biedt? Of wil je weten hoe je de tool koppelt aan jouw Magento-webshop? Dan ben je bij UX Maze aan het goede adres. Wij kennen alle ins en outs van Magento. De experts van UX Maze houden zich bovendien al jarenlang bezig met het verbeteren van webshops. Wij beantwoorden dan ook graag al je vragen over Magento en Akeneo PIM! Neem contact voor de mogelijkheden.

De voor- en nadelen van AMP voor Magento-webshops

De voor- en nadelen van AMP voor Magento-webshops

Het is al lang niet meer zo dat webshops uitsluitend doorzocht worden door desktopgebruikers. Smartphones zijn tegenwoordig verantwoordelijk voor minimaal 60 procent van de bezoekers én online aankopen. Onderzoek wijst uit dat een korte laadtijd essentieel is voor de mobiele gebruikerservaring. Ruim de helft van de bezoekers haakt af als een pagina meer dan drie seconden nodig heeft om te laden.
Het is dus belangrijk dat jouw Magento-webshop snel en responsive is op mobiele apparaten, zeker omdat elke milliseconde van belang is als de moderne klant wilt aanspreken. Gelukkig zijn er verschillende manieren om je Magento-shop snel en responsive te houden. De Accelerated Mobile Pages (AMP) behoren tot de meest veelbelovende technieken op het gebied van mobiele snelheidswinst. Maar wat houdt deze techniek precies in? En wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van AMP? Wij leggen het uit.

Wat zijn Accelerated Mobile Pages?

Accelerated Mobile Pages vormen een protocol dat de laadsnelheid van internetpagina’s op mobiele apparaten een flinke snelheidsboost geeft. AMP zorgt ervoor dat pagina’s tot wel 85 procent sneller worden geladen dan pagina’s die geen gebruikmaken van de technologie. En nog indrukwekkender: de consumptie van online informatie gaat dankzij AMP wel acht keer sneller dan op een webpagina zonder AMP het geval is.
De AMP-techniek lijkt op het eerste gezicht wel wat op responsive webdesign, zeker omdat beide oplossingen gebruikmaken van dezelfde programmeertalen (CSS, JavaScript en HTML). Toch zijn er verschillen. Responsive is een methode van webdesign die pagina’s zo inricht dat ze goed bekeken kunnen worden op mobiele apparaten. Bij AMP gaat het echter om een compleet framework dat ingericht is met één hoofdgedachte: zo snel mogelijk kwaliteitscontent tonen op mobiele apparaten. AMP’s laden sneller dan responsive pagina’s en slokken ook nog eens minder resources en ruimte op.
De AMP-versie van een pagina is dan ook echt iets anders dan de normale responsive-versie. Kijk bijvoorbeeld maar eens op de site van de Britse krant The Guardian voor het verschil tussen de twee.

Hoe werkt de techniek?

AMP’s worden gebouwd met drie hoofdelementen, namelijk AMP-HTML, AMP-JavaScript en Google AMP-cache. We zullen ze hieronder even nader onder de loep nemen.

AMP-HTML

Dit element is een begrensde versie van HTML. Bepaalde tags, attributen en stijlen worden beperkt in hun gebruik of vervangen door tags uit de AMP HTML library. Het resultaat: laadtijden van minder dan een seconde.

AMP JavaScript libraries

Het tweede element van een AMP wordt gevormd door de JavaScript libraries. Die werken asynchroon en staan garant voor snelle laadtijden.

AMP Google cache

Dit is het derde element van een Accelerated Mobile Page. Als jouw pagina voldoet aan alle vereisten en slaagt voor de AMP-validatietest, indexeert Google de pagina. Vervolgens wordt de pagina toegevoegd aan het CDN van Google. Het resultaat? Als je een pagina zoekt in Google, wordt die direct vanuit de cache ingeladen, zelfs als je internetverbinding aan de trage kant is.
Gevalideerde AMP’s zijn in Google te herkennen aan een icoontje in de vorm van een bliksemschicht. Een AMP-versie draait altijd naast de gewone versie van de pagina. Beide pagina’s hebben een eigen URL, maar verwijzen in de broncode naar elkaar. Zo kunnen zoekmachines de AMP-versie makkelijk vinden.

Hier kun je lezen welke technische stappen je precies moet doorlopen om Accelerated Mobile Pages in Magento 2 aan te maken en te valideren.

AMP-componenten

Accelerated Mobile Pages werken met zogenoemde componenten. Die zorgen ervoor dat zoveel mogelijk functionaliteiten worden gedekt. Er zijn momenteel al meer dan 100 componenten beschikbaar, terwijl er ook continu nieuwe aan het bestaande aanbod worden toegevoegd. Als je ze goed inzet, dekken de componenten ruim 90 procent van de AMP-functionaliteiten.
Er zijn drie soorten AMP-componenten. We zetten ze kort voor je op een rij.

  • De eerste groep is built-in en vereist geen verdere bewerking vanuit de Javascript library. Voorbeelden zijn amp-img of amp-pixel.
  • Om extended components te laten werken, moet je speciale JavaScript libraries gebruiken die vernoemd zijn naar de component-tag. Voorbeelden hiervan zijn amp-audio and amp-form.
  • De experimentele componenten zijn wel al uitgebracht, maar nog niet geschikt voor wijdverspreid gebruik. Ze zijn nog niet uitgebreid getest en kunnen veel kinderfouten bevatten. Het kan dus dat deze componenten nog niet zo functioneren als de bedoeling is.

De voordelen van AMP

Het gebruiken van Accelerated Mobile Pages heeft veel voordelen. Tijd om te kijken naar de manieren waarop de techniek de mobiele winkelervaring op jouw Magento-webshop kan verbeteren.

Lagere bounceratio’s

AMP’s leveren een belangrijke bijdrage aan een verbeterde winkelervaring door de laadtijd van pagina’s te reduceren. Dit leidt tot lagere bounceratio’s en bezoekers die langer op je webwinkel blijven. Zo wordt de kans ook groter dat klanten meerdere pagina’s bezoeken en uiteindelijk een aankoop doen.

Advertentiecampagnes optimaliseren

Tests en onderzoeken tonen aan dat Accelerated Mobile Pages bijdragen aan hogere doorklikcijfers. Advertenties worden vaker aangeklikt, waardoor het potentieel van onlinemarketing sterk groeit. Bovendien biedt AMP veel extra marketingmogelijkheden zoals snel laadbare advertentiebanners en extra advertentienetwerken.

Betere vindbaarheid

Laadsnelheid is een van de factoren die Google meeweegt in de algoritmes die de rankings van websites en webpagina’s bepalen. AMP’s dragen dus bij aan je vindbaarheid, vooral omdat je door de toegenomen laadsnelheid hoger komt te staan in de organische zoekresultaten van Google. Accelerated Mobile Pages zijn ook prima compatibel met andere SEO-tools van Google zoals AdWords Conversion Tracking en Google Tag Manager.

Meer zicht op je klanten

AMP’s geven je de mogelijkheid om een keur aan klanteninfo te ontsluiten. Het aantal clicks en conversies of de hoeveelheid nieuwe en terugkerende klanten; met AMP kun je het allemaal probleemloos meten. Daarnaast bieden AMP’s ingebouwde ondersteuning voor Google Analytics. Dit helpt je om nog meer klantgegevens te verzamelen en jouw dienstverlening perfect af te stemmen op de wensen van je mobiele bezoekers.

Te gebruiken op diverse platforms

AMP’s zijn gemakkelijk te activeren in Magento. Dat geldt ook voor een breed spectrum aan andere platforms en contentmanagementsystemen zoals Drupal, WordPress, WooCommerce, ProcessWire of Joomla.

De nadelen van AMP

Ondanks het imposante lijstje met voordelen, is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De AMP-techniek heeft vanuit het oogpunt van Magento webwinkel ontwikkeling, en e-commerce in het algemeen, ook wel wat nadelen. Die pijnpunten willen we je natuurlijk niet onthouden.

Functionele beperkingen

Veel van de functionaliteiten waar zowel klanten als webshop-eigenaren dol op zijn, worden niet ondersteund door de AMP-technologie. Denk bijvoorbeeld aan betaalopties, aanbevelingen, afreken-pagina’s of A/B-tests. Dit komt omdat een pagina alleen als AMP wordt geaccepteerd als je gebruikmaakt van JavaScript-, HTML- en CSS-elementen uit de Google library.

Weinig support voor dynamische pagina’s

AMP werkt niet of nauwelijks met dynamische e-commercepagina’s of -functionaliteiten zoals winkelwagentjes, zoekresultaten en faceted search. Als je AMP volledig omarmt, moet je de hulp van PWA-technologie inroepen of je bezoekers doorverwijzen naar je reguliere, niet-AMP-site voor mobiel gebruik.

Je moet extra investeren in ontwikkeling

AMP toepassen betekent dat je weer een nieuw codeframework voor je Magento-webshop moet installeren, gebruiken en ondersteunen. Hoe steil de leercurve is, hangt natuurlijk grotendeels af van de aanwezige technische kennis. Maar er zal zeker wat leerwerk komen kijken bij het overschakelen op AMP.

Afhankelijk van de Google-infrastructuur

Veel technologie-experts betichten Google van monopolievorming. Het omarmen van AMP betekent investeren in Google-infrastructuur, want Google host AMP’s op zijn domein en brengt content vanuit Google cache. AMP is dus wellicht niet jouw ding als je zelf de touwtjes strak in handen wil houden en het niet ziet zitten om sterk afhankelijk te worden van Google.

AMP of niet?

Het is zeker niet nodig om de AMP-technologie toe te passen op alle pagina’s. Verstandiger is om alleen van statische pagina’s een AMP-versie te maken. Dit zijn dus pagina’s met niet-veranderlijke content, waarvan de inhoud niet afhangt van het klik- of surfgedrag van bezoekers. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om van het winkelwagentje of de checkout een Accelerated Mobile Page te maken. Dergelijke pagina’s zijn namelijk niet zo belangrijk voor SEO-doeleinden. Bovendien gebruiken ze veel maatwerk-JavaScript, wat vloekt met de AMP-beginselen.

Statische pagina’s kun je meestal wel goed in de vorm van AMP’s gieten. Denk bijvoorbeeld aan de volgende paginatypes:

  • Product- en categoriepagina’s
  • Pagina’s die zoekresultaten weergeven
  • CMS-pagina’s

Hoewel Accelerated Mobile Pages zeker vanuit snelheids– en SEO-oogpunt een interessante ontwikkeling vormen, zitten er nog wat haken en ogen aan de praktische toepasbaarheid van de techniek. Het selectief toepassen van AMP binnen je Magento-shop biedt zeker kansen. Tegelijkertijd moet je je realiseren dat AMP (nog) niet geschikt is voor alle winkelpagina’s en je webshop (deels) afhankelijk maakt van de Google-infrastructuur.

Advies bij UX MAZE

Wil je meer weten over AMP en wat deze nieuwe ontwikkeling in internetland voor jouw Magento-webshop kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Bij UX Maze hebben we veel kennis van en ervaring met Magento. Bovendien zijn we goed op de hoogte van de allerlaatste trends binnen de e-commercebranche.

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Wat is het effect van snelheid op de conversie van je webshop?

Geduld is niet de sterkste kant van de meeste mensen, zeker niet van de gemiddelde internetconsument. Snelheid is dan ook een van de belangrijkste aandachtspunten voor een moderne en succesvolle webshop of -site. De snelheid weerspiegelt vooral hoe snel een website of webshop reageert op webverzoeken.

Het hebben van een snelle webshop is niet alleen handig voor jouw als beheerder en ondernemer, maar voor alle internetgebruikers die er een kijkje komen nemen. Welk effect heeft snelheid uiteindelijk op de conversie van je webshop? En wat zijn de belangrijkste voordelen van een snelle site? In dit artikel leggen we het uit.

Snelle website leidt tot langere bezoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat de snelheid van een webshop een directe invloed uitoefent op de bezoekduur. Hoe sneller de website, hoe langer mensen in de regel blijven hangen. Bovendien klikken mensen ook meer pagina’s aan als ze langer op een website of in een webshop blijven rondkijken.
De kans dat mensen die meer pagina’s bekijken ook daadwerkelijk overgaan tot conversie is bovendien ook beduidend groter dan in het geval van de incidentele, eenmalige bezoeker die slechts een of twee pagina’s aanklikt.

Wat verwachten bezoekers

De online-aandachtsspanne van de moderne mens gaat steeds verder achteruit. Dat komt omdat we aan de ene kant steeds meer informatie consumeren, maar gemiddeld gezien minder tijd hebben om die informatie ook echt in ons op te nemen. Het gevolg is dat we ook een stuk kritischer zijn geworden op webshops en hun performance.
Enkele conclusies die naar voren kwamen uit een onderzoek van KISSmetrics tonen dit haarfijn aan:
• 47 procent van de bezoekers verwacht dat een website of webshop binnen 2 seconden laadt.
• 79 procent van de online-shoppers geeft aan niet gauw meer terug te gaan naar een trage webshop.
• 52 procent van de ondervraagde personen laat weten dat snelheid een essentieel criterium is om vaker terug te komen bij een webshop.
• 73 procent van de mobiele gebruikers treft regelmatig een webshop aan die te traag functioneert.

Traagheid kost geld

Een trage website ondergraaft niet alleen het gebruiksgemak van je webshop, maar kost ook daadwerkelijk geld in de vorm van misgelopen conversie. Een onderzoek van de Aberdeen Group wijst bijvoorbeeld uit dat een vertraging van een seconde al leidt tot een conversiedaling van 7%. Om dit concreet te maken: als je een webshop hebt die 20.000 euro per maand genereert, kun je dankzij die ene seconde extra laadtijd op jaarbasis 16.800 euro (7% is 1400 euro en dat keer 12 is 16.800) mislopen.
Een extra nadeel is dat het in de online-wereld een stuk gemakkelijker is dan in de fysieke wereld om naar een concurrent te stappen. Bevalt een bepaalde webshop niet? Binnen een paar muisklikken zit je op een andere webwinkel die dezelfde producten, maar een betere bezoekerservaring aanbiedt. De cijfers tonen aan dat de tevredenheid over een webshop vaak met 16% per extra wachtseconde afneemt.

Google beloont snelheid

Het ligt op het eerste gezicht wellicht wat minder voor de hand, maar snelheid heeft ook effect op de Google-rankings van je webshop. 7 jaar geleden kondigde de internetgigant voor het eerst officieel aan dat de snelheid van een website als onderdeel van het zoekalgoritme werd toegevoegd als rankingfactor.
Niet alleen de bezoeker, maar ook Google zelf kan een snelle website gemakkelijker analyseren met behulp van een webcrawler. Maar de snelheid van je website of webshop is niet alleen beter voor de organische rankings. Het is een factor die ook invloed heeft op het betaalde zoekverkeer. Zo wordt de kwaliteitsscore van een Google AdWords-advertentie onder meer bepaald door de laadsnelheid van de landingspagina waar de advertentie naar verwijst.
Door het tonen van snelle webshops ten opzichte van langzamere online-winkels in de zoekresultaten, probeert Google een belangrijke overweging mee te nemen: de tevredenheid van de bezoeker over de getoonde zoekresultaten. Hoe sneller een website werkt, des te prettiger dit is voor de bezoeker. Tevreden bezoekers leveren je uiteindelijk dus een hogere positie in de zoekresultaten op.

Snelheid meten

Het is in de praktijk niet altijd gemakkelijk om goed zicht te krijgen op de snelheid van je webshop. Een tool als Google Analytics geeft wel informatie over de laadtijd van de site, maar doet dit niet in realtime. Een stukje digitaal gereedschap als CoScale beschikt wel over dit vermogen en meet voortdurend en in realtime de performance van jouw webshop.
Bovendien geeft het programma alerts af als er onregelmatigheden optreden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overbelasting door te veel bezoekers, foutmeldingen en dergelijke. Zo kun je direct ingrijpen en voorkomen dat je kostbare inkomsten misloopt.

Conclusie

Een snelle webshop is in het huidige tijdsgewricht een absolute vereiste. Lange en trage laadtijden zorgen er immers voor dat conversiepercentages dalen en je positie in de zoekmachines daalt. Bovendien is inkomstenderving een reëel gevaar. Het loont zich dan ook zeker om snelheid tot een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie te maken.

Magento en de AVG: waar moet ik op letten?

Magento en de AVG: waar moet ik op letten?

Sinds 25 mei 2018 moeten alle Europese webshops voldoen aan de richtlijnen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), in het Engels bekend als de GDPR. Omdat er flinke boetes staan op het niet of slecht naleven van deze nieuwe Europese privacywetgeving, is het belangrijk dat eigenaren van Magento-webshops zich goed verdiepen in de nieuwe regels en richtlijnen.
Wat houdt de AVG precies in? Wat zijn de belangrijkste verschillen met de oude Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp)? In hoeverre voldoet Magento momenteel aan de AVG-richtlijnen? En wat zijn de belangrijkste zaken waar je als webshopeigenaar op moet letten in het kader van de nieuwe privacywetgeving? We leggen het allemaal uit in dit blogartikel.

Wat is de AVG?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of GDPR is de vervanger van de EU-privacyrichtlijn, die in Nederland was uitgewerkt in de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Per 25 mei 2018 is de Wbp, net als de privacywetten van de andere EU-lidstaten, komen te vervallen. Dankzij de komst van de AVG is het niveau van gegevensbescherming nu door de hele EU van hetzelfde niveau. De wetgeving is van toepassing op alle bedrijven en domeinnamen die binnen de Europese Unie zijn gevestigd.

Belangrijkste doelstellingen van de AVG

Inhoudelijk heeft de AVG een aantal belangrijke doelstellingen. De AVG voorziet vooral in:
● de versterking en uitbreiding van de privacyrechten van klanten en burgers;
● meer en extra verantwoordelijkheden voor bedrijven en andersoortige organisaties die persoonsgegevens verwerken;
● het gelijktrekken van bevoegdheden voor Europese privacytoezichthouders.
Om de bovenstaande doelstellingen te kunnen realiseren, hanteren de wetgevers in de AVG een aantal basisprincipes. We zullen die hieronder even kort bespreken.

Transparantie

De AVG-wetgeving moet garanderen dat de persoon van wie de gegevens worden verwerkt op de hoogte is van zijn rechten en weet voor welk doel zijn of haar persoonsgegevens worden verzameld en verwerkt. Daarnaast moet je klanten informeren over hun rechten en ze duidelijk maken hoe die rechten uitgeoefend kunnen worden. De aard en het doel van de verwerking moet dus helder zijn voor alle betrokkenen.

Doelbeperking

Doelbeperking houdt in dat persoonsgegevens uitsluitend worden verzameld voor een duidelijk bepaald en rechtmatig doel. De gegevens mogen dus niet zomaar voor andere doeleinden worden gebruikt. Artikel 6 van de AVG bevat een duidelijk overzicht van de grondslagen voor de rechtmatigheid van verwerking.

Gegevensbeperking

Je mag als bedrijf niet zomaar onbeperkt gegevens gaan verzamelen. De AVG schrijft voor dat het alleen is toegestaan om persoonsgegevens te verzamelen die voor het beoogde doel noodzakelijk zijn. Elk nieuw doel moet weer worden getoetst aan de oorspronkelijke doelstelling. Verschilt het nieuwe doel van de oorspronkelijke doelstelling? Dan moet er opnieuw toestemming worden gevraagd.

Juistheid en bewaring

De persoonsgegevens die een organisatie bewaart, moeten correct zijn en dat ook blijven. Kloppen gegevens niet (meer)? Dan moet je ze verwijderen of aanpassen. Bovendien mogen persoonsgegevens niet langer bewaard worden dan nodig is voor het beoogde verwerkingsdoel. De administratieplicht schrijft soms voor dat gegevens wel langer bewaard moeten worden.

Integriteit en beveiliging

De AVG heeft ook veel oog voor veiligheid. De gegevensverwerker is namelijk verplicht om de data goed te beschermen tegen toegang door onbevoegden (zowel digitaal als fysiek), verlies of vernietiging (denk bijvoorbeeld aan een brand in het bedrijfsgebouw). De partij die je gegevens verwerkt moet bovendien kunnen aantonen (bijvoorbeeld door middel van audits) dat ze voldoet aan de regels van de AVG.
Dit houdt in dat je er als webshop een helder beschreven privacybeleid op na dient te houden, maar ook dat eventueel personeel getraind is in het omgaan met AVG-kwesties. Leg ook altijd goed vast waarom, hoe en hoe lang je persoonsgegevens bewaart.

Rollen binnen de AVG

Om de AVG-praktijk voor webshops te doorgronden, is het allereerst van belang om goed te kijken naar de rollen waarmee je als eigenaar van een webwinkel in de dagelijkse AVG-praktijk te maken krijgt.
  • De klant/consument. Dit is voor de AVG elke burger of inwoner van een EU-lidstaat. De klant of consument is en blijft de rechtmatige eigenaar van de persoonlijke gegevens die door de webshop worden verwerkt.
  • De data controller of verwerkingsverantwoordelijke is de organisatie die de persoonsgegevens van de klant/consument verwerkt. Hij of zij bepaalt ook het doel waarvoor en de middelen waarmee gegevens worden verwerkt.
  • De data processor of verwerker is de partij die de gegevens daadwerkelijk verwerkt. Onder de nieuwe wetgeving is de eigenaar van een webwinkel meestal verwerkingsverantwoordelijke en verwerker tegelijk. Er zijn echter ook scenario’s denkbaar waarin de verantwoordelijke de gegevensverwerking uitbesteedt aan een derde partij. In dat geval ben je verplicht om een verwerkersovereenkomst op te stellen.
  • De Functionaris voor Gegevensbescherming (FvG) ziet toe op de naleving van de AVG-richtlijnen. Het is niet altijd verplicht om een FvG aan te stellen. Dit laatste geldt wel voor organisaties met meer dan 250 werknemers, veel overheidsinstellingen en instanties die vanuit hun kernactiviteiten op grote schaal mensen volgen.

Schendingen van de AVG

Het niet of slecht naleven van de GDPR (AVG) kan je als webshop opzadelen met een flinke kostenpost. De boetes en sancties bij overtreding zijn namelijk niet mals. De maximumboete bedraagt 20 miljoen euro of 4 procent van de wereldwijde omzet van een (internationaal opererend) bedrijf. Daarnaast zijn er ook kleinere boetes tot 10 miljoen euro of 2 procent van de bruto internationale omzet mogelijk. In het geval van een eerste overtreding of het onopzettelijk niet naleven van de AVG krijg je eerst een waarschuwing.
Je bent als eigenaar van een webshop ook verplicht om bij gegevenslekken bepaalde informatie te verstrekken aan de toezichthoudende autoriteiten. Het gaat dan om de onderstaande gegevens.
  • De categorieën waar de gelekte gegevens onder vallen. Denk bijvoorbeeld aan naam- en adresgegevens of accountinformatie
  • Een schatting van het aantal personen dat bij het incident is betrokken.
  • De gevolgen die de inbreuk kan hebben voor de privacy van klanten.
  • De mogelijke maatregelen die je neemt om de gevolgen te verzachten. Denk bijvoorbeeld aan financiële compensatie of extra technische maatregelen binnen je Magento-omgeving.
De AVG stelt strenge eisen aan de registratie van datalekken die zich binnen jouw organisatie voordoen. Alle datalekken moeten gedocumenteerd worden en door de Autoriteit Persoonsgegevens kunnen worden gecontroleerd. Die maatregel gaat nog een stukje verder dan de protocolplicht uit de Wbp.

De AVG in de Magento-praktijk

Maar hoe verhoudt de AVG zich nu tot de directe Magento-praktijk? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij het volledig AVG-proof maken van jouw Magento-webshop? En welke waarborgen biedt het platform op het vlak van de nieuwe privacywetgeving? We tonen het je aan de hand van een helder overzicht dat de vorm heeft van een aantal belangrijke actiepunten.

Vraag gebruikers actief om toestemming

We hebben al gezien dat gegevensverwerking in het kader van de AVG gepaard gaat met een informatie- en toestemmingsplicht. Gelukkig stelt de aanpasbare cookiemelding van Magento je prima in staat om toestemming te vragen aan de klant. Doe dit zo uitgebreid mogelijk om onduidelijkheden te voorkomen en het vertrouwen van de klant veilig te stellen.
Het vragen van toestemming heeft vooral betrekking op niet-functionele cookies. Dit zijn cookies die niet direct essentieel zijn voor een optimale werking van je website. Voorbeelden zijn analytische cookies (die informatie over de klant zoals locatie, productvoorkeuren en websitebezoek registreren) en marketingcookies (deze worden vooral gebruikt voor remarketing).
Gebruikt jouw webshop niet-functionele cookies? Dan heb je altijd toestemming nodig van de consument. De bezoeker van je webwinkel moet dus op de hoogte worden gesteld van het bestaan van de cookies en zijn goedkeuring voor het gebruik van deze tools uitspreken. Magento biedt hier gelukkig een standaard ingebouwde functionaliteit voor, zodat het een koud kunstje is om klanten goed te informeren over je cookiebeleid. Houd trouwens wel in het achterhoofd dat Google Analytics-cookies óók functionele cookies kunnen zijn als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Geef klanten inzage en toegang

Het valt ook aan te bevelen om klanten inzage in en toegang tot hun gegevens te verlenen. Magento 2 geeft je die mogelijkheid. Je kunt handmatig namelijk alle informatie uit het systeem exporteren. De klant toegang geven tot zijn of haar gegevens heeft een heilzame werking op het klantvertrouwen omdat de bezoeker van jouw webshop zo altijd in control kan blijven.

Inzage is ook belangrijk vanuit het oogpunt van de in de AVG genoemde dataportabiliteit. Dit houdt in dat iedereen het recht heeft om (bijvoorbeeld bij het overstappen naar een nieuwe provider) gegevens ‘mee te nemen’ naar een andere partij.

Documenteer dataverkeer met derde partijen

Als webshopeigenaar deel je bepaalde informatie ook met derde partijen. Denk bijvoorbeeld aan de leveranciers van producten en betaalsystemen. Het is belangrijk om die gegevens in te bedden in een goed overzicht en deugdelijk bewaarsysteem.
Magento levert hier de handvatten voor in de vorm van het order comments-systeem (waarmee je informatie over transacties bij kunt houden) en een uitgebreid en beveiligd login-systeem bij data-uitwisseling via de API. Daarnaast heeft Magento alle aanbieders van extensies verplicht om hun privacybeleid te vermelden. Je kunt zo zelf bepalen of de verwerking voldoet aan de richtlijnen van de AVG.
Wissel je ook regelmatig persoonsgegevens uit met bedrijven buiten Europa? Ga dan goed na of de door die partners gebruikte richtlijnen en beveiligingsmaatregelen voldoen aan standaarden die vergelijkbaar zijn met de richtlijnen van de AVG.

Beperk de risico’s bij gegevensdiefstal

Oog voor veiligheid is natuurlijk een tweede natuur als je een webshop beheert. Toch kan zelfs de best beveiligde website ten prooi vallen aan slimme cybercriminelen. Het is daarom van belang om de effecten van gegevensdiefstal zoveel mogelijk te minimaliseren.
Dat kan gelukkig goed in Magento, bijvoorbeeld door het nemen van de onderstaande maatregelen.

  • Je kunt binnen Magento databases scheiden. Zo wordt het voor cybercriminelen lastiger om verbanden te leggen en losse persoonsgegevens aan elkaar te koppelen.
  • De standaard hash van Magento stelt hoge encryptie-eisen. Hierdoor zijn wachtwoorden goed versleuteld.

Communiceer goed met je klanten en bezoekers

Klantvertrouwen is een factor die ontegenzeggelijk veel invloed heeft op de omzet en het succes van je webwinkel. Communiceer daarom goed met de bezoekers van je shop. Een hoge mate van personalisatie helpt, maar transparantie over het door jouw gevoerde AVG-beleid is minstens zo belangrijk.

Laat je klanten bijvoorbeeld weten welke externe dienstverleners je gebruikt voor taken zoals  je magento 2 hosting of het afhandelen van het betaalverkeer binnen je shop. Dit kan heel goed in een duidelijke privacyverklaring. Stel die op in heldere en begrijpelijke taal. Zo weet iedereen direct wat je bedoelt en ontstaat er geen ruimte voor dubbelzinnigheid.

Zorg er in elk geval voor dat je AVG-bestendige privacyverklaring op zijn minst je bedrijfsgegevens, de doeleinden van verwerking, het recht van toestemming, het recht op inzage, aanpassing en verwijdering, de getroffen beveiligingsmaatregelen en informatie over cookies bevat.
Door bezoekers van je Magento-shop goed te informeren, kweek je vertrouwen en kan een attente klant ook voor zichzelf nagaan of jouw werkwijze voldoet aan de stringente richtlijnen van de AVG.

Magento-backend en de AVG

Je kunt in de backend van je Magento-webshop verschillende maatregelen nemen om te voldoen aan de eisen van de AVG. We zetten de belangrijkste voor je op een rij.
  • Sla persoonsgegevens en andere data op in een formaat dat gemakkelijk te beheren en exporteren is. Zo kunnen data gemakkelijk hergebruikt en naar klanten gestuurd worden en voldoe je aan het recht op dataportabiliteit.
  • Het wijzigen van het gebruik van persoonsgegevens voor specifieke doeleinden vereist meestal maatwerk. Voor het wijzigen van toestemming in een nieuwsbrief biedt Magento daarentegen wel een instelling die dit proces automatiseert.
  • Gegevens kunnen handmatig of met een speciale AVG-extensie worden verwijderd om het recht op vergetelheid te waarborgen.
  • Het scheiden van databases binnen Magento verkleint de risico’s als je het slachtoffer wordt van een inbreuk waarbij persoonsgegevens worden gestolen. Door gegevens te spreiden, ligt na een hack niet gelijk alle persoonsinformatie op straat.
  • Beveilig je webshop optimaal met een SSL-certificaat en de beste, actueel bijgewerkte virusscanners.

Conclusie

De AVG is zeker een uitdaging voor webshops. Gelukkig is de basis van Magento degelijk en capabel genoeg om te voldoen aan die Europese privacyrichtlijn. Bovendien is voor zowel de oude Magento 1 als de nieuwe Magento 2 middels zogenaamde architecture guides goed in kaart gebracht waar je data van klanten terugvindt en hoe je die informatie kunt wijzigen of verwijderen.

Zeker weten dat jouw webshop AVG-proof is? Leg goed vast welke persoonsgegevens je verwerkt en op welke manier. Benut daarnaast de hulpmiddelen die Magento aanreikt op de juiste manier. Zorg er wel voor dat je continu de vinger aan de pols houdt en je werkwijze tijdig bijstelt als dat nodig blijkt te zijn.

Wil je meer weten over het AVG-bestendig maken en houden van jouw Magento-webshop? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Bij UX Maze hebben we veel ervaring met en kennis over Magento en weten we precies hoe je jouw webwinkel afstemt op de richtlijnen en vereisten van de nieuwe privacywetgeving.

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema/template of maatwerk?

Magento webshop: kiezen voor een Magento thema / template of maatwerk?

Het ontwerp van je webshop is een belangrijke eyecatcher. Onderzoek leert dat de eerste indruk die een site opwekt vaak bepalend is voor het verdere surfgedrag van een bezoeker. Een aantrekkelijke en overzichtelijke vormgeving is dan ook vaak een trigger om meerdere pagina’s binnen een webshop te bekijken.
Bij het kiezen van een design voor je Magento webshop krijg je onherroepelijk met de volgende vraag te maken: gebruik ik een thema / template of ga ik voor maatwerk? In deze blog laten we je zien wat de belangrijkste voor- en nadelen van deze twee opties zijn.

Thema’s/templates in Magento

Thema’s of ook templates genoemd zijn kant-en-klare ontwerpen voor Magento-webshops. De keuzemogelijkheden zijn tegenwoordig enorm, zowel voor Magento 1 als het nieuwere Magento 2. Er zijn algemene thema’s / templates (bijvoorbeeld Cocinelle, Orienko en Ninth) die geschikt zijn voor vrijwel elk shoptype, maar ook thema’s / templates die speciaal zijn ontworpen voor een bepaald type webwinkel.

Populaire voorbeelden van op specifieke winkeltypen gerichte thema’s / templates voor Magento zijn Cogito (mode), ClickBuy (supermarkten, megashops), StartElectro (consumentenelektronica), GrandCosmetics (cosmetica), Garrient Organic Food (voedingsmiddelen), RedDragon (martial arts), Delcoman (lingerie en ondergoed), Jewelrus (sieraden), OlympicChamps (sportartikelen en sportkleding) en MagicToy (speelgoed en kindergeschenken).

 

Sneller ontwerpen met thema’s / templates

Het gebruiken van thema’s heeft zeker een aantal voordelen. Het maken van een goed ontwerp voor je webshop kan een behoorlijk tijdrovend proces zijn.

 

Het creëren van een uniform uiterlijk voor de hele site, de overzichtelijkheid bewaren en de juiste triggers inbouwen die klanten bewegen om verder te klikken en een aankoop te doen, het is geen klus die snel even geregeld is.

 

Door te kiezen voor een thema, hoef je naar veel van de bovengenoemde taken amper nog om te kijken. Een ready made thema is vooraf al helemaal omgezet naar de juiste bestanden en dus snel en gemakkelijk te installeren.

 

Dit betekent dus ook dat je geen programmeur nodig hebt en gelijk na het kopen van een thema aan de slag kunt gaan met het ontwerpen en inrichten van je Magento-webshop.

Overige voordelen van thema’s / templates

Behalve gebruiksgemak en snelheidswinst, hebben vooraf ontworpen thema’s voor je Magento-webshop nog een paar voordelen. We zetten ze kort voor je op een rij.

 

  • Lage kosten. Er zijn al Magento thema’s te koop voor een kleine zestig euro. Veel van de professioneel ogende of op een specifiek winkeltype gerichte thema’s zijn wat duurder, maar toch nog altijd een stuk goedkoper dan maatwerk.
  • Kant-en-klare thema’s zijn betrekkelijk gemakkelijk te installeren, waardoor je geen programmeur of professionele webdesigner nodig hebt.
  • Je krijgt al voordat de shop live gaat te zien wat je kunt verwachten. Dit geldt zowel voor de visuele als technische kant van het verhaal.
  • Je kunt sneller online zijn en beginnen met marketing.

Minder uniek

Toch kleven er ook wel wat nadelen aan het gebruiken van kant-en-klare templates voor het vormgeven van je webshop. Een van de duidelijkste is het gebrek aan uniciteit. Aangezien sommige templates al duizenden keren zijn verkocht, en dus ook door een groot aantal webwinkels worden gebruikt, heeft jouw webshop geen uniek uiterlijk.

 

Dit kan een nadeel zijn, zeker in een tijd waarin webshops als paddenstoelen uit de grond schieten en de internetconsument door de verruimde keuzemogelijkheden dus ook steeds kritischer wordt.

 

Nadelen van kant-en-klare thema’s voor Magento

Buiten een gebrek aan uniciteit heeft het gebruiken van standaard-templates voor je Magento-shop nog enkele additionele nadelen.

 

  • De templates zijn meestal niet afgestemd op jouw specifieke wensen en bedrijfsdoelen. Op dit vlak biedt maatwerk een breder spectrum aan mogelijkheden.
  • Je moet goed opletten met de kwaliteit. Er zijn namelijk ook matig geprogrammeerde templates op de markt die geen rekening houden met webstandaarden, SEO of de bijzonderheden van verschillende browsers. Dit laatste kan er bijvoorbeeld toe leiden dat winkelpagina’s niet altijd goed worden weergegeven op bepaalde apparaten. Dit probleem speelt tegenwoordig minder omdat de meeste nieuwe templates responsive zijn.
  • Voor het updaten en upgraden van je Magento-webshop ben je afhankelijk van de themabouwer. Indien er geen geschikte versie beschikbaar is, moet je wachten.
  • Om toegang te krijgen tot de nieuwe versie van een thema, moet je een vast bedrag per jaar betalen.
  • Templates bevatten bijna altijd meer functionaliteiten en codes. Hierdoor wordt je webshop trager en kunnen er problemen ontstaan bij het installeren van nieuwe extensies.

Magento maatwerk: de voordelen

Met maatwerk voor Magento stem je de vormgeving en indeling van een webshop af op jouw specifieke wensen en behoeften. Je kunt bijvoorbeeld kleurenschema’s en lettertypen kiezen die helemaal passen bij jouw smaak en ook aansluiten bij je overige bedrijfscorrespondentie.

 

Dit geeft je de mogelijkheid om een geheel eigen draai aan je thema te geven en een unieke webshop te creëren die zich uiterlijk echt onderscheidt van de massa.

 

  • Meer flexibiliteit. Het kan zijn dat je in de loop der tijd nieuwe ideeën krijgt of dat je wensen en voorkeuren veranderen. Met een vooraf gemaakte thema is de ruimte om veranderingen aan te brengen beperkt, terwijl je met maatwerk alle kanten op kunt.
  • Maatwerk stelt je ook in staat om meer aandacht te besteden aan de mobiele versie van je site. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van mobile-first-strategie om een betere mobiele webshop te maken.
  • Maatwerk bevat wat precies nodig is, waardoor je niet te maken krijgt met extra functies of codes. Dit zorgt ervoor dat je webshop snel is en eenvoudiger te onderhouden en te updaten wordt.
  • Maatwerk biedt doorgaans ook meer ruimte voor goede beveiligingstoepassingen.

Nadelen van Magento maatwerk

De mogelijkheden zijn dus enorm als je gebruikmaakt van maatwerk voor je Magento-webshop. Maar Magento-maatwerk betekent ook een extra investering. Magento webwinkel ontwikkeling met een op maat gemaakt design is duurder dan de kant-en-klare templates. Bovendien heb je ook te maken met een klus die meer technische kennis en ontwikkelvaardigheden vereist.

 

Tenzij je zelf op het gebied van ontwikkeltechniek heel goed onderlegd bent, heb je dus de hulp van een externe partij nodig bij het ontwikkelen en installeren van maatwerkoplossingen.

 

Conclusie

Of je kiest voor Magento maatwerk of bestaande thema’s / templates heeft grotendeels te maken met je eigen voorkeuren, de producten die je verkoopt en de concurrentie. Maar ook het type webshop dat je beheert speelt een rol.

 

Heb je een standaardproduct of technisch product waarbij branding slechts een bescheiden rol speelt? Dan is het interessant om een template in te zetten. Als branding bij jouw producten of bedrijf een belangrijke rol speelt, is maatwerk altijd de juiste strategie om te hanteren.

 

Maatwerk levert extra flexibiliteit en serieuze voordelen op. De kans dat je veel kunt investeren in de aankleding van je shop is natuurlijk ook groter als je een grote winkel beheert.

Expertise van UX MAZE

Wil je meer weten over de mogelijkheden om jouw Magento-webshop vorm te geven? Of ontvang je graag advies over de te maken keuze tussen maatwerk of ready templates?

 

Schroom dan niet om vrijblijvend contact met ons op te nemen. Bij UX Maze kennen we alle ins en outs van Magento en kunnen we je prima helpen bij het nemen van de juiste beslissingen.

Magento 2 en b2b: een goede match?

Magento 2 en b2b: een goede match?

De b2b-markt stelt andere en vaak hogere eisen aan een e-commerceplatform dan het reguliere klantencontact. Denk bijvoorbeeld aan extra functionaliteiten en verschillende autorisatieniveaus voor de mensen die met het systeem werken.

 

Magento is zich hier terdege van bewust en heeft met het ontwerpen van Magento 2 ook rekening gehouden met de b2b-markt. In dit artikel laten we zien waarom Magento 2 ook uitstekend bruikbaar is voor b2b-doeleinden en op dat vlak een streepje voor heeft op zijn voorlopers. Magento B2B webshop oplossing van UX MAZE.

 

Het groeiende belang van b2b

Dat e-commerce een belangrijk hulpmiddel is voor het verhogen van conversie en vergroten van je omzet is in de wereld van business-to-customer inmiddels een wijdverbreid inzicht. Maar dit besef begint ook langzaam door te dringen op het business-to-businessvlak.

 

Uit onderzoek van researchbureau Forrester blijkt dat in de Verenigde Staten de omzet uit b2b de inkomsten uit b2c inmiddels ruimschoots heeft overschreden. Bovendien geeft ruim 90 procent van de Amerikaanse b2b-klanten aan graag online herhalingsaankopen te doen.

 

Hoewel de b2b-markt ook in Nederland groeiende is, valt er nog wel wat te winnen op het vlak van e-commerce. Volgens onderzoek van Jelba heeft bijna de helft van de technische groothandels in Nederland nog geen productcatalogus online staan. In 55 procent van de gevallen staan er wel producten online, maar moet je een account aanmaken en inloggen om ze in een b2b-omgeving te kunnen bekijken.

 

Weinig affiniteit met e-commerce en onwillige ERP-systemen worden vaak genoemd als redenen voor het achterblijven van groothandels op het gebied van online b2bmarketing. Daarnaast zijn veel bedrijven een beetje sceptisch over de licentiekosten die komen kijken bij het aanschaffen van een gesofisticeerd b2b-systeem.

Klantbeleving en b2b

De opkomst en groeiende populariteit van webshops hebben ook hun weerslag op het b2b-landschap. Inkopers zijn net mensen en bestellen in hun vrije tijd ook steeds vaker producten online.

 

Hierdoor maken ze kennis met de voordelen die gepaard gaan met het kopen bij goede webshops: snelheid, gebruiksgemak, service, zoekmachinevriendelijkheid en een stukje markt- en productbeleving.

 

Ook bij het doen van zakelijke inkopen zal die persoon zich steeds meer online oriënteren. Dit scheelt namelijk tijd en een hoop kosten in de vorm van besparingen op telefoontjes en papier. Bij het online inkopen wordt de b2b-inkoper helaas maar al te vaak met een andere realiteit geconfronteerd dan de gewone internetconsument.

 

De vindbaarheid van de producten is vaak slecht, terwijl de informatievoorziening lang niet altijd actueel of afdoende is. De opmars van Alibaba en andere onlinespelers bewijst dat de wens en noodzaak tot verandering ook in de b2b-wereld inmiddels aanwezig is.

Voordelen van een e-commerce-platform voor business-to-business

Het uitrollen van een goed e-commerceplatform voor b2b-doeleinden brengt natuurlijk een aantal belangrijke voordelen met zich mee. We zetten ze hieronder even voor je op een rijtje.

 

  • Het automatiseren van processen wordt gemakkelijker. Dat is goed voor de workflow en scheelt tijd.
  • Je maakt het bestelproces voor b2b- en eindklanten sneller en minder omslachtig.
  • De informatie rondom je productassortiment wordt beheersbaarder en makkelijker deelbaar. Je hoeft niet op verschillende plekken van alles aan te passen of elke kleine wijziging meer door te geven aan externe partijen. In plaats daarvan kun je informatie relatief eenvoudig distribueren vanuit een centraal systeem.

Soepele overgang

Om de overstap naar e-commerce zo soepel mogelijk te laten verlopen, is Magento ingesprongen op de groeiende vraag naar b2b-functionaliteiten. Een goed voorbeeld daarvan is de speciale b2b-module voor Magento Enterprise.

 

Die module vervangt de software op maat die voorheen nodig was om b2b-functionaliteiten in te bouwen in Magento. Zo’n gestandaardiseerde, ingebakken module maakt het hele b2b-proces een stuk gemakkelijker en overzichtelijker.

 

De stap van Magento is een succes gebleken, want Internet Retailer riep Magento in 2017 uit tot het grootste e-commerceplatform voor business-to-business.Zeker als het gaat over b2b is het wel verstandig om onderscheid te maken tussen het Magento Open Source Platform en Magento Commerece voorheen bekend als Enterprise. De eerste versie is gratis en bevat de belangrijkste basisfunctionaliteiten om te starten met e-commerce.

 

Als je maandelijks vele duizenden bezoekers en orders verwerkt, een heel groot productassortiment (denk aan 50.000 of meer) hebt dat online moet en een jaarlijkse omzet van een half miljoen euro of meer draait, is het een goed idee om te kiezen voor Magento Commerce voorheen bekend als Enterprise.

De belangrijkste b2b-functionaliteiten in Magento 2

Accountbeheer

Een kenmerk van b2b-klanten is dat ze vaak meerdere inkopers met verschillende rollen hebben. Dit leidt ertoe dat het beheren van accounts vaak een complexe aangelegenheid is. In Magento 2 valt dat reuze mee omdat je in het hoofdaccount verschillende rollen en accounts kunt aanmaken.

 

Je kunt juniorinkopers bijvoorbeeld toestaan om producten op de bestellijst te plaatsen, maar het daadwerkelijk afrekenen alleen reserveren voor ervaren en met meer bevoegdheden uitgeruste seniormedewerkers. Daarnaast kun je bepaalde accounts bedrijfskrediet geven. Zo wordt bestellen gemakkelijker en houd je de volledige controle over achteraf te betalen facturen.

Offerte-aanvragen afhandelen

Offertes zijn meestal de eerste stap in het verkoopproces. Met Magento Commerce (Enterprise) kun je offerte-aanvragen gemakkelijk afhandelen. Klanten kunnen producten in de winkelmand plaatsen en vervolgens een offerte aanvragen. De klant kan hierbij ook persoonlijke opmerkingen plaatsen.

 

Als verkoper krijg je de offerte binnen en kun je deze op diverse manieren aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan de aantallen of de verzendkosten. Daarnaast is het ook mogelijk om een vast bedrag te hanteren of procentuele korting te geven. Nadat de offerte klaar is, kun je deze weer terug sturen naar de klant. De klant kan de producten direct in de winkelmand leggen en bestellen.

Snel bestellen

Bij het telefonisch doorgeven van b2b-bestellingen wordt vaak gebruikgemaakt van SKU-nummers. Magento 2 biedt die mogelijkheid ook aan voor onlinebestellingen. Stuur het SKU-nummer en de gewenste productaantallen in of upload een CSV-bestand met de gewenste producten en bijbehorende aantallen. Daarnaast kun je via Magento Enterprise gemakkelijk opnieuw bestellen vanuit eerder geplaatste orders.

Speciale assortimenten

Wil je speciale producten, die bijvoorbeeld worden uitgebracht in een gelimiteerde uitgave of custom made zijn, alleen voor bepaalde klanten toegankelijk maken? Dat kan door in Magento Enterprise per klant of klantgroep een speciaal assortiment te creëren.

Die collectie kun je tevens voorzien van speciale prijzen of productkortingen. De assortimenten worden zichtbaar nadat de klant heeft ingelogd. Je kunt ook prijzen afschermen voor niet-ingelogde klanten.

Mobielvriendelijk

Een b2b-webshop in Magento 2 is responsive en dus ook prima te raadplegen op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Jouw klanten kunnen dus ook vanaf elk apparaat producten bekijken en bestellingen plaatsen.

Speciale bestellijst maken en kredietlimiet instellen

Je kunt in Magento 2 ook speciale b2b-bestellijsten maken. Omdat de functionaliteit het mogelijk maakt om meerdere lijsten te maken, kan elke afdeling of elk apart filiaal in principe een eigen inkooplijst bijhouden.

 

Het is ook mogelijk om in Magento 2 een kredietlimiet in te stellen. Klanten kunnen hier gebruik van maken om het aantal bestellingen te verhogen. Heeft de klant zijn limiet bereikt? Dan wordt deze betaalmethode automatisch verborgen en moet de koper een andere betaalmethode kiezen.

Koppelingen onderbrengen

Een laatste aandachtspunt bij het gebruiken van Magento 2 voor b2b-doeleinden betreft de koppelingen. Je kunt die natuurlijk in de backend van Magento zelf onderbrengen. Het voordeel hiervan is dat de Magento-backend heel gemakkelijk te gebruiken is en veel mogelijkheden biedt om je webshop helemaal zelf te beheren.

 

Maar je hebt ook de optie om Magento te koppelen met een keur aan andere backofficesystemen zoals bijvoorbeeld Exact, Snelstart, King en Microsoft Dynamics. De uiteindelijke keuze beïnvloedt de performance van je webshop niet en is vooral afhankelijk van wat het beste bij jouw webshop past en wat jij het gemakkelijkst vindt.

Conclusie

Wie op zoek is naar een goede b2b-webshop is bij Magento 2 Commerce (Enterprise) in goede handen. Het platform biedt uitgebreide b2b functionaliteiten zoals het gemakkelijk aanmaken van accounts, plaatsen van bestellingen en het bijhouden van orderstatussen.

 

Het goede nieuws is dat Magento 2 Community ook nog legio extra b2b mogelijkheden biedt. Denk aan het verbergen van prijzen voor niet-ingelogde klanten, het creëren van klantspecifieke assortimenten en prijzen of het maken van speciale bestellijsten.

Expertise van UX MAZE

Ben je ook nieuwsgierig naar wat Magento 2 op het gebied van business-to-business voor jouw bedrijf kan betekenen? Wij voorzien je graag van deskundig advies.

 

UX Maze heeft een creatief en gedreven team dat zijn sporen heeft verdiend in de wereld van b2b. Bovendien zijn we prima op de hoogte van alle functionaliteiten en bijzonderheden die Magento 2 te bieden heeft.